kleding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:53

katiavl schreef:
_angela_ schreef:
amerikaanse maten zijn idd echt anders. Volgens mij doen ze dat omdat het zo nog lijkt dat ze enigzins een normale maat hebben....

Amerikaanse maten zijn dus kleiner, nooit gedacht eerder veel groter

Ho, je moet het niet door elkaar halen. Amerikanen werken in inches, niet in centimeters enmeten ook anders.
Zo is een mannen 42 een 42" x 2,5 cm = 105 cm. borst ómtrek.
Europees meet de helft, dus de breedt van het rugpand = 52.

Idem middel. Ik heb US 34 en EU 48....

De geméten maten echter zijn weer wat gesmokkeld verworden opdat de gemiddelde consument in een 'modale' maat past.
Hierdoor zijn er zelfs verschillen in een maatje 36 hier en in Duitsland en helemáál met het equivalent in de US

HC

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:57

Ow, zo zit het.

Dank je voor de uitleg allemaal Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:00

Nog een ander dingetje.
Ik heb voor mijn muze een waanzinnig elegant lammy jasje gekocht. Wetende dat maten niet zo helder zijn heb ik het laten méten. Helaas heeft de verkoopster er geen rekening gehouden dat je er 5 cm. voor de vacht af moet trekken. Je moet je vragen echt hufterbestendig stellen.
Nu is het wel de goed maat maar past het niet over de 'warme uitstraling' van mijn lief Gestoord

HC

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:02

Huertecilla schreef:
Nog een ander dingetje.
Ik heb voor mijn muze een waanzinnig elegant lammy jasje gekocht. Wetende dat maten niet zo helder zijn heb ik het laten méten. Helaas heeft de verkoopster er geen rekening gehouden dat je er 5 cm. voor de vacht af moet trekken. Je moet je vragen echt hufterbestendig stellen.
Nu is het wel de goed maat maar past het niet over de 'warme uitstraling' van mijn lief Gestoord

HC

Kan je het niet terugsturen/doen en een grotere maat vragen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:05

katiavl schreef:
Kan je het niet terugsturen/doen en een grotere maat vragen?

Nee, is een one-off uit Canada. Heel elegant in naturel 'shearling'. Maatje 36 C-cup of 38 B, geen 38 met D² Verdrietig
Was bedoeld voor paardrijden.

HC

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:35

Huertecilla schreef:
moet ik toch weer eens wat energie steken in het vinden en lezen van de Amadis de Gaule Knipoog Dé Ridderroman die over minimaal twee eeuwen tot 22 delen uitgroeide.

"Dat de Amadis vooral populair was bij een jong publiek, zal voor een deel ook komen door de onverhulde erotische passages. Hierin wijkt dit boek af van de andere zestiende eeuwse ridderromans."(1)
Jaja, had ik het niet gedacht Rolleyes Haha! Haha!

Maar over kleding. Wat ik zelf ook prachtig vind, zowel voor het paard als de ruiter, is argentijns 'gaucho' materiaal. Het tuig wat ze gebruiken is ook interessant overigens.

Afbeelding

(1)http://www.iisg.nl/collections/akademiebibliotheek/papers/amadis.php

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:37

Erg mooi, maar die sporen Wow!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:46

Die sporen hoef ik zelf ook niet hoor.

Voor meer prachtige gaucho-plaatjes: http://www.soygaucho.com/espanol/accesorapido.html
En zo'n criollo zie ik ook wel zitten (kwestie van een paard te hebben wat bij de laarzen past)

Er zit in Argentinië nog iets waar ik een zwak voor heb: polo laarzen *zucht* de dag dat mijn benen 20 cm groeien koop ik me gelijk een paar! Tong uitsteken
Duur maar hééél mooi:

Afbeelding

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:00

Maar over kleding. Wat ik zelf ook prachtig vind, zowel voor het paard als de ruiter, is argentijns 'gaucho' materiaal. Het tuig wat ze gebruiken is ook interessant overigens.

Afbeelding

(1)http://www.iisg.nl/collections/akademiebibliotheek/papers/amadis.php[/quote]

Ik vind het tuig ook machtig interressant.
Die sporen zien er inderdaad vervaarlijk uit,echter zijn laag aan de voet geplaatst,en de wielen zijn groot,dus inprincipe zouden ze zeer gedoseerd
gebruikt kunnen worden.Hoe scherp ze daadwerkelijk zijn vind ik lastig in te schatten van een foto.Of hoe ze ingezet worden.
Ik vind de singel opvallend ver naar achteren liggen.Is dat standaard bij deze zadels?De beugels zijn ook apart,het lijkt me wel als je te ver doorschiet met je voet,je aardig vast kan komen te zitten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:27

De gauchos gebruiken van oudsher een half dozijn verschillende zadeltypes afhankelijk van de regio dus het terrein en de beschikbare spullen. Alemaal hebben ze echter een V-singel met oversingel. De oversingel is het brede ding wat je ziet en de plaats daarvan redeijk 'flexibel'.

