Wat is nou precies Natural?!?...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: Wat is nou precies Natural?!?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:36

Jannepauli schreef:
haha.. als kleine variatie op het gezegde 'door de bomen het bos niet meer zien" wordt dat dan waarschijnlijk "door de ruiters de boomtoppen niet meer zien"!! Groen is natuurlijk wel 'natural' hé ? Tong uitsteken

Inderdaad ja Huilen van het lachen

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:44

Ik heb et topic niet doorgelezen dus weet niet of zoeits al vertelt is .. ik ben dus op een parelli stal geweest.daar werden de paarden op een groot weiland gehouden met een grote schuilstal.Ze hadden een systeem dat ze zzelf konden kiezen wanneer ze voer krijgen, dat wel vanaf een bepaalde tijd. Ze kunnen door een hekje doormiddel van een zensor. en in dat hokje krijgen ze eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:50

Ja HC Spanje kent ook zijn excessen met een ingesneeuwde hut en plots regen. Zoals bijvoorbeeld mensen die niet van kou houden onterecht niet op wintersport willen. Dat graadje net boven nul, nat en gure wind is tientallen kouder in Nederland dan -10 in Zwitserland met droog weer en 2 meter sneeuw. Heb er gewoond, dus weet waar ik over praat.

Het voordeel wat Nederland weer heeft is dat er altijd genoeg voedsel is, altijd genoeg goed gras. De kale vlaktes die ik ook zie, waar zeer magere paarden rondlopen, vind ik weer niet fijn om te zien. Zo ken ik ook de verhalen van de Andalusiers die daar in de fokkerijen zijn, op amper ruwvoer gehouden kunnen worden omdat er zo slecht aan te komen is, of wellicht veel te duur?? Maar dat is ook niet paardvriendelijk, wat ik ook regelmatig gezien heb in mijn vakanties in Zuid-Frankrijk en in Noord Spanje, is dat de paarden in de brandende hitte overdag staan, zonder schuilgelegenheid. Is puur natuur, maar ik vind het niet natuurlijk voor een paard om zo te moeten overleven. De Zuiderlingen zullen er anders over denken.

Daar is beschutting tegen hitte belangrijker dan hier en hier is beschutting tegen te veel nattigheid en gure wind met regen waardoor de paarden tot op hun huid nat worden en niet meer droog en ook steeds weer te snel afkoelen weer belangrijker. MIjn shet heeft een oerjas, die wordt gewoon niet tot op zijn huid nat maar mijn KWPNer dus wel en die is gigantisch geirriteerd en kijkt woest als ik hem te lang heb laten staan in de regen/wind en kou. Overigens gaat de shet onder de boom staan in de zomer als het even regent Haha! en mijn KWPNer niet, die blijft lekker een nat pak halen.

De paarden aankijken is nog altijd het meest natuurlijk vind ik. Ik heb er een gruwelijke hekel aan als paarden over 1 kam geschoren worden, dat gaat nl niet. Als mijn paard in een groep gezet wordt en met de groep mee moet doen, dus alles zoals de pensioneigenaar in gedachten heeft, gelijke monniken - gelijke kappen, dan gaat het bovenwonder altijd NIET goed met mijn paard. En dat is zuur als eigenaar als je dan niet Kan en Mag ingrijpen. Nu thuis is er gelukkig een compromis.

Maar je hebt gelijke HC, de grond hier kan ik nu wel vervloeken, zware klei, een grote papzooi en ze moeten verplicht in het zand, de shet mag nog een stukje belopen, maar dat wordt ook al steeds minder. De winters in Spanje vanwege al de andere ondergrond, zou ik voor tekenen, maar de zomers toch wel lekker hier in Nederland. MIjn gras groeit als een tierelier, 1 regenbuitje en 2 dagen later zie ik al weer dat het gegroeid is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:54

Huertecilla schreef:
russel schreef:
Spanje is ook wel een ideaal land om te overwinteren Knipoog Doen de oudjes van hier ook....

Alsof de overwinteraars aan de kust Spanje zijn. Geweldig toch die wereldbeelden van Boktsters Haha!

