Natuurlijk bekappen wat vinden jullie daar nou van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:26

Toen mijn paard nog ijzers had, vond ik 't doodeng om met haar op asfalt of klinkers te lopen. Ze had gewoon geen grip en is zelfs een keer onderuit gegaan.

Ehm tja, lange tenen bij NB? :? Lijkt me niet hoor.

Brainless

Re: Natuurlijk bekappen wat vinden jullie daar nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:29

Hoeveel tuigers/menpaarden lopen niet altijd op het harde met ijzers?
Wij hebben er nooit 1 gehad die moeite had om te lopen op het asfalt. Ook mijn rijpaarden niet.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:39

Mijn pony had ook totaal geen problemen met glijden oid op asfalt, ging ook gewoon het natte land op en gleed nooit uit.
Sneeuw was wel heel vervelend.. Maar vooral door de sneeuwballen die over haar hoeven kwamen, ze ging dan altijd met sokjes aan naar buiten :)

Ik ben er overigens wel van overtuigd dat het jarenlange op ijzers lopen haar hoeven verprutst heeft. Het paard dat ik nu heb komt dan ook echt nooit op ijzers.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:46

Ken zat paarden die met ijzers prima op het asfalt lopen. Op de wei glibberen ze soms wat vaker (wij hebben veengrond, dus dat is wel eens glibberen en daarbij zuigt de modder de ijzers ook vaak op ;) ). Hoorde de eigenaren zo vaak klagen over losgelaten ijzers in de prut. :+

Sneeuw en ijs is een ramp met ijzers, wat ik zo om me heen zag afgelopen winters. Nee, ik zie de voordelen niet, hoor. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:50

Zidore schreef:
zonder te willen rellen
geloof ik ook dat dit een topic wordt
waar we nooit met z'n allen uit gaan komen
je hebt zoveel verschillende hoefsmeden en NB
je hebt zoveel verschillende paarden en hoeven
je hebt voor en nadelen van wel/geen ijzers
en dan hebben we nog eens die paardenmensen met hun meningen..
mee eens??

Mee eens. Daarom zijn we ook mens, en bestaat er het recht van meningsuiting. Iedereen maakt andere keuzes, het is echter belangrijk om die keuzes aan anderen uit te kunnen leggen, zodat we elkaars keuzes begrijpen, ook al zijn we het er niet mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:16

Brainless schreef:
Hoeveel tuigers/menpaarden lopen niet altijd op het harde met ijzers?
Wij hebben er nooit 1 gehad die moeite had om te lopen op het asfalt. Ook mijn rijpaarden niet.

Menpaarden rijden ook veel statischer, bestuurd door 1 persoon die weet waar hij heen wil.
Ik merk dat in onze buitenritgroep het paard met ijzers wel de meeste problemen heeft qua wendbaarheid. Wij hebben vaak van die situaties van: we naderen in draf ofzo een kruising op een boerenweggetje..."waar gaan we heen, rechtdoor?""Maakt mij niet uit""Mij ook niet, zeg jij het maar""Ja, doe maar wat jij wilt" Voorste is inmiddels bij de kruising en gaat links, paard met ijzers hoor je ineens achter je krassen en piepen over de stenen en redt de bocht niet.

En nog even over de cursus... ik denk niet dat er veel NBers zijn die na 1 dag praktijk meteen als een bezetene en vol overgave hun paard zijn gaan bekappen. Ik denk dat de meeste wel eerst voorzichtig zijn begonnen met regelmatige controle van een ervaren bekapper. Zo ben ik althans wel begonnen.
En dan wordt op een gegeven moment je paard je leermeester en wanneer je in deze fase je verstand en kennis gebruikt hoeft dit niet ten koste van het paard te gaan. Zo heeft mijn paard een naar binnen gedraaide voorvoet en daardoor dus een ander afwikkelpunt en maar aan 1 kant een welving in de zool voor een kwartierboogje. De andere kant barstte bij het raken van de wegkant, ondanks een dikke mustangroll. Toen heb ik eens een nep-kwartierboogje gemaakt maar alleen in de buitenste hoefwand.... probleem opgelost.
Blijkbaar kwam er bij zo'n zijdelingse aanraking met steen toch teveel druk op te staan die nergens heen kon.

