Discussie natuurlijk bekappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deighton

Re: Discussie natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:31

CherokeeChum schreef:
Hey Simon!How is life?

Jaja.. ben effe niet geweest ben momenteel te druk met andere zaken. Zal weer wat vaken van me laten horen hier.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:36

SpikyBlue schreef:
Simon is back on Bokt! Haha!

Over het corrigeren: "De hoefsmid/bekapper is er om te zorgen dat de afwijking niet verergert, maar mag de stand geen geweld aandoen". Je mag bij een toontredend paard dus wel steeds iets meer van de binnenkant afhalen dan van de buitenkant, omdat hij de binnenkant nauwelijks afslijt. Zou je dat niet doen, wordt de stand steeds erger en erger. Dat is logisch. Maar wat je nooit mag doen, is de hoef ineens overcorrigeren door hem binnendoor te gaan zetten (van buitenover naar binnendoor). Ik heb een toontredend paard van 19 en die bekap ik al jaren zo, hij heeft jaren op ijzers gestaan. Nu staat hij al een tijdje zonder en ik hoef er amper wat aan te doen; hij slijt amper meer scheef af. Om de week een vijltje eroverheen en voilá. *Boze tongen beweren dat ik mijn paard stiekem natuurlijk bekap* Haha! Clown . Zo verminder je dus het scheef gaan staan an sich, en hoef je hem niet steeds te 'corrigeren'. Anders zou hij dus steeds in die zeven, acht weken tijd scheef gaan staan, en zou ik hem steeds weer 'recht' moeten gaan zetten, wat met veel paarden gebeurt, zonde van die beentjes! Bij dit soort paarden is zeer regelmatig onderhoud zeker geen overbodige luxe..

Hoi Spikey,

Helemaal mee eens.
In beginsel zal je niet willen corrigeren, maar je wil ook niet dat de zaak verergert dus door steeds een kleine correctie hou je de zaak binnen de perken.
Wat betreft die boze tongen... ik heb je er al vaker van gedacht stiekum toch een beetje te NB-en.
Je moet ook heel sterk zijn, om het rechte pad te kunnen volgen Haha! ..het is je vergeven

chris1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:47

eerst even over die witte brede lijn, als die lijn 1 cm is is je beestje ooit eens hoefbevangen geweest, dat heeft niets met een verkeerde beenstand te maken, en die heele oliebol over de gewone en natuurlijke bekapper is gewoon een grote pot nat, ik word er kots misselijk van. iedere hoefsmid kapt in een zo natuurlijke mogelijke stand van het paard, kappen is het moeilijkste onderdeel van het beslaan, of dus alleen kappen, en veel smeden kunnen dit niet goed.

en over dat gevoelig lopen, las ik al eerder gewoon niet over asvalt lopen ermee, doe je dat toch zal ie gevoelig blijven lopen en zul je toch ijzers moeten overwegen, alleen voor dan achter is niet zo snel nodig iets anders kan ik niet bedenken, o ja de hoefschoen natuulijk.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:48

@Deighton: ROFL Haha.. Schijnheilig Nee echt wat ik ook ben het maakt me geen bal uit, zolang al die paarden maar goed lopen!

@Joviban: Mooie foto's! De perfecte hoefjes.

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:01

hey, ik heb me niet bijgelezen in dit topic. sorry daarvoor! maar ik heb een vraag: een verzorg paard van mij (een fries) die zijn hoeven zien er heel slecht uit (brokkelen heel erg). er komt niet zo vaak een hoefsmit bij, en opzich ben ik voor natuurlijk bekappen Go jij! Go jij! en laat het allemaal zijn gang maar gaan.
ik rij ook buiten en dan rij ik wat meer over de weg om het allemaal wat meer te laten slijten. maar kan ik dat eigelijk wel zo regelen? of moet er echt een smit bij? of een natuurlijke bekapper? want ik dacht dat het zo wel goed zou komen. en soms de hoefsmit er even bij voor het weer beetje bij te kappen allemaal.
hoop dat mijn vraag zo goed gesteld is en dat jullie het snappen. en hoop ook dat ik niet in 1 keer heel erg binnen kom vallen.
heel erg bedankt Haha!

