Boomloos en gewicht ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gewicht ruiter bij boomloos rijden?

< 50 kg
28 (9%)
50-60 kg
82 (28%)
60-70 kg
93 (31%)
70-80 kg
42 (14%)
80-90 kg
19 (6%)
> 90 kg
28 (9%)

Totaal aantal stemmen: 292

Huertecilla

Re: Boomloos en gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:37

Anya schreef:
De BM heeft geen panelen HC>
Toch tijd om je huiswerk over te doen.

Fijn dat je dat meldt Anya, maar dat weet ik en scheef ik ook niet.
Wat huiswerk betreft, al eens een BM met een kopie van een licentiehouder vergeleken? Ik wel Knipoog
Het verschil is??? Píng!

@Ann
Een combinatie van de stijfheid en kwaliteit van het materiaal en constructieve vormstijfheid.
Vergelijk het met een plaatje plastic en een dunwandige pijp van exact hetzelfde plaatje.
Idem een stuk tuigleder.

@ all
Neem een stuk van de hals of een stuk van de rug, kies het looiproces en geef het wel-geen vormstabiliteit. Je kan zo van 100% leer een slappe lap en een behoorlijk stijf 'boom'zadel maken. Is die leren constructie nu boomloos? Omdat het van leer is?
In argentinië zijn verschillende types zadels met een slechts zéér beperkt flexibele leren 'boom', tot en met pakzadels aan toe.

Onder de streep is het geneuzel of iets wel-niet boomloos is alleen een marketing-onderwerp. BM wel-niet boomloos omdat de eigenaars ervan zich daarmee wel-niet aangesproken voelen. Als dat je fee-good geeft dan noem je het toch boomloos. Ík vind het een fijne eigenschap van BM dat het nog wát gewicht verdeelt.
De crux is of een zadel gewicht kan verdelen of niet en in welke mate omdat dít een MUST adresseert. In welk hokje het betreffende zadel dan 'hoort' zal míj een worst zijn.
Als iemand víndt dat een Torsion of Barefoot wel gewicht verdeelt, idem. Ik heb circa 500 cm² geméten en stress op de hsm, maar TIOLI hoor.

Terug on topic is het belang van het ruitergewicht gerelateerd aan de gewichtsverdelende eigenschappen van een zadel en is 100 gram per cm² als MÁXMALE grenswaarde voor zacht weefsel een keihard gegeven.
Leer ervan of niet.

HC

vinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:42

ik blijf het moeilijk vinden wat nou het beste zadel zou zijn.uiteraard is dat een goed passend zadel,dat kan zowel boomloos als met boom zijn.

een zadel wat de druk goed verdeeld is ook heel belangrijk,en ik heb mn twijfels of dat bij een boomloos zadel nou het geval is,zelfs met gebruik van bijbehorende pads.

ik zag dit zadel,wat ook boomloos is,maar wat wel kussens heeft.hoe zit het daarbij dan met de drukverdeling?
http://www.singlefooter.nl/dressuurmodel.asp

uiteraard is een te zware ruiter ook een vrij groot risico voor blessures.
ik zou voor een licht boomzadel gaan bij een zware ruiter (+70)(bijv een randonne of als je een dressuurzadel wilt een wintec)
en bij een lichtere ruiter zou je een boomloos zadel kunnen proberen,alleen die drukverdeling blijft me dwarszitten bij zo'n zadel (of juist niet Haha! ),omdat je de boom mist wordt de druk niet verdeeld,maar omdat je zonder boom rijd denk ik dat je beter mee kan gaan in de bewegingen en daardoor een vastere zit krijgt.

ik zit ook maar wat hard op te denken,in blijf dit een moeilijke stelling vinden eerlijk gezegd.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:09

Citaat:
ik zag dit zadel,wat ook boomloos is,maar wat wel kussens heeft.hoe zit het daarbij dan met de drukverdeling?