En dat is wat ik dan ook zo vreemd vind aan TB, waarbij de hoef onderaan recht wordt gelaten zonder kwartierboogjes. De kwartieren daar komen altijd als eerste de barsten in. Waarom dan zo doorgaan?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:19

Mijn ervaring is dat paarden met ijzers 1x een glijer maken en het daarna wel weten.. :+

En tuurlijk hebben ze wat minder grip, maar daar hou je rekening mee op het asfalt. Althans, daar ga ik vanuit.

Al kan ik prima volluit draven en ineens remmen hoor met mijn ijzertjes onder! :))

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:04

[/quote]

Ik heb het anders wel geleerd van het (af)kijken bij Marco hoor. Lukt jou ook vast, of je moet het niet willen natuurlijk ;)

Lange tenen bij NB heb ik ook nog nooit van gehoord. Dat is juist één van de dingen die ze niet graag zien.[/quote]

Misschien heb ik de minder goede NB'ers gezien? Ik weet het niet. Ach, of je nou NB, gewoon of met ijzers doet; je hebt goeie en slechte. IJzers zijn voor mij geen optie, maar anderen zweren erbij...

Zelf vijlen wil ik niet. Ieder z'n vak *D Ik kan weer iets anders.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:09

Maakt mij niks uit wie er bekapt. Als het maar goed gaat.
En idd, iedereen heeft hier een verschillende mening over dus we komen er vast nooit uit. xD

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:23

EllenB schreef:
Zelf vijlen wil ik niet. Ieder z'n vak *D Ik kan weer iets anders.

Ik had vier jaar geleden ook niet gedacht dat ik het zelf zou gaan doen ;)

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:42

singasong schreef:

Ik had vier jaar geleden ook niet gedacht dat ik het zelf zou gaan doen ;)[/quote]

Waarom nu wel dan?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:23

EllenB schreef:
singasong schreef:

Ik had vier jaar geleden ook niet gedacht dat ik het zelf zou gaan doen ;)

Waarom nu wel dan?[/quote]

Omdat ik nu (al zo'n 2 jr. ofzo) weet hoe het moet en het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is als dat ik dacht ;)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:38

Ik wil nog even wat kwijt over de termen 'natuurlijk bekappen' en 'traditioneel bekappen'.

Eigenlijk is natuurlijk bekappen niets meer en niets minder dan slijtage nabootsen aan de hoef van het paard. In de natuur gebeurt dit met grote regelmaat en dus moet er ook met grote regelmaat 'natuurlijk bekapt' worden.
Maar niet alleen het bekappen zelf dekt de lading, het grootste deel van het concept draait om de huisvesting en voeding van het paard. Veel mensen laten zo nu en dan een 'professionele NB-er' de hoeven controleren.
De bekapping zélf gebeurt door de verzenen in te korten tot de straal grondcontact kan maken, de wand en steunsels inkorten tot zoolhoogte, van de straal af te blijven en een zgn. 'mustangroll' aan te brengen.

Bij een traditionele bekapping komt, afhankelijk van het paard, om de 6 tot 9 weken een hoefsmid om het paard te bekappen. De eigenaar neemt in sommige gevallen tussendoor wel eens de vijl ter hand om evt. brokkeltjes weg te vijlen en de hoefwand rond te houden. De traditionele smid haalt al het losse materiaal weg uit de zool, snijdt de straal vaak bij om die vrij te houden en kort de hoefwand in, lettende op de beenstanden en voetassen. De wand wordt strakgevijld en ook de 'mustangroll' (in traditionele termen 'wand breken' of gewoon rond vijlen genoemd) wordt aangebracht.

Het grootste verschil zit hem dus, zoals genoemd, in de huisvesting en het 'natuurlijk' voeren van het paard (geen krachtvoer e.d.), en in de regelmaat van het bekappen, en de visie van wát er nu eigenlijk bekapt moet worden aan een hoef.

Toch lijkt de NB-bekapping die wordt gedaan door de 'professionele natuurlijk bekappers' vrij veel op een traditionele bekapping (van wat ik gezien heb dan...).
Ik heb nog geen één 'professionele natuurlijk bekapper' gesproken die zegt dat ze pertinent tégen ijzers zijn (of durven ze dat niet te zeggen? :P). Het zijn meer de zelfbekappers die dat vinden over het algemeen.

