Discussie natuurlijk bekappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Discussie natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:17

Niet om je te pesten, maar bij mij op stal stond een paard dat HKO was gediagnostiseerd en werd behandeld door 's Neerlands bekendste hoefsmid, maar dat liep ook fout af.

Ik denk dat jouw paard al zo ver heen was dat de behandeling al niet meer had uitgemaakt: NB of ijzers met zolen en wiggen etc

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:33

arno8 schreef:
Niet om je te pesten, maar bij mij op stal stond een paard dat HKO was gediagnostiseerd en werd behandeld door 's Neerlands bekendste hoefsmid, maar dat liep ook fout af.

Ik denk dat jouw paard al zo ver heen was dat de behandeling al niet meer had uitgemaakt: NB of ijzers met zolen en wiggen etc

Klopt wat je zegt......In mijn ogen is hko on omkeerbaar en uiteindelijk had ik haar moeten laten inslapen...Alleen de pijn die ze op het laatst heeft geleden was in mijn ogen achteraf niet nodig geweest...Daarom wil ik het ook hebben over Nb....Zijn de gevaren dat het misgaat groter omdat ze gewoon minder geschoold zijn dan bij reguliere smeden en omdat eigenlijk geen enkele nber gediplomeerd is... hoe scheid je dan het kaft van het koren?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:33

je bent er zelf bij toch? Als het goed is ken je je paard en weet jij al enige wanneer het goed of niet goed zit. En waarom persé een natuurlijk bekappeer? Natuurlijk bekappen is voor de meeste hoefsmeden een peace of cake, gewoon even vertellen wat je van plan bent. Mijn smid bekapt mijn paard ook natuurlijk, er gaan dan misschien wel wat dingetjes anders dan het misschien zou gaan bij een natuurlijk bekapper maar daar stoor ik me niet aan. Zo doe ik nauwlijks aan standsveranderingen, een heel klein beetje maar bijna niet noemenswaardig. Mijn paard is nu 5 en ik vind dat na het 4de levensjaar je daar gewoon erg voorzichtig mee moet zijn, ik ben er van overtuigd dat het lage hielen (= meestal natuurlijk stand) het beste is voor een paard maar als ze daarvoor al hoog op de hielen zijn gezet door een traditionele smid vind ik het vrij link om ze dan weer te verlagen.

We hebben allemaal een stel hersens gekregen, als iedereen die nou eens zelf ging gebruiken inplaats het alleen maar beamen wat de zogenaamde expert er van zegt zal er een hoop paardenleed bespaard blijven.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:01

Mistral1 schreef:
Klopt wat je zegt......In mijn ogen is hko on omkeerbaar en uiteindelijk had ik haar moeten laten inslapen...Alleen de pijn die ze op het laatst heeft geleden was in mijn ogen achteraf niet nodig geweest...Daarom wil ik het ook hebben over Nb....Zijn de gevaren dat het misgaat groter omdat ze gewoon minder geschoold zijn dan bij reguliere smeden en omdat eigenlijk geen enkele nber gediplomeerd is... hoe scheid je dan het kaft van het koren?

Als een paard uiteindelijk doodgaat, kun je altijd zeggen dat de pijn niet nodig was. Maar veel mensen bij wie het niet zo ernstig was, zijn maar wat blij dat ze even hebben doorgezet en dat hun paardje nu weer goed loopt. Je weet van tevoren nooit hoe het afloopt.

NB'ers zijn niet minder geschoold, in Amerika heb je de AANHCP opleiding en in Nederland heb je ook mensen die die gevolgd hebben.
Idd is de een beter dan de ander, maar dat is bij hoefsmeden ook zo.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:30

Visconti schreef:
je bent er zelf bij toch? Als het goed is ken je je paard en weet jij al enige wanneer het goed of niet goed zit. En waarom persé een natuurlijk bekappeer? Natuurlijk bekappen is voor de meeste hoefsmeden een peace of cake, gewoon even vertellen wat je van plan bent. Mijn smid bekapt mijn paard ook natuurlijk, er gaan dan misschien wel wat dingetjes anders dan het misschien zou gaan bij een natuurlijk bekapper maar daar stoor ik me niet aan. Zo doe ik nauwlijks aan standsveranderingen, een heel klein beetje maar bijna niet noemenswaardig. Mijn paard is nu 5 en ik vind dat na het 4de levensjaar je daar gewoon erg voorzichtig mee moet zijn, ik ben er van overtuigd dat het lage hielen (= meestal natuurlijk stand) het beste is voor een paard maar als ze daarvoor al hoog op de hielen zijn gezet door een traditionele smid vind ik het vrij link om ze dan weer te verlagen.

