paardenmishandeling? Petitie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:14

wimmus schreef:
Jammer dat mensen blijkbaar niet snappen dat dit een KNIP en PLAK filmpje is 8)7

Het is niet one of her finest moments, maar als je het gehele stuk ziet, begrijp je beter hoe en waarom Linda dit doet. Maar goed, hier op reageren dat Parelli een slechte methode is, is natuurlijk stukken makkelijker.
Lekker rellen, heel Bokt weer blij.

Los van dat geloof ik dat het op een gemiddelde wedstrijd echt wat erger aan toe gaat.

En weer iets anders erbij halen +:)+

En vreemd genoeg is het toch echt geen knip en plak filmpje, heb het zelf op de DVD gezien en schrok er destijds net zo erg van.
Parelli is ook gewoon een slechte methode, los van enkel en alleen dit filmpje. In mijn ogen dan...
En imo is er geen enkel excuus voor om je paard te negeren als hij wél reageert. Ze zit hier gewoon het paard te pesten. Dier geeft meerdere signalen af en word alleen maar drukker omdat zij 'een methode aan het toepassen is'.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:23

Bizzybijtje schreef:
Parelli is ook gewoon een slechte methode, los van enkel en alleen dit filmpje. In mijn ogen dan...
En imo is er geen enkel excuus voor om je paard te negeren als hij wél reageert. Ze zit hier gewoon het paard te pesten. Dier geeft meerdere signalen af en word alleen maar drukker omdat zij 'een methode aan het toepassen is'.

Het is je goed recht om parelli een slechte methode te vinden ;)
Wat bedoel je met de tweede zin, geen enkel excuus om je paard te negeren als hij reageert, die begrijp ik niet?
Wat bedoel je met dat ze hier een methode aan het toepassen is? Wat zie jij in dit filmpje als de methode?

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:24

Heb jij dit stuk zó op de DVD gezien?
Heb je dan de stukken release en rust gemist?

Ik vind het ook geen fijn filmpje, maar dierenmishandeling gaat me te ver.
Dit paard was disrespectfull bezig en wou over Linda heen walsen (uiteraard niet op het filmpje te zien). Dan geef je een fase 4, wat reuze zielig is.
Vind het verder echt heel, heel weinig met de methode te maken hebben. Ik vind het jammer dat mensen hun mening over Parelli nu alleen op dit filmpje gaan baseren, zonder verdere informatie.

Dit is een level1 filmpje, waar alles om safety draait. Als je deze techniek nodig hebt om veilig te staan, dan moet je die toepassen. Ik denk dat een niet-parelliër net zo goed het paard uit zijn ruimte had geslingerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:25

sanne83 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Het is je goed recht om parelli een slechte methode te vinden ;)
Wat bedoel je met de tweede zin, geen enkel excuus om je paard te negeren als hij reageert, die begrijp ik niet?
Wat bedoel je met dat ze hier een methode aan het toepassen is? Wat zie jij in dit filmpje als de methode?

De 'methode' die ze gebruikt is imo aan het touw blijven rukken terwijl het paard duidelijk niet begrijpt wat ze bedoelt, en dus niet 'gevaarlijk' is of 'koppig' :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:26

wimmus schreef:
Heb jij dit stuk zó op de DVD gezien?
Heb je dan de stukken release en rust gemist?

Ik vind het ook geen fijn filmpje, maar dierenmishandeling gaat me te ver.
Dit paard was disrespectfull bezig en wou over Linda heen walsen (uiteraard niet op het filmpje te zien). Dan geef je een fase 4, wat reuze zielig is.
Vind het verder echt heel, heel weinig met de methode te maken hebben. Ik vind het jammer dat mensen hun mening over Parelli nu alleen op dit filmpje gaan baseren, zonder verdere informatie.

Dit is een level1 filmpje, waar alles om safety draait. Als je deze techniek nodig hebt om veilig te staan, dan moet je die toepassen. Ik denk dat een niet-parelliër net zo goed het paard uit zijn ruimte had geslingerd.