Enig idee hoe groot Spanje is? Hoeveel klimaatzones? Hadden de nl-touristen die in mei in de sierras een stukje verderop doodvroren niet.
We hebben nu een vriend te gast die een wedstrijd in Jerez had. Op de heenreis heeft hij met zijn bus ingesneeuwd gestaan boven Madrid.

Zeuren over regen in NL?
Hier in de vallei is vorige week 80 liter/m2 in één uur gevallen en een paar dagen later twee dagen achter elkaar 100 liter per etmaal.
Ons dorp heeft de nationale tv gehaald met de zondvloedachtige situaties. Wij wonen pal aan de betreffende rivier.
Ja, veel schade. Er wordt echter al ruimschoots genoeg gezeurd op Bokt. Wij gaan gewoon aan het werk...
De paarden? Die hebben een hoger stukje land opgezocht en zijn braaf op het land gebleven. 500 liter is een week? Geen regendek nodig. Geen probleem, keurig een droge strobuik OK dan!

hc

Het is ook maar net wat je je paard aan wilt doen natuurlijk.
Dit is geen aanval, wat jij met jouw paarden doet is toch prima als die dat aankunnen.
Maar je moet inzien dan niet elk paard dit aankan dood ziekte of ouderdom.
Je scheert alles over 1 kam en dat deugt niet echt, ben jij dan echt zo iemand die zijn paard dadelijk aan zijn lot overlaat omdat dat natuurlijk is.
Tja, sorry maar dat zou ik niet over mijn hart kunnen krijgen.
Maar goed ieder zijn meut, ik ben eens heel benieuwd wat er gebeurd als 1 van jouw paarden ziek word of oud en staat te rillen en te beven in de wei.
Ik vind het prima om het zo natuurlijk mogelijk te doen maar niet ten koste van.
Ik heb mijn pony nu 15 jaar ze was 3 toen ik haar kreeg dus ik ken haar van binnen en van buiten op mijn duimpje en als het niet echt nodig was geloof mij dan kwam er geen deken op, maar helaas ik schuif mijn principe aan de kant en ga niet wachten tot mijn pony weer bevangen is van de kou.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:02

Mijn NRPSer staat bij regen te hinniken voor het raam.
Ze rent dan hard haar stal in als ze uit de paddock mag.

Daar staat ze ook prima, tot over haar knieen in de voordroog en met een laag tussenschot naar de buurman.

Als het weer droog is schopt ze wel een keer tegen de deur en steekt zelf haar kop in het halster.
Als ik haar in de regen buiten wil zetten, kan ik mooi de stal in, dan verstopt ze haar hoofd in een hoekie.

Ik zal die site van Paardnatuurlijk nog eens aan haar voorlezen, dan weet ze tenminste hoe een echt paard zich hoort te gedragen. Haha! Clown

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:06

ik denk ook dat we te ver van de natuur staan om de natuur z'n gang laten gaan.....ook die rare poging van nederland om de natuur z'n gang laten gaan met koniks ,zwijnen en schotsehooglanders begrijp ik niet zo,ze laten ze maar aanfokken terwijl de natuurlijke vijand ver te zoeken is.....de wolf....en afschieten mag ook niet.....vast weer z'on ambtenaar met pak die vanuit achter zijn buro dit bedacht heeft.

jesito...ik ben het met je eens...paarden en pony's worden oud....net als dat bejaarden het ook sneller koud hebben en stijver zijn.
ik vind het ook een kleine moeite een dek op mijn paarden te doen....die zijn ook al wat ouder.
ik merk aan mezelf ook dat het anders word(43 jaar)vroeger zwom ik nog in 16 graden en nu moet dat toch wel 20 graden zijn anders verstijft m'n hele lijf...
ik zou geen oog dicht doen als ik in mijn warme bed zou liggen en ou weten dat mijn paarden in de stromende regen en 3 graden zouden staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:11

trouwens een goed bewijs is de jaarling hengst van een vriendin van mij....heeft twee hectare tot zijn beschikking(met overdag een vriendje)kan zijn stal in en uit.
Een paar dagen geleden was het hier dus 3 graden,wind en regen(frankrijk)hij heeft de hele dag in zijn stal gestaan.....dat zegt toch genoeg denk ik....als ze de keus hebben gaan ze binnen staan.
Behalve als je ze daar de kans niet voor geeft en ze moeten het doen met een hoger gelegen stuk land.....zet er een stal neer en dan zal je zien dat de paarden wel degelijk gaan schuilen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:26

Niet alle paarden Geerke...