We hebben allemaal een stel hersens gekregen, als iedereen die nou eens zelf ging gebruiken inplaats het alleen maar beamen wat de zogenaamde expert er van zegt zal er een hoop paardenleed bespaard blijven.

Natuurlijk ben je er zelf bij en vertel je wat je wil. Maar, de nb'er hoort de vakman te zijn en je zult het uiteindelijk toch aan hem moeten overlaten. Ook zal hij je adviseren en daar vertrouw je op. Je hebt hem uiteindelijk in huis gehaald omdat je het beste voor je paard wilt en je er vertrouwen in hebt. Waarschijnlijk is deze nb'er geadviseerd door omstaanden en omdat je toch een uitweg (of oplossing) probeert te vinden geef je het een kans. Helaas met een minder goed afloop.
Je moet bij nb'ers gewoon uitkijken omdat er veel kwakzalvers tussen zitten die meer kwaad dan goed doen.

Mistral, ik wil graag weten wat er met je paard gebeurd is. Ik denk dat we daar allemaal benieuwd naar zijn.

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:57

Mistral1 schreef:
Zijn de gevaren dat het misgaat groter omdat ze gewoon minder geschoold zijn dan bij reguliere smeden en omdat eigenlijk geen enkele nber gediplomeerd is... hoe scheid je dan het kaft van het koren?

Niet iedere nb is niet gediplomeerd... Zo heb ik vernomen dat Esther de Glas gediplomeerd hoefsmid is in NL die ook (of alleen?) natuurlijk bekapt. Vergeef me als ik mensen vergeet, misschien zijn er nog hoor! Of een diploma garant staat voor "correct" werk is weer wat anders natuurlijk, maar een diploma bewijst alleszins dat je de basiscursus hoefsmederij gevolgd en als voldoende gekend beschouwd behaald hebt.
Ik ben nog steeds voorstander dat iedere professionele nb'er op z'n minst een diploma hoefsmid zou moeten hebben. Maar nogmaals er zijn vast nb'er zonder officieel diploma die mooi werk leveren - dat kan niet anders ! Strasser, AANHCP, Hoof Grooms, DAEP, Natural Balance, AHA, (en wie weet welke nog allemaal) zijn gecertificieerde mensen die zeer geinteresseerd zijn in hoeven - maar ook dat staat niet garant voor goed werk. Net zoals een dierenarts die z'n diploma heeft niet altijd garant staat voor "goed" werk. Een goeie dierenarts is diegene die je paard helpt - net zoals een hoefsmid (of bekapper) goed is als je paard in de goeie richting evolueert.
Anderzijds heeft het toch enige notie van de gevolgde opleiding/certificatie. Jammer dat er mensen zijn die door de lage investeringen er zomaar aan beginnen (met een gebrek aan gefundeerde educatie). Jammer dat er door sommige mensen met een zeer toegankelijke website fouten verspreiden, jammer dat het nog al te vaak in 2 kampen gescheiden wordt, jammer dat het ondertussen zo'n grote (commerciële!) rage geworden is en tenslotte (maar niet in het minst!) jammer dat sommige paarden er inderdaad de dupe van zijn/worden.

Groetjes en alsnog sterkte met het verlies van je paard!

Fred.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:00

Hoi, hier mijn verhaal.... Zoals ik al eerder zei: 'het is een erg lang verhaal en ik heb een vorm van dislexie dus ik hoop dat jullie het toch goed kunnen lezen".

Ik heb me wel degelijk verdiept in de materie, stad en land heb ik afgebeld voor info website's bezocht, enz enz...gekozen voor de site ............. en via deze site info gevraagt over een goed bekend staande NBer ( want je laat niet zomaar iedereen aan je paard zitten) in mijn regio.
Omdat ik zelf niet in de hoeven wou vijlen/snijden liet ik hem eens in veertiendagen komen.

Verder heb ik gedurende al die maanden via email contact gehad met iemand van de site van ......... (ik ga geen namen noemen dat, vindt ik dus niet nodig) Meerdere malen foto's van haar hoeven/benen gemaakt naar hun opgestuurd zodat zij mee konden kijken en advies geven.

