Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van NH

Poll eindigt op

Afschuwelijk
40 (13%)
Geweldig
141 (47%)
Weet niet
26 (8%)
Neutraal
89 (30%)

Totaal aantal stemmen: 296

Cassidy

Re: Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:46

Er is niets mis met JBF (Jan Boeren Fluitjes) want de kennis die mensen die al veertig jaar in de paarden zitten hebben opgedaan is niet weg te redeneren.

Maar paardrijden is de laatste jaren steeds laagdrempeliger geworden. Mensen die geen veertig jaar ervaring hebben, en paarden van huis uit niet hebben meegekregen, hebben nu de mogelijkheid om in contact te komen met paarden. Zij hebben dus geen veertig jaar evaring en leren doorgaans toch op een manege hoe ze met paarden om moeten gaan.
En daar gaat het vaak fout. Niet iedere manege geeft onderwijs op een manier waarop het echt moet. En de goeden moeten onder de kwaden lijden.

De ruiters die bij dergelijke maneges lessen leren dat ze moeten schoppen om een paard voorwaarts te laten gaan, aan de teugel te trekken om het paard te laten stoppen, aan de linker teugel te trekken om het paard linksaf te laten gaan en aan de rechter teugel om het paard rechtsaf te laten gaan.
Wil het paard niet voorwaarts pakken we er een zweep bij en sporen, en wil het paard niet in de krul, desnoods een slof.
Er wordt niet ingegaan op het feit waarom een paard zo reageert zoals hij reageert, en hoe je problemen op kunt lossen. Wil een ruiter zich daar echt in verdiepen, ben je op een manege niet op het juiste adres. Want de klant wil rijden, en geen urenlang theorieles. Hoeveel mensen zouden accepteren als je de eerste lessen theorie kreeg, gecombineerd met poetslessen en grondwerk?

@ lanson

Het paard, en zijn instinct om eerst te gaan hollen als hij ergens van schrikt en dan pas na te gaan denken, is zo geworden door miljoenen jaren van evolutie.
Ik vind het knap dat je kunt beweren dat het feit dat een paard een vluchtdier is, met ogen aan de zijkanten van zijn hoofd en een blikveld dat bijna 360 graden bestrijkt, complete onzin is.
Net zoals jij beweert dat een mens, met ogen die diepte kunnen zien en die echt geen blikveld van bijna 360 graden hebben als hij zijn oog niet beweegt, geen roofdier is.
Het vluchtdier paard, is echter heel goed te desensibiliseren. Zo goed zelfs, dat jij niet ziet hoe het paard eigenlijk in elkaar steekt.
En als wij echt zouden reageren zoals een echt roofdier reageert, zou het paard echt niets van ons willen weten. Alleen hebben wij geleerd hoe we een paard naar onze hand kunnen zetten.
Door geweld, met veel leer, een slofteugel en zweep en sporen.
Of door een andere aanpak, waardoor wij als het waren op het paard ingaan, omdat wij dat kunnen.
Omdat wij kunnen leren hoe we een paard moeten benaderen zonder dat hij meteen op zijn rug gaat liggen of de benen neemt.....

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:00

Ik merk juist dat mensen met jarenlange ervaring in de paarden wereld zich niet meer openkunnen stellen voor nieuwe dingen, je hoort vaak termen als, ik doe het al jaren zo, bij mij werkt het altijd. het gaat bij mij vanzelf.
ik denk dat het voor een deel wel klopt, maar ook voor een heel groot gedeelte niet ;)

De omgang met paarden zoals het langgeleden is geleerd heeft te maken met een groot aantal regeltjes die voornamelijk nog stammen uit de periode waarin het paard nog gebruikt werd om bv ten strijde te trekken nl de cavelerie.
zo stijgen we nog steeds netjes allemaal links op (ahum) (anders zit je zwaard in de weg en je zit de rest van de mannen in de weg) we lopen links van het paard en begeleiden het paard zo (hoe vaak ik wel niet te horen krijg omdat ik voor mijn paard loop, ben je niet bang dat je paard over je heen loopt als ie schrikt?, alsof een paard niet gewoon opzij zou springen als hij ergens van schrikt ).

ik wordt bestempeld als het geitenwollesokkentype op stal :D met m'n bitloos en m'n rare opvattingen en ik kan het vaak toch net niet laten om wat te zeggen als er weer een paard wordt gebruikt alsof het een fiets is.

belangrijk is naar mijn idee dat je openstaat voor ervaringen en methodes van anderen en dat je je steeds weer openstelt om wat van anderen te leren, of dat nu een mens is of je paard waar je zoveel van houd.
Dat je van elke ervaring een puzzelstukje pakt, zodat je weer een stuk van de puzzel compleet hebt en er dingen op hun plek gaan vallen.
dat je signalen opvangt en je best doet om ze te begrijpen, zodat jij met je paard een taal kunt vinden om elkaar beter te kunnen begrijpen. en netzoals wij woorden nodig hebben om iets uit te leggen zijn er verschillende methodes om iets uit te leggen.

