aversie tegen "naturals" door een paar extremen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal1973

Re: aversie tegen "naturals" door een paar extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:42

Als iemand zeker is van wat hij doet dan hoeft hij andere daar niet meer van te overtuigen, men zal dan toch wel zien dat hij het goed doet.
En gezond paard herkennen we toch allemaal?
Glanzende vacht zowel met haar als geschoren.
Goede voeten en droge benen. (zie ik ook bij ijzers)
En wat voor mij het belangrijkste is een heldere blik en interesse in de omgeving.
Dit zie je alleen bij paarden die goed gehouden worden zoals het dier nodig heeft.
En laat dit nou voor het ene paard met deken zijn en voor het andere paard zonder.
Wat we allemaal weten is dat ze van veel ruwvoer houden en hun vitaminetjes. Vaak buiten en de meeste houden van andere paarden.
Ik zeg de meeste want heb wel degelijk verhalen gehoord over paarden die dat niet doen. Zal wel veel te maken hebben met de opvoeding en ervaringen als jong paard maar ja het gaat nu eenmaal wel eens verkeerd.
Ik vind dat als men het beste voor heeft voor het dier en het ziet er gelukkig uit dan ben ik ook blij.
Kom namelijk te vaak op stallen waar 20 paarden in de stal staan te schreeuwen naar frisse lucht, aandacht en een weefrek zodat ze de buren ook kunnen zien.
Zeer triest is dit maar ja aangezien ik niet de wereld kan verbeteren kan ik alleen maar zorgen dat mijn paardjes er zo niet bij staan.
Weet wel dat als men niet zeker van zijn of haar zaak is vaak iemand die iets anders doet met de nek aangekeken wordt maar dat is het nu juist. Wees zeker van jezelf dan hoef je je ook niet druk te maken om wat andere denken of doen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:16

@Myrrdin: je hebt helemaal gelijk! Mijn paard is ook een voorbeeld van een tevreden paard, dat zie je aande buitenkant en merk je aan haar. Toch valt ze niet onder natural-regels om het zo maar eens te zeggen. Ze kan voor absoluut niet zonder ijzers voor en ook niet met andere paarden in de wei dan is ze hartstikke bang. Alleen in de wei is ze helemaal gelukkig. Ook een hele dag doe je haar geen plezier mee, lekker een paar uur buiten en daarna lekker eten en slapen op stal. Wel 2x per dag eruit, dus dat betekent dat ik vaak 's avonds nog een uurtje terug ga naar stal om met haar te grazen/wandelen/los te gooien. Goed voer en super kwaliteit hooi. Ik ben het met je eens: je kunt niet altijd alle paarden over 1 kam scheren en 1 bepaalde methode volledig doorvoeren.

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:20

willeke_nijs schreef:
daarmee da'k ook zei veel (niet alle)... Ik weet dat niet iedereen zo denkt... Maar jammer genoeg zijn er veel die zo blind kijken op de prestaties en het belangrijkste vergeten: namelijk de band met je paard... Want het is hij die de topsporter is en het is hij die het voor jou moet waarmaken...

En wat denk je bovendien van de situatie dat je paard oud wordt en je niet meer kunt rijden? Dan speelt de band die je met je paard hebt opgebouwd een heel belangrijke rol als je naar alternatieve gezamenlijke bezigheden voor je paard gaat zoeken! Daar zouden mensen ook meer bij stil moeten staan lijkt me.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:40

yap simodi ben 'k het helemaal mee eens!
Veel paarden hebben maar een héél zielig einde... Zijn de prestaties er niet meer dan worden ze ingeslapen of gaan naar de slacht... Gelukkig zijn niet alle mensen zo... Maar het komt vaak voor... Wij hebben nog een paard van 32 bij ons op de wei staan, kan nog gereden worden in het bos, maar geen dressuur meer in de piste, laat staan springen... Het is een paard van m'n tante en de band die die twee samen hebben is onbeschrijfelijk! Ze kan haast alles doen met haar. Ze heeft vroeger veel grondwerk gedaan en een hechte band opgebouwd, alleen noemde dat toen nog geen NH maar tuttelen met je paard hihi (ik spreek over 20 jaar geleden)... Ik moet zeggen dat ik enorm opkijk naar die band die ze heeft met dat paard! Het was haar eerste paard... Met die anderen heeft ze ook een goede band, alleen niet zo hecht als met haar eerste paard... En dat maakt het op haar oude dag dubbel en dik waard

