'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:07

Tinkerloos schreef:
HC kweekt nog eens fans. Clown

Tinkerloos het zal door je avatar komen Knipoog

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 15:18

Jongens, januari, en ik heb mijn paarden nu zonder deken buiten staan!

Ik ben totaal van mening veranderd! Ik zette ze vanmorgen vroeg in de wei nog mét deken, maar gauw toen het zonnetje doorbrak, (Jazeker, heerlijk Haha!) heb ik de dekens er maar afgehaald. En wat doen ze als eerst: Juist, in de modder rollen *LOL*
Ik kan ook gelijk merken dat de vacht dikker is, en rechtop gaat staan. Maar koud hebben ze het zeker niet Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:26

Bertuss schreef:
Jongens, januari, en ik heb mijn paarden nu zonder deken buiten staan!

Ik ben totaal van mening veranderd! Ik zette ze vanmorgen vroeg in de wei nog mét deken, maar gauw toen het zonnetje doorbrak, (Jazeker, heerlijk Haha!) heb ik de dekens er maar afgehaald. En wat doen ze als eerst: Juist, in de modder rollen *LOL*
Ik kan ook gelijk merken dat de vacht dikker is, en rechtop gaat staan. Maar koud hebben ze het zeker niet Haha!

lekker voor ze! Hou het wel goed in de gaten dat ze het niet koud krijgen. Ze hebben nu een tijd een deken opgehad, en de vacht is dus minder dik als het had kunnen zijn. Maar zolang ze gewoon zichzelf zijn, en niet staan te bibberen, is er zo goed als zeker niks aan de hand!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:20

maar bertuss: jou paarden hebben de rest van de "winter" (voor zover je het winter kan noemen) onder deken gestaan? Dan zou ik er niet zo snel voor kiezen. IMO of het hele seizoen met, of het hele seizoen zonder.
Als je ze eerder onder deken hebt gehad zijn ze beperkt geweest in het aanmaken van vacht. Dan moet je ze toch niet nu ineens zonder deken buiten knikkeren? (tis niet super koud, maar hier staat best een straf windje)

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:25

zo leer je nog eens iets over je eigen dieren

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:29

en jij doelt op?

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:45

nou bertuss schreef in zijn eerste berichtje dat zijn paarden het in ieder geval niet prettig vinden in de wei dik onder de modder. nou heeft hij ze toch zonder deken in de wei gezet en het eerste dat ze deden was rollen in de modder. dus zo leer je je paarden nog eens kennen. er zijn te veel mensen die denken van oh dat zullen ze vast niet prettig vinden terwijl de paarden daar misschien heel anders over denken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:51

Die van mij rolt met deken en zonder deken op. Als ie maar vuil kan worden Haha!
Dus zielig vind ik het zeker niet

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:00

de mijne was weer keurig opgedroogd, vanmorgen stond ie te druipen en te lekken van de regen en was ie pikzwart van het liggen in de bagger en vanmiddag stond er weer gewoon een droog bont paard in de wei...... en er was niemand met een borsteltje langs geweest tussentijds

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:12

ik heb met mijn shet af en toe amper de tijd om het touwtje los te klikken, die ligt gelijk gestrekt Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:13

Toen ik mijn paard vandaag in de regen uit de wei haalde zag hij er niet uit. Maar we gingen naar een droge binnenbak, en ik had het nog niet door of hij lag al te rollen. Gek beest Haha!

