Boomloos en gewicht ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gewicht ruiter bij boomloos rijden?

< 50 kg
28 (9%)
50-60 kg
82 (28%)
60-70 kg
93 (31%)
70-80 kg
42 (14%)
80-90 kg
19 (6%)
> 90 kg
28 (9%)

Totaal aantal stemmen: 292

dovish

Re: Boomloos en gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:24

Jeddah schreef:
Ik heb al gereageerd in het begin van het topic, maar dat leest lang niet iedereen. Ik weeg dik 90 kg en rij alleen maar boomloos op mijn 2 Paints van 1.52 en mijn NRPS van 1.46.
Ik ondervind nergens problemen mee. Ik rij heerlijk, mijn paarden lopen super! Ik train voor Endurance Klasse II en TREC (incl Springen) en ik rij Dressuur, alles gaat erg fijn met mijn zadels (de Torsion Extra Light, de FreeForm Classic) en dikke pads (Skito, wollen onderkant, inlages van traagschuim én vilt) en fiojne westip (ja,ja elastiek) singels.

Ik had jouw reactie inderdaad al gelezen en in het andere topic ook je foto's gezien. Jullie zijn een leuke combinatie. Volgens mij moet ik jouw pads hebben. Is die skito pad waar je het over hebt standaard met inlages van schuim en vilt of heb je dat zelf gefabriceerd? Dat klinkt namelijk wel fijn. Ik gebruik trouwens ook een singel met elastiek, heb nu net een nieuwe maar die bevalt toch niet zo goed. Ik kan niet meer van de grond opstijgen (hangt het zadel direct onder zijn buik) en ook in snelle bewegingen gaat het zadel alle kanten op (zo heb ik er vorige week al naast gelegen). MIsschien dus toch té veel elastiek.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:45

Je kan Skito zon'n beetje bestellen zoals je wilt. Ik heb er eentje waar ik zelf Vilt aan toegevoegd heb dus de tweede heb ik inclusief vilt besteld. De link:
http://carouseltights.com/prod01.htm

hmm wat voor singel heb je dan? Ook een Westip? Als het zo veel schuift is het in elk egval niet handig. Misschien een anatomisch gevormde leren singel van Barefoot of Torsion proberen?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:05

Ik had eerst de barefootsingel, maar die was erg snel stuk, dat komt niet perse door de singel, maar ook omdat ik alleen buitenrijd in de bagger en dan heeft het gewoon erg te lijden. Ik wilde dus geen barefootsingel meer. VOlgens mij is de singel die ik nu heb van norton, zelfde model als de barefoot, maar dan met aan één kant singelstoten van elastiek (onder het elastiek was het leer en onderliggende deel schuim van de barefoot singel stuk). Deze ziet er steviger uit en was ook nog €20,- goedkoper. Alleen misschien heeft die dus toch wel teveel elastiek.

En nu ga ik even op je link over de pads kijken!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:20

oops...
Laatst bijgewerkt door Jeddah op 12-02-07 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:20

Jeddah schreef:
Misschien is het elastiek gewoon niet van goede kwaliteit en te slap? Ik heb de Torsion singel en die bevalt me super! IK gebruik hem al dik 1.5 jaar intensief. Nu minder gezien ik de westip heb. Knipoog (zie http://www.buitenzinnig.nl )

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:34

Jeddah schreef:
Jeddah schreef:
Misschien is het elastiek gewoon niet van goede kwaliteit en te slap? Ik heb de Torsion singel en die bevalt me super! IK gebruik hem al dik 1.5 jaar intensief. Nu minder gezien ik de westip heb. Knipoog (zie http://www.buitenzinnig.nl )

Het elastiek voelt heel stevig, ik heb het elastiek ook aan de kant waar ik níet aansingel, anders blíjf je hem onbeperkt aansingelen. Misschien is een niet-elastiek singel niet zo handig in combinatie met een te zware niet zo soepele ruiter. Op stal stap ik met een opstapje op en ondanks dat mensen daar wel eens van opkijken 'goh ja, zo'n dikke komt niet eens met haar dikke kont op een fjord van 1.40' maar dat maakt me niks uit Knipoog
Alleen onderweg is dat lastig, wij hebben geen opstapbomen in de buurt. In een kale polder is bijna niks te vinden. Ik kan hem wel een stukje in de sloot parkeren en dan opstappen en dan weer te paard uit de sloot klimmen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:29

Zo nu ik alles gelezen heb, kan ik eindelijk ook reageren. Ik heb een barefoot Cheyenne en weeg ± 68 kg, daar komt dan nog zo'n 4 kg aan kleren en een 4 kg (?) aan zadel bij. Dan zit je dus op 76 kg. Mijn paard is ± 1.60m en behoorlijk stevig gebouwd. Ik denk / merk / vind dat hij dit makkelijk aankan. Mijn paard wordt minstens een keer per jaar gecheckt door de osteo.

