De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:36

heb ik weer aan mijn fiets hangen:

Afbeelding

overigens heb ik mijn knollen vandaag voor het eerst s'nachts buiten gelaten. raad eens wat: ZE WILDEN NAAR BINNEN. stelletje watjes. legio paarden zouden blij zijn naar buiten te mogen.......

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:42

Nes heeft net een uurtje op de wei gelopen, meer zit er op het moment helaas nog even niet in, verder moet hij het met de paddocks doen.
Ze mogen het land nog niet op, maar grazen aan de hand op het land mag wel, laat ik 'm nou toch niet kunnen houden zeg.... Schijnheilig
Nee hoor, hij stond zo rustig te vreten dat ik het touwtje maar losgeklikt heb en een boekje heb zitten lezen, weggaan durfde ik niet.

Er zitten van die hele irritante kleine steekvliegjes, hij sloeg met een achterbeen naar z'n buik en hij raakte mooi mij, oeps! Ben ik blij dat hij geen ijzers meer heeft Haha! Was verder niet hard hoor, maar wel raak.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:35

Jackie: komt bij jouw paard ook nieuwe zool er onderuit? Is de hoefwand zo dun bij het toongedeelte, of lijkt dat maar zo.

Margreet: die steekvliegjes ken ik, komen voor in waterrijke gebieden, afschuwelijke rotbeesten. Hier noemen de veehouders ze "kneuten".

Die paarden worden wel meteen geplaagd door allerlei ongedierte Boos!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:39

jackie schreef:
heb ik weer aan mijn fiets hangen:

Afbeelding

overigens heb ik mijn knollen vandaag voor het eerst s'nachts buiten gelaten. raad eens wat: ZE WILDEN NAAR BINNEN. stelletje watjes. legio paarden zouden blij zijn naar buiten te mogen.......

Wat is er dan??? Koe Ik zie dat de witte lijn ergens halverwege naar binnen buigt?????? Of hing er gewoon ineens een paardenbeen aan je fiets...zomaar...onverwacht????? Clown

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:47

nee, de witte lijn buigt niet naar binnen, BZ

en opala: de hoefwand bij de toon is niet dun maar teruggevijld tot in de witte lijn omdag deze daar nog te breed is.

we hebben hier weer eens het prototype van een dubbele zool. vraag me niet hoe ik eraan kom met al mijn gesnij en gevijl. heb het vandaag aan wout laten zien en die zei hetzelfde.

hij had het nog over het paard van een klant ergens in friesland waar hij tig lagen valse zolen tegenkwam.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:53

En heeft Wout daar een verklaring voor en/of wat raadt ie je aan wat te doen?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 00:04

opala schreef:
Margreet: die steekvliegjes ken ik, komen voor in waterrijke gebieden, afschuwelijke rotbeesten. Hier noemen de veehouders ze "kneuten".

Waterrijk is het op het moment wel ja, helaas...
Ik ken ze als "knutten", zal dan wel hetzelfde zijn.
Volgens mij zitten ze er alleen in de schemering, overdag heb ik er nog geen last van gehad. Toch heb ik dit liever dan die ellendige dazen hoor!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 00:05

nee, hij had geen verklaring ervoor en ik kan ook niks bedenken. tenslotte worden briolette's hoeven nauwkeurig door mij en wout bijgehouden. zelfs in mijn traditionele dagen kwam de smid om de vier weken. beats me.....

wout heeft me alleen geraden wat ik zelf al van plan was, namelijk de hielen laag houden en de mustang roll goed bijhouden. voor de rest niet aan de dubbele zool voor het punt van de straal gaan zitten. heeft ze nodig om op te lopen omdat de nieuwe zool eronder waarschijnlijk nog erg zacht is.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 00:20

Bram kweekt driftig enorme steunsels.... Ik heb er verleden week aan zitten snijden, de pleisters zijn er net af (bij mij Clown ) maar ze zitten er al weer. Kan met de hoevenkrabber allerlei wit spul weg halen..tja, wat dan een steunselTJE leek wordt dan ineens een steunSEL Rolleyes

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 01:41

Cool

To whom it concerns:

Afbeelding

G E F E L I C I T E E R D !!

Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:42

jackie schreef:
nee, hij had geen verklaring ervoor en ik kan ook niks bedenken. tenslotte worden briolette's hoeven nauwkeurig door mij en wout bijgehouden. zelfs in mijn traditionele dagen kwam de smid om de vier weken. beats me.....

wout heeft me alleen geraden wat ik zelf al van plan was, namelijk de hielen laag houden en de mustang roll goed bijhouden. voor de rest niet aan de dubbele zool voor het punt van de straal gaan zitten. heeft ze nodig om op te lopen omdat de nieuwe zool eronder waarschijnlijk nog erg zacht is.

Dat verbaast mij wel. Dat iemand die beroepshalve allerlei zolen Knipoog ziet, hier geen verklaring voor weet. Het lijkt er sterk op dat de hoeven sinds kort een nieuwe ontwikkeling doormaken. Jammer dat er geen forum is voor hoefsmederijen.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 11:34

De foto van Jackie komt me bekend voor...lijkt op de foto's van de voeten van Merrit...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 12:28

jackie schreef:

Ik zag het op de foto ja.

Balen.

Ik vind het typisch dat hij zegt dat je eraf moet blijven. Haha!
Of lees ik het nu weer verkeerd? Ja, toch wel Haha!
VOOR de punt vd straal niks weghalen, dat bedoel je toch??
Dat deed je toch ook niet?

(Heb ik bij Merrit overigens ook niet gedaan, leek me zeer onlogisch om voorbij de punt vd straal weg te halen, immers, daar draagt nogal wat en is het risico op gevoelig lopen groter.)

Ik neem aan dat je de rest wel weghaald? Daaronder kan je immers ontstekingen krijgen doordat het KAN gaan drukken.

En ik voel me een stuk beter vandaag!! Jippie,. ben zelfs uit mijn bed!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:04

hij zegt niet dat ik eraf moet blijven. hij zei hielen laag houden en mustang roll bijhouden. ik heb gisteren zelf tegen hem gezegd dat hij er niks aan hoefde te doen omdat ik dat zelf ging doen. kan hem onmogelijk drie keer in de week laten komen. ga het wel met foto's bijhouden wat ik gedaan heb. er zijn weer nieuwe gemaakt vandaag.

de dubbele zolen waren me zelf ook pas eergisteren opgevallen en ik bekijk de hoeven van mijn paarden elke dag. het enige wat ik vreemd vond was dat de steunsels niet duidelijk afgegrenst waren en dat de hoeven zo knoerthard waren dat ik niks van de zool af kon krijgen. durfde de hielen ook niet lager te zetten omdat geen kruimelig hoorn in de steunselhoek te zien was. leek op echte zool dus ik ben ervan afgebleven. nadat het daar ging brokkelen is bij mij een lampje gaan branden.

je kunt wout hier niks kwalijk nemen, die is 8 weken geleden voor het laatst geweest en toen was echt niks te zien en toen hij er maandag was geweest zag je het ook nog niet.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:25

hier zijn de foto's na de bekapbeurt van vandaag:

linksvoor

Afbeelding
Afbeelding

rechtsvoor

Afbeelding
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 18:51

Duidelijke fotoos hoor Jackie!

Wel goed te zien, voor mij althans Haha! dat wat je weggehaald hebt, kruimig is. Zie je op de eerste en de laatste foto heel goed!

En ook weer die typische "steunsel-haarscheurtjes", op foto 1 goed te zien. (Die kleine zwarte dunne lijntjes)

Het blijft idd vreemd dat die steunsels er echt in één keer op kunnen zitten. Je hoort en ziet het nu van iedereen. Ik hang ook iedere dag onder die paardenvoeten en durf echt wel wat weg te halen.

