Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:21

Mijn hoofdstel is eigenlijk een kaptoom. Dus geen bit, alleen een neusriem. Een touwhalster gaat wel beter. Kan niet los mee langs de weg.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:05

Afgelopen zondag heb ik dus voor het eerst een oefenwedstrijd gehad met mijn RBE....ik was erg benieuwd omdat ze wel heel explosief kan reageren op vanalles. Bij het opzadelen was ze behoorlijk nerveus en ze kwam snurkend met de staart op de rug de losrijbaan binnen.....ze kondigde zich wel ff aan en ze had meteen alle aandacht.

Gelukkig kon ik door te gaan rijden de spanning goed af laten vloeien. In de proeven kwam er weer iets meer spanning. Tijdens het losrijden waren de witte hekjes van de wedstrijdbaan niet eng, maar vanuit de wedstrijdbaan waren ze ineens doodeng hahaha, gelukkig na een rondje in de baan waren ze toch niet meer zo eng. De proeven gingen nog niet helemaal naar wens, wel een paar hele fijne stukjes en daar ben ik al blij mee. We hadden wel winst dus zo slecht ging het ook weer niet, net jammer dat het niet meetelt hahaha.

8 mei rij ik mee in een proefgerichte clinic met haar. Ook weer op vreemd terrein, ik kreeg ook het advies om haar veel mee te nemen, gewoon kilometers maken...het is een paard met zeer veel potentie en dat doet me goed om te horen. Andere mensen zien blijkbaar ook wat ik altijd in haar gezien heb :o

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:00

Ik heb even een vraagje, ik heb mijn paard vandaag gereden volgens de aanwijzing "do what he wants only faster and smaller", zoals deze op de onderstaande afbeelding staat (links onder). Dus harder gereden dan hij wilde en toen terug. Resultaat: een paard dat eiiindelijk niet dramde en ik dus mijn hand weg kon steken zodat zijn neus eruit bleef. Plus hij was beter aan het been.

Maar wat betekent die laatste zin 'and then some' precies? Dat je dus eerst flink voorwaarts rijdt en dan pas naar het normale tempo?

Ik was altijd geneigd om het vanuit het langzame op te bouwen, maar dat werkt gewoon niet. Hij wordt heter en heter en uiteindelijk ben je alleen nog maar aan het remmen... Niet goed.

Afbeelding

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:38

En meer dan hij zelf zou willen, da's de "and then some". Dus geen "nee" tegen dit type paard zeggen maar aanmoedigen in snelle patronen, deze langdurig herhalen tot het paard stil kan en wil staan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:35

Ok :) wel heel moeilijk hoor, vooral omdat hij meedenkt. Daardoor gaat hij het over nemen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:56

Maar dat werkt inderdaad wel goed! Ook bij juist hele langzame paarden. Daar het tempo nog meer terugschroeven. Bij snelle paarden juist tempo omhoog. Hoger dan hij prettig vindt. Als je daarna de druk voor tempo weg haalt, is de kans groot dat hij juist meer het tempo kiest wat jij ook in gedachte had. Alleen maar op de rem werkt alleen maar frustrerend voor beide.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:53

Waarom heb ik dan altijd het gevoel dat als ik het tempo hoger doe dan hij zou willen, hij daar nog meer plezier aan beleefd? Oortjes gaan dan spontaan naar voren bij hem. Vind het bovendien ook lastig hoor. Was van de week een buitenrit aan het maken en er lag een kapotte paraplu in het land...dat bewoog een beetje door de wind. Eerst gaat de rem er bij hem op, want zo'n plu is natuurlijk doodeng. Daarna gaat hij er in een soort van drafje langs...ik ben dan allang blij dat hij er langs gaat en niet omkeert en terug galoppeert.. Maar eigenlijk zou ik dus in een ferme draf erlangs moeten?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:59

Die van mij heeft hetzelfde hoor, ik kreeg vroeger ook de tip om wanneer ze ging rennen haar nog een tandje harder te zetten. Gevolg: paard met feest :+ Ook wanneer ik dat lang volhield, moe krijg je die normaal gezien echt niet. En als ze dan eens moe is, dan kan het gas nog steeds gewoon open. Wanneer ik haar buiten op die manier langs iets engs "joeg", kon ik er donder op zeggen ergens halverwege de volgende akker te eindigen want dan ging de vluchtknop juist open.

