franka75 schreef:ik denk dat dit juist goed ging
tegen wie en wat bedoel je ermee?
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Het probleem is dat je je hoofd boven het maaiveld uit moet durven steken. Dat je, als er in de omgeving niemand is die aan NH doet, stevig genoeg in je schoenen moet staan, en genoeg durf moet hebben om tegen de mening van je vrienden en vriendinnen in te gaan. Het is moeilijk om als jongvolwassene een gefundeerde mening te hebben zonder dat je je al te veel laat beinvloeden door "wat de buren, vrienden en de mensen op stal ervan zeggen". Sterker nog, ook volwassenen vinden het soms erg moeilijk om tegen de stroom in te zwemmen...
Arabesk schreef:Cassidy schreef:Het probleem is dat je je hoofd boven het maaiveld uit moet durven steken. Dat je, als er in de omgeving niemand is die aan NH doet, stevig genoeg in je schoenen moet staan, en genoeg durf moet hebben om tegen de mening van je vrienden en vriendinnen in te gaan. Het is moeilijk om als jongvolwassene een gefundeerde mening te hebben zonder dat je je al te veel laat beinvloeden door "wat de buren, vrienden en de mensen op stal ervan zeggen". Sterker nog, ook volwassenen vinden het soms erg moeilijk om tegen de stroom in te zwemmen...
daar heb je een héél belangrijk punt
bornie97 schreef:eigenlijk zijn hempling en roberts bijna hetzelfde....
...aan het eind van de training vertrouwt het paard hun helemaal.
Waratje schreef:bornie97 schreef:eigenlijk zijn hempling en roberts bijna hetzelfde....
...aan het eind van de training vertrouwt het paard hun helemaal.
Nou, de weg naar dat eindpunt is wel heel erg verschillend, hoor en ik weet waar mijn voorkeur ligt...... En ik vraag me af of ook het eindresultaat wel hetzelfde is, om eerlijk te zijn denk ik van niet.
bornie97 schreef:maar volgens mij heb je geen goed eindresultaat als je pony op een slechte manier behandelt! En dat is bij geen van deze methodes het geval(gelukkig)
bornie97 schreef:Monty Roberts is de bedenker van Join Up (maar dat wisten jullie vast al).
Maar Monty doet het vanuit de paardentaal, zoals ze in een kudde doen.
De oudste merrie stuurt de jonge (puberende) hengsten weg, en dan laten ze 4 tekens zien dat ze weer terug willen.
Hééél kort samengevat.
Ik weet niet zo heel veel van dat Klaus Hempfling, maar ik zie het dat hij het doet vanuit de 'mens' en Monty vanuit een 'paard'. En waarschijnlijk zal de methode van Monty bijna hetzelfde zijn.
Eigenlijk komt het op hetzelfde neer, op het eind vertrouwt het paard hun helemaal.
p.s. ik ben ook 12
ikke schreef:Mee eensLecyTinker schreef:Het afkraken van een methode is in mijn mening vaak door een te kort aan informatie of een gebrek aan objectiviteit.
Of de TS nou 12 is (na de openingspost heb ik ook net als iedereen direct haar profiel bekeken) of 52 is, het maakt niet uit.
Een mening kan je hebben, maar een oordeel zou gebaseerd moeten zijn op feiten!
Ik heb geen gegronde feiten gehoord die op een goede manier ondersteund waren. Dus sorry TS, ik ben het helaas niet met je eens!
Leeftijd speelt geen rol, gebrek aan relevante kennis (en ervaring) des te meer. Dus helaas, ook ik ga niet met TS mee. Welcome in the real world....
Yamcha schreef:AmenNH..... vooral veel over je dier leren. Boerenverstand zou je het ook kunnen noemen. Nuchter kijken wat bij jouw paard past. Niet van: ik heb mijn paard graag op stal, want da's lekker makkelijk. Eerst kijken waar het paard zelf happy bij is, en dat is zowel in de omgang als in het houden.
Xingrid schreef:Weet trouwens iemand een boek of video doe NH-merhodes -denken vanuit het paard, leiderschap&volgen- begrijpelijk en leuk uitlegt voor kinderen?
Juut schreef:Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, en het is maar net wat voor jou en jou paard werkt. Dat zal voor de 1 Monthy zijn, voor de volgende Klaus, en de volgende op 'boeren gevoel' Om nou te gaan roepen dat andere als jouw methode niet deugen...![]()
Bij alles geldt dat je je bewust moet zijn van wat je doet, en welke impact dit kan hebben voor je paardje