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:27

Maar het einde van het paard heeft toch niets met dit onderwerp te maken, hoewel het onderwerp wel een eigen topic waardig zou zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat dit aanleiding zou zijn voor een tegenstelling tussen de NHers en welke andere stroming dan ook.

Wat me opvalt, bij topics waarbij de discussie op scherp wordt gezet door een groepje extremen die dan normal of natural zouden zijn, is dat deze heel selectief lezen.
Meer gematigde of genuanceerde reacties worden gemakshalve overgeslagen, of er wordt selectief gelezen en dan wordt de poster ongewild in een of ander kamp ingedeeld.
Ik denk dus ook niet dat het "natural" of "normal" is, wat dat ook in moge houden, maar het meer is te wijten aan een paar karakters.

Dat dekens dierenmishandeling zijn is net zo onzinnig als roepen dat alle 'buitenpaardjes' zielig en alleen in de modder staan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:47

randalinpony schreef:
<knip>
Dat dekens dierenmishandeling zijn is net zo onzinnig als roepen dat alle 'buitenpaardjes' zielig en alleen in de modder staan.

Het gaat niet om de daad, maar het beleid erachter. Als je een paard een deken oplegd omdat JIJ (niet persoonlijk!!) denkt dat ie het koud heeft, dan heb je het niet begrepen. Leg je een deken op, omdat je WEET dat ie het koud heeft, dan ben je goed bezig.
Onze paarden hebben geen ijzers, omdat dat wat we ermee doen dat niet noodzakelijk maakt. Als we echter dit najaar op trektocht gaan met eentje, dan gaan daar ijzers onder omdat we WETEN dat ze dat niet trekt zonder ijzers.
We kiezen ervoor om op trektocht te gaan en nemen onze verantwoordelijkheid naar het paard door haar goed voorbereied mee te nemen, met ijzers. DAT is onze verantwoordelijkheid! Ervoor zorgen dat het paard gezond en veilig datgene kan doen wat wij vragen.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:24

awel ikke dat vind 'k verstandig gesproken!
Als je je zeker voelt van je stuk over hetgeen je doet hoef je je helemaal niet te irriteren aan anderen omdat anderen het anders doen... Zolang je maar kan onderbouwen waarom je iets doet. Dat is net wat veel mensen juist proberen te zeggen.... Je hoort zo dikwijls, mijn paard loopt op ijzers, vraag je dan waarom: dan zeggen ze omdat m'n paard anders gevoelig loopt, vraag je dan of ze dat al hebben geprobeerd zeggen ze: neen ik weet dat gewoon... tjah als je het niet probeert zal je't nooit weten... En 'k heb het ook niet zo op mensen die zeggen dat iets moet omdat het zo hoort.... Dat op zich wil al zeggen dat de persoon niet wil nadenken over hetgeen ie doet bij zijn/haar paard en dus ook nooit zal openstaan voor andere ideeën

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:46

Ik herken de wrevel van TS heel goed.

Opent iemand een topic met een vraag of een bepaald ijzer, is er altijd wel iemand die een kruistocht initieert tegen ijzers. Heel Bokt staat volgespamt met een zekere zeer bekende natural-site, ook als het totaal niet ter zake doet. Een tijd geleden was ik het zo zat dat ik briesend heb geTEMd naar een moderator dat ik stapelgek word van de spam van *die ene site*. Heb je je paard 's winters maar een paar uur buiten of zet je je paard op ijzers en staat hij onder de dekens omdat je hem (iets) hoger in de sport rijdt, dan ben je een dierenbeul en zul je wel een egoist zijn die niet van zijn paard houdt. Etcetera etcetera.

