De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nienke07

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:01

Jeeeeeeeuuuu! Bruut staat buiten...van de week al een paar uurtjes in het gras... vanmorgen door de boer buiten gezet...één van de tinkers blijft vannacht buiten....dus Bruut ook...!!! Staan ze lekker samen!!! Als het aan mij ligt komt ie er voorlopig niet meer in! (in de stal dan hè!)...ben alvast begonnen met ontmanteling van de potstal...5 kruiwagens verder...heb iets meer dan een kwart leeg....
Bruut heeft niet héél veel opgebouwd op het gras, maar volgens mij lukt het zo wel, want de heren waren meer met elkaar dan met het gras in de weer..... Verward rare beesten...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 21:08

nienke07 schreef:
Jeeeeeeeuuuu! Bruut staat buiten...van de week al een paar uurtjes in het gras... vanmorgen door de boer buiten gezet...één van de tinkers blijft vannacht buiten....dus Bruut ook...!!! Staan ze lekker samen!!! Als het aan mij ligt komt ie er voorlopig niet meer in! (in de stal dan hè!)...ben alvast begonnen met ontmanteling van de potstal...5 kruiwagens verder...heb iets meer dan een kwart leeg....
Bruut heeft niet héél veel opgebouwd op het gras, maar volgens mij lukt het zo wel, want de heren waren meer met elkaar dan met het gras in de weer..... Verward rare beesten...

Wat lekker!!!!!
Eindelijk! Top man! Ja Ja

Kijk maar wel uit hoor, met het gras.

Ik reed mijn gebruikelijk rondje en had de snoeischaar mee moeten nemen, ik kwam zowat niet door de takken heen. Kortom, het groeit echt als een bezetene momenteel.

Geen biks geven voorlopig hoor!
En bewegen met Bruut he, echt even iedere dag een rondje door het dorp lopen of grondwerk doen. Anders is het vragen om moeilijkheden!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:06

*ff tussen het werken aan de admini door*Am: Morgen les dus met dat bewegen komt het helemaal goed! Bovendien zijn de heren de hele dag achter elkaar aan aan het hollen...ben benieuwd of ze überhaupt de tijd nemen om te eten! Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 22:09

nienke07 schreef:
*ff tussen het werken aan de admini door*Am: Morgen les dus met dat bewegen komt het helemaal goed! Bovendien zijn de heren de hele dag achter elkaar aan aan het hollen...ben benieuwd of ze überhaupt de tijd nemen om te eten! Haha!

Leuk! Je laatste les he!!

Ik ga nu even fotoos plaatsen van Jackie en "haar" shet

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 22:12

Deze stuurde Jackie me op.
ik neem aan dat je zelf tekst en uitleg geeft, alhoewel de fotoos boekdelen spreken....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:34

Wow ... met recht een bekappersklus. In één oogopslag zie je dat het paard niet regelmatig bezocht is door een hoefsmid. Wanneer je naar de kroonranden kijkt, lijkt alles schots en scheef te zitten. De eigenaar zou je toch bijna verplichten een cursus te volgen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:01

tja, wat moet ik ervan zeggen......

had eigenlijk nog foto's moeten nemen voordat ik er wat aan ging doen. op de twee bovenste foto's is hij al "af".

rechtsvoor was zo scheef dat hij bij het lopen elke keer omknikte op een anatomisch bijna onmogelijke manier. de stralen zijn zowat niet existent en de hoeven zijn zo lang gegroeid dat ze snavelvormig naar voren getrokken zijn. de hoefwand lijkt op een trompet, totaal verbogen.

rechtsachter was ook vergroeid. toen de hoef recht was plaatste hij zijn gewicht alleen op de buitenste helft van de voet. ik heb hem maar weer wat schever gezet waarop hij de hoef beter neer zette.

heb tegen het buurmeisje gezegd dat ik hem volgende week weer wil zien.

op de derde foto kun je goed zien hoe scheef rechtsvoor is, daar was ik halverwege met bekappen. had aan de binnenkant al minstens drie centimeter weggehaald.

de voetzolen kruimelden alleen bij de hielen. bij de toon was de zool vrij stevig vandaar dat ik er amper aan heb gezeten. gedeeltelijk moest ik wel omdat ik anders de stand helemaal niet had kunnen verbeteren.

eigenlijk is zoiets niks voor de hobbybekapper, maar als ik het niet doe dan gebeurd er nooit wat. na afloop ging de pony weer een zacht weiland in waar de hoeven zeker niet gaan slijten. dus eens per week corrigeren is dan wel nodig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:27

Antheman schreef:
Werk je in Duitsland Angela?

