[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:26

dat hangt van verschillende factoren af. een paard op commando in een bepaalde gang over de hoefslag laten lopen is niet vergelijkbaar met een JU in mijn ogen. maar goed, dan moet je nog kijken naar wat voor paard je hebt, hoe je de oefening uitvoert, etc. ik principe heb ik niks tegen longeren zonder lijn, bij mij ligt dat ver af van de JU, maar goed dat ben ik, met mijn eigen paarden. hoeft dus niet voor iedereen zo te zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:09

nielsd schreef:
Wat is volgens jullie dan het verschil tussen longeren zonder longeerlijn (in een roundpen) en een JU.
Zijn jullie daar dan ook op tegen?

Longeren zonder lijn/loswerken is heel wat anders in mijn ogen dan de JU. Het verschil is de druk die je oplegt, en het feit dat je vaker van hand en gang veranderd. Ik kan met round pennen mijn paard binnendoor en buitenom laten draaien, op commando van gang laten veranderen, halthouden, zijwaarts en achterwaarts laten gaan. Grondwerk zonder lijn dus.

Op het moment dat longeren zonder lijn domweg rondjes lopen wordt ben je verkeerd bezig....hou het interessant voor ze.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:32

Bekijk het eens uit de ogen van een paard. Hoe weet hij het verschil? En wat laat hij zien tijdens het longeren? Dezlfde signalen als tijdens join Up of loswerken. Alleen besluiten WIJ er dan niet op te reageren.

Een paard ga je gedurende zjin leven conditioneren. Dan gaat hij begrijpen wat je op dat moment wilt. Maar dat duurt toch echt wel even! Het paard benadert alles vanuit zijn eigen wezen, hoe hij alles leert en ziet.

De opemrking van Cassidy is een hele belangrijke. Probeer alles zo afwisselend mogelijk te maken, dat is voor het paard (en voor jezelf) het leukste!

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:22

Ik ben het helemaal met annemariev eens, als ik gewoon longeer zonder bijzetteugels ofzo, merk ik ook dat hij met zijn hoofd naar beneden gaat en gaat likken. Terwijl de druk dan toch echt niet hoog is. Dit zie ik vooral bij jonge paarden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 12:53

Uitgaande van dominantie, conditionering van het paard o.k. Net als honden die nerveus worden en een droge mond krijgen bij stress en hun lippen likken toont een paard dat kauwgedrag. Net als een veulentje 'klappert' als hij een oudere, sterkere, ontmoet. Daarom heb ik wat moeite met de dominante posite van de mens. Niet iedere paard heeft dat nodig, sommige paarden voelen zich al zo minderwaardig en vertonen bijna autistisch gedrag.

JU werkt bij hen dan als een kwelling, ze voelen zich toch wel ondergeschikt, zeker als iemand met te weinig gevoel dit toepast. Het effect is dan inderdaad dat je 'de baas' bent over dit edele en slimme dier.
Het is zo gebaseerd op de cowboys die inderdaad alleen maar baas wilden spelen en het aard als dom zien, ik generaliseer nu alleen maar om het te verduidelijken en bedoel niet dat iedereen slecht is, dat niet.
Gevoel, empathie, heb je hard nodig als je dit dier wil begrijpen, en begrepen worden.
Ik mis gewoon de ontwikkeling van de mens EN het paard.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 13:03

Ik denk ook dat we heel voorzichtig moeten zijn wat we eigenlijk doen met JU. Het is voor het paard een duidelijke, niet mis te verstaan boodschap. Maar kunnen we onszelf wel als een echte 'paarden'leider beschouwen? In hoeverre heeft een paard na een join up vertrouwen in de mens en respect net zoals hij die heeft voor de echte leidmerrie?
Wat is de definite van dominantie? Kunnen we bij paarden wel spreken van dominantie net zoals bij honden? Ik denk ook dat sommige paarden zo gevoelig zijn en al volgzaam van nature dat een join up een zware dobber wordt, vooral door personen die de lichaamssignalen niet goed genoeg begrijpen...Ik ben niet tegen de join-up, maar de hele hype errond kan voor veel paarden misverstanden geven denk ik...
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 03-03-07 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 13:08

