Is met een bit rijden slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:00

Ik geen inlevingsvermogen? :D
Nou, wat jij wilt, meid. ;)

Mijn paard's mond is trouwens prima in orde, hoor, volgens mijn goed bekend staande tandarts. :)
En zijn neus(been) ook. ;)

vuurneon

Re: Is met een bit rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:04

Mond van mijn pony is ook prima in orde en dat terwijl het volgens sommige sites onmogelijk is met een bit :=
:D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:05

Kijk, al had je paard nog twee extra benen, daar gaat het me helemaal niet om.

Als Paard.. Eh, laten we hem effe Rakker noemen. Dus Rakker is 8 jaar, ontdaan van zijn wolfskiesjes, netjes ingereden, geen gebroken neus en geen vastzittende hals/rug. Hoe denk je dan dat het bitgebruik is voor Rakker?

Rakker word gewoon fijn gereden in de aanleuning, geen constante druk. Als rakker bv door mij gereden werd, dan zou ik proberen om geen gewicht op mijn handen te hebben, dus niet de befaamde "5 kg" waar veel instructeurs mee werken, neen, niet eens een gram! En je mag Annash Pb'en, ondanks dat ik geen sterruiter ben, is het me wel gelukt met mijn welsh :) Dus het is niet dat je daar goed voor moet kunnen rijden oid.

Dus: Rakker draagt het eigen lichaam, geen constante druk op het bit, fijn ingereden, geen wolfkiezen, geen gebroken neuzen, geen hals of rug die hem in de weg zit; kortom; gewoon een fijn gezond paard dat netjes ingereden is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:08

Snapt niemand dan het grote verschil tussen een gezonde mond met wolfskiesjes en een gebroken neusbeen? :?
Natuurlijk is een bit lastig met een (on)gezonde mond met wolfskiesjes, dan krijgt het paard inderdaad ongemak. Daarom verkies ik bitloos nu nog meer, maar moet ik om de een of andere reden wel met bit gaan rijden (ik zou geen enkele reden kunnen verzinnen), dan gaan die kiezen er uit natuurlijk. En als hij er sowieso last van gaat krijgen, dan gaan ze er ook uit. De tandarts houdt het goed in de gaten (en ikzelf ook). :)

Maar een gebroken neus, dan zou ik mijn paard sowieso met rust laten, of ik nou met of zonder bit zou rijden. ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:09

pharagirlke schreef:
Kijk, al had je paard nog twee extra benen, daar gaat het me helemaal niet om.

Als Paard.. Eh, laten we hem effe Rakker noemen. Dus Rakker is 8 jaar, ontdaan van zijn wolfskiesjes, netjes ingereden, geen gebroken neus en geen vastzittende hals/rug. Hoe denk je dan dat het bitgebruik is voor Rakker?

Rakker word gewoon fijn gereden in de aanleuning, geen constante druk. Als rakker bv door mij gereden werd, dan zou ik proberen om geen gewicht op mijn handen te hebben, dus niet de befaamde "5 kg" waar veel instructeurs mee werken, neen, niet eens een gram! En je mag Annash Pb'en, ondanks dat ik geen sterruiter ben, is het me wel gelukt met mijn welsh :) Dus het is niet dat je daar goed voor moet kunnen rijden oid.

Dus: Rakker draagt het eigen lichaam, geen constante druk op het bit, fijn ingereden, geen wolfkiezen, geen gebroken neuzen, geen hals of rug die hem in de weg zit; kortom; gewoon een fijn gezond paard dat netjes ingereden is.

Helemaal prima! ;) Maar dan nog is er in de mond van een paard bijna geen ruimte voor het bit. Dan zou ik zelf nog steeds voor bitloos gaan. Maar dat is omdat ik een reacreatie ruiter ben. Als je wedstrijden wil gaan rijden is het natuurlijk een heel ander punt. Als er dan tóch met bit gereden word dan op DEZE manier.

Helaas is het in de praktijk vaak anders! :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:10

Laat die gebroken neus nou voor wat het is. :roll: Ik vermoed dat iedereen dat verschil wel snapt, ik ging daar ook van uit. Net daarom dat ik uitgerekend dat verschil gebruikte :roll: Je begrijpt me nl helemaal niet en ik heb geen zin om het tot in den treure toe uit te leggen. Ik zou het fijn vinden als iemand me antwoordde op mijn verhaaltje.

