Visconti schreef:Goedenmorgen
Ik ben echt brakheb al gereden en zeven stallen uitgemest, ik zat echt bijna te slapen op mijn knol
Jemig ik kom net bij mijn ontbijt vandaan zeilen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Visconti schreef:Goedenmorgen
Ik ben echt brakheb al gereden en zeven stallen uitgemest, ik zat echt bijna te slapen op mijn knol
evita_ schreef:
Citaat:Bij mensen ligt deze comfortzone tussen de +15 en +30°C (ongekleed), maar bij paarden
ligt deze comfortzone tussen de -5 en +20°C, afhankelijk van ras, gewicht en leeftijd.
Je ziet dat paarden heel anders omgaan met koude dan wij.
Dit betekend dat als het warmer is dan +20°C of kouder dan –5°C, het paard energie moet
gebruiken om zijn lichaamstemperatuur op peil te houden.
(...)
In onze streken leven de meerderheid van de paarden niet onder natuurlijke
omstandigheden, en hebben aan veel (menselijke) eisen te voldoen. Veel paarden staan op
stal, zonder bewegingsvrijheid en moeten dagelijks voor een korte periode hard aan het
werk. Hier komt dan het voornaamste probleem: als de dagen korter beginnen te worden
wordt een wintervacht aangemaakt. Als deze wintervacht erg dik is zal het paard bij harde
prestaties flink gaan zweten. Op zich is dit niet zo'n probleem mits het paard de kans krijgt
om zich droog of bijna droog te stappen. Maar daar hebben weinig mensen tegenwoordig
nog tijd voor.
(...)
De omgevingstemperatuur blijft de dikte van de haarvacht bepalen tot ongeveer 22 december. Na deze datum stimuleert het langer wordende daglicht de eerste zomerharen om te beginnen groeien in de follikels, en de wintervacht kan zich niet langer aanpassen aan klimaatsveranderingen.
(...)
Tip: doe een grote bal in de waterbak zodat het water minder kans krijgt om te bevriezen.
(...)
Natuurlijk zijn er ook nog vele paarden die toch zonder deken, of buiten in de weide de
winter mogen doorkomen. Het belangrijkste wat ik uit mijn eindwerk kan besluiten is dat dit
geen slechte manier van paardenhouderij is, noch mishandeling. Het paard heeft van
zichzelf verschillende mechanismen om zich warm te houden. Wel moet er voldoende
aandacht besteed worden aan een goede schuilplaats, en ruim voldoende kwalitatief goed
voer voor het paard.
Citaat:Ik vergelijk dit meestal met een mens opsluiten in een (geïsoleerde?) bezemkast en die drie maal daags te voeren, met tussendoor een half uurtje joggen rond een hal. Is het dan eigenlijk een wonder dat zoveel paarden "afwijkend" gedrag vertonen?
JoviBan schreef:Hebben jullie allemaal al je stem uitgebracht op onze veulies?
Arabesk schreef:
zo ik heb net ff adresjes gezocht om voordroog te kopen, de buurman zou het eerst voor me regelen maar dat is een beetje een wazig figuur die niet echt tot actie komt....
kleine baaltjes voordroog a 6 euro per pak, volgens leverancier doe je er per paard 6 dagen mee. Even uitgerekend dat ik er ongeveer 50 nodig heb voor één paard voor vier maanden winter (november t/m februari), da's dan 300 euro
En ik wil nog wel twee paarden *zucht*
Morrie schreef: