Naturals............hoe natural ben jij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Re: Naturals............hoe natural ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:09

terorita schreef:
ben eerlijk gezegd benieuwd wie z'n paard in de opfok in polen doet.....denk eerlijk niet dat dit dure KWPNertjes zijn

ik heb er vroeger drie gekocht als vierjarige die tot dan in polen hadden gestaan in de opfok ...die beesten hebben echt tot hun zeven ,acht jaar nodig gehad om een beetje sterk te worden ...waren zo slap en hadden zoveel tekort gekomen ..zou het zelf nooit doen

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:23

ik ben niet zo heel erg natural want ik heb kleren aan en verf mijn haar Clown

mijn paardjes staan halfnatural denk ik? de shetjes buiten en kunnen in kalveriglo's schuilen als ze willen en de grotere pony's staan swinters in de loopstal, als het kan overdag in de bak (als die niet te nat is). zomers staat het hele spul in het land.
heb trouwens geen ijzers... bekap ze zelf. rij wel met bit.

maar erop zitten is niet natural nee.. maar goed, ik denk dat niemand die illusie moet hebben. of natural in alle gevallen beter is, dat is een andere discussie. ik ben toch best blij met mijn kleding en mijn huisje in de winter terwijl ik van nature die niet meegekregen heb, en ik vermoed dat mijn paarden met die regen hun stal/afdak/iglo toch wel erg waarderen.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:35

[quote="Nadya"]Ja, Rosita, weer zo'n reltopic inderdaad. Pipo had niets beters te doen dan er weer eentje te starten. Haha!
Gezellig, he...... Haha! Haha! Haha!

Wie relt hier nou Verward

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:38

Waarom is dit nu weer een reltopic?

Is toch een normale vraag als je tegen hokjes bent in paarden, eet je dan ook vlees. Waarom zouden paarden dan geen hokjes mogen en andere dieren wel.
gebruik je vlees

enzo hoe sta je in het leven.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:39

dry schreef:
Moet jij geen andere mieren gaan ne*ken Haha! ?

nee, want size does matter Clown Knipoog

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:40

Nadya schreef:
Val je nu over mijn regendeken ofzo?
Staat jouw paard 24/7 in een natuurgebied zoals die van mij? Die van mij heeft een paar keer per jaar een regendeken om, als het extreem nat is, niet bij een buitje. Dus? Ik doe alles zo natural mogelijk, maar kijk daarbij wel naar mijn paard. En die is zeer gelukkig zo, hoor.

Niet alle normals denken zo, zie mensen op mijn stalling. Die hebben geen zin om 's winters 1 km te lopen, omdat hun paard achterin het gebied staat, dus die van hun staat binnen. Ik loop soms een paar keer per dag zoveel om mijn paard te vinden in dat gebied. Daar hou ik hem, omdat hij het heerlijk vindt daar. Maar veel mensen kiezen blijkbaar toch voor het gemak. Dat kan, maar dan zet je je paard dus niet voorop. Dat lijkt me duidelijk.

Nee, dat is maar een voorbeeld Knipoog
en mijn paard staat niet in een natuurgebied. ik heb geen paard Knipoog die heb ik moeten verkopen..
daarnaast probeer ik je te begrijpen en val ik je niet aan Knipoog

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:41

dubbelpost..

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:52

De TS verveelt zich duidelijk.
Om die verveling tegen te gaan heeft ze dit topic geopend, wetend dat er zo'n soort discussie zou ontstaan.
Maar het maakt voor de verdere discussie niets uit, mits er volwassen wordt gereageerd.