Safety? Waarom? Paard doet niets verkeerd.
Ik zou ook in de war raken als iemand zo stond te doen...
En ik baseer mijn mening heus niet alleen op dit filmpje hoor, geloof me.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:28

Normaal wordt Parelli toch altijd verheerlijkt op Bokt? En de meer traditionele manier van met paarden omgaan, vervloekt?
Raar, dat er dan niks mag worden gezegd, als er beelden te voorschijn komen met dit gepruts.
Ik vind trouwens dat als die Linda, zo een paard in bedwang moet krijge, ze beter hamsters kan africhten.

Wimmus een niet-Parelli mens had hem eenmalig een pets verkocht en dan was het ook opgelost. Dit is gewoon paard klieren wat dit mens doet.

(ik vind het erg gevaarlijk, trouwens, dat je eerst nog moet bedenken, wat voor "fase" je moet loslaten op een paard, want als een paard je echt wat wil doen heb je daar zeker tijd voor he, ja hoor)
En fase is dus gewoon een mooi woord voor straf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:28

BPVS schreef:
Normaal wordt Parelli toch altijd verheerlijkt op Bokt? En de meer traditionele manier van met paarden omgaan, vervloekt?
Raar, dat er dan niks mag worden gezegd, als er beelden te voorschijn komen met dit gepruts.
Ik vind trouwens dat als die Linda, zo een paard in bedwang moet krijge, ze beter hamsters kan africhten.

Wimmus een niet-Parelli mens had hem eenmalig een pets verkocht en dan was het ook opgelost. Dit is gewoon paard klieren wat dit mens doet.

(ik vind het erg gevaarlijk, trouwens, dat je eerst nog moet bedenken, wat voor "fase" je moet loslaten op een paard, want als een paard je echt wat wil doen heb je daar zeker tijd voor he, ja hoor)
En fase is dus gewoon een mooi woord voor straf?

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:45

Ik geloof niet dat er in het originele filmpje gereleased wordt zoals dat hoort, dan zouden hiet bijna 100x fracties van een seconde uitgeknipt zijn en dat zou je moeten zien. De release moet direct na de kleinste vorm van gewenst gedrag komen en dat is hier gewoon niet het geval. Paard begrijpt daardoor geen snars wat er van hem verlangd wordt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:08

Niet echt reclame dit..
Stap één is toch altijd dat je het paard iets vraagt wat hij kan begrijpen. Stap twee dat hij interesse heeft te luisteren naar je vraag.
Deze is helemaal afgeleid door de omgeving, en heeft blijkbaar verder ook niet veel ervaring met mensen op de grond. Hij staat stijf van de stress..
Ik begrijp werkelijk niet waarom je met zo'n condities toch probeert je wil op te leggen, daar en op dat moment.

Verder ben ik het eens met een paar mensen die hierboven al zeiden 'gho braaf paard', want hier en daar zit er toch wel eentje tussen die zich op een gegeven moment gaat beginnen verdedigen in plaats van haar gewoon te beginnen mijden.

Parelli zijn methode is ontwikkeld in een stal waar jaarlijks honderden paarden zadelmak werden gemaakt, tempo tempo tempo, en dat is er aan te zien. Aan verschillende aspecten van de opleiding. Dit is te verkiezen boven traditioneel breken, al was het maar omdat het een stuk veiliger is voor de mensen die er in betrokken zijn, maar het is niet iets wat me geschikt lijkt om je eigen hobby-paard aan te onderwerpen.
Ik investeer alvast met plezier meer tijd om de basisvaardigheden te kunnen aanleren zonder angst of stress. Dat gaat nl. ook..
Laatst bijgewerkt door Ruga op 13-03-10 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:11

ik snap het nut niet, ik kan amper engels namelijk :=
wat moet dit inhouden? ik oordeel niet zo snel voordat ik weet wat dit moet inhouden :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:57

Bizzybijtje schreef:

Het paard gedraagt zich zeker niet veilig.
Het feit dat weinig mensen lijken te zien dat het gedrag van dit paard onberekenbaar en gevaarlijk is, doet mij er juist weer van overtuigen dat parelli echt een goed programma is. Gek eigenlijk :D terwijl ik dit filmpje ook niet leuk vind om naar te kijken verder, begrijp me niet verkeerd.
Dat dit gedrag normaal wordt gevonden :\ het is mij geen raadsel waarom er zoveel ongelukken met paarden gebeuren.

