Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bommeltje_

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:31

Okee, ja ik vroeg me af of dat een speciaal trekje was. Mijn pony doet het nog extremer en word soms echt boos. Heel apart :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 21:35

Ik weet niet of dit nou typisch bij LBE past, maar dat spiegelen gebeurt constant.
Het is ook zo dat hij vaak iets doet waar ik net aan denk. Dan springt hij bijvoorbeeld aan in galop, terwijl ik dat net bedacht heb, maar daar nog geen hulpen voor gegeven heb.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:43

Ja maar dan geeft je lichaam het onbewust wel al aan.
Dat is geen spiegelen maar gewoon snel aan de hulp zijn.
Dat doet mijn andere paard ook heel goed en daar weet ik niet in wel hokje ze past. Eerder introvert.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 21:46

Lastig om te beoordelen, want als je lichaam al iets onbewust aangeeft, dan ben je het dus niet bewust.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:53

De meeste dingen doe je ook niet bewust met rijden.
Dat is een illusie, dan zou je veel te langzaam reageren.
Als je wilt aangalopperen is de kans groot dat je bijvoorbeeld onbewust al je binnenheup wat draait.
Daarom zeg je bij snelle paarden tegen de ruiter: denk aan stap.
Ook al hebben ze het idee dat ze niets doen, ze gaan toch anders ademhalen bijvoorbeeld.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:58

Bommeltje_ schreef:
Ik heb even een vraagje tussendoor. Spiegelt jullie LBE paard ook zo? Die van mij wel enorm. Dat is fijn, maar soms wel lastig :P

Enorm! Op de heppie-dagen geweldig, op mijn dipdagen echt niet tof :n Ga dan meestal niet op pad... :o

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:01

De mijne amper, vind ik eigenlijk wel fijn. Dus ook wanneer ik een beetje chagrijnig ben blijft ze vrolijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:04

Ik zie spiegelen eigenlijk meer bij een tikje onzekere paarden.
Mijn pretletter is zo blij met zichzelf dat die zich echt niet van de wijs laat brengen omdat ik hoofdpijn heb.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:06

Ik merk dat mijn LBE mij niet zo spiegeld. Al voor ik hem heb zit ik in een depressie en ik ervaar juist steun als ik bij hem ben. Wel wordt hij chagerijnig als ik iets op de verkeerde manier voor hem vraag, of te veel van hem vraag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:08

Als ik kortaf ben kan ik wel een voorbeen verwachten tijdens het rijden ja, dat is echter geen spiegelen vind ik, maar een terechtwijzing op mijn onterecht te harde hulp. Je bent immers aan het communiceren.
Een introvert paard zou misschien vluchtgedrag gaan vertonen en onzeker worden.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:12

Volgens mij sla jij de spijker op zijn kop Sizzle, een voorbeen of zuur gezicht is dan terecht. Wanneer ik die (duidelijke) aanwijzing mis of negeer klapt ze ook echt dicht en doet ze verder niets meer.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:19

NailB schreef:
Volgens mij sla jij de spijker op zijn kop Sizzle, een voorbeen of zuur gezicht is dan terecht. Wanneer ik die (duidelijke) aanwijzing mis of negeer klapt ze ook echt dicht en doet ze verder niets meer.

Die zijn dan idd terecht! Vroeger nam ik die nooit serieus, maar m'n fysio wees me er jaren geleden op en sindsdien wel gaan doen. Zijn reactie op mij, leerde mij een boel over mezelf. Ook dat ik dan niet fanatiek moet gaan trainen oid. Moet ik dan echt niet doen.
Gelukkig trekt ie me er ook vaak uit met z'n humor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:23

Wat is eigenlijk precies spiegelen?

