Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:42

Fellor schreef:
Het probleem is dat VERUIT de meeste mensen puur op hun gezonde verstand niet het begrip, inzicht en de kunde ontwikkelen die ze zouden kunnen en nodig hebben. Daarom vind ik persoonlijk gezond verstand de lading niet dekkend. De meeste mensen die op hun gezonde verstand afgaan komen heel ergens anders terecht helaas.

Het gaat pas mis als je naar verstand gaat handelen wat je niet hebt, en dat is wat er soms mis gaat in de paardenhouderij. Maar nogmaals, dan hoef je nog geen NH'er te worden om het beter te doen :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:42

Nog even voor de duidelijkheid: ik bedoel dus dat dat de vraag; wat is gezond boeren verstand? Net zo min concreet te beantwoorden is als; wat is NH?

Immers denken dus ook zeker niet alle boeren op de manier die ik in mijn post aangegeven heb.

Wat dat betreft heeft het geen zin om een benaming ter discussie te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:44

Adil schreef:
Fellor schreef:
Het probleem is dat VERUIT de meeste mensen puur op hun gezonde verstand niet het begrip, inzicht en de kunde ontwikkelen die ze zouden kunnen en nodig hebben. Daarom vind ik persoonlijk gezond verstand de lading niet dekkend. De meeste mensen die op hun gezonde verstand afgaan komen heel ergens anders terecht helaas.

Het gaat pas mis als je naar verstand gaat handelen wat je niet hebt, en dat is wat er soms mis gaat in de paardenhouderij. Maar nogmaals, dan hoef je nog geen NH'er te worden om het beter te doen :)*

Er staat inderdaad al 10 x aangegeven dat dat inderdaad niet nodig is...

Maar waar hebben ze de kennis voor dat verstand vandaan gehaald? Van hun gezonde verstand die de conclusies trok welke kant ze uit wouden... Het komt in de basis allemaal uit het "gezonde verstand" dat mensen toepassen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:46

Fellor schreef:

Maar waar hebben ze de kennis voor dat verstand vandaan gehaald? Van hun gezonde verstand die de conclusies trok welke kant ze uit wouden... Het komt in de basis allemaal uit het "gezonde verstand" dat mensen toepassen.

Zie mijn reactie op de vorige pagina (lange lap tekst, reactie op jouw post)

Citaat:

Dan is het ook niet ideaal...!
Laatst bijgewerkt door Adil op 02-02-11 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:46

Fellor schreef:
ikke schreef:
Het zou je sieren als je ook daar dan enig onderzoek naar deed, voordat je het schreef.......

Het was sarcastisch bedoeld :Y) . Het ging mij om het letterlijk nemen van woorden. Als ik dan toch een kanttekening moet maken, wat betreft onderzoek, ik heb veel met de boerenaanpak te maken gehad hier in de buurt (boerendorpen) en heb nog nooit een boer horen praten over dit soort theorie nog op deze manier met zijn paard om zien gaan, dus wat mijn ervaring betreft klopt het ook. Het behoort helaas niet tot de mogelijkheden iedere boer in nederland te gaan interviewen over zijn visie op horsemanship en dan komen we weer tot de vage grens; wat is een boer?

En zo niet; zoals ik zei, noem het wat je wil :j , het gaat mij om de uitvoering en het effect.

En de hokjesgeest, geen problemen mee! Zoals ik zei heb ik nog nooit enige hinder ondervonden van het hokje waar mensen mij tot nu toe in hebben gestopt. Ik geloof neit zo erg in hokjes.

Mensen die vanuit hun gezonde verstand werken, denken na over wat ze doen, waar ze tegenaan lopen en gaan op zoek naar mensen die hen uit kunnen leggen wat er mis gaat.
Het verschil met de boeren die jij aanhaalt en de boeren waar ik mee ben grootgebracht, is dat de boeren in mijn omgeving allang hadden uitgevonden hoe het werkt: zo zacht als mogelijk en zo hard als noodzakelijk.
Die boeren hielden geen ingewikkelde verhandelingen over biomechanica, fysica en psyche, die leerden je dat de motor van achteren zit en dat als je aan de voorkant iets wil, je dat er eerst aan de achterkant zelf in moet stoppen. En dat is NIET sarcastisch bedoelt.