Sommige mensen hebben slechte ervaringen met hoefsmeden. Deze collega hoefsmeden ken ik niet, de meeste hoefsmeden die ik ken gaan allemaal rustig te werk en leveren goed werk. Op de site van paardnatuurlijk staan een aantal foto's van beslagen hoeven, waarvan een foto die aan de ogen van iedere zichzelf respecterende hoefsmid pijn doet. Dat vind ik een slecht voorbeeld voor het gemiddelde hoefbeslag in NL.
Anderen hebben eens een natuurlijk bekapte hoef gezien die mega plat stond. Dat is ook niet bepaald reclame.
Tja, en zo heeft alles zijn min-en pluspunten en goede en slechte voorbeelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:58

SpikyBlue schreef:
Bij een traditionele bekapping komt, afhankelijk van het paard, om de 6 tot 9 weken een hoefsmid om het paard te bekappen. De eigenaar neemt in sommige gevallen tussendoor wel eens de vijl ter hand om evt. brokkeltjes weg te vijlen en de hoefwand rond te houden. De traditionele smid haalt al het losse materiaal weg uit de zool, snijdt de straal vaak bij om die vrij te houden en kort de hoefwand in, lettende op de beenstanden en voetassen. De wand wordt strakgevijld en ook de 'mustangroll' (in traditionele termen 'wand breken' of gewoon rond vijlen genoemd) wordt aangebracht.

Waarom worden er bij TB geen kwartierboogjes aangebracht (zolang de vorm van de zool dat toelaat natuurlijk)?
Toen mijn vader nog leefde heb ik het hem wel gevraagd (was hoefsmid vroeger) maar hij wist het niet."" Gewoon, omdat het zo recht moest voor de ijzers, zei hij. Toen werden alle paarden beslagen en de ijzers ook nog met de hand gesmeed.

SpikyBlue schreef:
Ik heb nog geen één 'professionele natuurlijk bekapper' gesproken die zegt dat ze pertinent tégen ijzers zijn (of durven ze dat niet te zeggen? :P).

Ik wel, een AANHCP-er, behoorlijk bekende ook.

SpikyBlue schreef:
Sommige mensen hebben slechte ervaringen met hoefsmeden. Deze collega hoefsmeden ken ik niet...

Wees blij!
Ik dacht een keer toen ik klaar was met duiken in Bussloo en ik daar Harry van Harry's hoefsmederij zag (die daar duikles geeft), laat ik hem eens vragen waarom ze geen kwartierboogjes maken. Nou, ik heb het geweten!
Vanaf het moment dat ik hem zei dat ik mijn eigen paarden natuurlijk bekapte ging hij me daar toch tekeer tegen me. Ik was belachelijk bezig en blabla en hij en z'n lange opleiding en om een paard in balans te beslaan legde hij ze een houten balk tussen de oren want er kwam wel wat meer bij kijken dan mijn gepruts,enz enz...
Nou dan ben je snel uitgepraat!
(en geen antwoord gehad op de kwartierboogjes)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:04

Lamar schreef:
Waarom worden er bij TB geen kwartierboogjes aangebracht (zolang de vorm van de zool dat toelaat natuurlijk)?
Toen mijn vader nog leefde heb ik het hem wel gevraagd (was hoefsmid vroeger) maar hij wist het niet."" Gewoon, omdat het zo recht moest voor de ijzers, zei hij. Toen werden alle paarden beslagen en de ijzers ook nog met de hand gesmeed.

SpikyBlue schreef:
Sommige mensen hebben slechte ervaringen met hoefsmeden. Deze collega hoefsmeden ken ik niet...

Wees blij!
Ik dacht een keer toen ik klaar was met duiken in Bussloo en ik daar ***** hoefsmederij zag (die daar duikles geeft), laat ik hem eens vragen waarom ze geen kwartierboogjes maken. Nou, ik heb het geweten!
Vanaf het moment dat ik hem zei dat ik mijn eigen paarden natuurlijk bekapte ging hij me daar toch tekeer tegen me. Ik was belachelijk bezig en blabla en hij en z'n lange opleiding en om een paard in balans te beslaan legde hij ze een houten balk tussen de oren want er kwam wel wat meer bij kijken dan mijn gepruts,enz enz...
Nou dan ben je snel uitgepraat!
(en geen antwoord gehad op de kwartierboogjes)

Zal ik je dat dan eens netjes uit proberen te leggen? :+

Bij een traditionele bekapping wordt in principe de hoefwand vlak gevijld, zodat de hele hoefwand MEEdraagt.
Pas als er flares, scheuren of andere afwijkingen aan te pas komen worden er zgn. 'kwartierboogjes' aangebracht.
De benaming 'kwartierboogjes' is naar mijn weten bedacht door de bedenkers van paardnatuurlijk. In de traditionele hoefsmederij wordt dit 'lucht leggen' genoemd (kan per regio verschillen :P).

