Is dit nou echt zo slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Re: Is dit nou echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:56

aerdenhout1 schreef:
En dat is nu precies waarom we paarden hebben...plezier MET je paard! Jij vind dat in een lekkere buitenrit en een ander vind dat om zijn paard dressuurmatig beter te maken, of steeds een beetje hoger te springen of wat dan ook.

Ja en daarom blijf ik het niet vatten waarom er zulke eindeloze discussies moeten zijn.
Tenslotte willen we dat allemaal en als de manieren nou een beetje anders zijn wat dan nog.
Het is een enorm leuke sport wat voor tak dan ook, ik vind alles leuk om te zien, zeker als mensen plezier hebben en/of een streven hebben.
En blijven luisteren naar hun viervoeters.
Flash is gek op springen, ik heb er echt een hekel aan, maar voor mijn paard mag ze wel springen over boomstonken en riviertjes. Leuk toch!!
Het is geven en nemen, maar met alles, sommige snappen dat nou eenmaal niet helaas.
En houden zich vast aan hun eigen zogenaamde goede gedachtes en proberen te overtuigen.
Dat geeft alleen maar aan wat voor een soort persoon je voor je hebt, ik zal me er niet teveel aan storen, maarja dat is makkelijker gezegt dan gedaan.
Ik leer iig elke dag een hoop bij van alle soorten ruiters en daar ben ik dankbaar voor, leuk dat er zo´n groot paardenforum bestaat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:58

Ik kan het niet meer dan eens zijn met je!!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:05

Ik lees trouwens wel regelmatig mee bij de naturals, en die zijn het er ook allemaal mee eens dat de term 'natural' eigenlijk helemaal verkeerd is. Paarden houden is gewoon niet natuurlijk, en dat weten de naturals ook.
Een bit is trouwens bij sommige bekende naturals heel normaal Ja Parelli bijvoorbeeld, rijdt de vergevorderde paarden met bit, voor de verfijning.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:23

Blesink daar sluit ik me helemaal bij aan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:53

Ik moest vanaf pagina 9 weer bijlezen en reageer even op wat daar gezegd is (bij voorbaat excuses als ik dus dingen roep die al gezegd zijn)en lees zo wel verder. In de eerste plaats erger ik me aan het opeisen van bewijzen in de vorm van foto's dat dan vervolgens weer afgekraakt wordt.
Het is nl zo, dat een paard bijna nooit perfect op een foto wordt vastgelegd, ook niet als het met bit door noem maar een beroemdheid, gereden wordt. Er kunnen altijd dingen aangemerkt worden.
Bij de foto's van de rus gaat het trouwens om verreden paarden die hij dus heel slecht gekregen heeft, als ik me niet vergis, dus als er wat holheid is, is dat niet meer dan logish. Dat is de bouw inmiddels (want dat krijg je als je een paard verrijdt), dat is niet hol getrokken.

Huis-, tuin-, en keuken ruiters, helaas, ik kan geen foto's van mezelf nemen en mijn paardje staat al en tijd stil, maar ik heb al eerder vekondigd dat ik paarden net zo makkelijk hoofdstelloos als bit loos als met bit als met stang als met stang- en trens rijdt. Met gewoon zadel, Iberisch zadel of zonder zadel. En ook wel oefeningen uit de hogere klasses, als het paard daar lichamelijk en geestelijk aan toe is.
Een en ander heeft met RIJKUNST te maken en niet met welke middelen je gebruikt!
En dat wordt ook maar steeds uit het oog verloren.
Een slechte ruiter is heus nog steeds een slechte ruiter als hij andere methodes gaat gebruiken.
Het is niet zo dat een ruiter als sneeuw voor de zon ineens geweldig is als hij maar bitloos en boomloos rijdt, of van bitloos en boomloos naar "normaal" gaat.
En slechte ruiters zijn niet prettig voor een paard, welke middelen ze dan ook gebruiken.
Dan is er ook nog een groep ruiters die wellicht niet echt slecht te noemen is, maar meer "niet thuis in de rijkunst", maar die verder een paard niet echt in de weg zitten.
Eerder genoemde rus is trouwens wel degelijk met rijkunst bezig.