En juist omdat het letterlijk in die bewoordingen wordt gesteld en die mensen gewoon niet luisteren naar je argumenten ga je de discussie niet meer gemakkelijk aan en denk je 'Blijf jij maar 'een beetje spelen met je paard' dan zal ik wel 'mijn paard mishandelen voor sportresultaten.'' En zo wordt de kloof tussen naturals en traditionele (sport?) ruiters steeds groter terwijl dat imo helemaal niet zo hoeft te zijn. Zoals ik als dressuurmuts dingen probeer af te kijken in de springbranche, de endurancebranche etc. kijk ik ook bij de naturals en bij nh naar dingen waar ik mogelijk wat aan heb. Alle kennis is welkom want alle paarden zijn verschillend en wat bij dit paard niet nodig is kan bij het andere paard de key zijn tot de oplossing van een probleem.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 07:44

ikke schreef:
randalinpony schreef:
<knip>

Het gaat niet om de daad, maar het beleid erachter. Als je een paard een deken oplegd omdat JIJ (niet persoonlijk!!) denkt dat ie het koud heeft, dan heb je het niet begrepen. Leg je een deken op, omdat je WEET dat ie het koud heeft, dan ben je goed bezig.
Onze paarden hebben geen ijzers, omdat dat wat we ermee doen dat niet noodzakelijk maakt. Als we echter dit najaar op trektocht gaan met eentje, dan gaan daar ijzers onder omdat we WETEN dat ze dat niet trekt zonder ijzers.
We kiezen ervoor om op trektocht te gaan en nemen onze verantwoordelijkheid naar het paard door haar goed voorbereied mee te nemen, met ijzers. DAT is onze verantwoordelijkheid! Ervoor zorgen dat het paard gezond en veilig datgene kan doen wat wij vragen.

Eehhh... mag ik even?
Dit is dus zon reactie die mijn haartjes wat laat opstijgen.
Bovenstaande was door mij enkel bedoeld als voorbeeld. Het zegt zelfs niets over wat ik over dekens en modderige veldjes vind.
Het antwoord erop is een hele rede over wat verantwoord gedrag tov het paard is.
Maar zat ik daarop te wachten? En is dat hier nodig?

Vraagje aan mij: hebben al mijn paarden dekens, of ijzers onder?
En waarom wel/niet.

EDIT: en bij de post van Urielle sluit ik mij van harte aan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 08:58

Ik sluit mij ook aan bij Urielle.

Uiteindelijk kun je overal wat van leren. BTW, wij mogen dan wel denken dat de methode (welk labeltje je er dan ook op wil plakken) waarop wij met ons paard omgaan een wezenlijk verschil maakt, maar bepaalde basisbehoeften zijn voor alle paarden hetzelfde (beweging, contact met soortgenoten, de hele dag kunnen eten). Dus of je nou bitloos boscrost of in het krulletje getrokken dressuur hobbelt, als je zorgt dat je je paard voorziet in zijn basisbehoeften dan is je paard al heel gelukkig. Dat ene uurtje interactie met jou doorstaat hij dan ook wel (ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik werk dus ik ben geen 24 uur per dag met mijn paarden bezig). Belangerijker is dat hij de overige 23 uur dat jij niet met hem bezig bent gelukkig is.

Om een voorbeeldje te geven; Vorige week kwam een vertegenwoordiger van PAVO bij ons om uiteraard zijn producten te slijten. Hij was zeer onder de indruk van de conditie waarin alle paarden zonder uitzondering verkeerden. Alle paarden liepen buiten, dus hij kon ze allemaal zien. Het waren exemplaren met en zonder dek, wel geschoren/niet geschoren, met en zonder ijzers en van 'natural' en 'traditionele' eigenaren. Ook liepen alle leeftijden door elkaar (van jaarling tot bejaarde, heel belangerijk voor de sociale behoeftes volgens Machteld van Dierendonck).