Bij de 'gauco'-spullen is er net als bij de 'charro'-kleding een enorm verschil tussen wat in de praktijk gedragen wordt bij het werk en wat bij feestelijkheden. Er zijn feitelijk vier 'lagen' te onderscheiden.
Werkleding, mayoral (voorman)kleding, feestkleding, baas (status) kleding.
De werkkleding is niet versierd en doorgaans zelfs voor een deel van 'rawhide'. De toplaag is onbetaalbaar voor iedereen behalve mega-grootgrondbezitters en eigenlijk gala-kleding voor een paardenfestijn en wordt níet in het zadel gedragen.
Bij de charro-kleding (mexico) is dat goed te onderscheiden omdat er ook een onderscheid in socilae klasse aan vast hangt. Bij gaucho-spul wat minder openlijk erkend doch niet minder werkelijkheid. De zuid-amerikaanse eigenaar staat net zo ver af van zijn ranchero en die van de gaucho als de geleding in mexico.
Polo-spul heeft niets met gaucho van doen en is per definitie ook statuskleding zij het met understatement. De versierde polo-laars is een concessie aan de markt buíten de sociale pologroep.

Hehe, mijn vingers worden wat minder vet. Heb net de nieuwe sellettes ingevet. Snel even betalen ook. Had niet verwacht dat ze er al met 2 dagen zouden zijn Bloos
Een kennis van ons is naaister (coupiere heet dat geloof ik) voor een haute-couture mode-atelier en die hebben we net gevraagd of ze voor ons naaiwerk wil doen. 'Met plezíer.'
Pffff... dubbele opluchting want verder dan eenvoudig naaiwerk kom ik niet en nu hoef ik ook IcePrincess niet te verleiden tot een vakantie hier Tong uitsteken

@Bandida
Goed gevonden Knipoog Leuk om voor te lezen ook Nagelbijten / Gniffelen Schijnheilig

Nu de gróóte CorrecTOR 'envelop' eens oop maat proberen te snijden.... en alléén dat ding, niet mijn vingers Cool

HC

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:02

Als ik naar m'n paardje ga draag 'k een gewone rijbroek (vind jeans niet echt prettig zitten, ondanks da'k met fenders rij), mijn strontschoenen (mountainhorse stalschoenen), een jas (heb een donkerblauwe van Pikeur die lekker warm is, of 'k doe m'n fleece van mountainhorse aan of in het voorjaar mijn dunne jas, als het regent doe'k m'n lange waxjas aan, die m'n benen en m'n zadel mee droog houd), meestal 1 of 2 paar sokken, Onder m'n jas een warme pull in de winter of een katoenen pull in het najaar of voorjaar. En in de zomer rij'k gewoon in een t-shirt, en natuurlijk mijn cap of hoed Lachen Als ik gewoon aan het werk ben in de wei heb 'k meestal m'n pet op, zowel als de zon schijnt, als wanneer het regent.

Ahja ik ben helemaal niet zo'n merkenmadam als het lijkt hoor... 'k koop wat 'k mooi vind en als dat toevallig merk is, tjah dan is dat maar zo... de meeste schoenen, jassen en fleecen van enige kwaliteit zijn meestal merk...

maar met setjes die bij elkaar passen, moet je bij mij ook niet afkomen.... Mijn kleren zijn om vuil te maken en daar vind 'k anky setjes wat duur voor....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:11

Ik heb veel anky kleding, ik vind ze gewoon Lovers zitten, en dan koop ik dat. Nu rij ik niet meer, en toch draag ik nog van die kleding. Haha!
Of die nu vuil worden of niet. Er is een wasmachine voor iets.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:40

willeke_nijs schreef:
maar met setjes die bij elkaar passen, moet je bij mij ook niet afkomen.... Mijn kleren zijn om vuil te maken en daar vind 'k anky setjes wat duur voor....

Pués... bij mij wel Haha! Ik voel me daar goed bij en als ik beter in mijn vel zit, zit ik beter in het zadel, mijn paard beter in díens vel en huppelen we samen Go jij! Go jij! door het vrije veld.
Hier bij ons is een Lovers gevoel effectiever dan LDR, 'aan-de-teugel', 'aanleuning' of wat vor jargonterm ook.
Voor ons (mij en mijn paarden) is een leuk 'setje' een serieuze bijdrage voor OK dan! -paardgericht rijden en voor vuil worden is zoals Katia opmerkt de wasmachine Pling

HC

p.s. van het rijden op zich worden kleren helemaal niet zo vuil en voor vuil werk is er .... wérkkleding Tong uitsteken

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:07

Je wast vast zelf niet je kleren HC Extreme duivel Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:53

Net een wisselend ritje van zeg 12 kilometer gemaakt. Bijna dezelfde route die ik met Bandida en Konijntje gereden heb. 'Bella had er zin in en we waren ruim binnen een uur terug Haha! dus zeg nu niet dat het geen praktische rijkleding is....

'zit mijn jasje goed?'

Afbeelding

'ja, zit goed!'