Hoewel je paarden ook weer moet wennen aan slagregen die op een dakje roffelt, dat wel: anders durven sommigen geeneens.

Onze minis in berevacht gaan bij een zachte regenbui echt niet staan schuilen, maar als het echt spookt staan ze onder hun afdak.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:28

o.k mijn shet staat ook in de stromende regen....ondanks dat ik een bedje maak met schoon stro en hooi onder het afdak ligt hij liever in de blub.....maar als hij wil kan hij droog staan...verder moet hij zelf uitmaken wat hij wil....maar goed ,dat is een pony,met inderdaad een berenvacht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:10

jesito schreef:
Je scheert alles over 1 kam en dat deugt niet echt, ben jij dan echt zo iemand die zijn paard dadelijk aan zijn lot overlaat omdat dat natuurlijk is.
.

...jij springt naar conclusie op basis van eigen vooroordeel. Léés eerst eens wat ik doe/schrijf voor je oordeelt.

ALLE (ook het mijne!!) rijpaardhouden is per definitie onnatuurlijk en hoe verder de leefomstandigheden afstaan van de etologie/ecologie van het paard hoe meer de houder kunstmatig moet compenseren; als iemand een paard op een verkeerde plek wil houden zal dat gecompenseerd moeten worden.
LEES!!!
Als iemand een paard in een dazenbroedplek wil houden is een vliegendeken noodzaak. Een kunstmatig hulpmiddel ter compensering van een puur verkeerde onatuurlijke leefomstandigheid.
Die deken is dan niet goéd. Die deken is nog steeds slécht. Wel noodzaak omdat het paard door een hek er omheen gedwongen wordt op de verkeerde plek te leven.
Hoe dat komt en waarom, staat daar los van. Met vliegendekendeken is daar en dan beter dan zonder. Goéd is het niet. De plek niet, de deken niet.

Idem regendeken. Een robuust opgegroeid gezond paard van een ecotoop ras in een omgeving met natuurlijke beschutting heeft geen dek nodig. Dát is een maatstaf.
Een meermalen ontworteld en geschoren stalpaard op latere leeftijd met jicht buiten zetten is geen normale situatie. Dat paard is geen nom voor ´paarden´.
Idem dat een paard wat een levenlang rondom op ijzers op stal gestaan heeft en blootsvoets in de blub gezet wordt niet representatief is voor blootvoets robuust opgegroeide buitenpaarden.
Haal svp door ménsen veroorzaakte afwijkende situaties niet door elkaar met de ethologie/ecologie van het paard.

Begrip is een schone zaak. Helaas begrijpen de meeste paardhouders niets van de ecologie/ethologie van het dier waarvoor zij verantwoordelijk zijn.
Bezint eer ge begint is geheel vergeten.
Dat je geen zeepaardjes kan houden zonder zoutwateraquarium begrijpt iedereen, maar mbt landpaardjes weegt het ruiterbelang ineens het zwaarste.
Paardgericht = uitgaand van de ethologie en ecologie van het páárd.

Dit doen slechts héél weinig ruiters, hoe ´natural´ ze zich ook menen te moeten of willen profileren.

hc

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:25

Huertecilla schreef:
jesito schreef:
.

...jij springt naar conclusie op basis van eigen vooroordeel. Léés eerst eens wat ik doe/schrijf voor je oordeelt.

ALLE (ook het mijne!!) rijpaardhouden is per definitie onnatuurlijk en hoe verder de leefomstandigheden afstaan van de etologie/ecologie van het paard hoe meer de houder kunstmatig moet compenseren; als iemand een paard op een verkeerde plek wil houden zal dat gecompenseerd moeten worden.
LEES!!!
Als iemand een paard in een dazenbroedplek wil houden is een vliegendeken noodzaak. Een kunstmatig hulpmiddel ter compensering van een puur verkeerde onatuurlijke leefomstandigheid.
Die deken is dan niet goéd. Die deken is nog steeds slécht. Wel noodzaak omdat het paard door een hek er omheen gedwongen wordt op de verkeerde plek te leven.
Hoe dat komt en waarom, staat daar los van. Met vliegendekendeken is daar en dan beter dan zonder. Goéd is het niet. De plek niet, de deken niet.