Ik gebruik ontzettend veel van wat tegenwoordig natural heet, maar ben toch echt wel met rijkunst bezig als ik op mijn paard zit, ook als ik dat zonder hoofdstel of bit doe.
Kun je zeggen dat naturals niet met rijkunst bezig zijn? Kun je zeggen dat die met rijkunst bezig zijn, per definitie niet gebruiken wat naturals doen?
Ik denk niet dat het zo ligt.
Ik denk zomaar dat er een grote verwarring is wat natural is. Wat het was voordat "natuurlijk paarden houden" in beeld kwam, was dat je op een natuurlijke manier met je paard communiceert.
Je kunt best op een natuurlijke manier met een paard communiceren en evengoed gewoon met rijkunst bezig zijn. Het een hoeft geen vervanging van het ander te zijn, het hoeft elkaar niet in de weg te staan !

Verder maken omstandigeheden, dat je soms moet aanpassen. Als je bv een paard hebt met een dikke wintervacht en je moet daarmee zware oefeningen in een rijhal rijden, dan gaat zo'n paard echt zowat van zijn stokkie door het oplopen van zijn temperatuur, dan is zweten alleen niet genoeg om de hitte goed kwijt te raken. Het hart moet dan veel harder werken dan nodig. Dus gaat men scheren om het hartje te sparen. Dat betekent wel weer dat het paard het koud heeft als het stilstaat (moet dus toegedekt) en zelfs als het bereden wordt maar nog niet warmgelopen is (en moet gedeeltelijk toegedekt - lendedekje). Dan kun je wel roepen "een dek is overdreven, een paard kan zonder dek" en dat is zeker zo, maar scheren op zich is geen dierenbeulerij, en als je scheert zul je moeten toedekken.
Ook kun je een paard onder dek zetten om te voorkomen dat het een dikke wintervacht krijgt. Dan hoef je niet te scheren.
En natuurlijk kun je gewoon een paard in een wintervacht in het zweet rijden.
Keuzes, maar het een is niet persee beter of vriendelijker dan het ander.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:30

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:36

Whahahah Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:57

Nou bij gelezen (had niet veel gemist) en kwam toch weer tegen dat een bit onnatuurlijk is, wellicht, maar op een paard zitten ook, en dat een bit pijn veroorzaakt of een paard iets aan doet. Sorry, dat doet niet het bit, doch slechte ruiterhanden.
En niet iedereen die een bit gebruikt, gebruikt dat op een slechte manier.
Een paard kan ook een zere neus krijgen van bitloos, als het ruw gebruikt wordt. Maar niet iedereen die bitloos gebruikt gebruikt dat op een slechte manier.
Dit is ook al genoemd.

Kwam ook nog iets tegen over vertrouwen. En dat is ook belangrijk. Vetrouwen is de basis. De ruiter moet het paard vertrouwen dan zal het paard ook de ruiter vertrouwen.

De meeste ruiters die het bit misbruiken, zijn ruiters die erg bang zijn controle te verliezen. Vaak is dit een afspiegeling van hun leven, en niet alleen in de rijkunst.
Wat ze niet zien, is dat door het bit te misbruiken ze juist verzet oproepen en controle verliezen....het paard wil dan helemaal niet meer meewerken. En dat los je dan niet met geweld op (wat sommigen dan toch proberen).

