Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:28

amberguyt schreef:
iik ben na 2 min getopt met kijken ik vind dit niet normaal hoe hard dat touw aan komt!
dat arme paard ! :(

Ja hij is daarna ook overleden

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:28

Gut wat is een touwhalster toch vriendelijk zeg..... :roll:

Ik snap wat het doel is, maar vraag me af of de kracht die erbij te pas komt noodzakelijk is 8)7

En bij haar gaat het nog slechter dan bij die man. Wat ik persoonlijk raar vind is dat ze eerst een paar rukken aan het touw geeft en zodra hij zich naar haar toedraait krijgt die een tik op zijn kop. WTF... En uiteindelijk gaat het 'blijkbaar' goed want dan doet ze het niet meer. En hup zonder pauze, zonder procestijd door naar het volgende. Met het leren stukje een zweepslag geven op de borst.

Uiteindelijk zie je het paard zakken en kauwen, maar ik vind deze hele manier eerder bedacht door en voor lompe boeren mannen die geen kleine signalen kunnen geven. Tjezus, daar word je als mens al gestoord van, laat staan als paard. De signalen zijn zo verschrikkelijk groot.

Uiteindelijk snap ik haar doel wel, maar ik vind in dit geval zeker niet dat het doel de middelen heiligt. Wij zijn geen paarden dus perse willen dat je paard super onderdanig naar je word omdat hij bang is anders een optater te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 19-01-13 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:29

"De energie die op hem gericht wordt" het wordt mooier en mooier.
Wat wordt dan onder mean verstaan? Wat ik in het filmpje zie, vind ik mean.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:30

verography schreef:

Ik snap wat het doel is, maar vraag me af of de kracht die erbij te pas komt noodzakelijk is 8)7

En bij haar gaat het nog slechter dan bij die man.

Parelli staat vooral bekend om zijn simulaties. Voor dat je aan een paard komt probeer je dit soort dingen eerst bij jezelf en mede cursist. Dus hoe hard het touw aankomt of de stick weten de mensen wel degelijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:34

Gini schreef:

Ja, zoals ik al schreef, jij ziet iets anders wat ik zie. Waarom dit niet mean is? Omdat ze er niet op uit is om gemeen te zijn tegen het paard net als een paard er niet op uit is om gemeen te doen tegen zijn mens. Ze vergroot haar hulp, zonder boos te worden of gefrustreerd. Op het moment dat de hulp doorkomt gaat ze direct over op neutraal. Dat zou niet kunnen als je boos en/of gemeen bezig bent, dan is de intentie niet neutraal.

Maar weet je, ik ben er niet om met jou de discussie aan te gaan of het gras groen is of paars. Een mens ziet wat hij wil zien en voor jou ziet dit er gemeen uit en voor mij niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:37

Jessix, Ik ken Casper niet, ik beoordeel alleen wat ik zie.
Ik vind het persoonlijk ongewenst als een paard de hele tijd onderdanig zijn lippen staat af te likken.
Wij hebben hier op stal een super Parelli getrained dier staan die zijn baasje altijd op de voet volgt. Ook buiten loopt hij zonder halster of touw.
Laatst was ze op vakantie en zou ik hem even vrij laten bewegen.
Ik liet hem samen met mijn paard in de bak. Waar mijn paard meteen haar eigen gang ging en speels ging bokken kwam de ruin naast me staan en wachtte op een commando.
Pas toen ik hem met een armbeweging wegstuurde begon hij keurig rondjes over de hoefslag te bewegen terwijl mijn paard maar half lijp heen en weer aan het scheuren was en probeerde om hem mee te krijgen.
Omdat ik hoopte dat hij meer initiatief zou tonen als ik me er niet mee bemoeide liep ik weg, maar accuut stind hij dus weer naast me omdat ik we immers afwende van hem.
Beetje jammer vond ik dat persoonlijk.

Maar goed ieder zijn ding. Anderen zijn het vast ook niet met mij eens.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:37

Jessix schreef:
verography schreef:

En bij haar gaat het nog slechter dan bij die man.