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:49

ikke schreef:
Mensen die vanuit hun gezonde verstand werken, denken na over wat ze doen, waar ze tegenaan lopen en gaan op zoek naar mensen die hen uit kunnen leggen wat er mis gaat.
Het verschil met de boeren die jij aanhaalt en de boeren waar ik mee ben grootgebracht, is dat de boeren in mijn omgeving allang hadden uitgevonden hoe het werkt: zo zacht als mogelijk en zo hard als noodzakelijk.
Die boeren hielden geen ingewikkelde verhandelingen over biomechanica, fysica en psyche, die leerden je dat de motor van achteren zit en dat als je aan de voorkant iets wil, je dat er eerst aan de achterkant zelf in moet stoppen. En dat is NIET sarcastisch bedoelt.

Helemaal mee eens

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:50

robeer schreef:
Oeps, hou je vast. :D

hihihi

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:52

Maar toen jij op dat paard kroop, moest de hele NH-beweging nog uitgevonden worden..........[/quote]

Jep, en ik ben het met bepaald delen van NH wel eens, maar met andere ook totaal niet.. Ik vind persoonlijk bijvoorbeeld dat de paarden er tegenwoordig met al dat NH er niet beter (of slechter) bijstaan dan daarvoor.. Je dient gewoon een wederzijds respect voor elkaar te hebben.. en nee idd heeft niet iedereen dit en wordt er veel te hard aan bitten getroken en veel te hard met sporen geprikt, maar NH vind ik ook echt niet altijd even vriendelijk.. Vandaar dat ik t ook niet met alles eens ben.. (voorbeeld: join up, vind ik persoonlijk echt paardonvriendelijk) Vandaar dat ik t even wilde vermelden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:53

ikke schreef:

En die boeren hadden niet de toegang tot de modernere kennis die we nu hebben wat betreft paardenlichamen.
Dat die mensen alles met hun paard op die manier bereikten zonder het te leren en erover te praten, mijn respect. Ik praat er ook liever niet over, ben er liever mee bezig in de praktijk.

Wat nog steeds zeker niet zegt dat alle boeren op de juiste manier denken, dus dat boerenverstand als term wat mij betreft dus nog omstreden is.
Jij bent degene die het onder de noemer ingewikkeld laat vallen. Op deze manier bewust zijn van de omgang met mijn paard is wat voor mij gewoon is.
Is het dan veel beter als je niemand iets over deze zaken verteld en iedereen dit van nature moet hebben? Ik snap het punt niet helemaal. Het IS ook gewoon, niks fancy aan, dus ik snap het probleem niet aan het feit dat ik mijn visie op NH neerzet.

Edit, ik zou het ook wel knap vinden als jij met puur het gegeven over de motor in de achterkant en je gezonde verstand tot uitzonderlijke prestaties bent gekomen. Jij hebt je toch ook verder verdiept, ingelezen, hulp gezocht enz? Wat is er mis mee om het daarover te hebben?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-11 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:54

HRE schreef:
robeer schreef:
Vroeger reed je gewoon paard en had het beest maar te doen wat je wilde. Ik zeg niet dat het toen allemaal beter was maar in ieder geval wel minder getrut.

_/-\o_

zo ken ik het ook nog (ben niet zo oud hoor) maar toch, soms wordt ik er wel een beetje moe van. Ik heb soms wel wat lessen grondwerk gehad. Als mijn paard met plezier doet wat ik vraag is het voor mij al goed. Soms harder optreden maar dat is in het ''wilde, echt'' leven van paarden ook zo.

prima als mensen dat doen, maar doe het met goede begeleiding zoals altijd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:02

Adil schreef:

Ik zeg dat het wat mij betreft niet nodig is dat diegene zich NH'er noemt en dat ik neit ieder paard zielig vind die een normal eigenaar heeft.
Voor mij is de NH wijze dus wel ideaal en zou ik dus nog steeds graag alle combinaties op deze manier bezig zien.