Vlees eten vind ik wel oke, mits het beest een goed leven heeft gehad en dus de mogelijkheid om een redelijk natural leven te leiden. Helaas dan wel binnen een omheining, maar dat is nou eenmaal niet anders.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:54

ik vind het een vrij normale vraagstelling: hoe natural ben jij?
ik probeer me er alleen in te verdiepen, misschien de TS ook? voor een ander denken is zo makkelijk he Knipoog Bloos

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:54

Mijn paarden komen alleen 2 keer per dag even binnen om te eten en gaan daarna weer meteen de wei op. Maar hier is het dan ook 25 graden en heerlijk weer. Als de regen met bakken naar beneden komt of het is s'nachts koud dan gaan ze bij mij ook op stal. Ik merk ook dat ze dat dan graag willen omdat ze voor de deur staan te wachten tot ze naar binnen mogen.
Ik vind dat we er met z'n allen rekening mee moeten houden dat we te maken hebben met huispaarden die gedomesticeerd zijn en in de verste verte niet wild zijn. Natural is goed tot op bepaalde hoogte maar soms moet je de natuur een handje helpen en ingrijpen.
Zo vind ik natuurlijk hoefbekappen goed maar ook hier moeten we er rekening mee houden dat onze paarden niet in het wild leven en ook andere voeding binnen krijgen. Paarden in het wild leven schaars en leven vaak op harde onder grond. De hoeven van deze paarden groeien minder hard dan die van onze huispaarden. Onze paarden krijgen vaak rijker hooi en andere voeding zoals krachtvoer. Hierdoor groeien de hoeven anders en sneller.
Zoveel mogelijk buiten is goed voor een paard maar zo ken ik ook een paard die vaak last heeft van 'rainrot'. Een huidaandoening die wordt veroorzaakt door een vuile vacht, een hogeluchtvochtigheid en regen. Dit paard wordt 24/7 buiten gehouden omdat de eigenaar alles zo natuurlijk mogelijk wil maar zo wordt dit paard wel constant aan de weersomstandigheden blootgesteld, kan nergens schuilen en wordt niet genoeg geborsteld. Hierbij vind ik dat wij als mens moeten ingrijpen en de natuur een handje moeten helpen.
Dus, mijn mening is: Natural is goed maar tot op bepaalde hoogte. We hebben te maken met gedomesticeerde huispaarden en niet met wilde paarden.
We laten onze katten en honden toch ook niet in weer en wind buiten zitten en geven ze levend prooi te eten? (ik weet het!!! sommigen doen dit weer wel!!)
Laatst bijgewerkt door Splash op 09-03-07 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:55

Ariebombarie schreef:
dry schreef:
Moet jij geen andere mieren gaan ne*ken Haha! ?

Haha!

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:57

dry schreef:
Ariebombarie schreef:

Haha!

abnormal he, dan krijg je dat Haha! Cool

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:59

Ariebombarie schreef:
ik vind het een vrij normale vraagstelling: hoe natural ben jij?
ik probeer me er alleen in te verdiepen, misschien de TS ook? voor een ander denken is zo makkelijk he Knipoog Bloos

Na het lezen van haar berichten is het niet zo moeilijk meer om haar motivatie te begrijpen Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:08

Kijk das het probleem he, er word direct gedacht dat het weer een aanval tegen naturals is.

Naturals worden direct geband
Naturals krijgen heel de tijd reltopics

Een vraag hoe sta je tegen het leven mag ook niet, want dat is rellen

je zou bijna medelijden krijgen met de naturals

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:16

mariekie schreef:
Nadya schreef:
Ja, Rosita, weer zo'n reltopic inderdaad. Pipo had niets beters te doen dan er weer eentje te starten. Haha!
Gezellig, he...... Haha! Haha! Haha!

Wie relt hier nou Verward

Nou, ik dus niet. En ik ben ook niet begonnen. Doei!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:18

katiavl schreef:
Waarom is dit nu weer een reltopic?

Is toch een normale vraag als je tegen hokjes bent in paarden, eet je dan ook vlees. Waarom zouden paarden dan geen hokjes mogen en andere dieren wel.
gebruik je vlees

enzo hoe sta je in het leven.