Nee, ik studeer in Nijmegen. Het is echt toeval dat we in Duitsland wonen, eigenlijk wonen we hier alleen door het huis... Bloos

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:29

waar wonen jullie eigenlijk allemaal? en waardoor zijn jullie natuurlijk gaan bekappen? ben een beetje nieuwsgierig... Lachen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:01

jackie schreef:
eigenlijk is zoiets niks voor de hobbybekapper, maar als ik het niet doe dan gebeurd er nooit wat

Het is maar goed dat het niet mijn buurmeisje is Boos! .

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:46

Angela: ik heb zojuist ook even op je site gekeken. Wat een prachtig huis zeg!! En dan die grond eromheen. Helemaal geweldig! De omgeving is ook schitterend weet ik uit ervaring. Heb zelf ook in Nijmegen gestudeerd en fietste regelmatig de grens over. Erg mooi wonen daar!

De voeten van die shet zijn behoorlijk scheef zeg! Waren zijn voeten niet vreselijk gebrokkeld, of viel dat mee? De kwalliteit van zijn hoeven lijkt nog redelijk goed, all considered ...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:07

Mooi huis ja Wow! . Zal ook wel wat onderhoud vergen.

Ikzelf woon in Krommenie in een hoekhuis Knipoog . Paardje staat paar km verderop in Heemskerk. Ik heb heel lang het bekappen al zelf willen doen, Oop heeft vroeger tijdelijk alleen bij een veehouder gestaan en dan is het bijna onmogelijk een hoefsmid op te laten trommelen. Tot voor kort heeft de 24 u. weidegang-eis dat ook tegengehouden, maar mijn eigenwijsheid heeft het gewonnen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:02

Tjeetje zeg, ik zou echt niet aan die shet durven te beginnen..... maar ja, niets doen is eigenlijk ook geen optie.... Boos! ik vind het altijd zoooo jammer om paarden er zo bij te zien staan. Een verplichte cursus voor alle paardenhouders zou inderdaad geen slechte optie zijn Opala! Haha!
Goed dat je het toch aandurft om de shet onder handen te nemen Antheman, hij is je waarschijnlijk erg dankbaar Clown !

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:21

hai angela, welkom hier! Ik ben 32 en heb 3 paarden. 1 NRPS (Veseo) van bijna 3, 1 Haflinger (Rex) van net 3 (die is van mijn man) en een Welsh van 28. Ze lopen alledrie op blote voeten en ik bekap ze zelf. De Welsh (Ponto) heeft 20 jaar op ijzers gestaan, alleen de laatste jaren niet meer. Het gaat heel goed met zijn voeten.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:55

Citaat:
De voeten van die shet zijn behoorlijk scheef zeg! Waren zijn voeten niet vreselijk gebrokkeld, of viel dat mee? De kwalliteit van zijn hoeven lijkt nog redelijk goed, all considered ...

nee, dat was niet het geval, de hoeven waren wel enorm krom gegroeid. de witte lijn valt ook wel mee, waarschijnlijk de reden waarvoor de voeten niet gebrokkelt zijn.

Citaat:
Goed dat je het toch aandurft om de shet onder handen te nemen Antheman, hij is je waarschijnlijk erg dankbaar Clown !

antheman heeft alleen de foto's voor me geplaatst omdat ik weer eens met mijnalbum.nl in de clinch lag. ik heb de voeten van de shet gekortwiekt

Citaat:
Het is maar goed dat het niet mijn buurmeisje is Boos!

het buurmeisje kun je niks kwalijk nemen, de pony is van een andere buurman die nog een fjord heeft. de man is hopeloos wat de verzorging van zijn dieren betreft. mijn buurmeisje heeft toevallig ook haar paard en pony's in hetzelfde weiland staan en vond polly met zijn lange hoeven zielig. dat heeft ze an mijn man verteld en zodoende zat ik met polly opgescheept. aangezien er aan die voeten niks meer te verzieken was heb ik geen moment geaarzeld om erin te hakken. kon alleen maar beter worden, al doe ik het niet helemaal perfekt.

