Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 02:50

In het filmpje stoor ik me heel erg aan de agressie die de man overbrengt, misschien komt dit voort uit angst. Wat ik wel zie is dat het paard geen respect heeft voor de mens, daar moet natuurlijk aan gewerkt worden. Ik denk alleen dat er veel te veel afleiding voor het paard is en dat er te weinig rust momenten voor zowel paard als mens wordt genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:54

Toevallig gisteren nog iets herbekeken op de level 1 DVD's, ineens viel mijn oog op het paard van het filmpje, deze stond op de achtergrond met die man ernaast. Gewoon touwtje, heel relaxed wat slapen, wat rondkijken, terug slapen, eens contact zoeken met de man, een aai krijgen, weer lekker staan ... En dat voor een paard dat even daarvoor zo bang van de omgeving was (denk dat dit stukje een dag of 2 dagen later gefilmd is), of zo niet wist wat die met die omgeving moest, dat die alles en iedereen gewoon omver liep .. Dan denk ik: hebben ze het toch goed aangepakt .. (ookal verdient het geen schoonheidsprijs, en heeft het niks te maken met een paard iets aanleren, behalve respect voor je ruimte dan).

TurdusMerula

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:42

Klopt Sabine, het filmpje staat niet geheel op zich, daarom is het ook zonde dat mensen hun mening over Parelli baseren op zo een soort filmpjes...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:18

Uiteindelijk zou je je daar niet druk over moeten maken. You can't win them all. If the time is right, the teacher will come....en dat hoeft niet per definitie Parelli te zijn.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:51

Cassidy schreef:
Uiteindelijk zou je je daar niet druk over moeten maken. You can't win them all. If the time is right, the teacher will come....en dat hoeft niet per definitie Parelli te zijn.

Ik had het niet beter kunnen zeggen.

Zelf vindt ik gewoon het principe van het heen en weer zwaaien met het touw wat vreemd om een paard achteruit te laten gaan, tot nu toe zie ik enkel de paarden in kwestie hun hoofd hoog in de lucht gooien om van die druk te ontsnappen.

Molly7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 01:56

Ik vind sommige reacties van mensen hier best schokkend. Het is misselijkmakend hoe goed mensen die achteloze wreedheid voor zichzelf kunnen rechtvaardigen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 07:22

Ook welkom op Bokt :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:37

Molly7 schreef:
Ik vind sommige reacties van mensen hier best schokkend. Het is misselijkmakend hoe goed mensen die achteloze wreedheid voor zichzelf kunnen rechtvaardigen.

Wat een dure woorden, heb je daar lang over moeten nadenken? :D

En mocht je nog niet bekend zijn met het programma, quote Parelli: You are not doing it to the horse, but for the horse.

Maar om dat te snappen moet je het programma kennen of iig bereid zijn om je er in te gaan verdiepen. Dan leer je vanzelf om aan dat plaatje van "achteloze wreedheid" voorbij te kijken. Want niet alles is wat het lijkt. Niet in omgang met paarden, en niet buiten de paarden.

Nog veel plezier op Bokt.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:26

Ik kan wel begrijpen dat als dit filmpje de eerste kennismaking met Parelli is, dit behoorlijk afschrikt om je er ook nog maar verder in te verdiepen. Ikzelf vind het ook niet bepaald een uitnodigend filmpje om zo Parelli te starten met je paard. Uiteraard heb ik al meerdere filmpjes gezien van Parelli waar het wel goed uitziet. Kwestie van even verder onderzoek doen... wil niet zeggen dat ik het ook zo zou aanpakken als in het filmpje...Maar niemand weet de achtergrond van dit paard en wat er misschien allemaal aan vooraf is gegaan.

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:52

Inderdaad. Naarmate je je meer verdiept in het Parelli programma, ga je de psychologie hierachter beter begrijpen. En nee, het ziet er niet lief en vrolijk uit, maar veiligheid voor zowel paard en mens is een belangrijke eerste stap naar een betrouwbare relatie met je paard.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:35

een filmpje is geen maatstaf, maar wat ik niet snap is dat alles word goed gepraat.

Verder is dit filmpje denk ik heel waardevol omdat het duidelijk aangeeft dat zelfs professionals wel eens een dag hebben waarop het anders gaat dan verwacht.

Als wij de dingen nadoen van Youtube is het heel normaal dat het anders gaat als in de instructie!
Als we niet weten wat de bedoeling is zijn we gevaarlijk bezig.