Idem regendeken. Een robuust opgegroeid gezond paard van een ecotoop ras in een omgeving met natuurlijke beschutting heeft geen dek nodig. Dát is een maatstaf.
Een meermalen ontworteld en geschoren stalpaard op latere leeftijd met jicht buiten zetten is geen normale situatie. Dat paard is geen nom voor ´paarden´.
Idem dat een paard wat een levenlang rondom op ijzers op stal gestaan heeft en blootsvoets in de blub gezet wordt niet representatief is voor blootvoets robuust opgegroeide buitenpaarden.
Haal svp door ménsen veroorzaakte afwijkende situaties niet door elkaar met de ethologie/ecologie van het paard.

Begrip is een schone zaak. Helaas begrijpen de meeste paardhouders niets van de ecologie/ethologie van het dier waarvoor zij verantwoordelijk zijn.
Bezint eer ge begint is geheel vergeten.
Dat je geen zeepaardjes kan houden zonder zoutwateraquarium begrijpt iedereen, maar mbt landpaardjes weegt het ruiterbelang ineens het zwaarste.

Dit doen slechts héél weinig ruiters, hoe ´natural´ ze zich ook menen te moeten of willen profileren.

hc

Mijn pony is nog nooit geschoren en heeft ook nooit hele dagen op stal gestaan.
Maar je zegt met je comentaar wel degelijk dat ik fout bezig ben want volgens jouw staat mijn paard dus niet op de goeie plek.
Ik weet misschien idd niets van ecologie / ethologie maar ik weet wel wat het beste is voor mijn paard en daar handel ik naar.
Ik ben niet natural en niet normaal ik ben wie ik ben en doe wat ik kan.
Mijn pony heeft jaren in kuddes dag en nacht buiten gestaan en nooit geen probleem maar nu is het een probleem en dan is aan mij de keus.
Ik kies voor dat het paard ingeslapen word dat zou in de natuur ook gebeurd zijn omdat ze nooit meer snel genoeg zou zijn en niet met een kudde mee zou kunnen.
Of ik kies voor haar te houden en haar een fijn pensioen te bieden met wat aanpassingen, mijn paarden leven nou eenmaal niet geheel natuurlijk.
Dat is mijn keuze, waarom kunnen sommige niet andermans keuzes respecteren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 11:25

En als een ecotoop paard zijn immuunsysteem wat minder is waardoor het rainrot (regenschurft) oploopt, wat dan?..
Laat de natuur zijn gang dan maar gaan?..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:31

Citaat:

Ik hoop niet dat je dan een of ander utopia voor ogen hebt, HC.

Geen enkele situatie is 100% ideaal, die natuur niet waar dat paard uit komt, onze manieren van houden niet.

Ook in de natuur veranderen de omstandigheden, zijn ontberingen, verlies, verwonding, honger, enz. aan de orde van de dag. Constatering.

In gevangenschap worden paarden weer aan andere beproevingen onderworpen: beperking in vrijheid om aan de natuurlijke behoeften en neigingen te voldoen. Training die stress oplevert.

Het een is niet ideaal, het ander ook niet.
Er loopt geen dierenarts in de natuur rond, en die kruiden die ze eten als ze ziek worden, daarvan moet je je ook maar afvragen of die wel toevallig op de plek groeien waar ze nodig zijn, en of ze in de juiste vorm beschikbaar zijn op het moment dat het paard er behoefte aan heeft.

Er is geen voorraad ruwvoer beschikbaar en ook geen vitaminebrokjes- en voor sommige dieren betekent dat gewoon afzien of zelfs bezwijken.

Daar staat dan tegenover dat het dier in de natuur geen afwijkend gedrag ontwikkeld door separatie, prikkelarme omgeving en niet volstaand dieet.

Er zijn echter genoeg paardeneigenaren die het beste uit twee werelden kunnen bieden, óók ergens 7 meter beneden ANP.
Die hun dieren voldoende ruimte en soortgenoten bieden, een dieet dat hun honger op meerdere fronten vult.