Citaat:
waar wonen jullie eigenlijk allemaal? en waardoor zijn jullie natuurlijk gaan bekappen? ben een beetje nieuwsgierig... Lachen

ik woon in nieuwerkerk a/d ijssel bij rotterdam en mijn paarden staan in hollandsche rading bij hilversum. ik rij er elke dag heen. ben er terecht gekomen omdat ik mijn paarden in eigenregie en zoveel mogelijk buiten wilde.

anderhalve jaar geleden heb ik het boek van jaime jackson gekocht (de strasser methode ken ik al veel langer). had problemen met hoefscheuren en rotstraal bij Jackie en haar moeder was een aantal jaren geleden hoefbevangen geweest en heeft sindsdien gevoelige voeten. heb jarenlang dezelfde smid gehad en de laatste paar jaar lopen mijn paarden al blootsvoets en Jackie en Moon zijn nog nooit beslagen geweest.

Toen ik verhuisde naar H. Rading met mijn paarden moest ik ook een andere smid zoeken. Bleek een probleem (afspraken enzo). De laatste (vrouwelijke) smid die ik had was wel aardig en stond ook open voor blote voeten. Toen heb ik twee keer nog een Strasser bekapster aan de voeten van mijn paarden gehad. Was te ingrijpend.

Toen kwam ik Wout Overbeeke tegen en heb hem enkele keren mijn paarden laten bekappen. Tussendoor deed ik het altijd al zelf en nu komt Wout alleen nog controleren en de puntjes op de "i" zetten.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:44

Mijn tinker wordt natuurlijk bekapt sinds ik haar heb, nu ruim 3 jaar. Aan deze hoefverzorger, Fred Kammer uit Assen, ben ik toevalligerwijs gekomen doordat een toenmalige pensiongenote hem ook had en er erg tevreden over was. Ik heb eerlijk gezegd niet bewust gekozen voor een natuurlijke bekapper maar het is zo gelopen en Sox heeft prima hoeven en we maken lange tochten op hard en zacht zonder ijzers. Fred zegt altijd dat ik veel op 't verharde mag rijden dus soms moet ik het bewust opzoeken.
Als je nog een tuinvrouw nodig hebt daar en je hebt een leuke woonruimte voor mij, tinker en 2 kattenhatende Lachen terriers, dan roep je maar Angela.
Dan woon jij ook wel aardig jackie, ik ken H. Rading omdat ik daar een paar maanden in opleiding heb gezeten bij de Marva in een grijs verleden. Ik herinner me niets anders dan bos. Super.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 22:19

angela88 schreef:

Dat staat onder de Avator , maar goed: ik woon in De Bilt en mijn ponies in Zeist. Ik ben al 2 maanden bezig om mijn ponies ook naar De Bilt te krijgen ,maar alles moet in de"week" bij de beste boer.

Mijn Haf werd gestrasserd en hij liep er altijd minstens 3 weken gevoelig op, tot weigeren te lopen.
Vervolgens ben ik op bekapcursus geweest ,gewoon regulier.

Heb altijd de smid uitgehoord en veel zelf gedaan. Vanwege de extreme gevoeligheid vd Haf wilde ik het zelf doen.

Ik doe het nu een jaar zelf. Wil wel wat controle, maar weet niet wie ik moet vragen. Heb wel mailcontact met div bekappers en mijn ponies geven zelf het beste aan hoe het gaat. Voorlopig blijf ik het dus zelf doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 23:10

Ah, even een voorstelrondje, nou dat kan geregeld worden Haha!