Dit is dus niets nieuws voor de traditionele hoefsmederij, maar wordt alleen toegepast als er dus iets aan de hand is. Als het een keurige, gezonde hoef is wordt deze altijd vlak bekapt.

Oh ja. Ik heb de naam van die hoefsmid even uit je quote verwijderd. Vind het niet zo netjes om zijn naam hier neer te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:29

SpikyBlue schreef:
Oh ja. Ik heb de naam van die hoefsmid even uit je quote verwijderd. Vind het niet zo netjes om zijn naam hier neer te zetten.

Tja, hij is zelf verantwoordelijk voor zijn daden...
een geweldige duikleraar is het ook niet, heb al heel wat leerlingen achter hem aan zien buikschuiven :+

Maar dan verschilt TB inderdaad niet zo erg veel van NB... op het snijden in de straal na dan... en het voet-as gedoe.
Wat ik me nog afvraag is waarom voetstanden gecorrigeerd moeten worden (bijvoorbeeld scheef slijtende hoeven). Belast je dan de gewrichten niet op een verkeerde manier na het corrigeren?
Een proffessioneel bekapper heeft mij eens gezegd dat mensen teveel willen dat de voeten van een paard mooi recht staan. Niet alle paarden hebben perfect rechte voeten en beenstanden en zodra je daar teveel mee gaat prutsen heb je grote kans op verkeerde slijtage van gewrichten door afgedwongen standverandering.
(het corrigeren van een bokhoef valt hier even niet onder)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:32

Mijn TB doet ook niets aan de wat scheve achterhoefjes van mijn AV, juist omdat hij al (bijna) 17 is en je de stand van zijn gewricht niet meer kan veranderen.
Als je het recht zou maken slijten ze gewoon weer scheef af.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:39

Precies. Als hoefsmid/bekapper/whatever zorg je ervoor dat het probleem niet verergert.
Correcties kunnen tot 2 jaar gemaakt worden, daarna zorg je ervoor dat de stand niet steeds schever wordt (wat dus zou gebeuren als je er niks aan zou doen).
Over het belasten vd gewrichten: dit heeft te maken met de voetas en beenstand. Bij TB wordt ervoor gezorgd dat de afwijking niet erger wordt, maar ook dat de voetas recht is (de botten staan in één lijn op elkaar). Bijvoorbeeld: bij een X-benig paard zou dat betekenen dat het paard iets binnendoor staat.
Er wordt dus geen standsverandering afgedwongen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:13

Ja ik blijf ff doorvragen, dit is mijn kans dus :+ :D

In hoeverre geloven TBers in het zelfcorrigerende vermogen van de hoef (nu begint het weer op jehova's te lijken, haha, geloven O:) )
Als je dan bijvoorbeeld een hoef met een gebroken voetas (bijvoorbeelds voetas gebroken in hoefgewricht naar buiten) zou hebben en die zou corrigeren en de voet na 8 weken klepperen over de weg weer die gebroken voetas zou hebben, hoe weet je dan wat juist is? De correctie of de voetas?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:24

Toch kan een standsverandering bij sommige gevallen goed uitpakken.. o.a. bij paarden met spat. Mijn haf stond o-benig, biljardeerde enorm en sleet zo heel erg de buitenkant van haar hoef af (waardoor ze nog o-beniger ging staan).
Ze had op de rontgenfoto's heel lichte spat, op een keuring zou ze er met een 2tje (bemerking) doorkomen, maar klinisch was ze gewoon hardstikke kreupel. Paarden met spat worden vaak binnendoor gezet, wanneer ze o-benig/buitendoor staan komt er meer speling in de spatgewrichten en dat doet pijn. Zodra mijn pony gewoon netjes recht werd gezet had ze nergens meer last van, liep ze gewoon 100% zuiver. We hebben een hele tijd geprobeerd dit ijzerloos te doen (ik leerde van de hoefsmid hoe ik haar recht moest vijlen, zodat ik dit iedere 2 weken kon doen). Helaas was er niet tegenop te vijlen, met een ijzertje is ze langzaam aan recht gezet en dan had ze geen pijn.. Hoefschoenen waren geen optie omdat ze een uitloopstal had met verharde stukken. Soms kan het dus best werken, maar met reden, je moet niet alles klakkeloos recht gaan zetten vind ik..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:44