Bij de omgang met honden wordt dit bv de "blackbox"methode genoemd. in die zwarte doos zitten alle manieren om met je hond om te gaan en je gaat gewoon net zo lang verschillende manieren proberen totdat je een methode hebt gevonden die je hond snapt.

en dat is naar mijn idee wat NH is, een verzameling van voor paarden zo natuurlijk mogelijke methodes zodat je elkaar beter snapt.

en zoals Hempfling zegt : "het is niet de uiteindelijke bestemming, maar de weg ernaartoe die het zo byzonder maakt.
en dat wil ik zijn. samen op weg met mijn paard. naar een gelukkige samenwerking met wederzijds respeckt en harmonie

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:13

IK hoef het wiel niet perse een tweede keer uit te vinden, dat hebben anderen voor me gedaan. Die blackbox met methodes waaruit je kunt putten wordt bij Parelli ook een koker met pijlen genoemd. Hoe verder je komt in je reis, hoe meer pijlen je gaat verzamelen, hoe meer mogelijke oplossingen je leert hoe je dingen aan kunt pakken, methodes die je uit kunt proberen. Want die blackbox, zoals jij dat noemt bij de honden, door wie wordt die gevuld?

Parelli is een systeem waar je de meeste paarden mee kunt benaderen. De oefeningen in het Parelli programma en de volgorde van de oefeningen zitten er niet voor niets in. Heb vertrouwen in het proces, en geef je over. Er zijn maar heel weinig mensen die de puzzel kunnen maken, zonder een idee te hebben van het plaatje of de foto die het uiteindelijk moet worden.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:27

ik vind het mooi om te zien hoe jij het gevonden hebt bij Parelli en als jij voor jou het gevoel hebt dat Parelli alle vragen voor je kan beantwoorden, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet zo is.

de blackbox wordt gevuld door al die mensen die ervaringen hebben opgedaan in de omgang met honden. dat wil ik juist uitleggen, het is niet 1 iemand, het zijn er 100 of wel 1000, want hoe komt parelli aan zijn programma?

grappig dat je het idee hebt dat ik geen plaatje en of foto van de puzzel hebt ik dacht namelijk wel dat ik dat gezegd had.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:47

Parelli heeft de informatie ook van anderen, en daar is hij heel eerlijk in. Wat hij heeft gebouwd is het programma er omheen. Om aan degenen die de kennis en de ervaring niet hebben, en bang zijn iets verkeerd te doen (of niet weten hoe het anders kan) een duidelijk stappenplan te kunnen overhandigen.

En het kan best dat jij weet waar je naartoe wilt, maar menigeen die al jaren op de cavaleristische manier - zoals we dat allemaal op maneges hebben geleerd - aan het werk zijn, weten niet dat het anders kan.
En nu ben jij een voorbeeld voor degenen die op dezelfde stal staan als jij, maar er zijn er legio die niet op een pensionstal of een manege staan, en geen ander referentiekader hebben dan de manege waar ze het ooit hebben geleerd.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:23

piene schreef:
De omgang met paarden zoals het langgeleden is geleerd heeft te maken met een groot aantal regeltjes die voornamelijk nog stammen uit de periode waarin het paard nog gebruikt werd om bv ten strijde te trekken nl de cavelerie.
zo stijgen we nog steeds netjes allemaal links op (ahum) (anders zit je zwaard in de weg en je zit de rest van de mannen in de weg) we lopen links van het paard en begeleiden het paard zo (hoe vaak ik wel niet te horen krijg omdat ik voor mijn paard loop, ben je niet bang dat je paard over je heen loopt als ie schrikt?, alsof een paard niet gewoon opzij zou springen als hij ergens van schrikt ).

Ik ben het helemaal met je eens dat dingen vaak te rigide gezien worden vanuit oude regeltjes. Toch vind ik het niet gek als ik een paard voor de eerste keer hanteer, dat ik dan links naast 'm ga lopen. De kans is namelijk het grootst dat het paard dat zo gewend is. En een paard is naast vluchtdier en kuddedier ook een gewoontedier. Dus als je bij de eerste keer aansluit bij de gewoonte van het paard, door oog te hebben en de ervaring te hebben om te signaleren wat die gewoonte is, maak je het voor het paard gewoon prettiger en voor jezelf gemakkelijker. dat neemt niet weg dat je op een gegeven moment als je het paard beter leert kennen en het paard jou, bepaalde gewoontes kunt veranderen.
Als ik jonge paarden opvoed, en beleer, dan doe ik rechts en links bijv. opstijgen allebei (beetje rare zin...sorry).

