Jannepauli schreef:haha.. als kleine variatie op het gezegde 'door de bomen het bos niet meer zien" wordt dat dan waarschijnlijk "door de ruiters de boomtoppen niet meer zien"!! Groen is natuurlijk wel 'natural' hé ?
Inderdaad ja
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Jannepauli schreef:haha.. als kleine variatie op het gezegde 'door de bomen het bos niet meer zien" wordt dat dan waarschijnlijk "door de ruiters de boomtoppen niet meer zien"!! Groen is natuurlijk wel 'natural' hé ?
en mijn KWPNer niet, die blijft lekker een nat pak halen. Huertecilla schreef:russel schreef:Spanje is ook wel een ideaal land om te overwinterenDoen de oudjes van hier ook....
Alsof de overwinteraars aan de kust Spanje zijn. Geweldig toch die wereldbeelden van Boktsters![]()
Enig idee hoe groot Spanje is? Hoeveel klimaatzones? Hadden de nl-touristen die in mei in de sierras een stukje verderop doodvroren niet.
We hebben nu een vriend te gast die een wedstrijd in Jerez had. Op de heenreis heeft hij met zijn bus ingesneeuwd gestaan boven Madrid.
Zeuren over regen in NL?
Hier in de vallei is vorige week 80 liter/m2 in één uur gevallen en een paar dagen later twee dagen achter elkaar 100 liter per etmaal.
Ons dorp heeft de nationale tv gehaald met de zondvloedachtige situaties. Wij wonen pal aan de betreffende rivier.
Ja, veel schade. Er wordt echter al ruimschoots genoeg gezeurd op Bokt. Wij gaan gewoon aan het werk...
De paarden? Die hebben een hoger stukje land opgezocht en zijn braaf op het land gebleven. 500 liter is een week? Geen regendek nodig. Geen probleem, keurig een droge strobuik![]()
hc
jesito schreef:Je scheert alles over 1 kam en dat deugt niet echt, ben jij dan echt zo iemand die zijn paard dadelijk aan zijn lot overlaat omdat dat natuurlijk is.
.
Huertecilla schreef:jesito schreef:Je scheert alles over 1 kam en dat deugt niet echt, ben jij dan echt zo iemand die zijn paard dadelijk aan zijn lot overlaat omdat dat natuurlijk is.
.
...jij springt naar conclusie op basis van eigen vooroordeel. Léés eerst eens wat ik doe/schrijf voor je oordeelt.
ALLE (ook het mijne!!) rijpaardhouden is per definitie onnatuurlijk en hoe verder de leefomstandigheden afstaan van de etologie/ecologie van het paard hoe meer de houder kunstmatig moet compenseren; als iemand een paard op een verkeerde plek wil houden zal dat gecompenseerd moeten worden.
LEES!!!
Als iemand een paard in een dazenbroedplek wil houden is een vliegendeken noodzaak. Een kunstmatig hulpmiddel ter compensering van een puur verkeerde onatuurlijke leefomstandigheid.
Die deken is dan niet goéd. Die deken is nog steeds slécht. Wel noodzaak omdat het paard door een hek er omheen gedwongen wordt op de verkeerde plek te leven.
Hoe dat komt en waarom, staat daar los van. Met vliegendekendeken is daar en dan beter dan zonder. Goéd is het niet. De plek niet, de deken niet.
Idem regendeken. Een robuust opgegroeid gezond paard van een ecotoop ras in een omgeving met natuurlijke beschutting heeft geen dek nodig. Dát is een maatstaf.
Een meermalen ontworteld en geschoren stalpaard op latere leeftijd met jicht buiten zetten is geen normale situatie. Dat paard is geen nom voor ´paarden´.
Idem dat een paard wat een levenlang rondom op ijzers op stal gestaan heeft en blootsvoets in de blub gezet wordt niet representatief is voor blootvoets robuust opgegroeide buitenpaarden.
Haal svp door ménsen veroorzaakte afwijkende situaties niet door elkaar met de ethologie/ecologie van het paard.
Begrip is een schone zaak. Helaas begrijpen de meeste paardhouders niets van de ecologie/ethologie van het dier waarvoor zij verantwoordelijk zijn.
Bezint eer ge begint is geheel vergeten.
Dat je geen zeepaardjes kan houden zonder zoutwateraquarium begrijpt iedereen, maar mbt landpaardjes weegt het ruiterbelang ineens het zwaarste.
Paardgericht = uitgaand van de ethologie en ecologie van het páárd.
Dit doen slechts héél weinig ruiters, hoe ´natural´ ze zich ook menen te moeten of willen profileren.
hc
Citaat:Paardgericht = uitgaand van de ethologie en ecologie van het páárd.
Citaat:Dit doen slechts héél weinig ruiters, hoe ´natural´ ze zich ook menen te moeten of willen profileren.
randalinpony schreef:Citaat:Paardgericht = uitgaand van de ethologie en ecologie van het páárd.
Ik hoop niet dat je dan een of ander utopia voor ogen hebt, HC.
Geen enkele situatie is 100% ideaal, die natuur niet waar dat paard uit komt, onze manieren van houden niet.
Ook in de natuur veranderen de omstandigheden, zijn ontberingen, verlies, verwonding, honger, enz. aan de orde van de dag. Constatering.
In gevangenschap worden paarden weer aan andere beproevingen onderworpen: beperking in vrijheid om aan de natuurlijke behoeften en neigingen te voldoen. Training die stress oplevert.
Het een is niet ideaal, het ander ook niet.
