De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:04

Nou een ontsteking vind ik ook vergezocht. Zeker omdat er niks te zien is aan de hoef verder.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 11:16

Cookies schreef:
Nou een ontsteking vind ik ook vergezocht. Zeker omdat er niks te zien is aan de hoef verder.

Ben blij dat je het zegt!
Daar geloof ik dus ook echt niets van, anders had mijn Barbiepopje niet gelopen hoor!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:21

Een ontsteking gaat niet altijd gepaard met pus etc. hoor. (Ik neem tenminste aan dat jij hoefzweer-achtige dingen in je hoofd hebt)
Je kunt ook een steriele ontsteking hebben, het is gewoon een opruimreactie van het lichaam op iets wat 'm niet aan staat en daar hoef je lang niet altijd wat van te zien of te merken.

*sprak de medisch bioloog*

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:25

Margreet: Daar zat ik ook al aan te denken *sprak pleeg* .. alleen ook bij een steriele ontsteking (in dit geval het meest waarschijnlijke) heb je ook 'weefselstress' en zou dat Mer op zijn minst een beetje gevoelig lopen..Ook een striele ontsteking geeft pijn.... Ook zou je bij snijden iig extra 'ontstekings' warmte verwachten...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 11:28

nienke07 schreef:
Margreet: Daar zat ik ook al aan te denken *sprak pleeg* .. alleen ook bij een steriele ontsteking (in dit geval het meest waarschijnlijke) heb je ook 'weefselstress' en zou dat Mer op zijn minst een beetje gevoelig lopen..Ook een striele ontsteking geeft pijn.... Ook zou je bij snijden iig extra 'ontstekings' warmte verwachten...

Ik heb geen warmte gevoeld en geen zwarte of rode kneuzinkjes ontdekt.
En verder was jij aan het werk Nienke! Schijnheilig
Maar is ook zo´n leuk onderwerp he!!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:32

Ja euhh...en mens moet wèl prioriteiten stellen.... Pling

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:32

Dolor, Calor, Rubor, Functio laesa Haha!

Vergis je niet in wat voor bikkels paarden kunnen zijn he!
Warmte zul je inderdaad wel krijgen, maar een verschil van een paar tiendes van een graad voelen wij niet.
Het hoeft ook geen ernstige ontsteking te zijn.

Ik probeer nu helemaal niet te zeggen dat er wél een ontsteking is geweest hoor, maar het is te makkelijk om het zo snel al uit te sluiten vind ik.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 11:35

Margreet ,nogmaals: Merrit is een barbiepop en verzet geen stap als iets niet in orde is!!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:36

...helaas (voor de voetjes van Mer en Bruut) heeft Margreet gelijk... Ontsteking zou in dit geval niet meer of minder betekenen dan wat extra prikkeling...met mogelijk extra aangroei steunsel tot gevolg...
Even kort soor de bocht hoor:
Als je rigoreus steunsels wegsnijdt, kan daar een extra prikkeling agv een steriele ontsteking door ontstaan, waardoor de hoef als een gek extra steunsel aan gaat maken, ter bescherming van zool.
Zoiets? Zou bij Bruut in ieder geval verklaren waarom het steunsel precies groeide op de plek waar het vrij drastisch weggesneden was....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:37

Hoeveel zenuwen zitten er nou eigenlijk in hoorn?
Kan nooit veel zijn, anders zou hij ook tegen het dak springen als je er in snijdt Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:38

Antheman schreef:
Onbelaste delen groeien sneller omdat er geen tegendruk van de bodem is en geen slijtage plaatsvind.

Bij Oop is deze theorie niet van toepassing. Zij heeft bijv. hogere verzenen en nog minder straalcontact met de bodem tov haar achterhoeven met iets lagere verzenen. En laat de achterhoeven nu die overgroeide steunsels hebben Pling .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 11:41

nienke07 schreef:
...helaas (voor de voetjes van Mer en Bruut) heeft Margreet gelijk... Ontsteking zou in dit geval niet meer of minder betekenen dan wat extra prikkeling...met mogelijk extra aangroei steunsel tot gevolg...
Even kort soor de bocht hoor:
Als je rigoreus steunsels wegsnijdt, kan daar een extra prikkeling agv een steriele ontsteking door ontstaan, waardoor de hoef als een gek extra steunsel aan gaat maken, ter bescherming van zool.Zoiets? Zou bij Bruut in ieder geval verklaren waarom het steunsel precies groeide op de plek waar het vrij drastisch weggesneden was....

