Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:56

Eh ja, als dat dan onder huisdierpaard valt wel ja. Mijn vorige paard is ook tot aan zijn dood bij mij gebleven ook al kon ik de laatste 5 jaar van zijn leven meer niet dan wel rijden ivm zijn gezondheid. Maar ik hield zoveel van dat dier dat ik hem echt niet weg kon doen omdat hij toevallig 'stuk' was.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:59

Mijn paard is ook gewoon een huisdierpaard. Nu kunnen we nog doen wat we willen, mocht hij aangeven dat niet meer te kunnen of een blessure krijgen dan blijft hij ook gewoon tot het eind.

Idealiter gaan we nu nog een paar jaar zo verder als we nu doen om dan rustig af te bouwen tot een mooi bejaardenleven met elke dag een rustig strandritje.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:38

Djilan schreef:
Eh ja, als dat dan onder huisdierpaard valt wel ja. Mijn vorige paard is ook tot aan zijn dood bij mij gebleven ook al kon ik de laatste 5 jaar van zijn leven meer niet dan wel rijden ivm zijn gezondheid. Maar ik hield zoveel van dat dier dat ik hem echt niet weg kon doen omdat hij toevallig 'stuk' was.

Doe ik ook, mijn oude gepensioneerde merrie van 22 staat op een (dure) pensionstal, waar ze lekker in de wei en molen kan lopen. Maar de keuze of je je paard kunt houden hangt voor een heel groot deel natuurlijk wel af van je financiele positie en die is niet voor iedereen zodanig dat ie meer dan 1 paard kan aanhouden ...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:49

Ik heb sport paarden en huisdierpaarden. De sport paarden gaan naar verloop van tijd weer naar een ander goed plekje. Ik heb sportambities en wil straks niet allemaal bejaarden op stal hebben. Wanneer mijn sportpaard 8-9 jaar is, dan wordt ze verkocht aan iemand die er nog even flink mee aan het werk gaat. Daarna kunnen ze dan nog als leerpaard en dan hoop ik dat het een huisdierpaard/fokmerrie bij die mensen blijft. Zelf heb ik ook een oude sportpony met spat als huisdierpaard, een oude fok-sportmerrie als leerpaard voor iemand die er nog leuk zo nu en dan een wedstrijdje mee rijdt en een friese merrie met een oude beenbreuk waarmee alleen om het jaar een veulen bij wordt gefokt. Het is de bedoeling dat deze paarden bij ons oud worden. Zo zie je maar weer, het één sluit het ander niet uit!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:53

Klopt. Nou heb ik het geluk dat ik een hele goedkope stal heb Knipoog
Ik betaalde voor mijn draver 135 euro per maand incl een stal, weidegang (mocht zelf bepalen of ik hem buiten liet staan of op stal zette wat resulteerde in maart tot december 24/7 buiten en de andere maanden van 19.00 tot 08.00 op stal) en onbeperkt ruwvoer. Wel zelfservice kwa uitmesten en krachtvoer.
Nu op dezelfde stal betaal ik voor mijn arabier die een wei met schuilstal heeft en zoveel ruwvoer als ik wil voeren 75 euro per maand. Dit is echt mijn goedkoopste stal waar ik ooit gestaan heb en de fijnste. Dus daarom kon ik er dus ook 2 houden, ook al bleek dat niet nodig omdat mijn draver stierf aan een slag in de darm....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:08

mijn paarden zijn hier ook gewoon huisdieren Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:17

Mijn paard blijft altijd bij me, ook als ik er om een of andere reden niet op kan rijden in de toekomst. Dat kan ik nu namelijk ook nog steeds niet, omdat 'ie nog te jong is. Clown
Hij is dus ook 'gewoon' een huisdier van ons. Niets mis mee, ik hou hem puur voor het plezier wat hij ons geeft en ik zorg heel graag voor hem, elke dag weer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 08:22

Citaat:
Pellie schreef:

ik snap je onderschrift nu ff niet meer? gezien je gekots?

less normal ... more natural
In het onderschrift , lees ik als een gulle middenweg ( waarbij meer op de natural kant.) Als het niet zo is .....gaarne reactie.
En het kotsen.....( jante vindt het een woord met een rare klank...) laat ik even voor wat het is.

