Lalidan schreef:Oh, jeetje, nu zie ik wat een gevaarlijk paard dit is zeg!!! Tjongejonge jonge (niet dus, voor de duidelijkheid!). Wat ik wél zie bij dit filmpje wat er blijkbaar voor hoort, is wederom een paard die er geen sodemieter van snapt, maar wel aan alle kanten met een lijn om zijn oren geswiept krijgt, terwijl de houding van de mens zeer passief en vriendelijk is, soms zelfs enigzins afgedraait, wat voor een paard een teken is dat hij mag komen!!
Zelfs op het moment dat hij achteruit stapt, krijgt hij nog even een extra swieper.
Ik wacht persoonlijk liever niet tot een paard over me heen rent of begint met steigeren of weet ik veel wat. Dit is gevaarlijk gedrag omdat het paard niet bij zinnen is, in vluchtmodus staat én het paard totaal niet reageert op de druk die er gegeven wordt, hij reageert zelf door ertegenin te gaan lopen.
Ja, dat heeft het paard ooit door mensen aangeleerd gekregen en ja, het is heel sneu dat hij nog steeds denkt dat als hij tegen druk ingaat dat de beloning dan wel zal komen.
De houding van de mens is inderdaad vriendelijk, dat is de bedoeling ook. Op het moment dat het paard niet zo hysterisch meer doet, wordt hij gelijk beloont met een totaal afdraaien en wegnemen van druk. Het probleem bij dit paard is niet dat het paard daarna weer naar haar toe loopt, maar de manier waarop.
Ik vind het derde filmpje erg duidelijk voor de veranderde gemoedstoestand van het paard