Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van NH

Poll eindigt op

Afschuwelijk
40 (13%)
Geweldig
141 (47%)
Weet niet
26 (8%)
Neutraal
89 (30%)

Totaal aantal stemmen: 296

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:40

franka75 schreef:
ik denk dat dit juist goed ging

tegen wie en wat bedoel je ermee?

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:07

Monty Roberts is de bedenker van Join Up (maar dat wisten jullie vast al).
Maar Monty doet het vanuit de paardentaal, zoals ze in een kudde doen.
De oudste merrie stuurt de jonge (puberende) hengsten weg, en dan laten ze 4 tekens zien dat ze weer terug willen.
Hééél kort samengevat.
Ik weet niet zo heel veel van dat Klaus Hempfling, maar ik zie het dat hij het doet vanuit de 'mens' en Monty vanuit een 'paard'. En waarschijnlijk zal de methode van Monty bijna hetzelfde zijn.
Eigenlijk komt het op hetzelfde neer, op het eind vertrouwt het paard hun helemaal.

p.s. ik ben ook 12

Amaretto27

Re: Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:20

@TS: Kun jij mij eens uitleggen hoe Hempfling zijn paarden traint?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:35

Cassidy schreef:
Het probleem is dat je je hoofd boven het maaiveld uit moet durven steken. Dat je, als er in de omgeving niemand is die aan NH doet, stevig genoeg in je schoenen moet staan, en genoeg durf moet hebben om tegen de mening van je vrienden en vriendinnen in te gaan. Het is moeilijk om als jongvolwassene een gefundeerde mening te hebben zonder dat je je al te veel laat beinvloeden door "wat de buren, vrienden en de mensen op stal ervan zeggen". Sterker nog, ook volwassenen vinden het soms erg moeilijk om tegen de stroom in te zwemmen...

daar heb je een héél belangrijk punt :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:19

Ik denk dat hempfling een wil zijn met het paard dus tot in de beweging samen een dans maken zegmaar. Dat monty met zijn methode een heel ander deel van het leven in de kudde heeft gepakt om dat uit te bouwen tot een werkende methode dus het stukje ik sta hier en jij mag bij mij horen maar daar moet je wel iets voor doen en dan kunnen we samen verder.

En dat parelli (ed) gebasseert is op het onderlinge gedrag van paarden in de kudde, hoe wint een moeder het vertrouwen van een veulen, wie gaat voor wie opzij, hoe werkt dat met de druk, etc.

Allemaal dingen die in een kudde gebeuren en ieder vanuit hun visie hun eigen methode. Van mij mag een methode slecht zijn als de bedenker dat ook maar inziet en daarmee gaat werken, dat mis ik een beetje bij jou, dat is hempfling is alles en de rest, tja. Hempfling heeft jou voorkeur, maar het andere hoeft niet fout te zijn als het je niet past of nog niet voldoende is doorontwikked...

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:42

Arabesk schreef:
Cassidy schreef:
Het probleem is dat je je hoofd boven het maaiveld uit moet durven steken. Dat je, als er in de omgeving niemand is die aan NH doet, stevig genoeg in je schoenen moet staan, en genoeg durf moet hebben om tegen de mening van je vrienden en vriendinnen in te gaan. Het is moeilijk om als jongvolwassene een gefundeerde mening te hebben zonder dat je je al te veel laat beinvloeden door "wat de buren, vrienden en de mensen op stal ervan zeggen". Sterker nog, ook volwassenen vinden het soms erg moeilijk om tegen de stroom in te zwemmen...

daar heb je een héél belangrijk punt :j

ik heb het soms ook wel
dan zie ik die mensen de paarden straffen omdat ze zelf geen goede hulpen geven, dan wil ik wel wat doen maar dan ik moet ik eerst mijn angst overtreffen om een standje ofzo te geven, dat lukt nu steeds beter.
ik probeer er niet bij na te denken, maar wel serieus en vriendelijk te blijven, maar ik kan soms zo kwaad worden om als ik zie wat die paarden allemaal meemaken):