ik zie dit topic/stickie nu pas (shame on me Bloos )

vorig jaar heb ik de cursussen join up en follow up bij annemarie gevolgd. in die paar dagen tijd dat ik daar ben geweest is mijn hele houding tegenover het paard veranderd. wat een wereld dat er open ging, dan alleen de manege en wat je daar leert.
zelf ben ik ook een stuk rustiger geworden (een goede tip spine and joint (revalidatiecentrum) en cursus van annemarie is errug goed voor als je rustiger wil worden Haha! )
ik sta nu anders tegenover het paard. zelf ben ik wat op dit moment wat meer op MR gericht, maar langzamerhand ga ik dat uitbreiden door wat van parelli ed te leren, zodat ik niet alles op m'n dak krijg en het goed kan begrijpen.
ook heeft mij zelf meer vertrouwen gekregen tegenover het paard, omdat ik een ongeluk heb gehad en niet goed begreep waarom, heeft me dit ook inzicht gegeven.

maar waar ik nou super de super trots op ben is afgelopen week.

mensen wouden hun 2 paardjes bij ons stallen alleen had ze een probleem met haar paard trailer laden. het paard was verwaarloosd, had 4 maanden ofzo in de stal gestaan zonder uitgemest te worden. werd wel gevoerd.
ik had aangeboden om te komen kijken of helpen. het beestje was mensenschuw geworden en ze was 3 maanden met haar bezig om haar alleen te pakken kunnen krijgen.
toen we daar aankwamen ben ik tegen de tralies gaan leunen, paard snuffelde een beetje maar ging al snel verder met hooi eten, maar toch die nieuwsgierigheid was er! gevraagd of de eigenaresse het goed vond als ik even in de opening van de stal ging staan. dus in de opening gaan staan, paardje wist niet zo goed wat die met me moest, maar daar verder geen aandacht aan besteed, gewoon rustig verder gepraat met de anderen. langzaam kwam het paardje naar me toe en ineens voelde ik een neus in mijn haren. ik ben vanaf mijn kont tot letterlijk in mijn gezicht besnuffeld.
vervolgens kreeg ik van de eigenaresse een pepermuntje, in mijn hand gehouden maar niet gereikt. als het paard eraan toe was zou het vanzelf het pepermuntje komen halen en ja heel voorzichtig kwam ze reikend met der hals voor mij langs, had het muntje in mijn rechterhand, paard moest van linkerkant komen, en pakte het muntje. toen deinsde ze wel terug maar kwam weer snuffeld terug.
paar minuten later moest ze van stal verwisseld worden, anders kon ze er niet uit de stal omdat de oplaadbak van de trailer er zou liggen. ze zette dus de stal deur los, eerst wou ze niet komen, maar later kwam ze wel, in paniek, snel de andere stal in.
vervolgens heb ik daar hetzelfde gedaan als in de andere stal. maar nou was het al wat vertrouwder, paardje kwam voor me staan met der nek ook niet meer schrikkerig. ze nodigde mij uit om haar aan te halen. langzaam heb ik mijn houding veranderd en haar aangeraakt zonder dat ze de hoek in vloog. ze heeft heerlijk gekroeld met mij! op een gegeven moment gaf ze zelf ook aan of ik der nog wou kroelen, super Pling
toen kwam de eigenaresse om het halster touw om te doen en weg was ze in de hoek (de eigenaresse heeft niets verkeerd gedaan en is super goed voor haar paarden!! niet dat dat minder word gesteld!!). ze werd even weggeroepen en liet het halster touw liggen. ik dacht dit is mijn moment. ik het touw gepakt en terug gaan staan in de opening, niet waar het paard door kan maar voor mijzelf. gelukkig kwam het paardje snel terug en mocht ik der weer aanraken. ze gaf een kleine schrikreactie maar pakte het verder goed op (het aanraken van haar nogmaals). vervolgens ben ik met het touw langs haar gaan wrijven, leek wel of ze in een soort van trance was, heerlijk! en ontspannen!
door heel verzichtig te aaien en het touw over haar te strelen heb ik haar aangeklikt, totaal geen stress, ook geen poging om in de hoek terug te rennen en dat was maar goed ook want ik stond ook niet meer zo heel stevig op mijn benen (had de rolstoel buiten de stal staan).
vervolgens kwam de eigenaresse terug en ik deed de staldeur los. ik dacht het is nu of nooit, als ik nou stop en overgeef gaat ze de trailer niet meer op en is het vertrouwen over, of ik begeleid haar de trailer in, waarom ik dat eerst niet zou doen is omdat ik ondersteuning moet hebben anders val ik om.
zij zijn aan de kant gegaan en het paard liep mee alsof het de gewoonste zaak was. ik moeilijk de trailer opgekropen en daar ging het eerste beentje. ze begon te twijfelen. tegen haar gaan praten en de lijn lang gelaten, zij moest beslissen en ik stond erin, geen reden om bang te zijn. het heeft nog geen 10 min geduurt en ze stond erin. op een gegeven moment iets gevraagd toen ze er met alle 4 de benen opstond omdat ze achteruit wou gaan, ze stond, super!! heel voorzichtig het andere paard bijgeladen en alles heel rustig opslot gedaan.
de reis verliep rustig.
eenmaal bij de weide, wou ze de trailer niet meer uit. ze kregen het niet voor mekaar. ik met mijn vader naar het paardje toegegaan. ze stond stijf van de stress en wist niet hoe ze het had. haar eerst weer op der gemak gesteld en langzaam kwam er weer ontspanning in het lichaam. ze had ondertussen der hoofd op mijn vaders schouder gelegd. we hebben haar vooraf aan de borst stapje voor stapje naar achteren begeleid, met lichte druk, op een gegeven moment zoiets van je moet er geen spel van maken, maar toen ging ze ook helemaal ervan af! mijn vader had der overgenomen en ik bleef bij de trailer staan. toen wou ze toch weer geen stap verzettten. ik mijn vader geroepen stond 5 meter bij me vandaan met de pony, daar wou het paardje dus wel heen. samen met mij en pa wou het paardje wel lopen, heel rustig de nieuwe wei in. mijn vader zette me af voor bij het hek omdat ze haar dan los zouden laten, maar toen verzette ze weer geen stap, vervolgens heeft hij me bij een andere paal afgezet en daar kon ze gelijk samen met haar andere paardgenootje de weide in.

