de reden waarom ik rij? Omdat ik het heel leuk vind om te doen. Puur egoisme dus

Wel zijn er bepaalde voorwaarden waar mijn uitrusting en paard aan moet voldoen voordat ik er opstap. Ik wil een gezond lekker in het vel zittend paard, een paard dat zich zelf is en niet gek gemaakt door kilo's krachtvoer en gefrustreerd door te weinig sociale contacten of te weinig beweging. Daarnaast moet de uitrustig niet pijnlijk zijn voor mijn paard, geen sporen zweep of bit dus en een goed passend zadel.
Ik heb nooit besloten van "en nu word ik natural" het is meer zo gegroeit. Het voelde nooit goed hoe ik eerder reed, en daardoor ben ik wat dingen aan gaan passen. Dat het natural of niet natural was had er in het begin helemaal niks mee te maken, later ben ik me daar in gaan verdiepen en kon ik me wel aardig vinden met de ideeën van het natural zijn. Maar het enige at daar eigenlijk uit voor is gekomen is dat mijn paard geen dek op heeft gekregen, maar ik reed al bitloos en hij werd al natuurlijk bekapt. En boomloos was nou eenmaal noodzakelijk maar ik had in eerste instantie liever een boomzadel gehad.
Ik kijk gewoon naar mijn paard, mijn paard staat 's nachts op stal, heel onnatuurlijk dus. Helaas heb ik geen oplossing voor dit probleem (voorlopig) maar mocht hij ooit dag en nacht op de wei komen dan komt er zeker een schuilstal. Heel onnatuurlijk maar mijn paard is een watje. Ik hoor mensen zo vaak zeggen dat hun paard het niet erg vind om op stal te staan, maar ik vraag me altijd af waarom er sloten op een stal zitten? waarom geef je je paard niet gewoon zelf de keuze wat hij leuk vind?
je kunt tot de conclusie komen dat een paard echt natural houden in nederland onmogelijk is. Daar ben ik het dan ook wel mee eens. Dan kun je daar verschillend op reageren. Of je sluit je paard 24 uur op in de stal, want het is toch niet natuurlijk. Of je probeerd er nog wat van te maken.
Mijn paard maakt mij trouwens ontzettend gelukkig! Niet alleen het rijden (heb ik al 1,5 maand niet meer gedaan

) maar het feit dat hij gelukkig is maakt mij al gelukkig. Vroeger moest ik rijden om paarden leuk te vinden, tegenwoordig vind ik al leuk om gewoon uren naar mijn paard te kijken terwijl die in de wei loopt. Gewoon kijken hoe hij eet, speelt en lekker paard is.
@terorita: Mijn paard word ontwormd, geënt en is gechipt. Boeit me geen zak dat dit niet natuurlijk is, het gaat hier wel om de gezondheid van mijn paard en ik vind dit iets noodzakelijks.