Ik kom uit Midwoud en ben de cursus natuurlijk bekappen van www.paardnatuurlijk.nl gaan doen omdat ik geen hoefsmid kon vinden voor mijn paard (écht niemand, ze zaten allemaal vol, en voor één paard komen ze niet meer Boos! )

Eigenlijk had ik het niet zo op zweverig natuurlijk geneuzel Clown, maar al snel bleek dat het helemaal niet zweverig is. Hun cursus is redelijk wetenschappelijk onderbouwd en heel nuchter. Sindsdien bekap ik zelf en ik doe nog weleen wat paardjes voor andere mensen, die dan weer zelf het onderhoudsvijlwerk doen.

Het valt me op dat bij mij in de buurt het aantal zelfbekappers erg toeneemt! Ik weet niet of dit ook zo is bij de andere NB-ers in de buurt?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 23:12

Arabesk schreef:
Het valt me op dat bij mij in de buurt het aantal zelfbekappers erg toeneemt! Ik weet niet of dit ook zo is bij de andere NB-ers in de buurt?

Hier niet hoor!

Ijzers en Anky setjes Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 23:30

Arabesk schreef:

Bij ons op stal weet ik dat nog 1 paard wel eens bekapt wordt vlgs de Strasser-methode. Degene die dat doet, en die ik heel soms tegen het lijf loop, heeft mij dan ook 1x tips gegeven, die ik weer naast mij neergelegd heb Bloos . Oop is en blijft mijn project op hoevengebied, daar komt niemand tussen. Voorlopig ben ik dik tevreden met wat ik zie. Laatst hebben ze een pad opgehoogd met zand en grotere uitstekende kantige steentjes ertussen, merk wel dat ze af en toe reageert, maar dit houdt niet lang aan. De vrouw van de vaste stalhoefsmid heeft op onze stal ook een paard staan, maar ik zorg wel altijd dat ik haar hoeven doe, wanneer zij er niet zijn Knipoog .

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 00:00

Citaat:
Dan woon jij ook wel aardig jackie, ik ken H. Rading omdat ik daar een paar maanden in opleiding heb gezeten bij de Marva in een grijs verleden. Ik herinner me niets anders dan bos. Super.

Correctie: mijn paarden wonen in Hollandsche Rading, ik helaas (nog??) niet. Zou wel willen verhuizen. De omgeving is inderdaad prachtig en het ligt mooi centraal.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 00:04

Op mijn laatste pensionstal was ik de enige met een NB'er. De andere (meestal kwpn'ers) werden door 2 hoefsmeden beslagen en soms bekapt. Toen Fred de eerste keer kwam werd er door de pensionhouders ook heel raar tegenaan gekeken, een "eigen" hoefsmid, wèh.. Ik snap niet dat mensen hun paarden, die soms maar 2x in de week een half uurtje in de bak lopen, laten beslaan. Verder staan ze veel op stal. Kost verdorie een hoop geld voor 4 stukken ijzer die nutteloos zijn. Enfin, ik maak me er verder niet meer druk over want ze snappen gewoon niet waar je het over hebt. Fred zegt dat ik, als ik zou mennen, Sox onbeslagen voor de kar zou kunnen zetten en dat dat geen problemen zou geven. Lekker gevoel hoor!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 00:18

"Toen ik verhuisde naar H. Rading met mijn paarden moest ik ook een andere smid zoeken".

Solly, dit was me blijkbaar bijgebleven Tong uitsteken

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 00:20

Opala is bij elkaar toch ook ruim een jaar beslagen geweest. Ik ging over de harde weg en de slijtage zou te hard gaan. De eerste hoefijzers heb ik ook een tijdje bewaard, kun je nagaan. Het is dom- en onwetendheid van mij dat ik dat toen liet doen. Nu ik iets anders denk, merk ik dat "onze" hoefsmid mijn reactie "ijzers zijn niet nodig", wanneer anderen erom vragen, niet op prijs stelt.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 00:23

Nee natuurlijk niet. Hier wordt 80 euro gevraagd om vierkant te beslaan en ik betaal tussen de 16 en 18 euro (ligt eraan of er meer paarden zijn) om te laten bekappen. Scheelt nogal huh. Welke smid levert vrijwillig in.....geeneen volgens mij.