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:43

eigenlijk zijn hempling en roberts bijna hetzelfde....
...aan het eind van de training vertrouwt het paard hun helemaal.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 15:00

bornie97 schreef:

Nou, de weg naar dat eindpunt is wel heel erg verschillend, hoor en ik weet waar mijn voorkeur ligt...... En ik vraag me af of ook het eindresultaat wel hetzelfde is, om eerlijk te zijn denk ik van niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:51

Het eindpunt bij Roberts is nog nieteens halverwege het traject dat je met Parelli zou kunnen bereiken.
En ik ben het met Waratje eens: is het vertrouwen of intimidatie (al dan niet psychologisch verkregen?)

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:36

Waratje schreef:
bornie97 schreef:

Nou, de weg naar dat eindpunt is wel heel erg verschillend, hoor en ik weet waar mijn voorkeur ligt...... En ik vraag me af of ook het eindresultaat wel hetzelfde is, om eerlijk te zijn denk ik van niet.

in het fimpje lijkt het wel zo...
Maar ja, dat is een filmpje

maar volgens mij heb je geen goed eindresultaat als je pony op een slechte manier behandelt! En dat is bij geen van deze methodes het geval(gelukkig)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:36

bornie97 schreef:
maar volgens mij heb je geen goed eindresultaat als je pony op een slechte manier behandelt! En dat is bij geen van deze methodes het geval(gelukkig)

Het hangt er maar net vanaf wat je "goed eindresultaat" wil noemen. En geloof me, met alle methodes kun je een paard "stuk" krijgen, puur door niet naar het individuele paard te kijken en daar je handelen op af te stemmen.

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:31

Nou, de weg naar dat eindpunt is wel heel erg verschillend, hoor en ik weet waar mijn voorkeur ligt...... En ik vraag me af of ook het eindresultaat wel hetzelfde is, om eerlijk te zijn denk ik van niet.[/quote]

in het fimpje lijkt het wel zo...
Maar ja, dat is een filmpje

maar volgens mij heb je geen goed eindresultaat als je pony op een slechte manier behandelt! En dat is bij geen van deze methodes het geval(gelukkig)[/quote]

Ja, je hebt ook wel weer gelijk.
Het is wel lastig, want ik spreek me telkens tegen #)
Het is wel een lastig onderwerp
maar mijn conclusie(anders komt er nog een heftig gesprek...)
ik vindt dat je moet doen wat je zelf het beste lijkt!

tes_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:28

nou sorry hoor maar , je laat een filmpje zien van monty robberts hij kent de taal van paarden !
omdat hij zich daar erg in heeft verdiept monty zijn vader was vrezelijk tegen paarden en monty wou alles op een natuurlijke manier doen hij heeft een paard in de wilde natuur zadelmak gemaakt !
ik weet zeker dat je van gedachten veranderd als je zijn boeken leest !!
ik ben 14 jaar en ik haat het als mensen kun paard zonder respect behandelen en met de zweep erover !
daar word ik nou echt :( van !
ik rij zelf al paard vanaf ik 3 jaar was en heb nog nooit met zweep gereden .. ik doe nu sinds 3 maanden NH bij mijn 5 jarige appaloosa die vaak wat dominant is en dat kan ik oplossen met 2 manieren .. de engelse stijl of zoals NH en of het nou door klaus hemphlieg? is of door monty robberts,pat parelli en de rest... dat maakt niet uit ze hebben elk een andere methode maar ze willen allemaal hetzelfde !
en mijn band met mijn paard is nu ik met nh begonnen ben alleen nog maar sterker geworden !
met VRIENDELIJKE groetjes Tes (_)(_)(_)(_)

tes_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:31

bornie97 schreef:
Monty Roberts is de bedenker van Join Up (maar dat wisten jullie vast al).
Maar Monty doet het vanuit de paardentaal, zoals ze in een kudde doen.
De oudste merrie stuurt de jonge (puberende) hengsten weg, en dan laten ze 4 tekens zien dat ze weer terug willen.
Hééél kort samengevat.
Ik weet niet zo heel veel van dat Klaus Hempfling, maar ik zie het dat hij het doet vanuit de 'mens' en Monty vanuit een 'paard'. En waarschijnlijk zal de methode van Monty bijna hetzelfde zijn.
Eigenlijk komt het op hetzelfde neer, op het eind vertrouwt het paard hun helemaal.