Andersom staan ruiters vaak versteld over het resultaat van gewoon het hoodstel af doen of bit uit als ze nog niet hoofdstelloos durven. Een paard gaat helemaal niet aan de kletter ofzo (nou ja voorop gesteld dat het niet daarvoor een lange periode op stal heeft gestaan ofzo Knipoog ). Het is niet zo dat het paard onder controle wordt gehouden of van racen wordt gehouden door het bit op zich!
Let wel, als het schrikt gaat het aan de kletter, of het nou een bit in heeft of niet, maar zonder bit zal het waarschijnlijk eerder tot stilstand komen als wanneer je aan de teugels gaat trekken die aan een bit zitten, omdat het paard dan in tweede instantie idd voor druk van het bit wegrent. Een paard dat vertrouwen heeft in de ruiter zal trouwens misschien niet eens van start gaan of heel snel tot stilstand komen. Voorop gesteld dat de ruiter kalm bleef en niet begon te krijsen ofzo...

Maar wat vertrouwen betreft:
Zet iemand op een paard en verzin er een gruwelijk verhaal bij hoe onbetrouwbaar het is, hoeveel mensen het 't ziekenhuis in gejaagd heeft en zie vervolgens hoe het paard wordt onder de inmiddels nerveuse ruiter.
Laat een andere ruiter op het paard en vooraf vertel je die hoe schaapmak het is, dat je het met de teugels tussen duim en wijsvinger kunt rijden etc. en zie hoe anders het paard onder deze kalme ruiter is die het paard vertrouwd...
ZELFDE paard!
De emoties van de ruiter zijn belangrijk.
Paarden reageren op wantrouwen, ongeduld, boosheid etc (en altijd met verzet, dus dan wordt de emotie nog erger), reden waarom je beter met zulke emoties niet op kunt stappen.
Je kunt echt niet zeggen dat zoiets bij naturals hoort. "Gewone" ruiters weten dat ook, en paarden reageren zo ongeacht met wat voor een middelen je rijdt.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-03-08 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:01

Mooi gesproken hoor. Ja

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:28

Tinkerloos schreef:
Mooi gesproken hoor. Ja

Mee eens, @Lusitana kan altijd de dingen duidelijk en goed verwoorden, heb daar echt bewondering voor.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:30

Ik ook.
Ze had toen een leuk topic waar ze haar escapades met die portugese instructeur vertelde.
Zalig om te lezen was dat. Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:43

Dat topic is er nog, maar ik rijdt daar niet meer hahaha. (Hij wordt binnenkort mijn dierenarts, trouwens)
Tja, ik ben schrijfster en ik heb wel meer dan 25 jaar artikelen, verhalen en stripverhalen over paarden geschreven, dus een zekere vaardigheid in verwoorden van dingen. Daarbij heb ik me ook al vanaf kleins af aan erg verdiept in paarden en veel praktijk ervaring. Dat is natuurlijk wel handig.
Maar goed, niet teveel complimentjes, aub Bloos

En sorry hoor, daar ben ik weer. Bloos Was nog wat tegengekomen: Over inrijden.
Dat het dan zonder bit gedaan wordt en daarna toch een bit gebruikt. Dat zonder bit inrijden is dan met name om te voorkomen dat wanneer het paard nog niet alles snapt, het bit niet voor extra verwarring zorgt.
Dat is mooi.
Maar ook daar was al wat op gevonden Knipoog Eeuwen geleden al trouwens. Wordt bij de nationale hoge scholen voor de rijkunst toegepast. En ook bij huis-, tuin-, en keukenruiters die het systeem kennen.
Men neme een kaptoom (of halster of neusriem) en maken daar een paar teugels aan.
Het hoofdstel met bit en teugels (zonder neusriem) gaat daarover.
Je rijdt nu met twee paar teugels en de hulpen zijn een combinatie van bit en neushulpen.
Het sturen en inhouden wordt beter begrepen en meteen met bit erbij aangeleerd zodat alleen op bit niet gek meer overkomt....
In noodsituaties kun je gewoon de neusdruk gebruiken, je hoeft je geen zorgen te maken dat je de mond beschadigd.