Maar...voor je paard lopen kan m.i. alleen in betrekkelijk veilige situaties. Als er namelijk iets van achteren komt waarvan het paard schrikt dan is de kans groot dat hij werl op je knalt. Ook als je wel echt de leider bent. Vluchtgedrag gaat namelijk boven kuddegedrag. Want ook in de kudde als er blinde paniek uitbreekt, dan knalt een lager in rang paard wel eens op een hoger in rang paard. Om zich vervolgens snel weer naar achteren te positioneren om te laten merken dat het geen coup naar de macht was. Dit blijkt uit gedegen gedragsstudies (dus is niet omdat ik dat vind of zo). Een ander paard kan tegen zo'n stootje...maar een mens kan zich zo ernstig bezeren.
En ik denk dan: waarom zou je dat opzoeken als je ook naast het oog van het paard kunt lopen (en dan is het worst of dat links of rechts is), in de gelijkwaardige positie, van waaruit je het paard dusdanig leidt en hem toch de nodige ruimte geeft. Want dat is de kunst in mijn ogen: samen zijn....en toch ruimte geven...
Daarnaast...als je in je leven met heel veel verschillende paarden hebt gewerkt (zoals ik met honderden) en ook met jonge hengsten....dan weet je uit ervaring dat het niet altijd verstandig is er voor te lopen. Veel van de jonge hengsten die ik gehanteerd heb kwamen rauw uit de wei en hadden nog niets met mensen (wel als veulen netjes halstermak maar daarna alleen in handen voor ontwormen en bekappen). Als je ze dan op moet halen en je gaat er leuk voor lopen, dan zijn er altijd van die grappenmakers bij die even de tanden in je willen zetten om te checken wat er dan gebeurt (zijn ook pubers dan die de grenzen opzoeken). En aangezien ik geen ogen in mijn rug heb, kan ik dat niet in de gaten houden en dus op tijd reageren (en dat hoeft niet eens straffen te zijn, maar een reactie is wel gewenst).
Ik vind dat mensen die zeggen dat je ALTIJD voor een paard moet/kan lopen net zo rigide als mensen die zeggen dat het hoort om er ALTIJD naast te lopen. Horsemanship (nee...ik zet er bewust geen natural voor) is in mijn ogen:juiste dingen doen op de juiste momenten in de juiste context. En dat kan dus betekenen in mijn ogen dat je bij het ene paard er naast loopt en bij het andere paard er voor, of per situatie etc.. Kijken naar het paard en de situatie.

Laatst was ik bij iemand die zich ook helemaal ophing aan de theorie van Hempfling en die het niet lukte om zijn paard langs een bepaalde plek te krijgen. Hij vond er naast lopen uit den boze, want dat was een motie van wantrouwen tegen het paard. Hij vroeg mij het op te lossen. Ik zag dat dit paard steun dichterbij nodig had en ging er dus naast staan. Aan de rechterkant, want dat was gezien de situatie het beste. Ik begon te lopen en het paard liep zonder nog één aarzeling met mij mee langs de plek. dat was voor die persoon een eye-opener.
Andersom gebeurt ook wel eens...dat als je voorgaat dat het paard daar steun aan heeft. Kortom....rigiditeit is killing in mijn ogen in horsemanship. Er is niet één juiste weg...er zijn er meerdere...en het is situatie afhankelijk. En om dat "als vanzelf" toe te kunnen passen heb je praktijkervaring nodig.

Ik persoonlijk kan me altijd erg opwinden over mensen die heel stellig zijn, omdat ze iets gelezen hebben...maar die nog amper ooit iets met een paard hebben gedaan.... de praktijk is namelijk heel weerbarstig af en toe....en praktijkervaring is onontbeerlijk voor goed horsemanship. En allerlei geromantiseer van theorie uit boeken die vooral geschreven zijn vanuit commercie.....ach... (waarmee ik niet wil zeggen dat er geen dingen in staan waar je niks mee kunt...maar dat het commercieel uitbaten (nee...niet uitbuiten, is geen typfout) is wordt wel eens vergeten. Die goeroes doen dat gewoon heel slim....hup...in the pocket....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:40

De goeroes hebben er hun werk van gemaakt om mensen iets bij te brengen. En de goeroes, en hun paarden, en alle mensen er omheen kunnen niet van lucht leven...in tegenstelling tot wat velen hier op bokt denken :x