Geen honger, dorst, wel geneeskundige hulp, de mogelijkheden het grootste deel van het programma af te draaien, veiligheid, een gevoel van welbevinden.
En vooral: een interactie met dieren die in staat stelt ook persoonlijke voorkeuren te onderkennen, en te vervullen.

Natuurlijk?
Welnee.

Maar in zowel de discussie over welzijn als over Natural/NIetnatural wordt voorbijgegaan aan het feit dat interactie met de mens het dier wel degelijk ook voordelen oplevert.
Niet voor de soort, maar voor het individu.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:35

Citaat:

.. en ben jij dan degene die behoort tot de kleine groep die dat wel doen?
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje onzin om dingen terug te brengen naar de theoretische kern ( ecologie, ecotoop, whatever).. ik waag te betwijfelen of er ook maar één mens op deze aardkloot rondloopt die aan de eisen voldoet - alles wat een mens en zijn bijbehorende dieren uitspoken in plaats- en tijdgebonden. Ook jij beperkt de ruimte en het wezen van je paarden, hoe goed je het ook bedoelt en voor alle anderen geldt hetzelfde. Het is niet anders.
Ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat het concept 'natural' als zodanig niet bestaat, maar binnen de kaders van de moderne tijd en maatschappij kun je er wel naar streven om de omstandigheden voor je paard zo paardwaardig (Pferdgerecht) en gevarieerd mogelijk te maken.

Uit jouw teksten spreekt soms een bepaalde arrogantie ( "wij in Spanje gaan aan de slag, jullie in Nederland zeuren" om maar een voorbeeld te noemen) en naar mijn idee ook een oordeel wat subjectief is. Subjectief is niet objectief en dus niet wetenschappelijk. En vooral niet praktisch. Ik behoud me het recht voor om te constateren dat jij "maar" twee hectare hebt voor 5 paarden, terwijl ik wel vijf hectare heb voor maar twee paarden. Volg ik jouw gedachtengang daarin dan zeg ik dat je het niet goed doet - een paard moet kunnen zwerven. Maar goed, jij bent dan ook geen natural. Clown

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:36

randalinpony schreef:
Citaat:

Ik hoop niet dat je dan een of ander utopia voor ogen hebt, HC.

Geen enkele situatie is 100% ideaal, die natuur niet waar dat paard uit komt, onze manieren van houden niet.

Ook in de natuur veranderen de omstandigheden, zijn ontberingen, verlies, verwonding, honger, enz. aan de orde van de dag. Constatering.

In gevangenschap worden paarden weer aan andere beproevingen onderworpen: beperking in vrijheid om aan de natuurlijke behoeften en neigingen te voldoen. Training die stress oplevert.

Het een is niet ideaal, het ander ook niet.
Er loopt geen dierenarts in de natuur rond, en die kruiden die ze eten als ze ziek worden, daarvan moet je je ook maar afvragen of die wel toevallig op de plek groeien waar ze nodig zijn, en of ze in de juiste vorm beschikbaar zijn op het moment dat het paard er behoefte aan heeft.

Er is geen voorraad ruwvoer beschikbaar en ook geen vitaminebrokjes- en voor sommige dieren betekent dat gewoon afzien of zelfs bezwijken.

Daar staat dan tegenover dat het dier in de natuur geen afwijkend gedrag ontwikkeld door separatie, prikkelarme omgeving en niet volstaand dieet.

Er zijn echter genoeg paardeneigenaren die het beste uit twee werelden kunnen bieden, óók ergens 7 meter beneden ANP.
Die hun dieren voldoende ruimte en soortgenoten bieden, een dieet dat hun honger op meerdere fronten vult.

Geen honger, dorst, wel geneeskundige hulp, de mogelijkheden het grootste deel van het programma af te draaien, veiligheid, een gevoel van welbevinden.
En vooral: een interactie met dieren die in staat stelt ook persoonlijke voorkeuren te onderkennen, en te vervullen.

Natuurlijk?
Welnee.

Maar in zowel de discussie over welzijn als over Natural/NIetnatural wordt voorbijgegaan aan het feit dat interactie met de mens het dier wel degelijk ook voordelen oplevert.
Niet voor de soort, maar voor het individu.

Hier sluit ik mij bij aan, heel mooi gezegd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:38

detour schreef:
En als een ecotoop paard zijn immuunsysteem wat minder is waardoor het rainrot (regenschurft) oploopt, wat dan?..

