Wat is nou precies Natural?!?...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Wat is nou precies Natural?!?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:56

Arabesk schreef:
Er is niets mis met discussie, maar je moet geen onjuiste informatie gaan lopen rondstrooien Zij zijn groot en ik is klein!

Waar zijn haar koudbloeden en hoeveel paarden zijn er de laatste vijf jaar gekomen en gaan?

Is verder niet relevant is dit topic.

Wat wel relevant is, is dat een rijschool per difinitie niet paardgericht kán zijn.

Beter dan is niet hetzelfde als goed Pling

Wat goéd is , is een maatlaat welke je met wetenschappelijke info over ethologie en ecologie van het páárd moet leggen. De ruiterwensen zijn daarbij irrelevant, MAG je daarbij NIET in ogenschouw nemen.
Zet de wensen/omstandigheden af tegen de zo objectief mogelijke maatlat en trek een verschil.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 14:01

Als je je paard zo natuurlijk (zonder dekens, zoveel mogelijk scoiaal buiten etc) wilt houden maar je dier loopt iets op laat je het dan een natuurlijke dood sterven? Tuurlijk niet. Dan kijk je toch wat er in je vermogen ligt om het dier qua welzijn zoveel mogelijk tegemoet te komen? (In zoverre het geval perspectief biedt en neit ten koste gaat van het diers welzijn).. Ach gut

Als mens kunnen we wat betekenen voor ons dier, zijn we er verantwoordelijk voor als eigenaar.

Tsja, de beste stuurlui staan dan idd aan wal; laat ze eerst een vragen waarom er een deken wordt ogpelegd, waarom er ijzers onder komen, etc.. Clown

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:42

Jannepauli schreef:
Citaat:
Zo kreeg ik gisteren nog kritiek van een echte natural, dat het onzin was dat mijn paard onder deken staat.

Tja, dat zeg je nou maar .. eh .. is dit niet gewoon een kwestie van communiceren? De natural zal uitgaan van een gezond paard (en die zijn best in staat om wat regen en wind te verduren) en misschien daarom 'kritiek' leveren. (Of het terecht is dat iemand zich met de zaken van een ander bemoeit laat ik maar even buiten beschouwing) Als jij uitlegt waarom je die keus gemaakt hebt, wat is dan het probleem? Ik ben benieuwd hoe de natural op jouw toelichting gereageerd heeft ( en dát dan in het kader van het voorkomen van éénzijdige berichtgeving!) ..

Diegene weet wat mijn paard mankeert en zij was heel duidelijk tegen mij dat ongeacht welk paard, jong of oud geen deken nodig heeft.
En dat vind ik dus echt erg kort door de bocht.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:45

Huertecilla schreef:
Ikzelf ben in het geheel niet ´natural´ en heb nul dekens. Zes paarden in een harem 24/7 buiten. Geen dekens; niet voor regen, niet voor steekbeesten.

Alleen wanneer ik in de avond te laat terugkom van een rit waardoor het paard niet meer kan
opdrogen voor de nachtelijke vrieskou in de bergen hier, dan leg ik een molton schabrak op de zadelplek.
Hier is een verschil van rond 20 gaden tussen dag en nacht normaal. Soms wat minder, soms wat meer.
Zorg voor een ecooop robuust opgegroeid paard = klaar.
Dekens zijn een compensatie Pling
Rijpaardhouden = onnatuurlijk en hoe meer het houden afwijkt van de ethologie/ecologie van het paard, hoe meer compensatie nodig is.
Vandaar dat ´natural´ een grote grap is mbt rijpaardhouden.

hc

HC,

Wat vind jij bijv. ethisch verantwoord wat betreft de weidegrootte en ruimte per paard?
Ongeacht of het natuurlijk is of niet.

