nadelen natuurlijk bekappen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:56

Wel of geen ijzers heeft geen invloed op het geestelijk welzijn van het paard.
Huisvesting wel.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:57

dat bedoel ik

berthe

Re: nadelen natuurlijk bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:59

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:08

Anouar15 schreef:
Wel of geen ijzers heeft geen invloed op het geestelijk welzijn van het paard.
Huisvesting wel.

Nouuuuu geen invloed is ook een groot woord

Maar snap wat jullie bedoelen en weidegang is idd een basis behoefte van een paard.

Quint heeft altijd al keiharde,goede hoeven gehad dus van reguliere bekap methode tot "natuurlijk" bekappen was maar een kleine stap.
Hij heeft nooit last gehad van de overgang/wennen en aangezien ik al nooit pro ijzer geweest ben was het voor mij ook een logische stap om het zelf te doen(ook bij de reguliere bekap methode heb ik altijd al zelf even de boel onderhouden).
Voor mij was het enigste verschil de randen gelijk te houden met de zool en niet meer de straal"netjes" te snijden.
Ik heb tot nu toe nog geen nadeel ondervonden...

Enne die link..staat er vast al een paar keer tussen.
Laatst bijgewerkt door Cars op 22-03-06 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:09

Nou, dus is bijv. een nadeel van natuurlijk bekappen, dat je wel moet weten wat je doet, anders gaat het mis. Maar ja, dat is bij regulier beslaan ook.

Mijn merrie heeft zeer gevoelige voeten, of dat wel of niet door ijzers komt, laat ik hier even buiten. Wat duidelijk waarneembaar is is dat ze zonder ijzers t liefst op dr knieen loopt, en met ijzers (met zooltjes) dr voeten neer durft te zetten.

Ik ben rond aan het vragen gegaan, en een kennisje van mij heeft een gelijksoortig probleem, zij is echter wel voor blote voeten gegaan. Haar paardje gaat vooruit, maar t duur wel lang. Ik kies er bij mijn paardje dus voor om niet blootvoets te gaan, want als het een jaar duurt voordat ze minder gevoelig wordt, vind ik dat een jaar te lang. Hm, of het een nadeel is weet ik niet.

Als ik echter een jong paard zou hebben (die ik niet ga kopen, want ik kan em niet goed huisvesten ) zou ik die zeker op blote voeten willen hebben, in ieder geval de voorvoeten. Via welke methode ben ik dan nog niet helemaal uit....

Ook vind ik het een beetje een nadeel dat je niet goed weet wie er wel en wie er niet goed is in natuurlijk bekappen. Iemand kan wel zeggen dat die er verstand van heeft, maar dat geloof ik niet zo 1,2,3 natuurlijk... Het is moeilijker te toetsen...

(zo, toch weer ontopic)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:11

Voor de overgang van ijzers naar blootvoets zijn er hoefschoenen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:14

Heb ik (ik heb wel vaker geprobeert dr blootvoets te zetten nl) maar daar kan ze niet mee op de wei staan.. en de wandeling van de box naar de wei (en terug) is echt een martelgang...en dan vraag ik me nog af of ze op de wei wel zo fijn loopt. In de bak loopt ze blootvoets iig veel beschetener dan met hoefschoenen of zooltjes... helaas..

Ik vraag me ook af of ik het zelf zou durven hoor, dat veilen enzo. Maar daar heb je dan natuurlijk cursussen voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:26

Vijlen is niks engs aan. Het snijden vond ik de eerste paar keer veel enger. Gelukkig dat ik eerst kon oefenen op kadaverhoeven . Hoewel het wel makkelijker gaat met een 'levend' been (is veel stabieler om mee te werken).

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:07

Komen we, na een flinke omweg, toch weer terug bij het bekappen

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:44

tja...weer on topic
nadelen van natuurlijk bekappen......denk denk......ik heb geen idee. Wat mij betreft zijn er alleen maar voordelen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:46

Voor mijn paard zie ik geen nadelen, voor mezelf wel

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:51

wat dan anouar?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:35

Vooral m'n rug heeft het er af en toe moeilijk mee. Ik doe nu niet meer dan twee hoeven op één dag, maar dan heb ik nog flink last van m'n rug. Ik kijk elke dag even of er wat af moet zodat ik niet in een keer heel veel hoef te doen maar steeds een beetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:39

Ja, tis inderdaad ruggewerk!
Het gaat trouwens een stuk beter sinds ik m'n bokkie heb.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:41

Heb jij zo'n bokkie dat je ook kan gebruiken om de onderkant van de hoeven te doen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:18

Anouar15 schreef:
Heb jij zo'n bokkie dat je ook kan gebruiken om de onderkant van de hoeven te doen?

