Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 12:33

Dat naar de slacht slepen: In de eerste plaats staat het tijdens vervoer gewoon stil en het paard staat verder in de wei of op stal toch ook te lijden? En als je het naar een kliniek brengt voor behandeling is dat toch ook gewoon zo? Maar dat vinden we dan niet erg?
Verder is het mogelijk dat de destructie wagen voor komt en dat het paard daarbinnen de kogel krijgt. Dan is er dus geen gesleep.

Ik heb er twee naar de slacht gebracht. Een lopend, trouwens, de ander moest vijf minuten in de trailer. Dit paard was blind en moest nog even wachten. Ze mocht in een grote stal waar ook een ezeltje stond. Slager vroeg of ik het niet wilde kopen, het was gezond en hij wilde het niet slachten...
Toen ik zei dat het paard blind was, haalde hij alle obstakels uit de stal, zodat ze zich niet op het laatste moment nog zou bezeren. Dat zegt toch wel wat over zo'n man.
Ook konden we eerder terecht, ze was voor na het weekeinde geplanned, maar ging plots achteruit en toen mocht ze vrijdag nog. Ik heb geen nare ervaringen in elk geval.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:24

Tja, punt is natuurlijk wel dat wij geen slachthuis op maar 5 minuutjes afstand hebben. Daarbij heb ik van dichtbij goede ervaringen met het thuis in laten slapen van paarden meegemaakt.
Een trailerrit is trouwens voor een paard iets meer dan "stilstaan", ze moeten tijdens het rijden wel hun evenwicht houden en op het moment dat ik voor een paard besluit dat de dood beter is, dan gun ik ze de rust om thuis te blijven, want dan zijn ze in heel slechte fysieke conditie. Op stal of in de wei kunnen ze ook gaan liggen als ze willen, in de trailer gaan liggen als ze naar hun dood gaan lijkt me niet gewenst, weet jij veel of ze in die beperkte ruimte nog kunnen opstaan? Want het paard er levend uit slepen is voor mij sowieso geen optie en dood wil ik het eerlijk gezegd ook niet. Verdrietig

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:33

Ik bedoelde ook meer een paard met een gebroken poot ofzo... Die hoeft van mij niet meer vervoerd te worden.

Ik zou er zelf voor kiezen een paard gewoon in de wei te laten liggen en daar in te laten slapen. Ook voor de rest van de kudde, om afscheid te nemen. Zo natuurlijk mogelijk om maar weer even terug on topic te komen!! Clown Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:36

Ik vind mijn paard op transport zetten sowieso niet zo fijn voor hem Knipoog . Jaaaa, hele volkstammen doen het continu, vooral vele bokkers, maar dat wil toch niet zeggen dat MIJN paard het fijn vindt? Toevallig weet ik dat het hem stress geeft, dus als het even kan, liever niet. Maar als hij naar de kliniek MOET, omdat het even beter is voor hem, tja, dan moet je wat.
Maar ik kijk altijd naar andere mogelijkheden, zoals laatst toen ik overwoog foto´s van zijn been te laten maken en laat mijn DA de mogelijkheid hebben om het aan huis te doen. Pling
Dat is een stuk fijner..... Dus ik zal altijd proberen om het zo voor mijn paard te regelen dat hij de minste stress heeft.....
Zeker als het einde nadert, dan zou ik het helemaaaaaaaaal zo belangrijk vinden om hem zo rustig mogelijk te houden.