Ik zag op jouw site de opmerking dat jij voor je paarden een relatief fikse ruimte hebt.
Wat versta je daaronder, hoeveel grond heb jij bijv. voor jouw 5 paarden en muildier ?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:47

randalinpony schreef:
En zelfs als blijkt dat het paard eigenlijk wel zonder deken kan, is het misschien ook aardig eerst eens aan de eigenaar te vragen waarom hij eigenlijk een deken gebruikt.

Als het antwoord luidt: 'Roze staat hem zo leuk', of: 'Ik wil niet dat hij vies wordt want dan valt er stof op mijn rijlaarzen als ik hem poets,' is er nog tijd zat voor het naturalpromopraatje.

Citaat:
(waar ik ben ingedeeld volgens bokt )

Waar halen ze dát nou weer weg? Haha!

Haha, nee ik zou er niet over peinzen om een deken op te doen omdat roze mooi staat, ook halsters en dat soort zaken koop ik op functie en niet op kleur.
Bij ons staan ze binnen en buiten zonder halster.
Ik doen mijn best om het zo natuurlijk en leuk mogelijk te maken/ houden voor mijn paarden.
En als het een dag of paar dagen rond de 15 graden gaat de regendeken af en dat gaat prima zo, gister heeft ze ook lekker zonder gestaan, dan heb ik ook weer wat te poetsen, dus ik ben niet bang voor stof op mijn schoenen Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:31

Huertecilla schreef:
Ik heb geen kristallen bol Waratje.

Ik hou mijn locaal robust buiten opgegroeide ecotope paarden volgens hun ethologie/ecologie en doe wat voor hun welzijn nodig is.

Ja maar wat als, is voor mij geen nee want voor wat ís. Ik kan alleen iets met wat ís Cool

Lekker makkelijk HC

dus het antwoord op de vraag 'zou jij een oud paard dat zichzelf niet meer goed kan warmhouden een deken opdoen?' krijgen we pas als het daadwerkelijk zover is met één van je paarden?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:38

Ik heb het grootste gedeelte van dit topic gelezen. Ik vind aan beide kanten de argumenten zeer sterk. Maar toch blijf ik er mijn mening op na houden met naturals: Die bestaan niet...

Op het moment dat je iets van optoming op een paard legt ben je al niet meer natuurlijk bezig....Maar niet alleen met betrekking tot het rijden, ook het houden van paarden in Nederland kan eigenlijk onmogelijk natural zijn.

'Zo natuurlijk mogelijk' betekent lang niet dat je echt 'natural' bent. Je houdt misschien je paarden net iets robuuster dan anderen, maar daarmee is nog lang geen natuurlijke situatie gecreeerd...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:41

Wat HC doet moet HIJ zelf weten, naar mijn mening ben je je paard dan te kort aan het doen omdat je aan een principe vast wil houden.
Ik doe mijn pony niks te kort, ze leeft lekker buiten helaas snachts op stal maar de loopstal is volgend jaar klaar, dus dan komt daar ook verandering in.
Ze vind de deken ook helemaal niet erg omdat ik kies voor lichte dekens en zo gauw het weer het toe laat gaat dat ding eraf.
Ze heeft nog nooit een deken gesloopt.
Als je dingen met verstand doet dan komt het echt wel goed.
Laatst bijgewerkt door jesito op 03-11-08 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:42

HC = een hij

even ter info Haha!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:43

Adil18 schreef:
Ik heb het grootste gedeelte van dit topic gelezen. Ik vind aan beide kanten de argumenten zeer sterk. Maar toch blijf ik er mijn mening op na houden met naturals: Die bestaan niet...

Op het moment dat je iets van optoming op een paard legt ben je al niet meer natuurlijk bezig....Maar niet alleen met betrekking tot het rijden, ook het houden van paarden in Nederland kan eigenlijk onmogelijk natural zijn.

'Zo natuurlijk mogelijk' betekent lang niet dat je echt 'natural' bent. Je houdt misschien je paarden net iets robuuster dan anderen, maar daarmee is nog lang geen natuurlijke situatie gecreeerd...

