Naturals vaak caploos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Naturals vaak caploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:45

Ik hoop het Ja

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:41

@promperstje en neon: Jezus, val haar toch niet zo aan, ze geeft haar post duidelijk aan dat ze niemand hiermee wil aanvallen maar toch moeten jullie je weer op de teentjes getrapt voelen. :S Laat iemand eens in zijn waarde! Dat houd de discussie ten minste fijn!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:27

Als Anky hier op bokt zou zitten (en wie weet...Knipoog) zou ik het zeker vragen! Juist Anky, die meerdere malen flink van het paard is geklapt (hersenschudding en dubbele beenbreuk in 2004). Maar aangezien we ons op het 'van nature'-forum bevinden, en Anky zich nog niet heeft gemeld, vraag ik het aan jullie.
En sorry als ik niet vriendelijk overkom, maar ik zet nog duidelijk in mijn posts hoe ik het bedoel en vooral wat ik er NIET mee bedoel, en alsnog word daarover gemekkerd, tsja, dan schiet ik ook wel eens uit mijn slofje. Dus excuses als iemand zich beledigt voelt, maar lees ajb goed voordat je reageerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:46

Lara_Silver schreef:
Laat iemand eens in zijn waarde!

...helmloos en al Haha!

Even een volledig off-topic zijstap die wellicht wat perspectief geeft. Naar sex, naar´veilig vrijen´. ´Veilig vrijen´ is relatief. De enige veilige sex is geen sex met een ander.
Sex met condoom is niet natuurlijk, wel verstandig, ALTIJD. Wie echter een duurzame relatie heeft vertrouwt doorgaans de partner en dat is wederkerig. Mogelijk net zo terecht of onterecht.
Statistisch namelijk gaan zowel mannen als vrouwen vaker vreemd dan dat ruiters van hun paard vallen en is het met veilig vrijen triest gesteld.
Het énige zinvolle wat je er over melden is dat je zélf beslist wat je doet, hoe het met vertrouwen en risico zit.

Paardrijden met of zonder helm is níet hetzelfde, maak je EIGEN keuze en respecteer die van een ander. Je kan daar niet over oordelen.

@Anky
Kan ik niets over schrijven. Zij is op een andere manier met paarden bezig. Mijn paarden zijn bv. nog nooit door de bereden politie afgestopt hoeven te worden Knipoog
Haar wereld, haar keuze(s).

hc

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:15

HC, applaus voor deze redelijke reactie.
Wel hilarisch idd dat haar paard gestopt moet worden terwijl ze 'help' riep. Nouja, het overkomt de beste! Zie hier!

Ik heb alle voors en tegens van het dragen van een cap tot mij genomen en deze overwogen, daaruit kan ik een oordeel voor mijzelf opmaken. Namelijk dat ik VIND dat je beter wel een cap op kan zetten, hoe natuurlijk je ook rijd. Overigens vind ik de link naar veilig vrijen wel vindingrijk, maar het zette me wel aan het denken (op het gebied van caps dan he...). Ik snap je punt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:35

Ik geef ook nog een zijstapje: per jaar overlijden er ongeveer 20 mensen in Nederland omdat ze in hun eigen bad verdrinken. Nou weet ik niet hoeveel mensen er overlijden omdat ze van hun paard vielen en geen cap droegen (ik denk lang geen 20), maar laten we eens naar het aantal XTC-doden kijken: 1 a 2 per jaar.

Iedereen roept dan dat XTC verboden moet worden, en dat rijden zonder cap levensgevaarlijk is. Maar ik hoor niémand over het verbieden van baden in huizen, terwijl daar veel meer mensen dood door gaan.

Snap je wat ik bedoel? De kans is minder groot om dood te gaan zonder cap dan in bad, maar over het één wordt veel geroepen, en over het ander - niets !

Ik néém dat risico, vind het aanvaardbaar (ik stap ook nog steeds in bad Knipoog ), dat uiterst kleine risico weegt voor mij op tegen het ongemak wat ik van een cap ervaar.

