Anya schreef:De BM heeft geen panelen HC>
Toch tijd om je huiswerk over te doen.
Fijn dat je dat meldt Anya, maar dat weet ik en scheef ik ook niet.
Wat huiswerk betreft, al eens een BM met een kopie van een licentiehouder vergeleken? Ik wel

Het verschil is??? Píng!
@Ann
Een combinatie van de stijfheid en kwaliteit van het materiaal en constructieve vormstijfheid.
Vergelijk het met een plaatje plastic en een dunwandige pijp van exact hetzelfde plaatje.
Idem een stuk tuigleder.
@ all
Neem een stuk van de hals of een stuk van de rug, kies het looiproces en geef het wel-geen vormstabiliteit. Je kan zo van 100% leer een slappe lap en een behoorlijk stijf 'boom'zadel maken. Is die leren constructie nu boomloos? Omdat het van leer is?
In argentinië zijn verschillende types zadels met een slechts zéér beperkt flexibele leren 'boom', tot en met pakzadels aan toe.
Onder de streep is het geneuzel of iets wel-niet boomloos is alleen een marketing-onderwerp. BM wel-niet boomloos omdat de eigenaars ervan zich daarmee wel-niet aangesproken voelen. Als dat je fee-good geeft dan noem je het toch boomloos. Ík vind het een fijne eigenschap van BM dat het nog wát gewicht verdeelt.
De crux is of een zadel gewicht kan verdelen of niet en in welke mate omdat dít een MUST adresseert. In welk hokje het betreffende zadel dan 'hoort' zal míj een worst zijn.
Als iemand víndt dat een Torsion of Barefoot wel gewicht verdeelt, idem. Ik heb circa 500 cm² geméten en stress op de hsm, maar TIOLI hoor.
Terug on topic is het belang van het ruitergewicht gerelateerd aan de gewichtsverdelende eigenschappen van een zadel en is 100 gram per cm² als MÁXMALE grenswaarde voor zacht weefsel een keihard gegeven.
Leer ervan of niet.
HC