De meneer van Pavo vroeg ook nog wat wij voerden. Wij voeren enkel een goede kwaliteit voordroogkuil, basisbrok en degene die wat extra's nodig hebben krijgen haver. Maar onze paarden gaan zomer en winter de hele dag naar buiten (waar zij ook de hele dag kunnen eten) en wanneer zij binnenstaan kunnen zij nog contact met elkaar hebben.

Conclusie: de meneer van PAVO kon met onverrichte zaken naar huis. Uiteindelijk zal de methode EN de wijze waarop die wordt toegepast wel een verschil maken in hetgeen je met je paard kan en/of kan bereiken, maar als we het echt hebben over het welzijn dan wegen de basisbehoeften van een paard veel zwaarder dan de methode waarop een paard dat ene uurtje van de dag met zijn baas iets moet doen (er van uitgaande dat een methode op een juiste paardvriendelijke wijze wordt toegepast).

Dus als je paard een goede kwaliteit voer krijgt (in verhouding met het werk wat hij moet doen. Mengsels, supplementen etc zijn dan helemaal niet nodig), de hele dag kan eten, zeker 8 uur per dag buiten loopt met voldoende soortgenoten en op stal ook nog contact kan hebben met zijn buurman, dan is je paard al gelukkig.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:38

Goh, jij lijkt me op een fijne stal te staan Jasmijn, waar is dat ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:08

randalinpony schreef:
ikke schreef:
[Het gaat niet om de daad, maar het beleid erachter. Als je een paard een deken oplegd omdat JIJ (niet persoonlijk!!) denkt dat ie het koud heeft, dan heb je het niet begrepen. Leg je een deken op, omdat je WEET dat ie het koud heeft, dan ben je goed bezig.
[/quote]

Eehhh... mag ik even?
Dit is dus zon reactie die mijn haartjes wat laat opstijgen.
Bovenstaande was door mij enkel bedoeld als voorbeeld. Het zegt zelfs niets over wat ik over dekens en modderige veldjes vind.
Het antwoord erop is een hele rede over wat verantwoord gedrag tov het paard is.
Maar zat ik daarop te wachten? En is dat hier nodig?

Vraagje aan mij: hebben al mijn paarden dekens, of ijzers onder?
En waarom wel/niet.

EDIT: en bij de post van Urielle sluit ik mij van harte aan.

Ehm, ja, jij mag. En nee, ik bedoel het niet persoonlijk. Je quote gaf alleen een insteek voor mij. Of het hier nodig is, geef ik geen mening over, ik geef alleen aan de hand je quote aan waar het verschil zit tussen "volgelingen" in welke vorm dan ook en degenen die op basis van vergaarde kennis een zo goed mogelijke beslissing neemt.

Dat Urielle qua visie niet ver bij mij vandaan zit, had ik al eerder gemerkt en met de visie van Jasmijn78 kan ik ook meegaan.
Om die visie eens kort en krachtig samen te vatten: moed, beleid en trouw.........
Laatst bijgewerkt door ikke op 01-05-06 13:13, in het totaal 2 keer bewerkt

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:11

Ik vond de bijdrage van Ikke nou juist heel genuanceerd, en niet gericht aan één persoon of doelgroep . Meer een boodschap van "kijk wat er kan en mogelijk is, en handel daarnaar".

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:18

@Ikke: volgens mij missen we elkaars punt volledig.

Mijn punt bij de oorspronkelijke quote was dat het zo onzinnig is de discussie steeds in het extreme te trekken, zowel door de pros als contras.

Jouw punt is dat je moet handelen naar eigen overwegingen?
Mee eens.

