Kaartenactie om instanties (DB, hoefsmeden etc) bewust te ma

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kaartenactie om instanties (DB, hoefsmeden etc) bewust te ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:18

Ja daar ben ik wel benieuwd naar Ja
Volgensmij gaat het niet veel verder dan ze moeten eten en drinken krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:21

runningkawa schreef:
Jovi, paar keer gaan kijken op een dag en je weet of ze binnen gezet worden. Lachen

Datzelfde geldt dus voor paarden die 24/7 op stal staan. Wanneer mensen beweren dat deze paarden echt wel buiten komen, dan kan de DB dus ook achter de bosjes gaan zitten om dit te controleren. Knipoog
Vandaar dat ik aangaf dat ik geen knelpunt zie; alles is te controleren. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:22

runningkawa schreef:
Ja daar ben ik wel benieuwd naar Ja
Volgensmij gaat het niet veel verder dan ze moeten eten en drinken krijgen.

Ze had het ook over natuurlijke beschutting en drogere plekken op het land, als het erg modderig is.
Nou ja, dat begrijp ik allemaal wel. Laat ze dan ook eens kijken naar de omheining, zou ik zo zeggen. Maar daar hoor je dan weer niets over. Van prikkeldraad krijg ik ook de rillingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:22

JoviBan schreef:
Ik zie helemaal geen knelpunt.
Paarden die 24/7 buiten lopen, kunnen ook naar binnen gehaald worden. Is ook iets wat 'je niet kunt zien'.

De omgeving van Almere is een prachtig voorbeeld.
Daar staan inderdaad aardig wat paarden buiten met een illegaal gebouwd schuihok. Dat schuilhok moet weg. Dan staan die paarden in de vlakke polder op natte klei..... en dát is zichtbaar, gaat over geklaagd worden, moét de DB wat mee en voor veel van die paarden gaat dat dan 24/7 stal worden.
Nee, dat is dan niet de schuld van de DB, maar van de landschappelijke inrichting.

Komt er straks een invulling van de welzijnsnormen dan gaan waarschijnlijk veel paardeneigenaren tussen een vergelijkbaar hamer en aanbeeld komen.
Dáárom is invloed uitoefenen op de normering nú belangrijk.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:24

Welk bosje in de binnenbak? :p
Een vreemde snuiter in de kantine onder de tafel valt ook op Clown

Ook van prikkeldraad krijg ik rillingen.
Maar dat er bijv eisen worden gesteld dat groen of bruin lint mag en wit lint niet kan ik wel begrijpen Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:26

Als ze in Almere nou die schuilstalletjes weghalen en er wat bomen en struiken voor in de plaats zetten, is het daar tenminste niet meer zo kaal. Haha!
En kunnen de paardjes toch lekker schuilen en buiten blijven...... Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:28

runningkawa schreef:
Welk bosje in de binnenbak? :p
Een vreemde snuiter in de kantine onder de tafel valt ook op Clown

Op sommige massale pensionstallingen valt een 'vreemde snuiter' niet eens op.
Maar het lijkt me wel een goed plan, hahaha.... Vooral dat bosje in de (binnen)bak. Haha! Haha! Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:45

Nadya schreef:
Als ze in Almere nou die schuilstalletjes weghalen en er wat bomen en struiken voor in de plaats zetten, is het daar tenminste niet meer zo kaal. Haha!

Kaal is relatief en rond Almere was het dat toen ik daar 20 jaar terug woonde al niet. Daar was HÉÉL veel fraai bos geplant. Dat zal nu nog wel veel fraaier zijn geworden.

Kijk Nadya, waar geen wil is is geen wegen als jij met geloof in non-problemen gelukkiger bent is dat fijn voor jou.
In Almere is niet alleen wel/geen boombeschutting een punt maar ook de ondergrond. Zonder stal zal er toch nog steeds een stuk verharding in de wei gemaakt moeten worden om de voorkomen dat die hele wei vertrapt wordt en de paarden dáárom weer weg moeten. Bijvoorbeeld.