Ik ben nog steeds benieuwd wat je met die tweede zin bedoelde, bizzybijtje?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:02

Bandida schreef:
Parelli zijn methode is ontwikkeld in een stal waar jaarlijks honderden paarden zadelmak werden gemaakt, tempo tempo tempo, en dat is er aan te zien. Aan verschillende aspecten van de opleiding.

:D Hoe kom je hierbij?
Het is bijna vermakelijk dat dit één en dezelfde methode is die constant verweten wordt alleen geschikt te zijn voor uber softies, alleen beoefend wordt door mensen die nooit rijden en dat je je paard alleen maar mag aaien.
Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt :+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:29

sanne83 schreef:
Dat dit gedrag normaal wordt gevonden

Dit gedrag word door mij zeker niet normaal gevonden en ik geef ook zeker aan dat er met hem gewerkt moet worden!! Maar levensgevaarlijk vind ik dit gedrag niet nee. Het is en blijft een paard en mag van mij ten alle tijden als zodanig blijven reageren. En dat is iets wat ik altijd bij parelli mis, het paard moet uiteindelijk als een robot gaan reageren. OSrry, mijn paard is een paard en geen robot. En een paard wat paardengedrag laat zien is niet onmiddelijk levensgevaarlijk en onberekenbaar. Sterker nog, ik vind dit paard juist heel voorspelbaar reageren, er is weinig gevaarlijks aan, zolang je het maar aanpakt. Dat ik het niet gevaarlijk vind, zegt niet dat het normaal gedrag is of dat het goedgekeurd mag worden.
Maar de manier waarop dit paard word aangepakt, op een manioer die het niet begrijpt, waarop het niet kan reageren en alle pogingen om wel te reageren nog veel harden afgestrafd worden, dat gaat mij veel en veel te ver.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:32

sanne83 schreef:
:D Hoe kom je hierbij?

Vertelt hij zelf, DVD 1 van Level 1 ;)

sanne83 schreef:
[constant verweten wordt alleen geschikt te zijn voor uber softies, alleen beoefend wordt door mensen die nooit rijden en dat je je paard alleen maar mag aaien.

Alleen maar door mensen die niet weten wat het inhoudt, en dus ook niet begrijpen hoe het precies werkt.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 13-03-10 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:32

sanne83 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Het paard gedraagt zich zeker niet veilig.
Het feit dat weinig mensen lijken te zien dat het gedrag van dit paard onberekenbaar en gevaarlijk is, doet mij er juist weer van overtuigen dat parelli echt een goed programma is. Gek eigenlijk :D terwijl ik dit filmpje ook niet leuk vind om naar te kijken verder, begrijp me niet verkeerd.
Dat dit gedrag normaal wordt gevonden :\ het is mij geen raadsel waarom er zoveel ongelukken met paarden gebeuren.

Ik ben nog steeds benieuwd wat je met die tweede zin bedoelde, bizzybijtje?

Dat ze de signalen van het paard gewoonweg negeert. Ze blijft maar rukken aan het halster (oh nee: touwhalster, sorry)
Paard staat zo te stuiteren omdat zij dus zo staat te trekken. Kom op zeg... Zouden traditionals eens moeten doen, wij krijgen gelijk heel de parelli-horde over ons heen :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:37

frangelica schreef:
Shattered schreef:
Mishandeling is het niet, onkunde dat wel :D.

eens
anders mag ze mijne wel keertje lenen....weet alleen niet of dat goed af gaat lopen lol }>

Als ze goed is in wat ze doet zal ze direct zien dat ze dit bij jou paard niet hoeft te doen.
Ik mag aannemen dat hij voor jou een stap opzij zet als je het hem vriendelijk, of onvriendelijk, vraagt??
En dat is wat dit paard niet doet.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:43

sanne83 schreef:
Billy schreef:
Kom op, dit paard blanco?
Het is een foxhunter van een gerenommeerde stal die verkocht is nadat hij een oog verloren was.
Je maakt mij niet wijs dat dat paard blanco is, en dat hij bang is voor een beetje wind..
Lijkt me dat dat paard juist gewen moet zijn om met mensen te werken, want anders doe je niet ff een vossejacht lijkt me...
Maar misschien is het verhaaltje blanco makkelijker te verdedigen voor Linda P