@promptertje: ik snap je wel, maar als je zoiets nav zon quote plaatst, kun je je afvragen, waarom hier en nu?
Laat ik het zo stellen: het kán heel belerend overkomen. Zo was het niet bedoeld, maar ik kan me dus voorstellen dat het precies is waar sommigen niet op zitten te wachten.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 01-05-06 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:21

Urielle schreef:

Opent iemand een topic met een vraag of een bepaald ijzer, is er altijd wel iemand die een kruistocht initieert tegen ijzers. Heel Bokt staat volgespamt met een zekere zeer bekende natural-site, ook als het totaal niet ter zake doet. Een tijd geleden was ik het zo zat dat ik briesend heb geTEMd naar een moderator dat ik stapelgek word van de spam van *die ene site*. Heb je je paard 's winters maar een paar uur buiten of zet je je paard op ijzers en staat hij onder de dekens omdat je hem (iets) hoger in de sport rijdt, dan ben je een dierenbeul en zul je wel een egoist zijn die niet van zijn paard houdt. Etcetera etcetera.

En juist omdat het letterlijk in die bewoordingen wordt gesteld en die mensen gewoon niet luisteren naar je argumenten ga je de discussie niet meer gemakkelijk aan en denk je 'Blijf jij maar 'een beetje spelen met je paard' dan zal ik wel 'mijn paard mishandelen voor sportresultaten.'' En zo wordt de kloof tussen naturals en traditionele (sport?) ruiters steeds groter terwijl dat imo helemaal niet zo hoeft te zijn. Zoals ik als dressuurmuts dingen probeer af te kijken in de springbranche, de endurancebranche etc. kijk ik ook bij de naturals en bij nh naar dingen waar ik mogelijk wat aan heb. Alle kennis is welkom want alle paarden zijn verschillend en wat bij dit paard niet nodig is kan bij het andere paard de key zijn tot de oplossing van een probleem.

Ik ga met jou mee

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:45

randalinpony schreef:
@Ikke: volgens mij missen we elkaars punt volledig.

Mijn punt bij de oorspronkelijke quote was dat het zo onzinnig is de discussie steeds in het extreme te trekken, zowel door de pros als contras.

Jouw punt is dat je moet handelen naar eigen overwegingen?
Mee eens.

Ja, ik snap jou punt, en daar ga ik in mee. Mijn doel was om eventuele extreme pro's en/of contra's meteen de kop in te drukken. Handelen naar eigen overweging, inderdaad en niet iemand dwingend de wet voorschrijven.
Misschien kwam dat wat ongelukkig over, doordat ik je quote los haalde van de rest, sorry, zo was ie niet bedoeld.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:54

Urielle schreef:

Dat is wel zo, maar als je op bokt een topic opent met een vraag over natuurlijk bekappen krijg je altijd weer meteen een andere bekende site (of eigenlijk 2) om de oren geslagen en loopt het weer uit op een discussie over hoe goed of slecht het wel niet is.
Op die manier krijg je als natuurlijk bekapper weer een hekel aan de rest van het forum, ook weer door de extremen (het zijn immers altijd dezelfden die dan weer opduiken).

Ik ben er helemaal niet voor om overal maar dingen te gaan spammen of iedereen die het anders doet af te kraken, maar het feit dat je je heel veel moet verdedigen in bepaalde topics maken natuurlijk wel dat reacties steeds extremer worden, van beide kanten.

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:59

Jah, hihi, had ik al gesnapt hoor...al duurde het wat lang.

@Wendy: Ik denk dat de 'extremen' aan beide kanten zitten.
Terwijl godzijdank de grijze massa véél groter is.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:02

randalinpony schreef:

@Wendy: Ik denk dat de 'extremen' aan beide kanten zitten.
Terwijl godzijdank de grijze massa véél groter is.

Gelukkig wel ja

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:21

Ik begrijp heel goed dat voor veel mensen *die ene site* een bron van informatie en inspiratie is en ik ga er ook vanuit dat mensen die posten om anderen verder te helpen.
Maar ik moet ook gewoon heel eerlijk zeggen dat ik dat eerder vind passen in een topic over natuurlijk bekappen dan wanneer iemand een vraag stelt als (even hypothetisch): mijn voorijzers zijn meer afgesleten dan mijn achterijzers, hoe komt dat toch en kan dat kwaad? Ik kan me zelfs nog voorstellen dat iemand zegt 'Goh, mijn paard zijn voeten sleten ook zo ontzettend ongelijk en ik was enorm gebaat bij natuurlijk bekappen want nu zijn de hoeven een stuk harder.'