Wat betreft je lap tekst, ik had eroverheen gelezen }:0 . Ik snap je reactie over ideale paardenhouderij, maar dat is wat mij betreft ook een klein beetje wat NH is. Er komt binnen de algemene dingen die ik noemde bij uitvoering in de praktijk natuurlijk heel veel meer om de hoek kijken dan in eerste instantie lijkt (en nee, ik bedoel neit dat het interessant of zwaar ingewikkeld is maar gewoon breed) en voor mij persoonlijk hoort daar ook een stukje gemoedstoestand en instelling van de trainer in, een meer holistische/bewustere visie.
Grondwerk vind ik daarbij absoluut onmisbaar en belangrijker dan rijden en dat valt buiten" het meelopen" en de andere standaard dingen op de grond ook niet echt onder de algemenere paardenhouderij.
Voor mij is het een "way of life" en er zijn vast een heleboel dingen die ik hier vergeten ben neer te zetten en het is soms ook moeilijk heel concreet te omschrijven. Omdat iedereen er anders in staat is het nog geen vast omschreven tak in de paardenwereld en is de term ook zo ruim.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:10

Fellor schreef:
ikke schreef:

En die boeren hadden niet de toegang tot de modernere kennis die we nu hebben wat betreft paardenlichamen.
Dat die mensen alles met hun paard op die manier bereikten zonder het te leren en erover te praten, mijn respect. Ik praat er ook liever niet over, ben er liever mee bezig in de praktijk.

Wat nog steeds zeker niet zegt dat alle boeren op de juiste manier denken, dus dat boerenverstand als term wat mij betreft dus nog omstreden is.
Jij bent degene die het onder de noemer ingewikkeld laat vallen. Op deze manier bewust zijn van de omgang met mijn paard is wat voor mij gewoon is.
Is het dan veel beter als je niemand iets over deze zaken verteld en iedereen dit van nature moet hebben? Ik snap het punt niet helemaal. Het IS ook gewoon, niks fancy aan, dus ik snap het probleem niet aan het feit dat ik mijn visie op NH neerzet.

Die boeren wisten (hadden dat in de loop van de eeuwen van elkaar geleerd) dat een goed gereden (of los werkend) paard van achter naar voren loopt, over de rug en DUS met aangespannen buikspieren. Daar begint het, de rest is daar het vervolg op, zowel aan de hand als onder het zadel. Moeilijker kan ik het helaas niet maken.

Daar is niks moderns aan. Sterker nog, wat ik tegenwoordig allemaal aantreft, OVERAL in paardenland, is slechter als wat mij door die boeren is geleerd.
Paar voorbeeldjes:
Zadels die op de nek liggen (95% van alle foto's op Bokt!!!).
Ruiters in stoelzit daarop, al dan niet voorover hangend.
Zadels waarvan je op de foto al ziet dat het niet past.
Geen-gel*l-in-de-krul.
Grote drukplekken van (ook boomloze!!) zadels.

Ook in de NH-hoek en ook de aanhangers van willekeurig wie. Vroeger kwam dat ook voor; ik kan grossieren in de voorbeelden, maar het komt nog steeds voor, in even grote mate en in alle geldingen. Zo geweldig is die kennis dus niet verspreid, ondanks alle nieuwe technieken, inzichten en (blijkbaar niet verbeterde) kennis.

Conclusie: Er is een hoop meer geblaat, maar de paarden zijn er per saldo geen reet mee opgeschoten!

nine1987

Re: Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:14

Ik ga hier toch echt met ikke mee..

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:15

Zeker..
(ookal betrap ik me zelf heel erg op een stoelzit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:15

ikke schreef:
Daar is niks moderns aan. Sterker nog, wat ik tegenwoordig allemaal aantreft, OVERAL in paardenland, is slechter als wat mij door die boeren is geleerd.
Paar voorbeeldjes:
Geen-gel*l-in-de-krul.

Heel fijn dat de boeren die jij kende dat wisten en over het over de rug is een algemeen gegeven.... We hebben het over zo'n klein rijtechnisch onderdeel.... ik snap nog steed het punt niet over het niet mogen delen van kennis. Dat betekend dat alles wat je over jouw manier van omgaan met paarden meld pure blaat is? Als jij dat zo ziet zijn we het inderdaad totaal niet met elkaar eens. Ik ben er van overtuigd dat het belangrijk is goeie kennis te blijven verspreiden met een gedetailleerd hoe wat en waar. Nogmaals, als jij dat ingewikkeld vind en liever alles zelf uitzoekt, jouw keuze toch?

