De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 23:12

SM, ziet er toch netjes uit hoor. Kun je de poort niet laten aanpassen? Bredere lat erop laten zetten zodat ie netjes aansluit?
Heb jij nu ook een shet met karretje dan? (Is ook droompje van mij namelijk).

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 23:13

Margreet schreef:
Bij mij op stal (en ook bij Smurf, heeft 2 paarden op 2 plaatsen) is een meneer die al zeker dik in de 70 is en daar ben ik nog niet zo lang geleden mee het bos in geweest en in vlot tempo hoor! Helaas begint hij nu toch een beetje af te takelen.

Tja we blijven niet eeuwig jong. 2 Paarden en over de 70 zijn Haha! , ik kom net kijken Knipoog

Nog even over de Hoefslag, artikel staat in nr. 13 (?) en wat vind ik in 2 verschillende winkels nr. 12 en/of 14 Boos!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 23:39

@Opala: Ik dacht dat je met omgeklapte steunsels zoiets als dubbelgevouwen bedoelde...niet dat het gewoon de hoefwand is die - zoals het hoort - een hoekje omgroeit en dan steunsel gaat heten.

Bram staat op zand en platte stoeptegels...geen hobbel te bekennen in zijn weg. Dus is het logisch dat het niet slijt. Het slijt gelijk met de wand (even veel of even weinig)
Bram zn voetjes zijn behoorlijk hard. Zo te zien wordt de zool hol, maar die steunsels blijven even lang....en lijken daardoor nog langer. Je kunt er bijna niet bij en als beginner snij je zowat in je rug met de renet Haha!

Hier in de buurt stond een meneer van 75 met een paard van 25...na die bijzondere mijlpaal hebben ze nog een paar jaar samen gereden. Daarna is het paard met pensioen gegaan op de prive stal van e zoon van die meneer...de meneer zelf rijdt helaas niet meer (nu ongeveer 80) Ik be bijna net zo oud als Anth's moeder en im doe het ook nog steeds (rijden o.a.) niet meer hard, hoog en gevaarlijk. Maar een tutritje kan er nog wel af hoor

Ik ga een lijstje maken van alle spullen die ik morgen mee moet nemen naar de NVVR
Dus truste allemaal!!!! Slapen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 23:42

Buitenzinnig schreef:
Maar een tutritje kan er nog wel af hoor

Ik ga een lijstje maken van alle spullen die ik morgen mee moet nemen naar de NVVR
Dus truste allemaal!!!! Slapen

Haha!

Prettige dag morgen

En vwb de steunsels had ik mij wel wat ongelukkig uitgedrukt Koe. Ik vijl ze weg voor zover dat gaat met die halfronde vijl die ik niet in de lengte maar dan in de breedte gebruik, hoop dat je het snapt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 23:46

opala schreef:

Haha!

Prettige dag morgen

En vwb de steunsels had ik mij wel wat ongelukkig uitgedrukt Koe. Ik vijl ze weg voor zover dat gaat met die halfronde vijl die ik niet in de lengte maar dan in de breedte gebruik, hoop dat je het snapt

Dank je.
Ja - nu ik weet dat we het over hetzelfde hebben - snap ik wat je bedoelt
Pling

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 00:11

waaaaaauw wat een pracht zadel smurf, roze!!!! Afbeelding

AM, paarden zijn imo autistisch en kunnen inderdaad érg blijven hangen in bepaalde gewoontes. ik denk dat je een goede keus maakt door de volgende keer af te stappen, misschien geeft het hem meer zekerheid en jouw ook voor de volgende keer.

steunsels gewoon laten zitten en op dezelfde hoogte houden als de zool... waarom heten steunsels steunsels... zal wel letterlijk een steun voor de hoef zijn? (nee, heb het boek nog niet goed doorgelezen Bloos )

sjee dat is een end opgeknapt miss, netjes geworden hoor. je kant best trots op jezelf zijn ondanks dat er nog wat kinderziekten in zitten Lachen

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 09:00

Citaat:
teunsels gewoon laten zitten en op dezelfde hoogte houden als de zool... waarom heten steunsels steunsels... zal wel letterlijk een steun voor de hoef zijn? (nee, heb het boek nog niet goed doorgelezen Bloos )

diezelfde verklaring gebruiken de traditionele bekappers/smeden ook altijd.

in het engels heten dezelfde dingen "bars" en in het duits "eckstreben" wat weer wat anders betekent en dus deze verklaring onderuit haalt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 09:09

Natuurlijk kan ik er een deklat oid opzetten, maar dan moet ik weer gaan verven etc. en daar heb ik geen zin in.