Volgend jaar ga ik mijn jonge hengst inrijden. Als ik denk dat dat link zou kunnen worden, dan stap ik er nog niet op maar bereid hem op de grond dusdanig goed voor, dat ik er voor mijn gevoel veilig op kan stappen. Zolang ik nog denk dat een cap beter zou zijn, acht ik het paard nog niet "klaar". Natuurlijk zit een ongeluk in een klein hoekje, maar dat neem ik dan maar op de koop toe.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:11

promptertje schreef:
Ik geef ook nog een zijstapje: per jaar overlijden er ongeveer 20 mensen in Nederland omdat ze in hun eigen bad verdrinken. Nou weet ik niet hoeveel mensen er overlijden omdat ze van hun paard vielen en geen cap droegen (ik denk lang geen 20), maar laten we eens naar het aantal XTC-doden kijken: 1 a 2 per jaar.

Vergelijking gaat volledig mank.
Hoeveel mensen gaan er jaarlijks in bad, dat loopt denk ik in de miljoenen x het aantal dagen, percentueel gezien zijn die 20 dan een klein percentage, 20 op een zeg een miljard baddagen, hoeveel mensen rijden paard,een paar honderduizend
Zoals in een eerdere post aangegeven, hiervan vereisen 300 mensen urgente ziekenhuisopname, met hoofdletsel.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:17

Clown Ik wilde de statistieken er al op na slaan.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:24

Citaat:
De enige veilige sex is geen sex met een ander

De enige veilige sex is geen sex *LOL*
Sorry, moest er even uit.

Tja, wel of geen cap. Je kan hoog of laag springen, wetten voor aanleggen maar het blijft je eigen keuze. Als je je paard door en door vertrouwd, dan vind je het veilig om zonder cap te gaan rijden bij wijze van spreken. Dan is het toch ook 'veilig' omdat je er zelf in vertrouwd?
Tja en als je dan valt, zij het door het feit dat je paard een bok geeft of misschien valt (of een bergravijn inrolt of zoiets zoals bij HC in het ruige spanje Tong uitsteken ) en je een hersenbeschadiging oploopt omdat je geen cap droeg: was het dan onveilig? Want je vertrouwde je paard toch?
(en dat is toch wat paardrijden om gaat, natural of niet? Zonder vertrouwen stap je niet op een dier van plus minus 500 kilo dat sterker is dan je ooit zal zijn?)
Net zoals je een cap vertrouwd. Dat je er vertrouwen in hebt dat als je valt dat de cap de klap opvalt?
Soms val je zo banketstaaf dat zelfs een cap niet meer helpt. Haha!

Het is even een doordenkertje over de term 'veilig.'
Veilig is ook maar relatief denk ik dan. Dit was misschien even moeilijk te volgen maar ik moest dit hersenspinseltje even kwijt.

Oh, ik draag trouwens wel een cap. Niet omdat ik mijn paard niet vertrouw maar puur uit gewenning en eerlijk gezegd heeft het me al eens behoed voor wat schade aan mijn hoofd. Paard struikelde in galop en we gingen beiden ten gronde.
Maar was dat dan ook niet 'puur toeval' dat ik toen een cap op had op een veilig paard? Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:52

Paul11 schreef:
Vergelijking gaat volledig mank.
Hoeveel mensen gaan er jaarlijks in bad, dat loopt denk ik in de miljoenen x het aantal dagen, percentueel gezien zijn die 20 dan een klein percentage, 20 op een zeg een miljard baddagen, hoeveel mensen rijden paard,een paar honderduizend
Zoals in een eerdere post aangegeven, hiervan vereisen 300 mensen urgente ziekenhuisopname, met hoofdletsel.

En Lachen ? Omdat het er relatief minder zijn, hoeven we niets aan die 20 verdronken personen per jaar te doen? Ik ga daar in mijn functie van veiligheidskundige in ons bedrijf toch iets anders mee om Knipoog

En verder: wat voor argumenten hier ook aangedragen worden, zo lang een cap niet verplicht is zet ik hem niet op. Mijn keus. Gelukkig heb ik die keuze.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:47

O.k, ik heb de statistieken er toch even op nageslagen: van de 18 in bad verdronken personen in 2006, stierven er:
3 onder zware invloed van alcohol
5 feitelijk aan een hartaanval
2 kinderen onder de twee jaar Zij zijn groot en ik is klein!
1 feitelijk door electrocutie (het bekende fohn naast het bad verhaal, in dit geval een televisie (???))
en waren er 6 boven de 80 jaar...
Dus de ene overgebleven persoon was... gewoon een sukkel. Nagelbijten / Gniffelen

Even for the record.

