De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 18:46

Anouar15 schreef:
Wat doen jullie met overgroeide steunsels? Helemaal weghalen tot normale steunsel of alleen platter maken zodat ze niet meer op de grond komen. Bij Anouar zijn de steunsels helemaal langs de straal naar elkaar toe gegroeit, ze raken elkaar dus bij de punt van de straal. Ze zitten wel los op de zool.

Eraf met die dingen!
Zeker als ze los zitten!

Bij Merrit was het helemaal overgroeid, hij had en dubbele zool. Ik heb wel 4 keer met en mesje gesneden en iedere keer dacht ik dat alles er nu wel af was! Zeker als de zool los zit, zou ik zoveel mogelijk proberen hem eraf te snijden hoor.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 18:49

nienke07 schreef:
Antheman schreef:
[
Herken de schrijver aan de hoef van zijn paard :D Haha!

Ik moest ff denken ... en heb om verduidelijking gevraagd .... maar nu snap ik em!!! Heb mijn ava dus maar weer aangepast!!! *LOL*

hihihi

Ik doe niet mee, ik heb voor mijn AVA mijn vechtgenoot nodig en die ga ik nu even niet vragen om dat te regelen voor me!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 20:32

Oke, ik zou ze eraf halen. Ik kan nu zo met de hoevenkrabber eronder dus denk niet dat het moeilijk is.
Ben nog niet zo handig met de rasp, eerst lagen m'n vingers en m'n hand open en nu heb ik allemaal krassen op m'n arm. Nou ja, het zou wel wennen.
Ik zou ook nog foto's maken, maar vergeet steeds de camera mee te nemen Bloos

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 21:51

haha, ik heb ook een nieuwe AVA!!!

Heeft Nienke voor me gedaan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 21:55

Heey! ik heb ff een vraagje, wat heeft natuurlijk bekappen voor nut..
Graag ff uitleggen en geen links naar site's...
Want ik wil graag jullie mening.

Het is zo, ik zoek namelijk een hoefsmid in [***].. pb me als je er eentje weet in [***]. Een natuurlijke bekapper, want ik hoor er zoveel goeds over...

maar het gaat het in zijn werk.. en kan de pony er last van hebben

ff info over mijn pony
Hij is 14, heeft geen ijzers (gelukkig) maar zijn hoeven scheuren wel snel.
Hij staat nu dag en nacht op de wei, en ik rij op de wei, en soms langs de weg.. door het bos enzo.. op stal staat hij niet zo vaak..

Langs de weg, is natuurlijk stenen..

maar ik hoorde dat het zo goed werkte dat je binnen een maand zelf op stenen kan galoperen.. klopt dat?? (niet dat ik het van plan was)

Maar, ik hoorde ook dat de pony, die het voor het eerst NET nieuw heeft, een paar weken slecht loopt en pijn heeft..

Graag wat meer info!! pb kan altijd

groetjes [***] en [***]!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 22:03

[***] schreef:
Heey! ik heb ff een vraagje, wat heeft natuurlijk bekappen voor nut..
Graag ff uitleggen en geen links naar site's...
Want ik wil graag jullie mening.

Het is zo, ik zoek namelijk een
hoefsmid in drenthe
.. pb me als je er eentje weet in drenthe. Een natuurlijke bekapper, want ik hoor er zoveel goeds over...

maar het gaat het in zijn werk.. en kan de pony er last van hebben

ff info over mijn pony
Hij is 14, heeft geen ijzers (gelukkig) maar zijn hoeven scheuren wel snel.
Hij staat nu dag en nacht op de wei, en ik rij op de wei, en soms langs de weg.. door het bos enzo.. op stal staat hij niet zo vaak..

Langs de weg, is natuurlijk stenen..

maar ik hoorde dat het zo goed werkte dat je binnen een maand zelf op stenen kan galoperen.. klopt dat?? (niet dat ik het van plan was)

Maar, ik hoorde ook dat de pony, die het voor het eerst NET nieuw heeft, een paar weken slecht loopt en pijn heeft..
Graag wat meer info!! pb kan altijd

groetjes miranda en sammy!