Juist, maar door het zo natuurlijk mogelijk te doen, dus hun natuur na te streven hou je het wel leuk voor ze.
Ze moeten eigenlijk al veel doen en laten, dus dan is het wel zo fijn als ie de rest van de dag een beetje paard kan zijn i.p.v. in een hokje worden gezet met twee dekens op de rug.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:44

Arabesk schreef:
HC = een hij

even ter info Haha!

O oeps Party!!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:45

@ HC: Ik zie dat je mijn tip nog niet ten harte hebt genomen: 'Pferdgerecht' kan men niet direct vertalen als 'paardgericht'...

'Pferdgerecht' betekent 'paardwaardig', 'recht doen aan het paard'. Je probeert het paard dus een waardig leven aan te bieden, iets waar het paard recht op heeft... Knipoog
Laatst bijgewerkt door Adil op 03-11-08 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:48

jesito schreef:
Adil18 schreef:

Juist, maar door het zo natuurlijk mogelijk te doen, dus hun natuur na te streven hou je het wel leuk voor ze.
Ze moeten eigenlijk al veel doen en laten, dus dan is het wel zo fijn als ie de rest van de dag een beetje paard kan zijn i.p.v. in een hokje worden gezet met twee dekens op de rug.

absoluut mee eens....Mijn jaarling heeft gisteren haar eerste nachtje in de stal doorgebracht. De heeft dit jaar vanaf maart dag en nacht buiten gestaan (met schuilstal, dat wel). Ze komt nu overdag de hele dag met haar twee vriendjes buiten en 's avonds komt ze weer op stal. Ook als het regent zet ik haar op stal, maar dit komt omdat ze nu bijna van haar 'Rainrot' af is en ik niet wil dat het nog een keer opnieuw begint. Bloos

Er zijn genoeg paarden bij ons op staal die het hele jaar door 24/7 op de wei staan. Vaak zijn dit de robuustere paarden, veelal paarden die ofwel zuiver koudbloed zijn of gedeeltelijk. Ze redden het goed met hun schuilstal

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:50

mijn fijnbesnaarde voor de sport/show gefokte egyptische arabje, staat ook dag en nacht buiten.

We hebben ook nog een draver en twee half-kwpn-ers (kwpnx arab en kwpn x connemara)

Allemaal krijgen ze een goede wintervacht.

De draver lijkt meer op een kokosmat, de arabier krijgt de langste haren.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:55

Arabesk schreef:
mijn fijnbesnaarde voor de sport/show gefokte egyptische arabje, staat ook dag en nacht buiten.

We hebben ook nog een draver en twee half-kwpn-ers (kwpnx arab en kwpn x connemara)

Allemaal krijgen ze een goede wintervacht.

De draver lijkt meer op een kokosmat, de arabier krijgt de langste haren.

Sja, hier hebben we een arabier lopen die dat absoluut niet aankan....Zij moet 's avonds als het vriest gewoon echt naar binnen...Het verschilt gewoon echt van paard tot paard

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:01

Vreemd, je zou toch zeggen dat juist een arabier tegen vrieskou kan. In de woestijn gaat de temperatuur 's nachts ver onder het nulpunt. Nattigheid hebben ze meer moeite mee.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:02

Arabesk schreef:
Vreemd, je zou toch zeggen dat juist een arabier tegen vrieskou kan. In de woestijn gaat de temperatuur 's nachts ver onder het nulpunt. Nattigheid hebben ze meer moeite mee.

Dat waarschijnlijk in combinatie met de kou...Nu moet ik zeggen dat ze ook al een dagje ouder is....Wel iets wat erbij vermeld moet worden....maar eigenlijk heeft ze de afgelopen jaren al veel problemen gehad wanneer het richting winter ging. Vandaar dan ook de keuze haar 's nachts en als het regent toch binnen te halen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:06

Adil18 schreef:
@ HC: Ik zie dat je mijn tip nog niet ten harte hebt genomen: 'Pferdgerecht' kan men niet direct vertalen als 'paardgericht'...