Pas sinds ik dit boomloze zadel heb, loopt mijn paard ontspannen en gebruikt hij zijn rug goed. Daarvoor liep hij nooit écht ontspannen en over zijn rug. Ik had twee veelzijdigheidszadels waarvan zowel de fysio als mijn instructrice zeiden dat ze goed lagen. Het zadel waar ik bijna altijd mee reed was recentelijk nog opgevuld, toch was dit niet ideaal voor de rug van mijn paard.

Of de Cheyenne het eindstation is, weet ik niet. Maar het is een begin. Er is zo vreselijk veel keus in boomloze zadels. Het idee achter boomloos spreekt me enorm aan en ik merk dat zowel mijn paard als ik meer plezier hebben gekregen in het rijden. Vandaar dat ik voorlopig even in het boomloze circuit wil blijven. Daarbij heb ik laatst weer op een JC en een Rossner dressuurzadel gereden en ik vond het VRE-SE-LIJK ik kan niet meer wennen aan de gedwongen houding.

Ik heb ook een bijrijdster en zij is zwaarder dan ik. Ik heb nagevraagd aan de osteo of dit kwaad kon en zij zei dat als mijn bijrijdster mijn paard niet hinderde in zijn bewegingen en zij dezelfde rijstij had als ik, dat het voor mijn paard absoluut geen kwaad kon.

En over welk boom of boomloos zadel het beste is, kun je blijven twisten denk ik. Je bent altijd op zoek naar beter, je blijft veranderen, je paard ook. Je doeleinden, wensen en eisen veranderen continu. Niet ieder paard is hetzelfde en ook niet iedere ruiter.

En dat sommige mensen hier in dit topic zeggen alleen het allerbeste voor hun paard te willen, dat is leuk maar voor anderen soms simpelweg niet haalbaar. Iedereen wil UITERAARD het beste voor zijn of haar paard maar niet iedereen heeft de middelen om bijvoorbeeld voor iedere soort arbeid een apart zadel te hebben volledig aangepast op dat soort werk. Ik zou mijn stal met goud bekleden als ik denk dat dat bevorderlijk is voor het welzijn van mijn paard, helaas na twee dure kliniekopnames, moet je je verwachtingspatroon en kunnen wat bijstellen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:17

Mijn paard wordt (behoorlijk) intensief getraind. Hij wordt 3 à 4x in de week dressuurmatig bereden, 1x in de week gelongeerd (bijgezet), 1x in de week een buitenrit (1 1/2 - 2 1/2 uur) en 1x in de week heeft hij vrij, dit is grofweg zijn trainingsprogramma. Soms wordt hij ipv vier keer gereden, drie keer gereden en een keer grondwerk. Mijn paardje moet juist dressuurmatig erg getraind worden omdat hij echt zijn rug moet gebruiken en dus moet ik hem lager en ronder instellen, hij moet de lengte op gaan zoeken (dokters orders Haha!), alleen maar buitenrijden met een los teugeltje is er voor hem dus niet meer bij en is dus ook niet goed gebleken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:06

Sees schreef:
Mijn paardje moet juist dressuurmatig erg getraind worden

Andere ruiters beleren hun paard gericht, met of zonder ruiter, zonder enige fysieke beperking (letterlijk = optoming) in het terrein. Ook dat is gymnastiseren, dresseren en dressuurmatig werken.

Wat dit met ruitergewicht op boomloos te maken heeft is mij evenwel onduidelijk. Maar ja, dat overkomt mij wel vaker op Bokt Bloos

HC

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:50

Voor iemand die anderen er steeds op terecht wijst dat ze slecht lezen, lees jij zelf ook niet bijster goed Huerta Knipoog. Zoals je in mijn eerdere post kan lezen, train ik mijn paard óók vanaf de grond, met en zonder optoming van enig soort.

