Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:39

Ik snap het Lachen

Voor veel paarden zou het dus veel fijner zijn, maar de jouwe wil gewoon Spartaans leven, begrijp ik ROFL
Subliem beest.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:42

Maar wat is er nou zo Spartaans aan een leven buiten? Zo koud is het in Holland niet, hoor. Hij krijgt goed te eten, krijgt alle zorg, liefde en aandacht...... Ik kan echt niets verzinnen wat nou zo hard is aan buiten leven. Het is meer droog dan dat het regent.......
Nu schijnt de zon hier en ik zit thuis, maar ik weet dat hij lekker staat te genieten op het land....... En niet 10 rondjes staat te draaien op stal, omdat hij honger heeft of liever naar buiten wil.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:48

Ik heb trouwens wel aan 1 zijde prikkeldraad, maar ja wat wil je met een pony die schijt heeft aan schrikdraad Haha! (wandelpad ligt 2 meter van de wei af en de weg is zeer dichtbij).
Zit overigens wel schrikdraad langs zodat ze er niet te dichtbij komen én is goed prikkeldraad (goed afgesteld, regelmatige controle op zwakke punten).

Spartaans buiten? nee, nou... voor sommige paarden Haha! voor mijn pony is het nu niet geschikt. Niet vanwege de kou oid, maar puur de nattigheid. Als hij niet zo vreemd was, mocht hij ook lekker 'spartaans' leven! Stuk gezonder! Lachen

Ik heb liever de kou! Lekker vriezen, want dan zijn de weilanden mooi hard en dan wil meneer wél lekker naar buiten! Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:54

Tegen de extreme nattigheid vanuit de lucht, heeft Sam een regendeken. Op de grond is wat lastiger. Een stuk opgehoogd zand en that's it. Verder kan hij het natuurgebied in voor drogere stukken, maar het gekke is dat ze dat in de winter vaak niet doen. Nu begint het wel weer, teken dat het echt lente wordt!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:58

Ik moet wel lachen om jullie Haha!

Vooral om het paard van Welshcobfan.
De discussie is wel weer vriendelijk geworden, zeg Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:59

Wil ook helemaal geen ruzie, hoor. Knipoog
We willen allemaal het beste voor onze paarden, toch?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:12

Yamcha schreef:

Ik denk dat de mensen in dit forum erg bezig zijn met de gezondheid en het welzijn van hun paard. Dan kan ik allleen maar achter die personen staan. (alleen niet wanneer de mensen achter 1 methode staan en niet open staan voor andere Knipoog )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 21:15

pmarena schreef:
Lusitana : bedoel je echt mij , of bedoel je Nadya Knipoog

Ja, sorry, Bloos even terug gelezen en ik reageerde dus op Nadya.
Maar goed het onderwerp is belangrijker dan de naam.

En ja, zo'n oud Shetje, daar heb ik dus ook moeite mee, dat heb ik al eerder genoemd. Ik ben tegen "met pensioen" sturen, omdat betekent dat ze zo goed als vergeten worden. Er is nl ook nog een behoefte die gecreëerd is door de mens: aandacht, en iets te doen, voor het gevoel van eigenwaarde. En ook ben ik tegen het in leven houden van een paard dat duidelijk niet meer beter wordt, alleen omdat de eigenaar het niet kan missen. Met Branca is het bv ook kantje boord geweest, maar de dierenarts verzekerde me dat alle functies (lever, nieren, hart, longen) verder nog goed waren en dat er geen reden was waarom ze niet weer gewoon op gewicht zou komen na de behandeling van de bloedarmoede en kies. Wat dus ook gelukt is. Ze moest daarvoor bv ook onder dek omdat ze geen vet had om zich warm te houden, en ik wilde natuurlijk ook niet dat ze energie (voeding) zou verspillen aan rillen....Nou ja, we zijn nu maanden verder en ze ziet er weer normaal uit.
Maar een paardje dat bv chronisch kreupel is door artrose ofzo, wordt echt niet beter, alleen slechter, en lijdt extra met kou en nattigheid.
Wij kunnen genadig zijn voor onze dieren. Ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat we eutaniseren. (Ben trouwens ook niet tegen slacht).