Het enige wat hier werkte is het bij mezelf zoeken. Ik mis(te) nogal eens wat aan consequentie en gaf zelf onbewust heel veel spanning door, daar werd zij onzeker van.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:14

Ik vind dit ook een moeilijk stukje hoor. Want soms slaat ze ook helemaal dicht, wilt dan alleen maar omdraaien en aan de kletter gaan, wat mij niet zo'n best idee lijkt. Vooral buiten niet!
Wanneer ik haar in vrijheid longeer is het weer een ander verhaal. Eerst met een leadrope en daarna los, dan kan ik haar overal wel langs jagen.. kan ze toch geen auto's slopen. Merk dan inderdaad wel dat ze snel weer rustiger is wanneer ze ff harder moet dan ze zelf zou willen.

Ze is nu net anderhalf jaar zadelmak en merk langzaam aan steeds meer verbetering in alles. Veel herhalen en niet te veel nieuwe dingen in 1x vragen, wordt ze alleen maar zenuwachtig van. Wanneer ze haar angst kan overwinnen is ze ook gelijk zo trots als een pauw. Ze durft tegenwoordig zelfs voorop te lopen op buitenrit, waar ze voorheen altijd als het ff kon achter de kont van een ander aanplakte. Ik vind het veel fijner als ze voorop loopt, dan is ze allerter en schrikt ze niet ineens van iets omdat ze zo aan het slapen is. Als ze iets aan ziet komen is het veel minder spannend.. uhmmm, meestal dan. :+

Alleen naar buiten gaat ook wel goed, vind het soms wel lastig. Soms weet ik echt niet bij haar of het puur gedrag is, terug naar stal willen.. of echt angst. Maar ze vertrouwd me steeds meer en ik haar.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:47

De strategie om meer snelheid en langer snelheid te vragen, is er niet een voor panieksituaties. Het gaat om bakwerk bijvoorbeeld, in een patroon. Dan is het beter om meer energie te vragen dan "op de handrem" te rijden.

Het is zeker niet de bedoeling om in draf langs enge objecten te gaan. De basis van Parelli is grondwerk aan de leadrope. Bij angst los je dat op vanaf de grond. If It's not safe to be on the horse, get off.

Bij dit type paard ben je blij als ze meedenken en het overnemen. Een meedenkend paard is niet bang, is niet in vluchtmodus enzovoorts. Als je paard meedenkt wordt hij LB (e of i) en moet je dus een andere strategie toepassen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:21

Nou dat meedenken doet hij vooral in het tempo naar voren :+ bv zodra je de diagonaal of ac lijn oprijdt, of een paar keer terug en vooruit geschakeld hebt. Hij is dan idd niet bang, maar dit is wel precies het moeilijke aan mijn paard vind ik.

Maar om terug te komen op dat meer energie, wanneer weet je dat het genoeg is? Gewoon proberen? En is dat bij iedere trainingssessie zo of kijk je hoe 'zijn pet vandaag staat'?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:56

Elk paard is anders, dus elke aanpak is anders. Het is inderdaad ook een beetje "pijltjes gooien" en kijken wat die dag werkt. Naarmate je meer pijlen hebt en meer dagen raak gooide, wordt je beter in weten wat er op dat moment nodig is. Het is leren en bij leren zitten fouten.

Ik zou met een RBe geen diagonalen rijden of AC lijnen tot ik controle heb over tempo. Versnellen doe je in voltes, in grote voltes sluiten en openen, in voltes vijftien of tien meter in elke hoe en op B en E. Daarin zeg je "jij wilt hard, nou ga maar heel hard in een volte tien meter".

Wat jij beschrijft Starbreeze vind ik meer LBe over komen. Paard zegt; ik snap het spel, nu gaan we hard en dus doe ik dat alvast. Dan heb je teveel herhalingen gereden en krijg je assumptions (aannames). Een van de acht principes is "don't make or teach assumptions". Wat je zoekt is balans tussen voorwaarts en terug. Hoeveel overgangen terug heb je nodig voor een stabiel tempo? Wordt hij dan weer RBe? Hele hard voltes tien meter draven tot je weer mee kan denken. Denk je wel maar doe je aannames? Terug in tempo als je voorwaarts denkt, tot je gewoon vragen stelt aan ruiter ipv "het zal wel dit zijn".

Blijft lastig uitleggen en ook ik doe nu allemaal aannames. En nee, ik denk niet dat paarden echt zo denken, maar het legt wel makkelijker uit. Ik denk dat het paarden daadwerkelijk meer overkomt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:07

Dank je wel, hier kan ik wel wat mee. Precies wat jij zegt, hij verandert soms! Dat snap ik nu jij dat zo zegt pas :) ik begreep nooit zo goed dat wanneer ik een bepaalde rijtechniek toepaste het de ene keer goed werkte en de andere keer totaal niet (afstappen en morgen weer een dag :))).

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:13

Als hij van terug in tempo weer rb wordt, kies dan liever voor zijwaarts. Daarbij is niet de kwaliteit van de zijgang belangrijk, maar het reageren op je hulp en het doorbreken van het patroon van het paard.

Deze stap zit vaak voor de snelle cirkels om weer te denken. Op het moment dat je voelt "rent onder me weg" zet je hen opzij. Voelt weer goed? Rij je rechtuit door. Wordt niet beter? Cirkels tot hij weer aanspreekbaar is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:33

Dank je wel voor de tips :)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:01

Ben benieuwd of je er iets mee kan. Zou je je ervaringen over een paar sessies willen geven?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:42

Is goed!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:10

Nou hier is update nummer 1 al :)
Heel bewust gereden vandaag, hij was wel rustig voor zijn doen zeg maar, maar dan nog gaat hij over het tempo heen. Dus ik een tandje extra bijgezet en voltes gereden. Op een gegeven moment werd hij inderdaad rustiger en kwam hij op een hele kleine ophouding terug!

Na een tijdje kwam er een vrachtwagen het terrein op, hij reageerde gespannen en wilde dribbelen in stap. Daarop ben ik kleine slangenvoltes op een flink tempo gaan stappen, meneer ontspande weer!

Na een paar galopjes ging meneer meedenken inderdaad, dan gaat hij ook dribbelen in stap. Meteen de zijgangen geprobeerd en jawel, meneer werd wéér rustig!

Toen nog wat drafwerk gedaan en toen hij over het tempo ging weer de voltes in met een hogere versnelling, hij begon zelfs lekker te briesen. Volgens mij vond hij het erg fijn zo en ik ook :)

Ik had vandaag dus een paard dat na de voltes ging wachten op antwoord, super! Het tempo zal nog niet helemaal goed zijn maar ik had geen dramkees in mijn handen. Ik kon mijn handen wegsteken!

Dus Wicky, we gaan nog even door zo : D ik ben benieuwd hoe hij het de komende dagen gaat doen!

Ik merk wel dat ik een luie ruiter ben geworden hoor haha, nu heb ik mijn voorwaartse paard nog meer voorwaarts gereden en ik was bekaf daarna hihi. Weer een eye-opener dus!

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:30

Fijn! Ik ben ook benieuwd hoe het jullie de komende dagen vergaat.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:27

Waar bij mij nu met name de uitdaging ligt is in het juist doseren van de hulpen. Ze is intens sensibel maar ook heel snel beledigd. Tijdens de training voel ik welke dosering van de hulpen ik nodig heb (met dosering bedoel ik de intensiviteit van de hulp, in dit geval millimeterwerk) en bij een nieuwe oefening de tijd om te zoeken naar de juiste intensiteit. Maar zodra we in een andere omgeving zijn verandert die dosering door de spanning. De dosering die zij nodig heeft is dan afhankelijk van de hoeveelheid spanning. De hulpen zoals ik ze tijdens training geef komen door de spanning vaak minder goed door. Geef ik te veel, dan is madam meteen beledigd (valt zeer goed van haar af te lezen) en gaat ze overdrijven. Omdat er bijv bij een concours toch direct gepresteerd moet worden in de nieuwe enge omgeving met gekke hekjes, juryhokjes en plantenbakken, heb ik maar weinig tijd om de spanning met ontspanning weg te nemen. Dit moet dus tijdens de proef gebeuren. En dus is het elke keer weer zoeken naar precies die juiste millimeter.. Jammer, want ik mis daardoor veel punten op onderdelen waar zij heel hoog op zou kunnen scoren. Ik merk dat ik hier door ervaring al wat behendiger in word, zo heb ik inmiddels door hoe ik tussentijdse spanning tijdens de proef direct weg kan nemen.

