Waarom ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:01

Arno voor je uit de bocht valt, en irritant wilt doen ik spreek over gemiddelde leeftijd en ook die kan omhoog gaan. Ach gut
Wat een wonder he, nu passen je kort voor de bocht reacties niet meer in de context Gaaaap
Laatst bijgewerkt door lesilla op 20-02-07 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:01

Weetje,

Zo als jij nu denkt, dacht ik eerst ook. Ik vond het ook 'zielig' voor de paarden. Dit omdat ik via een site over paard natuurlijk op erg schokkende informatie kwam. Hier werd verteld dat het wilde paard ( ik vertel het nu niet in precieze getallen want ik ben het een beetje vergeten) 80% van de gehele dag liep en 20% stilstond. Het 'stalpaard' van nu is bijna het omgekeerde; 20% beweging en 80% stilstaan. Nogmaals voor de slimmerts onder ons: deze procenten zijn niet helemaal waar, ik ben het vergeten maar hier kwam het ongeveer op neer. Dit vond ik heel erg zielig en heb er vaker discussies met mijn vriend over gehad (Ja, leuk he Haha!). Het punt is dat de dieren van nu niet meer de dieren van vroeger zijn. Ze hebben zich, zoals eerder al vermeld inderdaad aangepast aan ons en de ongeving die wij ze geven. Het is ook niet zo dat de paarden die twee uurtjes per dag echte beweging krijgen ( denk aan longeren of rijden) zielig zijn omdat dit te weinig is. Meestal staan deze paarden ook nog op de wei en zo niet komt dit heus wel goed!!

Toen ik dit allemaal dacht was ik wat jonger en volgens de meeste dus een beetje penny. Ik vond het allemaal zielig terwijl ik niet dacht aan de eigenaars. Ik vond dat hun allemaal gemeen waren en niet goed voor hun paard konden zorgen, nudat ik twee shetlandertjes heb gehad en ook een verzorgpony heb weet ik wel beter!

Je kunt beter zelf heel goed voor je paard zorgen zodat jij hier een goed gevoel over hebt. En laat dan de andere paardeneigenaren ook hun paard verzorgen en onderhouden zoals zij willen. Klaag eens niet zo over hun en ga eens bij jezelf na of jij die 80% van de dag met je paard zou kennen lopen, daarnaast ook nog eens een baan moeten hebben om hem/haar te kunnen onderhouden en misschien ook nog wel je school moet bijhouden. Geloof me maar voordat je het echt gaat proberen: dit lukt gewoon niet!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:02

Precies !

De mijne is al bijna 29 en niet dood te krijgen Clown

Toch een groot deel van haar leven alleen gestaan en overdag op stal.
Altijd ijzers, dekens, enz enz Haha! Haha!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:02

Nadya schreef:
Als de verzekeringen met zulke cijfers komen, zegt dat een hoop over de sportpaarden en duurdere paarden. Wat afschuwelijk. Maar het verbaast me niets....

Mijn paard is trouwens niet verzekerd, gaat ook niet gebeuren. Hij is ook nog lang geen 7 jaar, maar is ook geen gemiddeld paard. Maar ik hoop dat 'ie heel oud gaat worden!!

En van de natural, goedkopere paarden hebben we dus geen cijfers want die worden dan dus minder vaak verzekerd (zie dik gedrukte uit de quote). Dus hoe kun je dan zeggen verbaast me niets, wat zou je zeggen als dat over de natural paarden ging? Mijn paard is trouwens ook niet verzekerd, is me veel te duur per jaar, maar mijn paard wordt dit jaar 13 en dus boven de 7 Go jij! Go jij!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:04

Als de mijne hoort dat ie 80% van de tijd moet lopen nou dan gaat ie nog liever dood

och misschien een optie Lips are sealed want dan had ie een paardwaardig bestaan en nu leeft ie waardeloos in gevangenschap

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:04

cle0o_o0 schreef:
En ook velen na die leeftijd.