Dat is wat ik lang gedacht en geroepen heb!
Maar de Strasser dame zegt ronduit dat dit niet kan!

Ik vinum ook wel logisch hoor.

En ga nu echt mijn deur schilderen!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 11:42

Margreet schreef:
Hoeveel zenuwen zitten er nou eigenlijk in hoorn?
Kan nooit veel zijn, anders zou hij ook tegen het dak springen als je er in snijdt Knipoog

De zoollederhuid zit er vlak onder. En hoe dik de zool is, is per paard verschillend.

Op de bekap cursus liep er helaas regelmatig een ezel leeg, want dan hadden ze weer teveel zool weggehaald Boos!

De zool hoort in gezonde toestand een kleine cm dik te zijn.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:43

Ik heb totaal geen verstand van hoeven en steunsels, maar wat nienke zegt klinkt mij heel logisch in de oren!

Het misverstand is een beetje dat de meeste mensen bij het woord "ontsteking" gelijk denken aan grote bulten, pus en pijn a la een puist, maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.
Zelfs het kleinste schrammetje lokt in principe al een ontstekingsreactie uit van het lichaam om het te herstellen, maar daar voel je niks van.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:45

opala schreef:

Bij Oop is deze theorie niet van toepassing. Zij heeft bijv. hogere verzenen en nog minder straalcontact met de bodem tov haar achterhoeven met iets lagere verzenen. En laat de achterhoeven nu die overgroeide steunsels hebben Pling .

Dit zou dan toch wel weer kloppenin de theorie van de NB bekapper uit de post van AM? Bij de achterhoef meer druk, dus meer steunselgroei??

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:49

Margreet schreef:
Ik heb totaal geen verstand van hoeven en steunsels, maar wat nienke zegt klinkt mij heel logisch in de oren!

Het misverstand is een beetje dat de meeste mensen bij het woord "ontsteking" gelijk denken aan grote bulten, pus en pijn a la een puist, maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.
Zelfs het kleinste schrammetje lokt in principe al een ontstekingsreactie uit van het lichaam om het te herstellen, maar daar voel je niks van.

Het is ook enkel een logisch combineren van wat ik hier lees in de verschillende posts...van hoeven heb ik namelijk helemaal niet zoveel verstand... Bloos Bloos

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:03

nienke07 schreef:
opala schreef:

Dit zou dan toch wel weer kloppenin de theorie van de NB bekapper uit de post van AM? Bij de achterhoef meer druk, dus meer steunselgroei??

Jep

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:06

Ik ben niet handig met auto's, meer dan eronder kijken of er iets aanloopt of dat er bijv. een plastik zak oid onder zit lukt nog net Lachen

We hebben de boel even op de krik gehad, maar ik vertrouw de krik niet en dus hebben we hem maar weer laten zakken. Wel vervelend als ik ooit nog eens een lekke band krijg, want dan kan ik hem dus niet zelf vervangen.

Het vermoeden bestaat nu dat er iets in de trommelrem achter zit (een losse klauw zei mijn paar mede-ogen Verward )
Jammer dat men elkaar zo tegenspreekt vwb die steunsels, op die manier blijf je altijd in het 'trail and error' circuit zitten.

Missy net even over de weg onder het zadel gestapt, ze stapte lekker vlot door, maar ik moest wel konstant korrigeren op het recht(gericht) lopen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 13:07

Sugarmiss schreef:
Ik ben niet handig met auto's, meer dan eronder kijken of er iets aanloopt of dat er bijv. een plastik zak oid onder zit lukt nog net Lachen

We hebben de boel even op de krik gehad, maar ik vertrouw de krik niet en dus hebben we hem maar weer laten zakken. Wel vervelend als ik ooit nog eens een lekke band krijg, want dan kan ik hem dus niet zelf vervangen.