Meer heb ik zo gauw niet onthouden van wat er voorbij is gekomen.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:23

Maar met pensioen sturen betekend toch niet autoamtisch dat het paard vergeten wordt? Ik ken genoeg oude paardjes waar niet meer op gereden word maar waar wel lekker mee geknuffled/gewandeld wordt en dergelijke.
Ik ben het met je eens over euthanasie; een dier dat pijn heeft moet gewoon ingeslapen worden, dat is het beste voor hem.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:23

Nou, ik geloof niet dat de eigenaar het beestje in leven houdt, omdat ze het niet kunnen missen, hoor. Meer uit 'gemakzucht' is het, vrees ik..... Verdrietig

Ik heb vorig jaar voorzichtig met de staleigenaren gepraat over dit beestje, omdat ze er nog jonge kinderen op zetten. En dat vond ik echt niet meer kunnen. Het is dat ik hier geen foto van andermans paard neer wil zetten, maar ik denk dat jullie erg zouden schrikken..... Ik had niet gedacht dat het diertje de winter nog zou redden, maar ja hoor, ze flikt het ook nog.
Ik geef haar dagelijks wat aandacht, ga bij haar zitten en voer haar mijn eigen voer en breng haar speciaal wat ruwvoer (omdat ze niet meer bij de rest komt eten). Niemand die daar aan denkt, want ze weten het wel dat ze niet meer mee-eet.
Het breekt mijn hart en ik hoop dat ze snel heen gaat. Zou veel fijner voor haar zijn. Maar ja.....

Als ik het geld en de ruimte had, had ze zo bij mij op pensioen mogen komen. En dan had ze alle liefde en aandacht van de wereld gehad. Maar ja, ze is niet van mij, ik kan helaas niet meer voor dit pony'tje doen. Kan alleen maar mijn best doen haar bij te voeren, wat liefde te geven en de eigenaren vertellen wat ik zie (weliswaar op een rustige manier, want ruzie kan ik me niet permitteren).

Ik zou dit diertje zelf laten inslapen, niet meer mee gaan sjouwen naar een slachthuis e.d.
Maar ja, zoals ik al zei, ze is niet van mij.....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 21:29

Nadya schreef:
Yamcha, mijn paard heeft heel duidelijk aangegeven liever in de regen en de (gedeeltelijke) blub te staan i.p.v. op stal. Dat heb ik de laatste maanden wel moeten inzien. Zijn hoeven droogden zelfs uit op stal (mijn paard doet het het beste op natte grond). Heb ik dan zo'n enorm bijzonder paard qua behoeftes? Knipoog

We moeten niet vergeten dat sommige paarden van nature bospaarden waren, van zompige bodem zeg maar, daar vallen koudbloeden en de zware ponies wel onder, en dat ander paarden steppe/woestijndieren waren, dan hebben we het over de volbloeds. De daarvan afgeleidde warmbloed en ponies kan dus kwaliteiten hebben van beide. Elk heeft aangepaste hoeven naar de omgeving waar ze van kwamen. Tegenwoordig hebben we natuurlijk te maken met een enorme mixing van rassen en dus ook heel veel soorten hoeven.
Voor die verschillende hoeven hebben we dus ook de verschillende producten uitgevonden, voor als ze niet op hun favo bodem kunnen leven. Knipoog
Overigens zijn er heel veel factoren die zorgen voor gezonde hoeven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:33

Het voer van onze stalling, de bodembedekking en het stilstaan op stal waren in elk geval niet bevorderlijk voor de gezondheid van de hoeven van Sam. Knipoog
Maar goed, ze beginnen nu weer gezonder te worden Lachen . Interessant om te zien wat zo'n relatief korte periode doet met de hoeven van je paard.......

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 21:38

LauraMc schreef:
Maar met pensioen sturen betekend toch niet autoamtisch dat het paard vergeten wordt? Ik ken genoeg oude paardjes waar niet meer op gereden word maar waar wel lekker mee geknuffled/gewandeld wordt en dergelijke.
Ik ben het met je eens over euthanasie; een dier dat pijn heeft moet gewoon ingeslapen worden, dat is het beste voor hem.