Heb gemerkt dat mijn paard (en daar is hij ook vast de enige niet in) erg gehecht is aan zijn plekje daar en aan zijn kuddemaatjes..... Wie ben ik dan om hem koste wat het kost in te laden om naar een vreemd slachthuis te brengen?
Moet er trouwens al helemaal niet aan denken, aan dit soort situaties. Verdrietig

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:05

Tja, mijn merrie vindt reizen geen enkel probleem, dat geeft op zich geen extra stress, maar in geval van ernstige fysieke problemen kies ik liever voor niet vervoeren. En ja, ik denk daar nu wel af en toe over na, ze is ondertussen geen "jonge blom" meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:06

Nadya schreef:
Yamcha, als jij zeker weet dat jouw hond nog enig geluk uit het leven haalt en niet vergaat van de pijn, lijkt het mij een prima beslissing. Maar het is moeilijk te beoordelen vanachter een laptop. Wat zegt je DA hierover? Sterkte ermee, he, want afscheid van je geliefde huisdier nemen is heel zwaar, ja.... Ach gut

Mijn DA is het met mij eens. Zij is heel principieel wat dieren betreft, en zij wil hem inslapen wanneer de pijn groter is dan zijn geluk. Maar nu is hij nog altijd blij, een heel gelukkige hond, ondanks de artrose in zijn poten, die hem toch af en toe veel pijn doet. Maar hij WIL zo graag. Hij geniet zó van het leven, dat nu de tijd nog niet is aangebroken.

Dank voor je medeleven. Ja, ik vind het zwaar. Omdat ik weet dat er een dag komt dat de beslissing om hem te laten gaan, onvermijdelijk wordt. Ik denk idd, Superwoman, dat hij het zelf ook wel zal laten merken.

Maar het is zo'n lieve hond, dat ik hem niet uitzichtloos wil laten lijden.

Ik heb het bij mijn achterburen gezien, die hun hond niet konden/wilden laten gaan. Het dier had kanker, en elke dag pijn. De hond wilde op het laatst niets meer, niet eens meer in de zon liggen. En toch... gingen ze door, operatie na operatie, en de hond werd zieker en zieker. Steeds langer was ze ziek van de narcoses... Verdrietig
MIjn man en ik hebben geprobeerd met ze te praten, advocaten van de hond waren we... hielp niks. Uiteindelijk heeft hun dochter het dier naar de DA gebracht en er een einde aan gemaakt...

Ik heb toen gezworen dat ik Tibeau een waardiger einde zou geven dan dat. Dat ik hem die lijdensweg zou besparen... ik wil dat ik later kan zeggen dat mijn hond een goed leven heeft gehad, met een waardig einde. Maar als HIJ door wil, al is het met pijn... als hij wil, dan wil ik ook.
Ik wil niet dat hij vecht tegen de spuit. Zolang hij gelukkig is, mag hij leven.

superwoman schreef:
Yamcha, zoals met jouw hond. Er zijn ook zat mensen die dagelijks moeten leven met veel (lichamelijke) pijn, maar toch vrolijk in het leven staan en er zeker niet uit willen stappen.

Ik weet dat het ook bij dieren te zien is, wanneer ze niet meer willen. Ik heb iig een zeer aangrijpend verhaal gelezen van een bokker. Paard gered uit zeer slechte omstandigheden. Ze wou het paard op knappen en hij zou mogen leven als hij geen pijn zou hebben.(rijden was geen optie) Na een lange periode op het land met nieuwe vrienden, bleef het vooruitzicht dat de pijn nooit over zou gaan. Ze heeft toen besloten om het paard in te laten slapen. Paard heeft er keihard tegen gevochten en ze besefte dat het paard nu veel minder pijn had, dan in heel z'n leven ervoor. Hij was gelukkig. Ze vind zelf dat ze een vreselijke fout heeft gemaakt. Krijg weer tranen in m'n ogen Verdrietig

Precies om die reden laat ik de hond pas afmaken als hij zelf niet meer wil. Als de pijn te erg wordt, en hij niet meer kan genieten...
Wat een afschuwelijk verhaal dit... Verdrietig

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:27

Als een dier het kopje laat hangen, dan is het tijd voor de spuit. Tot die tijd zou ik het dier ook in leven laten. Gelukkig heb ik die keuze nog niet hoeven maken en gingen mijn dieren natuurlijk dood (al scheelde het neit veel of wij hadden 1 dier zelf de nek omgedraait, maar de natuur was ons die nacht voor. Kip met kop op de rug, arm beestje... )
Sterkte met je hond Yamcha!

