Is met een bit rijden slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:40

Hannah_Menno schreef:
Rana schreef:
ze schuimen zowel met als zonder bit. Dus dat slik reflex is nu voor mij geheel uitgebannen als argument.. de grootste onzin. Met bit schuimen ze ook , dus dat een bit dat veroorzaakt en daardoor de ademhaling verstoort... sorry nu is dat helemaal alos bullshit bewezen...

Ik heb anders weleens een filmpje gezien waar ze een shetlander gingen longeren met een bit en bijzet. Ze hadden een microfoontje bij z'n neus/mond gebonden zodat ze z'n ademhaling konden horen. Toen lieten ze het diertje galloperen, aan het begin was het heel onregelmatig. Toen hadden ze de bijzet eraf gehaald maar het bit zat er nog steeds in, weer aan laten galopperen en de ademhaling was íets regelmatiger. Toen hadden ze het biut eruit gehaald en gingen ze alleen met een halster/bitloos hoofdstel longeren. Dat klonk al stukken beter! Het haalde netjes bij elke galoppas adem en niet zo onregelmatig.

Dus het is wel zo dat het bit de ademhaling verstoort! ;)

Als ik aan het sporten ben en mijn spieren train ga ik ook hijgen... van een stukje rennen ben ik niet buiten adem hoor :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:41

VivaLaVida schreef:
tuurlijk mag dat wel, niemand kan jou dat verbieden!
Maar de manier waarop..... daar word ik echt naar van gewoon.
Respecteer andersmans keuze nou eens!
Ik heb het allebei gereden maar rijd gewoon met bit nu. Je kan mensen best proberen te overtuigen, maar dat arrogante, van "jij bent slecht want jij rijdt met bit" ....... nee :n zo overtuig je mensen JUIST NIET...

Als je zo'n reactie geeft direct na het quoten van mijn post, kan ik niet opmaken waar jouw algemene verhaal begint, hoor. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:42

Zelfs op het nh trainingscentrum werd 1 van de paarden mét bit gereden, omdat bitloos absoluut niet werkte voor hem. Met bit was het een heerlijk beest, maar zonder bit was het een ramp!
Dus sja... dan kies je toch het beste voor het paard. In dit geval een bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:43

Misschien moet je het gedeelte waar jij je over aangesproken voelt op jezelf betrekken en de rest niet :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:53

VivaLaVida, in het dagelijks leven krijg ik echt alleen maar leuke reacties op het bitloos rijden. Natuurlijk heb ik wel eens wat twijfel gemerkt bij bepaalde mensen, toen ze mijn destijds 2-jarige zagen en ik vertelde dat ik hem bitloos in wilde rijden. Maar twijfel is niet meteen negatief. Het was meer van 'is dat wel veilig?' en er was een zekere onwetendheid een paar jaar terug, want men kende het niet destijds. Inmiddels is het wat meer geaccepteerd, wordt het bekender. Hier op bokt lees ik wel veel 'gezeur', ja. :+
Soms terecht, want trekken en plukken aan een bitloze optoming vind ik ook echt niet ok. :n

Maar in het dagelijks leven krijg ik eigenlijk alleen maar positieve reacties. Niemand zegt hier 'goh, je brak zijn neusbeen bijna'. ;)
Lijkt me ook erg stug :D , maar goed, om maar een voorbeeld te noemen, die ik hier op bokt wel vaak tegen kom. ;)

Overigens valt aan mijn paard zeker nog een hoop te werken, hoor (ik weet dat je het niet per se over mijn paard had, hoor :) ), maar goed, hij is net 5 jaar en we zijn heel rustig begonnen destijds. Nu ga ik pas serieuzer met hem aan de bak en dan nog doe ik rustig aan tot hij echt helemaal volgroeid is. Ik rij nog niet heel veel op hem namelijk.

Wat ik wilde zeggen is dat ik in het echte leven weinig paardenmensen tegen kom die het bitloos rijden an sich zo erg vinden, zoals soms wel eens lijkt op bokt. Misschien komt dat omdat dit internet is, dus redelijk anoniem. De meeste mensen om me heen rijden gewoon wel met bit. Maar er is wel een opkomst van bewust bitloos rijden. Ik ken inmiddels steeds meer mensen in mijn directe omgeving die hiervoor kiezen. Of een combinatie met bit en bitloos doen, dat kan ook nog. Het is allemaal niet per se zwart/wit.

Ik vind het juist leuk dat mensen de keuze hebben. Zich bewuster worden van het feit dat het een mogelijkheid is om ook bitloos te rijden. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:55

VivaLaVida schreef:
Misschien moet je het gedeelte waar jij je over aangesproken voelt op jezelf betrekken en de rest niet :D

Aangesproken voelen? :D
Ik probeer alleen maar te laten zien dat niet iedere bitloze ruiter per se anderen die met bit rijden afkraken. Dit is internet, dus draag enige zorg over wat je nou precies bedoelt en tegen wie. ;)
Dat voorkomt misverstanden en ruzie. Daar kun je toch wel enige moeite voor doen?