het was zo ontzettend mooi dat dat paardje wat ik nog nooit heb gezien in anderhalf uur tijd mij zo vertrouwde. ik was zo super trots dat zij mij het vertrouwen gaf dat ik haar zou helpen.

sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat het niet kinderachtig klinkt, maar ik las al die verhalen hier, en ik ben zo blij, dacht dat moet ik ook even kwijt Haha! alle detailen staan er niet bij, dan word het helemaal een verhaal Knipoog

eind van het jaar hoop ik mee te gaan naar engeland van de cursus untouched horses. daar hoop ik ook weer een heleboel te leren! en dat zal wel een ervaring apart zijn.
wat mijn ervaring is dat je je niet moet storten op een abc. dat kan gewoonweg niet, daarmee kom je er niet. MR, parelli of wat dan ook, het is mooi om te kunnen zien wat je op een paard het beste kunt toepassen! op dit moment ben ik nog niet zover dat ik parelli enzo heb gelezen, maar daar wil ik toch ook het een en ander van gaan lezen. tot nu toe heb ik zo onwijs veel geleerd van MR (annemarie), thanks Pling

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:42

Wat een prachtig verhaal !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:48

Net rust kun je heel veel bereiken, ik denk dat het voor jou zelf ook een leerzame ervaring is geweest, wat jij met het paard hebt gedaan was een vorm van friendly game van Parelli....en je hebt gewacht tot het paard zelf contact wilde leggen. Wat dat betreft heeft dat met de toepassing van de JU volgens methode Roberts weinig te maken. Je kreeg de bereidheid om te communiceren vanuit het paard ZONDER toepassing van druk van jouw kant. Het paard had er net zo goed voor kunnen kiezen om geen aandacht aan je te willen schenken.
Je schreef dat je een rolstoel had...een paard heeft heel snel door wat er tegenover hem staat, of het een kind is of iemand met een handicap...noem het intuitie, zijn zesde zin....ik blijf dat fascinerend vinden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-03-07 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:58

super is dat zeg! ik heb dat ook weleens gehad, heel bijzonder! gin in beide gevallen ook om bange dieren, op de één of andere manier zijn die op een dergelijke wijze toch te bereiken.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:38