Ja, ook na die leeftijd inderdaad (en gelukkig maar), maar het aantal is relatief groot. Een jong paard hoort toch niet voor zijn 7de levensjaar te sterven?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:05

LadyElmira schreef:
Weetje,

Zo als jij nu denkt, dacht ik eerst ook. Ik vond het ook 'zielig' voor de paarden. Dit omdat ik via een site over paard natuurlijk op erg schokkende informatie kwam. Hier werd verteld dat het wilde paard ( ik vertel het nu niet in precieze getallen want ik ben het een beetje vergeten) 80% van de gehele dag liep en 20% stilstond. Het 'stalpaard' van nu is bijna het omgekeerde; 20% beweging en 80% stilstaan. Nogmaals voor de slimmerts onder ons: deze procenten zijn niet helemaal waar, ik ben het vergeten maar hier kwam het ongeveer op neer. Dit vond ik heel erg zielig en heb er vaker discussies met mijn vriend over gehad (Ja, leuk he Haha!). Het punt is dat de dieren van nu niet meer de dieren van vroeger zijn. Ze hebben zich, zoals eerder al vermeld inderdaad aangepast aan ons en de ongeving die wij ze geven. Het is ook niet zo dat de paarden die twee uurtjes per dag echte beweging krijgen ( denk aan longeren of rijden) zielig zijn omdat dit te weinig is. Meestal staan deze paarden ook nog op de wei en zo niet komt dit heus wel goed!!

Toen ik dit allemaal dacht was ik wat jonger en volgens de meeste dus een beetje penny. Ik vond het allemaal zielig terwijl ik niet dacht aan de eigenaars. Ik vond dat hun allemaal gemeen waren en niet goed voor hun paard konden zorgen, nudat ik twee shetlandertjes heb gehad en ook een verzorgpony heb weet ik wel beter!

Je kunt beter zelf heel goed voor je paard zorgen zodat jij hier een goed gevoel over hebt. En laat dan de andere paardeneigenaren ook hun paard verzorgen en onderhouden zoals zij willen. Klaag eens niet zo over hun en ga eens bij jezelf na of jij die 80% van de dag met je paard zou kennen lopen, daarnaast ook nog eens een baan moeten hebben om hem/haar te kunnen onderhouden en misschien ook nog wel je school moet bijhouden. Geloof me maar voordat je het echt gaat proberen: dit lukt gewoon niet
!

OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan!

CleovG

Nadya schreef:
cle0o_o0 schreef:
En ook velen na die leeftijd.

Ja, ook na die leeftijd inderdaad (en gelukkig maar), maar het aantal is relatief groot. Een jong paard hoort toch niet voor zijn 7de levensjaar te sterven?

Inderdaad, maar ik wuote op een bericht waar gelijk negatief gereageerd werd dat er nog velen jonger sterven Knipoog

Apple

Nadya schreef:
Als de verzekeringen met zulke cijfers komen, zegt dat een hoop over de sportpaarden en duurdere paarden.
Wat afschuwelijk. Maar het verbaast me niets....

Mijn paard is trouwens niet verzekerd, gaat ook niet gebeuren. Hij is ook nog lang geen 7 jaar, maar is ook geen gemiddeld paard. Maar ik hoop dat 'ie heel oud gaat worden!!

Dit zegt ook niets over de sportpaarden en de duurdere paarden. Als zo'n paard door een relatief kleine blessure niet meer op hoog niveau in de sport kan en daardoor uit de verzekering wordt gehaald dan telt die mee in de leeftijd. Dat zo'n paard verder nog gewoon leeft en normaal zn dingen doet zie je dan niet.

Andersom, als jouw paard op 6 jarige leeftijd een hartaanval krijgt dan zie je dat dus ook niet in de statistieken.

tita

ach als ie al de tijd in de wei heeft gelopen en wordt getroffen door de bliksem is het minder erg dan een stalpaard van 15 jaar die met arthrose naar de slacht wordt gebracht (volgens arno8)

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:08

arno8 schreef:
Apple schreef:
Waar komt eigenlijk dat cijfer vandaan dat het gemiddelde paard in Nederland 7 jaar oud wordt?

Vragen aan de dierenarts, ook wordt er vaak in lezingen op gewezen maar dan gaat het meer zo: "Het gemiddelde paard wordt 7 jaar oud, misschien ligt dat wel aan een tekort aan product X. Koop daarom snel product X!"

