amberguyt schreef:iik ben na 2 min getopt met kijken ik vind dit niet normaal hoe hard dat touw aan komt!
dat arme paard !
Ja hij is daarna ook overleden
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
verography schreef:Gut wat is een touwhalster toch vriendelijk zeg.....![]()
Ik snap wat het doel is, maar vraag me af of de kracht die erbij te pas komt noodzakelijk is![]()
En bij haar gaat het nog slechter dan bij die man.
Gini schreef:"De energie die op hem gericht wordt" het wordt mooier en mooier.
Wat wordt dan onder mean verstaan? Wat ik in het filmpje zie, vind ik mean.
Jessix schreef:verography schreef:Gut wat is een touwhalster toch vriendelijk zeg.....![]()
Ik snap wat het doel is, maar vraag me af of de kracht die erbij te pas komt noodzakelijk is![]()
En bij haar gaat het nog slechter dan bij die man.
Parelli staat vooral bekend om zijn simulaties. Voor dat je aan een paard komt probeer je dit soort dingen eerst bij jezelf en mede cursist. Dus hoe hard het touw aankomt of de stick weten de mensen wel degelijk.
Jessix schreef:Ja, zoals ik al schreef, jij ziet iets anders wat ik zie.
Sizzle schreef:Jessix, Ik ken Casper niet, ik beoordeel alleen wat ik zie.
Ik vind het persoonlijk ongewenst als een paard de hele tijd onderdanig zijn lippen staat af te likken.
Wij hebben hier op stal een super Parelli getrained dier staan die zijn baasje altijd op de voet volgt. Ook buiten loopt hij zonder halster of touw.
Laatst was ze op vakantie en zou ik hem even vrij laten bewegen.
Ik liet hem samen met mijn paard in de bak. Waar mijn paard meteen haar eigen gang ging en speels ging bokken kwam de ruin naast me staan en wachtte op een commando.
Pas toen ik hem met een armbeweging wegstuurde begon hij keurig rondjes over de hoefslag te bewegen terwijl mijn paard maar half lijp heen en weer aan het scheuren was en probeerde om hem mee te krijgen.
Omdat ik hoopte dat hij meer initiatief zou tonen als ik me er niet mee bemoeide liep ik weg, maar accuut stind hij dus weer naast me omdat ik we immers afwende van hem.
Beetje jammer vond ik dat persoonlijk.
Maar goed ieder zijn ding. Anderen zijn het vast ook niet met mij eens.
Gini schreef:Jessix schreef:Ja, zoals ik al schreef, jij ziet iets anders wat ik zie.
En dat noem ik aan het randje van brainwashing. Cassidy is een leuke discussiegenoot. Zij verdedigt Parelli ook, maar doet dit door onderbouwing te geven en door zelf toe te geven dat dit filmpje niet het meest charmante is.
Jij echter ziet geen graten in deze film. En dat vind ik erg. Want het paard weet daar, op die 10 minuten helemaal niet wat van hem verwacht wordt. Dat kan iedere objectieve kijker wel zeggen. Dat ze daarna het paard wel goed getraind heeft en dat het helemaal is goed gekomen met dit paard, dat wil ik gerust geloven. Maar op die 10 minuten zie je een hulpeloos paard. Het is niet omdat een paard dominant is, dat je er maar eens flink tegenaan moet raggen. Ook dominante paarden hebben recht op duidelijke hulpen. Dat die harder gegeven moeten worden, akkoord, maar duidelijkheid en consistentie ontbreekt hier.
Ik weet wel dat een Parelli'er nooit meer tegen mij moet zeggen dat ik mijn oogkleppen af moet doen. Ik bezit geen oogkleppen. De fervente aanhangers daarintegen.... Het is niet omdat je een methode aanhangt (mag van mij hoor), dat je alles wat meneer en mevrouw Parelli doen de hemel in moet prijzen.
Jessix schreef:Ik ben ook niet objectief, ik ben Parelli student, dus pro-Parelli.
Jessix schreef:Gini schreef:"De energie die op hem gericht wordt" het wordt mooier en mooier.
Wat wordt dan onder mean verstaan? Wat ik in het filmpje zie, vind ik mean.
Ja, zoals ik al schreef, jij ziet iets anders wat ik zie. Waarom dit niet mean is? Omdat ze er niet op uit is om gemeen te zijn tegen het paard net als een paard er niet op uit is om gemeen te doen tegen zijn mens. Ze vergroot haar hulp, zonder boos te worden of gefrustreerd. Op het moment dat de hulp doorkomt gaat ze direct over op neutraal. Dat zou niet kunnen als je boos en/of gemeen bezig bent, dan is de intentie niet neutraal.
Maar weet je, ik ben er niet om met jou de discussie aan te gaan of het gras groen is of paars. Een mens ziet wat hij wil zien en voor jou ziet dit er gemeen uit en voor mij niet.
Geryon schreef:Maar ze kiezen toch ook gewoon bepaalde paarden uit om mee te werken als hun eigen paard? Heb ik op mijn curcus geleerd.
Net als dat Cesar ook een bepaalde hond kiest met een bepaald karakter etc. als hulphond
Cassidy schreef:Ayasha schreef:Ik denk, dat parelli-mensen hele, hele brave paarden hebben..
Dat hebben ze zeker. Ze zijn alleen niet zo geboren, ze zijn zo gemaakt...