Parelli staat vooral bekend om zijn simulaties. Voor dat je aan een paard komt probeer je dit soort dingen eerst bij jezelf en mede cursist. Dus hoe hard het touw aankomt of de stick weten de mensen wel degelijk.

En weten wij exact hoe gevoelig een paardenneus is? En hebben jullie dan ook een heel dun touwtje op waar een paar keer flink met het gewicht aan gerukt word?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:40

Jessix schreef:
Ja, zoals ik al schreef, jij ziet iets anders wat ik zie.

En dat noem ik aan het randje van brainwashing. Cassidy is een leuke discussiegenoot. Zij verdedigt Parelli ook, maar doet dit door onderbouwing te geven en door zelf toe te geven dat dit filmpje niet het meest charmante is.
Jij echter ziet geen graten in deze film. En dat vind ik erg. Want het paard weet daar, op die 10 minuten helemaal niet wat van hem verwacht wordt. Dat kan iedere objectieve kijker wel zeggen. Dat ze daarna het paard wel goed getraind heeft en dat het helemaal is goed gekomen met dit paard, dat wil ik gerust geloven. Maar op die 10 minuten zie je een hulpeloos paard. Het is niet omdat een paard dominant is, dat je er maar eens flink tegenaan moet raggen. Ook dominante paarden hebben recht op duidelijke hulpen. Dat die harder gegeven moeten worden, akkoord, maar duidelijkheid en consistentie ontbreekt hier.

Ik weet wel dat een Parelli'er nooit meer tegen mij moet zeggen dat ik mijn oogkleppen af moet doen. Ik bezit geen oogkleppen. De fervente aanhangers daarintegen.... Het is niet omdat je een methode aanhangt (mag van mij hoor), dat je alles wat meneer en mevrouw Parelli doen de hemel in moet prijzen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:45

Sizzle schreef:
Jessix, Ik ken Casper niet, ik beoordeel alleen wat ik zie.
Ik vind het persoonlijk ongewenst als een paard de hele tijd onderdanig zijn lippen staat af te likken.
Wij hebben hier op stal een super Parelli getrained dier staan die zijn baasje altijd op de voet volgt. Ook buiten loopt hij zonder halster of touw.
Laatst was ze op vakantie en zou ik hem even vrij laten bewegen.
Ik liet hem samen met mijn paard in de bak. Waar mijn paard meteen haar eigen gang ging en speels ging bokken kwam de ruin naast me staan en wachtte op een commando.
Pas toen ik hem met een armbeweging wegstuurde begon hij keurig rondjes over de hoefslag te bewegen terwijl mijn paard maar half lijp heen en weer aan het scheuren was en probeerde om hem mee te krijgen.
Omdat ik hoopte dat hij meer initiatief zou tonen als ik me er niet mee bemoeide liep ik weg, maar accuut stind hij dus weer naast me omdat ik we immers afwende van hem.
Beetje jammer vond ik dat persoonlijk.

Maar goed ieder zijn ding. Anderen zijn het vast ook niet met mij eens.

Nee, maar dat is iets wat ook echt genoemd wordt in de trainingen door Pat Parelli en de andere instructeurs. "Don't turn the 7 games in to 7 jobs... Or 7 tortures" Parelli vindt het ook afschuwelijk als hij hoort dat mensen eeuwig hetzelfde erin blijven stampen. Het heet niet voor niets 7 games, het moet leuk zijn, speels blijven. Juist het wezen van het paard moet bewaard blijven. En het zijn ook niet 7 spelletjes, maar 7 manieren om met je paard te spelen, de variaties zijn eindeloos. Het is jammer dat de "slechte studenten" een verkeerd beeld geven en helaas staat het meeste Parelli materiaal achter slot en grendel, anders zou ik je kunnen laten zien dat hun eigen paarden een behoorlijk eigen willetje hebben en dat zij juist altijd op zoek zijn om daar mee om te kunnen gaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:50

Gini schreef:
Jessix schreef:
Ja, zoals ik al schreef, jij ziet iets anders wat ik zie.

