Hannah_Menno schreef:Rana schreef:ze schuimen zowel met als zonder bit. Dus dat slik reflex is nu voor mij geheel uitgebannen als argument.. de grootste onzin. Met bit schuimen ze ook , dus dat een bit dat veroorzaakt en daardoor de ademhaling verstoort... sorry nu is dat helemaal alos bullshit bewezen...
Ik heb anders weleens een filmpje gezien waar ze een shetlander gingen longeren met een bit en bijzet. Ze hadden een microfoontje bij z'n neus/mond gebonden zodat ze z'n ademhaling konden horen. Toen lieten ze het diertje galloperen, aan het begin was het heel onregelmatig. Toen hadden ze de bijzet eraf gehaald maar het bit zat er nog steeds in, weer aan laten galopperen en de ademhaling was íets regelmatiger. Toen hadden ze het biut eruit gehaald en gingen ze alleen met een halster/bitloos hoofdstel longeren. Dat klonk al stukken beter! Het haalde netjes bij elke galoppas adem en niet zo onregelmatig.
Dus het is wel zo dat het bit de ademhaling verstoort!
Als ik aan het sporten ben en mijn spieren train ga ik ook hijgen... van een stukje rennen ben ik niet buiten adem hoor

zo overtuig je mensen JUIST NIET...