Ja, paarden hebben donders goed door wie ze voor zich hebben. Ze zijn meesters in het opvangen van die kleine signalen, die wel zo belangrijk zijn. Lachen

Ik heb het ook eens gezien, er kwam een gehandicapt meisje voor de box staan van een paard, maar ze keek niet direct naar het paard, ze had het nog niet door waar ze voor stond. Haar hoofd hield ze altijd een beetje schuin door haar aandoening. Wel, dat paard begon zijn hoofd ook schuin te houden en te kauwen en likken, en toen keek dat meisje op en aaide hem. Dat was zooo mooi Lachen

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:40

Cassidy schreef:
Net rust kun je heel veel bereiken, ik denk dat het voor jou zelf ook een leerzame ervaring is geweest, wat jij met het paard hebt gedaan was een vorm van friendly game van Parelli....en je hebt gewacht tot het paard zelf contact wilde leggen. Wat dat betreft heeft dat met de toepassing van de JU volgens methode Roberts weinig te maken. Je kreeg de bereidheid om te communiceren vanuit het paard ZONDER toepassing van druk van jouw kant. Het paard had er net zo goed voor kunnen kiezen om geen aandacht aan je te willen schenken.
Je schreef dat je een rolstoel had...een paard heeft heel snel door wat er tegenover hem staat, of het een kind is of iemand met een handicap...noem het intuitie, zijn zesde zin....ik blijf dat fascinerend vinden.

je ook een join up in de stal kan doen Knipoog
maar doordat ik die cursussen heb gevolgd heb ik toch veel meer inzicht gekregen!
dit was niet het eerste paard waar ik wat mee had gedaan, maar toch wel het speciaalst Pling
dit had meer met het gevoel te maken na het paard gezien te hebben en was blij dat het beestje me vertrouwde, welke methode hier dan ook aan toegepast zou zijn!
en idd met rust kun je heel veel bereiken Ja dat is volgens mij toch wel 1 van de belangrijkste onderdelen dat je je eigen onder controle hebt en natuurlijk de liefde voor het paard, maar dat staat centraal Haha!

thanks voor de leuke reacties!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:45

Het kan best zijn dat je door die cursussen meer inzicht hebt gekregen, en ik ben het met je eens dat je de join-up in de stal ook kunt krijgen, zonder dat daar het hele - door mij al eerder zo genoemde "circus" aan voorafging. Probleem blijft dat je dit niet in een demonstratie van MR ziet, en ook niet via het boek van MR terug kunt lezen. Wat Ian Vandenberghe laat zien in zijn cursus "Untouched Horses" is niet dat wat de gemiddelde bezoeker bij een Demonstratie van MR te zien krijgt....

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 00:02

Cassidy schreef:
Het kan best zijn dat je door die cursussen meer inzicht hebt gekregen, en ik ben het met je eens dat je de join-up in de stal ook kunt krijgen, zonder dat daar het hele - door mij al eerder zo genoemde "circus" aan voorafging. Probleem blijft dat je dit niet in een demonstratie van MR ziet, en ook niet via het boek van MR terug kunt lezen. Wat Ian Vandenberghe laat zien in zijn cursus "Untouched Horses" is niet dat wat de gemiddelde bezoeker bij een Demonstratie van MR te zien krijgt....
\

nee maar ik denk ook niet dat het rendabel is om zoiets allemaal te laten zien, want ook al laten ze het wel zien, je hebt er gewoon begeleiding bij nodig! maar wat ik mooi eraan vind is dat hij wel paarden kan helpen die sommige vanwege hun gedrag al naar de slager brengen. en het is wel commercieel als je er om heen kijkt, maar iedereen moet ergens van leven! zo ook emiel voest enzo. ook op hun dvds geven ze er uitleg over, maar als het daarvan afwijkt, wat dan? dat staat er ook niet op!
snap je wat ik bedoel? het is allemaal zo uitgebreid. iemand die een clinic sieraden maken op de beurs geeft, geeft ook niet de volledige uitleg, laat zien wat die op dat moment maakt, want anders ben je nog uren, dagen, jaren zoet! beetje slecht voorbeeld maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel!
wat idd wel jammer is is dat sommigen het zien als "ooh dat doen we wel ff" terwijl je bij sommige paarden toch echt goed moet uitkijken! of het paard word verder verpest, maar dat hoeft niet perse door het zien van MR, kan net zo goed zijn van iemand die een boek van emiel ofzo heeft gelezen!! maar het ging over de join up toch, ik raak uit de koers Haha! hahaha Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 00:08