Als een paard met pensioen gaat omdat hij niet meer bereden kan worden, heb je over het algemeen te maken met een paard met pijn. Waarom laat je die dan leven? En als er geen pijn is, waarom rijdt je er dan niet meer op? Verward Hoge leeftijd is geen contra indicatie voor rijden.
En ja, natuurlijk is het prima als je wandelt e.d., maar dat noem ik zelf niet met pensioen sturen. Dat is dus even een verschil met hoe je met het begrip om gaat. Ik begrijp dat daar verwarring over kan zijn, maar duidelijk is wel dat ik bedoel als je niet meer voldoet aan de door de mens gecreëerde behoeftes en het paard aan zijn lot over laat. Zo'n paardje heeft niks aan buiten staan te staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:02

nou dan moet ik mijn fries en shet zeker ook laten inslapen?
Mijn fries is 14 en daar heb ik al 8 jaar niet meer opgezeten,gewoon door omstandigheden,geen bak,verhuisd,maar hij word iedere dag geborsteld ,s'avonds op stal enzo,maar ik gewoon heel veel plezier in het verzorgen...maar ik denk dat ik je verkeerd begrijp.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 22:09

Ik zeg niet dat je paarden zomaar in moet laten slapen.
Paarden die niet meer beter worden en pijn hebben in laten slapen,
en paarden die niet gebruikt worden niet aan hun lot over laten
(de wei insturen en er niet meer naar omkijken). Twee verschillenden dingen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:11

ben ik met je eens,ik dacht al dat ik je niet goed begreep....sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:12

superwoman schreef:
Yamcha schreef:

Ik denk dat de mensen in dit forum erg bezig zijn met de gezondheid en het welzijn van hun paard. Dan kan ik allleen maar achter die personen staan. (alleen niet wanneer de mensen achter 1 methode staan en niet open staan voor andere Knipoog )

Ik sta totaal achter het bezig zijn met de gezondheid en het welzijn van paarden Lachen
En DAT is imo precies war het om draait. Dan is de natural/normal discussie niet relevant...
Overigens ben ik geen van beide, ik heb te weinig principes om een echte "natural" te zijn, en geen van de mensen die mij kennen vinden mij normaal Haha!
Nadya schreef:
Wil ook helemaal geen ruzie, hoor. Knipoog
We willen allemaal het beste voor onze paarden, toch?

Idd Ja
Dat is ook waar het om gaat Lachen
Lusitana schreef:
Ik zeg niet dat je paarden zomaar in moet laten slapen.
Paarden die niet meer beter worden en pijn hebben in laten slapen,
en paarden die niet gebruikt worden niet aan hun lot over laten
(de wei insturen en er niet meer naar omkijken). Twee verschillenden dingen.

Eens.
Ik geloof ook niet dat het goed is een dier te laten lijden omdat wij ze niet kunnen missen, ik geloof niet dat je daarin als mens egoïstisch mag zijn.
Zij hebben hun hele leven voor ons gewerkt, ons alles gegeven wat ze hadden, zonder ook maar 1 moment egoïstisch te zijn. Genoeg reden om ieder dier een waardig en vredig einde te geven.

We hebben er voor gekozen om dieren te houden, en dus zijn we verantwoordelijk over ze. Het lijkt me dat we ze ethisch verplicht zijn om in alle dingen die verantwoordelijkheid heel serieus te nemen.

Maar nu een ander ding (ik weet helemaal niet of we nog on-topic zijn, maar ik vind het een fijne discussie): Operaties.
Ik kan me voorstellen dat je bij een jong paard operaties zou laten doen, die je bij een ouder paard niet meer zou laten doen (om de revalidatieperiode, of narcose-risico's).
Maar: zou je ook een ouder paard laten inslapen (of naar de slager brengen) als hij/zij een ongeneeslijke ziekte heeft?

Stom voorbeeld (of mss niet zo stom) mijn hond heeft artrose. Zoals iedereen weet, is dat niet te genezen. Ik heb er voor gekozen om hem geen dure behandelingen te laten ondergaan. Medicijnen zijn imo wel een mogelijkheid.
Hij heeft nu af en toe pijn, maar: hij WIL zo graag. Hij geniet nog zo van het leven. Hij is een levensgenieter pur sang. Ook al heeft hij pijn.
Ik heb besloten hem te laten inslapen wanneer de pijn te erg wordt, en ik houd mijn hart vast, omdat ik weet dat die dag komt. Maar ik weet dat mijn hart zal breken wanneer hij blij is dat hij mee mag met de auto...
Maar het alternatief wil ik hem niet aandoen. Hij is té levenslustig om het af te laten takelen. Hij houdt te veel van spelen en ik wil dat hij dat tot het laatst aan toe kan...

Ik heb vrede met mij eigen beslissing, en toch doet hij mij pijn, al geloof ik dat het het eerlijkst is naar hem toe...