Idd Gulden midenweg. Knipoog

Ik had na het plaatsen van mijn bericht me onderschrift al onder de loep genomen.

Ik Lips are sealed vooral van het opdringere gedoe van de naturals. Mensen gaan gewoon te ver...er bestaat zoiets als midden in waarbij we het dier ook een goed bestaan kunnen geven zonder het 23 uur per dag op te sluiten.

Maar goed nu komen we uit op een andere discussie.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:49

Cowgirl schreef:
Ik Lips are sealed vooral van het opdringere gedoe van de naturals. Mensen gaan gewoon te ver...er bestaat zoiets als midden in waarbij we het dier ook een goed bestaan kunnen geven zonder het 23 uur per dag op te sluiten.

Maar goed nu komen we uit op een andere discussie.
Van alle naturals,of een paar..
Ik ben misschien wel een extreme,maar ik dring niks op aan iemand.
Ik doe wat ik wil,met mijn paarden,en ik zal niemand vertellen hoe ze het moeten doen.
Dat is aan ieder voor zich..
Ik kan wel een hint geven over hoe het eventueel ook kan,maar ik dring niks op.
En ik snap je zin niet helemaal eigenlijk..'wij naturals' sluiten een paard toch niet 23 uur per dag op?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:16

Het zou fijn zijn als "wij" en "zij" niet worden gebruikt. Knipoog

Als je in discussie gaat, doe het dan persoonlijk. Je haalt bijvoorbeeld een quote aan.

Discussies tussen "wij" en "zij" lopen toch op niets uit.
Daarbij kun je de plank ook nog eens volledig mislaan. Je vult namelijk in voor de ander. En die kan het weleens heel anders bedoelen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:47

Hoewel ik het liefst mijn paard verkoop aan iemand die het volgende doet:
Ik zou mijn paard allereerst nooit vrijwillig verkopen. Moest het toch moeten, dan zou dat in ieder geval aan iemand zijn die:
1) de paarden zoveel mogelijk (maar in ieder geval meer als de helft van de dag) in een groep buiten heeft staan.
2) denkt vanuit het paard, en dus bekend is met enige vorm van natural horsemanship.
3) Meer met het paard doet als alleen rondjes rijden
4) Mijn paard goed kan rijden (dus geen in de krul getrek en geschop)
5) het paard ijzerloos houdt
6) Ervoor zorgt dat ik er nog op bezoek kan, ook als ie het paard zelf weer verder verkoopt

Moet ik zeggen dat ik de manier waarop iemand zich tegenover mijn paard gedraagt, en de manier waarop iemand rijdt voor mij veel belangrijker is als de manier waarop mijn paard gestalt wordt (mits dat geen 23/7 op stal is). Ik zou mijn paard dus op zich wel aan een normal kunnen verkopen, als ik zie dat de persoon echt gek op mijn paard is, er geduld mee heeft, en het paard in zijn waarde laat.

Eigenlijk is het raar dat een proeftijd meestal voor de koper is, en niet voor de verkoper. Net als bij werkgever/werknemer zou een wederzijdse proeftijd van bijvoorbeeld een week of 2 tot een maand niet verkeerd zijn (uiteraard moet de verkoper wel de kosten betalen aan de koper voor de tijdelijke stalling en verzorging als ie het paard terug wilt). Zo weet je zeker dat je beide blij bent met de overeenkomst. Mocht je zien dat de klik met de koper en je paard toch niet zo goed is, of afspraken niet nagekomen worden, dan is er in ieder geval nog een weg terug....

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:04

Ik denk dat er nog niet zoveel mensen rondlopen die hetzelfde denken over het paard houden als ik.. Dus de kans dat zij op een eigewijze haf zitten te wachten is vrij klein...
Helaas zie ik dus mijn paard, mocht ie ooit weggaan (nooit dus!) gewoon bij een 'normal' staan. Hopelijk wel een die mijn paard met ontzettend veel liefde behandeld, dat is inderdaad het belangrijkst.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:06

Alhoewel de groep mensen die hun paarden zo natuurlijk mogelijk houden groeiende is..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:22

pfff kan iemand mijn berichtjes weg halen...ik geloof dat ik een zooitje van mijn eigen mening heb gemaakt Duivel .