toeka schreef:
wat idd wel jammer is is dat sommigen het zien als "ooh dat doen we wel ff" terwijl je bij sommige paarden toch echt goed moet uitkijken! of het paard word verder verpest, maar dat hoeft niet perse door het zien van MR, kan net zo goed zijn van iemand die een boek van emiel ofzo heeft gelezen!! maar het ging over de join up toch, ik raak uit de koers Haha! hahaha Bloos

Het ging idd over de Join-up, en het feit dat heel veel kinderen deze wekelijks meenemen nadat ze een boekje van Heartland hebben gelezen of een demonstratie van Monty Roberts hebben bekeken waar deze nuances nu NET NIET naar voren komen. Het kan best zijn dat je door de cursussen meer inzicht krijgt hoe dingen nu echt werken, maar dat komt pas naar voren als je de cursussen hebt gevolgd (die soms nog andere dingen meenemen dan echt door Monty Roberst in de demonstraties worden getoond). Aangezien er nog teveel "kinderen" (ongeacht de leeftijd) denken met een minimum aan investering aan tijd en geld dingen ongestraft denken te moeten kunnen proberen, blijf ik een tegenstander van deze methode. Op het eerste gezicht lijkt hij heel vriendelijk, maar er kan zoveel fout gaan....en dat zien heel veel "kinderen" niet.....

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 00:13

nee dat is zo! nadat je de cursussen hebt gevolgd begrijp je er veel meer van en krijg je inzicht in situaties!
maar dit gebeurt niet alleen bij mr want je ziet het ook bij de clinics van voest ed en ook daar kan het fout gaan, ook al hebben die andere methodes, maar toch werk je dan wel op zo'n manier met het paard zonder begeleiding!
maar ik ben het zeker met je eens dat je dit niet ff 1,2,3 moet doen, wat veel gebeurt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 00:20

Niet helemaal mee eens. Bij Voest en Parelli kun je je naar de dosering van de hulp toetasten, bij Roberts moet de aanwijzing meteen in de juiste dosering geven worden, anders werkt hij niet. En juist het doseren van die aanwijzing vergt de nodige ervaring....

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 00:23

maar als je daar teveel van afwijkt sta je er ook alleen voor!
maargoed daar zullen we in blijven verschillen Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 00:26

Niet mee eens. Parelli werkt in fases...en die moet je versterken tot je een reactie krijgt. Terwijl bij de Join-up de aanwijzing voor het wegsturen meteen en in de juiste dosering gegeven moet worden...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 08:24

Bedoel je daarmee het in fases temmen ?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het met het temmen te maken heeft en niet zozeer met het technisch rijden of het ontwikkelen van het (paarden)verstand. De beessies moeten luisteren, plat gezegd.
Het level system wekt wat vragen op bij mij, zeker het level 4 gedoe warin hij duidelijk maakt dat een paard een egocentrisch en dom wezen is en goed moet weten we de baas is.
Ik ben het wel met Cassidy eens dat mensen die niet weten wat ze kunnen doen er vaak te makkelijk over denken en zodoende het paard mentaal breken en niet echt iets moois bouwen.

Moet je echt zoveel geld investeren voor je iets met paarden kan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 09:36

De fases die ik bedoel zijn meer de fases die je doorloopt bij het samenwerken met je paard, (dus fase 1 t/m 4, het verhogen van de intensiteit van de aanwijzing) en niet de 4 levels die je als mens volgens het Parelli systeem kunt bereiken. Ja, de paarden moeten luisteren, als jij ze niet gaat vertellen wie de baas is, vertellen zij het wel aan jou...met alle gevolgen van dien.