Dit cijfers komt omdat er zoveel gefokt met niet interresante bloedlijnen uit niet goedgekeurde merries, deze veulens gaan vaak al vroegtijdig op transport naar het buitenland voor de slacht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:08

Moderatoropmerking:
Nogmaals een modopmerking: Hou het beleefd

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:09

Ik vind het fenomeen arno gewoon grappig.

De diergeneeskundige biomedische statestieken zijn ronduit verkeerd ROFL
Mensen die daarin studeren weten het verschil niet tussen gemiddelde en maxima ROFL

Dank je arno voor de openbaring Go jij! Go jij!

Dat er teveel gefokt word ben ik met je eens knapmannetje

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:09

Cer schreef:

Waar is het onbeleefd dan?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:10

cle0o_o0 schreef:
Cer schreef:

Waar is het onbeleefd dan?

Afgod

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:11

Knapmannetje: een veulenoverschot dus.

Dat zou kunnen. Is eigenlijk ook best een plausibele verklaring. Dat zou namelijk ook ernstig de statistieken kunnen vertekenen.

Dan kom je, als je dat soort dingen buiten beschouwing laat, op een hogere gemiddelde leeftijd uit.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:12

Arno in je profiel staat ook een paard op stal Ziek

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:14

Ik vraag me trouwens ook af of de mensen die nu geen paard hebben en het zielig vinden om ze in een stalletje van 3 bij 3 neer te zetten, later een groot weiland zullen huren of kopen voor hun trouwe vriend. Offf, zullen ze dan toch inzien dat het zo erg nog niet is. Iemand nog ervaring? Haha!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:16

LadyElmira schreef:
Ik vraag me trouwens ook af of de mensen die nu geen paard hebben en het zielig vinden om ze in een stalletje van 3 bij 3 neer te zetten, later een groot weiland zullen huren of kopen voor hun trouwe vriend. Offf, zullen ze dan toch inzien dat het zo erg nog niet is. Iemand nog ervaring? Haha!

Of we verhuizen met zn allen naar Friesland of die kanten op.

Over paar jaar de Ranstad leeg en Friesland vol.
Kunnen we daarna weer terug... Clown

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:18

de meningen lopen uit één dus duidelijk
iedereen heeft zo zijn eigen mening en omgang met zijn of haar paard
die van mij staan altijd buiten in de wei
1 zonder deken (ijslander) en 1 nu met deken (welsh)omdat het even niet anders kan

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:19

mariekie schreef:
LadyElmira schreef:

Wat een onzin. Er is in de randstad echt wel wat te vinden, hoor. Ik woon er zelf en mijn paardje staat ook 24/7 buiten, hoor, dus..... Daar hoef je echt niet voor naar Friesland.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:21

mariekie schreef:
Arno in je profiel staat ook een paard op stal Ziek

Zoiets noemen wij inloopstal.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:22

mariekie schreef:
LadyElmira schreef:

Nee! Want ik heb geen paard Pling

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:22

Apple schreef:
Knapmannetje: een veulenoverschot dus.

Dat zou kunnen. Is eigenlijk ook best een plausibele verklaring. Dat zou namelijk ook ernstig de statistieken kunnen vertekenen.

Dan kom je, als je dat soort dingen buiten beschouwing laat, op een hogere gemiddelde leeftijd uit.

Er heeft een poos geleden een heel artikel over gestaan ik geloof in de bit. En daar komt die 7 jaar van vandaan. Een vriendin en ik schrokken nogal van de gemiddelde leeftijd maar na het lezen van het artikel werd het duidelijk. Veel mensen fokken omdat ze het leuk vinden om een veulentje naast hun merrie te zien lopen. Vaak zijn dit niet commerciele paarden en komen in de handel terecht en wat niet interresant is voor latere verkoop, gaat helaas naar het buitenland en dan vaak voor de slacht.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:23

Wat is er nou eigenlijk zo tegen dekens, ijzers en al dat gedoe?
Mijn smid zegt zelf dat mijn pony zonder ijzers in de natuur het nog geen week levend vol zou kunnen houden, zulke slechte hoeven heeft hij. En wat wil je nou liever, een dode pony of ijzers?
Dan weet ik wel wat er diervriendelijker is.