Ehm tja, lange tenen bij NB?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Zidore schreef:zonder te willen rellen
geloof ik ook dat dit een topic wordt
waar we nooit met z'n allen uit gaan komen
je hebt zoveel verschillende hoefsmeden en NB
je hebt zoveel verschillende paarden en hoeven
je hebt voor en nadelen van wel/geen ijzers
en dan hebben we nog eens die paardenmensen met hun meningen..
mee eens??
Brainless schreef:Hoeveel tuigers/menpaarden lopen niet altijd op het harde met ijzers?
Wij hebben er nooit 1 gehad die moeite had om te lopen op het asfalt. Ook mijn rijpaarden niet.
SpikyBlue schreef:Bij een traditionele bekapping komt, afhankelijk van het paard, om de 6 tot 9 weken een hoefsmid om het paard te bekappen. De eigenaar neemt in sommige gevallen tussendoor wel eens de vijl ter hand om evt. brokkeltjes weg te vijlen en de hoefwand rond te houden. De traditionele smid haalt al het losse materiaal weg uit de zool, snijdt de straal vaak bij om die vrij te houden en kort de hoefwand in, lettende op de beenstanden en voetassen. De wand wordt strakgevijld en ook de 'mustangroll' (in traditionele termen 'wand breken' of gewoon rond vijlen genoemd) wordt aangebracht.
SpikyBlue schreef:Ik heb nog geen één 'professionele natuurlijk bekapper' gesproken die zegt dat ze pertinent tégen ijzers zijn (of durven ze dat niet te zeggen?).
SpikyBlue schreef:Sommige mensen hebben slechte ervaringen met hoefsmeden. Deze collega hoefsmeden ken ik niet...
Lamar schreef:Waarom worden er bij TB geen kwartierboogjes aangebracht (zolang de vorm van de zool dat toelaat natuurlijk)?
Toen mijn vader nog leefde heb ik het hem wel gevraagd (was hoefsmid vroeger) maar hij wist het niet."" Gewoon, omdat het zo recht moest voor de ijzers, zei hij. Toen werden alle paarden beslagen en de ijzers ook nog met de hand gesmeed.SpikyBlue schreef:Sommige mensen hebben slechte ervaringen met hoefsmeden. Deze collega hoefsmeden ken ik niet...
Wees blij!
Ik dacht een keer toen ik klaar was met duiken in Bussloo en ik daar ***** hoefsmederij zag (die daar duikles geeft), laat ik hem eens vragen waarom ze geen kwartierboogjes maken. Nou, ik heb het geweten!
Vanaf het moment dat ik hem zei dat ik mijn eigen paarden natuurlijk bekapte ging hij me daar toch tekeer tegen me. Ik was belachelijk bezig en blabla en hij en z'n lange opleiding en om een paard in balans te beslaan legde hij ze een houten balk tussen de oren want er kwam wel wat meer bij kijken dan mijn gepruts,enz enz...
Nou dan ben je snel uitgepraat!
(en geen antwoord gehad op de kwartierboogjes)
SpikyBlue schreef:Oh ja. Ik heb de naam van die hoefsmid even uit je quote verwijderd. Vind het niet zo netjes om zijn naam hier neer te zetten.