Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bonita_Bon schreef:Nee, juist de reden dat iemand GEEN cap draagt, daar ben ik benieuwd naar...

ik bedoel ik heb mijn beest zelf 9 jaar geleden ingereden en ik ben er pas 2 keer afgekieperd... en dat kwam dus niet door het paard! Maar door mijn medeweg-gebruikers...
als je te lui bent om te bukken... Bonita_Bon schreef:Nee, juist de reden dat iemand GEEN cap draagt, daar ben ik benieuwd naar...
Morrie schreef:ik rij zonder cap, als ik denk dat ik een cap nodig zou hebben, stap ik niet op mijn paard, dan werk ik op de grond tot hij zo leftbraind is dat ik geen cap nodig zal hebben.
Ik zorg ook dat ik op de grond sta voordat mijn paard evt. rightbraind zal worden.
Ik heb geleerd mijn paard te lezen".
Op een ander paard dat de mijne zal ik dan ook nooit en te nimmer stappen, tenzij ik maandenlang de tijd krijg om grondwerk te doen en hem op die manier door en door te leren kennen
Bonita_Bon schreef:Nee, juist de reden dat iemand GEEN cap draagt, daar ben ik benieuwd naar...
katjamanny schreef:Stel dat je paard struikelt, kan hij niks aan doen maar knal jij misschein met je kop op een paaltje! Hoe goed je hem ook kent, het hoeft zijn bedoeling niet eens te zijn, als hij struikelt ben jij misschien de pineut.
en vind het heel erg prettig dat automobilisten en boeren op afstand al zie dat ik daar rij ipv op het laatste moment Morrie schreef:ik rij zonder cap, als ik denk dat ik een cap nodig zou hebben, stap ik niet op mijn paard, dan werk ik op de grond tot hij zo leftbraind is dat ik geen cap nodig zal hebben.
Ik zorg ook dat ik op de grond sta voordat mijn paard evt. rightbraind zal worden.
Ik heb geleerd mijn paard te lezen".
nickyu schreef:daarbij in regen of slecht weer rij ik dus idd met een hoop fluoriserend spul
met een zwart paard donkergekleed heb je dan een grotere kans optijd gezien te worden
Huertecilla schreef:nickyu schreef:daarbij in regen of slecht weer rij ik dus idd met een hoop fluoriserend spul
met een zwart paard donkergekleed heb je dan een grotere kans optijd gezien te worden
Daar is heel veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en dit is niet helemaal correct.
Zichtbaar zijn en gezien worden zijn wat anders en wáárgenomen worden helemáál.
Verlichting en reflectiemateriaal is heel snel verwarrend en heeft dan een negatief effect omdat de bestuurder te laat reageert.
Op de juiste plaatsen en met mate toegepast is zichtbaarheidsspul het meest effectief.
Blijft dat ´goede zichtbaarheid´ een misleidend zekerheidsgevoel geeft want je bent voor de volle 100% afhankelijk van de waarneming door een ander.
Je kan beter uitkijken, opzij gaan, wat-dan-ook. Ook dit is weer regelrecht vergelijkbaar met het hete helmhangijzer - voorkomen is beter dan beschermen.
hc
Nickyu Huertecilla schreef:Een helm kan zwart zijn, kan wit zijn. Het gebruik ervan is dat niet. Het is doorgaans grijs.
hc
JoviBan schreef:Bonita_Bon schreef:Nee, juist de reden dat iemand GEEN cap draagt, daar ben ik benieuwd naar...
Waarom? Om vervolgens te zeggen dat het onverantwoordelijk of naïef is?
Op de vorige 10 pagina's hebben diverse mensen al aangegeven waarom ze geen cap dragen. Wat wil je nog meer horen?
? Niet aanvallend bedoeld, maar ik zie niet waarom ik me hier zou moeten verantwoorden, voor een keuze die ik zelf maak. Ik wil niemand het dragen van een cap ontmoedigen, dus argumenten om het niet te doen lijken me redelijk zinloos. Het is gewoon mijn (bewuste) keuze. 
promptertje schreef:En een klein beetje vriendelijker kan ook wel