'Pferdgerecht' betekent 'paardwaardig', 'recht doen aan het paard'. Je probeert het paard dus een waardig leven aan te bieden, iets waar het paard recht op heeft... Knipoog

Lang leve Adil18 !!! Dat was precies de strekking van mijn gedachte toen ik - na het aanbevolen lezen van de site van HC - wilde gaan reageren en constateerde dat het duitse woord "gerecht" wel een vrije interpretatie heeft gekregen!! En zo zie je maar weer... uiteindelijk komt het allemaal neer op de gevoelens, interpretaties en ervaringsdeskundigheid van de individuele mens! Zelfs HC blijkt niet vrij te zijn van persoonlijke opvattingen ( gelukkig wél door hem bevestigd op zijn site). Zelfs 'wetenschappelijke' onderzoeken kunnen persoonlijk geïnterpreteerd worden. Zoals ze in het engels zo mooi zeggen: it is in the eye of the beholder.

Gerecht: geschikt, rechtvaardig, billijk, rechtmatig, terecht, aangepast, verdiend (zoals in 'verdiende loon') .. alles en meer na te lezen in de dikke Van Dale duits.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:09

het zou inderdaad verstandig zijn ieder paard eens individueel te bekijken....de ijslander van 2 die het zo goed deed in het natuurgebied,is misschien 30 jaar later heel blij met een regendeken en s'nacht een droge stal.
ik denk dat dat de kunst is van goed paarden houden,ieder paard individueel bekijken en niet volgens een een of andere "regel"die goed zou zijn voor ieder paard.....dat geld ook voor het berijden,voeren,en huisvesting en ook het wel of niet laten beslaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:11

Spijker op de kop Geerke!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:21

henny_w schreef:
Wat vind jij bijv. ethisch verantwoord wat betreft de weidegrootte en ruimte per paard?

Is lastig om zelfs maar een vuistregel voor te geven.
Hangt nl. volledig af van het locale klimaat, de grondwaterspiegel, de soortondergrond en hoe je die grond het jaar rond wil gebruiken.

In de Oostvaardersplassen leven 1500 edelherten, 1000 konikpaarden, 500 Heckrunderen, 100 reeën op 3000 hectare (de helft van de 6000 is water).
Die grazers worden niet verzorgd, zijn geen ríjdieren en bovendien zijn koniks gedomesticeerde paarden van een wilde voorvader die nooit in NL voorkwam. Het is daarom lastig als maatstaf te gebruiken.

Persoonlijk denk ik (mij baserend op de huidige stand van kennins mbt ecologie en ethologie van paarden) dat paarden in een kleine hechte sociale groep gehouden horen te worden.´Vrijgezellen´ of een harem.
Als een sociale groép van zeg vijf ecotope paarden een hectare gevarieerde leefruimte heeft is dat doorgaans voldoende voor uitwijk en bijna alle natuurlijke gedrag. Hoe minder variatie in de leefruimte hoe minder mogelijkheden tot uitwijk en spel.
Zijn die vijf paarden geen groep, maar vijf sociaal gestoorde individuen, dan is die gevarieerde hectare te weinig.
Ook is die hectare NIET genoeg om zonder verzorging en aandacht te kunnen leven: het is daarvoor veel te weinig.
Het houden van rijpaarden is altijd een compromis met het welzijnsbelang van het rijdier.

Wij hebben 2 hectare voor onze paarden.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:11

Spanje is ook wel een ideaal land om te overwinteren Knipoog Doen de oudjes van hier ook....

