Ik dank dat als je het niet zelf geprobeerd hebt of uit eerste hand gezien hebt je niet kan oordelen.
Bijvoorbeeld dat je per definitie tegen natuurlijk bekappen bent. Het zal idd niet voor élk paard goed zijn, maar er zijn heel veel paarden die er wél baat bij hebben. Dan is het dus niet per definitie slecht.
En ook doordat er bepaalde dingen gevraagt worden over wijken voor druk, wat doe je als een paard naar je steigert etc. geeft mij het idee dat je je er niet genoeg in verdiept hebt.Nu ben jij eigenlijk degene die over mij oordeelt, hoe weet je dat ik het niet geprobeerd heb of niet uit de eerste hand gezien heb?
Ik heb me namelijk wel verdiept in NH, natuurlijk bekappen en dat soort dingen en ook verschillende aspecten hiervan uit eerste hand gezien.
Ik heb gezien wat natuurlijk bekappen kán aanrichten en ik vind dat iets wat zoiets kán aanrichten, gewoon niet gedaan zou moeten worden, maar dat terzijde want daar gaat het hier verder niet over.
Ik stel die vragen over steigeren enzo, omdat mijn ervaring is, naar wat ik ervan gezien heb, dat de echte dominante flikkers hier niet dusdanig op reageren dat je zonder gevaar voor eigen leven op zo'n manier met zo'n soort paard bezig kan zijn.
Maar mocht iemand zich geroepen voelen het tegendeel te bewijzen dan ben ik natuurlijk erg benieuwd..
Nee, doe ik niet. Maar kan je mij uitleggen waarom je volgens jou niet een (zwaar) parcours bitloos kan springen, als je paard dus wat ik eerder zei, op je zit, druk op de neus etc terugkomt en verzameld? Qua kracht win je het toch nooit van een paard. Dus als jou paard goed bitloos afgericht is, waarom niet?
Ik bedoel, je kan wel veedrijven etc. met een bosal bijvoorbeeld. Dan hoef je wel niet ergens over te springen (meestal
) maar je paard moet wel super aan de hulpen zijn, gelijk terugkomen, draaien, weer vooruit, mee gaan met de bewegingen van de koe dus kunnen verzamelen en weer weg rijden...Nogmaals, het kan wel, maar dan heb je echt een scherp hulpmiddel nodig zoals de hackamore, welke ik persoonlijk minder vriendelijk vind dan een hoop bitten, trek maar eens flink aan zo'n hackamore en zie wat dat kan aanrichten.
Met weinig druk kan je een paard in een zwaar parcours gewoon niet rijden, omdat beesten die hier aanleg voor hebben gruwelijk trekken op de sprong en jij met een simpel bitloos hoofdstel of een watertrensje vaak niet veel meer te vertellen hebt.