Ten tweede is er een aantal keer tegengeworpen in dit topic dat sommige mensen hun paard slechts licht belasten en daar maakte ik uit op dat in dat geval een (te) zware ruiter op een boomloos zadel geen of minder kwaad zou kunnen. Ik meld dan op mijn beurt dat het ook voor kan komen (zoals in mijn geval) dat een paard dressuurmatig wellicht meer dan gemiddeld getraind dient te worden voor zijn eigen welzijn en dat dan het eventuele gewicht van de ruiter ondergeschikt is. Nu ben ik gelukkig niet (veel) té zwaar, heb ik een stevig paard en goede begeleiding maar je moet roeien met de riemen die je hebt. En als ik zie hoe ik bezig ben met het welzijn van mijn paard in vergelijking met sommige anderen, denk ik dat hij een meer dan luze leven heeft bij mij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:20

...en zo is alles relatief, kan niets absoluut kwaad, dronken ze een glas, deden een plas en lieten alles zoals het was.

Relatief bezien ís het ook helemaal niet zo erg als een lichtgewicht ruiter een paar keer per week een uurtje met een slape lap op een tinker rondstapt. Diens 'loopt jouw paard ook zo goed onder een Barefoot' echter leidt tot een feelgood-associatie die een wel te zware- , een beginnend endurance ruiter en nog erger, eigenlijk te zware vakantietrektochtstapper, ook een slappe lap als zadel doet kiezen.

De associatie met 'natural' is exact hetzelfde verschijnsel. Het '-loos' stijgt blijkbaar naar de betreffende ruimte in de schedel omdat daar geen licht aan is wat enig schijnsel geeft op de crux van bitgebruik, spoorgebruik, hoefijzers of een zadel.

Kijk bijvoorbeeld naar mijn topic 'halsring'. Zonder ook maar enige logische reden is dat op 'naturals' geplaatst. Hoe duidelijk wil je het hebben?! Associaties in de plaats van begríp. Linke soep.
Niet menselijks is mij vreemd en míjn, uiteraard onterechte, associatie is treeless - clueless. Ík weet dat tenminste en blijf rationele informatie verstrekken ook al is dit zoals op dit topic vooral als stenen in het emotionele drijfzand gooien.

HC

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:32

@HC: er is een uitleg bij geplaatst door Maya zie ik. Iets genuanceerder mag best Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:40

Ik vind het echt fijn om te lezen dat er kennelijk een monopolie op ratio bestaat.

Er bestaat niet zoiets als ratio HC. Hooguit als concept. Het vergaren van informatie is per definitie niet rationeel. Mensen blijven zoeken naar informatie tot ze het gevoel hebben het antwoord te hebben, een besluit te kunnen nemen (bounded rationality, Simon).

Bovendien zoeken mensen naar informatie op basis van hun eigen (door cultuur en opvoeding en omgeving) beperkte rationaliteit. Dat maakt dat je met je zoektocht naar informatie al het antwoord mede bepaalt (constructivisme versus empirisme, diverse wetenschappers).

Zo verdedig jij te vuur en te zwaard je eigen visie en theorieen op basis van jouw informatie en jouw bounded rationality. En dat geldt voor anderen ook.

Jouw visie op boomloos deel ik niet. Ik geloof niet dat boomzadels in alle gevallen te prevaleren zijn boven boomloze. Maar andersom ook niet. Dat is per geval en per soort gebruik en per paard en per ruiter bepaald. Steeds opnieuw een afweging maken. En daar gaat jouw betoog dan ook mank naar mijn idee. Je begint met melden dat alles relatief is, en eindigt met melden dat het alleen relatief is, als men jouw visie op de werkelijkheid m.b.t boomloos overneemt.

Dat lijkt mij dan weer wel relatief.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:59

Anya: mooi gezegd Ja

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:57

HC, weet je wat het probleem is denk ik, het probleem wat hier tussen ons is ontstaan? Jij geeft mij het gevoel ons allemaal als één onvoorbereide achter de massa aanlopende meute Pennymeisjes over één kam te scheren.

Als het gaat om het beste voor mijn paard willen en hem vertroetelen als het gaat om de bakken met geld die ik in hem en zijn welzijn steek, dan...ja, dan ben ik absoluut een Pennymeisje, echter als het gaat om de africhting, de huisvesting, de manier van trainen, het voedingsschema, de optoming, de keuze van een hoefsmid / tandarts / osteo / dierenarts etc etc etc dan ben ik dat zeer zeker niet. Ik informeer, ik lees me in, ik wijs af, leg naast me neer, wik en weeg en ga zo maar door tot ik tot een gedegen keuze kom waar ik me prettig bij voel en waarvan ik denk dat het mijn paard ten goede komt. En iedereen maakt fouten en dat mag, als je maar niet als een kip zonder kop te werk gaat en niet goed nadenkt.

Ik krijg bij jou een beetje het gevoel me minderwaardig te moeten voelen en ik realiseer me dat dat meer mijn gevoel is dan dat jij het zo uitdraagt maar dat vind ik vervelend.