Ik heb dit paard gekocht een super mooie intelligente kwpn merrie waar ik helemaal verlieft op was...heb de vorige eigenaresse op haar blauwe ogen gelooft en aangenomen dat het paard gezond was, (dom, dom, dom,) ik had haar op foto moeten laten zetten ,maar goed.....De derde keer dat ik haar onder het zadel had merkte ik dat ze nogal scheef liep ...Heb haar naar die kant nog iets meer laten inbuigen en ja hoor ze kreupelde..ben afgestapt, kliniek gebled, foto's laten maken en ja hko. Geduurden de laatste 4 jaar heb ik kosten nog moeite gespaart om haar te helpen..En het ging best goed rijtechnisch het bekende verhaal het rechtrichten, medische behandelingen en ze liep super.
Omdat ik zo bang was dit paard te verliezen stond ik open voor alles en iedereen.....Zo kwam ik per toeval met iemand in contact, ik vertelde dat mijn paard hko had en deze riep gelijk heel hard ...Wil je je paard nog lang houden? hoefijzers er onderweg!! Hij vertelde het hele wel bekende verhaal van het hoefmechanisme enz enz ... (klonk logisch) Ik schrok me kapot..was ik al die tijd zo verkeerd bezig?
Ik kreeg namen van site's en telefoon nummers van hem, zoals ik al schreef heb ik alles gelezen en iedereen gebeld die me er meer over kon vertellen. Via hun aan een Nber gekomen en aan de slag ik kon niet wachten tot de ijzers er afgehaald werden ...Dat is dus ook gebeurt.
de nber vertelde me dat dit paard weer helemaal gezond kon worden, hij zou het paard zo overnemen zo overtuigd was hij ervan.....In mijn wanhoop vroeg ik hem na ongeveer 6 mnd behandelen dan ook of hij haar gratis over wilde nemen, zodat hij haar goed in de gaten kon houden en behandelen. Maar hij praate er gewoon overheen ik merkte al snel dat hij dat niet zag zitten wat ik vreemd vond want eerder was hij helemaal weg van Mistral en heeft hij ook duidelijk gezegd... ik ben er zo zeker van dat ze beter wordt, ik zou dit paard zo overnemen.

