Naturals vaak caploos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Re: Naturals vaak caploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:02

Nee, juist de reden dat iemand GEEN cap draagt, daar ben ik benieuwd naar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:05

Bonita_Bon schreef:

Waarom? Om vervolgens te zeggen dat het onverantwoordelijk of naïef is? Knipoog
Op de vorige 10 pagina's hebben diverse mensen al aangegeven waarom ze geen cap dragen. Wat wil je nog meer horen?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:09

Oo oooo oooo wat een gezelligheid hier.... zelfs naturals kunnen op zijn "bokt's" reageren blijkbaar Clown

Ik rij altijd met cap... ik heb een doodbraaf paard, die ik echt door en door ken... en toch kan er zomaar opeens vanuit het niets iets gebeuren waardoor je blij met je cap bent Tong uitsteken ik bedoel ik heb mijn beest zelf 9 jaar geleden ingereden en ik ben er pas 2 keer afgekieperd... en dat kwam dus niet door het paard! Maar door mijn medeweg-gebruikers...

In situatie 1 liep er een hond los, de mensen namen braaf hun hond aan de lijn... maar ik was nog geen 5 meter verder of de hond was al weer los... en viel dus mijn paard aan... ik was niet bedacht op die aanval en paard maakte een manouvre om de hond te ontwijken... resultaat -> Lau lag modder te happen...

In situatie 2... was er een mega grote tractor... en nee Neon is daar normaal gezien absoluut niet bang voor... het werd dit keer dus wel een probleem omdat die idioot super hard op ons afgereden kwam met een of ander landbewerk aanhang wagen met allerlei rinkelende en zonlichtreflecterende zilveren troep eraan... en dan ook nog even super kort langs ons reed... resultaat Lau lag wederom zand te happen...

Daarnaast is zo'n cap ding ook echt handig voor takjes Tong uitsteken als je te lui bent om te bukken...

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:11

Bonita_Bon schreef:

lekker de wind door je haar?..... Clown

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:13

Morrie schreef:
ik rij zonder cap, als ik denk dat ik een cap nodig zou hebben, stap ik niet op mijn paard, dan werk ik op de grond tot hij zo leftbraind is dat ik geen cap nodig zal hebben.
Ik zorg ook dat ik op de grond sta voordat mijn paard evt. rightbraind zal worden.
Ik heb geleerd mijn paard te lezen".

Op een ander paard dat de mijne zal ik dan ook nooit en te nimmer stappen, tenzij ik maandenlang de tijd krijg om grondwerk te doen en hem op die manier door en door te leren kennen

Stel dat je paard struikelt, kan hij niks aan doen maar knal jij misschein met je kop op een paaltje! Hoe goed je hem ook kent, het hoeft zijn bedoeling niet eens te zijn, als hij struikelt ben jij misschien de pineut. Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:14

Bonita_Bon schreef:

de tijd dat ik m niet droeg ..
zag het gevaar niet , kende mijn paard goed , voelde me heer en meester te paard
geen drukke(verkeer ed) onveilige omgeving , zand strand duinen polder miss stukje dorp maar nooit veel of lang
had alleen mijzelf om me druk om te maken (geen kind )
viel nooit en als ik viel wisten we hoe , vallessen gevolgd maar kon ook zo va het paard af er naast staan voor het gevl dat ,lekker de wind dor je haar in vliegende rengelop , heeeerlijk Haha!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:23

De tijd dat ik hem niet droeg...

Gemakzucht
Stukje ijdelheid (geen zin in een champignonnenkop)
Misschien ook ergens een klein beetje een statement om geen cap te dragen
Verder precies wat Nickyu ook al aangaf.

Echter er zal ondanks alle risico-analyses altijd de factor onvoorzien blijven bestaan, die niets te maken heeft met je vertrouwen in je paard, de band of het wel of niet gefaald hebben in de africhting. Die factor is voor mij (hoe klein ook) reden om wel een cap te dragen, anderen vinden deze factor aanvaarbaar klein en dragen dus geen cap. Hun goed recht. Maar de mogelijke gevolgen van de factor onvoorzien zijn voor mij persoonlijk te groot om naast me neer te leggen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:25

De wetenschappelijk onderbouwde relativiveiligheidstheorie kan een reden om soms geen beschermende kleding te dragen.
Deze ´wetmatigheid´ is dat ruiters zich risicovoller gedragen met beschermende kleding en dit per saldo een hoger risico op letselschade op kan leveren.

