Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:02

Wicky schreef:
Dani199764 schreef:
Ik heb GEEN verstand van parelli, maar als iemand met mijn paard om zou gaan zoals dat paard in de openingspost mag die meteen vertrekken. Wat een onduidelijk geklooi op dat filmpje zeg, ziet er niet vriendelijk uit

Zonder de aanleiding te weten, of zonder zicht te hebben op het doel van wat je ziet, mag je volledige conclusies trekken? Da's ook gelijk waarom Cassidy in de ogen van CharleyT "en zeker arrogantie" heeft, na 102 pagina's komt er gewoon weer een radijsje op de proppen. Ik hou niet van radijsjes, ik heb het niet in me om 102 pagina's mezelf te verduidelijken en onderbouwd uit te leggen waarom. Ik kom niet verder als "gooi op slot dit topic voor er weer een radijs opduikt met een ongefundeerde mening, die zonder verder te denken dan het loof lang is schrijft dat wat ze (of hij, is radijs mannelijk?) ziet ""fout!" is".

Cassidy verdient in dit topic een medaille, maar op z'n minst _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ (driewerf hulde)

Ik zeg toch ook dat ik geen verstand heb van parelli, zou alleen niet willen dat iemand zo met mijn paard omgaat voor welk doel dan ook, gelukkig heb ik vrije keuze in wie er met mijn paard om gaat en deze persoon zal dat dus niet zijn, of dit nou goed bedoeld is of niet, vind het er gewoon niet uit zien. Zeg dus niet dat het fout is, want heb er geen verstand van, maar nuttig of niet, ik geloof dat er ook wel andere manieren zijn voor een goede opvoeding van je paard.
Ik trek geen conclusie ik geef MIJN mening, en heb niet gevraagd om nog een uitleg om iets te verduidelijken of onderbouwen, die hoef je dus ook niet te geven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:40

Dani199764 schreef:
Ik zeg toch ook dat ik geen verstand heb van parelli, zou alleen niet willen dat iemand zo met mijn paard omgaat voor welk doel dan ook, gelukkig heb ik vrije keuze in wie er met mijn paard om gaat en deze persoon zal dat dus niet zijn, of dit nou goed bedoeld is of niet, vind het er gewoon niet uit zien. Zeg dus niet dat het fout is, want heb er geen verstand van, maar nuttig of niet, ik geloof dat er ook wel andere manieren zijn voor een goede opvoeding van je paard.
Ik trek geen conclusie ik geef MIJN mening, en heb niet gevraagd om nog een uitleg om iets te verduidelijken of onderbouwen, die hoef je dus ook niet te geven.

Nou in dat geval bedankt voor het delen van JOUW mening. Altijd weer een fijne bijdrage. Gelukkig deelde de eigenaar van dit paard JOUW mening niet en hebben zij nu dankzij Parelli en geweldige paard/mens relatie. Van "probleempaard" naar therapiepaard. +:)+

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:03

Jessix schreef:
Dani199764 schreef:

Nou in dat geval bedankt voor het delen van JOUW mening. Altijd weer een fijne bijdrage. Gelukkig deelde de eigenaar van dit paard JOUW mening niet en hebben zij nu dankzij Parelli en geweldige paard/mens relatie. Van "probleempaard" naar therapiepaard. +:)+

Nou hallo, kan het nog wat vriendelijker, jouw mening interesseert mij toch ook niet, maar ga dan niet meteen zo reageren, achja weer typisch bokt, je kan beter je mond houden want wanneer je niet met de "kudde" mee gaat is het nooit goed.
Ik heb het in mijn bericht trouwens niet over parelli in z'n algemeen maar over het filmpje in de openingspost, laat dat even duidelijk zijn.
maargoed het maakt ook niet meer uit, wat ik ook doe of zeg, het word toch nooit gewaardeerd.

Wens de eigenaar nog veel plezier met zijn paard, als deze techniek voor hun geholpen heeft heb ik er geen problemen mee

TurdusMerula

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 02:00

Het gaat niet om het waarderen van een mening of niet, het gaat erom dat een aantal dingen wel gezegd zijn na 100 pagina's. Binnen die pagina's zitten ook een hoop 'tegenstanders' hoor. ;)

Als het je echt interesseert is het denk ik slim om stukken van het topic door te nemen, oa Cassidy's reacties zijn in deze idd wel verhelderend.