Een leraar op een school, iemand die kennis doorgeeft, daar accepteren we van dat hij een salaris krijgt. We willen de beste instructie, in alles wat we doen, bij onze opleiding, de autorijlessen en paardrijlessen. Iedereen wil bij een operatie wel door een chirurg geopereerd worden die de beste opleiding heeft gehad. Iedereen wil, als hij een boekhouder in de arm neemt, wel iemand hebben die zijn vak verstaat. Iedereen wil een dak boven zijn hoofd, maar gunt het een ander niet...want alles moet zo goedkoop mogelijk. Zelf zijn we blij met een regelmatig salaris, en als we aan het eind van de maand nog wat over houden....en misschien twee keer op vakantie kunnen....
En paardenmensen moeten hun kennis gratis doorgeven, en mogen er niet aan verdienen?

[NH] parelli, waarom zo duur?

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:50

Ik heb lang niet alles gelezen dus mischien staat het ook wel ergens. Maar mijn mening is dat een join-up goed kan mits je het juist en correct uitvoert.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:52

Cassidy schreef:
De goeroes hebben er hun werk van gemaakt om mensen iets bij te brengen. En de goeroes, en hun paarden, en alle mensen er omheen kunnen niet van lucht leven...in tegenstelling tot wat velen hier op bokt denken :x

Een leraar op een school, iemand die kennis doorgeeft, daar accepteren we van dat hij een salaris krijgt. Maar paardenmensen moeten hun kennis gratis doorgeven, en mogen er niet aan verdienen?

Waar zeg ik dat????
Daarom had ik het over uitbaten en niet over uitbuiten.

Ik geef ze groot gelijk. Als je het zo kunt, moet je het vooral doen. het heeft ook nut in mijn ogen, want het zet mensen in ieder geval aan tot nadenken. En het geeft mensen die niet met paarden zijn opgegroeid informatie die heel nuttig kan zijn.

Je moet alleen niet vergeten dat er bij sommigen een behoorlijk commercieel tintje aanzit, wat rigiditeit in de hand werkt. Zolang je de informatie tot je neemt voor wat het waard is en het voor jou toepasbaar weet te maken is het heel zinnig vind ik.

Zodra je echter met het theorieboek in de hand gaat staan prediken, zonder dat je het jezelf eigen gemaakt hebt in de praktijk sla je de plank in mijn ogen helemaal mis.

Als je het toch wilt vergelijken met een docent....stel je hebt een docent didactiek aan de Pabo. Die je prachtig kan vertellen hoe je in theorie een klas lastige groep achters didactisch kunt benaderen... daar kun je je helemaal in vinden....totdat je echt voor die klas staat en merkt dat de praktijk weerbarstig kan zijn. Moet je je dan rigide aan die theorie vasthouden? Ik denk van niet....dan zou ik kijken wat ik bijv. van de docent pedagogiek heb meegekregen, hoe ik een collega het op zie lossen, hoe ik zelf tegen kinderen aankijk en mijn visie op onderwijs. Zo voeg je van alles samen en pas je transfer van kennis en vaardigheden toe. Vorm je een eigen mening en een eigen stijl, die varianten vanuit meerder didactici of pedagogen kan bevatten. Maar zo is het wel echt.
En al die docenten hebben dan hun nut gehad...en daar mogen ze best wat aan verdienen...uiteraard....
Dus je had me niet helemaal goed begrepen denk ik.

In Nederland lijkt commercieel uitbaten een vies woord en zo heb jij het (denk ik) geïnterpreteerd, klopt dat?
Maar ik bedoel het meer als constatering en vind het niet meer dan logisch. Iedereen doet toch zijn best om een boterham te verdienen met waar hij goed in is (of met wat hij leuk vindt en als je het goed doet is dat hetzelfde)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:56

Mee eens, you have to walk your talk anders ben je niet geloofwaardig.
En je moet je flexibel opstellen, en durven toe te geven dat je het ook af en toe niet weet.
Maar o wee als je dat doet, en en plein public doet, want dan deugt de hele methode niet. En als er nog filmpjes van worden gemaakt is je naam helemaal naar de vaantjes...en de be- en veroordelingen vliegen je om de oren (zie topic Pat Parelli en Catwalk).

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 01:04

Tja...hoge bomen vangen veel wind....dat is nu eenmaal zo.

Geldt hetzelfde voor politici, artsen, leraren, dierenartsen, hoefsmeden...als er iets fout gaat is het 't gesprek van de dag. Sterker nog...er hoeft feitelijk niet eens iets fout gegaan te zijn....als het in de beleving van iemand die er een goed verhaal van maakt fout is gegaan, is dat al voldoende...
Dat is de keerzijde van dergelijke beroepen.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 08:17

polly2 schreef:
Ik vind dat mensen die zeggen dat je ALTIJD voor een paard moet/kan lopen net zo rigide als mensen die zeggen dat het hoort om er ALTIJD naast te lopen. Horsemanship (nee...ik zet er bewust geen natural voor) is in mijn ogen:juiste dingen doen op de juiste momenten in de juiste context. En dat kan dus betekenen in mijn ogen dat je bij het ene paard er naast loopt en bij het andere paard er voor, of per situatie etc.. Kijken naar het paard en de situatie.

