De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 10:03

Sugarmiss schreef:
Yep, ik ga zo de natuur in. Eerst even met Missy wandelen en dan op de kar met een shet ervoor Lachen

aaahhh, ga je op bezoek?

Ik heb t even gemist denk ik, je schreef al dat ze vorige week gemassserd waren ,maar is er iets met Missy dat je nu steeds wandeld?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 11:11

Margreet schreef:
Leuke foto's! Wat zit ik netjes Haha!
Die cap... *proest*
Maar het zijn de singelstoten die het 'm doen hoor, echt briljant *LOL* Was een leuke middag!

Vonden wij ook! Morrie is lief.. het publiek was schattig, Truus was lollig en jullie waren gezellig. Wat wil een mens nog meer??? Clown Haha!

Verder heb ik in tijden niet zo'n k*tavond gehad als nu, maar dat is even persoonlijk. Ga voorlopig niet naar bed, want ik doe toch geen oog dicht.

Dat is balen!!! Ga maar gauw wat leuks doen, vandaag

Lichtpuntje is dat mijn stage bij GSK inmiddels ook "officieel" goedgekeurd is, net als de 1e versie van mijn ontwerpdocument, ga er maandag weer heen voor de papierwinkel.
Gefeliciteerd...zie je? Toch een lichtpunt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 11:13

Antheman schreef:
Sugarmiss schreef:
Yep, ik ga zo de natuur in. Eerst even met Missy wandelen en dan op de kar met een shet ervoor Lachen

aaahhh, ga je op bezoek?

Ik heb t even gemist denk ik, je schreef al dat ze vorige week gemasseerd waren, maar is er iets met Missy dat je nu steeds wandeld?

Missy heeft zich verstapt en liep kreupelig. Na 2 weken heb ik haar weer gereden, maar daarna was ze weer niet rad. Dus nu doe ik het iets rustiger aan. Die ouwe moet nog langer mee Haha!

Het wandelen is er trouwens ook al bij ingeschoten, want ik ben net weer haast een uur bezig geweest om de gemene uitstekende klemmetjes van het hek naar binnen weg te buigen.
Ook heb ik 3 ongebruikte krammen uit de paddock gevist die de hren hadden laten liggen/vallen Boos!

En de shet+kar is idd een 'uitje'.

Als mijn auto het houdt, want er zit nog steeds een raar rammeltje in mijn remtrommel.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 11:27

Antheman schreef:
Volgens mij groeien steunsels harder naarmate de hoeven gezonder worden.
Ze krijgen dan meer voedingsstoffen en er is een toenemende werking van het hoefmechanisme.
Gewoon gelijk houden met de zool, dan is er niets aan de hand.
Laat je ze staan, dan zullen ze pijn gaan veroorzaken in de hielen.

Daar kan ik me in vinden..., maar

Opala schreef:
Steunsels zijn naar binnengeklapte hoefwand, hoe vaak moet ik het nog schrijven

hier snap ik niets van.
Hieronder een foto van een hoef van Bram... vóór dat hij bekapt werd. Daarna zijn die enorme steunsels weg gesneden.
Afbeelding

Die steunsels staan er binnen een paar weken weer op. Ze zijn uitsluitend met een haakse slijper te verwijderen (want zo vreselijk hard!!!) Ze groeien om de hele straal heen....hoe kan dat nou omgeklapte hoefwand zijn....????

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 12:46

Als je een dwarsdoorsnede vd hoef neemt, onlangs had iemand hier nog een mooi plaatje van geplaatst.

De hoefwand loopt idd door in de steunsels. Maar het zal best een zachtere structuur hebben dan de wand zelf. Maar ik het weet het ook niet precies hoor!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 16:37

Ik citeer boek EPLG blz. 61 Kroonlederheid. 2e alinea: Hij vormt de hoefwand, met inbegrip van de steunsels (het deel van de wand dat vanaf de hielen "naar binnen buigt").

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 17:10

Nes heeft die steunseldingen helemaal niet op z'n blote achtervoetjes Verward
Niet zo groot althans, vergeleken met die foto van BZ is het echt niks, een heel klein hoekje en that's it.
Ik begrijp dat ik daar blij mee moet zijn? Haha!
Er is wel weer een stukje afgespleten, dus ik heb weer staan vijlen Boos!

Ik heb net heerlijk in het zonnetje tuig zitten poetsen terwijl Nes in het zonnetje stond te suffen, zo'n wedstrijd is altijd weer een mooie gelegenheid om alles weer netjes te maken.
Ook nog even wat dressuur gereden, dinsdag was de laatste keer, donderdag nog wel gesprongen, ben weer lekker voorbereid

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 18:59

Zo hier wat foto's van het nieuwe hek:

Vanaf het midden van de paddock kijk je zo links de stal in.