Hoe denken jullie daarover?
En dan bedoel ik euthanasie in het algemeen, niet mijn situatie.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:56

Het is eigenlijk een voorrecht dat wij het leven van onze dieren in handen hebben. Dieren die dag in dag uit pijn lijden mogen van mij een spuitje krijgen. Als de kwaliteit uit het leven is, mag het leven van mij weg genomen worden. Ik vind het zelfs jammer dat euthanasie bij mensen nog zo'n taboe is.

Ik ben minder fan van slachten. Hoewel dat vaak sneller gebeurt dan een spuitje. Met een spuitje wil het nog wel eens lang duren of kunnen ze gaan vechten tegen de dood. Het nadeel van slachten vind ik ook dat je je paard, dat verrekt van de pijn, nog naar het slachthuis moet vervoeren. Dat zou ik niet kunnen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 00:09

In "pensioen" geloof ik niet bij paarden, wel in aangepast werk. Ik ben er vrij zeker van dat ik ooit de beslissing zal moeten nemen voor mijn merrie wanneer het tijd is om te hemelen. Als paarden de 15 halen, vallen ze meestal niet meer vanzelf om, dan moet meestal de baas op enig moment kiezen.
Wat mij betreft moet een paard kwaliteit van leven kunnen hebben en wat dat is, zal per paard verschillend zijn. Voor mijn merrie betekent kwaliteit van leven "dingen DOEN", haar lijf gebruiken, met regelmaat (bij voorkeur enkele keren per week) buitenritten maken, etc. Als zij nu iets krijgt waarvoor ze bijvoorbeeld een half jaar op stal zou moeten blijven, denk ik niet dat ik dat doe, ook een koliekoperatie zou ik waarschijnlijk niet meer doen. Ze is nu 21 en topfit, ik verwacht dat ze nog best richting 30 zal gaan, hopelijk in goede gezondheid, want dan kan ze doen wat ze leuk vindt: bewegen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:41

Yamcha, als jij zeker weet dat jouw hond nog enig geluk uit het leven haalt en niet vergaat van de pijn, lijkt het mij een prima beslissing. Maar het is moeilijk te beoordelen vanachter een laptop. Wat zegt je DA hierover? Sterkte ermee, he, want afscheid van je geliefde huisdier nemen is heel zwaar, ja.... Ach gut

Verder vind ik ook dat euthanasie mogelijk moet zijn voor dieren en mensen met ondraaglijke pijnen of hele nare ziektes die toch uitzichtloos zijn. Waarom zo laten lijden? Daar zie ik ook het nut niet van in. Ik heb twee jaar geleden euthanasie van dichtbij meegemaakt bij een vriendin van me. Dat was heel mooi (en heel triest natuurlijk). Ze heeft het moment zelf gekozen om te gaan......
En natuurlijk heb ik in het leven meerdere dieren (paarden/konijnen/kat) meegemaakt die ingeslapen zijn. En Dani, ik heb zelf nog nooit een paard zien vechten, hoor. Dat is gewoon een kwestie van een goede verdoving geven van tevoren. Bij een operatie gaan ze toch ook niet vechten? Dan doe je als DA toch iets fout, denk ik, als dat wel gebeurt.

Ik heb op zich niets tegen de slacht (mits het maar snel en netjes gebeurt), maar ik zou mijn paard liever thuis in laten slapen. Er is ook een manier om de slager aan huis te laten komen trouwens. Maar goed, ik moet er niet aan denken, want het zou mijn hart breken. Hoop dat dat moment nog heel lang duurt...... En dat geldt net zo goed voor mijn twee katten, waar ik ook stapelgek op ben. Eentje heeft twee zware hartafwijkingen en kan dus niet naar buiten. Gelukkig is ze heel tevreden met een binnenleven en merk je weinig aan haar (ze is wel heel snel moe). Ze wordt bijna 4, iets wat ze haar niet bepaald gaven toen ze het ontdekten op de leeftijd van 3 maanden. Lachen

Mijn vriendin heeft een 36-jarig paard wat overdag buiten loopt en 's avonds op stal staat, in de zomer loopt ze 24/7 buiten. Ze rijdt er 1 a 2x in de week nog op, half uurtje per keer. En ze rijdt nog mee in een beginnerslesje. Verder doet ze niets meer, al zie ik haar nog wel eens rennen door het land. Dat kan ze nog.
Ze ziet er stukken beter uit als het 30+ Shetje, wat fulltime buiten staat en haar hele leven is afgeragd door leskinderen. Verdrietig

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:43

Yamcha, zoals met jouw hond. Er zijn ook zat mensen die dagelijks moeten leven met veel (lichamelijke) pijn, maar toch vrolijk in het leven staan en er zeker niet uit willen stappen.