Ja, dat kan hiermee. Het is een assteun (in hoogte verstelbaar) en op de bovenkant heb ik zelf een paar lagen ondertapijt bevestigd (lekker zacht), zodat Jovarna haar been erop kan leggen en ik bij de onderkant van de hoef kan zonder haar been op te hoeven blijven tillen. Ik kan het zelfs hurkend doen, en dat scheelt een stuk voor m'n rug!
Hier een fotootje.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:23

Dat is handig. Ga ik ook maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:22

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:09

Anouar15 schreef:
Zijn er eigelijk mensen die 'natural' geprobeert hebben (en dan ook echt een wat langere tijd, niet een paar dagen), het niks vonden er weer overgestapt zijn naar 'normal'?

De meeste 'naturals' zijn 'normals' geweest. Zijn bewust 'natural' geworden nadat ze allebei hebben ervaren. Hoe zit dat bij de 'normals'? Hebben die ook zelf de verschillen ervaren (letterlijk, niet van horen en zeggen)

Mijn paard (en) werden altijd beslagen tot ik hier op bokt en paardnatuurlijk las over natuurlijk bekappen. Bij mijn oudje zorro lukte het mij niet om hem zonder ijzers door het leven te laten gaan (mbv normale smid) hij wou gewoon niet meer lopen en dat wou ik een 30 jarig paard niet meer aan doen. Bij mijn huidige paard zijn de ijzers er wel meteen af gegaan. Bij de normale smid ging ze scheef afslijten en via bokt op natuurlijk bekappen gekomen. Het scheve ging eruit en ze liep goed niet gevoelig ofzo. Alleen ze mankeerde nogal e.e.a. en had daarom vaak da aan de deur. Keer op keer kreeg ik te horen (van meerdere paardenmensen en da) dat ze niet goed op haar hoeven stond (hoefas zou niet goed zijn en ze 'hing'achterover) toen heb ik mij laten ompraten weer terug naar normal hoefbekappen. Het gaat eigenlijk goed met haar hoeven nog steeds wil igg geen ijzers meer zover hebben ze mij niet kunnen krijgen. Da wou ijzers met wiggen, hoefsmid vond het niet nodig vond ze juist goede hoeven hebben.

Wbt huisvesting ben na heel veel moeite en zoeken op een stal terecht gekomen waar ze in de winter ook buiten gezet werd overdag in een paddock. Voorheen stonden mijn paarden altijd op stal in de winter tot ik kwam om ze eruit te halen (dat is hier gebruikelijk in de omgeving en wist ook niet echt beter ). Helaas door omstandigheden sta ik nu weer op een 'normal' stal waar ze minder buiten staat in de winter, zomer moet ik nog gaan zien. Heb de pech dat mijn paard snel vermagerd en ze gewoon veel en goed (ruw)voer moet hebben en dat schijnt te veel gevraagd te zijn op stallen . Hoop dan ooit een eigen huurstekkie te vinden met uitloop(stal). Ben nu in nog geen eens 2 jaar tijd nu al 4x verhuisd arm paard. 2 plakjes hooi en kilo's biks dat wil ik gewoon niet en dat werkt niet dus dat wil ik graag wel overnemen van de naturals maar de uitvoering is zo lastig.

Mijn paard is heel erg braaf en als ik weer kan rijden (heb er al weer maanden niet opgezeten) dan ga ik voor de afwisseling weer met touwhalster rijden gaat best goed. Met les en trainen om haar door de rug en nek (zit vaak vast) te krijgen heb ik gewoon een bit nodig rijd gewoon niet zo goed denk ik

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:36

Hele mooie sites Jovarna.

Gouda, jij bent weer overgestapt omdat de omstandigheden nu eenmaal zo zijn. Maar je bent niet weer overgestapt omdat je het als negatief hebt ervaren (begrijp ik)
Ik ben juist op zoek naar mensen die het als negatief hebben ervaren

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:48

Gouda: maar eigenlijk ben jij dus niet terug gegaan op traditioneel bekappen omdat het natuurlijk bekappen slecht ging, maar omdat iedereen in je omgeving zei dat het niet zo hoorde?

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:51

Anouar15 schreef:
Ik ben juist op zoek naar mensen die het als negatief hebben ervaren

Ja en gedetailleerd omschreven, want daar kunnen wij weer van leren hoe het niet moet of waar we aandacht aan moeten schenken.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:06

het enige negatieve verhaal dat tot nu toe bekend is is dat van Ivanhoe, maar zoals iedereen al weet heeft ook dit verhaal twee kanten....

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 15:09

dorientjuh schreef:
Gouda: maar eigenlijk ben jij dus niet terug gegaan op traditioneel bekappen omdat het natuurlijk bekappen slecht ging, maar omdat iedereen in je omgeving zei dat het niet zo hoorde?

klopt Ben al vanaf dat ik mijn paard heb aan het modderen met haar gezondheid en wou gewoon proberen wat da, fysio etc. zei.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 15:13

Traditioneel bekappen vind ik ook prima. Ik ben alleen tegen ijzers.