chris1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:07

hadas schreef:
hey, ik heb me niet bijgelezen in dit topic. sorry daarvoor! maar ik heb een vraag: een verzorg paard van mij (een fries) die zijn hoeven zien er heel slecht uit (brokkelen heel erg). er komt niet zo vaak een hoefsmit bij, en opzich ben ik voor natuurlijk bekappen Go jij! Go jij! en laat het allemaal zijn gang maar gaan.
ik rij ook buiten en dan rij ik wat meer over de weg om het allemaal wat meer te laten slijten. maar kan ik dat eigelijk wel zo regelen? of moet er echt een smit bij? of een natuurlijke bekapper? want ik dacht dat het zo wel goed zou komen. en soms de hoefsmit er even bij voor het weer beetje bij te kappen allemaal.
hoop dat mijn vraag zo goed gesteld is en dat jullie het snappen. en hoop ook dat ik niet in 1 keer heel erg binnen kom vallen.
heel erg bedankt Haha!

licht er aan ik zal zeker geregeld een smid er bij laten komen, zeker als het gaat brokkelen, kan van de droogte gebeuren, maar ook omdat de hoeven te lang zijn geworden, als de hoeven van goede kwaliteit zijn kan je zonder ijzers rijden geen probleem, maa toch niet ekstra over asvalt tegen het slijten gaan doen, dan maar een keer vaker de hoefsmid, worden ze te kort krijg je problemen, opletten dus.

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:24

ja. maar dat gebeurt in de natuur toch ook niet?!?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 23:09

Zowee, zo te zien krijgen hoefsmeden tegenwoordig het vak Nederlands niet meer in de opleiding Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:41

arno8 schreef:
Zowee, zo te zien krijgen hoefsmeden tegenwoordig het vak Nederlands niet meer in de opleiding Cool

haha, lekker belangrijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:44

ik heb liever een smid die verstand heeft van paardenvoeten en geen verstand van de Nederlandse taal dan een smid die foutloos nederlands schrijft en denkt dat die verstand heeft van paardenvoeten

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:05

Is 'Zowee' wel een algemeen beschaafd Nederlands woord dan? *pakt de Dikke Van Dale erbij* Haha! Clown

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:32

hadas schreef:
ja. maar dat gebeurt in de natuur toch ook niet?!?

In de natuur slijten de hoeven ook op een heel andere manier op.
Van een paar keer over asfalt rijden slijten ze echt niet voldoende lijkt mij. En we zijn hier helaas niet in de natuur.. dus je kan beter de hoeven van je paardje even een handje helpen. Knipoog En de weg is geen hoefsmit dus die kan de hoef van jouw paardje ook niet ineens goed afslijten als de hoeven brokkelen of er scheuren in zitten.
Gewoon even een hoefsmit bijhalen, en als je over de weg rijdt hoeft ie waarschijnlijk minder vaak te komen maar nog wel om even goed bij te vijlen enzo. Alleen dan misschien zelf wel om het half jaar ofzo, als je echt veel over de weg rijdt. Kijk gewoon naar de hoeven van je paard hoe lang ze zijn enzo.

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:31

ja okay. maar het is ook niet mijn eigen paard. dus ik kan ook niet bepaalen wanneer de smit er bij moet komen enzo. maar ik zal het zeggen Vork
bedankt Haha!

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:12

chris1984 schreef:
eerst even over die witte brede lijn, als die lijn 1 cm is is je beestje ooit eens hoefbevangen geweest, dat heeft niets met een verkeerde beenstand te maken, en die heele oliebol over de gewone en natuurlijke bekapper is gewoon een grote pot nat, ik word er kots misselijk van. iedere hoefsmid kapt in een zo natuurlijke mogelijke stand van het paard, kappen is het moeilijkste onderdeel van het beslaan, of dus alleen kappen, en veel smeden kunnen dit niet goed.

en over dat gevoelig lopen, las ik al eerder gewoon niet over asvalt lopen ermee, doe je dat toch zal ie gevoelig blijven lopen en zul je toch ijzers moeten overwegen, alleen voor dan achter is niet zo snel nodig iets anders kan ik niet bedenken, o ja de hoefschoen natuulijk.

Afgod

Klopt wat je zegt het is een grote zeepbel die in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid wel uit elkaar zal spatten.

De enige natuurlijke slijtage van een hoef vind plaats in de natuur zelf, ooit paarden in de natuur elkaar de hoeven bijzien snijden/vijlen?...Bekappen is niet natuurlijk... op een paard zitten is ook niet natuurlijk, paarden in stallen en weilanden houden even min...Omdat wij mensen dat toch zijn gaan doen en de hoeven dus niet meer op een natuurlijke manier kunnen slijten zijn wij genoodzaakt de hoeven te bekappen...En wat jij zegt over het bekappen in een zoveel mogelijk natuurlijke stand, ben ik ook met je eens....Ik heb ook nog nooit een hoefsmid gezien die een paard in een on natuurlijke stand probeerde te zette...

