Nou, wat jij wilt, meid.
Mijn paard's mond is trouwens prima in orde, hoor, volgens mijn goed bekend staande tandarts.
En zijn neus(been) ook.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Dus het is niet dat je daar goed voor moet kunnen rijden oid.
pharagirlke schreef:Kijk, al had je paard nog twee extra benen, daar gaat het me helemaal niet om.
Als Paard.. Eh, laten we hem effe Rakker noemen. Dus Rakker is 8 jaar, ontdaan van zijn wolfskiesjes, netjes ingereden, geen gebroken neus en geen vastzittende hals/rug. Hoe denk je dan dat het bitgebruik is voor Rakker?
Rakker word gewoon fijn gereden in de aanleuning, geen constante druk. Als rakker bv door mij gereden werd, dan zou ik proberen om geen gewicht op mijn handen te hebben, dus niet de befaamde "5 kg" waar veel instructeurs mee werken, neen, niet eens een gram! En je mag Annash Pb'en, ondanks dat ik geen sterruiter ben, is het me wel gelukt met mijn welshDus het is niet dat je daar goed voor moet kunnen rijden oid.
Dus: Rakker draagt het eigen lichaam, geen constante druk op het bit, fijn ingereden, geen wolfkiezen, geen gebroken neuzen, geen hals of rug die hem in de weg zit; kortom; gewoon een fijn gezond paard dat netjes ingereden is.
Maar dan nog is er in de mond van een paard bijna geen ruimte voor het bit. Dan zou ik zelf nog steeds voor bitloos gaan. Maar dat is omdat ik een reacreatie ruiter ben. Als je wedstrijden wil gaan rijden is het natuurlijk een heel ander punt. Als er dan tóch met bit gereden word dan op DEZE manier.
Ik vermoed dat iedereen dat verschil wel snapt, ik ging daar ook van uit. Net daarom dat ik uitgerekend dat verschil gebruikte
Je begrijpt me nl helemaal niet en ik heb geen zin om het tot in den treure toe uit te leggen. Ik zou het fijn vinden als iemand me antwoordde op mijn verhaaltje.
Een paard dat een bit echt niet leuk vind, geeft dat heel snel aan... En dan heb je te luisteren... Dankje voor je reactie!
Hannah_Menno schreef:Helemaal prima!Maar dan nog is er in de mond van een paard bijna geen ruimte voor het bit. Dan zou ik zelf nog steeds voor bitloos gaan. Maar dat is omdat ik een reacreatie ruiter ben. Als je wedstrijden wil gaan rijden is het natuurlijk een heel ander punt. Als er dan tóch met bit gereden word dan op DEZE manier.
Helaas is het in de praktijk vaak anders!
Ik ben wel de laatste die zal beweren dat bitloos per definitie slecht is. Ik kan me de tijden herinneren dat ik met een koordje om de hals om niet aan de manen te hoeven hangen als ik mijn evenwicht verloor door de weide galoppeerde
En dat ging even goed.. Hoewel de kleine wel eens de neiging had om er van te profiteren en dan onder de draad door te rennen... Dan hing Kath dus in de draad 
Voor mij is het helemaal prima als rakker bitloos loopt.
Maar jij was degene die vlak boven me stond dus het was even voor het gemak. Anderen zijn vrij om te reageren hoor. 
pharagirlke schreef:Hannah_Menno; maar het bit ligt toch op het "tandloze" gedeelte? Dus lijkt me wel dat er ruimte is? Ik vind het overigens ook een stukje luisteren naar je paardEen paard dat een bit echt niet leuk vind, geeft dat heel snel aan... En dan heb je te luisteren... Dankje voor je reactie!
Nimmy schreef:Hannah_Menno schreef:Helemaal prima!Maar dan nog is er in de mond van een paard bijna geen ruimte voor het bit. Dan zou ik zelf nog steeds voor bitloos gaan. Maar dat is omdat ik een reacreatie ruiter ben. Als je wedstrijden wil gaan rijden is het natuurlijk een heel ander punt. Als er dan tóch met bit gereden word dan op DEZE manier.
Helaas is het in de praktijk vaak anders!
Hoe bedoel je kort door de bocht...
Er kan prima met bit gereden worden op de manier die omschreven wordt... Bitloos is het neem ik aan ook niet de bedoeling om flink aan de neus (en ja die is ook gevoelig) te gaan lopen raggen...
En mijn paard heeft gewoon voldoende ruimte in zn mond om een bit te verdragen...
En net zoals er met bit hele foute dingen gebeuren... Gebeuren er bitloos hele foute dingen. Maar geen van beide zou op zichzelf (dus zonder rekening te houden met het goede gebruik) de kwaliteit van het middel mogen bepalen.
Zelfs een halster kan een marteltuig worden in foute handen.

Ik denk dat zij het daar net zo min mee eens zijn als wij.... Ik ben daar in sommige gevallen zelfs heel zeker over. pharagirlke schreef:Weet ik.Maar jij was degene die vlak boven me stond dus het was even voor het gemak. Anderen zijn vrij om te reageren hoor.
Maak je maar geen zorgen, als ik met iemand zou willen praten over bitloos vs met bit om het beste voor mijn paard te zoeken as ik merk dat iets niet juist is. Dan zou jij het wel zijn.
Dus als ik ook een boek wil verkopen over de slechtheid van het bit, dan kan ik een heel mooi promotieverhaaltje in elkaar zetten 

) Rana schreef:Het enige wat mij tegenstaat is de gebla over longbloedingen ademhaling beperking gebaseerd op een onderzoek uit een commercieel oogpunt....
Àls ik al met bit zou rijden, zou ik zelf niet zo bang zijn dat mijn paarden longbloedingen gaan krijgen.
Dus ik snap de "zucht" wel van sommigen hier.

pharagirlke schreef:Maar dat kwam niet van deze dames he Rana..... Iets zegt me dat, degene van wie dat kwam, het ook niet met ons eens gaat zijn
Maar het is niet omdat een iemand extreem is, dat de hele bitloze wereld daar maar voor moet "boeten" zeg maar.Ik denk dat zij het daar net zo min mee eens zijn als wij.... Ik ben daar in sommige gevallen zelfs heel zeker over.