CherokeeChum schreef:Hey Simon!How is life?
Jaja.. ben effe niet geweest ben momenteel te druk met andere zaken. Zal weer wat vaken van me laten horen hier.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
CherokeeChum schreef:Hey Simon!How is life?
SpikyBlue schreef:Simon is back on Bokt!![]()
Over het corrigeren: "De hoefsmid/bekapper is er om te zorgen dat de afwijking niet verergert, maar mag de stand geen geweld aandoen". Je mag bij een toontredend paard dus wel steeds iets meer van de binnenkant afhalen dan van de buitenkant, omdat hij de binnenkant nauwelijks afslijt. Zou je dat niet doen, wordt de stand steeds erger en erger. Dat is logisch. Maar wat je nooit mag doen, is de hoef ineens overcorrigeren door hem binnendoor te gaan zetten (van buitenover naar binnendoor). Ik heb een toontredend paard van 19 en die bekap ik al jaren zo, hij heeft jaren op ijzers gestaan. Nu staat hij al een tijdje zonder en ik hoef er amper wat aan te doen; hij slijt amper meer scheef af. Om de week een vijltje eroverheen en voilá. *Boze tongen beweren dat ik mijn paard stiekem natuurlijk bekap*![]()
. Zo verminder je dus het scheef gaan staan an sich, en hoef je hem niet steeds te 'corrigeren'. Anders zou hij dus steeds in die zeven, acht weken tijd scheef gaan staan, en zou ik hem steeds weer 'recht' moeten gaan zetten, wat met veel paarden gebeurt, zonde van die beentjes! Bij dit soort paarden is zeer regelmatig onderhoud zeker geen overbodige luxe..
hadas schreef:hey, ik heb me niet bijgelezen in dit topic. sorry daarvoor! maar ik heb een vraag: een verzorg paard van mij (een fries) die zijn hoeven zien er heel slecht uit (brokkelen heel erg). er komt niet zo vaak een hoefsmit bij, en opzich ben ik voor natuurlijk bekappenen laat het allemaal zijn gang maar gaan.
ik rij ook buiten en dan rij ik wat meer over de weg om het allemaal wat meer te laten slijten. maar kan ik dat eigelijk wel zo regelen? of moet er echt een smit bij? of een natuurlijke bekapper? want ik dacht dat het zo wel goed zou komen. en soms de hoefsmit er even bij voor het weer beetje bij te kappen allemaal.
hoop dat mijn vraag zo goed gesteld is en dat jullie het snappen. en hoop ook dat ik niet in 1 keer heel erg binnen kom vallen.
heel erg bedankt
arno8 schreef:Zowee, zo te zien krijgen hoefsmeden tegenwoordig het vak Nederlands niet meer in de opleiding
hadas schreef:ja. maar dat gebeurt in de natuur toch ook niet?!?
chris1984 schreef:eerst even over die witte brede lijn, als die lijn 1 cm is is je beestje ooit eens hoefbevangen geweest, dat heeft niets met een verkeerde beenstand te maken, en die heele oliebol over de gewone en natuurlijke bekapper is gewoon een grote pot nat, ik word er kots misselijk van. iedere hoefsmid kapt in een zo natuurlijke mogelijke stand van het paard, kappen is het moeilijkste onderdeel van het beslaan, of dus alleen kappen, en veel smeden kunnen dit niet goed.
en over dat gevoelig lopen, las ik al eerder gewoon niet over asvalt lopen ermee, doe je dat toch zal ie gevoelig blijven lopen en zul je toch ijzers moeten overwegen, alleen voor dan achter is niet zo snel nodig iets anders kan ik niet bedenken, o ja de hoefschoen natuulijk.
JoviBan schreef:Mistral1, ik dacht dat jij zo bekend was met natuurlijk bekappen. Als dat zo is, dan weet je ook wat het inhoudt en waar de naam vandaan komt. En snap ik je post dus niet (alhoewel...).
Nog één keer dan, speciaal voor jou: natuurlijk bekappen is het nabootsen van de natuurlijke slijtage zoals deze zou plaatsvinden wanneer je paard in geheel natuurlijke omstandigheden zou leven, en welke nu in z'n huidige leefomstandigheden te weinig plaatsvindt.
Dus ja, we zijn genoodzaakt te bekappen.
Wat natuurlijk bekappen o.a. anders maakt dan niet-natuurlijk bekappen (dus op de traditionele hoefsmid manier), is dat het frequenter gebeurt. Dus niet eens in de 8 weken of langer, maar eens in de week of twee weken. Dit omdat slijtage in de natuur ook geleidelijk aan gebeurt.
Maar ook dit frequent bijhouden gebeurt bij paarden en door mensen die het geen natuurlijk bekappen noemen.
Mistral1 schreef:Ik wordt een beetje moe van jou, wat wil je nou van me? Ben je zo bang dat Nb in een kwaad daglicht gezet wordt? Ik snap niet goed waarom als het allemaal toch zo goed is hoef je je nergens zorgen over te maken dacht ik ....Jij moet met je paarden doen wat jou het beste lijkt.....maar probeer niet langer mij de mond te snoeren als ik mijn mening over Nb geef....Nb heeft mijn paard vervroegd de dood in gejaagd....("Maar dat mag ik niet zeggen natuurlijk") wat na mij toe is bevestigd door 2 heel hoog aangeschreven dierenartsen welke werkzaam zijn in 2 van de grootste paarden klinieken in ons land. Als jij het gehele maar dan ook het gehele verhaal zou kennen zou je me misschien wel begrijpen. Verder laat ik jou in je waarde dus vraag ik jou dat ook bij mij te doen en de discusie niet steeds op de persoon te spelen.
JoviBan schreef:Mistral1 schreef:Ik wordt een beetje moe van jou, wat wil je nou van me? Ben je zo bang dat Nb in een kwaad daglicht gezet wordt? Ik snap niet goed waarom als het allemaal toch zo goed is hoef je je nergens zorgen over te maken dacht ik ....Jij moet met je paarden doen wat jou het beste lijkt.....maar probeer niet langer mij de mond te snoeren als ik mijn mening over Nb geef....Nb heeft mijn paard vervroegd de dood in gejaagd....("Maar dat mag ik niet zeggen natuurlijk") wat na mij toe is bevestigd door 2 heel hoog aangeschreven dierenartsen welke werkzaam zijn in 2 van de grootste paarden klinieken in ons land. Als jij het gehele maar dan ook het gehele verhaal zou kennen zou je me misschien wel begrijpen. Verder laat ik jou in je waarde dus vraag ik jou dat ook bij mij te doen en de discusie niet steeds op de persoon te spelen.
Moe van mij?Omdat ik één bericht in dit topic van jou geplaatst heb? En nu weer op een bericht van jou reageer (in een topic waar ik al geruime tijd "in zit")? En daarmee zou ik jou de mond willen snoeren en op de man spelen? Kom nou even.
![]()
Als je geen discussie wilt, open dan geen topic en ga dan niet in een discussie topic zitten.
Mistral1 schreef:uuhhh ik geloof dat ik eerder al heb gezegd dat ik wel wil discusieren....dus ja
Visconti schreef:@Mistral1 : sorry ik vind je post een beetje abnormaal heftig en heet voegt niks toe aan de discussie. Als je graag iemand uit wil voeteren doe het dan even via pb, houd het topic wel zo gezellig. Wat is er trouwens met je paard gebeurd?