[HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel IIΙ

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel IIΙ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:49

Wie??? Ben benieuwd of het paard al in d'r profiel staat Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:50

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:01

Ook echt een paard dat alleen Anky uit zou kunnen kiezen...
Misselijk

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:11

ik vraag me altijd af wat Anky met Morrie zou kunnen... er hebben al diverse mensen op Morrie gezeten die toch vrijgoed kunnen rijden, gezien hun prestaties op wedstrijden, maar ik heb Morrie nog nooit dressuurhuppeltjes zien doen......

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:18

Volgens mij is Morrie daar ook niet 100% op gefokt Tong uitsteken
Vraag je je trouwens nooit af wat jij op een 'normaal' paard zou kunnen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:20

dat weet ik wel, ik ben 37 jaar normal geweest, heb vroegah tot m dressuur gereden, daarna 20 jaar jachtpaarden op conditie gehouden, dus ik kan geen enkel dressuurkunstje meer na 20 jaar verlicht draven en galopperen, ik zou het ook niet meer willen nu......

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:26

Ik heb eigenlijk nog nooit dressuurfoto's of video's gezien waarvan ik dacht: goh, dat paard ziet er inderdaad uit alsof hij met plezier zijn natuurlijke bewegingen uitvoert.
Het ziet er meestal meer uit als een dier dat met zijn nek in een rare krul loopt omdat hij anders een ijzeren stang door zijn strot geduwd krijgt.
Maar ik moet wel bekennen dat ik eigenlijk nooit dressuur kijk... Dus misschien heb ik het net die keer dat het er wel goed uit zag, gemist.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:30

De klik moet er idd maar zijn. Toen ik naar Wit op zoek ging (nou ja, ik zocht een paard en vond Wit). Was ik op zoek naar een schimmel tussen de 1,65 en de 1,75 m. Verder moest ie al wel een beetje ervaring hebben, ik wilde van het paard leren. En hij moest braaf zijn. We zijn bij iets van 8 paarden geweest, maar bij 6 van de 8 wist ik dat het niks was zodra ik het paard zag. Het paard voldeed ook totaal niet aan de beschrijving (braaf, geschikt voor beginners enz.) het andere paard dat wel iets was, werd afgekeurd, en daarna was het dus Wit. Ik zag hem en ik wist het al... (vanaf de foto, in real life was ik helemaal verkocht..)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:51

Dat is een hele goede manier.

Zonder Arabesk had ik Volare nu niet gehad, bedenk ik me opeens. Ik durfde niet te gaan kijken als hij naar de slacht zou gaan als ik hem niet kocht. Maar ik durfde ook geen jonge wilde hengst te kopen met niet eens een jaar paardenervaring.
Toen Ara zei dat ze hem zou kopen als ik hem niet koop, was de afspraak snel gemaakt: ik ging kijken, en als ik hem kocht en ik kon hem niet aan, dan zou zij hem overnemen Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:00

Morrie schreef:

wat kost dat ding?

Ik vind het een nogal fantasie loos paard. Dertien in een dozijn inteelt fok. Laat me raden KWPN van Jazz Slapen

Zo lekker gesprek weer met mijn baas Zij zijn groot en ik is klein!. Gelukkig kan ik tegenwoordig gezeik beter van me af laten glijden. Slapen

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:03

Dat is dan heel handig gegaan Arno ! Toen ik voor mijn eerste pony ging zoeken zei ik; ik wil géén merrie en al helemáál geen schimmel. En waar kwam ik mee thuis ? Juist. Clown Achja, liefde op het eerste gezicht. Dat is het belangrijkste.

Een andere vraag, wat voeren jullie je paarden precies ?