Dit geld natuurlijk voor alles in de omgang met paarden

Helemaal mee eens +:)+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:47

@Polly2, helemaal goed verwoord +:)+

Enne, er is nog een reden om een paard links van je te laten lopen: als je langs de weg loopt met een paard is het beter om hem in de berm te houden en je hoort (= de wet) rechts te lopen met je paard. Je wil niet het paard tussen jou en het verkeer in hebben, want als hij schrikt en opzij springt, is het dan altijd fout. Wanneer hij in de berm loopt is er altijd de bermkant om in te springen, een goed opgevoed paard zal niet zo snel op z'n mens springen (en misschien wel op de motorkap van een auto).
Maar goed, er zijn ook vaak genoeg redenen om een paard aan je rechter kant te laten lopen, of voor je uit of achter je, dan is het wel handig als dat gewoon bekend is voor het paard. Ik loop ook regelmatig met 2 paarden aan de hand, meestal eentje aan elke kant, maar ze moeten bijvoorbeeld ook achter elkaar kunnen voegen als dat zo uitkomt.

RickenDennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 03:52

Ze mogen er m.i. prima aan verdienen maar er is een groot verschil in zeggen dat je een methode toegankelijk wilt maken voor iedereen zodat paarden geholpen worden en er de hoofdprijs voor vragen en dan nog zeggen: je moet savvymember worden en als je dat niet wordt, mag je ook geen les meer krijgen van parreli-instructeurs. Daarnaast heeft hij ook duidelijk gezegd: either you are with us or you are against us. Dat stuit me danig tegen de borst en voor mij een reden te meer om géén savvymember te worden. Nogmaals geld ergens mee verdienen is prima maar ik vind wel dat er een grens is als je beweert dat het je gaat om het welzijn van de dieren. Naar mijn idee wordt hij inmiddels een beetje opgeslokt door enerzijds grootheidswaanzin (dankzij de grote zwermen aanbidders) en anderzijds door honger naar meer en meer geld. De kosten om kennis van Parelli te krijgen zijn intussen zo huizenhoog dat wederom de rijkeren kunnen profiteren van de kennis maar degenen die gewoon een normaal modaal salaris hebben dat eigenlijk niet kunnen opbrengen. Beetje raar.

Edit: had een verkeerde persoon ge-quote

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:42

RickenDennis schreef:
Ze mogen er m.i. prima aan verdienen maar er is een groot verschil in zeggen dat je een methode toegankelijk wilt maken voor iedereen zodat paarden geholpen worden en er de hoofdprijs voor vragen en dan nog zeggen: je moet savvymember worden en als je dat niet wordt, mag je ook geen les meer krijgen van parreli-instructeurs. Daarnaast heeft hij ook duidelijk gezegd: either you are with us or you are against us. Dat stuit me danig tegen de borst en voor mij een reden te meer om géén savvymember te worden. Nogmaals geld ergens mee verdienen is prima maar ik vind wel dat er een grens is als je beweert dat het je gaat om het welzijn van de dieren. Naar mijn idee wordt hij inmiddels een beetje opgeslokt door enerzijds grootheidswaanzin (dankzij de grote zwermen aanbidders) en anderzijds door honger naar meer en meer geld. De kosten om kennis van Parelli te krijgen zijn intussen zo huizenhoog dat wederom de rijkeren kunnen profiteren van de kennis maar degenen die gewoon een normaal modaal salaris hebben dat eigenlijk niet kunnen opbrengen. Beetje raar.

Edit: had een verkeerde persoon ge-quote

Je hebt een punt, echter: wat is het verschil tussen deze opstelling van Parelli en de handelswijze van de FNRS (die de klanten van de FNRS-manege ook verplicht een ruiterpaspoort aan te schaffen en een vooraf vastgesteld traject te doorlopen!)