Het is belangrijk om uit te vinden waarom het niet werkt!
In mijn ogen heeft dat hier ook bij Linda even geduurd.

quote Parelli: You are not doing it to the horse, but for the horse.
Yeah zo hoor ik ze graag, elke discussie in de kiem smoren!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:53

Wie zegt dat dit een filmpje van Youtube is die we na moeten doen? Dit filmpje is 10 jaar oud, zat in een opleidingspakket, was niet bedoeld voor niet ingewijdden (oeps wat zeg ik nu) en dat opleidingspakket is continu in ontwikkeling, en ook de uitvoerder/trainer is nog steeds aan het leren. Toen en nu. Dit valt onder een gevalletje correctie, en niet onder gevalletje groen paard beleren. Ik weet niet of je ervaring hebt met correctie van paarden? Dat kan er soms heftig aan toegaan.

Je ziet bij het filmpje, als je het uit de context haalt zoals dat gedaan wordt, heel goed waar je startpunt is, het eindresultaat zie je niet. Dus als je niet weet waar ze mee bezig zijn, en alleen maar op het plaatje afgaat, kun je een verkeerde indruk krijgen.

Die door jou aangehaalde quote is niet om de discussie in de kiem te smoren, want we zijn al meer dan 100 pagina's bezig. Als je een nieuw topic wilt openen, ga je gang. Denk dat de moddies hier een slotje gaan plaatsen als we nog 100 pagina's door willen discuzeuren. Maximaal aantal pagina's voor een discussie is namelijk 100 pagina's. dan wordt een topic gesloten en een deel 2 geopend. Daar ga ik dan niet meer aan meedoen. En niet alles wordt goedgepraat. Heb je trouwens de vorige 100 pagina's doorgelezen?

Nog een quote waar je over kunt vallen:

Quote: Do whatever is necessary to get the job done. Be as gentle as possible, but as firm as necessary.

Je roept dat we moeten uitvinden waarom de methode in het filmpje niet werkt. Wat geeft je de indruk dat het niet werkt? Het werkte wel degelijk. Het resultaat is een paard dat ingezet kan worden bij de paardensport met gehandicapten.

Wat het uittesten van verschillende manieren betreft (omdat de methode in jouw ogen niet werkte) , en je opmerking dat het bij profs niet ook altijd zo gaat als ze voor ogen hebben, heb ik nog een quote voor je:

When training horses, nothing is written in stone, keep trying until you find something that works.

Als het eerste wat je probeert werkt, dan is dat op dat moment goed genoeg. Je gaat gaandeweg genoeg bijleren om het de volgende keer misschien anders aan te pakken. En misschien hoeft dat de volgende keer ook niet. Omdat je weer een ander paard voor je hebt die heel anders reageert.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:44

Ramarant schreef:
Ik kan wel begrijpen dat als dit filmpje de eerste kennismaking met Parelli is, dit behoorlijk afschrikt om je er ook nog maar verder in te verdiepen. Ikzelf vind het ook niet bepaald een uitnodigend filmpje om zo Parelli te starten met je paard.

Dit filmpje komt uit het oude Level 1 thuisstudiepakket, uit 2000. Het is dus veertien of vijftien jaar oud. Ik heb van dit stukje film geleerd om effectief te zijn en volhoudend, maar zonder frustratie te handelen. Het was voor mij elf jaar terug heel waardevol en heeft in ieder geval het leven van m'n paard gered. En misschien ook wel van mij.

Ondertussen is Parelli 15 jaar verder, Linda Parelli 15 jaar wijzer. Ondertussen hebben we horsenalities en zou je dit paard direct uit deze omgeving halen. In een roundpenn, waar het dier zich veilig voelt. Daar werken aan de relatie en dan weer de ruimte opzoeken.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:54

ff een berichtje van 99 paginas geleden:

Citaat:
Cassidy schreef:
Ik word een beetje moe van deze discussie.

Mensen zijn nooit uitgeleerd. Ik niet, jij niet, Pat Parelli niet, zijn vrouw Linda niet. Wij leren als het goed is elke dag nog bij. Tenminste, als het goed is.

Parelli heeft in de loop der jaren bijgeleerd. Zijn vrouw Linda ook. Het feit dat ze dit filmpje in een oude trainingsvideo op hebben genomen getuigd van durf. Misschien is er een gegronde reden dat het filmpje niet meer in het nieuwe pakket zit. Misschien om de discussie uit de weg te gaan, misschien omdat ze het tegenwoordig anders zouden oplossen. Misschien dat Linda het tegenwoordig, als ze met hetzelfde paard in dezelfde context te maken zou krijgen, anders aan zou pakken.