Ik weet dat het ook bij dieren te zien is, wanneer ze niet meer willen. Ik heb iig een zeer aangrijpend verhaal gelezen van een bokker. Paard gered uit zeer slechte omstandigheden. Ze wou het paard op knappen en hij zou mogen leven als hij geen pijn zou hebben.(rijden was geen optie) Na een lange periode op het land met nieuwe vrienden, bleef het vooruitzicht dat de pijn nooit over zou gaan. Ze heeft toen besloten om het paard in te laten slapen. Paard heeft er keihard tegen gevochten en ze besefte dat het paard nu veel minder pijn had, dan in heel z'n leven ervoor. Hij was gelukkig. Ze vind zelf dat ze een vreselijke fout heeft gemaakt. Krijg weer tranen in m'n ogen Verdrietig

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:52

Nadya schreef:
En Dani, ik heb zelf nog nooit een paard zien vechten, hoor. Dat is gewoon een kwestie van een goede verdoving geven van tevoren. Bij een operatie gaan ze toch ook niet vechten? Dan doe je als DA toch iets fout, denk ik, als dat wel gebeurt.

Inderdaad, als een paard gaat vechten is de DA te zuinig geweest met de dosering. Een DA die dat soort foutjes maakt is bij mij niet meer welkom, nooit meer. Als er één methode is die zacht kan zijn, dan is het deze, maar dan wel goed uitgevoerd. Laten slachten heeft wat mij betreft het grote bezwaar dat je dan met een ziek/kreupel paard moet gaan sjouwen, dat wil ik het paard niet aandoen, ofschoon de kogel heel snel werkt. Nee hoor, gewoon thuis laten inslapen heeft absoluut mijn voorkeur, dat is ook voor de achterblijvers beter te verwerken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:03

Ja, Waratje, zo zie ik het ook, hoor. Mijn paard zou zo gestresst zijn als hij ineens een trailer in zou moeten, wat al bijna nooit gebeurt. En ga je ergens heen, dan trekt hij wel weer bij, maar om hem zo naar 'de dood' te brengen, nou, nee......
Ik zou het niet kunnen. En niet willen. Ik zou hem dat nooit aan willen doen.
Komt dat moment, dan gewoon thuis in zijn eigen omgeving. Ook wat fijner voor mezelf trouwens.
Al hoewel, ''fijner''...... Echt, ik moet er niet aan denken om hem kwijt te raken Verdrietig . Maar goed, hij is net 4, dus dan ga je daar nog niet van uit...... Maar het leven is betrekkelijk natuurlijk. Scheve mond

Superwoman, wat een afschuwelijk verhaal, zeg...... Verdrietig

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:03

Nadya schreef:
En Dani, ik heb zelf nog nooit een paard zien vechten, hoor. Dat is gewoon een kwestie van een goede verdoving geven van tevoren. Bij een operatie gaan ze toch ook niet vechten? Dan doe je als DA toch iets fout, denk ik, als dat wel gebeurt.

Ik ook niet hoor, gelukkig niet. Maar die verhalen zijn er wel. Zie bovenstaand verhaal van superwoman bv.
Maar misschien schrikken mensen wel gewoon van de laatste stuiptrekkingen ofzo. Ik weet het niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:05

Dani62 schreef:
Ik ook niet hoor, gelukkig niet. Maar die verhalen zijn er wel. Zie bovenstaand verhaal van superwoman bv.
Maar misschien schrikken mensen wel gewoon van de laatste stuiptrekkingen ofzo. Ik weet het niet.

Nou, er zit wel een verschil in stuiptrekkingen of vechten, lijkt mij......
Ik ken een aantal paarden die op stal ingeslapen zijn en die hebben niet gevochten, hoor. Ging juist heel snel en vredig....
Hier op bokt lees ik altijd drama's, vaak niet eens uit eerste hand. Knipoog

En natuurlijk kan er iets fout gaan, maar als je DA de juiste dosering geeft, gaat het echt niet zomaar verkeerd.