Slechte vooruitzichten helaas wbt het weer ... de tumor kan zo niet worden weggehaald, land is veel te nat! Boos!
Dus wij hebben maar weer een lading stro besteld, want het land is nog lang niet bewandelbaar.

naja nu eis ik een mooie zomer!!! Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:37

Lusitana schreef:
Dat naar de slacht slepen: In de eerste plaats staat het tijdens vervoer gewoon stil en het paard staat verder in de wei of op stal toch ook te lijden? En als je het naar een kliniek brengt voor behandeling is dat toch ook gewoon zo? Maar dat vinden we dan niet erg?
Verder is het mogelijk dat de destructie wagen voor komt en dat het paard daarbinnen de kogel krijgt. Dan is er dus geen gesleep.

Ik heb er twee naar de slacht gebracht. Een lopend, trouwens, de ander moest vijf minuten in de trailer. Dit paard was blind en moest nog even wachten. Ze mocht in een grote stal waar ook een ezeltje stond. Slager vroeg of ik het niet wilde kopen, het was gezond en hij wilde het niet slachten...
Toen ik zei dat het paard blind was, haalde hij alle obstakels uit de stal, zodat ze zich niet op het laatste moment nog zou bezeren. Dat zegt toch wel wat over zo'n man.
Ook konden we eerder terecht, ze was voor na het weekeinde geplanned, maar ging plots achteruit en toen mocht ze vrijdag nog. Ik heb geen nare ervaringen in elk geval.

Ik ook niet, ik kwam regelmatig bij de slacht voor de hoeven natuurlijk.

Het slachten gaat snel. De paarden staan ook niet uren te wachten, ze komen aan in de trailer, worden pas uit de trailer gehaald als ze 'aan beurt zijn'.

Mijn eigen paard gaat ook naar de slacht als de tijd daar is, maar niet als hij te zwak is om op de trailer te staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:52

Die van mij gaat echt niet naar de slacht

Ik heb vaak genoeg gezien hoe paarden reageren als je met een buitenritje hier langs het slachthuis kwam , ze ruiken / voelen het toch en dat wil ik m'n dier niet aandoen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:57

die van mij worden ook gewoon ingeslapen thuis,ze kennen de lucht van de dood wel degelijk,en die stress wil ik ze besparen...
bij een goed leven te hebben gehad hoort ook en goede afsluiting,in een vertrouwde omgeving,maar zo denk ik erover...
daarintegen is laten slachten altijd beter dan zeulen van paardenmarkt naar handelaar en weer terug...ja,dat komt voor....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 15:04

ik blijf zeggen dat als je een paard naar ene kliniek gaat brengen als het ziek of kreupel is, er niemand bezwaar maakt tegen het transport., Maar als de rit naar de slager is, is het ineens anders?

Als een paard niet meer in staat is om te reizen, kan het gewoon thuis de kogel krijgen.

Het is een keuze, maar wat ik zeggen wil is dat de keuze "slacht" helemaal niet zo barbaars is als men wil doen voorkomen.
Verder is het wel belangrijk om bij dat soort dingen stil te staan, ook al wil men er niet aan denken, want het gaat er juist om dat het nogal inhumaan is om een zielig paard maar te verkopen zodat je er zelf niet mee geconfronteerd wordt, maar het arme dier misschien nog voort moet ploeteren bij een volgende baas die het weer doorverkoopt, tot er eens iemand is die geen moeite heeft met eutanasie.