In plaats daarvan stond er dan een reactie bij als 'Ijzers zijn uberhaupt al hartstikke slecht. Je helpt heel de voeten en het beenwerk van je paard naar de sodeju, kijk maar op http: .... '

En DAT zijn dus uitgerekend de reacties die mij dan enorm tegen de haren instrijken en eerlijk gezegd is mijn eerste, zeer onvolwassen reactie dan om mijn kont tegen de krib te gooien en puur om te treiteren de discussie al aan te gaan. De ene keer kan ik die neiging iets beter bedwingen dan de andere keer dus ik weet zeker dat er op Bokt ook een heleboel mensen zijn die over mij denken 'Tjee, heb je dat arrogante drammerige wijf ook weer.'

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:40

Urielle schreef:
Ik begrijp heel goed dat voor veel mensen *die ene site* een bron van informatie en inspiratie is en ik ga er ook vanuit dat mensen die posten om anderen verder te helpen.
Maar ik moet ook gewoon heel eerlijk zeggen dat ik dat eerder vind passen in een topic over natuurlijk bekappen dan wanneer iemand een vraag stelt als (even hypothetisch): mijn voorijzers zijn meer afgesleten dan mijn achterijzers, hoe komt dat toch en kan dat kwaad? Ik kan me zelfs nog voorstellen dat iemand zegt 'Goh, mijn paard zijn voeten sleten ook zo ontzettend ongelijk en ik was enorm gebaat bij natuurlijk bekappen want nu zijn de hoeven een stuk harder.'

In plaats daarvan stond er dan een reactie bij als 'Ijzers zijn uberhaupt al hartstikke slecht. Je helpt heel de voeten en het beenwerk van je paard naar de sodeju, kijk maar op http: .... '

En DAT zijn dus uitgerekend de reacties die mij dan enorm tegen de haren instrijken en eerlijk gezegd is mijn eerste, zeer onvolwassen reactie dan om mijn kont tegen de krib te gooien en puur om te treiteren de discussie al aan te gaan. De ene keer kan ik die neiging iets beter bedwingen dan de andere keer dus ik weet zeker dat er op Bokt ook een heleboel mensen zijn die over mij denken 'Tjee, heb je dat arrogante drammerige wijf ook weer.'

ik ben het helemaal met je eens! sommige mensen zijn zo vastgebeten in die ene methode (welke dan ook) dat al het andere niet meer goed kán zijn. vooral door die ongenuanceerde reacties ontstaat die 'aversie'. idd door sommige 'drammers'.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 00:46

merrieveulen schreef:
Urielle schreef:

ik ben het helemaal met je eens! sommige mensen zijn zo vastgebeten in die ene methode (welke dan ook) dat al het andere niet meer goed kán zijn. vooral door die ongenuanceerde reacties ontstaat die 'aversie'. idd door sommige 'drammers'.

En als je dan ook nog weet wie en wat achter die bepaalde site zitten, dan ben je helemaal met stomheid geslagen.........

verder kan ik alleen constateren dat we het hier steeds enger eens beginnen te worden. Jakkes, dan hebben we niks meer om elkaar in de haren te vliegen.....

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 00:58

Elke groep kent extreme aanhangers, niet alleen naturals. Mijn aversie is dan ook tegen doorgetrokken extremiteiten, deze zijn altijd slecht.

Ik geef je een tip, ontwijk ze, negeer ze...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 07:40

Urielle schreef:

dabedoelik

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:49

ikke schreef:
En als je dan ook nog weet wie en wat achter die bepaalde site zitten, dan ben je helemaal met stomheid geslagen.........

en wat voor mensen er daar op het forum zitten. Daar is de grootste extremist van bokt nog een watje bij