Mijn paarden lopen zowieso bijna altijd buiten omdat ik ze niet te lang in de stal wil hebben staan.. Mistral heb ik vanaf dat het moment dat de nber met haar begon dag en nacht buiten gelaten, stappen aan de hand over de weg (dit alles voor de goede door bloeding van de hoef). Dit deed haar natuurlijk zoals ook bij andere paarden met een zachte zool enorm zeer . Dus iemand laten komen en hoefschoenen laten maken.....een aantal maanden gingen voorbij en ze werd steeds kreupeler ze had echt pijn ik maakte me grote zorgen dus ik bleef bellen en mailen (ik schaamde mij bijna omdat ik zovaak bij hun aan de bel trok met vragen/foto's) of dat wel klopte.....er werd gezegt (ja hoor maak je geen zorgen dat is heel normaal paard moet wennen en de zolen moeten uitharden enz enz)
Oke ik geloofde dat... Mistral heeft nooit eerder hoef problemen gehad zoals, rotstraal, lossezool,mok....In een hele korte tijd kreeg ze dit allemaal (daarvoor heb ik haar dus zelf behandeld je kent dat wel zalfjes/poedertjes, voedingssupplement) ook allemaal middelen die zij mij aanraden...Ik kon het niet meer aanzien belde hun op om te zeggen dat ik met haar naar een kliniek wilde en een andere smid...Maar ze riepen heel hard Nee niet doen a.u.b zet door het komt goed!! ..je kunt niet steeds blijven veranderen van methode geef het de tijd enz enz....Klonk ook wel weer logisch en nog steeds bleven ze me op het hart drukken dat ik me geen zorgen moest maken Mistral werd weer gezond...er was gewoon simpel weg nog een heel hoop werk aan haar hoeven te doen.
oke ik geloofde dat....Maar ik zag Mistral zo vreselijk lijden (ze wilde helemaal geen voetjes meer geven omdat de andere dan te veel belast werd wat vreselijk pijnlijk was) van een vrolijke intelligente meid veranderde ze in een wark...ze kon bijna niet meer lopen reageerde haar pijn op mijn andere paarden af enz enz...Ik kon het niet langer aanzien en heb toen toch mijn oude reguliere hoefsmid gebeld deze kwam bijna gelijk ...Hij schrok zich kapot van haar hoeven ..hij zei...Wat is er in godsnaam met dit paard gebeurt!!! Ik kreeg heel terecht een fikse uitbrander van hem. vervolgens heb ik de kliniek gebeld...ik kon gelijk komen ....De dierenarts zag haar hoeven en schrok zich ook rot...Hij heeft gelijk foto's gemaakt de hoefkatrolontstekking had zo omzich heen geslagen dat er gewoon een stuk uit het gewricht was gevreten. Ik vroeg hoe het in godsnaam zo snel zo veel slechter had kunnen worden zijn antwoord was duidelijk "verkeerde hoef/beenstand en een hele slechte doorbloeding van beide" wat ook de rotstraal en mok verklaarde want een zieke hoef is een parradijs voor schimmels/bacterien.
Ik vroeg hem wat gaan we doen medicijnen, hoefijzers? Nah je raad het al ....Het enige wat ik toen nog voor haar kon doen was haar zo snel mogelijk uit haar pijn te verlossen......Dat is op aanraden van de Da omdat ze zo vreselijk veel pijn had toen ook gelijk gebeurt.........
Ik beweer niet dat met ijzers en reguliere zorg mijn paard 20 was geworden (want hko is nou eenmaal on omkeerbaar) Maar vierjaar lang was ze stabiel/pijnloos vrolijk enz enz ...tot het hele Nb gebeuren ....Alles bij elkaar is ze ongeveer 7 maand behandeld door een nber Ik heb het dus echt wel de tijd gegeven...
Wat ik dus al eerder zei:" Ik had Mistral uit eindelijk toch een keer moeten laten inslapen omdat in mijn ogen hko helaas nog on omkeerbaar is...waar ik dus zo boos over ben is het volgende....Als ze onder de reguliere behandeling zo snel achteruit was gegaan had ik niet gewacht ...maar haar laten inslapen..Dat had ik me al die 4 jaar voorgenomen...Ze heeft in mijn ogen geleden door dat mij steen vast door meerdere mensen. die op het gebied van NB niet de eerste de beste zijn op het hart werd gedrukt dat ze er zeker van waren dat ze beter werd...ik had zoiets van...we moeten door die zure appel heen dus ik ga ervoor en ik geef het de tijd...
Door deze ervaring zeg ik dan ook... kijk uit!!
Want doordat mij te veel moed en hoop werd ingesproken , heeft Mistral te lang geleden.

Mvg, Mistral
Laatst bijgewerkt door Mistral1 op 17-06-07 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:04

cabcalor schreef:
Mistral1 schreef:
Zijn de gevaren dat het misgaat groter omdat ze gewoon minder geschoold zijn dan bij reguliere smeden en omdat eigenlijk geen enkele nber gediplomeerd is... hoe scheid je dan het kaft van het koren?

Niet iedere nb is niet gediplomeerd... Zo heb ik vernomen dat Esther de Glas gediplomeerd hoefsmid is in NL die ook (of alleen?) natuurlijk bekapt. Vergeef me als ik mensen vergeet, misschien zijn er nog hoor! Of een diploma garant staat voor "correct" werk is weer wat anders natuurlijk, maar een diploma bewijst alleszins dat je de basiscursus hoefsmederij gevolgd en als voldoende gekend beschouwd behaald hebt.
Ik ben nog steeds voorstander dat iedere professionele nb'er op z'n minst een diploma hoefsmid zou moeten hebben. Maar nogmaals er zijn vast nb'er zonder officieel diploma die mooi werk leveren - dat kan niet anders ! Strasser, AANHCP, Hoof Grooms, DAEP, Natural Balance, AHA, (en wie weet welke nog allemaal) zijn gecertificieerde mensen die zeer geinteresseerd zijn in hoeven - maar ook dat staat niet garant voor goed werk. Net zoals een dierenarts die z'n diploma heeft niet altijd garant staat voor "goed" werk. Een goeie dierenarts is diegene die je paard helpt - net zoals een hoefsmid (of bekapper) goed is als je paard in de goeie richting evolueert.
Anderzijds heeft het toch enige notie van de gevolgde opleiding/certificatie. Jammer dat er mensen zijn die door de lage investeringen er zomaar aan beginnen (met een gebrek aan gefundeerde educatie). Jammer dat er door sommige mensen met een zeer toegankelijke website fouten verspreiden, jammer dat het nog al te vaak in 2 kampen gescheiden wordt, jammer dat het ondertussen zo'n grote (commerciële!) rage geworden is en tenslotte (maar niet in het minst!) jammer dat sommige paarden er inderdaad de dupe van zijn/worden.