Wij voeren nl. véél biks en 4 x per dag een plak hooi. Ik probeer al tijden mijn ouders om te praten om meer hooi te geven [ liefst de hele dag, maar oké ] en [ mijn paard iig ] minder biks. Maar ons hooi is 4 euro per baal. Scheve mond Dat wordt heel erg duur.. Dat wil m'n ma niet. Nu bestaat er wel goedkoper hooi; MAAR. Wij halen ons hooi bij de buurman. We knippen 'smiddags met onze vingers, en 's avonds is het er. Ze brengen het, we mogen nemen hoeveel we maar willen, en het is goed kwaliteit hooi. PLUS dat we bij hem gratis onze mest kwijt mogen !

Dusja.. Scheve mond Wát in vredes naam kan hier een oplossing voor zijn ? Zomaar het hooi omhoog doen wordt dus véél te duur. Scheve mond

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:12

Heb je veel weiland? Misschien volgend jaar een boer laten hooien?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:15

Nee, heb niet genoeg weiland om te hooien. Lachen We hebben twee stukken weide van 20x 40 ong. En daar staan de paarden in.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:18

Ik geef zelf trouwens alleen maar hooi en ze hebben een liksteen... maar dat schijnt heel raar te zijn. Iedereen geeft toch wel iets bij, bijvoorbeeld een koek of wat brokken...
maar ja, zolang mijn paarden niet raar doen lijkt dit me wel prima.
Kun je niet rondvragen bij boeren in de buurt (waar 1 boer zit... zitten er meestal meer Haha!).
Ik heb hooi van het eigen weiland, maar dat is niet genoeg om de winter door te komen, dus koop ik straks bij.
Bij de boer aan de overkant kost een (3 jaar oud stinkend en rottend) pak hooi 5 euro. Een straat verder is er een boer die prima graszaadhooi heeft voor 1,50 euro.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:19

Ik was helemaal niet opzoek naar een paard, Gielemans kwam echt op mijn pad (via bokt) ik ga ff kijken of ik de advertentie waar ik voor gevallen ben nog kan vinden Lovers

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:22

arno8 schreef:
Ik geef zelf trouwens alleen maar hooi en ze hebben een liksteen... maar dat schijnt heel raar te zijn. Iedereen geeft toch wel iets bij, bijvoorbeeld een koek of wat brokken...
maar ja, zolang mijn paarden niet raar doen lijkt dit me wel prima.
Kun je niet rondvragen bij boeren in de buurt (waar 1 boer zit... zitten er meestal meer Haha!).
Ik heb hooi van het eigen weiland, maar dat is niet genoeg om de winter door te komen, dus koop ik straks bij.
Bij de boer aan de overkant kost een (3 jaar oud stinkend en rottend) pak hooi 5 euro. Een straat verder is er een boer die prima graszaadhooi heeft voor 1,50 euro.

Rondvragen bij boeren in de buurt zal ik eens doen ja. Ja Maar waar mijn moeder bang voor is, is dat als wij geen hooi meer halen bij de buurman, hij ook zegt van ja breng dan ook je mest maar ergens anders !

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:23

Arabesk schreef:
Morrie schreef:

wat kost dat ding?

Ik vind het een nogal fantasie loos paard. Dertien in een dozijn inteelt fok. Laat me raden KWPN van Jazz Slapen

Zo lekker gesprek weer met mijn baas Zij zijn groot en ik is klein!. Gelukkig kan ik tegenwoordig gezeik beter van me af laten glijden. Slapen

Paard kostte volgens mij 7000, vrij normale prijs vind ik. Heb vandaag heeel veel huiswerk, geen visco vandaag dus Verdrietig

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:26

Faux schreef:

Rondvragen bij boeren in de buurt zal ik eens doen ja. Ja Maar waar mijn moeder bang voor is, is dat als wij geen hooi meer halen bij de buurman, hij ook zegt van ja breng dan ook je mest maar ergens anders !

Daar heb je gelijk in, dat zal hij ook zeker zeggen.
"Mijn" boer wees mij er ook op dat hij de mest bij mij weg haalt toen ik een keer ergens een pak kuilhooi had gekocht om het uit te proberen. Ik wist niet dat hij dat ook had (en bij hem is het nog goedkoper ook *LOL*
Kuilhooi is in verhouding trouwens vaak goedkoper dan die kleine pakjes. Maar mijn paarden werden er megadik van.