Uit de rest van het filmmateriaal is duidelijk te zien dat dit dier absoluut geen africhting gehad heeft. In ieder geval niet iets wat ik een africhting kan noemen.
Ik kan er verder niet over oordelen, ik was er niet bij.
Ik kan je alleen uit eigen ervaring vertellen (als parellier), dat ik me extreem vaak verbaas over het enorm slecht afgericht zijn van paarden, niet alleen paarden die helemaal nog niet afgericht zijn (of duidelijk slecht afgericht), maar juist ook paarden die hoog in de sport lopen. Ik kan daar met m'n hoofd echt niet bij.

Ik moet zeggen dat het word africhting me echt tegen staat. Dus een paard inrijden/opvoeden e.d. heet africhten? Is dat hetzelfde als een paard breken?

Dan denk ik dat ik bij deze afzie me meer te gaan verdiepen in Parellie en gewoon doorga zoals ik het altijd al doe.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:49

Citaat:
De release moet direct na de kleinste vorm van gewenst gedrag komen en dat is hier gewoon niet het geval.

Omdat het paard niet het gewenste gedrag vertoond?

Dit paard is RB, ernstig van de wereld en alleen bezig met overleven, al voordat Linda met hem begint. Dat is ronduit gevaarlijk, gezien dit paard zo blind over Linda heen walsen kan.
Wat zij van hem 'vraagt', is zo ver mogelijk uit haar ruimte gaan en daar blijven. Dat doet hij niet. Op de momenten dat hij het wel doet, krijgt hij de rust en release, maar dat is uit het filmpje geknipt.

@Lalidan
Knap dat jij dit paard blijkbaar kent en weet hoe hij reageren gaat ;)
Het paard is bij Linda gebracht als levensgevaarlijk, ik neem aan dat haar eigenaresse dat niet zomaar gedaan heeft en dit dus echt een 'probleem'paard is.

Dat Parelli een methode is waarbij het paard als robot gedrilld word, vind ik een loos argument. Ik doe nu al een aantal jaren Parelli, en ik heb zelf nog nooit een robot-paard gezien. Het hele programma van Parelli draait om begrijpen en motiveren van je paard. Iemand die daar een robot-paard mee kweekt, het de methode niet begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:02

wimmus schreef:
Citaat:
De release moet direct na de kleinste vorm van gewenst gedrag komen en dat is hier gewoon niet het geval.

Dit paard is RB, ernstig van de wereld en alleen bezig met overleven, al voordat Linda met hem begint. Dat is ronduit gevaarlijk, gezien dit paard zo blind over Linda heen walsen kan.
Wat zij van hem 'vraagt', is zo ver mogelijk uit haar ruimte gaan en daar blijven. Dat doet hij niet. Op de momenten dat hij het wel doet, krijgt hij de rust en release, maar dat is uit het filmpje geknipt.

@Lalidan
Het paard is bij Linda gebracht als levensgevaarlijk, ik neem aan dat haar eigenaresse dat niet zomaar gedaan heeft en dit dus echt een 'probleem'paard is.

Dat Parelli een methode is waarbij het paard als robot gedrilld word, vind ik een loos argument. Ik doe nu al een aantal jaren Parelli, en ik heb zelf nog nooit een robot-paard gezien. Het hele programma van Parelli draait om begrijpen en motiveren van je paard. Iemand die daar een robot-paard mee kweekt, het de methode niet begrepen.

