randalinpony schreef:Zonder een of andere vorm van (zachte) dwang zou geen enkel paard voor ons doen wat wij willen en al zeker niet op de manier of het tijdstip waarop wij het willen.
Eigenlijk is dat niet mijn ervaring, ik verbaas me er juist over hoeveel paarden voor ons doen zelfs zonder dat er veel dwang aan te pas komt. En zeker als ik zie hoe lief veel paarden (niet alle, maar wel veel) met kinderen en beginners en dergelijke zijn - dat doen ze niet alleen uit dwang. (En ik weet wel dat je stricte behavioristen/deterministen zijn die zullen zeggen dat er geen vrije wil en vrije vriendelijkheid bestaat, maar dat doet m.i. veel te veel tekort aan het omgaan met paarden.)
Citaat:
Het nadeel van trainen met alleen positief belonen is dus ook dat het dier kan afhaken als hij ongemak (vermoeidheid, pijn, angst) ervaart, en zeker binnen het wedstrijdgebeuren -maar binnen het recreatierijden vaak net zo goed - is ongemak nooit helemaal te vermijden.
Ook hierbij is mijn ervaring wat genuanceerder. Dwang en correctie en straf kunnen best in bepaalde gevallen, daar doe ik verder niet zo moeilijk over, een grens is een grens, vind ik prima. Maar om iets te bereiken moet je juist ook het leuke vinden, het paard aanmoedigen, zorgen dat 'ie niet alleen maar aan het werk is omdat het zo nodig moet, maar ook omdat het leuk is en het paard daar plezier aan kan hebben.
Citaat:
Ieder paard is scheef, en als je dat als ruiter gaat corrigeren, loopt het paard tegen grenzen op. Dan is het echt wel nodig om dat paard soms even te 'dwingen' om een bepaalde spiergroep te gebruiken want je kan hem niet uitleggen wat het belang ervan is.
Simpel voorbeeld.
Dat is nou typisch iets dat ik zonder stricte opdracht van de dierenarts nooit zou afdwingen maar zou vragen: in kleine stapjes, met veel beloning en zonder straf als hij het niet goed doet. (Wat ik dan wel weer zou afdwingen is dat er op z'n minst een reactie komt.) Maar bovenal geduldig blijven vragen en aanmoedigen. Juist dan merk ik dat paarden best iets doen (en mensen trouwens ook) dat ze niet willen. En als het de ene manier niet lukt, zou ik vooral op zoek gaan naar een andere methode die maakt dat het paard het zonder al te veel moeite kan doen. Dwingen... nee, juist bij spieren is dwingen ook meestal niet goed, zeker niet als je geen ervaren dierenarts / fysio bent.