Citaat:
Ook in de NH-hoek en ook de aanhangers van willekeurig wie. Vroeger kwam dat ook voor; ik kan grossieren in de voorbeelden, maar het komt nog steeds voor, in even grote mate en in alle geldingen. Zo geweldig is die kennis dus niet verspreid, ondanks alle nieuwe technieken, inzichten en (blijkbaar niet verbeterde) kennis.

Conclusie: Er is een hoop meer geblaat, maar de paarden zijn er per saldo geen reet mee opgeschoten!

En dat is de schuld van de kwalieit van de kennis en het feit dat Nh populairder is geworden?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:17

Fellor schreef:
Adil schreef:

Ik zeg dat het wat mij betreft niet nodig is dat diegene zich NH'er noemt en dat ik neit ieder paard zielig vind die een normal eigenaar heeft.
Voor mij is de NH wijze dus wel ideaal en zou ik dus nog steeds graag alle combinaties op deze manier bezig zien.

Wat betreft je lap tekst, ik had eroverheen gelezen }:0 . Ik snap je reactie over ideale paardenhouderij, maar dat is wat mij betreft ook een klein beetje wat NH is. Er komt binnen de algemene dingen die ik noemde bij uitvoering in de praktijk natuurlijk heel veel meer om de hoek kijken dan in eerste instantie lijkt (en nee, ik bedoel neit dat het interessant of zwaar ingewikkeld is maar gewoon breed) en voor mij persoonlijk hoort daar ook een stukje gemoedstoestand en instelling van de trainer in, een meer holistische/bewustere visie.
Grondwerk vind ik daarbij absoluut onmisbaar en belangrijker dan rijden en dat valt buiten" het meelopen" en de andere standaard dingen op de grond ook niet echt onder de algemenere paardenhouderij.
Voor mij is het een "way of life" en er zijn vast een heleboel dingen die ik hier vergeten ben neer te zetten en het is soms ook moeilijk heel concreet te omschrijven. Omdat iedereen er anders in staat is het nog geen vast omschreven tak in de paardenwereld en is de term ook zo ruim.

Synoniemen van ideaal zijn "volmaakt" of zelfs "perfect". Maar laten we een stapje terug gaan en zeggen dat de definitie is: Zo goed mogelijk.

Dus in een bepaalde situatie de best mogelijke oplossing of optie. Ik zeg dat NH niet de oplossing hoeft te zijn, niet ideaal dus, jij zegt hierop:

Citaat:

Het is dus niet de beste weg, de beste optie die de situatie aanbiedt, maar 'gewoon' een van de mogelijke opties.

En daarmee kunnen we een hoop discussies op bokt uitsluiten!

Trouwens, wat betreft "ideaal" heb ik sowieso dezelfde mening als bijv. de filosoof Immanuel Kant: Het ideale is niet bereikbaar, maar je kunt er ideeen van afleiden ;)

(Hebben mijn filosofie-lessen op school toch nog iets goeds bewerkt :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:21

De punten die aangeef vind ik ideaal. Hoe dan ook. Als iedereen zich eraan zou houden, helemaal perfect.

Het ging erom dat ookal is dat niet zo, ik nog steeds denk dat er paarden zijn die zich ook zonder de NH aanpak best happy kunnen voelen. Alleen dan nog denk ik dat er altijd wel iets aan de effectiviteit van de training, aanpak van problemen enz enz enz verbeterd zou kunnen worden. Het kan dus altijd beter naar mijn idee wanneer het niet wordt gedaan zoals ik het zou doen. Daarom doe ik het op de door mij gekozen manier.

NH is dus ideaal.
Andere aanpakken hoeven niet persé slecht te zijn, maar kunnen altijd beter.

Het ging dus trouwrens ook om het feit dat je in mijn ogen NH'er kan zijn zonder jezelf zo te noemen, denk dat de verwarring daar vandaan komt :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:28

xxLarella schreef:
Zeker..
(ookal betrap ik me zelf heel erg op een stoelzit)

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet feilloos :o

Fellor schreef:
ikke schreef:
Paar voorbeeldjes:
Geen-gel*l-in-de-krul.