Om op grond van dit filmpje een complete trainingsmethode af te gaan kraken, en zelfs een petitie op de gaan starten, getuigd van een bijzonder beperkte horizon. Buck Brannaman heeft een keer gezegd toen ze het over de ideale trainingsmethode hadden: nothing is written in stone, keep trying until you find something that works.

Niemand, echt niemand heeft op alle situaties die hij tegenkomt een perfect antwoord. Ik niet, jij niet, Parelli niet.
En als je dat nu eens in je achterhoofd houd bij het bekijken van het filmpje en op je handen gaat zitten op het moment dat je echt de neiging hebt om in het toetsenbord te klimmen en dit als mishandeling te bestempelen, zijn we snel klaar met dit topic...

Het doet niet ter zake hoe oud het filmpje is, voor de een is het oud voor de ander nieuw.
Alleen voor ingewijden :) :) :) Ja goede reden, anderen kunnen geen onderbouwd commentaar leveren.
iemand die al op pagina 3 zegt er klaar mee te zijn en dat 100 pagina's herhaald is lekker geloof waardig :) :) :)

He filmpje is niet gemaakt om te laten zien wat Linda Parelli in 15 jaar heeft geleerd, maar als lesstof.
lesstof bestaat normaal uit voorbeelden. goede en verkeerde voorbeelden, van beiden vind ik zaken terug in het filmpje

Citaat:
Ik weet niet of je ervaring hebt met correctie van paarden? Dat kan er soms heftig aan toegaan.
Oww ik wist niet dat dat moest voor je iets mag zeggen :( :( :(.

Jammer dat er zoveel vervuiling elke keer door dezelfde personen wordt geplaatst.

@ Wicky
Citaat:
Ik heb van dit stukje film geleerd om effectief te zijn en volhoudend, maar zonder frustratie te handelen. Het was voor mij elf jaar terug heel waardevol en heeft in ieder geval het leven van m'n paard gered. En misschien ook wel van mij.

Een van mijn belangrijkste lessen was ook om ons paard uit mijn ruimte te houden. Zeker als de Hengst hormonen in overvloed aanwezig waren kwam ik te kort, of dat mijn leven heeft gered weet ik niet.
Wel het inzicht gegeven dat ik moet leren om ongelukken te voorkomen en normaal met het paard te kunnen blijven omgaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:05

BMHP schreef:
Oww ik wist niet dat dat moest voor je iets mag zeggen :( :( :(.

Jammer dat er zoveel vervuiling elke keer door dezelfde personen wordt geplaatst.

Wel handig als je er op zijn minst iets vanaf weet, anders is het risico erg groot dat ik je - hoezeer ik het ook haat om in hokjes te denken - toch in ga scharen in de schare van de 13 jarige penny's die niets anders kunnen dan "oh wat sielugh" te roepen als je een keer in moet komen in een intensiteit die aankomt. Al is het puur voor eigen lijfbehoud.

Over die andere opmerking ga ik het maar niet hebben. Je gaat voor het gemak over alle argumenten heen die ik in mijn eerdere reactie heb gegeven en speelt het op de man. Heb je verder niets inhoudelijks te brengen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:18

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:21

Die heeft hier al vaker gestaan...link naar het filmpje kun je echter heel makkelijk over het hoofd zien als je even diagonaal doorscrollt of niet meer dan de openingspost en de eerste paar pagina's en de laatste pagina doorneemt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:27

Cassidy schreef:
Die heeft hier al vaker gestaan...link naar het filmpje kun je echter heel makkelijk over het hoofd zien als je even diagonaal doorscrollt of niet meer dan de openingspost en de eerste paar pagina's en de laatste pagina doorneemt.

Vandaar dat ik mijn zin dan ook begon met 'ik weet niet of het al geplaatst is...'

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:31

Het was geen aanval naar jou toe, maar naar iedereen die alleen maar let op de pagina's waar ik reacties heb gegeven en het feit dat ik op pagina 3 roep er klaar mee te zijn, maar door mijn drang om iemand te proberen iets bij te brengen, in dit topic ben blijven hangen tot pagina 102.

En iemand die roept dat wat er in het filmpje gebeurt "niet kan", of "niet werkt", zou die een boodschap hebben aan het "hoe" of het "waarom"?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:38

Herkenbaar! Daarom plaatste ik ook weer dat filmpje met de reactie van Pat & Linda. Het is eigenlijk zulk oud nieuws.. Ook hier weer na meer dan 100 pagina's discussie. Zo jammer dat dat stukje film wat zo uit zijn verband is getrokken elke keer weer opnieuw stof doet opwaaien. Mensen zien een fractie van iets en vormen direct een mening.

