Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
arno8 schreef:Niet om je te pesten, maar bij mij op stal stond een paard dat HKO was gediagnostiseerd en werd behandeld door 's Neerlands bekendste hoefsmid, maar dat liep ook fout af.
Ik denk dat jouw paard al zo ver heen was dat de behandeling al niet meer had uitgemaakt: NB of ijzers met zolen en wiggen etc
Mistral1 schreef:Klopt wat je zegt......In mijn ogen is hko on omkeerbaar en uiteindelijk had ik haar moeten laten inslapen...Alleen de pijn die ze op het laatst heeft geleden was in mijn ogen achteraf niet nodig geweest...Daarom wil ik het ook hebben over Nb....Zijn de gevaren dat het misgaat groter omdat ze gewoon minder geschoold zijn dan bij reguliere smeden en omdat eigenlijk geen enkele nber gediplomeerd is... hoe scheid je dan het kaft van het koren?
Visconti schreef:je bent er zelf bij toch? Als het goed is ken je je paard en weet jij al enige wanneer het goed of niet goed zit. En waarom persé een natuurlijk bekappeer? Natuurlijk bekappen is voor de meeste hoefsmeden een peace of cake, gewoon even vertellen wat je van plan bent. Mijn smid bekapt mijn paard ook natuurlijk, er gaan dan misschien wel wat dingetjes anders dan het misschien zou gaan bij een natuurlijk bekapper maar daar stoor ik me niet aan. Zo doe ik nauwlijks aan standsveranderingen, een heel klein beetje maar bijna niet noemenswaardig. Mijn paard is nu 5 en ik vind dat na het 4de levensjaar je daar gewoon erg voorzichtig mee moet zijn, ik ben er van overtuigd dat het lage hielen (= meestal natuurlijk stand) het beste is voor een paard maar als ze daarvoor al hoog op de hielen zijn gezet door een traditionele smid vind ik het vrij link om ze dan weer te verlagen.
We hebben allemaal een stel hersens gekregen, als iedereen die nou eens zelf ging gebruiken inplaats het alleen maar beamen wat de zogenaamde expert er van zegt zal er een hoop paardenleed bespaard blijven.
Mistral1 schreef:Zijn de gevaren dat het misgaat groter omdat ze gewoon minder geschoold zijn dan bij reguliere smeden en omdat eigenlijk geen enkele nber gediplomeerd is... hoe scheid je dan het kaft van het koren?
cabcalor schreef:Mistral1 schreef:Zijn de gevaren dat het misgaat groter omdat ze gewoon minder geschoold zijn dan bij reguliere smeden en omdat eigenlijk geen enkele nber gediplomeerd is... hoe scheid je dan het kaft van het koren?
Niet iedere nb is niet gediplomeerd... Zo heb ik vernomen dat Esther de Glas gediplomeerd hoefsmid is in NL die ook (of alleen?) natuurlijk bekapt. Vergeef me als ik mensen vergeet, misschien zijn er nog hoor! Of een diploma garant staat voor "correct" werk is weer wat anders natuurlijk, maar een diploma bewijst alleszins dat je de basiscursus hoefsmederij gevolgd en als voldoende gekend beschouwd behaald hebt.
Ik ben nog steeds voorstander dat iedere professionele nb'er op z'n minst een diploma hoefsmid zou moeten hebben. Maar nogmaals er zijn vast nb'er zonder officieel diploma die mooi werk leveren - dat kan niet anders ! Strasser, AANHCP, Hoof Grooms, DAEP, Natural Balance, AHA, (en wie weet welke nog allemaal) zijn gecertificieerde mensen die zeer geinteresseerd zijn in hoeven - maar ook dat staat niet garant voor goed werk. Net zoals een dierenarts die z'n diploma heeft niet altijd garant staat voor "goed" werk. Een goeie dierenarts is diegene die je paard helpt - net zoals een hoefsmid (of bekapper) goed is als je paard in de goeie richting evolueert.
Anderzijds heeft het toch enige notie van de gevolgde opleiding/certificatie. Jammer dat er mensen zijn die door de lage investeringen er zomaar aan beginnen (met een gebrek aan gefundeerde educatie). Jammer dat er door sommige mensen met een zeer toegankelijke website fouten verspreiden, jammer dat het nog al te vaak in 2 kampen gescheiden wordt, jammer dat het ondertussen zo'n grote (commerciële!) rage geworden is en tenslotte (maar niet in het minst!) jammer dat sommige paarden er inderdaad de dupe van zijn/worden.
Groetjes en alsnog sterkte met het verlies van je paard!
Fred.
Splash schreef:Visconti schreef:je bent er zelf bij toch? Als het goed is ken je je paard en weet jij al enige wanneer het goed of niet goed zit. En waarom persé een natuurlijk bekappeer? Natuurlijk bekappen is voor de meeste hoefsmeden een peace of cake, gewoon even vertellen wat je van plan bent. Mijn smid bekapt mijn paard ook natuurlijk, er gaan dan misschien wel wat dingetjes anders dan het misschien zou gaan bij een natuurlijk bekapper maar daar stoor ik me niet aan. Zo doe ik nauwlijks aan standsveranderingen, een heel klein beetje maar bijna niet noemenswaardig. Mijn paard is nu 5 en ik vind dat na het 4de levensjaar je daar gewoon erg voorzichtig mee moet zijn, ik ben er van overtuigd dat het lage hielen (= meestal natuurlijk stand) het beste is voor een paard maar als ze daarvoor al hoog op de hielen zijn gezet door een traditionele smid vind ik het vrij link om ze dan weer te verlagen.
We hebben allemaal een stel hersens gekregen, als iedereen die nou eens zelf ging gebruiken inplaats het alleen maar beamen wat de zogenaamde expert er van zegt zal er een hoop paardenleed bespaard blijven.
Natuurlijk ben je er zelf bij en vertel je wat je wil. Maar, de nb'er hoort de vakman te zijn en je zult het uiteindelijk toch aan hem moeten overlaten. Ook zal hij je adviseren en daar vertrouw je op. Je hebt hem uiteindelijk in huis gehaald omdat je het beste voor je paard wilt en je er vertrouwen in hebt. Waarschijnlijk is deze nb'er geadviseerd door omstaanden en omdat je toch een uitweg (of oplossing) probeert te vinden geef je het een kans. Helaas met een minder goed afloop.
Je moet bij nb'ers gewoon uitkijken omdat er veel kwakzalvers tussen zitten die meer kwaad dan goed doen.
Mistral, ik wil graag weten wat er met je paard gebeurd is. Ik denk dat we daar allemaal benieuwd naar zijn.
arno8 schreef:Je paard heeft denk ik al zo lang op ijzers gestaan dat het gevoelige lopen onvermijdelijk was. Je paard had niet meer pijnloos zonder ijzers kunnen staan. Beetje jammer dat NB nu min of meer de 'schuld' krijgt. Bij Strasser gaat het net zo, zij krijgt zulk slecht paarden aangeboden die al ontzettend ver heen zijn. Die eigenaren hebben vaak alles al geprobeerd en hun allerlaatste hoop is dan de kliniek van Strasser.
Als het dan blijkt dat het paard toch niet beter wordt, geven ze Strasser de schuld, terwijl ze de voorgeschiedenis vergeten zijn.
Wat me trouwens opvalt hier op bokt, is dat heel veel KWPN-ers HKO hebben. Is dat omdat zoveel bokkers een kwpn-er hebben, of omdat kwpn-ers gevoeliger zijn voor HKO?
arno8 schreef:dat is een gevolg van verminderde doorbloeding... was de wei erg nat of erg zacht?
Citaat:Je paard heeft denk ik al zo lang op ijzers gestaan dat het gevoelige lopen onvermijdelijk was. Je paard had niet meer pijnloos zonder ijzers kunnen staan. Beetje jammer dat NB nu min of meer de 'schuld' krijgt
Cowgirl schreef:In het geval van Mistral had de NB moeten zeggen dat een ijzertje voor dit paard gewoon beter was geweest. Maar ja dat gaat natuurlijk tegen haar/zijn principes in.
En dat botst wat mij betreft een beetje. Niet willen beseffen dat sommige paarden om een medische reden beter af zijn met een ijzertje.
Kymalin schreef:@ Mistral; wat een vreselijk verhaal!
Het verhaal onderstreept weer eens waar ik me aan erger wat betreft sommige natuurlijke bekappers, namelijk dat zij pretenderen dat zij alle oplossingen hebben en dat zij zelfs kwalen kunnen verhelpen die ongeneeslijk/chronisch zijn. En dan die verhalen van dat paarden die slecht lopen na de overgang naar het natuurlijk bekappen gewoon moeten wennenVolgens mij gaat een paard als je een verbetering doet, alleen maar beter gaan lopen en niet slechter). Natuurlijk wil iedereen die een paard heeft horen dat het weer goed komt mijn zijn/haar geliefde maatje, maar om ze dan een rad voor de ogen te draaien
![]()
Het doet me allemaal een beetje denken aan Sylvia Millecam met Yomanda een paar jaar geleden, Sylvia moest vooral niet het reguliere circuit in voor genezing, Yomanda zou haar haar wel genezen... Yeah right, Sylvia is dus al jaren dood..
Citaat:Als het goed gaat met je paard waarom dan overstappen?
Kymalin schreef:Volgens mij is het heel menselijk dat je het graag zo goed mogelijk wil doen en dus bereid bent eens wat anders te proberen. Vooral als je dan op sommige websites leest over hoe geweldig nb is en hoe dom de rest van de wereld bezig is.... Je hebt het toch ook niet gedaan om je paard te vernielen? Je wilde het beste voor je paard en bent toen door een of andere kwakzalver bedonderd, laat die zich maar schuldig voelen over het leed dat hij paarden en eigenaren aan doet!
Cowgirl schreef:Citaat:Je paard heeft denk ik al zo lang op ijzers gestaan dat het gevoelige lopen onvermijdelijk was. Je paard had niet meer pijnloos zonder ijzers kunnen staan. Beetje jammer dat NB nu min of meer de 'schuld' krijgt
Mijn fjord loopt al zijn hele leve lang zonder ijzers(8 jaar oud bijna 9). Kon alles..stappen, draven en galoperen op de weg. En van elke smid die erbij is geweest kreeg ik te horen hoe goed zijn voeten wel niet waren en dat ik daar zuinig op moest zijn. Ze kwamen maar zelden fjorden tegen met zulke goede voeten als die van mij.
Tot ik de NB(eentje die erg bekend staat) liet komen en het arme dier de volgende dag bijna niet meer wou lopen over het asfalt.
Ik heb het een half jaar aangekeken en als smoes voor het gevoelig lopen was dat mijn paard(en ook mijn andere paard) hoefbevangen waren. Ik was in alle staten...echt waar.
omdat ik het niet vertrouwde heb ik er later een andere smid bij gehaald.....die kon geen spoortje maar dan ook geen spoortje vinden van eventuele hoefbevangenheid. Heeft mijn paarden weer bekapt en sindsdien gaat het beter.
Fjordenman loopt nog steeds zonder ijzers en schoenen voor de wagen. Het is nog niet helemaal zoals het was maar gaat gelukkig wel beter.
Ook mijn andere paard gaat weer beter lopen godzijdank.
In het geval van Mistral had de NB moeten zeggen dat een ijzertje voor dit paard gewoon beter was geweest. Maar ja dat gaat natuurlijk tegen haar/zijn principes in.
En dat botst wat mij betreft een beetje. Niet willen beseffen dat sommige paarden om een medische reden beter af zijn met een ijzertje.