En als je het topic alleen omhoog haalt om te roepen dat je niks van Parelli kent en dit er niet uitziet - dat kan - maar het is nu gewoon niet heel constructief meer. :)

Overigens zie ik ook op Facebook regelmatig weer het flimpje voorbij komen en komt dezeflde discusie wéér op gang... Vermoeiend!

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 07:49

Dani199764 schreef:
Nou hallo, kan het nog wat vriendelijker, jouw mening interesseert mij toch ook niet, maar ga dan niet meteen zo reageren, achja weer typisch bokt, je kan beter je mond houden want wanneer je niet met de "kudde" mee gaat is het nooit goed.

Dus je interesseert je niet voor een andere mening, maar je mag wel die van jou ventileren? Waarom verwacht je dan dat we wel op jouw mening zitten te wachten, op pagina 102? En het dan raar vinden dat we je niet juichend onthalen alsof je iets zinnigs bij te dragen hebt, zonder te lezen of te onderbouwen? Zonder inhoudelijke kennis te snel oordelen ligt niet aan bokt, dat ligt aan de manier die jij kiest om jezelf uit te drukken. Want wat je nu doet is anderen verwijten van iets wat je zelf ook doet. Iets met een pot, ketel en zwart zien?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 08:00

Eigenlijk is het te vergelijken met een filmpje waarin een baby word opengesneden. Ongelofelijk zielig om te zien, vreselijk, mag niet, die mensen mogen niet aan mijn baby komen!

Tot je verder kijkt en leert dat de baby een ernstige hartkwaal had en zonder die ellendige operatie zou overlijden..

Mensen lees even voor je plompverloren je mening neerkwakt!

Weer terug in de meeleesstand :-)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:32

Heel erg sorry voor mijn reacties dan, ik zal volgendekeer niet meer reageren in dit soort topics.
@troi ik vind dat toch wel even anders, maar het is maar net hoe je het wil bekijken natuurlijk, ik snap wel dat de de aandacht van dat paard willen vragen omdat die gewoon totaal niet bezig is met hun, maar in mijn ogen kan dat gewoon op een vriendelijkere manier.
@wicky, sorry voor mijn beetje botte reacties, maar jullie vielen me zo aan dat dat voor mij even niet lekker binnen kwam, komt door mij ook weer dat weet ik, ik ben nogal nerveus voor mijn examenuitslag vandaag. maar dat interesseert jullie natuurlijk niet, en is ook niet jullie probleem, sorry.
Verder laat ik dit topic met rust, word er alleen maar verdrietig van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:09

Nee Dani, een filmpje van een baby die opengesneden wordt of een trainingssessie met een paard waarbij je ook niet weet wat er nu precies gedaan wordt zijn precies hetzelfde als je het verhaal er niet achter kent.

Zo doet er op dit moment ook een foto de ronde van een torero die zogenaamd in de ring de openbaring krijgt en zich ineens zou realiseren dat stierenvechten toch vreselijk zielig is. Daarbij nog een naam van de persoon die op de foto zou staan. De foto toont een andere man, het is een houding die bij stierenvechten vaker wordt aangenomen omdat die de totale overmacht op de stier symboliseert. Dus weet het verhaal achter de foto en het verhaal van de man en er blijft NIETS van die foto over. Het is NIET dat wat iedereen er na het zien van de foto en het eerste verhaal erbij achter zoekt.

Foto en het verhaal erachter:

http://fiskeharrison.wordpress.com/2012 ... -it-seems/

Dus durf door te vragen tot je het plaatje compleet hebt. Niet alles is wat het lijkt te zijn. Niet op Bokt, en niet in het echte leven.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:16

Filmpje komt ook weer tevoorschijn op Facebook... :/

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:18

Ik zie hem niet langskomen, dus ik heb geen "vrienden" die hem te pas en te onpas weer tevoorschijn halen. Maar eerdere geplaatste kopien van dit filmpjes zijn vanwege auteursrechten van youtube verwijdert, kwestie van melden zodat youtube of de hoster van die filmpjes dat in die gevallen ook kan doen.