Zijn er mensen hier die dit ook herkennen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:26

ik herken dat afsluiten door spanning wel, maar de kunst is dus dat ze die nieuwe omgeving niet meer als eng ervaart. Dwz juist daarop heel veel thuis trainen, ik ben zelf bij Tristan Tucker gaan lessen omdat ik - met het crossen - geen oplossing meer zag, en dat doet wonderen. Maar er zijn er meer die dat kunnen, hoewel Tristan wel aardig in jouw buurt zit (Langeboom bij Zeeland).

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:02

Ik ben best wel 'fan' van Tristan. Maar ik dacht dat je als 'gewone' ruiter niet zo snel een lesje van hem kan krijgen. Of heb ik het mis?

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:14

Mijn shetlander heeft kenmerken van alles behalve de LBE :+ ingewikkeld dametje dus. Buiten (we mennen) veranderd ze in een echte RBE denk ik, heel loperig, drammen, en als ze eindelijk normaal stapt en ik een lange teugel kan geven, hoeft er maar 1 windvlaagje te komen waardoor de leidsel tegen haar aan komt en ze is weg. Ik zag in de eerste paar pagina's dat jullie paarden dit ook doen. Wat doen jullie daartegen?

Edit: als we gewoon lopen vind ze het geen probleem als er iets tegen haar aan waait, net zoals putdeksels op de weg. Bij het mennen zijn die ineens heuwl eng! Ze heeft dan geen directe steun (ik die naast haar loopt) en bouwt dan sneller spanning op.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:29

IK ben echt een gewone ruiter, en ben er zonder problemen tussen gekomen. Hij zit op FB, zo heb ik contact gekregen. Ik ben begonnen met een intake en doorloop nu zijn programma, al heb ik door een blessure aan mijn kant nu een tijdelijke stop *snik*

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:18

Sjira schreef:
Waar bij mij nu met name de uitdaging ligt is in het juist doseren van de hulpen. Ze is intens sensibel maar ook heel snel beledigd. Tijdens de training voel ik welke dosering van de hulpen ik nodig heb (met dosering bedoel ik de intensiviteit van de hulp, in dit geval millimeterwerk) en bij een nieuwe oefening de tijd om te zoeken naar de juiste intensiteit. Maar zodra we in een andere omgeving zijn verandert die dosering door de spanning. De dosering die zij nodig heeft is dan afhankelijk van de hoeveelheid spanning. De hulpen zoals ik ze tijdens training geef komen door de spanning vaak minder goed door. Geef ik te veel, dan is madam meteen beledigd (valt zeer goed van haar af te lezen) en gaat ze overdrijven. Omdat er bijv bij een concours toch direct gepresteerd moet worden in de nieuwe enge omgeving met gekke hekjes, juryhokjes en plantenbakken, heb ik maar weinig tijd om de spanning met ontspanning weg te nemen. Dit moet dus tijdens de proef gebeuren. En dus is het elke keer weer zoeken naar precies die juiste millimeter.. Jammer, want ik mis daardoor veel punten op onderdelen waar zij heel hoog op zou kunnen scoren. Ik merk dat ik hier door ervaring al wat behendiger in word, zo heb ik inmiddels door hoe ik tussentijdse spanning tijdens de proef direct weg kan nemen.

Zijn er mensen hier die dit ook herkennen?

Heel, heel erg herkenbaar.
Alsof ik mezelf hoor praten over mijn eigen merrie :P