Groetjes en alsnog sterkte met het verlies van je paard!

Fred.

Afgod Dat heb je mooi verwoord/geschreven en ben het helemaal met je eens..

Dankje, fred

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:29

Splash schreef:
Visconti schreef:

Natuurlijk ben je er zelf bij en vertel je wat je wil. Maar, de nb'er hoort de vakman te zijn en je zult het uiteindelijk toch aan hem moeten overlaten. Ook zal hij je adviseren en daar vertrouw je op. Je hebt hem uiteindelijk in huis gehaald omdat je het beste voor je paard wilt en je er vertrouwen in hebt. Waarschijnlijk is deze nb'er geadviseerd door omstaanden en omdat je toch een uitweg (of oplossing) probeert te vinden geef je het een kans. Helaas met een minder goed afloop.
Je moet bij nb'ers gewoon uitkijken omdat er veel kwakzalvers tussen zitten die meer kwaad dan goed doen.

Mistral, ik wil graag weten wat er met je paard gebeurd is. Ik denk dat we daar allemaal benieuwd naar zijn.

Ja precies!! je gaat ervan uit (en vooral naar veel lees/bel werk )dat je een goed vakman hebt gevonden. Niemand laat zijn paard expres verkeerd behandelen.

Groetjes, Mistral

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:45

Je paard heeft denk ik al zo lang op ijzers gestaan dat het gevoelige lopen onvermijdelijk was. Je paard had niet meer pijnloos zonder ijzers kunnen staan. Beetje jammer dat NB nu min of meer de 'schuld' krijgt. Bij Strasser gaat het net zo, zij krijgt zulk slecht paarden aangeboden die al ontzettend ver heen zijn. Die eigenaren hebben vaak alles al geprobeerd en hun allerlaatste hoop is dan de kliniek van Strasser.

Als het dan blijkt dat het paard toch niet beter wordt, geven ze Strasser de schuld, terwijl ze de voorgeschiedenis vergeten zijn.

Wat me trouwens opvalt hier op bokt, is dat heel veel KWPN-ers HKO hebben. Is dat omdat zoveel bokkers een kwpn-er hebben, of omdat kwpn-ers gevoeliger zijn voor HKO?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 23:03

Ik denk dat er veel KWPN-ers zijn omdat er veel aan de sport doen en dat zijn merendeels kwpners. Vraag mij wel af of in de fok naar HKO gekeken wordt.

Gevoelig lopen is denk ik per paard verschillend. MIjn paard heeft jarenlang op ijzers gelopen, de eerste dag dat ze er af gingen heeft hij geen seconde gevoelig gelopen.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 23:37

arno8 schreef:
Je paard heeft denk ik al zo lang op ijzers gestaan dat het gevoelige lopen onvermijdelijk was. Je paard had niet meer pijnloos zonder ijzers kunnen staan. Beetje jammer dat NB nu min of meer de 'schuld' krijgt. Bij Strasser gaat het net zo, zij krijgt zulk slecht paarden aangeboden die al ontzettend ver heen zijn. Die eigenaren hebben vaak alles al geprobeerd en hun allerlaatste hoop is dan de kliniek van Strasser.

Als het dan blijkt dat het paard toch niet beter wordt, geven ze Strasser de schuld, terwijl ze de voorgeschiedenis vergeten zijn.

Wat me trouwens opvalt hier op bokt, is dat heel veel KWPN-ers HKO hebben. Is dat omdat zoveel bokkers een kwpn-er hebben, of omdat kwpn-ers gevoeliger zijn voor HKO?

Zover was ze nog niet heen zoals ik al schreef ....Rechtsvoor net een 3tje links was niks mis mee en ik liet haar geregeld op foto zetten om te kijken of er veranderingen waren...zoals ik al zei: "ze was 4 jaar stabiel" Maar goed als het waar is wat je zegt en dat zou heel goed kunnen dat ze te lang op ijzers heeft gestaan...Dan hadden ze me toen moeten adviseren de ijzers er onder te laten" Ze wisten hoellang ze er al opstond... Maar ipv daarvan moest ze volgens hen zo snel mogelijk op blote voeten...En zelf ben ik geen hoefsmid dus ging ik op advies van hoefsmeden/bekappers af.

