Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_i_R

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:28

Idd herkenbaar. Ook wanneer een hulp niet 'door' lijkt te komen, komt hij wel door alleen kan ze op dat moment even niks met die hulp lijkt het. Vaak is het gevolg dat zodra we het blokkerende obstakel gepasseerd zijn alle gegeven hulpen achter elkaar worden opgevolgd met een wat hysterisch sausje er over. Als ze wil zeggen: ik doe het al, ik doe het al!!! Kijk maar!!! jaja, reuze braaf :+

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:52

M_i_R schreef:
Idd herkenbaar. Ook wanneer een hulp niet 'door' lijkt te komen, komt hij wel door alleen kan ze op dat moment even niks met die hulp lijkt het. Vaak is het gevolg dat zodra we het blokkerende obstakel gepasseerd zijn alle gegeven hulpen achter elkaar worden opgevolgd met een wat hysterisch sausje er over. Als ze wil zeggen: ik doe het al, ik doe het al!!! Kijk maar!!! jaja, reuze braaf :+

Haha precies! :')

Ik heb ook soms dat als ik haar voor het eerst naar draf vraag na instappen (zowel op de grond als in het zadel), dat ze eerst nukkig gaat doen, en ik mijn hulp toch moet vergroten omdat ze er in eerste instantie tegen protesteert en dat ze dan een hele overdreven overgang maakt, met hoofdschudden en overdreven passen en al. Dit is vooral als ze hengstig is. Meestal maakt ze een hele soepele overgang als ik alleen maar wijs (circling game) of heel zacht been geef. Dus ze kán het wel.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:57

Hahahaha jaaaaaaa dit dus!! Geef je een hulp, komt ie niet door omdat ze te druk bezig is met kijken naar iets spannends. Zet je de hulp dan wat extra aan, dan is ze meteen beledigd en gaat ze heel overdreven doen zo van 'jaja ik snapte je de eerste keer ook al maar was ff druk hoor, waarom moet het dan meteen zo??'.

Ik moest tijdens mijn l2 proefje D wijken voor linkerbeen. Gaat ze vanaf b-e lijn ineens wel zijwaarts maar niet meer voorwaarts. Drijf ik haar meer voorwaarts, gaat ze debiel haar benen meer optillen. Wat bleek, ik had een andere voorlezer, een man welteverstaan. Dat is natuurlijk heeeeeeeeeel anders en heeeeeeeeel raar. Dus voorwaarts én zijwaarts én in de richting van die vreemde man was echt iets teveel gevraagd.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:16

Vandaag een kletspraatje met de buurman (ouwe koeienboer);

Boer: die bonte ga je zeker wel verkopen?

Ik: echt niet! Waarom denk je dat?

B: die krijg je niet getuigd hoor! (Paard is 5)

Ik; hoezo? Ik zit er toch op?

B: ja, maar langs de weg is ie niet betrouwbaar. Hij ziet alles!

Ik: ja, dat is waar, hij ziet alles. Maar wel goed verkeersmak hoor. Ook tractors en vrachtwagens.

B: Ja, maar als hij een keer wat ziet en hij wordt wild, dan lig je er straks af.

Ik: dat kan gebeuren, ja. Dat hoop ik niet. Maar hij doet het al zoveel beter dan vorig jaar. Dus ik denk dat het wel goed komt. En trouwens, als ik hem verkoop, ziet hij bij een andet alles. Schiet ook niet op dan.

B: ja, maar dan is het niet meer jouw probleem.

Ik; nou, hij blijft gewoon hier hoor. Komt vanzelf goed. Hij heeft gewoon tijd nodig.

B: ja maar je hebt hem al 4 jaar. Dan wil he toch ook wel een op hem rijden.

Ik: welnee, alles op zijn tijd. Ik heb nog meer paarden om op te rijden. Als ik op allemaal moet rijden kost dat veel te veel tijd. Geloof me nou maar, kmt vanzelf goed. Ik heb de tijd.