Verder is beschermende kleding wel degelijk belemmerend.
Zelfs een relatief lichte helm is toch significant extra gewicht op een plek waar een ruiter er het meeste last van heeft: is dus niet zonder ´prijs´.
Zelfs de best geventileerde helm leidt tot een warmer hoofd dan een goede pet/hoed of haardos. Wederom een ´prijs´.
De ruiterhelmen zijn niet láng allemaal goed en geen van allen ideaal mbt bescherming: ik heb nota bene een fíetshelm moeten kopen voor gezichtsbescherming!

Ik vind het overigens erg humoristisch dat de helm een politiek correct heet hangrijzer is terwijl er inhoudelijk geen verchil in argumentatie is ten opzichte van andere beschermende kleding of -maatregelen zoals schoenen met stalen neus, een bp, bp met klapzak of extra reflectoren in het verkeer.
Ik begrijp werkelijk niet waarom zoveel ruiters zich druk menen te moeten maken over de keuzes van een ánder. Daar is geen beter/slechter aan.

Wettelijk is beschermende kleding niet verplicht en verlichting wel. De rest is.... persoonlijke vrijheid. Dat is een groot goed en al met uitsterven bedreigd in Nederland-betuttelland. Zet op, trek aan wat je wil maar bemoei je niet met een ander en pik geen bemoeizucht.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:31

katjamanny schreef:
Stel dat je paard struikelt, kan hij niks aan doen maar knal jij misschein met je kop op een paaltje! Hoe goed je hem ook kent, het hoeft zijn bedoeling niet eens te zijn, als hij struikelt ben jij misschien de pineut. Haha!

Stel dat met helm en bp op een hekje klapt en je nek breekt. Als de hemel naar beneden komt zijn we allemaal dood....

Met beschermende kleding paard rijden is risicovoller dan geen paard rijden. Paardrijden op zich houdt risicos in net als het op een keukentrappetje klimmen.
Als beschermende kleding een reden is om wel te durven rijden, dan leidt beschermende kleding in dat geval tot een grotere kans op letstelschade.
Idem wel/niet in galop, wel/niet springen, wel/niet buitenrijden etcetera.

Een helm kan zwart zijn, kan wit zijn. Het gebruik ervan is dat niet. Het is doorgaans grijs.

hc

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:13

Volgens mij ben jij degene die zich hier het drukste maakt. Ik heb nog niemand horen zeggen dat HC een cap moet dragen, en persoonlijk zal mij dat ook een grote worst wezen. Wind je niet zo op man.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:20

denk niet (is het in ieder geval bij mij niet ) een kwestie van niet durven rijden zonder beschermende kleding
vind dat ook een wat rare uitspraak van iemand die anderen er op wijst dat ze geen mening mogen hebben

het is een risico annalyse ..kan is erg klein maar als het gebeurd
ben ik dan beter af met of zonder helm

ijzeren neuzen -> slechte ervaringen mee bij paarden

met een cap is net zo simpel als met of korfjes of gladdeschoenen en beugels of zonder beugels
net zo simpel als comfortabel zittende kleding

betekend niet dat ik nog nooit in een minijurk met naaldhakken opgestapt ben
of zoals ik meestal doe , met de broek die als 1e mijn kast uitviel ..
ook op dat moment was het een bewuste keuze

de reden dat ik niet met een body protector rij is dat ik met bodyprotector meer kans heb om te vallen , minder lekker / makkelijk kan bewegen en dus ook minder de hulpen aan mijn paard kan doorgeven en niet nromaal draaiend vallen kan , met alle gevolgen van dien.. de voordelen van een bp wegen bij mij dus niet op tegen de nadelen ..

daarbij in regen of slecht weer rij ik dus idd met een hoop fluoriserend spul
met een zwart paard donkergekleed heb je dan een grotere kans optijd gezien te worden
uit ervaring , het werkt Vork en vind het heel erg prettig dat automobilisten en boeren op afstand al zie dat ik daar rij ipv op het laatste moment

nogmaals alles voor een ieder zijn eigen keuze en wens

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:28

Morrie schreef:
ik rij zonder cap, als ik denk dat ik een cap nodig zou hebben, stap ik niet op mijn paard, dan werk ik op de grond tot hij zo leftbraind is dat ik geen cap nodig zal hebben.
Ik zorg ook dat ik op de grond sta voordat mijn paard evt. rightbraind zal worden.
Ik heb geleerd mijn paard te lezen".