Wat je ook kunt doen als je rond gaat vragen: gelijk vragen of ze dan ook de mest mee kunnen nemen.
Wel oppassen: want waar ik sta kennen alle boeren elkaar en als er 1 iets weet, weten ze het allemaal. Ik denk niet dat je buurman het leuk vindt als je achter zijn rug om 'stiekem' een ander probeert te zoeken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:40

Ik geef de paarden 2 plakken hooi per dag, samen, maar dan wel zo'n plak van een grote baal. Dat krijgen ze iedere dag net niet op...

Verder krijgt Wit 1 kilo Subli basisbrok per dag, en Orlanda 2 kilo. Ik heb geprobeert om Orlanda minder te geven, helaas viel ze zichtbaar erg af. Wit is van 3 kilo + heeel veel wortels (bij de vorige eigenaar) langzaam teruggegaan naar 1 kilo. En daar doet ie het prima op. Daarnaast krijgt Wit nog 4 schepjes zeewier per dag extra, en Orlanda krijgt weer een kopje olie per dag erbij (ze was ondanks de 2 kilo erg aan het afvallen).

Orlanda mist trouwens een paar tanden, waardoor ze minder snel hooi kan eten. Ik denk dat het daarom komt dat ze niet zonder het krachtvoer kan.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:51

Pfff heb net terug zitten zoeken in de berichten van de oude eigenaresse van Giel, wat heeft die knol veel meegemaakt zeg. Hij is gewoon helemaal in elkaar gerost met beleren, arm arm dier. Ongelofelijk dat ik er nu zoveel mee kan, heb meteen weer meer respect voor mijn paardje gekregen..
(en ik snap nu ik alles terug lees niet meer dat ik er ooit aan begonnen ben Tong uitsteken )

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:55

marina schreef:
Pfff heb net terug zitten zoeken in de berichten van de oude eigenaresse van Giel, wat heeft die knol veel meegemaakt zeg. Hij is gewoon helemaal in elkaar gerost met beleren, arm arm dier. Ongelofelijk dat ik er nu zoveel mee kan, heb meteen weer meer respect voor mijn paardje gekregen..
(en ik snap nu ik alles terug lees niet meer dat ik er ooit aan begonnen ben Tong uitsteken )

Soms wel fijn he... dat je vooraf niet weet wat er achteraf allemaal gebeurt is..

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:59

Ja idd, ik heb het eerste half jaar heel intensief contact gehad met zijn oude eigenaresse, dus dan komen stukje bij beetje de meeste dingen wel boven...
Ach ik heb nu een erg leuk paard eraan over gehouden Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:02

Ik zou wel alles willen weten van het verleden van mijn paarden. Dan snap je toch veel beter waarom ze soms opeens bang zijn voor bepaalde dingen. Maar ik kan me ook voorstellen dat je in tranen uitbarst als je in een keer het hele verleden hoort.

Boehoeeee..... ik zie hier de zon achter een flat ondergaan.... dat was het daglicht weer voor vandaag...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:05

Tandarts is geweest,Femke was heel braaf,en tanden zijn geveild.
Ik ben weer klaar voor een jaar.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:10

arno8 schreef:
Ik zou wel alles willen weten van het verleden van mijn paarden. Dan snap je toch veel beter waarom ze soms opeens bang zijn voor bepaalde dingen. Maar ik kan me ook voorstellen dat je in tranen uitbarst als je in een keer het hele verleden hoort.

Boehoeeee..... ik zie hier de zon achter een flat ondergaan.... dat was het daglicht weer voor vandaag...

Ik weet zo'n beetje alles (ken beide oude eigenaresses) en daar wordt ik echt echt niet vrolijk van, maar ik ben idd wel blij dat ik het weet Ja

Irritant he dat het zo vroeg donker wordt Boos!