Merrit met zijn dubbele zolen( die nu wel weg zijn hoor, na 4 snijsessies!!)
had vandaag weer een steunsel van een halve centimeter geproduceerd. Maar weer weg gehaald.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:09

er had best nog wel wat af gekund maar ik was er wel wat huiverig voor. wie weet haal ik dan teveel eraf. het lijkt als of die steunsellaag nog wel een paar mm dik is. hoewel, voor hetzelfde geld haal je die eraf en zit je tegen een doorgebroken hoefbeen aan te kijken. word je ook niet vrolijk van.

het was wel opvallen dat briolette haar voorbenen na het bekappen beter neer zette. maar over het erf met de steentjes loopt ze megavoorzichtig.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:15

Citaat:
Het lijkt er sterk op dat de hoeven sinds kort een nieuwe ontwikkeling doormaken. Jammer dat er geen forum is voor hoefsmederijen.

met briolette's hoeven ben ik al lang aan het experimenteren. ze is namelijk ooit hoefbevangen geweest en tot vorig jaar traditioneel bekapt waardoor het probleem eigenlijk nooit echt opgelost werd omdat de witte lijn uitgerekt bleef. nu lijkt het inderdaad of er schot inzit. ben benieuwd wat er onder die dubbele zool tevoorschijn komt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 19:17

jackie schreef:
er had best nog wel wat af gekund maar ik was er wel wat huiverig voor. wie weet haal ik dan teveel eraf. het lijkt als of die steunsellaag nog wel een paar mm dik is. hoewel, voor hetzelfde geld haal je die eraf en zit je tegen een doorgebroken hoefbeen aan te kijken. word je ook niet vrolijk van.

het was wel opvallen dat briolette haar voorbenen na het bekappen beter neer zette. maar over het erf met de steentjes loopt ze megavoorzichtig.

Beter te weinig dan te veel hoor! Zo doe ik het ook.

Ik had Merrit vandaag ook weer onder handen genomen en was naar de Stad met ze gegaan.
Echt lachen, ik was aan het handpaarden (heel erg , op 2 halsters en geen cap op Clown ) En we hoorden allemaal muziek bij het Slot Zeist.
Ik wilde eigenlijk al via de bermen door scheuren, maar we zijn snel de stad nog even ingeweest. En dan ben ik zooo trots op mijn mannen. Die staan daar onverstoorbaar in die herrie om zich heen te kijken en allemaal oranje kinderhandjes die willen aaien. (ik had een centenbakkie moeten neerzetten).

Na een tijdje gekeken te hebben ,te midden in het feestgedruis, zijn we terug gegaan. Dat was over een grindpad ; met van dat scherpe gebroken grind. En godzijdank ging hij eroverheen!!!!
Ik had dat niet verwacht!!!

En we kregen de complimenten dat ze zo goed luisterden. Altijd leuk natuurlijk Knipoog

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 21:24

dat is zeker leuk.

heb net de pony van de buren bekapt. mij in de maag gespit door mijn liefhebbende vechtgenoot, in de trant van "vreselijk, die hoeven, dat doet ingrid wel........". de schat.

je WILT NIET WETEN hoe die voeten eruit zagen. arme shet is in de 20. voor het laatst bekapt op een koniginnedag een paar jaar geleden naar mijn schatting. hoeven helemaal krom gegroeid en oog nog omhoog gekruld.......

niet in een keer goed te krijgen...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 23:05

jackie schreef:
dat is zeker leuk.

heb net de pony van de buren bekapt. mij in de maag gespit door mijn liefhebbende vechtgenoot, in de trant van "vreselijk, die hoeven, dat doet ingrid wel........". de schat.

je WILT NIET WETEN hoe die voeten eruit zagen. arme shet is in de 20. voor het laatst bekapt op een koniginnedag een paar jaar geleden naar mijn schatting. hoeven helemaal krom gegroeid en oog nog omhoog gekruld.......

niet in een keer goed te krijgen...

Kromme hoeven??? Walgelijk!!!! De shet zal je wel dankbaar zijn geweest. Heb je daar soms een foto van gemaakt?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 23:17

ja, heb even problemen met mijnalbum.nl......je hebt ze nog tegoed.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 23:18

jackie schreef:

kzie ze wel!

Kan het arme schaap wel lopen??

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 23:19

@ Jackie Zo veel manieren om je Koninginnedag leuk door te brengen Clown Clown

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 23:23

Antheman schreef:
jackie schreef:

kzie ze wel!

Kan het arme schaap wel lopen??

je houd het niet voor mogelijk maar hij loopt als een kievit