Die lucht van dood.... Ik loop met Branca en Catita dagelijks langs de slager. En dat is hier een slager die dus met heel karkassen werkt, niet met filetjes. De slager is een paardenman dus die komt wel eens naar buiten een praatje maken. Hij komt dan gewoon is zijn vieze, bebloede schort, zo van het vleeshakken. De paarden zijn daar niet van onder de indruk en laten zich aaien. Catita heeft zelfs een buitengewone interesse voor de geur.
Op het terrein waar ze grazen heeft een vrouw een hok met geiten en konijnen. Laatst had ze een konijn geslacht. Catita was niet bij het plasje bloed weg te slaan!
Een ander paard van me was zeer geinteresseeerd in het dode veulen van haar dochter.
Dus bij mij gaat er niet meer in dat de geur van dood ook maar enige stress veroorzaakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:24

Wellicht is het ook niet de geur van bloed , maar meer de geur van dieren die stressen omdat ze het dier voor hun dood neer zien vallen , en ze zelf geen kant opkunnen....

Er zit natuurlijk ook wel verschil in slachthuizen , maar je maakt mij niet wijs dat de beesten het niet doorhebben dat ze eraan gaan...ze voelen "gevaar" ook al weten ze niet wat er precies aan de hand is.

Heb je nu een slachter die het paard een beetje buitenaf om zeep helpt dan zal het nog een ander verhaal zijn.

Maar ik wil gewoon niet mijn dier naar een vleesfabriek sturen op het moment van afscheid nemen en terwijl die zijn laatste adem uitblaast. Ik vind het niet respectvol om op die manier , op die plek afscheid te nemen van je dier.

Dan liever later in zo'n grijper , dat is alleen voor jezelf maar naar om te zijn maar het dier merkt er dan niks meer van want die is rustig op z'n vertrouwde plekje ingeslapen.

Dan is er nog wel de "stress" van het dierenartsbezoek misschien als je een bangig paard hebt , maar de eigen omgeving is voor mij veel waard.

Beter de "enge" dierenarts en veilige plek , dan een vreemde plek en een vreemde persoon die je meeneemt naar je dood toe.

Een kliniek zou ik overigens ook zolang mogelijk proberen te voorkomen omdat m'n paardje daar absoluut niet blij van zou worden. Op de trailer dat is al veel stress en onzekerheid : zo'n dier weet niet waar die naartoe gaat. Vervolgens op een vreemde stal ,. vreemde omgeving , vreemde mensen , binnengehouden worden , ander voer , haar weidemaatjes weg...ALLES onbekend. Dat is nu niet een situatie die haar gezondheid zou stimuleren....

Maargoed als het echt MOET dan is het wat anders , dan doe je dat om je paard te helpen zodat het weer lekker terug naar huis kan komen om weer vrolijk verder te leven. Niet om het voorgoed weg te brengen en "op te ruimen".

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 15:32

Ja, maar dat laatste, dat weet je paard niet als hij de trailer opgaat, of wel. De reis is exact hetzelfde. als je een paard naar een kliniek brengt wordt het ook geconfronteert met lijdende dieren en stress en je weet dan ook helemaal niet zeker of hij welk weer gezond thuiskomt.
Een paard panikeert niet omdat het bang is om dood te gaan of als de hele wereld dood om hem heen valt. Ze gaan heel anders met dood om. Je gaat nu je menselijke gevoelens er in mengen.

Als jij een en ander niet wil, wat je geodrecht is, is dat omdat jij er moeite mee hebt, niet omdat het paard daar moeite mee heeft..

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:49

ik heb nog niet het hele topic gelezen, dus even een stipje,
ik moet zeggen dat het toch een beetje een eye-opener was, ik stond er niet zo bij stil dat natuurlijk bekappen bijvoorbeeld voor een rijpaard heel anders is.
Maar beweringen als, een paard hoeft geen zweetdeken want dat had hij in de natuur ook niet vind ik onzin, een paard hoeft in de natuur zich ook neit zo in te spannen met zadel op, als mijn paard op de zadelplek stoomt en zweet, krijgt hij een lekker dekentje op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 16:05