De welzijnsnormering kómt er aan. Daar kómt o.a. het schuilhutje in aan bod. Denk je dat er dan rassen in genoemd gaan worden welek wel/niet buiten zouden kunnen? Moet in Almere een 'niet robuust' buiten-arabiertje dan maar op stal? Mag de stalfjord wel buiten omdat het nu eenmaal een fjord is?
Paniek is niet nodig maar op de hoop daarop roepen dat het geen vaart zal lopen is evenmin erg realistisch want normering is gewoon erg lastig situationeel afhankelijk te maken.
Wat er nu in voorbereiding is en wat daar straks mee gaat gebeuren is niets typisch nederlands maar een normaal proces in een democratie.
Dat jij en anderen daarna met de uitvoering ervan moeten leven is eveneens logisch en normaal.
Maak dus gebruik van de mogelijkheid tot inspraak!

HC

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:10

HC, wat denk je dat ik aan het doen ben door gisteren de telefoon te pakken om de DB te vragen om duidelijkheid van hun kant over deze zaak? Denk je dat ik geen vorm van inspraak zal aangaan m.b.t. mijn eigen paard en misschien nog vele anderen? Dan lees je mijn posts niet goed blijkbaar.

Nogmaals, ik wil gewoon horen van de DB hoe of wat en tot die tijd vind een hoop dingen overkomen als gegis. Ze konden mij telefonisch niet meteen vertellen hoe of wat, dus laten we gewoon even afwachten op hun reactie.

En nu ga ik lekker naar mijn paard toe. Doei! Doei! Doei!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:08

Nadya schreef:
HC, wat denk je dat ik aan het doen ben door gisteren de telefoon te pakken om de DB te vragen om duidelijkheid van hun kant over deze zaak? Denk je dat ik geen vorm van inspraak zal aangaan m.b.t. mijn eigen paard en misschien nog vele anderen? Dan lees je mijn posts niet goed blijkbaar.

Nogmaals, ik wil gewoon horen van de DB hoe of wat en tot die tijd vind een hoop dingen overkomen als gegis. Ze konden mij telefonisch niet meteen vertellen hoe of wat, dus laten we gewoon even afwachten op hun reactie.

Wel Nadya, waarom denk je dat het 'gegis' is? Je wil het niet aannemen, dat is wat anders.

'Werkgroepen en Commisies

Om de gestelde doelen te kunnen realiseren heeft de Sectorraad Paarden de volgende werkgroepen en commissies met de beschreven missie benoemd/ ingesteld.

Welzijn
Het Sector Bestuur Paard heeft zich uitgesproken voor een pro-actieve aanpak van de vele welzijnsvraagstukken die er liggen aangaande het Paard en haar domesticatie in onze moderne samenleving. In tegenstelling tot het 'Deense Rapport Welzijn Paard', dat een puur theoretische grondslag kent, wil zij graag komen met een heldere en praktische aanpak van deze vraagstukken.

Doelen
Het definiëren van het begrip Welzijn Paard in onze moderne samenleving. Het benoemen van de welzijnsvraagstukken en problemen die er eventueel kunnen zijn. Het inventariseren van knelpunten en aandragen van oplossingen.

Werkwijze
· Definiëren van het begrip 'Welzijn Paard'
· Benoemen welzijnsvraagstukken
· Inventariseren van welzijnsproblemen en aandragen van oplossingen
· Samenstellen van een 'Nederlands Welzijnsrapport Paard'
· Afstemmen met het Ministerie van LNV en van VWS
· Voorlichting over rapport'

Bij de DB ben je geheel aan het verkeerde adres en meer informatie kun je vragen bij de Sectorraad Paarden http://www.pve.nl/paarden/
De voorzitter van de werkgroep Welzijn is Drs.Gostelie.

Over de invloed en ernst van de zaak krijg je wellicht een idee als je bedenkt dat de registratieregeling (chippen) ook door deze instantie is opgesteld en geïmplementeerd.
Dit ís het economische belang.....

HC
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 13-03-07 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:13

Ik vind het pure onzin want ze willen hiermee dus zeggen dat een paard in een stal niet goed genoeg is. Ik hou niet van opdringerij en ook hier kan ik niet tegen. Vooral omdat ze die vrouw hebben bedreigd!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:25

LadyElmira schreef:
Ik vind het pure onzin want ze willen hiermee dus zeggen dat een paard in een stal niet goed genoeg is.

Wel Elmira, stuur een brief naar de welzijnscommissie die een rapport aan het opstellen is over 'of een paard in een stal niet goed genoeg is'.
Dat zal hen zeker een extra inzicht geven in de aard en diepgang van de problematiek.

HC

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:41

Ik zal me eens in de PVE verdiepen, HC.
Ik baal zelf heel erg van het feit dat mijn paard gechipt is. Als ik zelf de keuze had gehad, had ik nl. ontheffing gevraagd, dus ik denk zelf niet erg positief over de PVE.

Maar als ik meer tijd heb, zal ik de meer hierover lezen. Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:09

Nadya schreef:
Ik zal me eens in de PVE verdiepen, HC.
Ik baal zelf heel erg van het feit dat mijn paard gechipt is. Als ik zelf de keuze had gehad, had ik nl. ontheffing gevraagd, dus ik denk zelf niet erg positief over de PVE.

Maar als ik meer tijd heb, zal ik de meer hierover lezen. Lachen

Top.
Dat PVE is héél invloedrijk zoals ik schreef. De DB is nietmeer dan een druppel op hun gloeiende plaat. Het potentiële risco kan je al afleiden van de naam alleen...

Mijn paarden zijn sinds kort ook allemaal gechipt trouwens. Hier is geen ontheffings- nog bezwaar-noch alternatieve mogelijkheid.
De reden voor de registratie is hier trouwens nog veel zwaarwegender dan bij jullie. 'Wij' zitten op letterlijk zíchtafstand van Noord-Afrika en ziektes die bij jullie 'exotisch' zijn, zijn hier heel reëel.
Wij hebben een paard in de wei staan met het brandmerk van de paardenpest-enting.
De spaanse overheid heeft daardoor de druk van álle europese productschappen op de nek...

HC

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:15

HC; ik kan tot nu toe geen concrete informatie vinden op de site van PVE over het buiten laten staan van je paard. Kijk ik verkeerd of te snel? Ze hebben het voornamelijk over de paardensport, paardenbedrijven e.d.
Ik zie nergens iets concreets staan over het recreatief houden van je paard bij bv. een particulier e.d. Maar goed, ik bel ze rustig op, hoor. Knipoog

Ik krijg trouwens de kriebels van dit soort 'machtige' instanties (ben overtuigd vegetarier en tegen het ophokken van dieren, zie ik weer staan dat 55% van de kippen in een hokje zitten, walgelijk). Boos!

Gatver, ik wou dat mijn paard nooit gechipt was! (en ja, ik kan me voorstellen dat jullie in het zuiden weer andere issues tegen komen, o.a. die 'exotische' ziektes e.d.).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:20

Waarom ben je zo tegen chippen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:23

Zoek op internet 'invisio' maar eens op, katiavl.
Ik vind het niets zo'n ding in mijn paard.

Als ik de kans had gekregen had ik voor DNA gekozen. Maar ja, helaas, dat kreng zit er al in.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:11

Nee Nadya, er staat inderdaad geen invulling op en die komt daar ook niet.

In het stukje wat ik overgenomen heb hier op dit topic staat waar ze mee bézig zijn.
Wat voor ALLE paardhoduers de crux wordt is Samenstellen van een 'Nederlands Welzijnsrapport Paard'.
Wat daar straks is staat wordt zo goed als wet. De politiek toetst alleen het maatschappelij draagvlak, de politieke haalbaarheid van het implementatieplan.

Wat er inhoudelijk in dat rapport komt 'moet' de hobby-paardenhouder proberen te beïnvloeden, want die speelt voor het productschap zoals je kan lezen eigenlijk slechts een rol in de rand.

Wat speelt is geen 'giswerk' doch ik heb verder nérgens belang bij.
Zonder een belangenbehartiging vanuit een duidelijke groep zal het érg moeilijk zijn om zelfs maar toenang tot de informatie te krijgen voor de publicatie ervan. Daarna is het er al.
De NVVR+PN zoú een 'belangengroep' kunnen zijn.
Dat is echter een paar bruggen verder. Voorlopig hebben de hobby-ruiters niet door dát het speelt en wat dat concreet voor hen zou kunnen betekenen.

HC

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:20

HC, ik zal er nog eens een telefoontje aan wagen bij het PVE binnenkort om te vragen wat ik me als hobby-ruiter bij dat 'Samenstellen van een Nederlands Welzijnsrapport' kan voorstellen c.q. verwachten. Ik denk dat ze zich eerst maar eens op die 55% kippen in te kleine hokjes mogen gaan richten, voordat ze mijn paard van het land afhalen. Echt HC, ik kan je vertellen dat ze mijn rug op kunnen, als mijn paard zijn vrijheid moet inleveren. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:21

Wel Nadya, 'jouw rug op' staat niet in de procedure Haha!
Áls de boel zo uitpakt, dikke vette áls..., dan is het voor jou als individu een gelopen wedstrijd en geldt de Huilen procedure van met eigenaar praten-procesverbaal-inbeslagname-jurischtraject.
Vraag maar aan bijvoorbeeld Arabesk hoe dat bij 'Wanda' gegaan is. Hoe je verder ook eventueel inhoúdelijk over die situatie denkt, de procedure is onpersoonlijk op het brute af. Aan het einde van het traject had ze de wet nog aan haar zijde ook, maar gebaat heeft dat de betreffende páárden niet.

Daarom is nú zo belangrijk, vóór er wat op tafel ligt. Als het rapport er ligt is er niet meer haalbaar dan onderhandelen over spreekwoordelijk wisselgeld en als hobby-splintergroep heeft de paardgerichte hoek niet veel te wisselen in de beurs.

Dit is óók goed paardmanschap, problemen voorkomen in plaats van ze te moeten overwinnen.

Ok, hiermee hou ik het voor gezien. De 'boodschap' is nu wel duidelijk.

HC

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:04

Huertecilla schreef:
Over de invloed en ernst van de zaak krijg je wellicht een idee als je bedenkt dat de registratieregeling (chippen) ook door deze instantie is opgesteld en geïmplementeerd.
Dit ís het economische belang.....

HC

Als je dan wilt voorlichten, doe het dan ook goed Haha!
Dat is niet door hen opgesteld en ze verwerken evenmin de data, en hebben ook geen nieuw systeem ingevoerd. Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:35

Ach HC, ze gaan mijn gelukkige en gezonde buitenpaard echt niet zomaar in beslag nemen, hoor. Dan zou de wereld echt gek geworden zijn. Daar geloof ik echt niets van.
Als mensen of instanties daartoe in staat zijn, weten ze echt geen zak over paarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:50

Waardevolle bijdrage Alane.

Het PVE schrijft hier zelf over
'Onder de vlag van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE) heeft de Nederlandse paardenhouderij in 2000 voor het eerst een gezamenlijke toekomstvisie geformuleerd. Onder de titel 'Een sprong voorwaarts' geeft de Sectorraad Paarden aan waar het staat, wat het op de middellange termijn wil bereiken en hoe. De Sectorraad zet zich in voor krachtenbundeling en belangenbehartiging voor de paardensector. Het paard heeft een aparte plaats gekregen in de draaiboeken die door het ministerie van LNV worden gebruikt ten tijde van Mond- en Klauwzeer, Varkenspest en Vogelpest. Een tweede punt is de Identificatie en Registratie (I&R). In Europees verband is het paardenpaspoort ingevoerd. Sinds januari 2004 is het registreren van paarden hiermee verplicht. In de toekomst kan onder meer uit oogpunt van voedselveiligheid het medicijngebruik geregistreerd worden.'

Hoe de lobby van de productschappen de beslissingen in Brussel stuurt staat hier niet.
Als jij mij graag een vlieg wil afvangen vind ik dat best. Mag je die van mij opeten hoor Haha!

De crux is en blijft dat het PVE een andere agenda met het opstellen van een welzijnsnota heeft dan de paardgerichte ruiter.

Vanuit de NB-hoek (NÍET PN zelf!!!) is trouwens in het kader van de invulling van deze welzijnsnota initiatief genomen om LekkerDier en de Partij voor Dieren aan te schrijven. Om de nota zo scherp mogelijk te krijgen.
Dat is een wel érg scherp tweesnijdend zwaard. Het paardrijden op zích is namelijk een ethisch dilemma. De ethisch betrokken partijen hebben in 1910 een trekhondenwet voor elkaar gekregen wat later in een verbod is veranderd. Wat is het verschil met paarden?
De actie tegen paardenvlees is veelzeggend. Waarom wel varken?
Je hoeft geen raketwetenschapper te zijn om het risico te zien van het wakker maken van politieke principiële 'dierenbevrijders' over het 'leed' van rijpaarden.

HC

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 00:32

Huertecilla schreef:
Waardevolle bijdrage Alane.
Zou nieet waardevol hoeven te zijn als je je huiswerk goed had gedaan Tong uitsteken

Huertecilla schreef:
Het PVE schrijft hier zelf over
'Onder de vlag van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE) heeft de Nederlandse paardenhouderij in 2000 voor het eerst een gezamenlijke toekomstvisie geformuleerd. Onder de titel 'Een sprong voorwaarts' geeft de Sectorraad Paarden aan waar het staat, wat het op de middellange termijn wil bereiken en hoe. De Sectorraad zet zich in voor krachtenbundeling en belangenbehartiging voor de paardensector. Het paard heeft een aparte plaats gekregen in de draaiboeken die door het ministerie van LNV worden gebruikt ten tijde van Mond- en Klauwzeer, Varkenspest en Vogelpest. Een tweede punt is de Identificatie en Registratie (I&R). In Europees verband is het paardenpaspoort ingevoerd. Sinds januari 2004 is het registreren van paarden hiermee verplicht. In de toekomst kan onder meer uit oogpunt van voedselveiligheid het medicijngebruik geregistreerd worden.'

Hoe de lobby van de productschappen de beslissingen in Brussel stuurt staat hier niet.
Als jij mij graag een vlieg wil afvangen vind ik dat best. Mag je die van mij opeten hoor Haha!

blabla...
Citaat:
Medebewind

* De PVE heeft de opdracht van het Ministerie gekregen om de richtlijnen vanuit de EU te interpreteren om te komen tot een verordening I&R paard en een uniform paardenpaspoort voor alle Nederlandse paarden, pony's, ezels en andere paardachtigen.
* De PVE behandelt in medebewind de erkenningaanvragen van stamboeken. Dit gebeurt op basis van EU-regelgeving. Tevens houdt de PVE toezicht op de reeds erkende stamboeken.

niets geen opstelling of implementatie... geen vliegen kweken HC als je ze niet te bestrijden Haha!

Huertecilla schreef:
De crux is en blijft dat het PVE een andere agenda met het opstellen van een welzijnsnota heeft dan de paardgerichte ruiter.

Hoezo is dat en kernprobleem? omdat de PVE niet dat schrijft dat jij wilt dat ze schrijven?

Huertecilla schreef:
Vanuit de NB-hoek (NÍET PN zelf!!!) is trouwens in het kader van de invulling van deze welzijnsnota initiatief genomen om LekkerDier en de Partij voor Dieren aan te schrijven. Om de nota zo scherp mogelijk te krijgen.
Dat is een wel érg scherp tweesnijdend zwaard. Het paardrijden op zích is namelijk een ethisch dilemma. De ethisch betrokken partijen hebben in 1910 een trekhondenwet voor elkaar gekregen wat later in een verbod is veranderd. Wat is het verschil met paarden?

De vraag is waen de partijen ethisch betrokken of waren ze betrokken met het dier, niet zozoeer vanwege de inzet maar hoe het dier gehouden werd, maw hebben ze het probleem andersom aangepakt? trekhonden verbieden en zo ook de huisvesting daarvan?

Huertecilla schreef:
De actie tegen paardenvlees is veelzeggend. Waarom wel varken?
Omdat de actie tegen paardenvlees is en niet tegen varkensvlees?
Huertecilla schreef:
Je hoeft geen raketwetenschapper te zijn om het risico te zien van het wakker maken van politieke principiële 'dierenbevrijders' over het 'leed' van rijpaarden.

HC

Nee, maar een hoog iq kan ook de oorzaak zijn dat je dieper graaft dan het graf is.. oftewel spijkers op laag water zoeken..
kortom de kaartenactie van PN en het door jou gestelde staan mijlenver uiteen... Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:25

Na overleg is besloten dit topic wegens offtopic te sluiten. Opmerking was terecht dus Ja