Ik reed vroeger ook zonder cap, vroeger is enkele jaren terug, maar inmiddels besef ik me wel; "waarom niet' ik ondervind er geen enkele hinder van en het belemmerd mij niet in de vrije omgang met mijn paard. En ik probeerde gewoon, in de afgelopen 12 pagina's (jaja, toch een succesvolle discussie), om een beeld te krijgen van het 'waarom en waarom niet'... And now I have.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:40

promptertje schreef:
En verder: wat voor argumenten hier ook aangedragen worden, zo lang een cap niet verplicht is zet ik hem niet op. Mijn keus. Gelukkig heb ik die keuze.

Wat míj betreft ligt het erg simpel. Jij hebt dat recht wettelijke en dat ontneemt een ander het recht zich ermee te bemoeien. Klaar.

Ten tweede ís het zo dat de modale ruiter geen idee heeft van waar jíj (of ik) mee bezig is (zijn) en dus geen informatie heeft om daar een mening over te kunnen vormen. Klaar 2.

Rest een persóónlijke invulling:
1. Wat de argumenten voor genoemd hier zijn struikelen en schrikken wat míj betreft een vaardigheidsaspect en geen reden. Met struikelen en zijsprongen heb ik geen veiligheidsrisico; dat valt ruim binnen mij ruitervaardigheid.
Vallen van mijn paard, zelfs bijna, is in duízenden ruige bergkilometer niet voorgekomen omdat ik mijn paard én niet vraag wat het niet kan én niet in de weg zit én alle gelegenheid geef zélf een risico-analyse te maken én ik respecteer die.

2. Ik kies soms voor beschermende kleding, zoals een écht goede helm geen ´cap´, omdat het terrein de kans op gróte letselschade soms heel groot maakt en er vaak in kilometers geen mens is, zelfs geen gsm-dekking.
De kans dát ik val blijft nihil. De gevolgen echter zijn dan te desastreus om te negeren.

Over twee weken heb ik een bergraid. Ik ken het terrein niet, ik ken de route niet en de snelheid zal redelijk hoog liggen. Ik kan het risico dus niet inschatten en neem mijn veilige helm mee. Die is niet gehomologeerd, wel veiliger en de organisator geeft me die vrijheid.
Voor volgende maand staat een tocht over de waterscheiding en bergruggen naar de kust (en terug omhoog) in de planning. Heen en weer 150 kilometer wwarvan >100 echt terrein, dus ook geen pad.
Ik ga alleen, zonder optoming, zonder helm, zonder kaart. Kans op vallen nihil, kans op letselschade nihil, kans dat we ons samen prima redden 99,99% en die ene promiel heet onderdeel van het avontuur Cool

Gisterenavond langs de buurtkroeg gegaan om sleutels op te halen en ik kwam daar gelijk niet meer weg, hík....
Uiteraard is het een reden voor geanimeerde gesprekken dat ik optomingsloos met mijn hengst rij maar eigenlijk is mijn helm nog het grootste punt. Waarom rij ik in vredesnaam soms met een helm terwijl ik zó goed kan rijden?! Let op! GEEN kritiek of mening, maar een vraag op basis van respect!

De reaties zijn volledig tegengesteld aan die hier op Bokt maar hebben amusant genoeg dezelfde grond.
Hier rijdt NIEMAND met een harde pet en men ervaart het gegeven dat ik soms wel een helm opzet terwijl ik veel beter rij als een vingerwijzing dat zij die eigenlijk ook op zouden moeten zetten. Gisteravond hebben we onder het genot van drankjes met tapas een prima concensus bereikt:
- Mijn´ruigritten´zijn iets unieks en daar is een helm verstandig bij.
- Voor de rest hoor ik een kwaliteitshoéd te dragen en die gaan zíj voor mij kopen Haha!

hc

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:44

lees het al ..erg weinig konijntjes in Villanueva del Trabuco Vork

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:14

nickyu schreef:
lees het al ..erg weinig konijntjes in Villanueva del Trabuco Vork