Mensen om me heen worden blijkbaar zenuwachtig dat ik met mijn RBE-er nog niet mee doe aan de cross ofzo. Maar ik vind het zelf super goed gaan! Maar ik heb andere doelen. Ik rij nu in de longeerring. Met zadel (of eigenlijk barebackpad) en een halsring (ergens gaat er iets mis en hij wil geen hoofdstel. Wordt dus nog even puzzelen wat er aan de hand is). Voor de grap heb ik een paar weken geleden gezegd dat ik eind van het jaar schouderbinnen en travers zonder hoofdstel rij op hem. Maar het gaat zó goed, dat het misschien nog wel gaat lukken ook! _O-

Hij is nu heel relaxt met de oefeningen. Bijna sloom. Dus moet er nu weer meer temp in gaan gooien. Dat vind ik al een vooruitgang, want eerst leek het wel steile-wand-race!

Ik ben dus heel trots op mijn RBE-ertje. Het is een laatbloeier, maar hey! Over 10 jaar heb ik een superpasrd! :j

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:43

Fabster schreef:
Hij is nu heel relaxt met de oefeningen. Bijna sloom. Dus moet er nu weer meer temp in gaan gooien.

Dat heb ik ook! Zodra ze mentaal ontspannen is en in concentratie dan valt ze ineens terug. Erg fijn, dan vraagt ze om mijn been en komt ze aan de hulpen en kan ik 'fine-tunen'. Ik vond het in het begin ook raar dat ze dan ineens sloom werd. Bij een zijgangetje viel ze gewoon in tempo terug. Dat zeggen ze ook over loperige paarden, zodra ze moeten werken willen ze ineens niet meer lopen. Ik zie het meer als dat ze juist wel willen werken en in opperste concentratie zijn om jou te volgen. En nu mag het allemaal weer wat 'flitsender', aldus meerdere juryleden op mijn protocollen :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:10

Dat denk ik ook ja. Zijn oren zijn nu ook op mij gericht, ipv op alles om hem heen. Hij wil echt wel, maar hij is nu pas aan het ontdekken wat ik nou precies wil, als ik er op zit. Terwijl hij eerder alleen maar heel en weer sjeesde (wat wil ze nou, wat wil ze nou-grote ogen) is het nu de tijd om eens op te letten wat er nou eigenlijk gebeurt (oke, wat moet ik precies doen?). Een mooie vooruitgang.

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:04

meld mij aan :)
of toch ik met mijn merrie :p

manen knippen is voor haar een ramp ze maakt er zo een drama van. het is net of ik haar hersenen bijknip :p
snelheid is voor haar een must :3
ze ziet alles maar ofwel kijkt ze ernaar ofwel doet ze alsof ze het nog nooit gezien heeft :3

loopt steeds gespannen en begint te druppen van het zweet als er iets haar niet aanstaat of niet lukt

vind het vooral een speciaal karakter

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 07:19

Afbeelding

Hier mijn RBE-er in opleiding. Omdat hij zijn hoofdstel een probleem vindt, beleer ik hem zonder hoofdstel. Lijkt net echt zo :D

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:35

dit lijkt me toch niet een rbe, bij een rbe is dit regelrechte zelfmoord.
Ondanks dat: accepteer hij het halster wel? Ik zou anders met halster gaan rijden en links en rechts een teugel eraan. Dit kan je later makkelijker uitbouwen naar een hoofdstel.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:40

Mijn RBE, het schoolvoorbeeld RBE trouwens, doet het ook beter zonder dan met hoofdstel vaak hoor. Ondanks dat ze 5 jaar lang alleen maar met een normaal bithoofdstel is gereden en ik nu pas sinds een maandje of 3 af en toe met neckrope rijdt. Dus het kan wel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:25

Hhaha! Ja hoor, een echte RBE. Maar niet alles is zelfmoord bij zo n paard, hè! Je kan ze best kalmte leren. Kost wel even tijd. Over dat hoofdstel maak ik me geen zorgen. Die komt tzt wel weer. Dit is een goede oefening voor ons beiden. Voor het vertrouwen, maar ook voor mijn eigen houding en zit. Het is best even nadenken als je ineens geen teugels hebt.

En over zelfmoord gesproken: ik doe dit alleen nog in de loswerkring. De bak is het doel voor volgend jaar. Je moet geen haast hebben, in ieder geval. :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:53

Die kalmte, of meer het ontbreken van- is over het algemeen het grootste punt bij die van mij.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:23

Bij die van mij ook. Heel veel herhalen, tot ie t echt weet. Dan komt er kalmte. Als ie t weet, even iets anders gaan doen voor een weekje en dan nog eens herhalen. Dit om verveling te voorkomen. Dan gaat ie stieren. Word ik ook niet vrolijk van. Dus het gaat allemaal heel langzaam, maar we komen er wel.

Geerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:27

Starbreeze schreef:
Die kalmte, of meer het ontbreken van- is over het algemeen het grootste punt bij die van mij.

Dit idd... heel herkenbaar :j

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:42

Dat is hier ook heel herkenbaar. Ben je net lekker aan het rijden, zijn er ineens weer overal bakkabouters die doodeng blijven. Regelmatig even een schokje om te laten weten dat ze er nog steeds zitten.
Helemaal feest op een wedstrijd! Staat er ineens een stoel naast de bak? DIE BIJT!!! Daar gaat hij wel langs, maar hij vindt het doodeng en de rest van de proef blijft de focus daarop zitten.
Oefening baart kunst zeggen ze...nou, niet bij dit paard. Soms...word ik er erg moe van. Gelukkig laat hij zich de volgende dag vaak van z'n goede kant zien en kan ie lopen!!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:09

_O- ja, dat dan weer wel. Maar nooit op het goeie moment. :D

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 07:20

Hier ook heel herkenbaar dat de kalmte mist. Voornamelijk als ik iets niets vraag of we gaan voor het eerst weer een andere route buiten dan is snelheid en ongecontroleerde bewegingen aan de orde van de dag.

Geerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:37

Een andere route buiten is idd ook heel eng.. hoofd erop en overal zitten spoken!
Het gekke is.. op wedstrijd is hij (tot nu toe) juist super braaf! Lijkt net of hij dan zoveel indrukken heeft dat hij vergeet dat hij normaal alles eng vind..
Tuurlijk wel eens een schuin sprongetje oid maar eigenlijk nooit aan de race ofzo! Gelukkig maar :o

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:00

Dieselpaard schreef:
Dat is hier ook heel herkenbaar. Ben je net lekker aan het rijden, zijn er ineens weer overal bakkabouters die doodeng blijven. Regelmatig even een schokje om te laten weten dat ze er nog steeds zitten.
Helemaal feest op een wedstrijd! Staat er ineens een stoel naast de bak? DIE BIJT!!! Daar gaat hij wel langs, maar hij vindt het doodeng en de rest van de proef blijft de focus daarop zitten.
Oefening baart kunst zeggen ze...nou, niet bij dit paard. Soms...word ik er erg moe van. Gelukkig laat hij zich de volgende dag vaak van z'n goede kant zien en kan ie lopen!!

herkenbaar :j

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:09

brighteyes85 schreef:
Hier ook heel herkenbaar dat de kalmte mist. Voornamelijk als ik iets niets vraag of we gaan voor het eerst weer een andere route buiten dan is snelheid en ongecontroleerde bewegingen aan de orde van de dag.

Ja! *\o/* dat wordt hier ook herkend :D
Niets vragen op nieuw terrein, dat is ook een leuke! Dan ziet hij nog meer en is er helemaal geen beginnen meer aan ;) helaas vorige week nog gebeurd bij een clinic. Hij lijkt dan helemaal niet meer te bereiken en ontspant pas als hij weg is uit de situatie, dus ik ernaast en buiten de bak. Volgende keer ga ik gewoon met mijn instructeur ergens anders rijden.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:47

Ik rij endurance en dat verschilt wel, daar kan ze zich helemaal in ontspannen als we een goed ritme hebben gevonden.
Maar in ons eigen uitrijgebied is een andere route is doodeng! :+

Dressuur hebben we nog niet geprobeerd, dus dat gaan we beleven vanaf juli zo'n beetje

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:09

Ik kom even gauw langswippen...

Toen ik mijn merrie kocht neigde ze meer naar RBE leek het toen wel. 1 rechte lijn en je zat al in rengalop, als ze iets engs zag waren we al aan de kletter voor ik doorhad wat er aan de hand was etc. Als je ook maar HÉ zei bij iets "stouts" probeerde ze in de dichtstbijzijnde boom te klimmen van de schrik.

Inmiddels is ze helemaal omgeslagen, ze is nu meer LBE. Zal ook met de pubertijd te maken gehad, die heeft tussen deze 2 periodes ingezeten.