En daar gaat het nou juist niet om... Je kan ook aangereden worden door iemand anders als je buitenrijdt. En je kan ook wel eens onverwacht een tak tegenkomen. Wat jij zegt is net zoiets als autorijden zonder gordel omdat 'je toch voorzichtig tijdt' Jij misschien wel, maar je bent niet alleen op de wereld.

Daarnaast is het inzicht van mensen in of het rijden op hun paard veilig of niet is, verdomd klein... Mensen zijn zeer slecht in kansen schatten...

Ik rij tegenwoordig altijd met cap trouwens. Kleine moeite, groot plezier..
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 28-09-07 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:31

ik draag er meestal geen omdat geen enkele cap past op mijn hoofd, ze drukken allemaal wel ergens... Ik heb er wel eentje in mijn maat, maar als ik uren wil gaan wandelen krijg ik er vroeg of laat toch schele hoofdpijn van!

Maar, ik probeer hem wel op te zetten als ik bv ga springen of niet te lang ga rijden...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:18

nickyu schreef:
met een zwart paard donkergekleed heb je dan een grotere kans optijd gezien te worden

Daar is heel veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en dit is niet helemaal correct.
Zichtbaar zijn en gezien worden zijn wat anders en wáárgenomen worden helemáál.
Verlichting en reflectiemateriaal is heel snel verwarrend en heeft dan een negatief effect omdat de bestuurder te laat reageert.
Op de juiste plaatsen en met mate toegepast is zichtbaarheidsspul het meest effectief.
Blijft dat ´goede zichtbaarheid´ een misleidend zekerheidsgevoel geeft want je bent voor de volle 100% afhankelijk van de waarneming door een ander.
Je kan beter uitkijken, opzij gaan, wat-dan-ook. Ook dit is weer regelrecht vergelijkbaar met het hete helmhangijzer - voorkomen is beter dan beschermen.

hc

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:30

Inderdaad HC, niet op je paard gaan zitten is een stuk veiliger. Maar als je het dan toch doet, kunnen een paar dingen je helpen om het veiliger te maken...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:00

Huertecilla schreef:
nickyu schreef:

Daar is heel veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en dit is niet helemaal correct.
Zichtbaar zijn en gezien worden zijn wat anders en wáárgenomen worden helemáál.
Verlichting en reflectiemateriaal is heel snel verwarrend en heeft dan een negatief effect omdat de bestuurder te laat reageert.
Op de juiste plaatsen en met mate toegepast is zichtbaarheidsspul het meest effectief.
Blijft dat ´goede zichtbaarheid´ een misleidend zekerheidsgevoel geeft want je bent voor de volle 100% afhankelijk van de waarneming door een ander.
Je kan beter uitkijken, opzij gaan, wat-dan-ook. Ook dit is weer regelrecht vergelijkbaar met het hete helmhangijzer - voorkomen is beter dan beschermen.

hc

zoals ik al eerder schreef merk ik het verschil
vind het erg prettig dat ONDANKS DAT JE UITERAARD ZELF UITKIJKT zucht
je kan nooit van een ander uitgaan altijd zelf anticiperen , zoals ook op de fiets in de auto lopend ..
stel je voor dat er iemand is die en en doet (kweet het erg moeilijk te bevatten ..)
de andere weggebruikers je iig zien of ze nu direct doorhebben dat het een paard is of niet zal me an me dikke reet roesten ,..zolang ze maar zien dat er 'iets" loopt/rijd uberhaubt is
wij in fluor geeft een veel betere algemene reactie dan wij zonder fluor (mensen schrikken zich de touw nogwattes als ze ineens in het donker naast zich een paard zien al is die uit de weg ..enig idee tot wat voor een reacties dat kan leiden ? kan je vertellen ..geen positieve alles tussen pal op de rem uit schrik op de claxon drukken of erger in de sloot sturen )

zoals HC het omschrijft is er geen tussen weg tussen uberoverbeveiligt ondekend de weg op
of alles doend zonder natedenken of je bed nooit meer uit komen

stel je vor dat mensen zomaar een auto gordel omdoen
niet omdat ze anders geen auto durven te rijden maar voor het geval dat
en heeeeel misschien doen mensen dat ook wel met andere veiligheids zaken

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:01

Afgod Nickyu

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:39

De discussie wordt steeds leuker, ik reed met mijn haflinger altijd met volledige verlichting, maatje mini shet heb ik nog niet gevonden dus dan heb ik alleen lichtgevend materiaal om en wat denk je dan halen fietsers rechts in, maar ja daar liep een pony.