Hannah_Menno; maar het bit ligt toch op het "tandloze" gedeelte? Dus lijkt me wel dat er ruimte is? Ik vind het overigens ook een stukje luisteren naar je paard :) Een paard dat een bit echt niet leuk vind, geeft dat heel snel aan... En dan heb je te luisteren... Dankje voor je reactie! :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:12

Pharagirlke, klinkt allemaal prima. Je kunt het verhaal trouwens ook bitloos maken. ;)

Dus precies hetzelfde verhaal van Rakker, maar dan bitloos ingereden. Toch ook prima? :D

Ik zeg toch ook nergens dat met bit per definitie mishandeling is? Alleen verkies ik een andere manier met mijn eigen paard. :)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:14

Hannah_Menno schreef:
Helemaal prima! ;) Maar dan nog is er in de mond van een paard bijna geen ruimte voor het bit. Dan zou ik zelf nog steeds voor bitloos gaan. Maar dat is omdat ik een reacreatie ruiter ben. Als je wedstrijden wil gaan rijden is het natuurlijk een heel ander punt. Als er dan tóch met bit gereden word dan op DEZE manier.

Hoe bedoel je kort door de bocht...
Er kan prima met bit gereden worden op de manier die omschreven wordt... Bitloos is het neem ik aan ook niet de bedoeling om flink aan de neus (en ja die is ook gevoelig) te gaan lopen raggen...

En mijn paard heeft gewoon voldoende ruimte in zn mond om een bit te verdragen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:14

Kijk en dat is dus waar ik heen wilde. :) Ik ben wel de laatste die zal beweren dat bitloos per definitie slecht is. Ik kan me de tijden herinneren dat ik met een koordje om de hals om niet aan de manen te hoeven hangen als ik mijn evenwicht verloor door de weide galoppeerde :') En dat ging even goed.. Hoewel de kleine wel eens de neiging had om er van te profiteren en dan onder de draad door te rennen... Dan hing Kath dus in de draad ^)

Dus ja hoor :j Voor mij is het helemaal prima als rakker bitloos loopt. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:16

Maar ik (en ik ben dus een individu, mijn mening is dus niet per definitie wat elke bitloze ruiter zegt) zeg dit de hele tijd al, hoor. Misschien het topic eens goed doorlezen. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:18

Weet ik. :) Maar jij was degene die vlak boven me stond dus het was even voor het gemak. Anderen zijn vrij om te reageren hoor. :)
Maak je maar geen zorgen, als ik met iemand zou willen praten over bitloos vs met bit om het beste voor mijn paard te zoeken as ik merk dat iets niet juist is. Dan zou jij het wel zijn. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-05-09 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

pharagirlke schreef:
Hannah_Menno; maar het bit ligt toch op het "tandloze" gedeelte? Dus lijkt me wel dat er ruimte is? Ik vind het overigens ook een stukje luisteren naar je paard :) Een paard dat een bit echt niet leuk vind, geeft dat heel snel aan... En dan heb je te luisteren... Dankje voor je reactie! :)

Precies, op de lagen. Maar daaronder ligt nog de tong, en die is vrij dik. Het is natuurlijk bij elk paard verschillend en zo zal het ene paard er meer last van hebben dan het andere.

Captain

Nimmy schreef:
Hannah_Menno schreef:

Hoe bedoel je kort door de bocht...
Er kan prima met bit gereden worden op de manier die omschreven wordt... Bitloos is het neem ik aan ook niet de bedoeling om flink aan de neus (en ja die is ook gevoelig) te gaan lopen raggen...

En mijn paard heeft gewoon voldoende ruimte in zn mond om een bit te verdragen...

Lees eens goed!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:19

Als het bit niet te dik is, (of te dun :(:) ) dan is er plek genoeg. Beetje kijken naar de paardenmond dus en wat het paardenbeest aan geeft. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:19

Precies! ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:21

Dat bedoelde ik dus met dat het ook een stukje luisteren naar je paard is. :) En net zoals er met bit hele foute dingen gebeuren... Gebeuren er bitloos hele foute dingen. Maar geen van beide zou op zichzelf (dus zonder rekening te houden met het goede gebruik) de kwaliteit van het middel mogen bepalen. :) Zelfs een halster kan een marteltuig worden in foute handen. :)

Rana

Nou ja dan is de hele discussie toch op een ding terug te brengen? Bekijk het per beest.