Het vermoeden bestaat nu dat er iets in de trommelrem achter zit (een losse klauw zei mijn paar mede-ogen Verward )

Jammer dat men elkaar zo tegenspreekt vwb die steunsels, op die manier blijf je altijd in het 'trail and error' circuit zitten.

Missy net even over de weg onder het zadel gestapt, ze stapte lekker vlot door, maar ik moest wel konstant korrigeren op het recht(gericht) lopen.

Ja, dat is lastig ja.
Ik vertrouw wel steeds meer op mijn gevoel. Ik heb steeds geroepen juist doordat ik die steunsels iedere keer weghaalde, ik de boel heb overprikkeld en dat ik dacht dat daardoor de boel extra hard ging werken.

En als het klopt wat Margreet zegt, dat zelfs bij een kloofje of een schaafwondje, het weefsel dus extra hard gaat groeien, dan klopt alles!
Of we dat nu een ontsteking noemen of...

Dan geloof ik dus minder in de theorie die ik aanhaalde die de NB meneer verteld: ingewikkeld verhaal over van achter naar voren drukken en dus steunsel maken.

Weet je, ik moet gewoon meer op mijn gevoel vertrouwen. Waar ik mee begon met mijn denk actie, daar kom ik dus weer op uit.

En wat doe je nu met je auto? Garage , of lekker doorrijden?

Mijn deur is geschilderd, ga nu denk ik de brievenbus nog effe doen.
Heb inene stapels energie Haha! Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:15

AM: Kwam net terecht op Merens.nl en heb met groot genoegen je trektochtverslag gelezen. Je kunt nog altijd schrijfster worden Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 13:18

opala schreef:
AM: Kwam net terecht op Merens.nl en heb met groot genoegen je trektochtverslag gelezen. Je kunt nog altijd schrijfster worden Knipoog

Oh, wat leuk!!
Dank je wel, maar eh, wat moest jij op het Merensenforum? Haha!

Heb nog een keer wat geschreven ,voor de NVVR, is ook onlangs gepubliceerd!

Ik kan je een redelijke slechte scan sturen als je interesse hebt!

We gaan trouwens van 30 mei tot 5 juni wederom trekken, via de Utrechtse Heuvelrug naar de Veluwe!
Nu kan Andor het wel aan!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:28

Antheman schreef:
En als het klopt wat Margreet zegt, dat zelfs bij een kloofje of een schaafwondje, het weefsel dus extra hard gaat groeien, dan klopt alles!
Of we dat nu een ontsteking noemen of...

Reken maar dat dat klopt!
Nou ken ik het alleen maar van beschadigingen van de huid en hoe daar dan het herstel gaat, hoorn heb ik me nooit in verdiept, maar het principe zal wel zo ongeveer gelijk zijn. Ik zal eens kijken of ik er een plaatje van heb...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:32

Antheman schreef:
En wat doe je nu met je auto? Garage , of lekker doorrijden?]
Hij moet toch voor 6 mei gekeurd worden en er mankeert nog meer aan, dus het zal wel 'de garage' worden.

Eerst Sugar maar even gaan uitlaten nu Clown

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:37

In reactie op een beschadiging gebeurt er van alles in het weefsel:
(Let ook op de term inflammation = ontsteking)

Afbeelding

Is wel huid, geen hoorn.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:42

Antheman schreef:
Dank je wel, maar eh, wat moest jij op het Merensenforum? Haha!

Heb nog een keer wat geschreven ,voor de NVVR, is ook onlangs gepubliceerd!

Ik kan je een redelijke slechte scan sturen als je interesse hebt!

We gaan trouwens van 30 mei tot 5 juni wederom trekken, via de Utrechtse Heuvelrug naar de Veluwe!
Nu kan Andor het wel aan!

Je moet toch wat he Knipoog , de link zag ik in een onderschrift toen ik de advertentie bekeek van een ijslands zadel hier op bokt.

Stuur die scan maar

Leuk hoor trektochten, maar hou het zelf voorlopig maar hier in de buurt.

Wanneer mijn dochters het zelf ooit kunnen bekostigen, wil ik gezamenlijk in het buitenland door de bergen met ze rijden. Pyreneeën ofzo. Maar of het er ooit van komt.
Laatst bijgewerkt door opala op 21-04-05 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt