Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:16

EquiDJ schreef:
Ik dank dat als je het niet zelf geprobeerd hebt of uit eerste hand gezien hebt je niet kan oordelen.
Bijvoorbeeld dat je per definitie tegen natuurlijk bekappen bent. Het zal idd niet voor élk paard goed zijn, maar er zijn heel veel paarden die er wél baat bij hebben. Dan is het dus niet per definitie slecht.
En ook doordat er bepaalde dingen gevraagt worden over wijken voor druk, wat doe je als een paard naar je steigert etc. geeft mij het idee dat je je er niet genoeg in verdiept hebt.

Nu ben jij eigenlijk degene die over mij oordeelt, hoe weet je dat ik het niet geprobeerd heb of niet uit de eerste hand gezien heb?
Ik heb me namelijk wel verdiept in NH, natuurlijk bekappen en dat soort dingen en ook verschillende aspecten hiervan uit eerste hand gezien.
Ik heb gezien wat natuurlijk bekappen kán aanrichten en ik vind dat iets wat zoiets kán aanrichten, gewoon niet gedaan zou moeten worden, maar dat terzijde want daar gaat het hier verder niet over.
Ik stel die vragen over steigeren enzo, omdat mijn ervaring is, naar wat ik ervan gezien heb, dat de echte dominante flikkers hier niet dusdanig op reageren dat je zonder gevaar voor eigen leven op zo'n manier met zo'n soort paard bezig kan zijn.
Maar mocht iemand zich geroepen voelen het tegendeel te bewijzen dan ben ik natuurlijk erg benieuwd..

Nee, doe ik niet. Maar kan je mij uitleggen waarom je volgens jou niet een (zwaar) parcours bitloos kan springen, als je paard dus wat ik eerder zei, op je zit, druk op de neus etc terugkomt en verzameld? Qua kracht win je het toch nooit van een paard. Dus als jou paard goed bitloos afgericht is, waarom niet?
Ik bedoel, je kan wel veedrijven etc. met een bosal bijvoorbeeld. Dan hoef je wel niet ergens over te springen (meestal ) maar je paard moet wel super aan de hulpen zijn, gelijk terugkomen, draaien, weer vooruit, mee gaan met de bewegingen van de koe dus kunnen verzamelen en weer weg rijden...

Nogmaals, het kan wel, maar dan heb je echt een scherp hulpmiddel nodig zoals de hackamore, welke ik persoonlijk minder vriendelijk vind dan een hoop bitten, trek maar eens flink aan zo'n hackamore en zie wat dat kan aanrichten.
Met weinig druk kan je een paard in een zwaar parcours gewoon niet rijden, omdat beesten die hier aanleg voor hebben gruwelijk trekken op de sprong en jij met een simpel bitloos hoofdstel of een watertrensje vaak niet veel meer te vertellen hebt.

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:46

Amen !!!!!!!!!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:57

Climax schreef:
EquiDJ schreef:
Ik dank dat als je het niet zelf geprobeerd hebt of uit eerste hand gezien hebt je niet kan oordelen.
Bijvoorbeeld dat je per definitie tegen natuurlijk bekappen bent. Het zal idd niet voor élk paard goed zijn, maar er zijn heel veel paarden die er wél baat bij hebben. Dan is het dus niet per definitie slecht.
En ook doordat er bepaalde dingen gevraagt worden over wijken voor druk, wat doe je als een paard naar je steigert etc. geeft mij het idee dat je je er niet genoeg in verdiept hebt.

Nu ben jij eigenlijk degene die over mij oordeelt, hoe weet je dat ik het niet geprobeerd heb of niet uit de eerste hand gezien heb?
Ik heb me namelijk wel verdiept in NH, natuurlijk bekappen en dat soort dingen en ook verschillende aspecten hiervan uit eerste hand gezien.
Ik heb gezien wat natuurlijk bekappen kán aanrichten en ik vind dat iets wat zoiets kán aanrichten, gewoon niet gedaan zou moeten worden, maar dat terzijde want daar gaat het hier verder niet over.
Ik stel die vragen over steigeren enzo, omdat mijn ervaring is, naar wat ik ervan gezien heb, dat de echte dominante flikkers hier niet dusdanig op reageren dat je zonder gevaar voor eigen leven op zo'n manier met zo'n soort paard bezig kan zijn.
Maar mocht iemand zich geroepen voelen het tegendeel te bewijzen dan ben ik natuurlijk erg benieuwd..