Daarnaast lopen er best de nodige instructeurs rond die geen stickertje nodig hebben, normale prijzen vragen en een verhaal hebben waar de gemiddelde ruiter (M/V) in NL jaaaaaren mee vooruit kan.
Ten slotte gaat het maar om een ding: je wil dat je paard mentaal en fysiek in staat is om datgene te doen wat je graag wil. Je instructeur moet dus in staat zijn om jou duidelijk te maken waar de manco's zitten en hoe je die oplost/corrigeerd. De rest is feitelijk zinloze franje.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:06

Kortom...het is allemaal commercieel...
En dat lijkt me nie gek...want iedereen probeert volgens mij een zo goed mogelijk belegde boterham te verdienen. Tenzij je moeder Theresa o.i.d. heet...
Heel handig (commercieel gezien) als het je ook nog lukt.
Filantropisch gezien niet handig.... it's as simple as that.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:34

polly2 schreef:
En dat lijkt me nie gek...want iedereen probeert volgens mij een zo goed mogelijk belegde boterham te verdienen. Tenzij je moeder Theresa o.i.d. heet...

Ik zie het commerciele probleem ook niet. Mijn lesgeefmens moet er ook van leven, maar toch vraagt ze prijzen die ook voor de iets minder bedeelde paardenbezitter op te brengen zijn. Toegankelijkheid dus :D

Het gaat met name om de rigiditeit die sommige volgelingen aan de dag leggen en die ook nog eens met de grootst mogelijke overtuiging aan anderen proberen op te dringen, ook hier op Bokt. Wanneer je dan naar hun paarden kijkt, krijg je niet zelden volgzame robotjes te zien, die het kunstje doen wat gevraagd wordt. Noch paard, noch mens heeft enig idee van het nut of de achtergrond van het kunstje maar het staat zo in de boekjes, dus doen we het zo. Volgelingen dus. Leerlingen kom ik zelden of nooit tegen bij de goeroes. Of dat ze onderweg afhaken of er zelfs niet aan beginnen weet ik niet, maar opvallend is het wel.

Overigens is het in de reguliere "dresseersport" geen haar beter. Daar zie je de paarden lopen zoals ze denken dat de jury het graag ziet (het plaatje) maar rijtechnisch gaat het vaak helemaal nergens over. En loopt er dan eens een combi bij die WEL fysiek en mentaal goed in z'n vel zit en correct gereden wordt, dan herkent de jury het niet en eindigen ze ergens in de middenmoot, soms zelfs zonder winstpunten.
Wat raar dat de gemiddelde leeftijd in NL maar 7 jaar is........

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:10

ikke schreef:
polly2 schreef:

Ik zie het commerciele probleem ook niet. Mijn lesgeefmens moet er ook van leven, maar toch vraagt ze prijzen die ook voor de iets minder bedeelde paardenbezitter op te brengen zijn. Toegankelijkheid dus :D

Het is fijn dat er ook mensen zijn die toegankelijkheid als doel hebben. Maar bijv. bij psychologen en advocaten zie je hetzelfde: de ene richt zich op diensten die toegankelijk moeten blijven en is tevreden met de kaas op zijn boterham, de ander richt zich op een ander segment en verdient er dan zelf meer mee en heeft een luxer belegde boterham...
Die verschillen zullen er altijd blijven.

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:19

Waratje schreef:
Enne, er is nog een reden om een paard links van je te laten lopen: als je langs de weg loopt met een paard is het beter om hem in de berm te houden en je hoort (= de wet) rechts te lopen met je paard. Je wil niet het paard tussen jou en het verkeer in hebben, want als hij schrikt en opzij springt, is het dan altijd fout. Wanneer hij in de berm loopt is er altijd de bermkant om in te springen, een goed opgevoed paard zal niet zo snel op z'n mens springen (en misschien wel op de motorkap van een auto).
.

Ik wil graag even hierop reageren en op het andere bericht waarin word gesteld dat nh'ers altijd voor hun paard willen lopen.

Ik ben nu zelf een half jaar bezig met Parelli natural horsemanship en nu bezig in het level 2.

In het eerste level(parelli hanteert een stappenplan) leer je nergens om voor je paard uit te lopen. met je paard lopen doe je vooral in zone 2(naast de schouder) omdat dit de veiligste plek is wanneer je nog geen goede communicatie hebt met je paard. Hier loop je zowel links als rechts om je paard zo aan allebei de kanten vertrouwd met je te maken(sommige dingen zijn voor paarden namelijk rechts ineens wel eng terwijl ze dat links niet zijn).

Het is dus absoluut niet zo dat je een bang paard een meter achter je laat lopen of dat je langs de weg perse aan de rechterkant moet lopen. Parelli gaat in het eerste gedeelte(voor de beginners) vooral om veiligheid.

en dan is het logisch dat je op de weg kiest om links te lopen voor het verkeer en wanneer je ziet dat je paard onzeker is je niet achter z'n achterbenen gaat lopen of recht voor hem..