Dag Misz Benny,

fijn dat je interesse hebt in natuurlijk bekappen.

Voordeel is dat de hoeven niet meer scheuren, je over asfalt kunt lopen zonder bang te zijn dat de hoeven slijten.

In drenthe zit Fred Kammer, je vind zijn gegevens op blz 1 van dit topic.

Je kunt NIET binnen een maand over stenen galoperen. De hoef zal sterker moeten worden als je inene vaker over de weg rijdt.
Dat gaat niet in een maand. Het enen paard gaat makkelijker over allerlei ondergronden heen dan het het andere paard. Daar is niets in te voorspellen.
Als je paard daar nu weinig moeite mee heeft, zal het straks ook niet zo´n probleem zijn.

Je laatste zin, het rose gemaakte, snap ik niet. Misschien kun je dat uitleggen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 22:04

Oh, en ik zie dat je in Bilthoven zit!

Ik in De Bilt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:06

Antheman schreef:

Dag Misz [***],

fijn dat je interesse hebt in natuurlijk bekappen.

Voordeel is dat de hoeven niet meer scheuren, je over asfalt kunt lopen zonder bang te zijn dat de hoeven slijten.

In [***] zit Fred Kammer, je vind zijn gegevens op blz 1 van dit topic.

Je kunt NIET binnen een maand over stenen galoperen. De hoef zal sterker moeten worden als je inene vaker over de weg rijdt.
Dat gaat niet in een maand. Het enen paard gaat makkelijker over allerlei ondergronden heen dan het het andere paard. Daar is niets in te voorspellen.
Als je paard daar nu weinig moeite mee heeft, zal het straks ook niet zo´n probleem zijn.

Je laatste zin, het [***] gemaakte, snap ik niet. Misschien kun je dat uitleggen?

De laatste zin:

Ik bedoelde, als een pony voor het eerst Natuurlijk Bekapt is, dat hij dan een weekje of langer last heeft met het lopen, dus pijn bij lopen enzo..
Dat heb ik horen zeggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:07

Antheman schreef:
Oh, en ik zie dat je in Bilthoven zit!

Ik in De Bilt

Ja maar ik ga in juli verhuizen naar [***] Tong uitsteken en me pony staat daar al Tong uitsteken dus.. ik denk.. ik wil ook bij de natuurlijke bekappers Tong uitsteken

waar heb jij je paard staan dan?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:14

Citaat:
]
Huh??Ze zegt net dat het haar 3 ribben heeft gekost

het ding moet nog binnen komen..........als er drie interesse hebben, heb ik mijn ribben weer terug Haha! Clown

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:15

Waar vindt je nog zo'n service Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 22:19

[***] schreef:
De laatste zin:

Ik bedoelde, als een pony voor het eerst Natuurlijk Bekapt is, dat hij dan een weekje of langer last heeft met het lopen, dus pijn bij lopen enzo..

Het hangt er helemaal vanaf hoe je paard nu staat.

Bij NB gaat je paard op de hoefwand, de straal en hopenlijk op de zool (buitenste rand) lopen.

Bij regulier bekappen loopt het paard eigenlijk nooit op de straal. De hoefwand, die wordt dan ook vaak draagwand , genoemd, draagt het hele paard. Daar staat al het gewicht op. Logisch dat het dan sneller afbrokkelt.

Paarden die niet gewend zijn om op hun straal te lopen, kunnen hier gevoelig op zijn, ja. Niet ieder paard hoor. Maar er zijn ook paarden die wel een maand of een half jaar gevoelig zijn.

Grote voordeel van natuurlijk bekappen is dat je de weg van de geleidelijkheid kiest!! Geen overhaaste stappen, liever in 2 keer iets doen,dan direct de hoef anders neerzetten.

Met een beetje extra zorg en lekker veel beweging verwacht ik niet dat jouw pony veel last zal hebben hoor!