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 20:16

stef schreef:
maar bertuss: jou paarden hebben de rest van de "winter" (voor zover je het winter kan noemen) onder deken gestaan? Dan zou ik er niet zo snel voor kiezen. IMO of het hele seizoen met, of het hele seizoen zonder.
Als je ze eerder onder deken hebt gehad zijn ze beperkt geweest in het aanmaken van vacht. Dan moet je ze toch niet nu ineens zonder deken buiten knikkeren? (tis niet super koud, maar hier staat best een straf windje)

Ik laat ze ook niet het hele seizoen verder zonder deken staan hoor, ben dan veels te bang dat ze het koud krijgen. (wat ze het dan waarschijnlijk ook krijgen).
Het was vanmiddag zo mooi weer dat ik ze gewoon maar eventjes zonder deken buiten zette en kijken hoe ze erop reageerden Lachen Ik heb ze nu namelijk al weer onder deken staan voor de nacht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:22

ah, heb vanmiddag weinig van het weer mee gekregen, toen zat ik op kantoor Knipoog

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:33

Amberr_ schreef:
Citaat:
Natural paarden zien er IMO áltijd slecht uit.Zomer en winter.
Ik vind een slome haarbal er gewoon niet uitzien
Doe mij maar een strak sportpaard.
Het is maar net wat je het liefst ziet.
Naturals verafschuwen mijn paarden en hun voorkomen.
Gewoon twee verschillende werelden.

niet ieder 'natural' paard is sloom hoor. dat zal niet vershillen van de 'normal' paarden Clown
en verder swinters zijn het misschien 'haarballen' maar zomers hebben ze net zo'n kort vachtje als enig ander 'normal'paard.
ik kan me nog enigzins voorstellen dat je naturalpaarden er in de winter niet goed uit vind zien. maar zomers?? ik zou graag willen weten wat je er slecht uit vind zien bij natural paarden in de zomer? ik snap namelijk totáál níet waar die opmerking vandaan komt.

ben toch wel benieuwd naar een antwoord van hopeloos 12
(die schreef het stuk dat gequoted is )

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:38

katiavl schreef:
Die van mij rolt met deken en zonder deken op. Als ie maar vuil kan worden Haha!
Dus zielig vind ik het zeker niet

kun je zien idd, hoe groot en natuurlijk die drang is om te rollen in de modder... Ja

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:23

De fjord die bij mijn paard in de wei staat heeft net als de mijne een deken om. Maar ik denk een te warme deken. Ze loopt constant met dat ding te schuren langs het (prikkel)draad.

De halsdeken (of hoe noem je dat ding) was al wel verdwenen, die hing ook helemaal over haar oren.

Als ik had geweten dat het weer zo warm zou blijven had ik er bij de mijne ook nog geen deken opgelegd. Maar eraf halen kan nu niet meer. De nachten zijn best fris en het waait behoorlijk in het land. (Geen schuilstal).

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 08:35

Amberr_ schreef:
ben toch wel benieuwd naar een antwoord van hopeloos 12
(die schreef het stuk dat gequoted is )
Die zal geen antwoord meer geven:

hopeloos12 | 08-01-07 | | permanent | Schaduwaccount |

Cool

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 08:41

ben ik het niet helemaal mee eens...
mijn paard staat nu ook nog zonder deken buiten...
hij staat dan wel snachts en s'avonds op stal (buitenstal) maar zijn vacht ziet er niet dik dof en vies uit....
juist mooi glanzend en dik valt ook is er mee en vies dat haal ik er zo af

ik doe pas deken om als het overdag ook gaat vriezen... paarden kunnen tot - 10 zonder deken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:26

lovekomeet, paarden kunnen zowiezo zonder deken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:26

lovekomeet schreef:
ik doe pas deken om als het overdag ook gaat vriezen... paarden kunnen tot - 10 zonder deken

Verward

Die van ons staan dan gezellige warmhoudoefeningen te doen Haha! Zie mijn profiel.

Je kan geen harde temperatuur aangeven. Het is cruciaal of paarden goed geacclimatiseerd zijn. Hoe koud denk je dat het wordt waar de IJslands ponies in de winter gewoon rondstampen? of bij de Mongoolse ponies die simpel gekluisterd achter een meterhoog muurtje staan?
Zomaar -30 en dan daarbíj nog de windchill-factor.

Robuust gehouden paarden zijn het best ecotoop en daarnaast is acclimatisatie cruciaal.