Een paard zweet feitelijk om af te koelen. Toedekken van een bezweet paard is dan ook, hoe fijn het ons ook lijkt, niet logisch.
Ik moest ook tien keer slikken toen ik hier zag dat paarden meteen gekoeld worden onder de koude douche na het rijden...
Maar wetenschappelijk is bewezen dat snel afkoelen beter is!
Een deken opleggen omdat je het paard geschoren hebt, is wat anders, dan vervang je wat je hebt weggehaald. Een geschoren paard heeft het zonder deken koud. En je scheert om zweten (dus het natuurlijke afkoelings systeem) niet zo in werking te stellen. Hierbij blijft het paard dan dus koeler en verliest geen belangrijke mineralen door zweten. (De electrolyten huishouding worden ook wel eens over het hoofd gezien bij die niet met sport bezig zijn, maar ook een paard dat na een lange buitenrit zweet verliest en en ander). Als we een paard aan het werk zetten, zweet het veel meer dan een paard dat in de natuur een sprintje trekt.
Vooral omdat we bij training verschillende spiergroepen aan het werk zetten.

http://www.lankofood.be/paardpony/electrolyten.htm

(Blijft dat ook een geschoren paard kan zweten, hoor)

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:44

Maar als je paard stoomt van het zweet en het vriest buiten?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:24

Het zweetdeken werkt hetzelfde als de vacht van een paard. Je paard kan nog zo hard zweten maar een zweetdeken heeft gewoon geen toegevoegde waarde.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 18:55

lieniminnie schreef:
Maar als je paard stoomt van het zweet en het vriest buiten?

Is geen probleem om het bloot te laten (als we het hebben over een verder gezond, doorvoed paard). Dit is echt iets wat tussen de oren van de ruiter zit, maar, als je je er rot bij voelt om het niet te doen, moet je gewoon toedekken, hoor. Ik vind dat ook de ruiter zich goed moet voelen. Haha!
Even tussendoor, hoe is het daarna? Gaat hij op stal met of zonder deken, moet hij buiten blijven met of zonder? Geschoren/niet geschoren?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:17

Lusitana schreef:
Ja, maar dat laatste, dat weet je paard niet als hij de trailer opgaat, of wel. De reis is exact hetzelfde. als je een paard naar een kliniek brengt wordt het ook geconfronteert met lijdende dieren en stress en je weet dan ook helemaal niet zeker of hij welk weer gezond thuiskomt.
Een paard panikeert niet omdat het bang is om dood te gaan of als de hele wereld dood om hem heen valt. Ze gaan heel anders met dood om. Je gaat nu je menselijke gevoelens er in mengen.

Als jij een en ander niet wil, wat je geodrecht is, is dat omdat jij er moeite mee hebt, niet omdat het paard daar moeite mee heeft..

Een paard weet wellicht niet dat die dood gaat of is er niet bang voor , daargaat het ook niet om. Het dier dat voelt aan dat er gevaar is.
Onrust om ergens naartoe vervoerd te worden , weg uit de vertrouwde omgeving , baasje dat overstuur is , als je pech hebt voelt het dier het gevaar dat daarbinnen hangt en het beest is al zo beroerd dat het dood moet. Het is gewoon geen situatoe die je op gaat zoeken als je het dier een zo prettig mogelijk einde wil geven.

Je ziet toch hopelijk het verschil tussen die kliniek wel Verward Dat doe je om je paardte helpen , daar moet 'ie dan maar even doorheen bijten als het ECHT niet anders kan , dan breng je hem daarnaartoe zodat die zich beter kan gaan voelen.

Naar de slacht brengen dat doe je niet om dat paard te helpen imo , maar voor jezelf zodat je er lekker makkelijk vanaf bent en geen "rommel" op je erf hebt naderhand. Of om er nog even wat geld voor te vangen als het dier nog geschikt is voor consumptie.

Dat mensen zeggen dat ze het doen omdat het zo'n fijne snelle dood is en ze paarden hebben zien vechten tegen een injectie dat is imo. gewoon stierenpoep. Dan is er een prutser aan het werk geweest ipv. een nette dierenarts die gewoon goed verdoofd voordat de fatale injectie(s) erin gaan.

