Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geertema

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:56

Bowen schreef:
Ik vraag me vooral af wat iedereen die dit zo zielig vindt zou doen met een paard dat al meerdere keren over je heen gerent is.
Ken het hele filmpje en ik vind eigenlijk die man die er met knikkende knieen naast staat omdat hij al vaker met gevaar voor eigen leven om is gegooit best wel zielig.

Is het een leuk gezicht? Nee. Is het jammer dat het zo ver heeft moeten komen? Ja. Maar dat alles neemt niet weg dat dat paard zich gewoon ronduit gevaarlijk gedraagt en men van geluk mag spreken dat het niet heel erg slecht is afgelopen. Dat na dit gebeuren dit paard wel netjes afstand kon houden, wel (ook aan de blinde kant) op kon letten. Het leven van zowel mens als paard is er enorm op vooruit gegaan. Een paar minuten niet zo leuk, de rest van hun leven er plezier van.

helemaal mee eens!

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:56

Cassidy schreef:
Ariebren schreef:
Is het waar dat alle goeroes, zoals Parellie, Roberts, Voest, enz als achtergrond de western wereld hebben ??

Het hangt er vanaf wat jij "alle goeroes" noemt. De gebroeders Pignon, Bartabas, Mario Lurashi, KFH, Nevzorov, Brenderup, komen allemaal niet uit de westernwereld.

Het is al een wat oudere post ;-) Maar ik wil toch nog even quoten als dat mag.
Bartabas is niet specifiek westernruiter, maar in zijn systeem is toch heel veel western terug te zien. Hij rijdt zelf ook quarter hengsten mét westernzadel.

Cassidy

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:59

Western is ontstaan uit de dressuur. Dus ja, in western is veel dressuur terug te vinden, en in dressuur kom je dingen tegen die je bij western ook vindt.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:55

Ik heb het filmpje afgezet.... wat een idioot dat mens! Geen woord voor...
Die heeft duidelijk niet in de gaten met wat voor dier ze werkt.

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:28

eigenlijk nu ik echt met parelli bezig ben met mijn verzorg paarden en echt "les"er in krijg is het wel juist wat ze doet het paard moet achteruit zodra het dan voor uit gaat stuurt ze hem terug als hij het na 5 lange secondes niet doet ga je steeds wat harder zig zaggen met het touw... ook al lijkt het extreem het paard let niet op dus vraagt ze om aandacht van het paard en het loopt bijna over der heen... dus laat ze zich niet over der heen lopen .Ik weet verder niet goed hoe ik het moet uitleggen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:38

Dat geeft niet, de uitleg staat vast wel ergens in de 101 pagina's met discussie. En nee, dat ga ik niet opzoeken, gewoon even doorlezen.

FryJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:24

Sorry hoor maar al is het paard levensgevaarlijk, zo leert hij het nooit.
ze geeft geen rust als hij het goed doet en dus snapt het beessie niet wat je van hem vraagt. Want als hij het doet blijft ze trekken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:54

Fry schreef:
Sorry hoor maar al is het paard levensgevaarlijk, zo leert hij het nooit.
ze geeft geen rust als hij het goed doet en dus snapt het beessie niet wat je van hem vraagt. Want als hij het doet blijft ze trekken...

Als hij het doet blijft ze trekken? Als het paard wat doet? Waar in dit filmpje vind je de reactie waar LP om vraagt?

Heb je de exacte tijdstippen binnen dit filmpje waarin jij vindt dat het paard doet wat hij vraagt? Dan ga ik nog even kijken of ik misschien iets gemist heb. Want in mijn ogen komt het paard absoluut niet met waar ze om vraagt.

En al is het paard levensgevaarlijk is dit niet geoorloofd? In een dergelijke situatie is in mijn ogen alles geoorloofd. En dan is dat wat je in dit filmpje ziet nog heel erg soft.

Ik ga hier niet nog eens 101 pagina's aan spenderen, aangezien dit topic snel op slot gaat en ik absoluut geen zin heb in nog een keer 100 pagina's vergelijkbare discussies. Lees alsjeblieft de voorgaande pagina's door. En heb je dan nog vragen, by alle means, stel ze persoonlijk en via PB. Ik ga me niet nog een keer in een discussie mengen, wat gezegd moet worden is gezegd en tot sommige mensen dring je toch niet door. Een nieuw topic gaat niets toevoegen. Je bent voor of je bent tegen. Ik ben doorgaans voor de gulden middenweg, maar in dit geval is hij er niet.

FryJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:43

Eerste 40 seconden
Het paard moet achteruit gaan, moet ik verder nog gaan dan die 40 sec? Als hij gaat, stopt het touwgetrek niet
0.09-0.13 paard gaat achteruit maar blijft touw bewegen
0.19 gaat stapje achteruit
0.28 gaat stapje achteruit
0.37 gaat stapje achteruit

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:53

Misschien kunnen we gewoon afsluiten dat er mensen zijn die heilig overtuigd zijn van de rechtvaardigheid van deze aanpak en mensen die dit nooit zouden toepassen op een paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:34

Fry schreef:
Eerste 40 seconden
Het paard moet achteruit gaan, moet ik verder nog gaan dan die 40 sec? Als hij gaat, stopt het touwgetrek niet
0.09-0.13 paard gaat achteruit maar blijft touw bewegen
0.19 gaat stapje achteruit
0.28 gaat stapje achteruit
0.37 gaat stapje achteruit

Linda Parelli is de vrouw die aanwijzingen geeft, en niet de man die in het begin van het filmpje de oefening uitvoert en het nog moet leren.
Als je Engels beheerst, hoor je op een gegeven moment ook de aanwijzing dat de man het paard even rust moet geven.
En ik zie heel veel stapjes opzij, geen stapjes naar achteren.
Dus ja, graag nog even verder bekijken, en als je dan de tijdstippen op het moment dat Linda met hem omgaat en hij reactie laat zien wilt noteren?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:35

Gini schreef:
Misschien kunnen we gewoon afsluiten dat er mensen zijn die heilig overtuigd zijn van de rechtvaardigheid van deze aanpak en mensen die dit nooit zouden toepassen op een paard.

Mooie afsluiting idd. Maar dan zou ik ergens wel willen dat de mensen die beslissing dat ze dit nooit op hun paard zouden toepassen wel begrijpen waarom dit wordt gedaan en die beslissing niet nemen op grond van emoties en een onderbuikgevoel.

FryJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:46

101 pagina's vind ik genoeg.
Ieder zijn eigen mening, en dat laat ik in zn waarde.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:03

Toch hier maar een reactie geplaatst, een wat ouder filmpje van Linda Parelli is weer actief op oa FB en bokt.

Het filmpje is in dit topic uitvoerig besproken en recent ook hier:
A problem with Parelli
[VNA] A problem with Parelli

Wat mij in veel commentaren in dit 101 pagina's tellende topic opvalt is dat het merendeel van de mensen het filmpje niet uitkijkt. Dat verteld mij heel veel over het gedrag van LP en de cursist. Alle mensen die nl gereageerd hebben zonder het filmpje uit te kijken hebben heel veel aversie tegen het getoonde gedrag.

Aan de andere kant wordt LP zwaar verdedigd, in mijn ogen onnodig.
LP en PP zijn professionals die veel geld vragen en hun methoden ongelooflijk goed in de picture weten te zetten (marketing). Dat tussen het oneindig vele mooie materiaal ook ander materiaal opduikt is gewoon. Probleem paarden (om dat woord te gebruiken) zijn nl realiteit. Dat het probleem meestal veroorzaakt is door ons mensen wordt te vaak vergeten.

Het filmpje laat zien dat LP de cursist te weinig begeleid waardoor de situatie verergerd. Op het moment dat ze de cursist het voor doet krijgt ze het paard in handen. de eerste 2 a 3 minuten gaat ze gewoon onhandig met het paard en de situatie om. Aan het eind krijgt LP wat ze van het paard wil.
Niet getoond wordt of de eigenaar met dit paard het ook krijgt en dat is waar het uiteindelijk om draait!

Voor mijn gevoel is het zo dat een methode of persoon die dit onderricht jouw sympathie moet hebben.
als je er niet in geloofd is het beter om iemand anders te zoeken.

In de topics werd ook naar Catwalk gerefereerd, een groot mooi springpaard dat door Pat tijdens een show wordt "beleerd". ook hier veel commentaar.

Nogmaals de essentie van veel dingen ligt in: (citaat)
"alle correcties die helaas bij paarden nodig zijn" maar dit is nooit de rechtvaardiging om geweld te gebruiken. Geweld is de oplossing voor de "violater" nooit voor het slachtoffer.
Het vinden van de juiste methode kan een nachtmerrie zijn.

geloof je in Pirelli ga je naar Pirelli, heb je geen goed gevoel zoek een ander!
soms heb je het geluk dat mensen je zelfs aanbieden om te helpen :), helaas heb ik niet het telefoon nummer van deze leuke paarden liefhebber :(

http://www.youtube.com/watch?v=BBw2xo16x28

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:07

Ik had het niet zo aangepakt als LP. Hij is onervaren, laat het paard eerst met een ervaren persoon leren wat er van hem verwacht wordt (en met een ervaren persoon bedoel ik iemand die exact op de juiste momenten de juiste signalen af kan geven).

Ben op zich geen parellifan, maar niet omdat het onvriendelijk is ofzo. Vind het maar commercieel gedoe :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:02

Ik vind het vooral zonde dat het opnieuw in de belangstelling staan van dit filmpje via Facebook zorgt voor meningen over Parelli die imo niet ok zijn als ze zijn gabaseerd op een link die niet meer representatief is...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:12

TurdusMerula schreef:
Ik vind het vooral zonde dat het opnieuw in de belangstelling staan van dit filmpje via Facebook zorgt voor meningen over Parelli die imo niet ok zijn als ze zijn gabaseerd op een link die niet meer representatief is...

Ha, onwillekeurig moet ik ineens denken aan filmpjes van Cesar Milan.. :=

Misschien wordt het tijd voor Parelli (-aanhang) om meer filmpjes te verspreiden met hoe het wél moet :)
Al blijf je houden dat het er soms niet vriendelijk uitziet, tja, dat hou je nu eenmaal als je met dieren werkt die je iets voor jou wilt laten doen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:31

Er staan ook genoeg prima filmpjes online...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:34

@BMHP: BIj "Pirelli" (de naaktkalenders)krijg ik toch andere associaties van dan bij "Parelli", hahaha....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 11-02-14 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:49

TurdusMerula schreef:
Er staan ook genoeg prima filmpjes online...

Als je ernaar op zoek gaat ja ;) Maar op de één of andere manier lopen de tegenstanders altijd tegen de slechte filmpjes aan. Of de mensen die er verder niks mee hebben.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:56

Logisch, zeker iets wat relatief klein is, zal altijd eerder opvallen. Bovendien blijft negatieve aandacht altijd beter hangen dan positieve...

Ik klets niks goed, maar ik vind het zonde.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:45

Zo zonde van m'n energie om me prutsmuts nog druk over te maken. Filmpje uit 1999

Gallop3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:39

ik heb parelli ervaring, dit is niet echt de bedoeling.. wat ik geleerd heb bij cursussen is dat als je je paard naar achter vraagt en hij doet 1 klein stapje je meteen moet belonen door het touw stil te houden. dit vind ik dan werkelijk nergens op slaan, het paard loopt naar achter hij gaat maar door voor hem is dat dus het teken dat hij iets anders moet den om te kijken wat hij wel moet doen maar er komt geen eind aan dat zwaaien met het touw..

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:52

Ik heb de hele dvdserie met deze cursus met deze cursisten. Wat je niet terug ziet in de film, is dat dit het lastigste paard van de cursus was, op alle manieren NIET de aandacht wilde geven aan waar het moest zijn. Ik was het desondanks, en ondanks dat ik een fan ben van parelli, niet eens met de manier waarop Linda dit aanpakte. Ik had er ook echt moeite mee. Ik denk eerlijk gezegd ook echt dat Pat het anders had aangepakt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:04

Jippie, topic loopt weer........
Ik heb al heel veel eerder hier gereageerd, heel veel uitleg gedaan over mijn persoonlijke ervaringen.. wat ik wel nog wil zeggen is het volgende :

Mijn zogenaamde LBI pony die liever niks wilde dan wel zit tegenwoordig ENORM goed in zijn vel en wil heel erg veel, regelmatig beetje teveel.. Ik kan hem nu een LBE noemen, alleen slaat hij er een beetje in door :+ (is dus niet alleen iets voor mensen :P ) waardoor ik nu met andere dingen moet dealen dan ervoor, hij laat bewegingen zien waarvan ik nooit had gedacht dat hij wist hoe het werkte 8-)

Mijn andere pony, blinde RBI, begint ook meer en meer zelfzeker te worden, begint zich ook meer en meer LBE te gedragen, helemaal als er een touwtje aanhangt want dan is hij veilig (ik let op hem) en gaat hij gerust met mij wandelen ( of probeert dit toch, ik heb ondertussen verschillende handige technieken ;) ). Ik heb er dit weekend zelfs op gezeten.. de laatste keer dat ik dat probeerde was zonder mij verdiept te hebben in Parelli (of niet voldoende in ieder geval, vond het allemaal maar niks, commercieel gedoe, bah ) en dat is me echt niet goed bevallen... Nu was het allemaal anders ... heel erg anders....

Zou ik dit zonder Parelli bereikt hebben? Misschien, maar ik zou niet weten hoe het kwam, hoe ik het moest plaatsen en hoe ik ermee om moest gaan.. En alleen daarvoor al is Parelli waardevol, maar dan moet je wel verder kijken dan de 7 games en oefeningetjes en filmpjes waarin het niet zo hemels eraan toe gaat... Als er filmpjes gemaakt waren van bepaalde momenten met, vooral, mijn blinde paard (maar de andere net zo hard) dan was ik waarschijnlijk voor velen ook een mishandelaar ( aangezien met een touw zwiepen al als serieuze mishandeling gezien wordt.. ). Gelukkig denken beide pony's daar anders over :) En neen, ze doen het niet uit angst, anders zouden ze niet blijven proberen om toch net wat anders te doen dan hetgeen ik wil :P