Maar ik denk dat ik mijn energie maar eens in wat leukers ga stoppen. De zon schijnt, ik ga zo lekker naar buiten met mijn dochter. :D

Anoniem

Re: Is met een bit rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:00

dan hoef je dus niks op jezelf te betrekken er van als je je niet aangesproken voelt :D zo bedoelde ik m meer

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:03

Ik snap prima wat je bedoelt, maar snap jij ook dat het op deze manier verwarrend over is gekomen?
Ik vraag je alleen maar om dan iets duidelijker aan te geven of je persoonlijk op iemand reageert of dat je in het algemeen reageert. Waarom heb je mij uberhaupt gequote dan????

Ik ga naar buiten. Fijne dag allemaal. :) :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:34

phaser schreef:
Het enige verschil is dat iedereen die voor bitloos is, ruiters die wél met bit rijden uitschelden voor 'dierenbeul' en zeggen dat ze zelf eens met ijzer in hun mond moeten zitten.

En dit soort uitlatingen maken een discussie zoals deze dus zinloos ja.
Nog nooit heb ik in een topic gelezen dat een bitloze ruiter tegen een bitruiter zegt dat hij/zij een dierenbeul is, laat staan uitscheldt.
Je mag als bitloze ruiter gewoon niet meer zeggen dat je bitloos vriendelijker vindt, want dat wordt dan dikwijls geïnterpreteerd als zijnde "Als jij bitloos vriendelijker vindt, zeg je dus dat ik onvriendelijk bezig ben en dus een dierenbeul ben". Echt zinloos, zo'n gedachte.
En dit soort zinloosheden ontstaan wanneer mensen alles maar op zichzelf betrekken en doen alsof ze persoonlijk aangesproken worden.
Als we het omdraaien en iemand komt weer met l*lverhalen over neuzen breken etc etc, dan kan ik òf beginnen te steigeren en in verweer gaan omdat ik denk dat het over mij gaat (wat betekent dat er dan dus een kern van waarheid in zit), òf het gewoon langs me heen laten gaan omdat ik weet dat het nièt over mij gaat.
Hoewel ik die neusbreekfabeltjes wel graag de wereld uit zou willen helpen, maar goed, dat is denk ik wèl zinloos want mensen geloven dat nu eenmaal graag en schermen er graag mee wanneer ze weerstand hebben tegen bitloos.

phaser schreef:
Er is weinig respect van bitloos naar ruiters die rijden mét bit.
Daarom krijgen ze altijd de volle laag.

Ook deze uitspraken maken een discussie volledig dood en zinloos. Alsof àlle bitloze ruiters geen respect hebben voor bitruiters (als dat zo was, had ik allang bijna geen vrienden meer :+ ) en alsof àlle bitruiters zoveel respect hebben voor bitloze ruiters (zie alleen dit topic al, ow wat getuigt dat van respect, terwijl de vraagt van TS aan "naturals" gesteld wordt notabene).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:22

Arabesk inmiddels heb ik het aan de maker gevraagd en voor deze foto's uit jouw prachtige collage is geen toestemming.... :)

Joviban: Ik zie er hier... Twee die bitloos rijden die normaal doen tegen bitruiters, of noem jij "met bit rijden is altijd slecht/mishandeling" respectvol? Ik kan het hier nl met enige regelmaat quoten als je wil. (Want ik krijg het idee dat wij verschillende topics lezen)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:33

Mwa, wanneer ik zou typen 'een bit is slecht' ben ik toch echt niet disrespectvol naar personen toe. Dat personen zich wel aangesproken voelen, tsja, dat is hun probleem. Een ander vind iets misschien ook wel iets slecht, terwijl ik dat veelvuldig gebruik in mijn dagelijks leven. Dan zou diegene dat niet meer mogen zeggen? Ikke niet begrijp...

Persoonlijk reageer ik gewoon op tekst in een post en niet op de persoon er achter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:35

Maar als ik typ "bitloos is slecht want het werkt veel scherper in". Iets wat toegegeven is door bitloze ruiters in een ander topic. Dan mag ik hopen dat ik heel hard kan lopen :j

Het punt is, dat geen van beide door onafhankelijke wetenschappers onderzocht is. Deheer Cook met zijn hoofdstel... Tja je hoeft geen wetenschapper te zijn om te weten dat die bewuste meneer niet gaat zeggen "met bit is even goed! :j"

Plus dat het onderzoek al zwaar verouderd is, ondertussen zijn er nieuwe types van bitten enz.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-05-09 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:36

'Werkt veel scherper in'? Maar Pharagirlke, ken jij de verschillen in bitloze optomingen niet dan? Niet alles werkt scherper in, hoor. Je mag ze op mijn paard uit komen proberen, dan zul je het zeker merken. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:37

Twiggy: ik zeg enkel wat ze zeiden in een ander topic, gestart door Arabesk overigens. :) En ik luister naar KiWiKo haar ervaring... Want de ervaring die zij heeft mag menig mens hier nog wat jaartjes voor ploeteren...