Heel fijn dat de boeren die jij kende dat wisten en over het over de rug is een algemeen gegeven.... We hebben het over zo'n klein rijtechnisch onderdeel.... ik snap nog steed het punt niet over het niet mogen delen van kennis. Dat betekend dat alles wat je over jouw manier van omgaan met paarden meld pure blaat is? Als jij dat zo ziet zijn we het inderdaad totaal niet met elkaar eens. Ik ben er van overtuigd dat het belangrijk is goeie kennis te blijven verspreiden met een gedetailleerd hoe wat en waar. Nogmaals, als jij dat ingewikkeld vind en liever alles zelf uitzoekt, jouw keuze toch?

Nee, ik zoek niks zelf uit. Dat wil zeggen, ik zoek het uit, onder leiding van een dijk van een lesgeefmens.
Het gaat niet om het niet delen van kennis. Het gaat om het delen van verkeerde "kennis". De fake, het inhoudsloze geblaat zonder ondergrond, de poeha, zo je wil.
Het gaat erom dat de paarden beter, gemakkellijker en vooral fysiek en mentaal verantwoordt datgene kunnen doen wat wij van ze verlangen, ongeacht of dat Prix st George of weideornament is.
Fellor schreef:
ikke schreef:

En dat is de schuld van de kwalieit van de kennis en het feit dat Nh populairder is geworden?

Dat is de schuld van het gebrek aan kennis van wie zich tegenwoordig allemaal uitgeeft als instructeur (en dat is NIET persoonlijk bedoeld) maar vaak niet eens het niveau van "bezigheidstherapie" haalt.
Wat eigenlijk nog erger is dan die bezigheidstherapie; instructeurs die (onbewust??) de grootst mogelijke onzin uitkramen en wat wordt geslikt als zoete koek omdat de persoon in kwestie iets voorsteld in het (regionale) wedstrijdcircuit (ongeacht de discipline; ik ken meerdere voorbeelden uit meerdere takken van de sport).
DAAR ligt je verantwoording als instructeur en nergens anders. Komt ie nog maar eens: Ernest van Loon, Ruiters en Rechters, bespreekt ook dat deel van de verantwoording.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:28

Wel jammer dat je blijkbaar niet wil lezen, want je hebt zelf aangegeven dat NH niet de weg hoeft te zijn om iets te bereiken, maar goed.

Ik vind het gewoon raar dat een op een al vermoedelijk lang bestaand ideaalbeeld ineens een stempel wordt gedrukt en nu mensen doen alsof het de hunne is.

Ik denk dat ik op veel punten overeen zal komen met NH, maar ik ben geen NH'er. Ik ben ik, met twee kijkers in mijn kop, mijn stukkie verstand en mijn interesse in het paard.

Citaat:
De punten die aangeef vind ik ideaal.

Maar die punten zijn niet per definitie NH...!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:34

Adil schreef:
Wel jammer dat je blijkbaar niet wil lezen, want je hebt zelf aangegeven dat NH niet de weg hoeft te zijn om iets te bereiken, maar goed.

Ik vind het gewoon raar dat een op een al vermoedelijk lang bestaand ideaalbeeld ineens een stempel wordt gedrukt en nu mensen doen alsof het de hunne is.

Ik denk dat ik op veel punten overeen zal komen met NH, maar ik ben geen NH'er. Ik ben ik, met twee kijkers in mijn kop, mijn stukkie verstand en mijn interesse in het paard.

Citaat:
De punten die aangeef vind ik ideaal.

Maar die punten zijn niet per definitie NH...!!!

a Ik zeg niet dat ik het verzonnen heb. Ik zeg dat het is waar ik achter sta.
b Als IK vind dat het binnen MIJN idee valt van waar ik achter sta maak thet me neit uit hoe je het noemt, dus in die zin hoeft het niet NH te heten. Ik noem het zo omdat ik het het meest passende woord vind en hoe iemand anders het noemt moeten ze zelf weten.
c Wie claimt bepaalde dingen te hebben verzonnen maakt me echt niks uit, dus waar het vandaan komt, hoe oud het is enz kan me na het punt van raakvlakken in de toepassing niet schelen.

Ik snap niet wat het uitmaakt of ik de omgangswijze ideaal vind of de naam.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:43

Fellor schreef:
Het kan dus altijd beter naar mijn idee wanneer het niet wordt gedaan zoals ik het zou doen. Daarom doe ik het op de door mij gekozen manier.

