Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
linda13paard schreef:Heey, even een vraagje over de stick.
Ik ben net begonnen met parelli en bezig met de 7 games. Touwhalster en leadrope had ik al een tijdje omdat ik ook ander grondwerk doe, los van parelli. Nu heb ik ook een lichtgewicht stick bij equiplay besteld, maar deze is nu na 2 keer gebruiken al kapot. Heeft iemand diezelfde ervaring of was die van mij toevallig net een rotte appel? Ik heb er geen gekke dingen mee gedaan, behalve met de stick tegen de borst van het paard duwen zodat hij naar achteren zou gaan, maar dat moet toch kunnen?
ilangok schreef:Wat doen jullie als je paard tijdens het rijden/buiten wandelen vaak met zijn hoofd naar beneden duikt om gras te eten? Ik probeer een soort commando te zetten op wanneer hij mag eten, en als hij eet zonder dat ik dat goed vind doe ik t naast m als de yoyo game (wiebelen met je leadrope) tot hij zijn hoofd omhoog doet, dan druk weg. Als ik erop zit trek ik aan de teugels (ik rij bitloos).
Ik moet zeggen dat het echt al verbeterd is, en dat er dagen zijn dat ik ook gewoon met neckrope over gras kan rijden. Maar het blijft toch iets waar ik soms erg tegenaan loop. Heeft er iemand nog tips?
Wicky schreef:Stond niet al op de Equiday site iets over de sterkte van de lichtgewicht stick? Ideaal om mee te rijden maar op de grond is een zware echt fijner, zeker in de beginfase.
Gras eten is een heel duidelijk teken dat je paard niet met jou bezig is, maar met iets anders. (Daar zit ook het verschil tussen de ene keer en de andere, Ilse) Voorkom niet het gras eten, maar zorg dat het hoofd niet aan gras denkt. Of rij over de straat. Geef vaste punten om te grazen, neem daar de tijd maar dan onderweg niet. Zorg dat je niet in de trekwedstrijd komt.
Vanaf de grond is dit makkelijk op te lossen, zet je voet op de plek waar je paard z'n neus wil zetten. Stoot paard z'n neus aan je schoen, probeert het nog tien keer en dan is het klaar. Daarna eten ze alleen nog gras als je niet naar ze kijkt.
miezelke schreef:Ik ben een meisje van 9 de 7 games aan het aanleren, maar natuurlijk is "porcupine game", "driving game" etc. voor zo 'n jong kind nog niet evident. Daarom ben ik op zoek naar leuke benamingen die het spel op een speelse manier toch duidelijk maken. Voor porcupine game kwam ik al ergens de benaming "stekelvarken spel" tegen, maar weten jullie voor de andere games nog leuke benamingen op kindermaat?
Bowen schreef:Afhankelijk van het paard heb ik verschillende methoden. Bij mijn meer rbi paard(met lbi erbij) tik ik het gras, stout gras! Bij mijn volledige lbi werkt dat niet, die denkt, ja stout gras, laat ik het snel opetenDie geef ik een kleine waarschuwingswiebel om vlotjes over te gaan op een fase 4 als hij daar niet op reageert. Of ik zeg gewoon vooruit na een vriendelijke suggestie. Een soort van lange fase 1......4!
[***] schreef:En wat als ze zich niks van die fase 4 aantrekken? Begrijp me niet verkeerd: op het moment zelf natuurlijk wel, dan komt er een reactie op, maar 5 meter verder is dat alweer allemaal vergeten en begint het spelletje van voor af aan .. Blijven volhouden? Al moet het 100 keer op 1 rit en krijg je daardoor een boze/gespannen pony? Zal het dan toch beteren? Ik weet het niet meer ... Is al zolang een issue en er zitten zeker wel goede momenten/dagen tussen, maar op andere dagen heb ik de neiging om gewoon de handdoek in de ring te gooien .. en dat allemaal voor wat stom gras .. (of mais, is ook lekker.. )