Voor de rest denk ik dat je moet investeren in jezelf, zoals ook je ouders hebben geinvesteerd in jou door de beste school en later de beste vervolgopleiding te kiezen, en te laten kiezen. Niet iedereen heeft het geluk om al vanaf kindsbeen aan met paarden bezig te zijn, door echte paardenmensen te worden begeleid in hun omgang met paarden, of het nu dat boertje van verderop is met zijn JBF manier (Jan boeren fluitjes) of die Hot Shot trainer/ruiter van het allerhoogste kaliber, en alle andere mogelijkheden daar tussenin. Steeds meer mensen komen pas op latere leeftijd in aanraking met paarden, omdat ze er nu wel de middelen voor hebben waar het vroeger niet kon. En wat je vooral niet moet vergeten: er zijn mensen die in hun eigen levensonderhoud voorzien en geld verdienen door een ander wat bij te brengen. Of dat nu je leraar is op school, de rijschoolhouder waar je je rijbewijs hebt gehaald, of de instructie bij je sport....

Aan een ieder de keus hoeveel hij zichzelf tekort wil doen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:58

Dat ie wel erg mooi verwoord zeg, kan alleen maar zeggen... eens, maar je zal het met me eens zijn dat door het enorme aanbod het lastig is de juiste keuze te maken.
Nederlanders zie je nauwelijks, en alles komt van zo ver weg.
Overigens niet eens dat paarden jou gaan vertellen wie de baas is, de meeste paarden willen geeneens baas zijn maar zijn volgers, dat is de natuur van dit edele dier, daarom kozen we ooit voor paarden en geen Zebra's Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:56

mee eens. ik heb er eentje, die is dus wél een leiderfiguur en daarom ook niet de makkelijkste. de andere twee hoef ik niet te 'laten zien wie de baas is', op wat voor manier dan ook. corrigeren is zelden nodig bij hen, en áls het voorkomt is dat door een woordje.

wat ik in de loop van de afgelopen jaren heb gemerkt, is dat paarden veel dingen doen om ons iets duidelijk te maken. voorbeeld: mijn veulen bijt soms. ik vind dat irritant, hij hing elke keer in mijn jas of arm. tik geven? nee eerst kijken, waarom doet hij dit? inmiddels ben ik erachter dat dat zijn manier was om te vragen of ik aan hem wilde zitten. ik heb hem geleerd om dit te vragen door naar me toe te komen (in mijn ruimte ja), en zijn schouder 'aan te bieden' zeg maar. dat gaat nu goed. soms maakt hij weleens een vergissing, en als hij in mijn mouw bijt stop ik meteen met aandacht geven. als hij dan weer braaf zijn hals/ schouder toekeert ga ik verder. dat gaat prima. ik vind het niet nodig om voor iets dergelijks te straffen, hij probeert feitelijk vanuit zichzelf met mij te comminuceren.

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:51

hm.. ja ik snap het allemaal wel, maar waaróm is een JU eigenlijk zo heftig voor een paard? want als je de hele grote lijnen bekijkt, en niet alles dat erbij komt kijken, is het eigenlijk niet veel meer dan je paard longeren zonder longeerlijn. en als ik dit nou fout heb, waarom zou een paard niet al die tekens (zoals oor naar binnen draaien enzow) bij het gewone longeren laten zien? waarom alleen als er geen touw tussen zit? hier zou ik graag wat info over krijgen Knipoog

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:05

Citaat:

hm.. ja ik snap het allemaal wel, maar waaróm is een JU eigenlijk zo heftig voor een paard? want als je de hele grote lijnen bekijkt, en niet alles dat erbij komt kijken, is het eigenlijk niet veel meer dan je paard longeren zonder longeerlijn. en als ik dit nou fout heb, waarom zou een paard niet al die tekens (zoals oor naar binnen draaien enzow) bij het gewone longeren laten zien? waarom alleen als er geen touw tussen zit? hier zou ik graag wat info over krijgen
Citaat:

Tijdens het longeren toont het paard ook deze tekenen hoor, maar kan dit soms minder tonen omdat hij zijn hoofd niet naar beneden kan brengen omdat hij met bijzet teugels vast is gezet. Zeker bij jonge paarden zie je dat gedrag.