paardenmishandeling? Petitie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:26

Bandida schreef:
sanne83 schreef:
:D Hoe kom je hierbij?

Vertelt hij zelf, DVD 1 van Level 1 ;)

sanne83 schreef:
[constant verweten wordt alleen geschikt te zijn voor uber softies, alleen beoefend wordt door mensen die nooit rijden en dat je je paard alleen maar mag aaien.

Alleen maar door mensen die niet weten wat het inhoudt, en dus ook niet begrijpen hoe het precies werkt.

Pat vertelt wel meer verhalen over toen ie nog jong en onnozel was :D Waar hij ooit allemaal gewerkt heeft en wat hij allemaal gedaan heeft tig jaar geleden, is vrij irrelevant als je evolutie van z'n programma ziet. Ze adverteren niet bepaald met snelle resultaten :D Volgens mij is het credo: put the relationship first..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:28

sanne83 schreef:
Pat vertelt wel meer verhalen over toen ie nog jong en onnozel was :D Waar hij ooit allemaal gewerkt heeft en wat hij allemaal gedaan heeft tig jaar geleden, is vrij irrelevant als je evolutie van z'n programma ziet. Ze adverteren niet bepaald met snelle resultaten :D Volgens mij is het credo: put the relationship first..

Dat is te zien in het filmpje, en aan zijn bankrekening ;)
Imo gewoon een Amerikaan die denkt dat hij heilig is en daarmee flink wat bakken geld verdient.
Maar goed, mijn mening.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:37

Bizzybijtje schreef:
aerdenhout1 schreef:
Onzin!! Dit paard is inderdaad op zijn manier gevaarlijk.
Niet in de zin van slaan, bijten, bokken of weet ik veel wat, maar het niet willen wijken voor de mens.
Paard snapt het wel,( denk ik, heb het paard niet in het echie gezien) maar heeft een verschrikkelijk sterke wil....of..... is verschrikkelijk dom!

Er bestaan n.l ook domme paarden...niets geen kwaad in, wat bij deze misschien ook is, maar door de dommigheid toch gevaarlijk omdat ze niet willen wijken voor de mens.
Dit zijn over het algemeen hele lieve paarden, en zoals je kan zien gaat deze niet slaan, bijten of wat ook.
Wat een paard dat intelligent is zeker zou doen in dit geval.
Denk dus dat KiWiKo nog wel eens gelijk kan hebben in......het paard snapt niets van wat ze wil!

Waarom gaat hij dan opzij?
Het paard snapt ook helemaal niet wat ze nou eigenlijk wil, omdat hij dus wél opzij gaat maar evengoed nog op z'n flikker krijgt :+

Nee paard gaat niet echt opzij! Let wel, als ik dit met een van mijn "moeilijke" paarden zou doen, dan vliegen ze echt van me weg! Alleen ik ben verbaal dan ook nog eens heel sterk aanwezig en minder met het bit aan de gang. En nogmaals...dit is ook NIET mijn manier, maar ik begrijp wel wat ze probeert te bereiken.
Dierenmishandeling..nee dat zie ik hier echt niet gebeuren.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:38

Ik heb ooit een halve poging tot intresse in Parelli gehad en dit paard en het getreiter was voor mij genoeg.
Dit heeft niks met respect te maken, maar treiteren door iemand die een beetje naast haar commerciele schoenen is gaan lopen.
Ik snapte al geen bal van wat nou de bedoeling was laat staan dat half blinde paard ( en ik kreeg er tekst en uitleg bij).

Commerciele onzin.
Jammer want het principe van op een andere manier met je paard omgaan spreekt veel mensen aan en word door dit soort dingen weer teniet gedaan

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:39

Lalidan schreef:
Oh, jeetje, nu zie ik wat een gevaarlijk paard dit is zeg!!! Tjongejonge jonge (niet dus, voor de duidelijkheid!). Wat ik wél zie bij dit filmpje wat er blijkbaar voor hoort, is wederom een paard die er geen sodemieter van snapt, maar wel aan alle kanten met een lijn om zijn oren geswiept krijgt, terwijl de houding van de mens zeer passief en vriendelijk is, soms zelfs enigzins afgedraait, wat voor een paard een teken is dat hij mag komen!!
Zelfs op het moment dat hij achteruit stapt, krijgt hij nog even een extra swieper.