Ik lees het al, jij mist nog steeds de crux omdat het buiten joúw referentiekader valt Tong uitsteken Een wegschietend konijn is een non-probleem en in een konijnenhol stappen een oneffenheid die in de gang wordt opgevangen.
Ons referentiekader omvat een groep wilde zwijnen of een roedel verwilderde honden welke op nachtritten áánvallen.
Ons referentiekader omvat diepe droogtescheuren, overgroeide greppels etc. en op eigen land heb ik al grotere keien dan die van Amersfoort Haha!
Dit is nu net waarom ik als in ruig terrein ervaren coureur en -ruiter een paard als een geweldig veilig terreinvoertuig ervaar. Dat is hún element en dat lossen ze zélf prima op Afgod Mijn vaardigheid daarbij niet te vallen is een kwestie van .... vaardigheid, dus oplosbaar en opgelost Haha!
Nee, Nikyu, schrikken en struikelen zijn een non-probleem voor ons. Dat ligt blijkbaar buiten joúw referentiekader en is er een práchtvoorbeeld van dat jouw mening hierover buiten jouw competentie valt.

hc

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:31

nee hoor , kan mij goed in leven in jouw situatie

het is juist andersom niet ..hb ik het gevoel

het gaat ook absoluut niet over evt schrikken ..

ben hier over de kop geslagen met paard en al
doordat meneer op een (NIET AAN DE OPPERVLAKTE TE ZIENE ) konjinen gang is gestapt ...

een oneffenheid tot een cm of 6 kan mijn paard makkelijk opvangen .. wegzkken tot een cm of 15 was iets te veel

bij ons in ons voormalige dorp heeft een pard op die maneer zijn been gebroken , dat is ons gelukkig bespaard gebleven , maar let sindsdien wel beter op of ik ergens "bewijs van aanwezigheid"kan vinden

ik ga er namelijk van uit dat mijn paard een konijnen hol op 30 meter of konijnen keutels of mollen hopen op tig meter niet accosieerd met evt wegzakken .. denk niet dat de hersencapaciteit van een paard zo ver gaat

vind het toch knap dat je mijn competentie als ruiter (compleet met mijn lichamelijke beperkinge)
zo goed kan inschatten Haha! ROFL ROFL

ter kleine info , extreem ruig terrein en het berijden van een paard over deze is ons niet geheel vreemd Knipoog scherpe stenen niet , overgroeide greppeltjes of sloten niet wij rijden ook de begroeide dijken op en af tja hoge bergen hebben we hier niet nee Knipoog betekend niet dat ik daar nooit gereden heb Haha!

ach laat maar , o uw heiligheid weet uiteraard alles en is de enige op deze aardkloot met enige noemens waardige rijkunst of ervaringen in ander dan ruiterpad gebied en kan zich uiteraard
als enige persoon op deze aardkloot inleven in een ander gebied , persoon of hoedanigheid
oh heil Afgod Afgod Afgod

ROFL ROFL

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:48

nickyu schreef:
doordat meneer op een (NIET AAN DE OPPERVLAKTE TE ZIENE ) konjinen gang is gestapt ...

Léés, dat schrijf ik óók = non-probleem. Een dergelijk gat is hier normaal, dagelijkse gang van zaken, een zekerheid.
Dat ligt blijkbaar buiten jouw voorstellingsvermogen en dan is communicatie onmogelijk omdat de gebruikte woorden en begrippen een fundamenteel ander inhoud hebben.

Jij maakt op mijn genuanceerde onderbouwing een nare stekelige opmerking over konijnenholen omdat die in joúw beleving al een heel probleem zijn.
Hier is dat een ´probleem´ van non-problematische omvang. Jij kan je klaarblijkelijk niet voorstellen waar ik het over heb. Dat is niet erg doch onthou je dan gewoon van commentaar! Exáct wat ik bedoel met betrekking tot ook helmen Haha!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:54

nickyu schreef:
ach laat maar , o uw heiligheid weet uiteraard alles en is de enige op deze aardkloot met enige noemens waardige rijkunst of ervaringen in ander dan ruiterpad gebied en kan zich uiteraard
als enige persoon op deze aardkloot inleven in een ander gebied , persoon of hoedanigheid
oh heil Afgod Afgod Afgod