Toevallig eet ik geen vlees en ook geen vis. En hoe ik verder in het leven sta, kan ik hier uitgebreid gaan uitleggen, maar ik vind persoonlijk niet dat dat mensen wat aangaat over het algemeen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:24

ratzel schreef:
Heb ook weleens geprobeerd mn paard zg. natural te houden: gevolg: een gestressesd hoefbevangen paard. Ik ben niet zo voor het hele natural gebeuren, dan zou je er ook idd niet op moeten gaan zitten, want hoe leuk ze het ook zouden vinden, het is niet natuurlijk. Ik zie ze ook zat staan in de wei 24/7. Verveeld staan ze voor zich uit te staren.

Mijn verzorgpaard staa ook 24/7 op de wei met inloopstal, dit in verband met uitbreken. Het stomme is dat het lijkt of ze zich verveelt in de wei. Ze staat er soms wel futloos bij maar als ze helemaal binnen staat zonder weidegang, trapt ze haar hele box aan gort om naar buiten te kunnen. Ze is in het verleden heel vaak ontsnapt. Maar ik geef toe de blurry is niet goed voor haar hoeven en de stenenoploop proberen we zo droog mogelijk te houden. Doordat de stenen scheef liggen houd het water vast, dus in de zomer zei iemand dat ze de stenen weer opnieuw wilde leggen.
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 09-03-07 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:25

Ariebombarie schreef:
Nee, dat is maar een voorbeeld Knipoog
en mijn paard staat niet in een natuurgebied. ik heb geen paard Knipoog die heb ik moeten verkopen..
daarnaast probeer ik je te begrijpen en val ik je niet aan Knipoog

Maar begrijp je me niet dan? Ik zorg dat mijn paard een fijn leven buiten heeft met z'n vriendjes, dat hij goed te eten krijgt, hij wordt natuurlijk bekapt en straks rij ik hem bitloos en boomloos in. Maar bij langdurige regen draagt 'ie meestal een ongevoerde regendeken. In welk hokje pas ik dan? Haha!

Het naturalgebeuren spreekt mij meer aan, zeker als je mijn pony zou kennen, zou je het wel snappen. Het past bij ons beiden.

Vervelend trouwens dat je jouw paard heb moeten verkopen. Huilen

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:33

Ik heb het topic doorgelezen, en mijn conclusie is ook dat sommige naturals alleen maar natural zijn als het hun uitkomt. Daarom stoort het mij ook zeer als zij hun tunnelvisie proberen op te dringen, beweren dat er maar 1 juiste manier van paarden houden is en ieder die dat niet doet is een paardenbeul. Sowieso vind ik het woord natural misleidend, de suggestie dat zij hun paard op een natuurlijke wijze houden staat volledig de plank mis. Zeker aangezien ze dit alleen doen als het uitkomt, maar vaak omdat dat de goedkoopste manier van paarden houden is.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:33

Ik denk dat je je paarden zo natural mogelijk wilt houden.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:38

ulinoco_maud schreef:
ik zet men vraagtekens bij 24/7 buiten paarden zijn nu veel gevoeliger voor kou enzo....

(hoop dat ik de goede gequote heb) maar dit is totaal niet waar. Paarden die hun hele leven lang 24/7 in de wei staat hebben juist meer weerstand. Mijn vp heeft in de 4 jaar dat ik haar doe niets gehad. 1 keer werd ze voor een demonstratie beslagen en de problemen laden zich op. 2 hoefzweren boven elkaar net onder haar been, een grote scheur die zich een weg naar boven blijft werken. Tuurlijk willen we haar dan op het droge houden, maar daar owrd het paard kriegel van. (voor de duidelijkheid ik bekap niet zelf, dat laten we aan de smid over, wel hoeft zij maar 1 keer in het half jaar a 4 maanden bekapt te worden dankzij weidegang)

Dankzij die ene keer dat ze hoefijzers had heeft de smid vaak moeten komen. Dankzij die ene keer dat een ijzer te laat werd weggehaald omdat die smid weigerde te komen omdat hij het druk had Boos! en nu maar hopen dat ze beter word. Maar let wel dat ze tijdens die zweren 2 weken ernstig kreupel was, maar madam wel de hele wei doorsjokt. Dus welke paarden hebben dan de meeste weerstand vraag je je af Verward .