Is dat een representief normale situatie?
Rijpaardhouden is een onnatuurlijke situatie. Veel afwijkingen worden daardoor veroorzaakt en vragen om kunstmatig compenseren.
Dat is paardgericht compenseren voor een niet paardgerichte basisisituatie.

Ik vaccineer de merries in de harem met pzp omdat het rijpaarden zijn en ik de aanwas wil reguleren met behoud van zoveel mogelijk natuurlijk gedrag.
Ik wil de aanwas reguleren uit een aantal ethische overwegingen. Onder meer omdat ik de merries voor hun gezondheid niet altijd zwanger wil laten zijn en omdat ik me zorgen maak over goede adressen voor de aanwas.
Dit is kunstmatig management omdat ik rijpaarden hou.
Zo paargericht mogelijk, een compromis met de werkelijkheid.
Ik heb de opzet hier zodanig dat er weinig compromissen met de ethologie/ecologie van de paarden nodig zijn. Dat is een heel bewuste opzet en keuze. In NL koos ik binnen míjn mogelijkheden om diezelfde redenen 30 jaar voor het níet houden van een paard.

Wanneer bij ´jullie´ compensering nodig is moet je daar geen zwetsverhalen over ophangen. Zet wat je doet af tegen de ethologie/ecologie van het paard, wees eerlijk tegenover jezelf en jouw paard over het verschil wat je constateert. Dat verschil is JOUW keuze! Neuzel verder niet.

Paardgericht = uitgaan van de ecologie/ethologie van het páárd.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:40

Jannepauli schreef:
Uit jouw teksten spreekt soms een bepaalde arrogantie

Jeehaaa, daar gaan we weer. Op basis van subjectieve interpretatie schieten op de boodschapper Haha!

Álle rijpaardhouden is onnatuurlijk en begint met een egoïstische beslissing. Ook het mijne. Lees mijn site Pling

hc

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:47

Dus jij spuit je merries zodat ze niet drachtig worden je zou ook de hengsten kunnen laten castreren, geen van beide is natuurlijk.
Of castratie of spuiten, of zie ik dat nu weer verkeerd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:49

Citaat:
Wanneer bij ´jullie´ compensering nodig is moet je daar geen zwetsverhalen over ophangen

Hoe haal je het in je hoofd om zélf bepaalde handelingen bij je paarden te verrichten ( zie boven, geboortebeperking etc) en dat met redenen omkleed te presenteren als gerechtvaardigd, en een ander, die even goede reden heeft een deken op te leggen of welke andere actie dan ook voor nodig te achten, af te schilderen als de schrijver/schrijfster van een zwetsverhaal.

Ik heb je site overigens gelezen en tja.. 't is wel de vos die een beetje de passie preekt. En nee, ik schiet niet op de boodschapper persé - jij als persoon interesseert me niet. Maar je theorie valt op een aantal punten door de mand en dáár heb ik kritiek op. Zo kun jij op basis van wat ik schrijf bij lange na niet concluderen of ik al dan niet subjectief ben. Dat roep je ook alleen maar omdat ik het niet met JOU eens ben en dat is een flauwe manier van discussiëren. Argumenten meneertje, daar gaat het om.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 11:56

Huertecilla schreef:
detour schreef:

Is dat een representief normale situatie?
Rijpaardhouden is een onnatuurlijke situatie. Veel afwijkingen worden daardoor veroorzaakt en vragen om kunstmatig compenseren.
Dat is paardgericht compenseren voor een niet paardgerichte basisisituatie.

Ik vaccineer de merries in de harem met pzp omdat het rijpaarden zijn en ik de aanwas wil reguleren met behoud van zoveel mogelijk natuurlijk gedrag.
Ik wil de aanwas reguleren uit een aantal ethische overwegingen. Onder meer omdat ik de merries voor hun gezondheid niet altijd zwanger wil laten zijn en omdat ik me zorgen maak over goede adressen voor de aanwas.
Dit is kunstmatig management omdat ik rijpaarden hou.
Zo paargericht mogelijk, een compromis met de werkelijkheid.
Ik heb de opzet hier zodanig dat er weinig compromissen met de ethologie/ecologie van de paarden nodig zijn. Dat is een heel bewuste opzet en keuze. In NL koos ik binnen míjn mogelijkheden om diezelfde redenen 30 jaar voor het níet houden van een paard.