Ik kan haar niet meer fijn met bit rijden, niemand gelooft het maar daar is ze meerdere keren compleet van in paniek geraakt. Toen ben ik bitloos gegaan en was het gezeur over.
Sterker nog, nu ik ook met neckrope rijd doe ik dat buiten ook af en toe. Gevoelsmatig heel vreemd, maar ze kijkt zo opgelucht als dat hoofdstel af mag. Iemand beschreef het ooit als de claustrofoob die niet meer in de lift hoeft. Dat is het denk ik ook.

Ik wou alleen dat ik eerder van parelli had geweten, dat had ons een hoop tijd en bijna-ongelukken bespaart. :+
Ik vind dit topic nu ook heel interessant om te lezen, heel veel dingen vallen nu op hun plek!

Merken jullie dat je paard gaandeweg wel dapperder word?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:52

Gypsy schreef:
Ik kom even gauw langswippen...

Toen ik mijn merrie kocht neigde ze meer naar RBE leek het toen wel. 1 rechte lijn en je zat al in rengalop, als ze iets engs zag waren we al aan de kletter voor ik doorhad wat er aan de hand was etc. Als je ook maar HÉ zei bij iets "stouts" probeerde ze in de dichtstbijzijnde boom te klimmen van de schrik.

Inmiddels is ze helemaal omgeslagen, ze is nu meer LBE. Zal ook met de pubertijd te maken gehad, die heeft tussen deze 2 periodes ingezeten.

Ik kan haar niet meer fijn met bit rijden, niemand gelooft het maar daar is ze meerdere keren compleet van in paniek geraakt. Toen ben ik bitloos gegaan en was het gezeur over.
Sterker nog, nu ik ook met neckrope rijd doe ik dat buiten ook af en toe. Gevoelsmatig heel vreemd, maar ze kijkt zo opgelucht als dat hoofdstel af mag. Iemand beschreef het ooit als de claustrofoob die niet meer in de lift hoeft. Dat is het denk ik ook.

Ik wou alleen dat ik eerder van parelli had geweten, dat had ons een hoop tijd en bijna-ongelukken bespaart. :+
Ik vind dit topic nu ook heel interessant om te lezen, heel veel dingen vallen nu op hun plek!

Merken jullie dat je paard gaandeweg wel dapperder word?

Ja! :D
De termen van parelli zijn niet bedoeld als een labeltje, alsof je paard niet meer kan veranderen. Je kan ze gebruiken om de juiste strategieën te vinden om ze te helpen meer evenwichtig te worden.

Veel paarden hebben aan het begin een soort van "laagje" RB. Paarden zijn nou eenmaal prooidieren en makkelijk gestrest en onzeker te krijgen. Als ze eenmaal doorhebben dat ze niet bang hoeven te zijn, kan er een volledig andere persoonlijkheid onder vandaan komen :D Dit zijn ook meestal paarden die in de wei/met andere paarden prima zelfverzekerd zijn. De onzekerheid is dan gerelateerd aan mensen (of dingen die wij met ze doen, zoals buitenrijden, nieuwe dingen leren).

Als je paard echt aangeboren RB-E is, dan zal je altijd veel herhaling nodig hebben, heel veel geduld en constant investeren om ze meer zelfverzekerd te krijgen. Het gedrag wordt dan uiteindelijk veel milder, je kan het zo goed krijgen dat niemand ooit meer je paard zal benoemen als RB-E :D :D maar het milde gedrag blijf je altijd zien en je zal er ook altijd aan moeten blijven werken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:09

sanne83 schreef:
Als je paard echt aangeboren RB-E is, dan zal je altijd veel herhaling nodig hebben, heel veel geduld en constant investeren om ze meer zelfverzekerd te krijgen. Het gedrag wordt dan uiteindelijk veel milder, je kan het zo goed krijgen dat niemand ooit meer je paard zal benoemen als RB-E :D :D maar het milde gedrag blijf je altijd zien en je zal er ook altijd aan moeten blijven werken.

Zo ver hoop ik ooit nog te komen. Zijn moeder was ook zo erg. Die is nu 16 en nu gaat het beter. Die van mij is 5, dus ik heb nog een weg te gaan :D

Met neckrope naar buiten stel ik nog maar even uit. Volgend jaar eerstt maar eens kijken hoe het gaat in de bak.... *\o/*

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:13

Hoe gaat het hier met de RBE'ers? Lang niets meer gepost in dit topic blijkbaar :)