En heb jij misschien een verklaring voor de rotstraal, mok, lossezool? Dat heeft ze nooit eerder gehad zoals ik al schreef.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 06:51

dat is een gevolg van verminderde doorbloeding... was de wei erg nat of erg zacht?

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:52

arno8 schreef:
dat is een gevolg van verminderde doorbloeding... was de wei erg nat of erg zacht?

Nee was droog en wanneer het wel behoorlijk geregend had zette ik haar in de buitenbak die is altijd mooi droog en ze had een stuk beton waar ze op kom lopen. Ik stapte dagelijks met haar aan de hand over de weg voor de doorbloeding vandaar ook dat ik hoefschoenen heb laten maken.
Ik denk dan ook dat de stand door de nber te radicaal is veranderd waardoor het hoefmechanise niet meer goed fuctioneerde, wat in mijn ogen wel zo was toen de reguliere smid haar behandelde Zoals ik schreef ze was 4 jaar stabiel. Wat Fred eerder al schreef, over dat iedere nber minimaal een diploma bekappen zou moeten hebben ben ik het mee eens, en daarom wil ook zeggen ...kijk uit!!
Want er worden te gemakkelijk, te mooie praatjes verkocht door mensen die een dag een cursusje Nb hebben gevolgt.
Nu weet ik dat deze betreffende Nb'er deze cursus heeft gedaan en een paar keer een workshop heeft gevolgd, maar zo is mij dat niet voor gespiegeld/verteld door hem zelf en bepaalde andere mensen, als ik dat van te voren had geweten had hij never nooit niet aan m'n paard mogen komen. Maar ja je gaat een regulier hoefsmid ook niet om zijn diploma's vragen.. als mensen zeggen dat is een goede smid en hij komt met een bus vol reclame, geloof je ook dat het wel oke is en pas na dat hij je paard behandeld heeft weet je of je tevreden bent of niet..het volgende probleem waar ik tegen aanliep was dat ik me grote zorgen maakte maar dat er heel hard geschreeuwd werd geef het de tijd het heeft tijd nodig...terwijl ik had moeten ingrijpen.
Dus daarom nogmaals als je b.v overgaat op Nb of wat dan ook informeer a.u.b naar welke opleiding iemand heeft gevolgt er zullen voldoende methodes zijn die goed zijn en waar mensen wel goed geschoold zijn.
Als ik met mij verhaal ook maar een paard een hoop leed kan besparen, doordat mensen niet te goed gelovig zijn ben ik al blij.
Laatst bijgewerkt door Mistral1 op 18-06-07 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:03

Citaat:
Je paard heeft denk ik al zo lang op ijzers gestaan dat het gevoelige lopen onvermijdelijk was. Je paard had niet meer pijnloos zonder ijzers kunnen staan. Beetje jammer dat NB nu min of meer de 'schuld' krijgt

Mijn fjord loopt al zijn hele leve lang zonder ijzers(8 jaar oud bijna 9). Kon alles..stappen, draven en galoperen op de weg. En van elke smid die erbij is geweest kreeg ik te horen hoe goed zijn voeten wel niet waren en dat ik daar zuinig op moest zijn. Ze kwamen maar zelden fjorden tegen met zulke goede voeten als die van mij.

Tot ik de NB(eentje die erg bekend staat) liet komen en het arme dier de volgende dag bijna niet meer wou lopen over het asfalt.
Ik heb het een half jaar aangekeken en als smoes voor het gevoelig lopen was dat mijn paard(en ook mijn andere paard) hoefbevangen waren. Ik was in alle staten...echt waar.

omdat ik het niet vertrouwde heb ik er later een andere smid bij gehaald.....die kon geen spoortje maar dan ook geen spoortje vinden van eventuele hoefbevangenheid. Heeft mijn paarden weer bekapt en sindsdien gaat het beter.

Fjordenman loopt nog steeds zonder ijzers en schoenen voor de wagen. Het is nog niet helemaal zoals het was maar gaat gelukkig wel beter.
Ook mijn andere paard gaat weer beter lopen godzijdank.

In het geval van Mistral had de NB moeten zeggen dat een ijzertje voor dit paard gewoon beter was geweest. Maar ja dat gaat natuurlijk tegen haar/zijn principes in Frusty .
En dat botst wat mij betreft een beetje. Niet willen beseffen dat sommige paarden om een medische reden beter af zijn met een ijzertje.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:21

Cowgirl schreef:
In het geval van Mistral had de NB moeten zeggen dat een ijzertje voor dit paard gewoon beter was geweest. Maar ja dat gaat natuurlijk tegen haar/zijn principes in Frusty .
En dat botst wat mij betreft een beetje. Niet willen beseffen dat sommige paarden om een medische reden beter af zijn met een ijzertje.