Er loopt geen dierenarts in de natuur rond, en die kruiden die ze eten als ze ziek worden, daarvan moet je je ook maar afvragen of die wel toevallig op de plek groeien waar ze nodig zijn, en of ze in de juiste vorm beschikbaar zijn op het moment dat het paard er behoefte aan heeft.
Er is geen voorraad ruwvoer beschikbaar en ook geen vitaminebrokjes- en voor sommige dieren betekent dat gewoon afzien of zelfs bezwijken.
Daar staat dan tegenover dat het dier in de natuur geen afwijkend gedrag ontwikkeld door separatie, prikkelarme omgeving en niet volstaand dieet.
Er zijn echter genoeg paardeneigenaren die het beste uit twee werelden kunnen bieden, óók ergens 7 meter beneden ANP.
Die hun dieren voldoende ruimte en soortgenoten bieden, een dieet dat hun honger op meerdere fronten vult.
Geen honger, dorst, wel geneeskundige hulp, de mogelijkheden het grootste deel van het programma af te draaien, veiligheid, een gevoel van welbevinden.
En vooral: een interactie met dieren die in staat stelt ook persoonlijke voorkeuren te onderkennen, en te vervullen.
Natuurlijk?
Welnee.
Maar in zowel de discussie over welzijn als over Natural/NIetnatural wordt voorbijgegaan aan het feit dat interactie met de mens het dier wel degelijk ook voordelen oplevert.
Niet voor de soort, maar voor het individu.
detour schreef:En als een ecotoop paard zijn immuunsysteem wat minder is waardoor het rainrot (regenschurft) oploopt, wat dan?..
Laat de natuur zijn gang dan maar gaan?..
Jannepauli schreef:Uit jouw teksten spreekt soms een bepaalde arrogantie
Citaat:Wanneer bij ´jullie´ compensering nodig is moet je daar geen zwetsverhalen over ophangen
Huertecilla schreef:detour schreef:En als een ecotoop paard zijn immuunsysteem wat minder is waardoor het rainrot (regenschurft) oploopt, wat dan?..
Laat de natuur zijn gang dan maar gaan?..
Is dat een representief normale situatie?
Rijpaardhouden is een onnatuurlijke situatie. Veel afwijkingen worden daardoor veroorzaakt en vragen om kunstmatig compenseren.
Dat is paardgericht compenseren voor een niet paardgerichte basisisituatie.
Ik vaccineer de merries in de harem met pzp omdat het rijpaarden zijn en ik de aanwas wil reguleren met behoud van zoveel mogelijk natuurlijk gedrag.
Ik wil de aanwas reguleren uit een aantal ethische overwegingen. Onder meer omdat ik de merries voor hun gezondheid niet altijd zwanger wil laten zijn en omdat ik me zorgen maak over goede adressen voor de aanwas.
Dit is kunstmatig management omdat ik rijpaarden hou.
Zo paargericht mogelijk, een compromis met de werkelijkheid.
Ik heb de opzet hier zodanig dat er weinig compromissen met de ethologie/ecologie van de paarden nodig zijn. Dat is een heel bewuste opzet en keuze. In NL koos ik binnen míjn mogelijkheden om diezelfde redenen 30 jaar voor het níet houden van een paard.
Wanneer bij ´jullie´ compensering nodig is moet je daar geen zwetsverhalen over ophangen. Zet wat je doet af tegen de ethologie/ecologie van het paard, wees eerlijk tegenover jezelf en jouw paard over het verschil wat je constateert. Dat verschil is JOUW keuze! Neuzel verder niet.
Paardgericht = uitgaan van de ecologie/ethologie van het páárd.
hc
Jannepauli schreef:Citaat:Wanneer bij ´jullie´ compensering nodig is moet je daar geen zwetsverhalen over ophangen
jesito schreef:Dus jij spuit je merries zodat ze niet drachtig worden je zou ook de hengsten kunnen laten castreren, geen van beide is natuurlijk.
Of castratie of spuiten, of zie ik dat nu weer verkeerd.
Citaat:´Natural´geeft geen enkel houvast, wel alle ruimte om met voelgoed niet paardgericht bezig te zijn.
Huertecilla schreef:Ik vaccineer de merries in de harem met pzp omdat het rijpaarden zijn en ik de aanwas wil reguleren met behoud van zoveel mogelijk natuurlijk gedrag.
Ik wil de aanwas reguleren uit een aantal ethische overwegingen.
Citaat:Idem regendeken. Een robuust opgegroeid gezond paard van een ecotoop ras in een omgeving met natuurlijke beschutting heeft geen dek nodig. Dát is een maatstaf.
Een meermalen ontworteld en geschoren stalpaard op latere leeftijd met jicht buiten zetten is geen normale situatie. Dat paard is geen nom voor ´paarden´.
Jannepauli schreef:Citaat:´Natural´geeft geen enkel houvast, wel alle ruimte om met voelgoed niet paardgericht bezig te zijn.
mooie kreet.. maar nu jouw onderbouwing van die uitspraak graag. Want, zoals opgemerkt, de consensus is dat wij allemaal moeten compenseren. Ook jij, zoals je zelf bevestigd. Maar wat jij doet is goed (zo komt dat tenminste bij mij aan, ik geef toe: subjectief) en wat een ander doet is geneuzel. Voelgoed. Jij besluit bv tot geboortebeperking om jou moverende redenen. Ook dat is voelgoed. De grote roerganger (ha!!) beslist dat het beter is. Voelgoed.