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:23

Na lange tijd stap ik het natuurlijk bekappen topic weer eens binnen, nou ja, dit keer dan het discussie topic. Naamsverandering naar balance voor wie zich afvraagt wie ik ben. Ik heb geen zin om alles bij te lezen dus ik weet niet of dit al ter sprake is gekomen maar een australische penvriend liet me weten dat de brumbies aldaar niet alleen aan ondervoeding en wormen maar -jawel- zeer slechte voeten zijn een veelvoorkomende doodsoorzaak dus de vlieger van 'in het wild' gaat voor mij niet helemaal op. Je kunt nou eenmaal niet verschillende dieren in een verschillende context over 1 kam scheren. Overigens ben ik blij dan een van m'n jongens nu weer wat beter loopt. Ik vermoedde hoefbevangenheid maar het beeld klopte gewoon niet helemaal. Ze gingen echter van te lange voeten (nee, bekap nog steeds niet zelf maar word weleens gefrustreerd van het wachten op iemand die tijd wil maken) naar redelijk korte voeten. Dat kan natuurlijk ook een verklaring zijn van het ontlasten van de voeten en het regelmatig liggen.
Laatst bijgewerkt door balance op 24-08-18 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Oude naam verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:28

Mistral1, ik dacht dat jij zo bekend was met natuurlijk bekappen. Als dat zo is, dan weet je ook wat het inhoudt en waar de naam vandaan komt. En snap ik je post dus niet (alhoewel...).

Nog één keer dan, speciaal voor jou: natuurlijk bekappen is het nabootsen van de natuurlijke slijtage zoals deze zou plaatsvinden wanneer je paard in geheel natuurlijke omstandigheden zou leven, en welke nu in z'n huidige leefomstandigheden te weinig plaatsvindt.

Dus ja, we zijn genoodzaakt te bekappen.
Wat natuurlijk bekappen o.a. anders maakt dan niet-natuurlijk bekappen (dus op de traditionele hoefsmid manier), is dat het frequenter gebeurt. Dus niet eens in de 8 weken of langer, maar eens in de week of twee weken. Dit omdat slijtage in de natuur ook geleidelijk aan gebeurt.
Maar ook dit frequent bijhouden gebeurt bij paarden en door mensen die het geen natuurlijk bekappen noemen.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:45

JoviBan schreef:
Mistral1, ik dacht dat jij zo bekend was met natuurlijk bekappen. Als dat zo is, dan weet je ook wat het inhoudt en waar de naam vandaan komt. En snap ik je post dus niet (alhoewel...).

Nog één keer dan, speciaal voor jou: natuurlijk bekappen is het nabootsen van de natuurlijke slijtage zoals deze zou plaatsvinden wanneer je paard in geheel natuurlijke omstandigheden zou leven, en welke nu in z'n huidige leefomstandigheden te weinig plaatsvindt.

Dus ja, we zijn genoodzaakt te bekappen.
Wat natuurlijk bekappen o.a. anders maakt dan niet-natuurlijk bekappen (dus op de traditionele hoefsmid manier), is dat het frequenter gebeurt. Dus niet eens in de 8 weken of langer, maar eens in de week of twee weken. Dit omdat slijtage in de natuur ook geleidelijk aan gebeurt.
Maar ook dit frequent bijhouden gebeurt bij paarden en door mensen die het geen natuurlijk bekappen noemen.

Ik wordt een beetje moe van jou, wat wil je nou van me? Ben je zo bang dat Nb in een kwaad daglicht gezet wordt? Ik snap niet goed waarom als het allemaal toch zo goed is hoef je je nergens zorgen over te maken dacht ik ....Jij moet met je paarden doen wat jou het beste lijkt.....maar probeer niet langer mij de mond te snoeren als ik mijn mening over Nb geef....Nb heeft mijn paard vervroegd de dood in gejaagd....("Maar dat mag ik niet zeggen natuurlijk") wat na mij toe is bevestigd door 2 heel hoog aangeschreven dierenartsen welke werkzaam zijn in 2 van de grootste paarden klinieken in ons land. Als jij het gehele maar dan ook het gehele verhaal zou kennen zou je me misschien wel begrijpen. Verder laat ik jou in je waarde dus vraag ik jou dat ook bij mij te doen en de discusie niet steeds op de persoon te spelen.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:53

Ik weet niet of het lukt ..want de eerdere rontgen foto's van de hoeven van mijn hko paard staan op de plaat en niet op een cd...de laatste foto's van na de periode van nb wel ....ik zal proberen ze hier beide te plaatsen dan mag iemand mij vertellen wat het verschil is en hoe het in de godsnaam zo snel heeft kunnen gaan...Voor de NB periode was ze namelijk al 4 jaar stabiel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:12