Wanneer bij ´jullie´ compensering nodig is moet je daar geen zwetsverhalen over ophangen. Zet wat je doet af tegen de ethologie/ecologie van het paard, wees eerlijk tegenover jezelf en jouw paard over het verschil wat je constateert. Dat verschil is JOUW keuze! Neuzel verder niet.

Paardgericht = uitgaan van de ecologie/ethologie van het páárd.

hc

Ja, dat is een situatie die voorkomt, die ik veel heb gezien in de heuvels in Ierland waar de paarden qua voeding, ruimte en welzijn een heel basic start hebben (de Volbloedpaarden o.a.), zodat ze taai, gehard en met de juiste mineralen, grassen en kruiden opgroeien. Knipoog
Dat soort dingen komen voor. Knipoog

Ik vind het heerlijk dat mensen hun dier in NL zo oorspronkelijk trachten te houden maar met hun betrokken geneuzel het dier willen ondersteunen als het nodig is! Ach gut

Ozze oudere Arabische ruin loopt heerlijk op mega stuk grond met Fjordenruin 24/7 buiten met schuilstal en wordt gereden, vandaar de regendeken. Ook vind ik dat hij met zijn verouderde thermoregulatiesysteem prima wegkomt met het dekentje, het houdt hem beter op conditie, kost hem minder energie zo rond te blijven. Ach gut

Graag wat getreuzel en geneuzel Cool
Als mijn dier het daar fysiek en mentaal opperbest mee doet! Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 11:58

Jannepauli schreef:
Citaat:
Wanneer bij ´jullie´ compensering nodig is moet je daar geen zwetsverhalen over ophangen

Hoe haal je het in je hoofd om zélf bepaalde handelingen bij je paarden te verrichten ( zie boven, geboortebeperking etc) en dat met redenen omkleed te presenteren als gerechtvaardigd, en een ander, die even goede reden heeft een deken op te leggen of welke andere actie dan ook voor nodig te achten, af te schilderen als de schrijver/schrijfster van een zwetsverhaal.

Ik heb je site overigens gelezen en tja.. 't is wel de vos die een beetje de passie preekt. En nee, ik schiet niet op de boodschapper persé - jij als persoon interesseert me niet. Maar je theorie valt op een aantal punten door de mand en dáár heb ik kritiek op. Zo kun jij op basis van wat ik schrijf bij lange na niet concluderen of ik al dan niet subjectief ben. Dat roep je ook alleen maar omdat ik het niet met JOU eens ben en dat is een flauwe manier van discussiëren. Argumenten meneertje, daar gaat het om.[/quote]

Exact, en andersdenkenden met goed onderbouwde argumenten die open staan voor die van anderen, die zijn het meest leerzaam voor mij. Pling

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:14

jesito schreef:
Dus jij spuit je merries zodat ze niet drachtig worden je zou ook de hengsten kunnen laten castreren, geen van beide is natuurlijk.
Of castratie of spuiten, of zie ik dat nu weer verkeerd.

Het is niet hetzelfde in effect. Bij castratie is er geen haremgedrag meer.
Bij geboorteregeling is er wel voortplantingsgedrag, zijn er wel veulens in de groep, krijgen merries wel een veulen, groeien veulens wel in een harem op, alleen vermínderd.
Inderdaad een compromis: een paardgerichte compensatie van het onnatuurlijke rijpaard houden. Rijpaardhouden in míjn belang.

De crux is dat je zelf zonder smoezen kan bepalen hoe groot het compromis in jouw belang is als je de situatie afzet tegen de ethologie/ecologie van het paard.
Dat je zelf kan invullen hoe paardgericht jij jouw paard houdt.
´Natural´geeft geen enkel houvast, wel alle ruimte om met voelgoed niet paardgericht bezig te zijn.

hc

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:23

Citaat:
´Natural´geeft geen enkel houvast, wel alle ruimte om met voelgoed niet paardgericht bezig te zijn.

mooie kreet.. maar nu jouw onderbouwing van die uitspraak graag. Want, zoals opgemerkt, de consensus is dat wij allemaal moeten compenseren. Ook jij, zoals je zelf bevestigd. Maar wat jij doet is goed (zo komt dat tenminste bij mij aan, ik geef toe: subjectief) en wat een ander doet is geneuzel. Voelgoed. Jij besluit bv tot geboortebeperking om jou moverende redenen. Ook dat is voelgoed. De grote roerganger (ha!!) beslist dat het beter is. Voelgoed.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:32

Huertecilla schreef:
Ik wil de aanwas reguleren uit een aantal ethische overwegingen.