Heb vast te veel champange gedronken Haha!

mijn excuses...volgende keer beter en hopleijk duidelijker Haha! Ach gut

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:24

_angela_ schreef:
6) Ervoor zorgt dat ik er nog op bezoek kan, ook als ie het paard zelf weer verder verkoopt

Dit lijkt me vrij moeilijk te realiseren. Stel nou ik koop jou paard, en moet hem om wat voor reden dan ook weer verkopen, er komt iemand kijken die een geweldige klik heeft met het paard, maar die zit niet op een vorige eigenaar te wachten... Dan denk ik toch dat ik voor het paard zal kiezen en hoe banketstaaf ook, niet voor jou

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:20

Ja dat lijkt mij ook niet realistisch. k Begrijp wel dat je graag je paard wil volgen, maar de verkoop is niet alleen jouw ding.
Een paard verkopen is afstand doen , en zeker als je paard "doorverkocht" wordt.We streven allemaal ernaar om onze paarden niet te hoeven verkopen....maar het loopt wel eens anders als een mens vantevoren kan bedenken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:56

stef schreef:
_angela_ schreef:

Dit lijkt me vrij moeilijk te realiseren. Stel nou ik koop jou paard, en moet hem om wat voor reden dan ook weer verkopen, er komt iemand kijken die een geweldige klik heeft met het paard, maar die zit niet op een vorige eigenaar te wachten... Dan denk ik toch dat ik voor het paard zal kiezen en hoe banketstaaf ook, niet voor jou

Een goede vriendin van mij heeft ook nog steeds wel eens contact met de eigenaren van haar vroegere pony (heeft ze zelf naar de Z2 gereden). En dat terwijl de pony als 3 of 4 keer verkocht is. Ze geven gewoon aan dat de eerste berijder graag wilt weten hoe het met de pon gaat, en de meeste doen daar niet moeilijk over. Ze belt gewoon eens per jaar ofzo, en is bij iedere nieuwe eigenaar 1 keer langs geweest. Het is dus best te doen hoor !! (al kun je het natuurlijk niet afdwingen)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:48

wat een interessante vraag!
Ik heb iets minder moeite met de omstandigheden, uitloop moet, met soortgenoten, liefst 24/7, zou geen enkel paard iets anders toewensen, niet meer dan logisch. IJzers zou ik zonde vinden, dekens maakt me niets uit.
Ik zou mijn paard alleen aan iemand verkopen die nh doet, ik zou iemand anders er ook zeker geen plezier mee doen. Wordt anders een giga gebruiksaanwijzing meegeven Haha! zit opeens te bedenken; parelli-paarden zijn echt niet verkoopbaar (niet dat ik dit ooit zou willen Knipoog )

Verder zou ik als die-hard natural Haha! zeker gewoon een paard kopen bij een normal, dat kan ik nog steeds prima faken Haha! Haha! andersom wordt lastiger Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:54

Ik denk dat je een echt parellipaard ook vooral moet verkopen aan iemand die ook parelli doet. Ik kan me de communicatiestoornissen al voorstellen Nagelbijten / Gniffelen.

Maar goed, zo zou je een engels gereden paard niet aan een western ruiter moeten verkopen en andersom (mits er rekening mee gehouden wordt, omscholing van paard of ruiter, noem maar op).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:57

Ik zie het ook al voor me... paard rent ineens achteruit als je je hand opsteekt om hem te begroeten Haha!. Je kijkt, hee, heeft ie een plekje op zijn kont... weg kont Haha!

En dat paard maar denken: raar mens.. mijn vorige mens snapte nu precies wat ik bedoelde Clown

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:05

ja dat soort dingen zie ik dagelijks gebeuren als mijn weidegenote door de wei loopt..... die kan NIETS met Morrie en ik vind het lastig dat ik haar pony's niet met een blik of een vingerwijzing opzij/achteruit/om kan zetten