Wanneer je hoger in de levels komt leer je overal te lopen. Maar het belangrijkste is dat je je paard leer lezen. Je ziet of hij bang, onzeker, vrolijk, verveeld of wat dan ook is en daar kan je op inspelen. Als iemand die bijvoorbeeld al in level 4 zit ziet dat zijn paard ergens bang van is, dan gaat diegene niet naast de achterbenen lopen of voor het paard gewoonweg omdat dat een gevaarlijke situatie kan opleveren. Maar op dat niveau heb je de kennis om je paard weer relaxt te krijgen zodat het wel weer kan.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:43

@ skabelpunk: Ik ken mensen die Hempfling aanhangen en het uit den boze vinden als je naast het paard gaat lopen. Ik heb daar onlangs een behoorlijke discussie over gehad.
Deze mensen is een voorbeeld, want ik ben het wel vaker tegengekomen. Mensen met weinig praktijkervaring lezen een boek (bijv. van Hempfling) en vervolgens moet het ALTIJD precies zo zoals ze het in het boek hebben gelezen. Ik kom dit echt vaak tegen.

Even terug naar mijn voorbeeld: dit echtpaar was heel rigide daarin. Beschuldigen mensen die naast het paard lopen van het paard te strak vast houden. Snapten niks van mijn uitleg dat je er naast kunt lopen, het touw een stuk korter vasthebben dan wanneer je er voor loopt, maar dat je daarin toch het paard ruimte geeft (het zogenaamde nageven). Dit ging er niet in bij ze. Net zo min als de uitleg dat je in leidinggevende kameraadschappelijke positie loopt als je er naast loopt en dat dat eigenlijk wel een mooi iets is.
Als je dan gaat kijken hoe ze met hun paard omgaan: altijd alleen maar veilig in de eigen bak....geen enkele ervaring op ander terrein, of met andere paarden dan hun eigen 18 jarige doodbrave ruin.... maar dan wel zo stellig uitdragen dat ze het beter weten dan een ander die al 30 jaar in de paarden zit (en ook paardvriendelijk werkt maar niet persé volgens 1 stroming). Omdat ze ergens hebben gelezen dat al die "oude" klassieke methodes wreed en slecht zijn.
Sorry...maar van zulke dingen krijg ik echt de kriebels. En dit kom ik echt regelmatig tegen. Dan ontstaan de problemen vaak als ze met andere paarden te maken krijgen of met andere omgevingen (trailerladen, bosrit etc..)

Dat is bijna hetzelfde als zeggen wanneer je met de Wii hoge scores haalt voor skieën zonder ooit echt op de lange latten gestaan te hebben, dat je beter kunt skieën dan iemand die al 15 jaar op wintersport gaat en zwarte pistes neemt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:07

Niks mis met natural horsemanship,het is een gevoelskwestie naar je paard toe.
En er gaan meer wegen naar Rome,de ene doet het zus en de ander zo,net waar je paard het beste op reageerd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:41

polly2 schreef:
@ skabelpunk: Ik ken mensen die Hempfling aanhangen en het uit den boze vinden als je naast het paard gaat lopen. Ik heb daar onlangs een behoorlijke discussie over gehad.
Deze mensen is een voorbeeld, want ik ben het wel vaker tegengekomen. Mensen met weinig praktijkervaring lezen een boek (bijv. van Hempfling) en vervolgens moet het ALTIJD precies zo zoals ze het in het boek hebben gelezen. Ik kom dit echt vaak tegen.

Even terug naar mijn voorbeeld: dit echtpaar was heel rigide daarin. Beschuldigen mensen die naast het paard lopen van het paard te strak vast houden. Snapten niks van mijn uitleg dat je er naast kunt lopen, het touw een stuk korter vasthebben dan wanneer je er voor loopt, maar dat je daarin toch het paard ruimte geeft (het zogenaamde nageven). Dit ging er niet in bij ze. Net zo min als de uitleg dat je in leidinggevende kameraadschappelijke positie loopt als je er naast loopt en dat dat eigenlijk wel een mooi iets is.
Als je dan gaat kijken hoe ze met hun paard omgaan: altijd alleen maar veilig in de eigen bak....geen enkele ervaring op ander terrein, of met andere paarden dan hun eigen 18 jarige doodbrave ruin.... maar dan wel zo stellig uitdragen dat ze het beter weten dan een ander die al 30 jaar in de paarden zit (en ook paardvriendelijk werkt maar niet persé volgens 1 stroming). Omdat ze ergens hebben gelezen dat al die "oude" klassieke methodes wreed en slecht zijn.
Sorry...maar van zulke dingen krijg ik echt de kriebels. En dit kom ik echt regelmatig tegen. Dan ontstaan de problemen vaak als ze met andere paarden te maken krijgen of met andere omgevingen (trailerladen, bosrit etc..)