Ik denk altijd aan de veiligheid van mij en mijn medeweggebruikers. Dus verlichting voor mij en de ander, cap voor mij. Als ik auto rij zorg ik dat mijn materiaal in orde is, dus als ik paardrij ook en voor mij hoort daarbij een deugdelijk harnachement aangepast aan de omstandigheden (zoals verlichting in het donker) maar ook bescherming indien zinvol (zoals mijn cap).

HC heeft gelijk dat ik me veiliger voel met cap en daardoor meer durf op mijn paard, maar dat wil niet zeggen dat ik hierdoor sneller val, nee ik weet na een grondige risicoanalyse dat de kans om te vallen heel klein is (2 keer in 14 jaar). Maar als ik val dan liever met cap, dus zonder cap wordt er alleen maar gestapt en laat ik er nu net twee keer van afgevallen zijn zonder cap, dus vanuit stap. Mijn paard is eigenlijk heel erg braaf, maar iets zeer onverwachts dat mij en haar deed schrikken was net te veel. De ergste keer was overigens met enkel een hoofdstel, zo reed ik in het drukke nederland toen immers al 4 maanden dagelijks en dat ging goed, tot die ene dag. Toen gallopeerde ik overigens ook nog zonder zadel en zonder cap, nu niet meer. Ze zeggen wel eens verstand komt met de jaren, maar ik denk ook dat het verstand komen kan als je het bijna niet meer had gehad.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:39

Huertecilla schreef:
Een helm kan zwart zijn, kan wit zijn. Het gebruik ervan is dat niet. Het is doorgaans grijs.
hc

Ik hoop, dat je daarmee niet bedoelt, dat het gemiddelde van zwart en wit grijs is, want "het gemiddelde" is een uiterst risicovolle kwalificatie.

Voorbeeld, ik spring een keer links van miijn paard af, ik spring een keer rechts van mijn paard af, gemiddeld lig ik er dan onder Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:49

ROFL Huilen van het lachen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:21

JoviBan schreef:
Bonita_Bon schreef:

Waarom? Om vervolgens te zeggen dat het onverantwoordelijk of naïef is? Knipoog
Op de vorige 10 pagina's hebben diverse mensen al aangegeven waarom ze geen cap dragen. Wat wil je nog meer horen?

Sjezus, lees even een pagina terug, als je wilt.
Daarbij benadrukte ik nog dat ik niemand daarop aanval, maar gewoon benieuwd ben naar hun beweegredenen. Kijken of ik me erin kan vinden.
En nee, behalve de egotrip van HC (en 2 personen die ongeveer zeiden wat hij zei, WEL fatsoenlijk trouwens) heb ik geen argumenten kunnen ontdekken. Inmiddels, door een aantal 'normale' reacties, wel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:08

Waarom zouden de caplozen argumenten "moeten" aandragen Lachen ? Niet aanvallend bedoeld, maar ik zie niet waarom ik me hier zou moeten verantwoorden, voor een keuze die ik zelf maak. Ik wil niemand het dragen van een cap ontmoedigen, dus argumenten om het niet te doen lijken me redelijk zinloos. Het is gewoon mijn (bewuste) keuze.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:28

AAARCHHH LEZEN!!! Niemand MOET iets van mij. Hooguit normaal converseren, maar dat lijkt al teveel gevraagd. Ik vraag geen verantwoording en ik draag niemand op om erop te antwoorden. Ik vraag de mensen/naturals die zonder cap rijden, mij, als ze willen, te vertellen waarom? Aangezien het bij iedereen een bewuste keuze lijkt te zijn, ik probeer mij in mensen te verplaatsen, moet je ook eens doen...
Behalve misschien HC heb ik niemand aangevallen, en HC viel ik niet aan op zijn argumenten maar op de manier WAAROP!
Dus...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:33

Misschien kun je het ook eens aan Anky en alle andere dressuurtoppers vragen, die zie ik ook nooit met een cap rijden Knipoog

En een klein beetje vriendelijker kan ook wel Lachen

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:43

promptertje schreef:
En een klein beetje vriendelijker kan ook wel Lachen

Zou je Denken??? Clown