Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
piene schreef:De omgang met paarden zoals het langgeleden is geleerd heeft te maken met een groot aantal regeltjes die voornamelijk nog stammen uit de periode waarin het paard nog gebruikt werd om bv ten strijde te trekken nl de cavelerie.
zo stijgen we nog steeds netjes allemaal links op (ahum) (anders zit je zwaard in de weg en je zit de rest van de mannen in de weg) we lopen links van het paard en begeleiden het paard zo (hoe vaak ik wel niet te horen krijg omdat ik voor mijn paard loop, ben je niet bang dat je paard over je heen loopt als ie schrikt?, alsof een paard niet gewoon opzij zou springen als hij ergens van schrikt ).
Cassidy schreef:De goeroes hebben er hun werk van gemaakt om mensen iets bij te brengen. En de goeroes, en hun paarden, en alle mensen er omheen kunnen niet van lucht leven...in tegenstelling tot wat velen hier op bokt denken
Een leraar op een school, iemand die kennis doorgeeft, daar accepteren we van dat hij een salaris krijgt. Maar paardenmensen moeten hun kennis gratis doorgeven, en mogen er niet aan verdienen?
polly2 schreef:Ik vind dat mensen die zeggen dat je ALTIJD voor een paard moet/kan lopen net zo rigide als mensen die zeggen dat het hoort om er ALTIJD naast te lopen. Horsemanship (nee...ik zet er bewust geen natural voor) is in mijn ogen:juiste dingen doen op de juiste momenten in de juiste context. En dat kan dus betekenen in mijn ogen dat je bij het ene paard er naast loopt en bij het andere paard er voor, of per situatie etc.. Kijken naar het paard en de situatie.
RickenDennis schreef:Ze mogen er m.i. prima aan verdienen maar er is een groot verschil in zeggen dat je een methode toegankelijk wilt maken voor iedereen zodat paarden geholpen worden en er de hoofdprijs voor vragen en dan nog zeggen: je moet savvymember worden en als je dat niet wordt, mag je ook geen les meer krijgen van parreli-instructeurs. Daarnaast heeft hij ook duidelijk gezegd: either you are with us or you are against us. Dat stuit me danig tegen de borst en voor mij een reden te meer om géén savvymember te worden. Nogmaals geld ergens mee verdienen is prima maar ik vind wel dat er een grens is als je beweert dat het je gaat om het welzijn van de dieren. Naar mijn idee wordt hij inmiddels een beetje opgeslokt door enerzijds grootheidswaanzin (dankzij de grote zwermen aanbidders) en anderzijds door honger naar meer en meer geld. De kosten om kennis van Parelli te krijgen zijn intussen zo huizenhoog dat wederom de rijkeren kunnen profiteren van de kennis maar degenen die gewoon een normaal modaal salaris hebben dat eigenlijk niet kunnen opbrengen. Beetje raar.
Edit: had een verkeerde persoon ge-quote
polly2 schreef:Kortom...het is allemaal commercieel...
En dat lijkt me nie gek...want iedereen probeert volgens mij een zo goed mogelijk belegde boterham te verdienen. Tenzij je moeder Theresa o.i.d. heet...
Heel handig (commercieel gezien) als het je ook nog lukt.
Filantropisch gezien niet handig.... it's as simple as that.
ikke schreef:polly2 schreef:Kortom...het is allemaal commercieel...
En dat lijkt me nie gek...want iedereen probeert volgens mij een zo goed mogelijk belegde boterham te verdienen. Tenzij je moeder Theresa o.i.d. heet...
Heel handig (commercieel gezien) als het je ook nog lukt.
Filantropisch gezien niet handig.... it's as simple as that.
Ik zie het commerciele probleem ook niet. Mijn lesgeefmens moet er ook van leven, maar toch vraagt ze prijzen die ook voor de iets minder bedeelde paardenbezitter op te brengen zijn. Toegankelijkheid dus![]()
Waratje schreef:Enne, er is nog een reden om een paard links van je te laten lopen: als je langs de weg loopt met een paard is het beter om hem in de berm te houden en je hoort (= de wet) rechts te lopen met je paard. Je wil niet het paard tussen jou en het verkeer in hebben, want als hij schrikt en opzij springt, is het dan altijd fout. Wanneer hij in de berm loopt is er altijd de bermkant om in te springen, een goed opgevoed paard zal niet zo snel op z'n mens springen (en misschien wel op de motorkap van een auto).
.
polly2 schreef:@ skabelpunk: Ik ken mensen die Hempfling aanhangen en het uit den boze vinden als je naast het paard gaat lopen. Ik heb daar onlangs een behoorlijke discussie over gehad.
Deze mensen is een voorbeeld, want ik ben het wel vaker tegengekomen. Mensen met weinig praktijkervaring lezen een boek (bijv. van Hempfling) en vervolgens moet het ALTIJD precies zo zoals ze het in het boek hebben gelezen. Ik kom dit echt vaak tegen.
Even terug naar mijn voorbeeld: dit echtpaar was heel rigide daarin. Beschuldigen mensen die naast het paard lopen van het paard te strak vast houden. Snapten niks van mijn uitleg dat je er naast kunt lopen, het touw een stuk korter vasthebben dan wanneer je er voor loopt, maar dat je daarin toch het paard ruimte geeft (het zogenaamde nageven). Dit ging er niet in bij ze. Net zo min als de uitleg dat je in leidinggevende kameraadschappelijke positie loopt als je er naast loopt en dat dat eigenlijk wel een mooi iets is.
Als je dan gaat kijken hoe ze met hun paard omgaan: altijd alleen maar veilig in de eigen bak....geen enkele ervaring op ander terrein, of met andere paarden dan hun eigen 18 jarige doodbrave ruin.... maar dan wel zo stellig uitdragen dat ze het beter weten dan een ander die al 30 jaar in de paarden zit (en ook paardvriendelijk werkt maar niet persé volgens 1 stroming). Omdat ze ergens hebben gelezen dat al die "oude" klassieke methodes wreed en slecht zijn.
Sorry...maar van zulke dingen krijg ik echt de kriebels. En dit kom ik echt regelmatig tegen. Dan ontstaan de problemen vaak als ze met andere paarden te maken krijgen of met andere omgevingen (trailerladen, bosrit etc..)
Dat is bijna hetzelfde als zeggen wanneer je met de Wii hoge scores haalt voor skieën zonder ooit echt op de lange latten gestaan te hebben, dat je beter kunt skieën dan iemand die al 15 jaar op wintersport gaat en zwarte pistes neemt.
Mindfields schreef:Volgens mij is het enige verschil dat LDR een nederlandse term is en Rollkur een duitse term. Maar wel 1 term die hetzelfde aanduidt, namelijk: Geen gelul trek hem in de krul.
superlene schreef:In een kudde zullen de paarden namelijk ook hun leider niet omver lopen.