Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:11

Ayasha schreef:
Nou wat op dat filmpje gebeurt hoef je toch niet uit te vreten met eentje die wat meer karakter heeft. :x
Die van mij zijn ook heel braaf, maar dát moet je niet met ze doen. En daar hebben ze nog 100% gelijk in ook.

Voordat je daar bent, heb je al een heel traject afgelegd, En als je het voorwerk goed hebt gedaan (wat jij dus niet wilt, en ook niet wilt laten doen) zou je zomaar versteld kunnen staan van de reactie van je paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:11

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:14

Cassidy schreef:
Ayasha schreef:
Nou wat op dat filmpje gebeurt hoef je toch niet uit te vreten met eentje die wat meer karakter heeft. :x
Die van mij zijn ook heel braaf, maar dát moet je niet met ze doen. En daar hebben ze nog 100% gelijk in ook.

Voordat je daar bent, heb je al een heel traject afgelegd, En als je het voorwerk goed hebt gedaan (wat jij dus niet wilt, en ook niet wilt laten doen) zou je zomaar versteld kunnen staan van de reactie van je paard.

Ik hoef niet met een touw te slingeren bij die van mij. Die hebben nog ouderwets "Achter" geleerd en weten dat mijn persoonlijke ruimte 1.5m is tenzij ze er in uitgenodigd worden. Da's gewone ouderwetse basis-opvoeding.. Geen revolutionaire theorie die het waard is om een boek over te schrijven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:15

Jessix

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:15

Parelli is niet revolutionair, maar juist oud. Samengevoegde technieken van oude paardenmannen uit Amerika.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:17

Erg handige manier van voetjes geven als je paard dat eenmaal heeft geleerd.

http://www.youtube.com/watch?v=J2CRO1Eh ... 54D0A9B0C7

En idd, Parelli is Amerikaans. Mijn paarden snappen "Backup" trouwens ook veel beter dan "Achter". Dat ligt vast aan het ras, zijn American Quarter Horses...:D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-13 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:17

wat een naar filmpje! word erg gewoon kriebelig van :x maar wat een braaf beestje, mijne was hem al lang helemaal geflipt als je zo iets probeert te bereiken wat niet geheel duidelijk is 8)7

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:22

Cassidy schreef:
Erg handige manier van voetjes geven als je paard dat eenmaal heeft geleerd.

http://www.youtube.com/watch?v=J2CRO1Eh ... 54D0A9B0C7

En idd, Parelli is Amerikaans. Mijn paarden snappen "Backup" trouwens ook veel beter dan "Achter". Dat ligt vast aan het ras, zijn American Quarter Horses...:D

Die van mij is Portugees maar die snapt het ook wel. Hij wil alleen niet altijd, want stapje terug doen voor het vrouwtje komt nog wel eens in de knoop door zijn mannelijkheid. ;) Ik gebruik een lange fase 1 en dan een vliegensvlugge fase 4 en reken maar dat hij dat wel snapt en ook gaat. :o

Cassidy

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:25

Ik zit trouwens nog steeds te wachten op de uitleg van learned helplessness... kan iemand me daar verder mee helpen? :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:25

Ik vind het best bizar hoeveel mensen dit een vreselijk dierenmishandeling filmpje vinden maar het merendeel wel gezellig vrijwel iedere dag hun paard in de krul aan het trekken is.

Een normaal opgevoed paard heeft dit ook niet nodig, maar dit paard is duidelijk niet goed opgevoed. Dan zie ik toch echt liever dit dan een paard wat klappen met de zweep krijgt omdat het niet gehoorzaamt.

We vermenselijken dieren nogsteeds veel te veel en daar krijg je zulke paarden(en honden!) van. Liefde komt pas op de laatste plaats, hoe onmmenselijk dat ook is. Een dier is veel meer gebaat bij een duidelijke leider die rust kan brengen, dan iemand die alleen maar liefde geeft en geen leider is. Op het moment dat je leider bent kun je liefde geven, niet eerder.

Nou ben ik niet bekend met parelli en de fase's, maar weet wel dat ieder paard een andere hoeveelheid fase's nodig heeft. Het ene paard is gevoelig en heeft kleine stapjes nodig, bij het andere paard moet je direct groter inkomen.

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:26

ik ben zowiezo geen parelli fan! dit is echt te triest gewoon :r ;(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:29

normann_love schreef:
ik ben zowiezo geen parelli fan! dit is echt te triest gewoon :r ;(

Hartelijk dank voor deze verder in mijn ogen compleet niets toevoegende en daardoor nutteloze reactie :D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-13 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:30

Air schreef:
Ik vind het best bizar hoeveel mensen dit een vreselijk dierenmishandeling filmpje vinden maar het merendeel wel gezellig vrijwel iedere dag hun paard in de krul aan het trekken is.

Een normaal opgevoed paard heeft dit ook niet nodig, maar dit paard is duidelijk niet goed opgevoed. Dan zie ik toch echt liever dit dan een paard wat klappen met de zweep krijgt omdat het niet gehoorzaamt.

We vermenselijken dieren nogsteeds veel te veel en daar krijg je zulke paarden(en honden!) van. Liefde komt pas op de laatste plaats, hoe onmmenselijk dat ook is. Een dier is veel meer gebaat bij een duidelijke leider die rust kan brengen, dan iemand die alleen maar liefde geeft en geen leider is. Op het moment dat je leider bent kun je liefde geven, niet eerder.