p.s. ik ben ook 12

ja , monty heeft zich heel erg verdiept in de paardentaal !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:48

Het is heel goed dat jij je al met NH bezig houdt, echt heel super. Fijn dat je op zo'n jonge leeftijd al doorhebt dat je dingen ook anders kunt oplossen dan je doorgaans op de manege leert.

En ik wil absoluut je idool niet van een voetstuk halen, maar Monty Roberts heeft de hele Join Up niet zelf verzonnen. Dat heeft hij ook van anderen geleerd. De indianen maakten vroeger hun paarden op een vergelijkbaren manier al zadelmak. Monty Roberts heeft de methode van zijn vader geleerd, de vader die hij beschuldigd van moord en mishandeling, tegen hem, tegen andere mensen maar ook tegen de paarden. Je haalde de boeken aan van Monty Roberts. En dan is er een boek, zijn autobiografie "de man die naar paarden luistert", waar je de informatie die in dat boek staat niet helemaal als waarheid volledige waarheid kunt en mag beschouwen.

Ik kan me voorstellen dat je heel boos wordt als anderen hun zweep tegen hun paard gebruiken of onnodig hard worden.
Daar kan ik me ook heel boos om maken.

Maar ik kan me ook heel boos maken als mensen niet eerlijk zijn, en andere mensen onnodig kwaad willen doen. Of de naam van andere mensen door het slijk halen, om er zelf beter van te worden. Zoals Monty Roberts dat bij zijn vader in zijn boek heeft gedaan.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:58

Goed filmpje Cassidy :j

ikke schreef:
LecyTinker schreef:
Het afkraken van een methode is in mijn mening vaak door een te kort aan informatie of een gebrek aan objectiviteit.
Of de TS nou 12 is (na de openingspost heb ik ook net als iedereen direct haar profiel bekeken) of 52 is, het maakt niet uit.
Een mening kan je hebben, maar een oordeel zou gebaseerd moeten zijn op feiten!
Ik heb geen gegronde feiten gehoord die op een goede manier ondersteund waren. Dus sorry TS, ik ben het helaas niet met je eens!

Leeftijd speelt geen rol, gebrek aan relevante kennis (en ervaring) des te meer. Dus helaas, ook ik ga niet met TS mee. Welcome in the real world....
Mee eens :j

Yamcha schreef:
NH..... vooral veel over je dier leren. Boerenverstand zou je het ook kunnen noemen. Nuchter kijken wat bij jouw paard past. Niet van: ik heb mijn paard graag op stal, want da's lekker makkelijk. Eerst kijken waar het paard zelf happy bij is, en dat is zowel in de omgang als in het houden.
Amen _/-\o_

Ik denk trouwens niet dat TS nog terug komt...

Elliinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:08

Sabin_e schreef:
Ik denk trouwens niet dat TS nog terug komt...

Whaha nee denk ik ook niet :+

Edit: Lees nu ineens op dr profiel dat ze is gestopt met bokt? :')

Roxy2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:59

de naam van je topic zou denk ik moeten luiden "Join-ups, ik ben er absoluut op tegen".
Misschien moet je dat aanpassen?

Roxy2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:01

Weet trouwens iemand een boek of video doe NH-merhodes -denken vanuit het paard, leiderschap&volgen- begrijpelijk en leuk uitlegt voor kinderen?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:22

Speciaal voor kinderen is het niet, maar de dvd van Equisense is wel erg duidelijk en echt de 'basics'.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:49

Xingrid schreef:
Weet trouwens iemand een boek of video doe NH-merhodes -denken vanuit het paard, leiderschap&volgen- begrijpelijk en leuk uitlegt voor kinderen?