Om je krakkemikkige paard naar een vreemde omgeving waar beesten worden gedood te gaan slepen is gewoon best een afstandelijke daad , een gevoelloze manier om je paard eigenlijk met een geweldadige handeling om zeep te helpen. Laat het beestje lekker thuis in de vertrouwde omgeving gaan slapen en niet meer wakker worden.

"Jamaar slachten gaat veel sneller dus dan zijn ze er eerder vanaf"
Dat is op zich nog wel een begrijpelijke reden om voor slacht te kiezen , maar het is gewoon niet waar. De tijd dat je met het dier aan het slepen bent en dat hij in vreemde omgeving staat te wachten op wat komen gaat , is veel langer dan de veearts die even aait in vertrouwde omgeving en de verdoving erin spuit.

Maargoed iedereen moet het voor zichzelf weten , als je serieus denkt dat de slacht de fijnste manier is voor je paard om te gaan , dan moet je dat doen natuurlijk. Maar blijf er dan aub. wel bij tot het gebeurd is , uit respect voor je paard zodat er tenminste nog IETS vertrouwds is tot het bittere eind , en zodat je zeker weet dat hij dood is en niet op 1 of andere manier in de handel terechtkomt....

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:54

Van wat ik gehoord heb zijn paarden gewoon rustig als ze naar het slachthuis gebracht worden. De dood kunnen ze niet ruiken zoals wel eens gezegd wordt.

Met in laten slapen gaat meer mis dan met slachten, heb recentelijk nog gehoord dat een paard wat dood zou zijn weer bij bewustzijn kwam onder het zeil waar hij onder was gelegd...

Als ik voor de keuze kom dan weet ik nog niet wat ik beslis, dat merk ik dan wel. Voor nu gaat mijn lichte voorkeur toch nog naar de slager, en niet om het geld, maar omdat het mij waardiger lijkt.. Toen mijn pony verdoofd werd voor de castratie heb ik nl gezien wat dat doet met een paard, hij was totaal verward en snapte niet wat hem overkwam. Dan liever pats boem afgelopen.

Bovenstaande wordt gebracht als feiten maar ik ga er voor het gemak maar van uit dat het jouw mening is..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 23:31

Dat fout gaan bij het inslapen dat hoort ook helemaal niet te gebeuren. Dan is een DA te zuinig geweest met vloeistof inspuiten. Voor een operatie is het belangrijk dat de verdoving precies goed gedoseerd wordt zodat het dier wel weer goed wakker wordt. Bij inslapen is dat niet zo van belang als je er 5x een overdosis in doet Tong uitsteken Beestje is onder zeil , en de fatale spuit gaat erin , ook daarmee niet te zuinig. Ik zal dan ook zeker als het moment daar is en het gebeurd dat ze ingeslapen moet worden , nog even voor de zekerheid tegen de DA zeggen dat ik er geen probleem mee heb om een spuit extra te betalen als ik dan maar zekerheid heb dat het diertje echt weg is.

Ze hoeven "de dood" ook niet te ruiken , ze voelen het al wel aan dat er iets engs gaande is , gewoon vanwege de hele situatie. Die beesten zijn niet gek , die voelen ook wel dat het baasje en de hele situatie uitstraalt dat er iets naars te gebeuren staat.

Heb je een paarddat altijd graag weggaat met de trailer en er helemaal blij van wordt , het ook leuk vindt om op vreemd terrein te komen en een allemansvriend is die de slachter wel een toffe peer vindt waarna het ineens gebeurd is , dus dat het voor het dier een leuk laatste uitje was , dan is het een ander verhaal. Maar ik denk dat het voor verreweg de meeste paarden toch echt relaxedter is om gewoon vertrouwd thuis in slaap gebracht te worden.