Het enige wat mij tegenstaat is de gebla over longbloedingen ademhaling beperking gebaseerd op een onderzoek uit een commercieel oogpunt....

vuurneon

Denk dat daar het grootste probleem ook is: dat veel mensen niet goed naar hun paard kijken, maar zich teveel laten leiden door andere mensen of de commercie. Dat ze zich daarop gaan blindstaren.
(dit geldt zowel voor de bitloze als de bitruiters).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:22

Maar dat kwam niet van deze dames he Rana..... Iets zegt me dat, degene van wie dat kwam, het ook niet met ons eens gaat zijn ;)
Maar het is niet omdat een iemand extreem is, dat de hele bitloze wereld daar maar voor moet "boeten" zeg maar. :) Ik denk dat zij het daar net zo min mee eens zijn als wij.... Ik ben daar in sommige gevallen zelfs heel zeker over.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-05-09 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:22

pharagirlke schreef:
Weet ik. :) Maar jij was degene die vlak boven me stond dus het was even voor het gemak. Anderen zijn vrij om te reageren hoor. :)
Maak je maar geen zorgen, als ik met iemand zou willen praten over bitloos vs met bit om het beste voor mijn paard te zoeken as ik merk dat iets niet juist is. Dan zou jij het wel zijn. :)

Hihihi, nou, dank je. ;) :)
Internet is soms ook lastig, he. Je interpreteert elkaar niet altijd op de juiste manier. Zeker niet bij heftige discussies. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:23

Inderdaad, maar ik zei in een ander topic nog: Er zijn nog geen rellen uitgebroken, er is nog niemand vermoord nav een discussie dus voorlopig doen we het wel goed :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:25

Als ik een bitloze hoofdstellen fabrikant was, dan had ik ook met alle liefde een zeer eenzijdig onderzoek gedaan naar de slechtheid van het bit := Dus als ik ook een boek wil verkopen over de slechtheid van het bit, dan kan ik een heel mooi promotieverhaaltje in elkaar zetten :=
Andersom ook: als ik weer een 'revolutionair' bit had uitgevonden, zou ik ook laten zien hoe veel beter mijn bit is in vergelijking met de ouderwetsere bitten :P

Sja, zo gaat het in de wereld. Maar het probleem zit in de mensen die het direct aannemen als waarheid en dan een tunnelvisie krijgen. (of in het nederlands: een verkokering :+)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:26

Rana schreef:
Het enige wat mij tegenstaat is de gebla over longbloedingen ademhaling beperking gebaseerd op een onderzoek uit een commercieel oogpunt....

Dit begrijp ik wel.
Zelfs ik als bitloze ruiter heb bij verwijzingen naar longbloedingen iets van "Is dat niet wat overdreven?!". :D Àls ik al met bit zou rijden, zou ik zelf niet zo bang zijn dat mijn paarden longbloedingen gaan krijgen. :+ Dus ik snap de "zucht" wel van sommigen hier.

Maar ik heb en vel er geen oordeel over, omdat ik het onderzoek en de uitkomsten ervan niet ken. Ik ga er dus ook niet van steigeren en ik ga niet hatelijk lopen doen. Ik leg het naast me neer.

Wellicht zou het goed zijn dat wanneer iemand naar de longbloedingen verwijst, hij/zij dan ook een goede uitleg en samenvatting geeft daarvan, zodat we het allemaal begrijpen. Maar als lezer zou je hier ook naar kunnen vragen ipv in de weerstand te schieten. :)*

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:26

Nou Phara, ik heb ook niet echt de behoefte aan rellen en moord, hoor. :D
Bitloos rijden is mijn grote passie en hobby, maar mijn leven hangt er echt niet van af. :D

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:28

pharagirlke schreef:
Maar dat kwam niet van deze dames he Rana..... Iets zegt me dat, degene van wie dat kwam, het ook niet met ons eens gaat zijn ;)
Maar het is niet omdat een iemand extreem is, dat de hele bitloze wereld daar maar voor moet "boeten" zeg maar. :) Ik denk dat zij het daar net zo min mee eens zijn als wij.... Ik ben daar in sommige gevallen zelfs heel zeker over.

Och ik weet dat indd ook wel zeker, maar het blijft altijd door diegene en aanhangers op die manier verkocht. Erg vervelend want als je tijd neemt om erop te reageren krijg je weer zo een nutteloos artikel, collage, filmpje naar je harses gesmeten..... :Z :D

@ Joviban Als je iedere keer naar een artikel vraagt of een onderzoek en je krijgt een link naar een ruitershop voor bitloze optoming.... en je ziet daarna weer een topic waar dezelfde gene reageerd met weer dezelfde teksten ge copyed-pasted, krijg jij vast ook gaap-neigingen ....