Afbeelding

'eigenlijk zit alles wel goed' Haha!

Afbeelding

'...nog éven poseren nu meid, we gaan zó racen.....'

Afbeelding

HC

p.s. Evita, je hebt mijn lief pissig gemaakt. 'Dat doet de wásmachine.' ...en ja, als erwat op een handwasje moet dan doe ik dat zelf, net als een harmisol-bad of een knoop aanzetten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:12

Erg mooi HC, doet me terug denken aan de cavalerie

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:21

Huertecilla schreef:
p.s. Evita, je hebt mijn lief pissig gemaakt. 'Dat doet de wásmachine.' ...en ja, als erwat op een handwasje moet dan doe ik dat zelf, net als een harmisol-bad of een knoop aanzetten.

temperamentje dan.

Leuk ritje, doet me erg denken aan die van mezelf vandaag. Mijn schimmeltje heet Arabel. Is erg dominant en nerveus. Optoming was alleen touwhalster en ritje was iets korter. Kleren zagen er anders uit maar de zon scheen!

Je beenhouding doet me erg aan die van Branderup denken HC. (Of volgens Guérinière). Rijd je volgens zo? Helpt dit zadel hier ook bij?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:21

Ziet er OK dan! uit HC! Helemaal in stijl met paard+omgeving. Helemaal goed!

Oef, IcePrincess, kan jij dát maken? Wow! geweldig!
Ach, zo'n jurk hoeft dan nog niet eens zo heel erg, maar zo'n mantel die helemaal tot over de kont van mijn bonte modderkruiper valt.. dát vind ik zo mooi!
Voor het echie moet daar wel weer een mooie jurk onder, dat dan weer wel.. Scheve mond

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:10

Lees mijn site maar Evita.

Branderup is wáy off.

De kledingstijl is een bewuste keuze omdat het de enige periode in de geschiedenis is dat het rijden 'Art pour l'art' was en ik volledig met het spel op zích lol heb. Verder staat het, zowel de kleding als wat ik doe, overal los van.

Senks Berdien.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:25

evita_ schreef:
Helpt dit zadel hier ook bij?

Zo, weer even Koffie (of thee)! -pauze voor ik Capricho ga roepen.

Wel Evita, een zadel 'helpt' uiteraard nooit. Dat is juist een enorme valkuil. Een zadel met 'steun'gevende wrongen bijvoorbeeld voorkomt daarmee effectief een onafhankelijke zit.
Op de fotos rij ik met de Malibaud Gardian en dat zadel dringt de ruiter veel minder beperkingen op dan de gebruikelijke boom- of boomloze zadels. Het is een een soort van 'neutraal' zadel.
Ik heb ook een type 'ecuyer' en dat kan je aan de andere kant zetten. Dat eíst een geroutineerde onafhankelijke zit met de benen als een natte handdoek afhangend. Ik heb dit zadel exclusief voor mijn hengst.

Het zitlestopic van Bandida toont dit zadel duidelijk viewtopic.php?f=10&t=705032&start=0&st=0&sk=t&sd=a

On-topic is dit ook heel toepasseijk, want de meeste rijbroeken bijvoorbeeld doen hetzelfde als wrongen Pling

HC

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:37

de enige kleding die hier momenteel een beetje functioneel is, is een kwalitatief heel erg goed regenpak en rubberlaarzen........het is weer bar en boos

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:58

Een duikpak komt ook aardig in de richting, Morrie. Clown
Wat een regen ellende in dit land. Het lijkt me een prima plan om allemaal ri. HC te gaan verhuizen. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:32

Zo, ben er weer.
Zit letterlijk te trillen van vermoeidheid. Is zo wel weer over Haha!
Het is hier waanzinnig lekker weer. Vroeg in de morgen -4 en alles wit, maar nu vet over de 20 graden.

Wilde lekker met Capricho lopen doch Zorro wilde persé mee. Ok dan. Vader en zoon bij de zadelkamer gezet en de hoeven van Capricho wat gevijld.
Om Zorro niet alleen te laten en omdat Arabella toch wat extra eten mag, die uit de wei gehaald. Die ging zodra ze me zag komen snel een plas doen en rende naar het hek.
Nog even met die drie samen wat gespeeld en daarna met Capricho op pad. Lus om de hals, 6 meter lijn en de campo in.

We hebben samen genóten. Het is dat ik echt aan het eind van mijn latijn was, anders was ik 'eindeloos' doorgelopen.
Het lijkt hier wel voorjaar met kleurige vlinders, merries volop hengstig en overal gillende hengsten. Capricho staat ook bol van de hormonen maar blijft met minimaal één oor op mij gericht en met brug beloonbaar. Op de stukken zonder 'afleiding' deed hij extra zijn best mij te plezieren met mooi lopen Lovers

Mijn lief heeft ondertussen smulbrood gebakken en ons cortijo ruikt van een afstand al naar de mediterrane keuken Kwijl

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:18

17de eeuws zadel in Tower Museum, London.

Afbeelding

Mijn ecuyer, Trabuco.

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:13