Ik heb er over nagedacht om dat met de kopie van dit filmpje ook te doen, maar heb het uiteindelijk niet gedaan, omdat het hele topic dan niet meer te volgen is en nieuwkomers, voor zover ze het hele topic doornemen, dan helemaal niet meer weten waar het over gaat. Scheelt ook weer tikwerk, ander blijven we ook hier alles tot in den treure herhalen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:42

Het kan best leerzaam zijn natuurlijk, als je oprecht geinteresseerd bent kun je best iets aan dit topic hebben. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:46

Als je door al die radijsjes (leuke naam trouwens, die houden we erin) en de ik-heb-recht-op-een-eigen-mening-en-die-ventileer-ik-dan-ook-topics heen kunt kijken wel ja.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:48

Ieders mening kan toch waardevol zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:52

Met het risico dat ik me herhaal: een mening die alleen is gestoeld op emoties en onderbuikgevoel is een mening met onvoldoende fundament. Sta open voor meerdere insteken, wees bereid om alle info tot je te nemen. Je hoeft niet van je standpunt af te wijken, als je maar het hele plaatje compleet hebt. Ander blijven we bij de situatie waarin iemand een baby opensnijdt en je meteen op je achterste benen gaat staan en roept "dat mag niet!"

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:58

Veel meningen zijn gestoeld op emotie. Dat maakt hen voor mij niet minderwaardig. Zolang er een acceptabele beargumentering volgt heeft een mening in mijn ogen bestaansrecht.

"Ik vind wat deze mevrouw doet er niet zo lekker uitzien en hierdoor denk ik dat ik deze trainingsmethode toch aan mij voorbij laat gaan."
Een op emotie-gebaseerde mening die voor mij echt wel bestaansrecht heeft.

Je verwijzing naar een baby opensnijden snap ik niet. Hoeveel pagina's moet ik hiervoor teruglezen om ze te snappen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 20:03

Wat betreffende je laatste vraag, deze pagina is voldoende. En wat betreft de twee opmerking, ik ga daar verder niet op in. In dit topic is vaak genoeg naar een website verwezen met wat adviezen hoe je een gefundeerde mening kunt vormen. Ik ga de link hier niet nogmaals neerzetten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:38

Dani ik vind jouw mening helemaal niet raar hoor :) Je hoeft niet per se iets van de methode en het verhaal achter het filmpje te weten, om al te weten dat je dit al niet zou willen voor een paard. Sommigen zijn nou eenmaal niet van het zwiepen met touwen enz.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:47

Ik gun iedereen zijn eigen mening, en je mag gerust vinden dat dit niets voor je is, maar praat voor jezelf en niet voor een ander en ga dan al helemaal niet met woorden al paardenmishandeling gooien, de Parelli's voor gek verklaren, petities opstarten en wat ik nog meer voor geks langs heb zien komen. En dat alleen al in dit topic.

Ik ben zelf heel leergierig en wil graag weten waarom iets gedaan wordt. Ik kan dan ook niet begrijpen dat er mensen zijn die deze drive niet hebben. My bad.....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:49

Bedankt, ik zie nu waar de verwijzing van de opengesneden baby nu meer, maar de vergelijking slaat voor mij als een tang op een varken.
Ik vind dat ook een hele rare argumentering: omdat dit mag en kan, mag en kan dat ook. Of ben ik de enige die het gek vind om een levensreddende operatie bij een baby te vergelijken met opvoeden van een paard?
Gek dat je die mening wel ok vindt, Cassidy, maar op een emotie gestoelde mening is voor jou dan weer helemaal not done. Zou het misschien een klein beetje te maken hebben met het feit dat de ene mening jouw standpunt steunt en de andere niet? :+
erder heb ik ook niks tegen het opensnijden van een baby dus ik vind het hele argument eigenlijk 'bwah'. Maar omdat ik dat vind, wil dat niet zeggen dat die mening geen bestaansrecht heeft. Troi mag dat zo typen van mij, als dat haar gedachtengang is, waarom mag iemand die dit filmpje niet leuk vindt dat dan niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:54

Gini schreef:
Of ben ik de enige die het gek vind om een levensreddende operatie bij een baby te vergelijken met opvoeden van een paard?