HC

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:29

Opzich wel grappig, alle paarden die naar Polen in de opfok gaan staan dag en nacht buiten zonder deken en worden pas binnengehaald als hij onder de -30 komt. (en met binnenhalen bedoel ik een afdakje boven hun hoofd)
en zo snel die paarden in Nederland komen kunnen ze plotseling niet meer zonder dek, en moeten ze op stal omdat het anders te koud voor ze word *LOL*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:31

stef schreef:
lovekomeet, paarden kunnen zowiezo zonder deken

ongeschoren paarden....

Hoe verder je afwijkt van de natuurlijke leefomstandigheden hoe meer je moet compenseren.

Omgekeerd geldt dit net zo. Een pony van IJsland hier op een zongeblakerde schaduwloze andalusische vlakte neerzetten is ook vragen om problemen voor dat paard.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:31

Ik heb niet alle 12 de pagina's helemaal doorgelezen... Maar om een reactie te geven op de TS:

Onze paarden hebben nog nooit een stal of een deken gezien, en ik merk dat ze liever 's winters in kou staan, dan 's zomers in de hitte!

Onze paarden zijn dus juist veel blijer als het koud is.

Modder op de vacht, brengen ze zichzelf toe, er zit in regen namelijk geen modder. Dus als een paard niet 'vies wil worden' zal hij echt niet in de modder gaan liggen rollen, maar om te rusten juist een droog plekje uitzoeken en daar heel stil op 1 kant blijven liggen.

Gezien het feit dat mijn paarden altijd vol met modder zitten, en super happy zijn, kan ik in mijn geval toch niet stellen dat de opmerkingen van de TS helemaal juist zijn.

O.K. een volbloed of een warmbloed moet je niet in de winter bij -10 in de sneeuw buiten laten staan zonder dek op, want daar zijn ze gewoon niet op gemaakt. Maar koudbloedrassen en andere robuuste paardtypes, staan dichter bij de natuur, en zo moet je ze (vind ik) ook houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:32

Visconti schreef:
Opzich wel grappig, alle paarden die naar Polen in de opfok gaan staan dag en nacht buiten zonder deken en worden pas binnengehaald als hij onder de -30 komt. (en met binnenhalen bedoel ik een afdakje boven hun hoofd)
en zo snel die paarden in Nederland komen kunnen ze plotseling niet meer zonder dek, en moeten ze op stal omdat het anders te koud voor ze word *LOL*

Kan je die niet als banier op deuren van maneges spijkeren?!

HC

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:13

Mijn merrie en haar gezelschap staan in de winter lekker in hun eigen paddock met open stallen en een verhard stuk zonder deken.
Toen het verhardde stuk er nog niet was stonden ze veel binnen, ze staan liever niet in de prut. Nu er flink verhard stuk is gekomen staan ze het liefste daar. Als het regent gaat mijn merrie na een tijdje naar binnen om op te drogen als het blijft regenen, maar staat zodra het droog is weer buiten.
Slapen doen ze beiden het liefste voluit liggend in de blubber net zoals rollen.

Mijn merrie is een mix van warmbloed rassen (quarter/arab/rocky mountain horse/tenessee walker) en de andere pony is een welsh met veel arabierbloed. Beiden hebben een superdikke wintervacht die lekker vol met modder zit. Het eerste wat ze doen als ik er een borstel overheen heb gehaald is weer lekker rollen in de prut.
Natuurlijk baal ik er ook wel eens van als alles weer zo vies is, maar zou daar het geluk van de paarden niet voor willen opofferen.

Mijn merrie is 3 1/2 en wordt dus nog niet zo intensief bereden. Toch zweet zij amper ondanks de dikke vacht. Zij heeft afgezien van een week kliniek nooit op stal gestaan, altijd een inloopstal gehad.
Het welshje heeft altijd op stal gestaan met dekens en werd geschoren. Dit is zijn eerste jaar zonder en buiten en dat gaat echt uitstekend.

Ik vind ze beiden in de zomer aanzienlijk mooier dan in wintervacht daar ben ik eerlijk in, maar de paardjes zijn zo het meest happy, dus ik pas me wel aan.