Mee eens! Ik vind het jammer als er zo vast gehouden wordt aan pincipes dat het welzijn van paard het onderspit delft. Nu kun je wel allerlei excuses opwerpen zoals dat het paard al te lang op ijzers gelopen heeft en daarom gevoelig liep, maar dat is onzin. Er zijn zat paarden die na jaren en jaren ijzers gewoon weglopen op blote voeten. Dit paard moest nou juist geen standverandering! Door hem goed te rijden (rechtrichten) en goed management was Mistral goed bezig. Dit paard had gewoon oud kunnen worden hiermee. In de Endurance loopt een paard met HKO aan 4 benen gewoon klasse 3 of 4!

Mistral, wat erg voor je!!!! Je vertrouwd op mensen die specialist zijn, en als dat anders blijkt te zijn..... geen woorden voor Vriendjes zijn?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:23

Het is jammer, wat zeg ik ... triest voor het paard, dat NB niet altijd goed uitpakt. Mijn persoonlijke ervaring is, dat mijn paard tijdelijk ontzettend beroerd liep op ijzers, dat ze goed liep ten tijde van het traditioneel laten bekappen .. en nu de sterren van de hemel loopt met het zelf NB bekappen. Terwijl het in eerste instantie niet mijn bedoeling geweest is het heft in eigen handen te nemen, mijn insteek was het bijwerken ter voorkoming van brokkels. Wanneer ik had geweten hoe NB bij mijn paard uitpakte, had ik de cursus al gevolgd voordat ik haar had gekocht Clown .

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:36

@Cowgirl en Esperaranza Afgod Wat jullie zeggen is zowaarrrrr ze hadden me moeten advieseren om Mistral op haar ijzers te laten en niet blind moeten varen op hun principes ben blij dat er nu twee mensen zijn die dat ook zeggen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:37

@ Mistral; wat een vreselijk verhaal Ach gut !

Het verhaal onderstreept weer eens waar ik me aan erger wat betreft sommige natuurlijke bekappers, namelijk dat zij pretenderen dat zij alle oplossingen hebben en dat zij zelfs kwalen kunnen verhelpen die ongeneeslijk/chronisch zijn. En dan die verhalen van dat paarden die slecht lopen na de overgang naar het natuurlijk bekappen gewoon moeten wennen Huilen Volgens mij gaat een paard als je een verbetering doet, alleen maar beter gaan lopen en niet slechter). Natuurlijk wil iedereen die een paard heeft horen dat het weer goed komt mijn zijn/haar geliefde maatje, maar om ze dan een rad voor de ogen te draaien

Het doet me allemaal een beetje denken aan Sylvia Millecam met Yomanda een paar jaar geleden, Sylvia moest vooral niet het reguliere circuit in voor genezing, Yomanda zou haar haar wel genezen... Yeah right, Sylvia is dus al jaren dood..

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:41

Kymalin schreef:
@ Mistral; wat een vreselijk verhaal Ach gut !

Het verhaal onderstreept weer eens waar ik me aan erger wat betreft sommige natuurlijke bekappers, namelijk dat zij pretenderen dat zij alle oplossingen hebben en dat zij zelfs kwalen kunnen verhelpen die ongeneeslijk/chronisch zijn. En dan die verhalen van dat paarden die slecht lopen na de overgang naar het natuurlijk bekappen gewoon moeten wennen Huilen Volgens mij gaat een paard als je een verbetering doet, alleen maar beter gaan lopen en niet slechter). Natuurlijk wil iedereen die een paard heeft horen dat het weer goed komt mijn zijn/haar geliefde maatje, maar om ze dan een rad voor de ogen te draaien

Het doet me allemaal een beetje denken aan Sylvia Millecam met Yomanda een paar jaar geleden, Sylvia moest vooral niet het reguliere circuit in voor genezing, Yomanda zou haar haar wel genezen... Yeah right, Sylvia is dus al jaren dood..