En dat noem ik aan het randje van brainwashing. Cassidy is een leuke discussiegenoot. Zij verdedigt Parelli ook, maar doet dit door onderbouwing te geven en door zelf toe te geven dat dit filmpje niet het meest charmante is.
Jij echter ziet geen graten in deze film. En dat vind ik erg. Want het paard weet daar, op die 10 minuten helemaal niet wat van hem verwacht wordt. Dat kan iedere objectieve kijker wel zeggen. Dat ze daarna het paard wel goed getraind heeft en dat het helemaal is goed gekomen met dit paard, dat wil ik gerust geloven. Maar op die 10 minuten zie je een hulpeloos paard. Het is niet omdat een paard dominant is, dat je er maar eens flink tegenaan moet raggen. Ook dominante paarden hebben recht op duidelijke hulpen. Dat die harder gegeven moeten worden, akkoord, maar duidelijkheid en consistentie ontbreekt hier.

Ik weet wel dat een Parelli'er nooit meer tegen mij moet zeggen dat ik mijn oogkleppen af moet doen. Ik bezit geen oogkleppen. De fervente aanhangers daarintegen.... Het is niet omdat je een methode aanhangt (mag van mij hoor), dat je alles wat meneer en mevrouw Parelli doen de hemel in moet prijzen.

Nogmaals ik zie geen hulpeloos paard. Ik zie een paard wat dwars door de druk heen dendert. Geen enkel respect heeft voor de ruimte en de hulpen van de mens. Ik vind het niet dominant en ja, hij snapt het niet. Maar dat geeft niet, hij snapt het nu vast wel. Ik zie iets anders als wat jij ziet. Dat kan jij slap gelul vinden, maar hey, dat boeit mij dan weer niet zo. Er zijn zat mensen die met kippenvel van geluk naar Anky v G. kijken, die zien ook weer wat anders als dat ik zie. Zij zien een happy atlete, ik niet.

Ik ben ook niet objectief, ik ben Parelli student, dus pro-Parelli. :D
Laatst bijgewerkt door Jessix op 19-01-13 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:51

Dat is precies het punt dat ik ook probeerde te maken Gini. Het lijkt wel of de Parelli'ers elk Parelli filmpje goed keuren, omdat het nou eenmaal de Parelli methode is..

Jessix, wat een onzin. Jij ziet dan misschien kleine hulpen die ik niet zie. Máár dan gaan ze vanaf die kleine hulpen wel meteen door naar de grote hulpen die ik zie. Vanuit het niets keihard gezwiep met het touw. Niks druk opvoeren. En druk eraf halen? Zie ik ook niets van terug.

Nogmaals, zelfs ik gebruik de methode van Parelli in de omgang met mijn paard. Maar dit is NIET wat mij geleerd is over Parelli. Ik vind dit dan ook geen parelli. Ik vind het psychische mishandeling. Zo onduidelijk met het paard om gaan en het paard blijven straffen (druk blijven houden, op een verkeerde manier) etc. etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:53

Jessix: Toch moet me van het hart: als ik dat filmpje kijk wat jij plaatste, van Casper en dat andere paard, dan valt me in het eerste deel op dat die zwarte uit balans staat: hij steekt z'n hoofd te ver naar voren bijvoorbeeld. Het komt op mij niet over als een paard dat uit zichzelf ontspannen-aandachtig is.
Het tweede deel (het rondgalopperen) kwam op mij ook beslist niet over als spelen, want voor samen spelen is interactie vereist. Dat was hier niet - het is eenzijdige communicatie. Niets mis met het op afstand besturen van je paarden, in de longeercirkel en het circus gebeurt het ook, maar het is, voor mij, geen spelen.

Dol2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:55

ik dacht dat je nooit achteruit mocht stappen voor een paard?? :-s
Ik word er direct onwel van als ik dit filmpje zie...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:56

Jessix schreef:
Ik ben ook niet objectief, ik ben Parelli student, dus pro-Parelli. :D

Dat is heel eerlijk van je! Jammer, maar eerlijk. Ik denk dat er daarom juist heel veel anti-Parelli zijn, het ene extreem leidt tot het andere.