Maar nogmaals : ieder voor zich.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 23:36

pmarena, ik kan me helemaal in jouw woorden vinden en ben ook van plan om mijn Sam tegen die tijd (en ik hoop dat het nog heeeeeeel lang duurt) thuis in te laten slapen. Die maak je echt niet blij met een ritje naar het slachthuis bij vreemde mensen.
Ik vind zoiets niet te vergelijken met een noodzakelijke rit naar de kliniek etc. Verward

(Ik ken trouwens diverse paarden die thuis vredig ingeslapen zijn en trouwens ook paarden die gecastreerd zijn, waar ik bij was en heb nog nooit zoiets meegemaakt of gehoord van andere mensen. Je moet wel een DA hebben, die een paard goed kan verdoven, natuurlijk.....)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:13

Ik ben het ook eens met Pmarena, DA moet niet zuinig doen, dan gaat het wel goed. Het valt me op dat de verhalen van paarden die vechten of weer "wakker worden" zelden of nooit uit de eerste hand zijn.
Extra "voordeel" van thuis laten inslapen is dat je nog even tijd hebt om bij het lichaam te rouwen, als dat je helpt bij het rouwproces. In een slachthuis zul je dat niet zo kunnen doen als in je eigen wei. Dus nee, als er een keuze is, mogen mijn paarden gewoon thuis inslapen. De keren die ik heb meegemaakt (van anderen) zijn allemaal goed verlopen, in alle rust.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:32

Precies, Waratje. Ja
Helemaal mee eens. En zo zal het bij mijn paard ook gaan, als we die keuze hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:40

Lusitana schreef:
ik blijf zeggen dat als je een paard naar ene kliniek gaat brengen als het ziek of kreupel is, er niemand bezwaar maakt tegen het transport., Maar als de rit naar de slager is, is het ineens anders?

Als een paard niet meer in staat is om te reizen, kan het gewoon thuis de kogel krijgen.

Het is een keuze, maar wat ik zeggen wil is dat de keuze "slacht" helemaal niet zo barbaars is als men wil doen voorkomen.
Verder is het wel belangrijk om bij dat soort dingen stil te staan, ook al wil men er niet aan denken, want het gaat er juist om dat het nogal inhumaan is om een zielig paard maar te verkopen zodat je er zelf niet mee geconfronteerd wordt, maar het arme dier misschien nog voort moet ploeteren bij een volgende baas die het weer doorverkoopt, tot er eens iemand is die geen moeite heeft met eutanasie.

Die lucht van dood.... Ik loop met Branca en Catita dagelijks langs de slager. En dat is hier een slager die dus met heel karkassen werkt, niet met filetjes. De slager is een paardenman dus die komt wel eens naar buiten een praatje maken. Hij komt dan gewoon is zijn vieze, bebloede schort, zo van het vleeshakken. De paarden zijn daar niet van onder de indruk en laten zich aaien. Catita heeft zelfs een buitengewone interesse voor de geur.
Op het terrein waar ze grazen heeft een vrouw een hok met geiten en konijnen. Laatst had ze een konijn geslacht. Catita was niet bij het plasje bloed weg te slaan!
Een ander paard van me was zeer geinteresseeerd in het dode veulen van haar dochter.
Dus bij mij gaat er niet meer in dat de geur van dood ook maar enige stress veroorzaakt.

ze zijn banger voor de lucht van varkens dan van een slachterij hoor

Onze paarden kijken ook niet vreemd op als wij naar slachthuis stinken en of naar dode hoeven. Het doet ze weinig.

De paarden wachten buiten bij het slachthuis in hun eigen trailer met hooi en komen er pas uit als ze aan de beurt zijn.

Bovendien vind ik het zonde om een heel karkas gewoon naar de vuilverbrander te laten gaan. Als een paard geslacht wordt, worden delen nog nuttig gebruikt. Ze hebben een goed leven gehad, meestal beter dan dat van een bioindustrie dier, dus dat vlees is wel 'eerlijk'. (Ik eet dus ook gewoon paardenvlees)

Heel veel mensen laten hun paard inslapen eten geen paardenvlees, maar hebben wel elke avond een stukje kip, varken of koe uit de bioindustrie op hun bord liggen Rolleyes