Dat boek komt binnenkort uit bij uitgeverij Rozhanitsa, boek van Edith Eri Louw "Jij en je pony", tenminste, daar komen ook dit soort dingen aan de orde. Kijk op www.rozhanitsa.nl, kies "boeken" - "paarden" en klik op "download de catalogus Paarden - Najaar 2010".

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:02

Niet het hele topic door gelezen, maarre...NHmethode 1 aanhanger gaat nu moddergooien naar NH methode 2? :+

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, en het is maar net wat voor jou en jou paard werkt. Dat zal voor de 1 Monthy zijn, voor de volgende Klaus, en de volgende op 'boeren gevoel' Om nou te gaan roepen dat andere als jouw methode niet deugen... :P
Bij alles geldt dat je je bewust moet zijn van wat je doet, en welke impact dit kan hebben voor je paardje

Monthy heb ik een x live gezien, en ik moet hem wel nageven; zelfs in clinics stopt hij op het juiste moment. er was toen een paard waarmee hij bewust eerder stopte dan dat hij aan de start van plan was. Juist omdat de situatie op een randje kwam dat het zo fout kon gaan. Vond ik helemaal super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:36

Juut schreef:
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, en het is maar net wat voor jou en jou paard werkt. Dat zal voor de 1 Monthy zijn, voor de volgende Klaus, en de volgende op 'boeren gevoel' Om nou te gaan roepen dat andere als jouw methode niet deugen... :P
Bij alles geldt dat je je bewust moet zijn van wat je doet, en welke impact dit kan hebben voor je paardje

Exactly.
Het maakt niet uit hoe je het doet, zolang je maar weet wat je doet en het consequent doet. En ook een scheut zelfreflectie zou een heleboel mensen op bokt sieren. Als je merkt dat linksom niet gaat, dan kan je door blijven gaan totdat je paard onhandelbaar is, of je probeert rechtsom.

lanson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:22

nou nou,wat een discussie allemaal.
er wordt gezegd dat paarden graag bij mensen zijn,maar een paard is een prooidier,en een mens een roofdier. :Y)
puur natuurlijk gezien klopt die stelling dan dus niet,want een prooidier is natuurlijk niet graag bij een roofdier>zij zijn tenslotte elkaars "vijand".
verder denk ik dat alle nh-trainers (parelli,roberts,voest etc) hun eigen goede en minder prettige manieren hebben.en wat dat dan precies is,is per persoon verschillend.wat ik prettig vind,vindt een ander mss juist helemaal niet fijn.
dus ik zou zeggen,onthoud het goede en vergeet het kwade,en zo kun je je eigen trainingsmethode die goed bij jouw paard en jezelf past toepassen. <3

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:32

Het is met NH net zo als met alle andere dingen...
Zo veel mensen, zoveel meningen.
Er is een boek, dat heet: Het paard als partner. In dit boek staan: Hempfling, Roberts, Parelli etc. en dit wordt per hoofdstuk behandeld. De ondertitel van dit boek is: Zes visies op NH. En dat is precies wat het is met al die goeroes....ze werken allemaal vanuit een andere visie. En ze noemen het allemaal NH. NH is daardoor een containerbegrip geworden.

Net al met bijv. basisscholen....ook die kunnen onderling allemaal erg verschillen door verschillende visies....maar uiteindelijk zijn ze allemaal bezig met kinderen onderwijzen en opvoeden.
Gelukkig kunnen ouders kiezen welke school bij hun visie past.

En gelukkig kunnen wij ook kiezen welke manier van met paarden omgaan bij ons past.

Voor mij persoonlijk is dat mijn nuchter eigen verstand gecombineerd met veertig jaar ervaring. En daar zullen anderen vast dingen vanuit bepaalde visies van NH in herkennen, maar ik ben er niet bewust mee bezig... Het zit verankerd in mijn ervaring. Ik hoef er ook niet meer over na te denken, horsemanship gaat bij mij vanzelf.