Ik wacht persoonlijk liever niet tot een paard over me heen rent of begint met steigeren of weet ik veel wat. Dit is gevaarlijk gedrag omdat het paard niet bij zinnen is, in vluchtmodus staat én het paard totaal niet reageert op de druk die er gegeven wordt, hij reageert zelf door ertegenin te gaan lopen.
Ja, dat heeft het paard ooit door mensen aangeleerd gekregen en ja, het is heel sneu dat hij nog steeds denkt dat als hij tegen druk ingaat dat de beloning dan wel zal komen.
De houding van de mens is inderdaad vriendelijk, dat is de bedoeling ook. Op het moment dat het paard niet zo hysterisch meer doet, wordt hij gelijk beloont met een totaal afdraaien en wegnemen van druk. Het probleem bij dit paard is niet dat het paard daarna weer naar haar toe loopt, maar de manier waarop.
Ik vind het derde filmpje erg duidelijk voor de veranderde gemoedstoestand van het paard :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:40

sanne83 schreef:
Lalidan schreef:
Oh, jeetje, nu zie ik wat een gevaarlijk paard dit is zeg!!! Tjongejonge jonge (niet dus, voor de duidelijkheid!). Wat ik wél zie bij dit filmpje wat er blijkbaar voor hoort, is wederom een paard die er geen sodemieter van snapt, maar wel aan alle kanten met een lijn om zijn oren geswiept krijgt, terwijl de houding van de mens zeer passief en vriendelijk is, soms zelfs enigzins afgedraait, wat voor een paard een teken is dat hij mag komen!!
Zelfs op het moment dat hij achteruit stapt, krijgt hij nog even een extra swieper.

Ik wacht persoonlijk liever niet tot een paard over me heen rent of begint met steigeren of weet ik veel wat. Dit is gevaarlijk gedrag omdat het paard niet bij zinnen is, in vluchtmodus staat én het paard totaal niet reageert op de druk die er gegeven wordt, hij reageert zelf door ertegenin te gaan lopen.
Ja, dat heeft het paard ooit door mensen aangeleerd gekregen en ja, het is heel sneu dat hij nog steeds denkt dat als hij tegen druk ingaat dat de beloning dan wel zal komen.
De houding van de mens is inderdaad vriendelijk, dat is de bedoeling ook. Op het moment dat het paard niet zo hysterisch meer doet, wordt hij gelijk beloont met een totaal afdraaien en wegnemen van druk. Het probleem bij dit paard is niet dat het paard daarna weer naar haar toe loopt, maar de manier waarop.
Ik vind het derde filmpje erg duidelijk voor de veranderde gemoedstoestand van het paard :D

En jij ziet niet dat het paard juist hysterisch wordt van dat getrek?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:42

sanne83 schreef:
De houding van de mens is inderdaad vriendelijk, dat is de bedoeling ook.

De houding is vriendelijk tijdens het wegsturen!! Niet tijdens de release, dan staat hij juist recht tegenover het paard!! Ik kan het paard toch niet met een hoop geswiep wegsturen terwijl ik met mijn lijf zeg kom maar??

En nogmaals, ik zeg nergens dat dit gedrag van het paard goed is, of dat er niks aan gedaan meot worden. Maar levensgevaarlijk en onberekenbaar gaat mij wel te ver. Maar als je een probleem aanpakt, doe dat dan op een manier die het paard begrijpt. Dit dier begrijpt er echt geen jota van, en ik kan het hem niet kwalijk nemen......

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:44

Hysterisch?? Dan heb jij nog nooit een paard gezien dat echt bang is! IK wel!!!
En die vlucht toch echt weg van het gevaar kan ik je vertellen!

sanne83

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:56

Inderdaad, het is dus duidelijk dat hij niet hysterisch wordt van haar, aangezien hij constant in haar ruimte komt ;)
Hyper is misschien een beter woord.

@lalidan: ja, inderdaad tijdens het wegsturen. Dat is de bedoeling ook.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:59

sanne83 schreef:
@lalidan: ja, inderdaad tijdens het wegsturen. Dat is de bedoeling ook.