Afbeelding

Hier de lange zijde:

Afbeelding

En hier de poort (let eens op de kier tussen de poort en de paal. Hoe krijg ik hier ooit een goede sluiting op ?? )

Afbeelding

En zo was het :

Afbeelding

Het karretje-rijden was best leuk. In het begin zat ik heel erg gespannen, te meer omdat de shet er weleens van door ging.

Op het laatst heb ik nog een stukje gestuurd en dat ging ook nog best aardig. Wel miste ik dat je niet iets met je benen en gewicht kunt doen om te helpen sturen Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 20:17

Ik heb na het bestuderen van de boeken en die dvd over natuurlijk bekappen gisteren voor het eerst zelf bekapt. Ik vond het echt reuze meevallen, eerlijk gezegt vond ik het heel makkelijk. Vandaag een flink stuk over de weg gereden en hij liep perfect.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 22:16

Dat is fijn Anouar, dat het direct goed ging.

Sugermiss: hebben die mannen nu het hele hekwerk geplaatst?
Ziet er keurig uit hoor! Ik zou ook geen oplossing weten voor je heksluiting.
Vervelend dat Missy zich zo heeft verstapd.

en algemeen: nog lekkere buitenritten gemaakt?

Margreet heeft tuig gepoetst las ik. Haha!

Ik heb zelf niet gereden, maar mijn moeder samen met Debra dus wel, en gelukkig gedroeg Andor zich prima!!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:27

Antheman schreef:
Als je een dwarsdoorsnede vd hoef neemt, onlangs had iemand hier nog een mooi plaatje van geplaatst.

De hoefwand loopt idd door in de steunsels. Maar het zal best een zachtere structuur hebben dan de wand zelf. Maar ik het weet het ook niet precies hoor!

steunselhoorn heeft dezelfde struktuur als het hoefwandhoorn. is hetzelfde.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 22:29

jackie schreef:
Antheman schreef:

steunselhoorn heeft dezelfde struktuur als het hoefwandhoorn. is hetzelfde.

Ok.

Heb je mijn discussie nog gevolgd over Strasser en ontstekingen en dat je daardoor dus overgroeide steunsels krijgt?

Ben benieuwd naar jou mening!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:32

Sugarmiss, slordig zeg, zo'n kier naast de poort.
Kun je geen extra paal slaan om het op te vullen? Of er een plank tegenaan spijkeren ofzo?
Qua sluiting kan er natuurlijk wel een ketting ofzo om beide heen, maar dat is niet echt netjes.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:33

SM: wat dacht je van een boerenklinkstel http://www.tuindomein.nl/bestellen.php?prodid=658&prodgr=44
en er is zoveel keus in hang- en sluitwerk, daar moet vast wat tussen zitten voor je.

AM: wat grappig dat je moeder nog paardrijdt. Hoe jong is ze?
Ik heb even strand Bakkum aangedaan. Oop gaat door het pierenbadje, maar vertikt de zee in te gaan zoals gewoonlijk, op de terugweg wilde ze ook het pierenbadje niet meer in, dus moest ik naar een plek waar nog maar een heel smal strookje water stond. Zoals altijd toch weer een race tegen de klok. Wel klein donker eekhoorntje, Vlaamse gaaien en roofvogels gespot Tong uitsteken .

Laatste tijd merk ik wel dat ik meer vijlwerk heb aan de hoeven, zal vast te maken hebben met meer weidegang. En dan loopt ze direct toch iets gevoeliger op de harde weg, maar gelukkig nooit langer dan 2 dagen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 22:37

opala schreef:
AM: wat grappig dat je moeder nog paardrijdt.
Hoe jong is ze?

Ik heb even strand Bakkum aangedaan. Oop gaat door het pierenbadje, maar vertikt de zee in te gaan zoals gewoonlijk, op de terugweg wilde ze ook het pierenbadje niet meer in, dus moest ik naar een plek waar nog maar een heel smal strookje water stond. Zoals altijd toch weer een race tegen de klok. Wel klein donker eekhoorntje, Vlaamse gaaien en roofvogels gespot Tong uitsteken .

mijn moeder is jong van geest en is 55 jaar.