Nou ben ik niet bekend met parelli en de fase's, maar weet wel dat ieder paard een andere hoeveelheid fase's nodig heeft. Het ene paard is gevoelig en heeft kleine stapjes nodig, bij het andere paard moet je direct groter inkomen.

volgens mij kun je gewoon liefde geven en tegelijk leider zijn....zonder te wapperen met een touw.

Kim1987kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:31

Mijn mening is dat er inderdaad andere manieren zijn om een dier dingen te leren. Maar: ik zie eerlijk gezegd wel vooruitgang halverwege t filmpje ( heb maar tot de helft gekeken) ik snap de manier op zich ook wel. Dat paard loopt 618x over ze heen. Ik ga dat ook echt niet pikken van mijn paard. Alleen om dan constant met een touw te zwaaien en aan z'n halster te trekken zo hard als je kan, das niet mijn manier maar oke. Ben aan de andere kant blij dat ze daar beginnen met opvoeden aangezien dit paard verder duidelijk nooit opvoeding heeft gehad. Ken ook mensen die dan gewoon uit frustratie er de zweep gaan rammen. Overigens leert dit paard niet echt snel zeg. Ik geloof zeker niet dat je dit bij mijn paarden moet doen, die raken volledig in paniek. Ik weet ook zeker dat dit niet nodig is bij mijn paarden, die zijn namelijk al opgevoed. Dus dit paard vergelijken met je eigen paard vind ik vreemd. Als ik een paard beleer, doe ik er ook nooit 2 precies het zelfde...

T idee dat de 7 games leuk moeten zijn lijkt wel ver gezocht hier...

Kortom ik vind het absoluut niet mijn manier, maar k weet ook niet hoe moeilijk dat paard is. Ik vind het er niet vriendelijk uit zien.

Cassidy

geerke schreef:
volgens mij kun je gewoon liefde geven en tegelijk leider zijn....zonder te wapperen met een touw.

Dat kan zeker. In dit geval is er gekozen voor dat touw als extra tool. Is daar iets mis mee?

mika11

Cassidy schreef:
Ik zit trouwens nog steeds te wachten op de uitleg van learned helplessness... kan iemand me daar verder mee helpen? :+

Dat een paard geen eigen initiatief meer kan tonen.
Hij is geestelijk zo uitgehold, zo geleerd om te wachten op een commando voor hij iets mag doen.
Dat een paard niet meer in staat is om zelf een keuze te maken, bijvoorbeeld rechtaf de bak door ipv linksaf.
Je hebt dan inderdaad een robotpaard die je met gebaartjes kunt laten stappen, draven, stoppen, volgen etc.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:32

Hele topic doorgelezen.EN zoals er al meerdere malen is aangegeven er zijn meer wegen naar rome.

Parelli is niet echt mijn ding. Maar als ik eerlijk ben doe ik het op mijn eigen manier en dan zie je soms parelli terug bij sommige paarden.
Bij het ene paard werkt het wel bij de ander gewoon niet.
En het is een oud filmpje, jammer dat het zo moest maar goed niet elk paard is dezelfde.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:33

Op het moment dat je paard weet te gehoorzamen en weet dat ie jou moet respecteren en dat jij de leider bent: ja.
Maar als je op dit fimpje in het begin een gehoorzaam paard ziet dan is jou grens wel erg hoog.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:33

mika11 schreef:
Cassidy schreef:

Dat een paard geen eigen initiatief meer kan tonen.
Hij is geestelijk zo uitgehold, zo geleerd om te wachten op een commando voor hij iets mag doen.
Dat een paard niet meer in staat is om zelf een keuze te maken, bijvoorbeeld rechtaf de bak door ipv linksaf.
Je hebt dan inderdaad een robotpaard die je met gebaartjes kunt laten stappen, draven, stoppen, volgen etc.

En dat is dus geen learned helplessness. Dat is een goed getraind/opgeleid paard.

Heeft iemand nog een andere uitleg?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:35

Cassidy, nou ben ik ook wel benieuwd wat dan wel klopt :D
Kun jij het niet zelf neerzetten, wat het dan wel precies is?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:36

Lijkt mij meer te maken hebben met een paard wat voor alles blokkeert/blind is?

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:36

Heb niet heel 't filmpje afgekeken, want vind 't gewoon triest, ookniet heel het topic doorgelezen.

Ik wist niet nadat ik een stuk had gekeken, wat nou het doel was, na een paar reactie's blijkt dat ze aandacht wil van het paard. Wat ik me nou afvraag he, kun je dan niet beter gewoon 1x met een zweepje 'm tegen z'n schouder slaan? Dan let dat paard ookwel op & heeft ie heel dat gesleur aan z'n hoofd niet...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:37

Ik weet het wel maar zit te wachten op de reactie van Koper die het blijkbaar ook niet weet maar wel met termen gaat smijten.
Laten we Koper nog even de tijd geven om te reageren voordat ik me het antwoord kom....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:37

Air schreef:
Lijkt mij meer te maken hebben met een paard wat voor alles blokkeert/blind is?

Ook dat is het niet. Iemand nog meer interpretaties?

Kim1987kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:38

Ik zou zeggen dat t dat wel is. Maargoed... K ben niet zo parellies thuis... Ik ben benieuwd wat dan wel t goede antwoord is! ( het antwoord van Mika bedoel ik)