Dus als jij een paard bij je wegstuurd, zeg je met je lichaam "kom maar"? Of begrijp ik je nou verkeerd?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:05

Nee, dat doe ik met een intense lichaamshouding, maar niet aggresief, dus wel met een vriendelijke uitstraling. Haar lichaam zegt, naar mijn mening, niet "kom maar".
Het is geen duidelijk filmpje van hoe precies je lichaamshouding moet zijn. Je kan zien dat (alhoewel het inderdaad vanuit de camera lijkt alsof het paard niet zo dicht bij komt) hij toch erg in haar ruimte komt, in zoverre dat ze af en toe uit zelfbescherming toch echt een stap naar achter moet doen, wil hij niet op haar tenen staan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:09

Agressief hoeft je houding inderdaad niet te zijn, maar inderdaad wel intens en duidelijk. Ik wil je hier niet hebben en dus blijf je maar daar. Maar dat vind ik de eigenaar (en linda ook, voor wat dat betreft) absoluut niet uitstralen.
Regelmatig word het lichaam afgewend, wat voor de meeste paarden toch een regelrechte uitnodiging is om te komen. Ik vind in elk geval het gedrag en de uitstraling behoorlijk conflicterend.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:18

Petities zijn hot op bokt momenteel.
Maar deze teken ik niet.
Ben niet van de Parelli-blabla, maar ik raad de eigenaar aan het paard te verkopen.
Is een stuk goedkoper voor haar en hopenlijk krijgt het paard wel een baasje die ermee om weet te gaan.
Het paard is niet moeilijk, de mens wel. ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:19

LiVetime schreef:
xmarliez schreef:
Mensen....... dit paard is aan 1 oog blind... dat wil dus zeggen dat hij een ander oog heeft waar hij prima mee kan zien + dat hij erg goed kan horen, voelen en ruiken en daarom precies weet dmv fases wanneer hij een opdonder krijgt.. na 2 keer een opdonder gekregen te hebben moet hij wel denken .. jeetje laat ik eens achteruit gaan.. DIT paard NIET, omdat hij respectloos en eigenwijs is. Daarom zet hij nog geen stap achteruit.

Dit paard op zijn borst prikken zal hem waarschijnlijk ook niets doen.. anders had ze dat allang gedaan :) :) ........
Als jullie niet zien dat hij door haar ruimte walst moet je even haar ruimte bekijken...... als je heeeeeel goed kijkt :D zie je dat hij er zo doorheen walst zonder een greintje respect.

Loody, en hoe geef jij je paard 'op zijn kop'?

Hoera, eindelijk iemand die ook ziet wat er hier nou eigenlijk precies gebeurd!

Hoera, ik zie het niet!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:22

Nogmaals..ik zou dit paard niet in zo'n open ruimte hebben gezet, maar in een kleinere afgezette ring.
Wil hij niet weg van z'n plek, dan eerst eens met stemverheffing en arm beweging, nog niet, dan zweep klappen en stemverheffing. ( dan gaan ze eigenlijk altijd wel!)
Nog niet? Dan een flinke mep met zweep en stem.
Als ze dan nog naar me toe zouden komen gaan de hele grove middelen erin en die willen jullie niet horen! Is ook nog nooit nodig geweest gelukkig.
Natuurlijk is het belonen nog vele malen belangrijker dan het straffen!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:26

Lalidan schreef:
Agressief hoeft je houding inderdaad niet te zijn, maar inderdaad wel intens en duidelijk. Ik wil je hier niet hebben en dus blijf je maar daar. Maar dat vind ik de eigenaar (en linda ook, voor wat dat betreft) absoluut niet uitstralen.
Regelmatig word het lichaam afgewend, wat voor de meeste paarden toch een regelrechte uitnodiging is om te komen. Ik vind in elk geval het gedrag en de uitstraling behoorlijk conflicterend.

Ik heb nog eens teruggekeken, maar ik zie haar echt nergens wegdraaien. Bedoel je niet het moment dat zij voorover buigt om zijn achterhand weg te draaien?