Cool dat je al die dieren zag!! Cool

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:42

Dan kan ik dus nog ruim 10 jaar rijden Knipoog , wanneer ik zo jong van geest blijf

Ik vind het zelf ook altijd geweldig die diertjes te zien, maar voor het goed tot je doordringt, zijn ze vaak alweer met de noorderzon vertrokken Huilen

SM: nieuwe hek is zichtbare verbetering hoor OK dan!
Laatst bijgewerkt door opala op 23-04-05 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:43

Ik zou morgen even foto's maken maken van de hoeven. Kunnen jullie zeggen wat jullie ervan vinden.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:44

Hier zijn wij dol op hoevenfoto's Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:44

Inderdaad leuk een paardrijdende moeder!
Mijn moeder heeft vroeger ook veel gereden en zelfs een eigen paard gehad, maar ze heeft het nu al heel lang niet meer gedaan.
Op Nescio wil ze niet, heel gek Verward *LOL*
Op een "ouwe trouwe merrie" zoals ze het zelf noemt wil ze het wel weer eens proberen. Ik heb een poosje een paard gereden die wel aan die omschrijving voldeed (alleen was het een ruin Haha! ), echt een brave goedzakkige sul, zeker als je 'm even aan een lijntje pakt, ik zal toch eens aan haar vragen of m'n moeder er een keer op mag...
Zou wel leuk (en praktisch Schijnheilig ) zijn als ze de paarden weer een beetje oppakt, al is het maar longeren ofzo.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:51

Margreet schreef:
Zou wel leuk (en praktisch Schijnheilig ) zijn als ze de paarden weer een beetje oppakt, al is het maar longeren ofzo.

Extreme duivel . En ben je een beetje zenuwachtig voor morgen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 22:53

Nou, mijn moeder rijdt maar heel erg weinig en uitsluitend na aandringen.
Ze wil graag 1 keer per maand rijden, maar dat haalt ze niet.

Net als ik, heeft ze een vrij fors paarden ongeluk gehad en zij heeft haar wervel net niet gebroken. Hij was gescheurd en sindsdien is ze heel erg bang. Ze durft ook niet te galoperen ,maar een rustig stapritje op Merrit, evt een klein drafje, als het mooi weer is, kan ze wel aan.
Ze rijdt ook alleen maar als ze goed in haar vel zit en uitsluitend MET iemand.

Ze verzorgt ze wel elke maandag. Meestal wandelt ze wat ,heel soms een beetje slingeren op haar manier.
Soms wandelen en halverwege via een bankje erop stappen.
Ik mag ook niet aan HAAR dag komen!! Daar moet ik van afblijven.

En je niet druk maken over die leeftijd Oop! Ik heb zelfs een keer een oude man van tegen de 80 op Merrit gehesen! en die draafde ook nog!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:57

Hee, ik draai tenminste niet om de zaken heen Haha!
Voorlopig durft ze 'm nog niet eens aan de hand mee te nemen hoor!

Nee, ben niet zenuwachtig, ben ik nooit eigenlijk. Maak me altijd drukker om tijd, route, of ik alles bij me heb etc. etc. dan om het rijden zelf, misschien moet ik me daar eens wat drukker om gaan maken Haha! Hoop alleen dat hij zich een beetje gedraagt, de laatste keer dat ik daar geweest ben was nog in zijn staak-periode en toen ben ik daar bijna verongelukt... Ik had wel bekijks Cool Maar hij heeft z'n leven sindsdien wel gebeterd hoor!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:58

80 Ja je hebt er krasse mensjes tussen Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 23:04

Bij mij op stal (en ook bij Smurf, heeft 2 paarden op 2 plaatsen) is een meneer die al zeker dik in de 70 is en daar ben ik nog niet zo lang geleden mee het bos in geweest en in vlot tempo hoor! Helaas begint hij nu toch een beetje af te takelen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 23:04

Citaat:
Heb je mijn discussie nog gevolgd over Strasser en ontstekingen en dat je daardoor dus overgroeide steunsels krijgt?

Ben benieuwd naar jou mening!

sorry, weinig tijd gehad om te lezen de laatste week. waar staat de discussie??

naar mijn mening krijg je overgroeide steunsels omdat de steunsels niet snel genoeg slijten op de meestal of te vlakke of te zachte ondergrond waar onze paarden op lopen. ook de zool slijt immers niet voldoende anders zouden we er nooit wat af hoeven halen.

de meeste dubbele zolen en overgroeide steunsels heb ik gezien bij paarden met hele harde dikke hoefwand.

bij een paard dat bij een kennis op stal staat en de hoefsmid geloof ik eens per jaar aan zijn hoeven had, kon je van de overgroeide steunsels geen stukje echte zool meer zien en bij een van de achterhoeven was zelfs de hoefwand (niet het steunsel) naar binnen geklapt en over de zool heen gegroeid. helaas heb ik er geen foto van kunnen maken. heel ellendig voor het arme paard maar de hoeven waren erg interessant geweest.