Het ligt er alleen aan of je het paard er opeens zo opgooit. Mijn vp stond vroeger (voordat ik er was) in de winter in een bouwvallig stalletje waar ze dus uitbrak. Daarna nog een jaa op land gestaan zonder beschutting en op mijn en vriendins aandringen zijn er 2 containerstallen gekomen.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:46

verography schreef:
ulinoco_maud schreef:
ik zet men vraagtekens bij 24/7 buiten paarden zijn nu veel gevoeliger voor kou enzo....

(hoop dat ik de goede gequote heb) maar dit is totaal niet waar. Paarden die hun hele leven lang 24/7 in de wei staat hebben juist meer weerstand.

Jullie zien het alletwee verkeerd. Het is niet zo zwart-wit. In de natuur is het "survival of the fittest". Oftewel veel zwakken/oudjes/jonkies sterven. En alleen de sterken overleven, zo is het ook met onze paarden tegenwoordig. De sterke paarden kunnen er tegen om ze 24/7 buiten te zetten, maar de zwakke dieren niet en zullen dan sterven. In mijn ogen is dat niet acceptabel, ik weet niet waar 'naturals' hun grens leggen..

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:52

zelf ben ik geen natural maar sta wel open Knipoog

maar wat ik zeg is dat als je ze zo het land op mieterd dan gaat dat niet altijd goed. Bij mijn vp staat een 26 jarig paard dat ook overal tegen kan. En ook hij staat 24/7 op het land. Ik snap je punt en ben het er ook mee eens, maar als je een paard heel zijn leven buiten laat staan (wel met inloopstal) en je vergelijkt het met een binnenpaard, denk ik dat het buitenpaard toch meer weerstand heeft vanwege het feit dat het dier al zoveel getrotseert heeft.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:07

Skipper schreef:
Feit blijft iedereen die op zijn paard gaat zitten doet dit ter eigen vermaak = egoisme.

Ene probeert zijn schuldgevoel nog goed te praten door het zo natuurlijk mogelijk te houden.
Hun gevoel hierbij is goed en omdat hun gevoel goed is neemt men aan dat het ook goed is voor het paard.

Deze redenatie gaat ook op voor alle andere soorten van paardenhouden. Van 24 uur op stal tot halve dagen buiten/binnen, of welke vorm dan ook. Maar het ging hier even specifiek om naturals.

Iedereen gaat uit van zijn eigen beweegredenen probeert die te vergoeilijken. Paarden zijn er ter eigen vermaak, ook voor naturals. Alleen zei compenseren hun 'schuldgevoel' anders dan de niet-naturals.

De beweegredenen zijn uiteindelijk altijd om je eigen gevoel te sussen en je geweten. Aan andere kant is dit positief iets. Je gaat er immers van uit dat de mens dan het beste met het paard voor heeft.

Alleen wat het beste voor het paard is, daar lopen meningen heel erg over uiteen Haha!
Volgens naturals het zo mogelijk natuurlijk houden, voglens anderen is het juist het paarden zo goed mogelijk geriefelijk te maken. Wat goed of fout is kan niet objectief worden vastgesteld. Het is een objectief iets, een gevoel, een idee.

Paardrijden is en blijft puur egoisme. Ook voor naturals, als je echt natural bent dan ga je er ook niet op zitten. Maar aangezien we daarvoor een paard niet hebben, gaan we erop zitten. Ter ons vermaak, dus wederom puur en alleen egoisme en eigen vermaak.

Laat ik mezelf eens een keer quoten, voor degene die het niet hebben gelezen, staat op pagina 2.

