Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
wel heel moeilijk hoor, vooral omdat hij meedenkt. Daardoor gaat hij het over nemen.
Ook wanneer ik dat lang volhield, moe krijg je die normaal gezien echt niet. En als ze dan eens moe is, dan kan het gas nog steeds gewoon open. Wanneer ik haar buiten op die manier langs iets engs "joeg", kon ik er donder op zeggen ergens halverwege de volgende akker te eindigen want dan ging de vluchtknop juist open.
bv zodra je de diagonaal of ac lijn oprijdt, of een paar keer terug en vooruit geschakeld hebt. Hij is dan idd niet bang, maar dit is wel precies het moeilijke aan mijn paard vind ik.


ingewikkeld dametje dus. Buiten (we mennen) veranderd ze in een echte RBE denk ik, heel loperig, drammen, en als ze eindelijk normaal stapt en ik een lange teugel kan geven, hoeft er maar 1 windvlaagje te komen waardoor de leidsel tegen haar aan komt en ze is weg. Ik zag in de eerste paar pagina's dat jullie paarden dit ook doen. Wat doen jullie daartegen?Sjira schreef:Waar bij mij nu met name de uitdaging ligt is in het juist doseren van de hulpen. Ze is intens sensibel maar ook heel snel beledigd. Tijdens de training voel ik welke dosering van de hulpen ik nodig heb (met dosering bedoel ik de intensiviteit van de hulp, in dit geval millimeterwerk) en bij een nieuwe oefening de tijd om te zoeken naar de juiste intensiteit. Maar zodra we in een andere omgeving zijn verandert die dosering door de spanning. De dosering die zij nodig heeft is dan afhankelijk van de hoeveelheid spanning. De hulpen zoals ik ze tijdens training geef komen door de spanning vaak minder goed door. Geef ik te veel, dan is madam meteen beledigd (valt zeer goed van haar af te lezen) en gaat ze overdrijven. Omdat er bijv bij een concours toch direct gepresteerd moet worden in de nieuwe enge omgeving met gekke hekjes, juryhokjes en plantenbakken, heb ik maar weinig tijd om de spanning met ontspanning weg te nemen. Dit moet dus tijdens de proef gebeuren. En dus is het elke keer weer zoeken naar precies die juiste millimeter.. Jammer, want ik mis daardoor veel punten op onderdelen waar zij heel hoog op zou kunnen scoren. Ik merk dat ik hier door ervaring al wat behendiger in word, zo heb ik inmiddels door hoe ik tussentijdse spanning tijdens de proef direct weg kan nemen.
Zijn er mensen hier die dit ook herkennen?