Waarom ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:28

tita schreef:
voor je het weet lacht heel paard natuurlijksite weer om je.

Waar/wanneer heeft heel paard natuurlijk om mensen gelachen?
Ik lees daar weleens, maar heb dan blijkbaar gemist dat ze om mensen gelachen hebben.
Wel heb ik gelezen dat een enkeling om een bepaald topic en de openingspost daarvan op Bokt gelachen heeft, maar dat hebben mensen op Bokt - en in het betreffende topic - ook gedaan.

Volgens mij worden mensen alleen maar boos of verdrietig wanneer ze lezen dat er mensen zijn die het bijvoorbeeld heel normaal vinden om hun paard 24/7 in een stal op te sluiten. En zitten ze daar juist helemaal niet om te lachen.

En tita, als jij 100% achter je gevoel en mening en je omgang met je paard staat, dan laat het je toch koud dat er mensen om moeten lachen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:30

Mare schreef:
Huertecilla schreef:
Er zijn in het dichtbevolkte NL véél te veel paarden om die op een ethisch verantwoorde manier te houden. Feit. Zelfs 'scharrelpaarden' is modaal niet haalbaar. De ruiterij in Nederland is een equivalent (bewuste woordkeuze) van bioindustrie alleen is het product geen vlees doch een uur erop zitten en trekken-porren. De Nederlandse ruiterij is een biorecratie-industrie.
Je kan wel vínden van niet, maar kijk naar de feiten.

HC

Nou, ik zie anders genoeg groene, lege weilanden in en rondom het dorp waar ik woon, hoor.
In het westen, jaja, het kan!!! Ik vind dat dus echt onzin.

Ik denk eerder dat mensen er zelf voor kiezen hun paard binnen te zetten. Die keuze kan ik ook maken in de omgeving waarin ik woon. Pensionstallingen, maneges e.d. zat. Maar ja, daar maak je mijn paard en mij niet happy mee, dus ik heb gelukkig iets beters gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:37

BitchyWitchy, ik weet wat tita bedoelt. Knipoog

Er is een verschil in beleving en intentie.
Imo wilde de betreffende TS geen mensen met opzet belachelijk maken. Hij wilde een statement maken, een spiegel voorhouden, een bewustwording in gang zetten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:42

Waar komt eigenlijk dat cijfer vandaan dat het gemiddelde paard in Nederland 7 jaar oud wordt?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:43

Ja en had ie maar moeten solliciteren bij Partij van de Dieren.

En niet op bokt zo achterlijk posten en dan ook zo links en rechts zeggen dat andere manieren van paard houden paardonvriendelijk is of het paard heeft geen paard bestaanswaardig leven.

Ik zal de fokker ff een schop onder zijn kont geven de mijne is geboren in gevangenschap en leeft in gevangenschap compleet paard waardig bestaan

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:43

Apple schreef:
Waar komt eigenlijk dat cijfer vandaan dat het gemiddelde paard in Nederland 7 jaar oud wordt?

Zou het niet weten maar dan had de mijne toch al 17 jaar onder de groene zoden moeten liggen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:45

Apple schreef:

Vragen aan de dierenarts, ook wordt er vaak in lezingen op gewezen maar dan gaat het meer zo: "Het gemiddelde paard wordt 7 jaar oud, misschien ligt dat wel aan een tekort aan product X. Koop daarom snel product X!"

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:46

Apple schreef:

Uit dezelfde bron info waarschijnlijk, van paarden met eigen wil gaan naar de slacht ROFL

Ik vind wat arno gedaan heeft onaceptabel voor jou geen respect meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:49

Apple schreef:

Dat zijn cijfers van de verzekeringsmaatschappijen.

Edit: de gemiddelde leeftijd waarop paarden door de verzekering worden overgenomen, is geen 7, maar 9 jaar.
Nog steeds erg jong dus.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:50

Helaas hoor ik hetzelfde van mijn DA, die echt wel op de hoogte is van wat er zich in NL afspeelt.
In NL is de gemiddelde leeftijd van een paard 7 jaar. Velen gaan voor die leeftijd al dood, ja.

En Tita en anderen; er zijn ook topics op dit forum waar over mensen geroddeld wordt of die uitgelachen worden.
Ik zou me er niet zo druk over maken, tenzij je je erg aangesproken voelt.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:52

JoviBan schreef:
Apple schreef:

Dat zijn cijfers van de verzekeringsmaatschappijen.

Edit: de gemiddelde leeftijd waarop paarden door de verzekering worden overgenomen, is geen 7, maar 9 jaar.
Nog steeds erg jong dus.

Gaat dat niet over paarden met een bepaalde kwaal? Nors opkijken

tita

ik wacht op die ene kwaal Haha!

Apple

arno8 schreef:
Vragen aan de dierenarts, ook wordt er vaak in lezingen op gewezen maar dan gaat het meer zo: "Het gemiddelde paard wordt 7 jaar oud, misschien ligt dat wel aan een tekort aan product X. Koop daarom snel product X!"