Ja klopt zij hadden de oplossing..het is ook allemaal heel triest en ik voel me nog steeds schuldig, dat ik er ooit aan ben begonnen en geloof me ze heeft echt geleden. Het ging zo goed met haar en dat is ook iets wat ik wil zeggen...Als het goed gaat met je paard waarom dan overstappen? Ik heb die fout gemaakt laat iemand anders daar a.u.b van leren.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:46

Volgens mij is het heel menselijk dat je het graag zo goed mogelijk wil doen en dus bereid bent eens wat anders te proberen. Vooral als je dan op sommige websites leest over hoe geweldig nb is en hoe dom de rest van de wereld bezig is.... Je hebt het toch ook niet gedaan om je paard te vernielen? Je wilde het beste voor je paard en bent toen door een of andere kwakzalver bedonderd, laat die zich maar schuldig voelen over het leed dat hij paarden en eigenaren aan doet!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:55

Citaat:
Als het goed gaat met je paard waarom dan overstappen?

Idd. Maar toch laat je je wel eens meeslepen. Dat is mens eigen denk ik.

Ik heb dat 4 jaar geleden met mijzelf meegemaakt toen ik, na het lezen van positive resultaten van een manueel therapeut bij hernia patienten ook daar heen ben gegaan. Het leverde me vervolgens 2 weken ziekenhuis op en 4 maanden langer herstellen. Om over de pijn maar te zwijgen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:03

Ik wou graag de stelling zoals door Cabcalor geponeerd word
onderschrijven. Niets aan toe te voegen Cool

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:03

Kymalin schreef:
Volgens mij is het heel menselijk dat je het graag zo goed mogelijk wil doen en dus bereid bent eens wat anders te proberen. Vooral als je dan op sommige websites leest over hoe geweldig nb is en hoe dom de rest van de wereld bezig is.... Je hebt het toch ook niet gedaan om je paard te vernielen? Je wilde het beste voor je paard en bent toen door een of andere kwakzalver bedonderd, laat die zich maar schuldig voelen over het leed dat hij paarden en eigenaren aan doet!

Ja precies iedereen wil het best voor haar/zijn Mistral heeft me aan medische kosten, orthopedisch beslag, enz enz er twee paarden bij gekost ...maar dat had ik met alle liefde van de wereld voor haar over, omdat ik het beste voor haar wilde... En yep dat bedoel ik en maar schreeuwen hoe dom wij zijn met onze ijzers...Maar er idd niet bij stil staan dat sommige paarden nou eenmaal... zoals hier boven al door Cowgirl is gezegt.... om medische redenen beter af zijn met een ijzer. Ik ben eerder in een forum op het gebied van uitspraken die ik deed mbt nb al eens beschuldigd van tunnelvisie....Maar wat zijn hun principes dan? Alle paarden vd ijzers af!!....Dat is in mijn ogen ook tunnelvisie.
Laatst bijgewerkt door Mistral1 op 18-06-07 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:06

Cowgirl schreef:
Citaat:
Je paard heeft denk ik al zo lang op ijzers gestaan dat het gevoelige lopen onvermijdelijk was. Je paard had niet meer pijnloos zonder ijzers kunnen staan. Beetje jammer dat NB nu min of meer de 'schuld' krijgt

Mijn fjord loopt al zijn hele leve lang zonder ijzers(8 jaar oud bijna 9). Kon alles..stappen, draven en galoperen op de weg. En van elke smid die erbij is geweest kreeg ik te horen hoe goed zijn voeten wel niet waren en dat ik daar zuinig op moest zijn. Ze kwamen maar zelden fjorden tegen met zulke goede voeten als die van mij.

Tot ik de NB(eentje die erg bekend staat) liet komen en het arme dier de volgende dag bijna niet meer wou lopen over het asfalt.
Ik heb het een half jaar aangekeken en als smoes voor het gevoelig lopen was dat mijn paard(en ook mijn andere paard) hoefbevangen waren. Ik was in alle staten...echt waar.

omdat ik het niet vertrouwde heb ik er later een andere smid bij gehaald.....die kon geen spoortje maar dan ook geen spoortje vinden van eventuele hoefbevangenheid. Heeft mijn paarden weer bekapt en sindsdien gaat het beter.

Fjordenman loopt nog steeds zonder ijzers en schoenen voor de wagen. Het is nog niet helemaal zoals het was maar gaat gelukkig wel beter.
Ook mijn andere paard gaat weer beter lopen godzijdank.

Ja kan me voorstellen dat je in alle staten was. Je schrikt je ook kapot als ze zeggen je paard is hoefbevangen.
Ben blij dat het beter gaat met Fjordenman Pling