Om even op de post van Ireen in te gaan. Mijn paard heeft een hele zwakke achterhand, ik draaide heel erg met haar hoeven. Beetje zoals hierboven wel beschreven, maar dan in een veel ergere vorm. Dit kwam niet vanuit de stand van de hoeven, maar komt vanuit de manier van lopen. Ik heb er juist niet voor gekozen om de hoeven te corrigeren, maar juist de manier van lopen aan te pakken. Daardoor is ze in het afgelopen jaar al stukken beter gaan lopen en is de vorm van de hoef ook heel erg veranderd. Ik ben best huiverig voor het 'fixeren' van een hoef met een ijzer, zelfs een hoefschoen, wanneer het vanuit de manier van lopen komt...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:57

Daar houd ik ook niet van hoor, mijn arabier biljardeerd ook lichtjes, maar dat laten we lekker zo..
Bij mijn haf kwam het voort uit een (aangeboren) afwijkende beenstand, ze stond gewoon niet zo best op haar benen.. Het biljarderen zelf daar deden we niks aan, maar het scheef afslijten gaf wel problemen omdat ze dus toch een lichte vorm van spat had.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:01

Precies, het blijft een lastige afweging. Wanneer ze ook te veel zou gaan afslijten zou er toch een keuze gemaakt moeten worden om iets van bescherming te gebruiken. Gelukkig hielden de hoeven zichzelf goed in evenwicht (en liepen we weinig over het harde).
Maar zeker wanneer de hoefstand fout is ipv een lichamelijk gevolg, is de keus om dat te corrigeren natuurlijk gemakkelijker :P

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:01

'Corrigeren' is ook een vaag begrip.

Wanneer je te maken hebt met ziekten, zoals spat, is het vaak nodig om tijdelijk de hoef wat anders te bekappen (samengaande met medicatie en een bewegingsplan!) zodat het paard zich geen verdere slijtage aandoet en de plek rust krijgt en kan 'genezen' (bij spat groeit het gewrichtje dan vaak vast en heeft het paard er geen last meer van).
Bij patellafixatie is het vaak ook nodig om een verandering aan te brengen zodat het paard sterker kan worden en de knie niet meer vastschiet. Best nuttig dan dus.

Dat is echter geen 'standscorrectie', maar een tijdelijke hulp om met een paar mm verschil in het bekappen, bovenin het been een paar cm resultaat te boeken ;)
Aangezien het paard altijd zijn voet af blijft slijten zoals hij gewend is te lopen, wordt er dan meestal een ijzer onder geslagen om tijdelijk die veranderde stand te behouden. Ook bij billarderen is dit praktisch; de hoef glijdt dan makkelijker over de grond en slijt niet overmatig meer af aan de buitenkant.

Inderdaad moet ook de manier van lopen/rijden/de rest van het paard aangepakt worden; als je vanaf de hoeven naar omhoog kijkt, zit daar ineens een heel paard aan vast! :+
Dus met alleen de hoeven te veranderen is het verhaaltje niet compleet.

Het zelfcorrigerende vermogen van de hoef en van het lichaam is natuurlijk ook heel belangrijk. Het is juist zo mooi om te zien hoe dat in zijn werk gaat. Een hoef met een defect (zoals: een hoefzweer die er bij de kroonrand uitgebroken is) groeit ineens heel hard, binnen no-time is het er weer uit.
Een paard heeft nooit uit zichzelf een gebroken voetas, de voetas is vaak gebroken omdat er een probleem gaande is (pijn, daardoor scheef belasten).
De gewrichten krijgen veel te verduren wanneer de voetas gebroken is en er zullen kleine of zelfs grote problemen ontstaan. Daarom zet de hoefsmid elke bekapbeurt weer de voet recht, in één lijn met de bovenliggende structuren.

Zo, en nu zijn mijn bammetjes en bakkie koffie weer op en ga ik weer aan de slag ;)
Ik hoop dat jullie vragen een beetje beantwoord zijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:05

Dat over de gebroken voetas ben ik het niet helemaal eens.
Als je naar rontgenopname kijkt van mijn paard z'n stijle voet, zie je dat het hoefbeen precies zo loopt als z'n voet. Dus dan kan je m wel "recht" zetten, maar dan staan z'n botten niet meer zoals zijn lijf heeft bepaald. Dat is imo vragen om problemen.