En ik leg een deken op uit etische (maar vooral praktische) redenen. Waar haal je het lef vandaan om keihard te zeggen dat dekens slecht zijn terwijl jijzelf je merries chemisch onvruchtbaar houdt? Hoezo onnatuurlijk? En waarom de merries en niet de hengst? Persoonlijk vind ik het inspuiten van een lichaamsvreemde stof een grotere inbreuk op het paard dan een deken die om de buitenkant gaat.
En de twee paarden van ons die een deken dragen zijn geen van beide ooit geschoren en zijn beide (voor zover ik kan nagaan) zelfs hier in de regio geboren en opgegroeit. Mijn merrie heeft het jaren lang zonder deken gedaan, nu is ze boven de 20 en leg ik een deken op bij slecht weer om te voorkomen dat ze teveel terugvalt en haar rugspieren teveel samentrekt. Andere paard is nog relatief jong (12), maar kan gewoon niet tegen regen op zijn rugspieren, gaat direct verkrampen en heeft nu dus in de winter permanent een deken op. Ja, dat is onnatuurlijk en het zal me aan m'n derriere oxideren of het ethisch verantwoord is in andermans ogen, het is voor het paard beter en comfortabeler en dat is het enige waar ik naar kijk!!
Het is niet zo simpel als je hier stelt:
Citaat:

Mijn merrie is robuust opgegroeid, ze is nog steeds een zeer gezond paard, ras zullen we het niet over hebben, maar ze is een sober en degelijk exemplaar, maar op een gegeven moment veranderen processen in het lijf, ook bij robuuste ecotope paarden. Ze worden ouder, ze kunnen artrose enzo krijgen, de stofwisseling wordt trager en minder efficient en in het wild zijn ze dan ondertussen potentieel wolvenvoer. Dan kies ik liever voor een deken dan voor een wolf en het zou mij zeer verbazen als jij tegen die tijd de andere keuze zou maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:35

Jannepauli schreef:
Citaat:

mooie kreet.. maar nu jouw onderbouwing van die uitspraak graag. Want, zoals opgemerkt, de consensus is dat wij allemaal moeten compenseren. Ook jij, zoals je zelf bevestigd. Maar wat jij doet is goed (zo komt dat tenminste bij mij aan, ik geef toe: subjectief) en wat een ander doet is geneuzel. Voelgoed. Jij besluit bv tot geboortebeperking om jou moverende redenen. Ook dat is voelgoed. De grote roerganger (ha!!) beslist dat het beter is. Voelgoed.

En daarom hoor ik bij de onderhandeling over de welzijnsbepalingen voor paarden niet aan de kant van het paard aan tafel Cool

Ik ben een paardhouder met een ruíterbelang en dus niet objectief over de welzijnsbehoeftes van mijn paarden.
Ik kan zo objectief mogelijk de vijf vrijheden invullen met wetenschappelijk verantwoorde ethologische en ecologische info doch wat ik vervolgens doé om de leefomstandigheden in te vullen is onderhevig aan persoonlijk ménsenbelang.
Hoe eerlijk ik ben over het verschil is een kwestie van persoonlijke integriteit. Hoe integer ik ook ben, mijn persoonlijke belang maakt dat ik geen vertegenwoordiger van het paard kán zijn.
Het welzijnsbelang van het paard dient met wetenschappelijk onderbouwde criteria op tafel door dierenwelzijnsorganisaties behartigd te worden.

Op basis van gevoel ´natural´ doen geeft geen enkel criterium.
Terug naar het topic is het antwoord dat ´natural´ een voelgoed-marketinge term is.
´Paardgericht´ geeft een mogelijkheid tot objectieve invulling van een maatstaf vanuit het páárd.

hc