@marvantom
Dit is al iets van 6 jaar geleden. Paard is nog steeds bij de eigenaar, is kalm en stabiel en ze galopperen blijkbaar tegenwoordig bridleless en bareback over hetzelfde veld ;) , dus opzich denk ik dat verkopen niet nodig is.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:28

aerdenhout1 schreef:
Nogmaals..ik zou dit paard niet in zo'n open ruimte hebben gezet, maar in een kleinere afgezette ring.
Wil hij niet weg van z'n plek, dan eerst eens met stemverheffing en arm beweging, nog niet, dan zweep klappen en stemverheffing. ( dan gaan ze eigenlijk altijd wel!)
Nog niet? Dan een flinke mep met zweep en stem.
Als ze dan nog naar me toe zouden komen gaan de hele grove middelen erin en die willen jullie niet horen! Is ook nog nooit nodig geweest gelukkig.
Natuurlijk is het belonen nog vele malen belangrijker dan het straffen!

Mee eens. De ruimte alleen is niet eens van belang.
Het is totaal niet duidelijk wat ze nu van het paard vragen.
Het paard zoekt juist steun door naar de mensen toe te komen, ook al wordt er zo raar met dat paard 'gewerkt'.
Dat zegt genoeg, lijkt me.
Nogmaals: het paard is niet moeilijk, de mens wel.

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:31

Respect moet je verdienen. Respect dwing je niet af door grof te zijn of lang onduidelijk te zijn tegen een paard.
Vind dat geruk aan het halstertouw veel te lang duren en slaan met het touw zinloos wat zij doet. Paard trekt de rug strak en is helemaal niet met haar bezig.
Zag het filmpje en wist niet dat het "mevrouw" Parelli was. Dacht dat het iemand was die "truukjes" na deed van een natural horsemanshipgoeroe. Paardenmishandeling nee. Paardje pesten ja.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:32

Als je weet wat ritmische druk betekent, is het overduidelijk wat ze van het paard vragen ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:35

sanne83 schreef:
Ik heb nog eens teruggekeken, maar ik zie haar echt nergens wegdraaien. Bedoel je niet het moment dat zij voorover buigt om zijn achterhand weg te draaien?

Hebben we het wel over hetzelfde filmpje? Wat ik zeg over de vriendelijke houding is met name mbt de eigenaresse, dus het voor-filmpje zeg maar. Hoewel ik Linda zelf ook niet sterk vind, kan ik me zop niet herinneren of zij zich ook wegdraait.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:39

sorry, ik had het over Linda :D
De eigenaar kan ik weinig over zeggen. Dit is de eerste dag waarop de arme man waarschijnlijk met grondwerk bezig is, hem beoordelen op zijn lichaamshouding vind ik niet zo eerlijk :+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:40

Ah, dat verklaart de verwarring! ;) Ik vond het al zo vreemd dat je het steeds over zij had, terwijl ik toch echt meende dat het een man was. Maar dacht het verkeerd gezien te hebben :o

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:41

Ik hoop dat de mensen die op dit filmpje een verschrikkelijk gevaarlijk paard zien, het bij een Bart Smit of HEMA paard houden want die snappen er niks van..

sanne83

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:43

Dat jij dit normaal gedrag vind, vind ik heel erg zorgelijk ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:45

sanne83 schreef:
Waar hij ooit allemaal gewerkt heeft en wat hij allemaal gedaan heeft tig jaar geleden, is vrij irrelevant als je evolutie van z'n programma ziet. Ze adverteren niet bepaald met snelle resultaten :D Volgens mij is het credo: put the relationship first..

Daar verschillen we dan van mening, zijn verleden heeft voor mij wel relevantie.
Ik zeg ook niet dat zijn trainingsmethode slecht is, het heeft zeker z'n waarde als je weet hoe het werkt, en je ook weet dat er nog veel meer buiten is wat je ook kan proberen. Ik vind persoonlijk wel dat het nog steeds vrij snel moet gaan, maar ook dat zal van zowel de trainer als de toeschouwer afhangen.
Blijft verder dat ik Mvr. Linda hier echt wel uit de bocht vind gaan, gewoon omdat ze voor de film kiest en doorduwt, en niet leest wat het paard op dat moment nodig heeft. Bewust, want ze weet vast beter..