Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
spatter schreef:horseyfries moeilijk hoor, jou denkwijze is zo scheef op de mijne
ik wil helemaal niet in de cirkel van dat paard komen, dat komt pas veel later aan de orde
ik wil dat paard uit mijn cirkel houden en mocht hij inderdaad denken dat hij mij weg kan jagen dan kan hij een balk voor zijn reet krijgen of op zijn boeg
meestal komen ze met ontblote tanden aanzetten en zogauw je dreigt draaien ze zich razend snel om, om je met hun achterbenen te bewerken en dan is een balkje erg handig![]()
als dit is opgelost ben je vaak al een heel eind, hele simpele paardentaal
je eigen houding is natuurlijk het belangrijkste, de minste twijffel in je gedrag is fataal
er is er hier maar één de baas en dat ben ik en ik mag gaan en staan waar ik wil en de rest gaat aan de kant
zo simpel is het en dat is gelijk de basis van de africhting
spatter schreef:de echt gevaarlijke gevallen mogen van mij dus veranderen in biefstuk![]()
ik zie totaal het nut niet in om zulke dieren te breken
waarom je eigen nek wagen terwijl er genoeg leuke paarden zijn die wel graag willen meewerken?
spatter schreef:als het paard los loopt in de wei of rijbak is inderdaad alles geoorloofd als hij mij komt aanvallen
dat is wat anders als een paard aan een lijntje van krap 2 meter houden en dingen afdwingen
bij die laatste zin ga je weer de mist in en begrijp je mij dus niet
ik ga niet gezellig in een paddockje staan paarden knuffelen, paarden komen hooguit naar mij toe voor een knuffel en als ik daar zin in heb kunnen ze die krijgen
ik ga trouwens niet met al te idiote paarden aan de gang, ben niet levensmoe
ik hou niet van fixen en heb geen zin om een paard manieren aan te leren om vervolgens de eigenaar weer de ééne stomme actie naar de andere te zien maken
wat ik wel graag doe is jonge paarden op te leren en daar zitten soms ook dieren bij die zo jong al de verkeerde boodschappen hebben meegekregen
de echt gevaarlijke gevallen mogen van mij dus veranderen in biefstuk![]()
ik zie totaal het nut niet in om zulke dieren te breken
waarom je eigen nek wagen terwijl er genoeg leuke paarden zijn die wel graag willen meewerken?
horseyfries schreef:Het was me al duidelijk dat je dat soort paarden niet corrigeerde, al probeerde je wel even die indruk te geven door over al je ervaring te praten.
Ben het helemaal met Cassidy eens, dat jij bepaalde paarden niet wilt doen omdat ze jou boven de pet gaan, wil niet zeggen dat niemand dat kan en ze dus maar biefstuk moeten worden. Als Jeroen Dubbeldam zo had gedacht was De Sjiem nu biefstuk.
burl schreef:horseyfries schreef:Het was me al duidelijk dat je dat soort paarden niet corrigeerde, al probeerde je wel even die indruk te geven door over al je ervaring te praten.
Ben het helemaal met Cassidy eens, dat jij bepaalde paarden niet wilt doen omdat ze jou boven de pet gaan, wil niet zeggen dat niemand dat kan en ze dus maar biefstuk moeten worden. Als Jeroen Dubbeldam zo had gedacht was De Sjiem nu biefstuk.
Ik wil hier wel wat op zeggen.
Jeroen Dubbedam is één van werelds beste springruiters en Sjiem is welliswaar handzamer geworden maar zeker geen paard voor de gewone ruiter. Ook na zijn heropvoeding was het een moeilijk geval.
Ik kan heel goed begrijpen dat gevaarlijke of extreem moeilijke paarden naar de slager gaan. De meeste ruiters kunnen niet met dit soort paarden overweg en ik vraag mij af of dit soort paarden een diervriendelijk leven gaan krijgen wanneer ze de handel in gaan.
spatter schreef:gek dat een paard koste wat het kost in leven gehouden moet worden terwijl bijna altijd dezelfde mensen zonder problemen iedere dag een stuk koe, varken of kip op hun bord leggen en die dieren hebben in de regel een stuk minder leuk leven gehad
moet een paard nu persé in leven blijven voor ons goede gevoel of wordt er eerlijk naar de toekomst van het paard gekeken?