Jouw persoonlijk frustratie over wat jij meent te lezen is irrelevant mbt het topic en verder speel je op de persoon.
Wat míj betreft is dit nu een schoolvoorbeeld van waar een moderator op zou moeten ingrijpen.

hc

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:55

tja 2 delig paarden been van dicht bijgeziend hebben
dame in coma ernaast ..
lijkt de mogelijkheid mij niet geheel vreemd dat het ook bij een ander zou kunnen gebeuren Haha!

maar je hebt helemaal gelijk Haha!
heb geen flauw benul waar ik het over heb
ben rijtechnisch zoo enorm slecht dat ik er uiteraard bij de 1e de beste evt misstap mijn paard al aan de onderkant lig te bekijken (moet ik er eerlijkheids halve bijzeggen
dat idd mijn balance door wat "kleine"gezondheids probleempjes idd niet meer is wat het geweest is)
en kan mij uiteraard helemaaaal niet inleven in een ander en diens rijgebied Haha!

maar u o heilige gelukkig wel Haha!

toch Knipoog

edit : gelukkig maak jij helemaaal geen persoonlijke opmerkingen Knipoog en laat jij een ieder in zijn waarde ..toch Haha!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:58

Mooie rooie uitroeptekentje HC... Clown

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:01

Citaat:
Dat ligt blijkbaar buiten joúw referentiekader en is er een práchtvoorbeeld van dat jouw mening hierover buiten jouw competentie valt.

vind ik het nog heel erg knap dat mijn mening buiten mijn competentie valt Haha!
is toch een erg knap fenomeen Haha!

daarbij nogmaals we leven in een vrij land en IEDEREEN mag een mening hebben
ook ts en vind het nog steeds meer dan erg dat er ook maar iemand is die vind dat iemand
anders geen mening mag hebben ..dan word het tijd dat je naar een land verhuist
waar ze die gedachten gangen wel weten te apricieren ..

ik ga mijn haarkleur maar even een eer aandoen Blond
en laat jouw lekker in jouw waan , wie weet haal je ook ooit ergens de energie of kunde vandaan
om mensen enigzins in hun waarde te laten en een poging te doen tot het respecteren van een andermans mening Knipoog

ik doe mijn best jouw mening te respecteren maar je maakt het de mede mens wel erg lastig

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:19

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:26

Is het niet ook zo dat een paard wat dagelijks in een dergelijk terrein loopt, hier ook aan gewend is en dat onze paardjes die in een net strak weiland lopen niet gewend zijn om om te gaan met deze hoogte verschillen. Mijn haflinger is echt zeer vast ter been en loopt op smalle ongelijke paadjes als een berggeit,maar de kwpn-er van mijn zus valt daar inderdaad over zijn eigen benen. Nu ben ik een beetje onnozel en vind ik kuilen enzo in de wei geen probleem, mijn zus wel dus die maakt alles vlak, zo'n paard kan er dan ook niet aan gewend zijn. Als ik een beer tegen kom weet ikook niet wat ik doen moet, aangezien ik die nooit tegen gekomen ben. Maar met een grommende hond weet ik best raad. Dus in zoverre klopt de redenatie van je referentie kader zeker wel. Alleen is dat voor mij nog steeds geen reden om geen cap te dragen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:38

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:50

Roane schreef:
Heel mooi filmpje HC, maar hebben ze jou nooit verteld dat niet alles wat je op tv ziet echt is? *LOL*

....en jij denkt dat dit niet kan of niet echt is?
Dan zijn we tóch weer bij dat referentiekader Haha!

´Banjo´ Patterson wist trouwens verrassend goed wat hij schreef. ´He never drew bridle till he landed.´

In zijn boek ´In Search of a Wild Brumby´ gaat Michael Keenan in op het terreinrijden en afdalen. Uiteraard ook op déze afdailing en ´Banjo´Patterson.
Ik heb met een bréde Haha! gelezen dat en waarom hij harde scheen-kniebeschermers in een motoX-zaak koopt. Been there, done that Bloos

De hele film is een aanrader en het boek van Keenan ook.

Oh, er ís trouwens een Boktster daar en hier geweest. Bedankt voor het uitlenen van het boek Bandida OK dan!

hc

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:07

Hmn, eens zien of ik dat boek en de film eens ergens vinden kan. Vond het een leuk filmpje.