Gelukkig heeft het paard in kwestie nu een heerlijk leventje, dankzij Parelli. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:44

Idd. You are not doing it to the horse, but for the horse. Helaas zijn er mensen die niet bereid zijn om zelfgeplaatste grenzen te verleggen, en een paard eerder naar de slager sturen dan een correctietraject in te laten gaan. Maar mocht je echt voor een correctietraject kiezen, dan is Parelli echt de verkeerde keuze niet. En ook een paard die je gewoon gaat beleren, vaart wel bij Parelli.

Er zijn twee filmpjes over Parelli die iedere keer weer de kop opsteken. Het filmpje in de openingspost van Linda, en de affaire Catwalk. Het hele programma wordt de grond ingetrapt door de Parelli bashers die even over het hoofd zien hoeveel paarden er door Parelli juist weer op de rail zijn gezet (inclusief Catwalk). Men bekritiseerd de manier van aanpak zonder enige kennis van zaken, zonder bereid te zijn om over de rand van hun bord heen te kijken, of haast erger nog, zonder zelf in staat te zijn om de problemen echt en blijvend op te lossen. Dat gehamer op dit ene filmpje is echt zo ontzettend vermoeiend!

En dan nog van mij de opmerking dat, als het filmpje in de openingspost het eerste is wat je van Parelli ziet, en je al langer in de paarden meedraait, je in mijn ogen dan onder een gigantische steen hebt geleefd. En ook als je nieuw bent in de paarden, komt dit filmpje echt niet als eerste boven als je een zoektocht start op Youtube. Als ik ga zoeken op Youtube en Parelli intik, krijg ik eerst een heleboel andere en meer representatieve filmpjes te zien, en niet deze....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 01:38

Voor degenen die open staan, en wat willen leren. En die de tijd vinden om een uurtje te besteden aan het bekijken van dit filmpje, gewoon blanco, zonder verborgen agenda, zonder bijgedachten, zonder filmpje in openingstopic of rondom Catwalk of wat je er in gedachten bij gaat denken of door anderen ingefluisterd krijgt. Zonder agressie naar mij toe omdat ik deze methode tezeer loop te promoten omdat dit gewoon in mijn ogen werkt en de beste methode is om een paard te beleren of te corrigeren en daardoor allergische reacties bij je veroorzaak.

Gewoon bekijken. Maak je hoofd leeg. Heb er geen oordeel over. Laat het bezinken. Zie de veranderingen in het paard. En vraag je daarna af of het misschien toch zinnig is wat Parelli in te brengen heeft.

http://www.youtube.com/watch?v=U4KyniWfNrE

Kijk wat er gebeurd. Enjoy!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:27

Cassidy,
joh, je schrijft wat af in dit topic. Leuk hoor, iemand met gedrevenheid,maar een zekere arrogantie naar de andersdenkende of niet wetende boktdeelnemer kan je niet ontzegd worden.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:40

Ik heb GEEN verstand van parelli, maar als iemand met mijn paard om zou gaan zoals dat paard in de openingspost mag die meteen vertrekken. Wat een onduidelijk geklooi op dat filmpje zeg, ziet er niet vriendelijk uit

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:36

Dani199764 schreef:
Ik heb GEEN verstand van parelli, maar als iemand met mijn paard om zou gaan zoals dat paard in de openingspost mag die meteen vertrekken. Wat een onduidelijk geklooi op dat filmpje zeg, ziet er niet vriendelijk uit

Zonder de aanleiding te weten, of zonder zicht te hebben op het doel van wat je ziet, mag je volledige conclusies trekken? Da's ook gelijk waarom Cassidy in de ogen van CharleyT "en zeker arrogantie" heeft, na 102 pagina's komt er gewoon weer een radijsje op de proppen. Ik hou niet van radijsjes, ik heb het niet in me om 102 pagina's mezelf te verduidelijken en onderbouwd uit te leggen waarom. Ik kom niet verder als "gooi op slot dit topic voor er weer een radijs opduikt met een ongefundeerde mening, die zonder verder te denken dan het loof lang is schrijft dat wat ze (of hij, is radijs mannelijk?) ziet ""fout!" is".

Cassidy verdient in dit topic een medaille, maar op z'n minst _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ (driewerf hulde)