Omdat ik nog steeds overtuigd ben van deze mening. En aangezien iedereen hier denkt de wijsheid in pacht te hebben hoe het beste is om paarden te houden, hoop ik dat dit stukje je aanzet tot denken dat het een gevoel is. Niemand heeft de wijsheid hoe het beste is omdat dat niet duidelijk vast te stellen is, dit is objectief.

Iedereen heeft zijn eigen waarheid. En neemt dit als enige echte waarheid aan. Als je even verder denkt, weet je dat dat niet zo is. Ik hoop dat mensen dat ook eens gaan doen, verder denken dan hun neus lang is, dan zitten we niet met duizenden kleine hitlertjes opgescheept die elkaar de mening door de strot proberen te duwen om hun gelijk te krijgen.

-edit typo's en kromme zinnen Haha! -

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:14

Ik wil eventjes reageren op een paar posts in het topic;

terorita schreef:
staat hier in de polder een zogenoemde kudde paarden...
natural in de natuur...
dan staan de dieren d'r op stal beter bij...
op ijzers.met deken..en mogen zo nu en dan de paddock in..
hebben ze het slecht?????

Vanuit jouw perspectief hebben ze het waarschijnlijk niet slecht, lekker warm in de stal met een dekentje om en als het goed weer is eventjes een half uur de paddock in. In de regen zowieso niet naar buiten want jij houdt niet van regen dus je paard ook niet.
Paarden vinden het veel fijner om buiten te staan dan binnen, waarom zitten er sloten op de staldeuren? Omdat de paarden er anders uitlopen! Ze zijn dus liever uit de stal dan erin!

Visconti schreef:
de reden waarom ik rij? Omdat ik het heel leuk vind om te doen. Puur egoisme dus Ja Wel zijn er bepaalde voorwaarden waar mijn uitrusting en paard aan moet voldoen voordat ik er opstap. Ik wil een gezond lekker in het vel zittend paard, een paard dat zich zelf is en niet gek gemaakt door kilo's krachtvoer en gefrustreerd door te weinig sociale contacten of te weinig beweging. Daarnaast moet de uitrustig niet pijnlijk zijn voor mijn paard, geen sporen zweep of bit dus en een goed passend zadel.

Ik heb nooit besloten van "en nu word ik natural" het is meer zo gegroeit. Het voelde nooit goed hoe ik eerder reed, en daardoor ben ik wat dingen aan gaan passen. Dat het natural of niet natural was had er in het begin helemaal niks mee te maken, later ben ik me daar in gaan verdiepen en kon ik me wel aardig vinden met de ideeën van het natural zijn. Maar het enige at daar eigenlijk uit voor is gekomen is dat mijn paard geen dek op heeft gekregen, maar ik reed al bitloos en hij werd al natuurlijk bekapt. En boomloos was nou eenmaal noodzakelijk maar ik had in eerste instantie liever een boomzadel gehad.

Ik kijk gewoon naar mijn paard, mijn paard staat 's nachts op stal, heel onnatuurlijk dus. Helaas heb ik geen oplossing voor dit probleem (voorlopig) maar mocht hij ooit dag en nacht op de wei komen dan komt er zeker een schuilstal. Heel onnatuurlijk maar mijn paard is een watje. Ik hoor mensen zo vaak zeggen dat hun paard het niet erg vind om op stal te staan, maar ik vraag me altijd af waarom er sloten op een stal zitten? waarom geef je je paard niet gewoon zelf de keuze wat hij leuk vind?

je kunt tot de conclusie komen dat een paard echt natural houden in nederland onmogelijk is. Daar ben ik het dan ook wel mee eens. Dan kun je daar verschillend op reageren. Of je sluit je paard 24 uur op in de stal, want het is toch niet natuurlijk. Of je probeerd er nog wat van te maken.

Mijn paard maakt mij trouwens ontzettend gelukkig! Niet alleen het rijden (heb ik al 1,5 maand niet meer gedaan Nagelbijten / Gniffelen ) maar het feit dat hij gelukkig is maakt mij al gelukkig. Vroeger moest ik rijden om paarden leuk te vinden, tegenwoordig vind ik al leuk om gewoon uren naar mijn paard te kijken terwijl die in de wei loopt. Gewoon kijken hoe hij eet, speelt en lekker paard is.