Ja klopt, ik heb die leeftijd wel eens eerder gehoord in een dergelijk verband. Ik heb echter ook gehoord dat dit gaat over paarden in de verzekering (aangezien dat cijfers zijn die beschikbaar zijn). Er zijn meer dan genoeg paarden in Nederland die helemaal nooit verzekerd zijn. Daarnaast zijn er ook paarden die voor de verzekering zijn afgekeurd en daarna teruggekocht door de eigenaar voor de slachtprijs. Deze paarden staan waarschijnlijk ook als 'dood' in de boeken terwijl ze nog springlevend ergens in een weitje of op stal staan.

Ik vraag me dus echt af wat nu werkelijk de gemiddelde leeftijd is dat een paard wordt in Nederland. In hoeverre zijn dit verzekeringscijfers? In hoeverre is hier gecorrigeerd voor veulensterfte? Gecorrigeerd voor stomme ongelukken als aanrijdingen endergelijke. Noem maar op.

Volgens mij is de hele paardenpopulatie in Nederland namelijk niet goed in kaart gebracht en is zo'n "gemiddelde leeftijd" maar een slag in de lucht.

Lees nu de reactie van JoviBan: leeftijd waarop het paard door de verzekering wordt overgenomen: dat zegt dus niets over wat het paard daarna doet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:53

Ergste is dat ze nu geriatrie da willen opleiden omdat er zoveel vraag naar is, ocharme die da als ze in de echte wereld stappen waar het gemiddeld paard maar zeven word Haha!

ik wist dat gent een slechte vakgroep biomedische statestieken had ROFL

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:54

Kat ik zou maar een ander beroep gaan zoeken als een paard maar 7 wordt want zo wordt je nooit rijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:55

Apple: da's waar.

Als je een indruk wilt hebben, zou je een rondje DA's en slachthuizen kunnen doen. Zij weten vast wel wat zo'n beetje de gemiddelde leeftijd is.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:55

katiavl schreef:
Apple schreef:

Uit dezelfde bron info waarschijnlijk, van paarden met eigen wil gaan naar de slacht ROFL

Ik vind wat arno gedaan heeft onaceptabel voor jou geen respect meer

Dat is al de zoveelste keer dat je dat zegt...
Jouw respect voor mij komt dus steeds weer heel snel terug?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:56

Nadya schreef:
Helaas hoor ik hetzelfde van mijn DA, die echt wel op de hoogte is van wat er zich in NL afspeelt.
In NL is de gemiddelde leeftijd van een paard 7 jaar. Velen gaan voor die leeftijd al dood, ja.

En Tita en anderen; er zijn ook topics op dit forum waar over mensen geroddeld wordt of die uitgelachen worden.
Ik zou me er niet zo druk over maken, tenzij je je erg aangesproken voelt.

En ook velen na die leeftijd.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:56

is maar hoe je het wil lezen of het respect zakt steeds dieper en dieper weg zodat het nooit meer wat kan worden

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:57

tita schreef:
Kat ik zou maar een ander beroep gaan zoeken als een paard maar 7 wordt want zo wordt je nooit rijk

Het is ook zo moeilijk he.... dat verschil tussen gemiddelde leeftijd en maximale leeftijd...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:58

Moderatoropmerking:
Ook over dit onderwerp kan een nette discussie plaatsvinden, dus hou het beleefd graag
Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:58

Als de verzekeringen met zulke cijfers komen, zegt dat een hoop over de sportpaarden en duurdere paarden.
Wat afschuwelijk. Maar het verbaast me niets....

Mijn paard is trouwens niet verzekerd, gaat ook niet gebeuren. Hij is ook nog lang geen 7 jaar, maar is ook geen gemiddeld paard. Maar ik hoop dat 'ie heel oud gaat worden!!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:59

Ja moelijk ! wij zijn niet zo snugger als jou arno Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:00

arno8 schreef:
tita schreef:

Het is ook zo moeilijk he.... dat verschil tussen gemiddelde leeftijd en maximale leeftijd...

Clown jij denk dat je slim bent zeker

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:00

JoviBan schreef:
Apple: da's waar.

Als je een indruk wilt hebben, zou je een rondje DA's en slachthuizen kunnen doen. Zij weten vast wel wat zo'n beetje de gemiddelde leeftijd is.

Ik denk dus, dat als je naar wat andere factoren kijkt, dat dan de gemiddelde leeftijd van een paard in Nederland zo rond de 17/18 ligt. Misschien hoger, rond de 20 (inclusief veulensterfte en paarden die door stomme ongelukken eerder het loodje hebben gelegd).

"het gemiddelde paard wordt 7 (of toch 9)" is dus eigenlijk geen uitspraak die je kunt doen als je daar conclusies omtrent de manier van paarden houden tegenover wilt stellen.