Nee, doe ik niet. Maar kan je mij uitleggen waarom je volgens jou niet een (zwaar) parcours bitloos kan springen, als je paard dus wat ik eerder zei, op je zit, druk op de neus etc terugkomt en verzameld? Qua kracht win je het toch nooit van een paard. Dus als jou paard goed bitloos afgericht is, waarom niet?
Ik bedoel, je kan wel veedrijven etc. met een bosal bijvoorbeeld. Dan hoef je wel niet ergens over te springen (meestal ) maar je paard moet wel super aan de hulpen zijn, gelijk terugkomen, draaien, weer vooruit, mee gaan met de bewegingen van de koe dus kunnen verzamelen en weer weg rijden...

Nogmaals, het kan wel, maar dan heb je echt een scherp hulpmiddel nodig zoals de hackamore, welke ik persoonlijk minder vriendelijk vind dan een hoop bitten, trek maar eens flink aan zo'n hackamore en zie wat dat kan aanrichten.
Met weinig druk kan je een paard in een zwaar parcours gewoon niet rijden, omdat beesten die hier aanleg voor hebben gruwelijk trekken op de sprong en jij met een simpel bitloos hoofdstel of een watertrensje vaak niet veel meer te vertellen hebt.

Wie heeft hier nu wat geschreven? Beetje verwarrend zo.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:49

Is wel duidelijk aan de inhoud, haha

Nee bij mijn stukje was EquiDJ de vetgedrukte tekst en ik de normale tekst.

Pasterza

Re: Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 23:12

Citaat:

Wat dacht je van springruiter Luca Moneta uit Italie, hij springt bitloos op grand prix niveau
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ow enne in Nederland (of een ander land) rijd er een springruiter met een bosal op geloof ik in de z klasse of hoger. Zal z'n naam effe zoeken

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:34

ik had deze foto's al eens gezien, ik moest er toevallig gisteren aan denken, maar wist niet meer wie het was

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:39

Climax, dus jij wil zeggen dat je VEEL PIJN bij je paard moet kunnen veroorzaken, om hem tijdens een springparcours in bedwang te houden?

Het lijkt mij dat hier een betere oplossing voor is, namelijk het paard laten DENKEN tijdens het parcours, de impuls onder alle omstandigheden kunnen beheersen.
En ja, dat is een stuk moeilijker dan er een scherp bit in hangen waarmee je meer pijn kunt veroorzaken bij je paard.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 09:19

Ik heb Albert Zoer ook op een hackemore zien rijden tijdens indoor brabant .

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:21

Een hackemore is natuurlijk wel bitloos, maar ik vind hem niet in dit rijtje thuis horen

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:37

Bosal, hackamore, dit zijn in mijn ogen ook niet echt paardvriendelijke optomingen. Bij verkeerd gebruik kun je het neusbeen breken. Dit heeft in mijn ogen een sterkere inwerking dan een bit

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:03

Bij grote springwedstrijden op tv zie ik wel steeds meer trensbitten. Dus dat goede springpaarden niet te houden zijn op trensbitten gaat dus ook al niet meer op.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:14

Anouar15 schreef:
Bij grote springwedstrijden op tv zie ik wel steeds meer trensbitten. Dus dat goede springpaarden niet te houden zijn op trensbitten gaat dus ook al niet meer op.

Beetje naief om serieus te denken dat een groot deel daarvan trensbitten zijn.
Haal ze er maar eens uit groot deel ziet er van de binnenkant heel anders ut.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:15

callippo schreef:
Climax, dus jij wil zeggen dat je VEEL PIJN bij je paard moet kunnen veroorzaken, om hem tijdens een springparcours in bedwang te houden?

Het lijkt mij dat hier een betere oplossing voor is, namelijk het paard laten DENKEN tijdens het parcours, de impuls onder alle omstandigheden kunnen beheersen.
En ja, dat is een stuk moeilijker dan er een scherp bit in hangen waarmee je meer pijn kunt veroorzaken bij je paard.

Je hoeft helemaal niet veel pijn te veroorzaken maar op een wat scherpere optoming kan je met veel minder druk een veel grotere hulp overbrengen.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:16

schaapjuh schreef:
Citaat:

Wat dacht je van springruiter Luca Moneta uit Italie, hij springt bitloos op grand prix niveau
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ow enne in Nederland (of een ander land) rijd er een springruiter met een bosal op geloof ik in de z klasse of hoger. Zal z'n naam effe zoeken

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, ik zei ook heb je vaak weinig te vertellen.
Zullen uiteraard wel beesten zijn wel rondkomen zonder bit, maar voor het grootste deel is het niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:35

Climax schreef:
Zullen uiteraard wel beesten zijn wel rondkomen zonder bit, maar voor het grootste deel is het niet te doen.