@terorita: Mijn paard word ontwormd, geënt en is gechipt. Boeit me geen zak dat dit niet natuurlijk is, het gaat hier wel om de gezondheid van mijn paard en ik vind dit iets noodzakelijks.

Goed gezegd OK dan!

terorita schreef:
Arabesk schreef:
. Het enige dat 'natural' is is de manier van houden en geen ijzers evt hoefschoenen indien nodig.

manier van houden...
maar zeg eerlijk...
het regent/sneeuwt/ of stromt als een gek..
je paard staat buiten...lig jij dan lekker in je bedje,
of maak je je toch wel even zorgen over je knollie

Als het regent of sneeuwt maak ik me geen zorgen om mijn paard, ik weet dat hij dat wel overleeft. Bij een zware storm zoals een paar weken geleden maak ik me wel zorgen en heb ik hem toch liever binnen dan buiten.

terorita schreef:
Arabesk schreef:
Als ik op het weerbericht zie dat het langdurig gaat regenen of sneeuwen dan breng ik extra hooi en knoop een regendeken om.

en waarschijnlijk vlieg je de volgende morgen wel eerst langs, om te kijken of alles o.k is

Tuurlijk ga je de volgende morgen langs, je wilt toch weten hoe het met je knollie is? Je gaat ervan uit dat hij er niks aan over heeft gehouden maar je wilt toch zekerheid (ik tenminste)

dowie schreef:
even aan alle naturals ......................... stel je paard loopt kreupel en de kliniek constateerd artrose en raad speciaal beslag aan om zo min mogelijk pijn te hebben .... doen jullie dat ????

stel je paard heeft bronchites ......... geef je ventipulmin of laat je hem lekker zo erbij staan in sta volkomen achter pipo ik vind het onzin als je paard zijn been breekt laat je hem dan op natuurlijkewijze overlijden of geef je hem eem spuit ik vind naturals zulk onzin gooi je paard in het wild en kijk er niet meer naar om dat vind ik een natural

Als mijn paard artrose heeft ga ik niet meteen over op speciaal beslag, ik weet namelijk dat door natuurlijk bekappen en rustige beweging in de wei been/hoefproblemen in sommige gevallen beter kan verhelpen dan 24/7 opstallen en speciaal beslag.

Zo. Haha!

Nog even over mijn paard; Hij wordt natuurlijk bekapt, ik rij bitloos, hij heeft geen deken op en hij staat binnenkort 24/7 in de wei. Op stal is mijn paard niet gelukkig, als het aan mij lag was ik al in november toen ze hier naar binnen moesten verhuisd maar jammer genoeg deel ik mijn paard met een vriendin die 'normal' is (rijdt met bit, zweep en wil hem op stal hebben), nu mogen de paarden volgende week hier de wei in, 24/7 en ik kijk nu al uit naar de tijd waarin hij vele malen gelukkiger zal zijn dan deze hele winter op stal. In de winter verhuis ik dan naar een stal waar hij ook 's winter 24/7 buiten mag staan.

Soms rijd ik op mijn paard, omdat hij en ik dat allebei leuk vinden (nooit in de bak maar altijd lekker buiten crossen) en dat is dan egoistisch van mij idd Ja Daar heb ik verder geen problemen mee. De mogelijkheden hier in NL zijn er niet dat je je paard een groot natuurgebied in kunt gooien en er niet meer naar om te kijken, als die er waren zou ik dat waarschijnlijk wel doen trouwens.

Als ik niet meer zou kunnen rijden ivm kreupelheid zou ik dat geen probleem vinden, ik weet genoeg andere leuke dingen te doen samen Lachen Mijn vriendin denkt daar anders over, die vindt dat als je een dag niet op je paard hebt gereden het heel erg zonde is, daarin verschillen we óók van mening.