Stiekem ben ik heel blij dat ik gewoon mijn eigen ding doe en niet gebonden ben aan 1 methode/1 persoon.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:57

Jessix schreef:
Gini schreef:

Ja, zoals ik al schreef, jij ziet iets anders wat ik zie. Waarom dit niet mean is? Omdat ze er niet op uit is om gemeen te zijn tegen het paard net als een paard er niet op uit is om gemeen te doen tegen zijn mens. Ze vergroot haar hulp, zonder boos te worden of gefrustreerd. Op het moment dat de hulp doorkomt gaat ze direct over op neutraal. Dat zou niet kunnen als je boos en/of gemeen bezig bent, dan is de intentie niet neutraal.

Maar weet je, ik ben er niet om met jou de discussie aan te gaan of het gras groen is of paars. Een mens ziet wat hij wil zien en voor jou ziet dit er gemeen uit en voor mij niet.

Dus als iemand jou een klap geeft omdat je iets niet snapt, maar die persoon is niet boos op je, dan is het niet gemeen?

Als ik haar zo zou zien staan klommelen zou ik eerder geneigd zij om te vragen of ze hulp kan gebruiken dan dat ik denk "joh wat is dat paard veel aan het leren"

Ik denk, dat parelli-mensen hele, hele brave paarden hebben..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:00

Ik ga even buiten spelen met mijn paardjes! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:01

Casper is een hengst die door Parelli van een cursist is overgenomen omdat hij alleen maar bokte. Komt ook uit een lijn van "bucking horses". Parelli heeft met Casper de nodige problemen gehad, en is bij Tom Dorrance te rade gegaan hoe hij beter met Casper om kon gaan.

Voor mij maakt dat de ultieme horseman uit. Dat ongeacht hoe bekend en beroemd je bent, je altijd nog toe durft te geven dat je het even niet meer weet.

Bekijk deze filmpje maar:

http://www.youtube.com/watch?v=y79lWr26bUg

http://www.youtube.com/watch?v=lR-y6-xRofU&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=PYgA0cW973c

En over het geneuzel dat een paard niet in balans en ontspannen is: paardlief had misschien wel in de salami beland (toen mocht slachten nog in USA) als Parelli niet was geweest. Hij is nu met pensioen en heeft ook nog een paar leuke veulentjes gemaakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:02

Ayasha schreef:

Dat hebben ze zeker. Ze zijn alleen niet zo geboren, ze zijn zo gemaakt...:D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:04

Maar ze kiezen toch ook gewoon bepaalde paarden uit om mee te werken als hun eigen paard? Heb ik op mijn curcus geleerd.

Net als dat Cesar ook een bepaalde hond kiest met een bepaald karakter etc. als hulphond :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:05

Cassidy, het is natuurlijk super dat Parelli een dergelijk paard kan redden. Maar toch is het beeld dat getoond wordt in het filmpje van Jessix gewoon niet het beeld waar ik naar toe zou willen werken met een paard. Dat mensen dat als 'slaafs' bestempelen snap ik wel, want ook ik vind iets onnatuurlijks aan de houding die het paard aanneemt tov Parelli.

Cassidy

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:06

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:07

Cassidy schreef:
Ayasha schreef:

Je bent me voor! _/-\o_

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:08

Geryon schreef:
Maar ze kiezen toch ook gewoon bepaalde paarden uit om mee te werken als hun eigen paard? Heb ik op mijn curcus geleerd.

Net als dat Cesar ook een bepaalde hond kiest met een bepaald karakter etc. als hulphond :+

Parelli helpt mensen met hun eigen paarden. Natuurlijk neemt hij bij een demonstratie een paard mee die alles kent want iemand die een demonstratie bezoekt wil zien waar hij kan komen. Maar Parelli kan met elk paard en de resultaten zijn keer op keer verbluffend. Omdat jij je zelf met je eigen paard kunt bereiken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:09

Cassidy schreef:
Ayasha schreef:

Nou wat op dat filmpje gebeurt hoef je toch niet uit te vreten met eentje die wat meer karakter heeft. :x
Die van mij zijn ook heel braaf, maar dát moet je niet met ze doen. En daar hebben ze nog 100% gelijk in ook.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:10

En dan wil iedereen het is sunt dat beestje methode gebruiken. Ronduit alle longeer regels en natuurlijke regels van het paard worden in de eerste minuug al gebroken!!!

Ik zeg drama