Dit kun je niet zomaar stellen. Het is niet dat weinig ruiters met bit rijden omdat bitloos niet te doen zou zijn, maar omdat het gewoon (nog) niet gedaan wordt en ervan uitgegaan wordt dat het niet te doen zal zijn. Zelf ben je daar immers ook een voorbeeld van.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:13

Jovarna schreef:
Climax schreef:

Dit kun je niet zomaar stellen. Het is niet dat weinig ruiters met bit rijden omdat bitloos niet te doen zou zijn, maar omdat het gewoon (nog) niet gedaan wordt en ervan uitgegaan wordt dat het niet te doen zal zijn. Zelf ben je daar immers ook een voorbeeld van.

Ik ga me er idd niet aan wagen een parcours te springen zonder bit.
Ja wil ik best maar dan met een ander hulpmiddel waarmee ik wat te vertellen heb, zoals een hackamore, dat wil ik best doen maar is onvriendelijker dan het gemiddelde bit.

Je kunt ook niet zomaar stellen dat het wel te doen is, probeer het maar eens een groot deel van de sportpaarden is gewoonweg te heet / te moeilijk om zonder bit te kunnen rijden, tenzij het met iets richting de hackamore gedaan wordt maar oke dan horen we volgens jullie normen eigenlijk ook niet meer over paardvriendelijk hulpmiddel te spreken.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:51

Climax schreef:
Je hoeft helemaal niet veel pijn te veroorzaken maar op een wat scherpere optoming kan je met veel minder druk een veel grotere hulp overbrengen.

Je zegt het zelf al: een SCHERPERE optoming, met minder druk een grotere hulp overbrengen --> meer druk veroorzaken bij het paard, dus meer pijn in zijn mond.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:07

callippo schreef:
Climax schreef:

Je zegt het zelf al: een SCHERPERE optoming, met minder druk een grotere hulp overbrengen --> meer druk veroorzaken bij het paard, dus meer pijn in zijn mond.

Dat is toch onzin. Bij een normaal bit of een minder scherpe optoming zonder bit, moet je zelf 5 keer zo hard inwerken om reactie te krijgen, met een scherpere optoming hoef je zelf minder in te werken.
Maar het resultaat is hetzelfde (zou hetzelfde moeten zijn).

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:33

héhé ben daarstraks eens gaan rondrijden met de auto op zoek naar een bitloos hoofdstel in de ruitershop heb er eentje gevonden. Lijkt enorm veel op de bitless briddle van Dr. Cook, alleen een goedkopere versie

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:23

Ik rij soms bitloos met het model 'cook' (ik heb een nepper). Het rijdt heerlijk, paard geeft netjes na (en schuimt ook). De aanleuning is zodanig goed dat ik best een wedstrijd zou willen rijden.
Ik heb er gisteren ook mee gesprongen (tot 1 meter) en dat ging ook goed. Het stuurt minstens net zo goed als met bit.

Ik ken alleen ook iemand die het niet prettig vindt rijden, terwijl ik op hetzelfde paard wel het paard netjes kan sturen en het paard loopt bij mij bitloos ook gewoon aan de teugel.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:41

M'n moeder kwam gisteren met de bit thuis (het blad dan hè) Dus ik heb het artikel nu ook gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:42

Dan kan het heel goed zijn dat jij 'beter' en bewuster rijdt, dwz meer met je lijf, je balans, je focus, je energie etc. (zoals het imo hoort).

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:07

Hier dressuurfoto's van bitloos rijden van een gewone wedstrijdruiter, ik heb niet het talent van een topruiter.
Wie zegt dat je bitloos geen aanleuning kunt hebben. Het paard loopt gewoon aan de teugel en het oogt zoals men graag ziet op wedstrijden. Maar je mag er niet mee starten, anders zou ik het wel durven proberen.

viewtopic.php?f=10&t=568619&hilit=

Laurine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 19:30

Tja ik weet eigenlijk niet helemaal wat ik er van moet vinden,, je kan wel zonder bit gaan rijden en het is misschien wel fijner voor het paard maar toch ik denk gewoon dat ik het hou met bit ik denk dat je zonder bit niet veel controle hebt het is eigenlijk het zelfde als met halster rijden!!

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:13

cinny1 schreef:
Bosal, hackamore, dit zijn in mijn ogen ook niet echt paardvriendelijke optomingen. Bij verkeerd gebruik kun je het neusbeen breken. Dit heeft in mijn ogen een sterkere inwerking dan een bit

Touwhalster is ook niet paardvriendelijk, bij verkeerd gebruik.

Elk paard zou in principe op een simpel halstertje rond te sturen moeten zijn, ik ben geen tegenstander van bitten. Wel tegenstander van mensen die vinden dat er paarden zijn die zonder bit niet rond te sturen zijn, dat kan je ELK paard leren.