Vertel, wat moet hij dan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:03

Toestemming om te plaatsen:

karenkk schreef:
Hoi,
Ik kan (of mag) niet meer posten op Bokt, zo lijkt 't - sinds dit onderwerp door moderators is verplaatst naar "interesses ANDERS dan paarden - LINKS" (ik begrijp daar al niets van maar goed), heb ik als ik inlog niet meer de mogelijkheid om in die forumdraad nog te reageren. Afijn, ik wilde daar graag posten dat op youtube ook een filmfragment staat dat precies laat zien wat er gebeurt, voorafgaand aan het filmpje waartegen de petitie zich zicht. Misschien wil jij de link plaatsen in de forumdraad, naar dat "begin"filmpje? Het staat hier: http://www.youtube.com/watch?v=thzc8lPaHaw
En deze hoort er ook nog bij, dat is ná dat Linda Parelli het paard "een lesje heeft geleerd": http://www.youtube.com/watch?v=HhKVMqGPf5s
Hoe meer je ziet van de hele situatie, hoe erger het allemaal wordt, vind ik...
Vriendelijke groeten,
Karen

Onderwerp: paardenmishandeling? Petitie

Dit is dus de TS ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-03-10 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:04

wimmus schreef:
@Lalidan
Knap dat jij dit paard blijkbaar kent en weet hoe hij reageren gaat

Ik zeg nergens dat ik het paard ken of weet hoe hij gaat reageren. Ik weet wél welk gedrag hij laat zien en wat de reactie van de mens daarop is. En die is buiten alle proporties en begrip en zelfs onbegrijpbaar. Zélfs als het paard daarvoor haar wel omver heeft gelopen of aangevallen heeft. Op het moment in het filmpje doet hij niks wat deze reactie zou mogen veroorzaken. Zo simpel is het. Wat het paard ervoor of erna ook zal doen. Een reactie op gedrag van het paard mag nooit gekleurd of geintensiveerd zijn door zijn gedrag ervoor of erna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:05

wimmus schreef:
Citaat:

@Lalidan

Oh ja, hij valt haar echt gigantisch aan :oo ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:08

Oh, jeetje, nu zie ik wat een gevaarlijk paard dit is zeg!!! Tjongejonge jonge (niet dus, voor de duidelijkheid!). Wat ik wél zie bij dit filmpje wat er blijkbaar voor hoort, is wederom een paard die er geen sodemieter van snapt, maar wel aan alle kanten met een lijn om zijn oren geswiept krijgt, terwijl de houding van de mens zeer passief en vriendelijk is, soms zelfs enigzins afgedraait, wat voor een paard een teken is dat hij mag komen!!
Zelfs op het moment dat hij achteruit stapt, krijgt hij nog even een extra swieper.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:22

Onzin!! Dit paard is inderdaad op zijn manier gevaarlijk.
Niet in de zin van slaan, bijten, bokken of weet ik veel wat, maar het niet willen wijken voor de mens.
Paard snapt het wel,( denk ik, heb het paard niet in het echie gezien) maar heeft een verschrikkelijk sterke wil....of..... is verschrikkelijk dom!

Er bestaan n.l ook domme paarden...niets geen kwaad in, wat bij deze misschien ook is, maar door de dommigheid toch gevaarlijk omdat ze niet willen wijken voor de mens.
Dit zijn over het algemeen hele lieve paarden, en zoals je kan zien gaat deze niet slaan, bijten of wat ook.
Wat een paard dat intelligent is zeker zou doen in dit geval.
Denk dus dat KiWiKo nog wel eens gelijk kan hebben in......het paard snapt niets van wat ze wil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:25

aerdenhout1 schreef:
Onzin!! Dit paard is inderdaad op zijn manier gevaarlijk.
Niet in de zin van slaan, bijten, bokken of weet ik veel wat, maar het niet willen wijken voor de mens.
Paard snapt het wel,( denk ik, heb het paard niet in het echie gezien) maar heeft een verschrikkelijk sterke wil....of..... is verschrikkelijk dom!

Er bestaan n.l ook domme paarden...niets geen kwaad in, wat bij deze misschien ook is, maar door de dommigheid toch gevaarlijk omdat ze niet willen wijken voor de mens.
Dit zijn over het algemeen hele lieve paarden, en zoals je kan zien gaat deze niet slaan, bijten of wat ook.
Wat een paard dat intelligent is zeker zou doen in dit geval.
Denk dus dat KiWiKo nog wel eens gelijk kan hebben in......het paard snapt niets van wat ze wil!

Waarom gaat hij dan opzij?
Het paard snapt ook helemaal niet wat ze nou eigenlijk wil, omdat hij dus wél opzij gaat maar evengoed nog op z'n flikker krijgt :+