Nadeel van dit soort sluitingen is dat ze niet paard-proof zijn. Die krijgen ze dus makkelijk open.

Vannacht zijn de meiden voor het eerst 's nachts buiten gebleven en het was goed te zien aan de paddock. Slidingsporen van 1,5 meter en kuilen waar een Duitser jaloers op zou worden Clown

Citaat:
Buitenzinnig schreef:
Maar een tutritje kan er nog wel af hoor

Kom op mensen !! Ik ben al op Oma-leeftijd en maak nog wekelijks de hei onveilig. Jackie weet daar alles van Clown
Al moet ik zeggen dat ik niet meer zo'n snelheidsmonster ben als ik geweest ben. Alleen nog maar op ruime overzichtelijke paden gaan we voluit.

@Sox: Karretje+shet is van een vriendin. Shet is 16 en neemt nog steeds iedereen in de maling, dochter is 'eruit' gegroeid dus is dit dé manier om hem beweging te geven. Wat hard nodig is anders groeit hij dicht. Hij zit nu al een beetje klem tussen de bomen, maar 'speed' zit er nog genoeg in Pling

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:27

Mooie paddock heb je hoor en lekker dat ze nu 's-nachts buiten kunnen blijven.
Enne van die poort die niet sluit beetje prutswerk van ze. Kun je niet vragen of ze het even overnieuw doen? En anders rest er idd niets anders denk ik dan er een paal naast te slaan om eea goed passend te maken. Deden mijn ouders ook altijd met schuttingen e.d.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:28

Paarden hebben een fotografische geheugen voor enge plekken. Bij ons in de buurt zijn ook een paar van die plekken. Waar vroeger van die grote honden hebben gezeten en een plek waar een hele grote zeug buiten lag (die ook nog begon te knorren) Ik negeer Ponto maar dan loopt ie er vaak zo langs.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:31

Ik heb trouwens de hoeven van Rex en Ponto bekapt gisteren en bij ons is het van hetzelfde laken een pak. Hele lange steunsels. Nou die heeft Ponto nog nooit gehad. Ik krabte met mijn hoefmesje over de zool en de stukken vielen eruit. Rex zijn hoeven waren heel korrelig net alsof er een hoop krijt in zat. Het lijkt wel alsof ze een nieuwe zool krijgen, dat kan toch helemaal niet? Helaas had ik geen fototoestel die had Bob mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:24

Cookies schreef:
Paarden hebben een fotografische geheugen voor enge plekken. .
Sterker nog: ze vertellen elkaar waar een enge plek is. Bloos

Als Sugar ergens van geschrokken is tijdens een rit en ik doe met Missy hetzelfde rondje, dan is ze precies op die plek heel 'waakzaam'.

Net even een kort ritje met Missy, ze draafde goed nu, wilde wel galopperen maar mocht niet Ach gut
Wel moet ik konstant 'bijsturen' omdat ze nog steeds scheef loopt.

Omdat de Old Mac's nu wat versleten raken en de achterkant iets hoger komt te liggen heb ik er een zooltje van neopreen in gedaan. Na een rit kun je precies zien waar de hoef de meeste kracht heeft.
Op de teen was het neopreen ingedrukt en bij de wandhoeken was het neopreen kompleet kapot gelopen.

Overigens is de zool van Missy op het moment ook erg brokkelig.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 19:47

jackie schreef:
Citaat:
Heb je mijn discussie nog gevolgd over Strasser en ontstekingen en dat je daardoor dus overgroeide steunsels krijgt?

Ben benieuwd naar jou mening!

sorry, weinig tijd gehad om te lezen de laatste week. waar staat de discussie??

blz 102
Halverwege

leuk om te lezen ,want ik heb zowel een NB er als een Strasserdame gevraagd naar de steunsels van -merrit en een foro meegestuurd.
Ik PB je voor de zekerheid nog even!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 20:26

heb je al gepb't. hier nog een keer mijn reactie:

ik heb het verhaal over de steunsels even doorgelezen.

de antwoord van de natuurlijke bekapper vind ik wazig.

de strasser uitleg van te weinig weggesneden kan wel kloppen. maar liever te weinig als teveel. vroeg of laat herken je het wel als steunsel cq. dubbele zool en dan kan het altijd nog weggesneden worden.

goede doorbloeding (door voldoende beweging) zorgt inderdaad voor snelle groei. de steunsels lijken harder te groeien omdat ze minder bodemkontakt hebben en dus ook niet zo snel slijten als bijvoorbeeld de hoefwand.

het ligt aan de hoornkwaliteit wat er met de steunsels gebeurd. of ze breken af of ze zijn taai en vouwen over de zool heen (heb ik bij mijn paarden bijvoorbeeld, vooral briolette)

steunsels die je niet helemaal weggesneden hebt lijken als het ware over de zool de kruipen zonder dat je het
gelijk in de gaten hebt.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 20:35

Jackie: Je bevestigd in je post, waar een aantal van ons hier na een tijdje sleutelen en brainstormen ook zo'n beetje voorzichtig aan zaten te denken! OK dan!