Mijn paard staat trouwens in Zeist en het zijn er eigenlijk 2 en ook nog eens ponies Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 22:20

jackie schreef:
Citaat:
]
Huh??Ze zegt net dat het haar 3 ribben heeft gekost

het ding moet nog binnen komen..........als er drie interesse hebben, heb ik mijn ribben weer terug Haha! Clown

Wat moet het gaan kosten?
Dan heb ik ook interesse!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:23

Anouar15 schreef:
Oke, ik zou ze eraf halen. Ik kan nu zo met de hoevenkrabber eronder dus denk niet dat het moeilijk is.
Ben nog niet zo handig met de rasp, eerst lagen m'n vingers en m'n hand open en nu heb ik allemaal krassen op m'n arm. Nou ja, het zou wel wennen.
Ik zou ook nog foto's maken, maar vergeet steeds de camera mee te nemen Bloos

Is dat nou wel verstandig om zelf zo bezig te zijn alleen maar aan de hand van een boek?! Kweeniehoor....

Maar ik begin denk ik zolangzamerhand wel te begrijpen hoe het NB'en een slechte naam heeft bij sommige mensen. Op mij komt dit iig zéér amateuristisch over, ik zou er, in het belang van m'n paard, toch echt een kenner bij halen, zeker in het begin.

Bezint eer ge begint... En ik zou handschoenen aantrekken Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:26

Antheman schreef:
[***] schreef:
De laatste zin:

Het hangt er helemaal vanaf hoe je paard nu staat.

Bij NB gaat je paard op de hoefwand, de straal en hopenlijk op de zool (buitenste rand) lopen.

Bij regulier bekappen loopt het paard eigenlijk nooit op de straal. De hoefwand, die wordt dan ook vaak draagwand , genoemd, draagt het hele paard. Daar staat al het gewicht op. Logisch dat het dan sneller afbrokkelt.

Paarden die niet gewend zijn om op hun straal te lopen, kunnen hier gevoelig op zijn, ja. Niet ieder paard hoor. Maar er zijn ook paarden die wel een maand of een half jaar gevoelig zijn.

Grote voordeel van natuurlijk bekappen is dat je de weg van de geleidelijkheid kiest!! Geen overhaaste stappen, liever in 2 keer iets doen,dan direct de hoef anders neerzetten.

Met een beetje extra zorg en lekker veel beweging verwacht ik niet dat jouw pony veel last zal hebben hoor!

Mijn paard staat trouwens in Zeist en het zijn er eigenlijk 2 en ook nog eens ponies Haha!

Maar paard gaat wel eens naar het bos.. een rit van 1 uur.. en dan daarvoor nog eens een half uur gereden, op een weiland..
dus extra zorg enzo komt wel... Haha!

heeft iemand ervaring met Fred kramer? (als ik het goed zeg)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 22:28

Volgens mij komt bij Pellie Fred Kammer weleens.

Jackie, hoe was t vanmorgen??
Kwam hij voor niks?? Haha!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:32

Antheman schreef:
Ik ga weer even over

de steunsels
zitten zeuren.

Ik denk nl dat de structuur van steunsels TOCH anders is dan de hoefwand zelf.

De hoefwand heeft nl een glazuurlaagje.
Dat is bij Merrit goed te zien, bij hem rasp ik de flares aan de onderkant eraf. Dat is altijd "mat". Daarboven,waar ik niet heb geraspd, zie je overduidelijk glazuur, het glimt daar.

en is je al opgevallen dat het afgeraspte gedeelte na een paar dagen ook weer glimt?

De hoefwand krijgt ook veel meer zuurstof, want er is een relatief groot oppervlakte wat met zuurstof in contact kan komen.
De steunsels zitten ingeklemd in de zool. Er is maar een piepklein hoekje, dat dubbelgevouwen hoekje, wat met zuurstof in contact komt. Om de rest zit zool.

volgens mij neemt de hoefwand geen zuurstof op

En ik denk als laatste, dat de steunsels eerder met vocht in aanraking komen. Het zit gewoon lager aan de grond, dus eerder water of modder eraan.

dat is misschien wel zo, maar als de pijpen van mijn spijkerbroek aan de onderkant in kontakt zijn gekomen met water is ook dat gedeelte nog steeds hetzelfde materiaal als de rest van de broek.