Kwam ook tegen van boomloos gebruiken op een jong paard omdat het nog groeit en uitzwaard en zo.
Heel verstandig om rekening te houden met het feit dat een jong paard van vorm veranderd.
En handig voor de portomonnee om dan voor boomloos te gaan (waarmee maar weer bevestigd dat praktisch voor de ruiter niet persee slecht hoeft te zijn voor het paard).
Maar ook oudere paarden kunnen door conditie verandering en leeftijd (oude paarden gaan nu eenmaal inzakken) van vorm veranderen, reden waarom er altijd op je zadel gelet moet worden.
Heeft niet zoveel met het topic te maken, maar ik zie wel klagen over een geschiedenis van slechtpassende zadels met boom en dat komt misschien omdat ze niet tijdig naar een ander zadel zijn overgegaan toen hun paard pony van vorm veranderde en niet zozeer omdat het zadel een boom heeft.

Het komt soms ook wel over alsof je met een zadel met boom een stuk hout op de rug legt ofzo. Dat is natuurlijk niet zo. Wat er op de rug ligt, zijn kussens. Een en ander wordt wel in verband gehouden met hout (kunsstof trouwens in de meeste gevallen tegenwoordig).
Wat voor de meeste pas problemen zorgt is de breedte van de boom, de opening aan de voorkant. Wel nu, er bestaan veel verschillende breedtes en het kan ook nog wel bij bepaalde systemen worden aangepast. Een en ander kan ook nog "opgevuld" met een deken of pad. Net als bij boomloos... (maar bij een zadel met boom wordt er dan ineens schande van gesproken?)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 07:47

--> NA

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 08:23

mwah, vind die verplaatsing niet helemaal terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:31

Ik ook niet Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:15

Mischien dat er nu mensen reageren die antie-bit zijn en ons en mooie foto van zichzelf kunnen laten zien met en bitloos verzameld paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:42

Wie weet Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:48

Wat heeft anti-bit zijn nou met een verzameld paard te maken dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:51

Lips are sealed

Okee, nog 1 keer dan.

Ik wil graag rijfoto's zien van de fanatieke naturals, die nu ineens niks meer laten horen, die ons slechte wedstrijdruiters, altijd wijzen dat een bit zo slecht is, en dan maar even niet te praten over al die andere slechte dingen.

Dan wil ik weleens foto's zien van hetzelfde effect die ik krijg als ik met bit rijd.
Maar die zijn er blijkbaar gewoon echt niet?

Misschien zien de fanatieke naturals dan EINDELIJK in dat ze niet zo moeten doorhameren, en zich lekker bezig houden met zichzelf!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:52

wat mij betreft niets, maar de vraag was idd of je een voorbeeld van een HTK ruiter hebt met een fijn lopend verzameld paard (of iig gesloten en door het lijf). Ik heb zelf een voorbeeldje laten zien van iets wat ik een fijn plaatje vind.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:04

Hoeveel naturals bereik je nou eigenlijk met bokt?
Als je die foto's echt zo nodig wil zien open je lekker een topic op paardnatuurlijk ofzo! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:06

Dani62, wat voor waarde voeg jij nu precies toe aan dit topic Lachen
Ik zie eigenlijk alleen maar "doe lekker dit en doe lekker dat" reacties, maar niks inhoudelijks.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:08

Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:10

houden we het ene beetje gezellig?

dani, ik hoef niet per se foto's te zien, maar er wordt hier wel steeds geroepen dat je je paard bitloos net zo goed of beter kan rijden dan met bit, en ik moet zeggen dat ik daar nog maar 1 * een goed voorbeeld van heb gezien. Vandaar mijn vraag en omdat ik toen zelf werd uitgedaagd heb ik er ook een geplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:21

Dani: jij snapt het niet helemaal. Wij hoeven geen naturals te overtuigen, maar als het beter is, zonder bit, wil ik het wel graag zien.