Dat is bijna hetzelfde als zeggen wanneer je met de Wii hoge scores haalt voor skieën zonder ooit echt op de lange latten gestaan te hebben, dat je beter kunt skieën dan iemand die al 15 jaar op wintersport gaat en zwarte pistes neemt.

Typisch voorbeeld van een volgeling (of volgelingen in dit geval). Bespaar je de moeite, ze nemen toch niks van je aan, zolang je geen graad in de KFH-kunde hebt.

Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:47

Mindfields schreef:
Volgens mij is het enige verschil dat LDR een nederlandse term is en Rollkur een duitse term. Maar wel 1 term die hetzelfde aanduidt, namelijk: Geen gelul trek hem in de krul.

:= Haha . :=

kheb al die posts ns door gelezen, en er zitten echt goede tussen :D
Maar ik ben zelf zeker niet tegen NH , kheb zelf een shetje, en ik zal er zeker nooit op kunnen rijden.
Maar het vertrouwen vind ik daarvan het mooist, dat jij en je paard zegmaar 1 zijn.
Zelf heb ik veel aan NH te danken!

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:03

Ik loop ook altijd voor mijn paard.
In het begin dat ik mijn paard had durfde ze mij wel eens omverlopen omdat ik dit nog niet goed onder de knie, ik was veel te onzeker en ze had dit direct door.
Ze was ook nog niet veel gewoon, er was nog niet veel met haar gedaan en vond het absoluut niet leuk om uit de wei gehaald te worden bij haar vrienden waarbij ze al 13 jaar staat.
Er brak dan ook af en toe paniek uit als ze geen andere paarden meer zag staan of als ze iets te ver gingen.
Ik ben begonnen met wat grondwerk en kheb er enkele clinics over gevolgd. Ze begon beter en beter achter mij te lopen en als er eventjes paniek was liep ze niet meer tegen mij.
Nu kan ze perfect achter mij lopen, als ze in een nieuwe situatie komt loopt ze nu iets dichter bij mij om zo steun te zoeken, dan laat ik dit ook toe.
In een kudde zullen de paarden namelijk ook hun leider niet omver lopen.

Ik lees af en toe boeken van hempfling en zo niet dat ik daar erg veel van gebruik maar kvind het gewoon boeiend om de verschillende manieren van met paarden om te gaan te bekijken.
Het belangrijkste vind ik dat je zelf de beste methode zoekt voor jij en je paard. Zolang dat zowel jij als je paard er plezier in hebben is het goed.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:22

superlene schreef:
In een kudde zullen de paarden namelijk ook hun leider niet omver lopen.

En dat vind ik dus een hele naieve gedachte... Dat gebeurt dus wel eens. Als er iets is waar ze zich de pleuris van schrikken, dan gaan ze. Als de leider dan in de weg staat, knotsen ze daar gewoon tegenop. Vluchtgedrag is namelijk het primaire gedrag, kuddegedrag het secundaire.
Ik heb dit meerdere malen zien gebeuren. Zowel vrij in de wei bij onverwachte situaties: schrik...knots tegen de leider op...oeps...dat is link, want ik riskeer een schop...ik maak me snel weer uit de voeten en laat in mijn gedrag aan de leider zien dat het geen greep naar de macht was...
Ook onder het zadel als we met meerdere paarden onderweg zijn en er gebeurt iets, dan knotst de lagere in rang ook wel eens tegen de hogere in rang aan (en heeft zo een keer een mep gehad, met een wond tot gevolg die gehecht moest) in de paniek die ontstond.
Als je dan op het betreffende paard zit heb je twee keer te maken met een schrikreactie: eerst vanwege de schrik om wat er is (bijvoorbeeld plotseling een blaffende hond achter een hek) en de tweede schrik omdat ze tegen de leider opgebotst zijn in hun schrikreactie...

Punt is dat zo'n leiderpaard de botsing prima kan hebben....maar ik als mens niet...
Dus ik zal in de meeste situatie niet voor mijn paard lopen. In bepaalde situaties wel, maar dan met "ogen in mijn rug", of ik loop achterwaarts, zodat ik de omgeving goed in de gaten kan houden en kan anticiperen als er iets is waar het paard van kan schrikken.
Ik heb niet de illusie dat ik het primaire vluchtgedrag 100% kan beheersen. dat kunnen de leiderspaarden niet eens....laat staan ik als mens...dus die fractie van onzekerheid in je relatie met het paard zal altijd aanwezig zijn. En ik heb meerdere malen vervelende (zelfs ernstige) ongelukken zien gebeuren als mensen even "vergeten"(al dan niet bewust) dat ze met een vluchtdier te maken hebben....en daar even niet alert op zijn.