Heb nog nooit zoveel regen gezien als de laatste paar maanden. Bijna elke dag regent het, die 2 dagen achter elkaar dat het droog is, is niet de moeite...als er dan een wind waait, is het bar guur, maar dan moet je ook maar geen paard zijn.. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:45

russel schreef:
Spanje is ook wel een ideaal land om te overwinteren Knipoog Doen de oudjes van hier ook....

Alsof de overwinteraars aan de kust Spanje zijn. Geweldig toch die wereldbeelden van Boktsters Haha!

Enig idee hoe groot Spanje is? Hoeveel klimaatzones? Hadden de nl-touristen die in mei in de sierras een stukje verderop doodvroren niet.
We hebben nu een vriend te gast die een wedstrijd in Jerez had. Op de heenreis heeft hij met zijn bus ingesneeuwd gestaan boven Madrid.

Zeuren over regen in NL?
Hier in de vallei is vorige week 80 liter/m2 in één uur gevallen en een paar dagen later twee dagen achter elkaar 100 liter per etmaal.
Ons dorp heeft de nationale tv gehaald met de zondvloedachtige situaties. Wij wonen pal aan de betreffende rivier.
Ja, veel schade. Er wordt echter al ruimschoots genoeg gezeurd op Bokt. Wij gaan gewoon aan het werk...
De paarden? Die hebben een hoger stukje land opgezocht en zijn braaf op het land gebleven. 500 liter is een week? Geen regendek nodig. Geen probleem, keurig een droge strobuik OK dan!

hc

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:16

Huertecilla schreef:
Zeuren over regen in NL?
Hier in de vallei is vorige week 80 liter/m2 in één uur gevallen en een paar dagen later twee dagen achter elkaar 100 liter per etmaal.
Ons dorp heeft de nationale tv gehaald met de zondvloedachtige situaties. Wij wonen pal aan de betreffende rivier.
Ja, veel schade. Er wordt echter al ruimschoots genoeg gezeurd op Bokt. Wij gaan gewoon aan het werk...
De paarden? Die hebben een hoger stukje land opgezocht en zijn braaf op het land gebleven. 500 liter is een week? Geen regendek nodig. Geen probleem, keurig een droge strobuik OK dan!

hc

He gut, nu mogen we ook al niet meer zeuren over het klimaat...

HC, hoe we het ook wenden of keren, in jouw ogen zullen we het nooit goed doen vogens mij...

Laten we het er maar op houden dat idereen een eigen visie heeft...

Jannepauli schreef:
Lang leve Adil18 !!! Dat was precies de strekking van mijn gedachte toen ik - na het aanbevolen lezen van de site van HC - wilde gaan reageren en constateerde dat het duitse woord "gerecht" wel een vrije interpretatie heeft gekregen!! En zo zie je maar weer... uiteindelijk komt het allemaal neer op de gevoelens, interpretaties en ervaringsdeskundigheid van de individuele mens! Zelfs HC blijkt niet vrij te zijn van persoonlijke opvattingen ( gelukkig wél door hem bevestigd op zijn site). Zelfs 'wetenschappelijke' onderzoeken kunnen persoonlijk geïnterpreteerd worden. Zoals ze in het engels zo mooi zeggen: it is in the eye of the beholder.

Gerecht: geschikt, rechtvaardig, billijk, rechtmatig, terecht, aangepast, verdiend (zoals in 'verdiende loon') .. alles en meer na te lezen in de dikke Van Dale duits.

Ik sluit me helemaal bij deze mooie woorden aan...

Als het puntje bij het paaltje komt kies ik lekker voor een stal, een zadel met boom en een bit, dat werkt voor mij het beste. En als iemand anders dat gezeur vindt kannie van mij part een mooie boom opzoeken en daar in kruipen Knipoog

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:34

haha.. als kleine variatie op het gezegde 'door de bomen het bos niet meer zien" wordt dat dan waarschijnlijk "door de ruiters de boomtoppen niet meer zien"!! Groen is natuurlijk wel 'natural' hé ? Tong uitsteken