Als ik thuis kortaf ben zal mijn partner mij daar ook op wijzen. Blijf ik dat doen zal zijn humeur waarschijnlijk daar ook niet beter van worden. Gewoon actie = reactie.
Is dat spiegelen?
Of is spiegelen meer: ik ben in mijn hart bang om te springen en maak net mijn onzekere houding het paard onzeker die daardoor in de stop gaat.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:27

Die van mij spiegelt echt niet hoor, maar ik vind spiegelen toch een beetje een stomme term. Een beetje uitgevonden door mensen die geld willen verdienen met coachen. Spiegelen is i.m.o. gewoon dat een paard doet wat je vraagt, alleen
sommige mensen weten niet welke vraag ze stellen :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 22:28

Sizzle schreef:
Wat is eigenlijk precies spiegelen?

Als ik thuis kortaf ben zal mijn partner mij daar ook op wijzen. Blijf ik dat doen zal zijn humeur waarschijnlijk daar ook niet beter van worden. Gewoon actie = reactie.
Is dat spiegelen?
Of is spiegelen meer: ik ben in mijn hart bang om te springen en maak net mijn onzekere houding het paard onzeker die daardoor in de stop gaat.

Het tweede.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:38

Mijn paard is wel altijd 6 keer zo druk als mijn vriend erop rijd. En mijn vriend is dus heel druk. :=

Maar als bv mijn moeder, die ooit 1 paardrijles heeft gehad en verder af en toe op mijn paard rondhobbelt, onzeker oid is, dan neemt ze haar juist in bescherming.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:11

Ik geloof dat ik het met Ruitje eens ben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:37

ruitje schreef:
Die van mij spiegelt echt niet hoor, maar ik vind spiegelen toch een beetje een stomme term. Een beetje uitgevonden door mensen die geld willen verdienen met coachen. Spiegelen is i.m.o. gewoon dat een paard doet wat je vraagt, alleen

Dat denk ik ook :j
De vraag die mensen in hun hoofd denken te hebben is niet altijd dat wat ze ook aan het paad vragen.

Zgt Parelli niet; If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong?

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:14

Ik ben heel blij dat ze spiegelt, want ik wil straks mijn coaching opleiding met haar gaan doen :) dat doet ze echt perfect. Ik leer echt enorm veel van haar :)

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:20

ruitje schreef:

Helemaal mee eens!
Overigens, als je spiegelen letterlijk zou opvatten dan betekent dat het paard precies het tegenovergesteld zou doen als je zou vragen (een spiegel geeft een gespiegeld beeld), maar dat terzijde :P

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:28

Em_ schreef:
Helemaal mee eens!
Overigens, als je spiegelen letterlijk zou opvatten dan betekent dat het paard precies het tegenovergesteld zou doen als je zou vragen (een spiegel geeft een gespiegeld beeld), maar dat terzijde :P

.. :+ Hier heb ik dus nog nooit echt over nagedacht.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:37

ilangok schreef:
Em_ schreef:
Helemaal mee eens!

.. :+ Hier heb ik dus nog nooit echt over nagedacht.

Moet eerlijk zeggen dat mijn instructrice hier laatst mee kwam toen iemand op stal iets zei over spiegelen. Moest er wel even om gniffelen :=

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:46

Ik bedoel meer zich aanpassen op jou gevoelens en gedrag en houding. Dat doet mijn pony heel erg ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:49

Bommeltje_ schreef:
Ik bedoel meer zich aanpassen op jou gevoelens en gedrag en houding. Dat doet mijn pony heel erg ;)

Heet dat niet gewoon communiceren?
Als ik super boos doe tegen jou, blijf jij dan vriendelijk lachen?
Dat is toch logisch dat je daar op reageerd?
Ik begrijp nog altijd niet precies wat men met spiegelen bedoeld ben ik bang.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 13:55

Wat ik onder 'spiegelen' zie is bijvoorbeeld dat als ik denk dat we wel over de hindernis zullen vliegen, dat ook doen en als ik ga twijfelen dat mijn paard ook gaat twijfelen.
Ik weet dan vrij zeker dat hij er gewoon over zou gaan als ik niet zou twijfelen.
Het kan natuurlijk best dan anderen daar iets anders onder verstaan.