Je snapt het punt duidelijk niet. Hier maakt niemand de vergelijking tussen levensreddende operatie en opvoeding van een paard. Hier verduidelijkt iemand het feit dat je op grond van een filmpje het achterliggende verhaal niet weet, mensen filmpjes zien en een oordeel vellen. Het achterliggende verhaal weet je niet bij een filmpje van het opensnijden, en dat weet je ook niet van deze correctiesessie van het paard (want het heeft niets met opvoeding te maken, maar ook dat zien de meeste niet).

Je hoeft het filmpje niet leuk te vinden. Niemand verwacht dat van je. Wat de meesten hier wel van iemand verwachten is dat je, als je niet weet waarom iets wordt gedaan, je op zijn minst moeite doet om te begrijpen waarop iets wordt gedaan. Als je dat weet, hoef je daarna nog steeds het filmpje niet leuk te vinden, maar brandt een ander dan niet af als hij verder kijkt dan die 5 minuten en het hele complete plaatje weet of ziet.

Veel reacties in dit topic doen me herinneren in reacties van kleine kinderen die iets niet willen horen, met hun vingers in hun oren zitten en luid een liedje lopen te zingen terwijl iemand anders tegen ze praat en wat uit wil leggen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:58

Dat snap ik.
Maar zo word ik een beetje horendol van het (en volgende bedoel ik met een oprechte knipoog ;) ) 'je snapt er helemaal niets van, koop Parelli-pakket nummer 1,2 en 3 en wordt dan Savvy-member en dan pas snap je het en heb je recht van spreken.' En geef toe, zo zijn er ook wel een paar in dit topic gepasseerd.

Maar goed, op zich denk ik dat we niet zo ver van elkaar verwijderd zitten qua visie. Een discussie moet constructief zijn met als basis een open blik van beide "kanten".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 20:04

Ik ben zo open als het maar kan, en als dergelijke correctiesessies niet nodig zouden zijn, zou ik dat ook veel liever zien. Dit is een vorm van correctie, en dat kan op verschillende manieren, in dit geval is voor deze manier gekozen. En helaas zijn correctiesessies nodig om een paard weer in het gareel te krijgen omdat er bij de opvoeding iets verkeerd is gegaan. En om een paard te corrigeren dien je soms wat harder in te komen dan menigeen lief is. Als het alternatief de slacht is, dan mag men bij mij heel ver gaan bij een correctietraject. Sommigen zouden hun paard dan meteen naar de slacht sturen, en het nieteens proberen. En dat is dan weer zonde van een leven. Een dier is geen wegwerpproduct (al krijg je soms de indruk van wel).
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 12-06-14 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 20:05

Cassidy, in je eerste berichten heb je het er zelf over dat dit een oude trainingsvideo is en je zegt onder andere dingen als dit
"Wat er gevraagd werd was meer dan een pasje achterwaarts. Dat was dat hij achterwaarts moest blijven gaan. Als je een aanwijzing geeft, ook binnen de NH, zul je er toch zorg voor moeten dragen dat het paard het gevraagde uitvoert."
"ls je iets aan een paard vraagt, zal het dier het toch echt moeten uitvoeren."

Dat is voor mij toch de definitie van "een paard opvoeden". Ik vraag me dan af wat jouw definitie daarvan is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 20:07

Voordat we in een discussie verzanden over verschil (of niet) tussen opvoeden en corrigeren, is het misschien handig om een ander topic hierover willen openen? Hier kunnen we namelijk heel uitgebreid over discussieren, denk alleen dat er niet zo heel veel ruimte meer is in dit topic, gezien het aantal pagina's.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 20:07

Uiteraard, het is ook absoluut niet de hardheid in het filmpje dat mij irriteert, maar de inconsequentie.