Mistral1 schreef:
Ik wordt een beetje moe van jou, wat wil je nou van me? Ben je zo bang dat Nb in een kwaad daglicht gezet wordt? Ik snap niet goed waarom als het allemaal toch zo goed is hoef je je nergens zorgen over te maken dacht ik ....Jij moet met je paarden doen wat jou het beste lijkt.....maar probeer niet langer mij de mond te snoeren als ik mijn mening over Nb geef....Nb heeft mijn paard vervroegd de dood in gejaagd....("Maar dat mag ik niet zeggen natuurlijk") wat na mij toe is bevestigd door 2 heel hoog aangeschreven dierenartsen welke werkzaam zijn in 2 van de grootste paarden klinieken in ons land. Als jij het gehele maar dan ook het gehele verhaal zou kennen zou je me misschien wel begrijpen. Verder laat ik jou in je waarde dus vraag ik jou dat ook bij mij te doen en de discusie niet steeds op de persoon te spelen.

Moe van mij? Slapen Omdat ik één bericht in dit topic van jou geplaatst heb? En nu weer op een bericht van jou reageer (in een topic waar ik al geruime tijd "in zit")? En daarmee zou ik jou de mond willen snoeren en op de man spelen? Kom nou even. Ziek
Als je geen discussie wilt, open dan geen topic en ga dan niet in een discussie topic zitten.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:20

JoviBan schreef:
Mistral1 schreef:

Moe van mij? Slapen Omdat ik één bericht in dit topic van jou geplaatst heb? En nu weer op een bericht van jou reageer (in een topic waar ik al geruime tijd "in zit")? En daarmee zou ik jou de mond willen snoeren en op de man spelen? Kom nou even. Ziek
Als je geen discussie wilt, open dan geen topic en ga dan niet in een discussie topic zitten.

uuhhh ik geloof dat ik eerder al heb gezegd dat ik wel wil discusieren....dus ja Slapen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:25

Moderatoropmerking:
Dit topic is een discussietopic, hier kan een discussie gevoerd worden over de verschillende manieren van NB. Maar alleen als deze discussie beschaafd gevoerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:30

Mistral1 schreef:
uuhhh ik geloof dat ik eerder al heb gezegd dat ik wel wil discusieren....dus ja Slapen

Je wilt wel discussiëren, maar na 1 reactie in jouw topic en na 1 reactie in dit topic, word jij al moe van me, vind je dat ik jou niet langer de mond moet proberen te snoeren, dat ik jou niet in je waarde laat en in de discussie steeds op jou als persoon speel. Verward

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 08:14

@Mistral1 : sorry ik vind je post een beetje abnormaal heftig en heet voegt niks toe aan de discussie. Als je graag iemand uit wil voeteren doe het dan even via pb, houd het topic wel zo gezellig. Wat is er trouwens met je paard gebeurd?

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 08:20

Ik ben ook (nog steeds) niet zo kapot van nb'ers. Maar dat komt vooral omdat ik de hoeven van de manege paarden dagelijks zie (die door een nb'er worden gedaan) en daar wordt ik niet echt blij van.
Ten eerste zijn enkelen de eerste week nadat hij is geweest stok kreupel en ten tweede vind ik de hoeven er niet gezond uit zien (maar dat kan ook gedeeltelijk aan de voeding liggen). Dan vergelijk ik dat weer met de hoeven van mijn eigen paarden die door een 'normale' hoefsmid gekapt worden. Maar ja, ik denk dat dit meer over die persoon zegt dan over nb'ers in het algemeen. Hij heeft mijn paarden ook eens gedaan maar na de eerste keer zag er al meteen van af. Slecht werk naar mijn idee en ik vond het gewoon geen prettige vent. In een eerdere reactie op dit topic heb ik al eens beschreven wat er is gebeurd die dag. Maar goed, dit gaat dan weer over de persoon en niet over de nb'er want er zullen vast wel goede zijn met verstand van zaken. Alleen heb ik die hier nog niet gezien Clown

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:14

Visconti schreef:
@Mistral1 : sorry ik vind je post een beetje abnormaal heftig en heet voegt niks toe aan de discussie. Als je graag iemand uit wil voeteren doe het dan even via pb, houd het topic wel zo gezellig. Wat is er trouwens met je paard gebeurd?

Ja sorry is misschien ook wel heftig ...maar ik ben gewoon boos en verdrietig. Ik heb mij paard erdoor verloren ik wil het hel verhaal best vertellen...Als jullie het willen lezen, tis nogal lang Laat maar ff weten dan zet ik het hier neer....Ik zal niemand beledigen en ik noem geen namen. Ik vertel gewoon mijn verhaal.