Jouw verklaring van het 'kruipen' van het steunsel over de zool?.. .(stiekemerds) ....ik kan ermee leven *LOL*

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 21:49

Afbeelding

"kruipers" op de zool van briolette's achterhoef

Afbeelding

een van haar voorhoeven. let op het donkere gedeelte rond de straal

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 21:55

Jackie, dank je wel voor je visie.

Ik had met name moeite met het "druk" verhaal, zowel van de bekapper als de Strasserdame. Dat ging dan van achter naar voren en kwam in het midden uit.

Na een nog een mail contact schreef de bekapper op dat wanneer de hoef hard groeit, de steunsels ook hard groeien. Volkomen logisch. en het is een gezond proces.

Jackie, Pellie, BZ en Nienke: wat voor hoornkwaliteit hebben jullie paardeñ??

Merrrit heeft vrij zachte hoeven en bij hem "kroopt" het steunsel over de hoef heen.

Vandaag kon ik trouwens een stukje afpellen en heb het nog wat bijgesneden. En NU pas zag (en voelde!!) ik heel duidelijk verschil in hoornkwaliteit!
Dus 4 keer de kaasschaaf erover en NU is het er pas af Haha!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 22:09

de hoornkwaliteit van de hoeven van mijn paarden is normaal zou ik zeggen. ligt ook aan het weer. als het droog is zijn de hoeven dat ook maar ze scheuren nooit. alleen snijden kan ik dan wel vergeten. krijg er geen mes doorheen.

over bram van BZ kan ik hetzelfde zeggen. heb er peulen op staan zweten. keihard zijn die steunsels!!!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 22:11

Antheman schreef:
Jackie, dank je wel voor je visie.

Ik had met name moeite met het "druk" verhaal, zowel van de bekapper als de Strasserdame. Dat ging dan van achter naar voren en kwam in het midden uit.

Na een nog een mail contact schreef de bekapper op dat wanneer de hoef hard groeit, de steunsels ook hard groeien. Volkomen logisch. en het is een gezond proces.

Jackie, Pellie, BZ en Nienke: wat voor hoornkwaliteit hebben jullie paardeñ??

Merrrit heeft vrij zachte hoeven en bij hem "kroopt" het steunsel over de hoef heen.

Vandaag kon ik trouwens een stukje afpellen en heb het nog wat bijgesneden. En NU pas zag (en voelde!!) ik heel duidelijk verschil in hoornkwaliteit!
Dus 4 keer de kaasschaaf erover en NU is het er pas af Haha!

Zit ik je net te pb-en dat ik het taalblooperstopic ontdekt heb... Schijnheilig

Ik zal eens voelen bij Bruut...heb geen vergelijk, dus het wordt een lastige... Volgens mij weet jij meer over zijn hoornkwaliteit dan ik! *LOL*

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 22:13

ik heb overigens een interessante cd bestellt. The Glass Horse, elements of the Equine distal limb. kost drie ribben uit mijn lijf en ik ben er hartstikke benieuwd naar. Het interieur van de paardevoet op CD, interaktief en gedetailleerd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 22:14

Doe maar niet in het taal dinges. Schijnheilig
Heb heel goed excuus, op mijn eerste werkdag met supermoeilijk kind enzo. Tong uitsteken

Bruut heeft net als Mer redelijk zachte hoeven!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 22:15

jackie schreef:
ik heb overigens een interessante cd bestellt. The Glass Horse, elements of the Equine distal limb. kost drie ribben uit mijn lijf en ik ben er hartstikke benieuwd naar. Het interieur van de paardevoet op CD, interaktief en gedetailleerd.

Erg interessant!

Citeer je en of copieer wanneer je iets interessants hebt??

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 22:19

Zo trof ik m'n paard vanochtend aan:

Afbeelding

Met een kussen van stro Clown

En daar moet je dan mee op wedstrijd Slapen

Onnodig om te vertellen dat het niet veel geworden is

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 22:20

Wat is er gebeurd Margreet??