Mijn conclusie is dat de structuur van steunsel niet hetzelfde is dan die van de hoewand zelf. De cellen zullen hetzelfde zijn en uit hetzelfde materiaal zijn opgebouwd, maar ik denk dat het in aanraking komt met andere stoffen, zoals zuurstof en water, en dat daardoor dus de structuur van steunsel TOCH anders is dan die vd hoefwand.

niet mee eens, kijk maar
Afbeelding

Zo ,ik heb gesproken Haha!

Ik ook Clown
Laatst bijgewerkt door jackie op 25-04-05 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:33

Wow wat een duidelijke foto!! Die moeten we bewaren!!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:37

staat inderdaad voor altijd in mijn archief. een van de gevolgen van 2 keer strasser aan mijn paard en vervolgens hoefzweren.......zucht!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:41

Citaat:
Er is maar een piepklein hoekje, dat dubbelgevouwen hoekje, wat met zuurstof in contact komt. Om de rest zit zool.

aan de kant van de straalgroeve zit geen zool, hooguit vuil, aarde, mest and the likes. en niet alleen vouwt de hoefwand om naar binnen maar ook de bijbehorende witte lijn. ook het steunsel heeft namelijk een witte lijn.

ik ben in bezit van een dvd waar een hoef uit elkaar gesloopt word waar je dat allemaal overduidelijk kunt zien.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 23:09

Antheman schreef:
jackie schreef:

Wat moet het gaan kosten?
Dan heb ik ook interesse!

Waar vind je dat nog tegenwoordig?? Heb je straks een DVD èn een rib extra!!! Haha! Haha!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 23:20

Margreet schreef:

Is dat nou wel verstandig om zelf zo bezig te zijn alleen maar aan de hand van een boek?! Kweeniehoor....

Maar ik begin denk ik zolangzamerhand wel te begrijpen hoe het NB'en een slechte naam heeft bij sommige mensen. Op mij komt dit iig zéér amateuristisch over, ik zou er, in het belang van m'n paard, toch echt een kenner bij halen, zeker in het begin.

Bezint eer ge begint... En ik zou handschoenen aantrekken Pling

Tja...wellicht misschien inderdaad niet zo'n slecht idee, om een (NB) bekapper mee te laten kijken??? Ik zou er ook niet zomaar aan beginnen zonder wat begeleiding....

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 23:51

Antheman schreef:
Volgens mij komt bij Pellie Fred Kammer weleens.

Jackie, hoe was t vanmorgen??
Kwam hij voor niks?? Haha!

hij had inderdaad niet veel te doen. Eros z'n hoeven heeft hij alleen bekeken, was niks aan te beleven.

bij Jackie heeft hij een paar flintertjes weggehaald en de stralen wat bijgewerkt.

Moon was "het meeste" werk, was in een kwartiertje gepiept.

Bij Briolette heeft hij alleen de mustang roll aan de voervoeten bijgewerkt en is van de rest afgebleven.

heb weer een afspraak voor over 9 weken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:27

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 10:45

jackie schreef:
Citaat:
Er is maar een piepklein hoekje, dat dubbelgevouwen hoekje, wat met zuurstof in contact komt. Om de rest zit zool.

aan de kant van de straalgroeve zit geen zool, hooguit vuil, aarde, mest and the likes. en niet alleen vouwt de hoefwand om naar binnen maar ook de bijbehorende witte lijn. ook het steunsel heeft namelijk een witte lijn.

ik ben in bezit van een dvd waar een hoef uit elkaar gesloopt word waar je dat allemaal overduidelijk kunt zien.

Helemaal mee eens, maar dan nog is dat stukje steunsel oppervlak veel kleiner dan de hoefwand.

En Jackie, ik zeg ook niet dat de steunsels van ander materiaal zijn, ik zeg dat de STRUCTUUR anders is! Omdat naar mijn mening zuurstof en vocht wel degelijk iets doet met de wand en de steunsels.

En het afgerapte stukje op Merrits hoef is echt niet na een paar dagen weer glimmend bij mij hoor!Daar zit niet direct glazuur op.