Dus alleen de manier die jij kiest is de enige goede manier? Joh, ga toch fietsen. Er zijn heel veel manieren om netjes met een een paard om te gaan, zowel met als zonder labeltje eraan. Alles is afhankelijk van de combi, waar de ene persoon zich prettig mee voelt kan de volgende niets mee en voor paarden geldt hetzelfde. Als paard en mens een omgangsvorm hebben die voor die combi goed werkt is het wat mij betreft goed, ook al zou ik dingen compleet anders doen. Dat is een keuze die ook iedereen voor zichzelf moet maken. Er is echt niet maar 1 enige echte manier om met paarden om te gaan, het kan (binnen zekere grenzen, uiteraard) op heel veel manieren.

Fellor schreef:
NH is dus ideaal.
Andere aanpakken hoeven niet persé slecht te zijn, maar kunnen altijd beter.

JIJ VINDT NH ideaal, dat is niet hetzelfde als NH IS ideaal. NH is helemaal niet ideaal, goede omgang vanuit NH-insteek is goed, maar ik zie genoeg mensen "NH-doen" waarbij het woord "ideaal" niet echt als eerste boven komt :n
(en inderdaad geldt dat ook voor mensen die niet aan NH doen, ook daar zijn genoeg voorbeelden van "niet ideaal" te vinden)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 17:57

De opening 's zin van dit topic is...leer eerst eens op je paard zitten omdat ( nog een keer want het loopt af en toe een beetje uit de hand) ik steeds meer zie dat er mensen zijn die het NH toe gaan passen als het mis gaat. De JU is er een van!
Vandaar dat ik zeg...ga eerst eens rijden en vanuit daar zou je meer NH kunnen gaan toepassen.
Want waarom is het hele NH uitgevonden?? Omdat er steeds meer paarden komen die vast lopen met de africhting en het niet goed kunnen rijden van de eigenaar.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 03-02-11 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:16

aerdenhout1 schreef:
De opening 's zin van dit topic is...leer eerst eens op je paard zitten omdat ( nog een keer want het loopt af en toe een beetje uit de hand) ik steeds meer zie dat er mensen zijn die het NH toe gaan passen als het mis gaat. De JU is er een van!
Vandaar dat ik zeg...ga eerst eens rijden en vanuit daar zou je meer NH kunnen gaan toepassen.
Want waarom is het hele NH uitgevonden?? Omdat er steeds meer paarden komen die vast lopen met de africhting en het niet goed kunnen rijden van de eigenaar.

Kleine correctie: die eigenaren lopen vast in de africhting omdat ze de ballen begrepen hebben waar het ECHT om gaat.

Vervolgens gaat het paard, bij gebrek aan leiding door de ruiter (M/V) maar z'n eigen ding doen (wat altijd afwijkt van wat de ruiter in gedachten had) en heet het paard vervolgens "een dominant kreng" en moet het gejoinupped worden om weer "respect" te krijgen voor die sukkel van een ruiter.

(Dit is toch wat je, iets grofstoffelijk gesteld, feitelijk wel bedoelt?)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:38

Maar waarom gaat de africhting fout?? Omdat ze niet hebben leren sturen!!!
Het gevoel krijgen van een echt nagevelijk paard, de kracht van een paard dat een keer echt weg gaat vanuit achter, het aanspringen in galop op een hele kleine hulp, ik noem maar een dwars straat!!
Zodra het paard maar even iets niet doet zoals de ruiter het wil, is het de fout van het paard en mkan alleen NH de ...ruiter..... nog helpen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:43

aerdenhout1 schreef:
Maar waarom gaat de africhting fout?? Omdat ze niet hebben leren sturen!!!
Het gevoel krijgen van een echt nagevelijk paard, de kracht van een paard dat een keer echt weg gaat vanuit achter, het aanspringen in galop op een hele kleine hulp, ik noem maar een dwars straat!!
Zodra het paard maar even iets niet doet zoals de ruiter het wil, is het de fout van het paard en mkan alleen NH de ...ruiter..... nog helpen!

Die africhting gaat fout omdat ze alleen dat plaatje in hun hoofd hebben, maar geen flauw benul van wat daar aan vooraf gaat. Hoe je het ook went of keert, het blijft geen-gel*l-trek-'m-in-de-krul, ook bij het gros van de NH-ers, als ze niet "opeens" de mening zijn toegedaan dat die krul geen enkel doel dient.