Ik ben geen natural als je daarmee bedoeld dat je overal -loos achter zet. Ik heb bitloos geprobeerd, was geen succes. Ijzerloos ben ik echter wel. Maar ik ben een natural vanwege de manier hoe ik met mijn paard omgaat en niet vanwege het stempel wat er op gedrukt wordt.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:35

Anya schreef:
Ik vind het echt fijn om te lezen dat er kennelijk een monopolie op ratio bestaat.

Er bestaat niet zoiets als ratio HC. Hooguit als concept. Het vergaren van informatie is per definitie niet rationeel. Mensen blijven zoeken naar informatie tot ze het gevoel hebben het antwoord te hebben, een besluit te kunnen nemen (bounded rationality, Simon).

Bovendien zoeken mensen naar informatie op basis van hun eigen (door cultuur en opvoeding en omgeving) beperkte rationaliteit. Dat maakt dat je met je zoektocht naar informatie al het antwoord mede bepaalt (constructivisme versus empirisme, diverse wetenschappers).

Zo verdedig jij te vuur en te zwaard je eigen visie en theorieen op basis van jouw informatie en jouw bounded rationality. En dat geldt voor anderen ook.

Jouw visie op boomloos deel ik niet. Ik geloof niet dat boomzadels in alle gevallen te prevaleren zijn boven boomloze. Maar andersom ook niet. Dat is per geval en per soort gebruik en per paard en per ruiter bepaald. Steeds opnieuw een afweging maken. En daar gaat jouw betoog dan ook mank naar mijn idee. Je begint met melden dat alles relatief is, en eindigt met melden dat het alleen relatief is, als men jouw visie op de werkelijkheid m.b.t boomloos overneemt.

Dat lijkt mij dan weer wel relatief.

Dank je Anya, je zegt heel duidelijk wat ik bij haast elke reactie van HC denk, maar niet zo goed kan schrijven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:00

Jeddah, die Skito pads zijn ook verkrijgbaar in combinatie met vilt? Of heb ik het verkeerd begrepen. (wat is vilt in het engels??)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:06

Jep! Vilt is Felt! Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:26

ahaaa...ik heb zelf ook een Skito onder m'n Heather Moffett zadel. Ik wist niet dat ze er ook met vilt zijn. Hoe zit dat dan? Heb je dan en dat 'traagschuim' en vilt op elkaar?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:32

Ja, zitten gewoon op elkaar in de pocket. Vilt onder, traagschuim boven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:34

goed zeg!! Bedankt voor de info Lachen
(ik kan helemaal niks met die site trouwens)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:39

Die site is ook mega onduidelijk! Je kan ze ook het beste geowon bellen! Zo veel kost dat tegenwoordig niet en das gewoon lekker makkelijk!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:42

jep, helemaal waar.
tjonge Jeddah, wat heb jij toch mooie paarden!

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:44

Huertecilla schreef:
Relatief bezien ís het ook helemaal niet zo erg als een lichtgewicht ruiter een paar keer per week een uurtje met een slape lap op een tinker rondstapt. Diens 'loopt jouw paard ook zo goed onder een Barefoot' echter leidt tot een feelgood-associatie die een wel te zware- , een beginnend endurance ruiter en nog erger, eigenlijk te zware vakantietrektochtstapper, ook een slappe lap als zadel doet kiezen.
HC

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens, en het is niet eens zo anders als hetgeen Anya schrijft. Wat voor het ene paard goed is, is niet per definitie goed voor het andere paard. Ik ben 62 kg, heb een barefoot en rij er hooguit 1 x per week mee. De rest van de week werk ik mijn paard los, aan de lange lijnen etc. Voor mij en mijn paard voldoet het boomloze zadel prima. Op dit moment beter dan de boomzadels die ik heb gehad. Maar als ik een stuk zwaarder zou zijn en/of mijn paard intensief zou trainen zou ik waarschijnlijk toch op zoek gaan naar een goed passend boomzadel. En ... ik woog vorig jaar nog 90 kilo. Ben (o.a. )voor het welzijn van mijn paard zoveel afgevallen. Maar dat is wellicht weer een andere discussie die elders op Bokt al gevoerd is Bloos

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:47

Wat lief om dat te zeggen Kinke! Dank je!!

@Oberon, dat het bij jou niet gaat, dat kan, ik weeg dik 90 kg en het gaat prima! Dat ik wil afvallen doe ik voor mezelf, niet alleen voor het rijden. Mijn paarden lopen prima met mijn gewicht en een bommloos zadel met GOEDE pad.