Er zijn ook bitten die helemaal niet zo sterk inwerken. ;)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-05-09 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:39

@Phara: Van mijn part loop je wat af, maar naar mijn mening interpreteer je het dan verkeerd. Ik kan niet voor anderen spreken, maar van mij hoef je niet weg te hollen hoor, ik doe geen vlieg kwaad ;), al zeg ik honderd keer dat ik een bit slecht vind, bij wijze van.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:40

Maar die niet scherpe bitten zitten toch echt niet fijn in mijn paard's mond (hij heeft diverse wolfskiesjes). ;)
Ik heb verder geen idee over wie jij het hebt m.b.t. dat bitloze topic. Ik ben het zelf ook niet altijd eens met andere bitloze ruiters m.b.t. hun optoming, maar dat is dan hun ervaring, niet de mijne. Die kunnen dus ook nog eens verschillen. Nou, prima toch. Iedere ruiter EN ieder paard is anders. Ook bij de bitloze combinaties. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:41

Twiggy: als de wolfkiesjes er niet zijn en het mondje gewoon in orde is. :) Kijk, als je paard een gebroken neus heeft gaat ie ook niet graag met een bitloze optoming lopen ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:42

pharagirlke schreef:
Twiggy: als de wolfkiesjes er niet zijn en het mondje gewoon in orde is. :) Kijk, als je paard een gebroken neus heeft gaat ie ook niet graag met een bitloze optoming lopen ;)

Een gebroken neus vind ik wat anders dan wolfskiesjes. ;)
Mijn keuze voor bitloos rijden heeft in eerste instantie niets te maken met de wolfskiesje van mijn paard. Die keuze had ik al gemaakt voor hij ze uberhaupt had. Nu heeft hij ze, al 3 inmiddels, tja..... Kan ze ook laten trekken, maar waarom zou ik hem dat aandoen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:45

Niet zo'n groot verschil, het zorgt beide voor ongemakken.
Het gaat er niet om of je haar dat moet aan doen, het gaat er om dat ik wil weten hoe je er over zou denken als het paard geen wolfskiezen en andere ongemakken in de mond had.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:48

Mijn paard heeft helemaal geen last van zijn wolfskiesjes. Wel als ik er een bit inleg, maar dat doe ik niet.
Dat vind ik een wezenlijk verschil met een gebroken neus, dat is echt pas echt naar. Ik vind het geen vergelijking dus.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:50

meid lees je wel?

Als jouw paard geen wolfskiezen zou hebben die ongemakkelijk zijn als je met bit rijd. En je zou er een bit in leggen... Wat vind je er dán van. Die gebroken neus was maar een voorbeeld. Niet echt een vergelijking. :\

xxjillxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:53

ik heb het filmpje ook gezien, en het zijn natuurlijk totaal geen fijne beelden dat zou ik ook nooit zeggen. Maar het bit moet niet meteen verafschuwd worden(als ik het goede woord gebruik) omdat er talloze mensen zijn die het bit wel goed gebruiken en waarbij het bit totaal geen slecht iets is. :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:56

pharagirlke schreef:
meid lees je wel?

Als jouw paard geen wolfskiezen zou hebben die ongemakkelijk zijn als je met bit rijd. En je zou er een bit in leggen... Wat vind je er dán van. Die gebroken neus was maar een voorbeeld. Niet echt een vergelijking. :\

Als ik met bit zou rijden, waren die wolfskiezen er allang uit. Maar ik rij bitloos. :)*
Jij maakt een vergelijking (je noemt het 'niet zo'n groot verschil') naar mij toe over het ongemak van wolfskiesjes en een gebroken neus. Gelukkig zeg je nu zelf ook dat het geen vergelijking is. Maak hem dan ook niet. ;)

Een bit indoen bij wolfskiesjes op de verkeerde plekken EN bitloos rijden op een paard met een gebroken neus, vind ik beiden not done. Overigens zou ik ook geen bithoofdstel met gewone neusriem op een paard met gebroken neus om doen. :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:57

*zucht*
Laat ook maar, samen met het bit verdwijnt kennelijk ook het inlevingsvermogen. :)

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:59

Twiggy2008 schreef:
pharagirlke schreef:
meid lees je wel?

Als ik met bit zou rijden, waren die wolfskiezen er allang uit. Maar ik rij bitloos. :)*
Jij maakt een vergelijking (je noemt het 'niet zo'n groot verschil') naar mij toe over het ongemak van wolfskiesjes en een gebroken neus. Gelukkig zeg je nu zelf ook dat het geen vergelijking is. Maak hem dan ook niet. ;)

Een bit indoen bij wolfskiesjes op de verkeerde plekken EN bitloos rijden op een paard met een gebroken neus, vind ik beiden not done. Overigens zou ik ook geen bithoofdstel met gewone neusriem op een paard met gebroken neus om doen. :n

Twiggy ze geeft voorbeelden om haar stantpunt te verduidelijken ... Het is een overtrokken voorbeeld (misschien bijna sarcastisch ) Je neemt het te letterlijk ... phara ik begrijp je wel hoor haha