Ik heb een zelfde "soort" zadel, de trekker dressage endurance, ook met kussens. De drukverdeling is daar echt goed, het zelfde als bij mijn boomzadel. (voor zover ik dat kan zien) Het systeem is het zelfde maar dus wel een ander merk, de kussens van mijn trekker zijn vrij stug en daardoor denk ik dat ze toch wel enigsinds de druk verdelen, hoe dat met dit zadel zit weet ik niet

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:28

Ik ben een grensgevalletje Haha! ! Ik weeg zo rond de 50 kilo, maar heb gestemd op 50 - 60 kilo.
Ik rij mijn haflinger met een Barefoot Cheyenne, sympanova pad, vaak met dubbele inlages wegens mijn puntbips.
Ik rij mijn merrie op dit moment in met dit zadel, dus geen lange tochten of iets van dien aard. Merendeels stapwerk en hooguit 20 minuten per keer, 2-3 keer per week.
Laatst bijgewerkt door Jossie op 12-02-07 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:31

Jossie schreef:
Ik ben een grensgevalletje Haha! ! Ik weeg zo rond de 50 kilo, maar heb gestemd op 50 - 60 kilo.
Ik rij mijn haflinger met een Barefoot Cheyenne, sympanova pad, vaak met dubbele inlages wegens mijn puntbips.

vergeet je in het gewicht nu niet je kleding en dergelijke mee te rekenen?

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:33

Nee, aangezien ik daarom ook tot 60 kilo gestemd heb Knipoog. En om die 60 kilo te halen moet ik in heel wat kleding te paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:38

inderdaad. maar het is altijd goed om er rekening mee te houden. zo vergeten veel mensen ook het gewicht van het zadel mee te rekenen als ze willen weten of ze nog op een bepaald paard kunnen rijden.

vinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:56

merrieveulen schreef:
inderdaad. maar het is altijd goed om er rekening mee te houden. zo vergeten veel mensen ook het gewicht van het zadel mee te rekenen als ze willen weten of ze nog op een bepaald paard kunnen rijden.

op wat voor paard kan je dan nog op een verantwoorde manier rijden?ik weeg zelf 70kg en als je daar het zadel nog bij op gaat tellen en de kleding,dan ben ik dus eigenlijk te zwaar.(er mag ook best wat af hoor,daar niet van Haha! ).
ik ben ook niet zo groot en mijn voorkeur voor een paard zou uitgaan naar een kleine fries,welsh cob,haflinger,tinker,of klein rijpaard/e pony.

wat voor paard zou je dan het beste kunnen kiezen?ik denk dat je toch met je kleding en zadel dan al snel rond de 80kg zit.
is er uberhaupt een paard die dat dragen kan zonder problemen te krijgen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:05

vinky schreef:
merrieveulen schreef:

op wat voor paard kan je dan nog op een verantwoorde manier rijden?ik weeg zelf 70kg en als je daar het zadel nog bij op gaat tellen en de kleding,dan ben ik dus eigenlijk te zwaar.(er mag ook best wat af hoor,daar niet van Haha! ).
ik ben ook niet zo groot en mijn voorkeur voor een paard zou uitgaan naar een kleine fries,welsh cob,haflinger,tinker,of klein rijpaard/e pony.

wat voor paard zou je dan het beste kunnen kiezen?ik denk dat je toch met je kleding en zadel dan al snel rond de 80kg zit.
is er uberhaupt een paard die dat dragen kan zonder problemen te krijgen?

NOU SORRY HOOR ,WAT EEN ONZIN ZEG!
EEN PAARD ZOU NIET MEER DAN 70KG MOGEN DRAGEN?

dan beul ik mijn paarden en nu mijn pony al jaren af,ik weeg nu zo`n 85kg schoon aan de haak en mijn zadel weegt ong 13 kg en dan mijn kleding nog
nou dan kom ik wel rond de 100kg

nou mijn pony is altijd blij als ik met het zadel aan kom,ze heeft geen rugklachten [word standaard 1x per jaar na gekeken door osteopaat/fysio ik maak buitenritten [strand] van zo`n 3 uur
en als ik bij mij op stal zo rond kijk ,zijn er maar weinig die minder of rond de 70 kg wegen.
en hoe deden ze dat vroeger dan?
in de cavalerie en in de tijd van de ridders Clown

of heb ik sterke paarden gehad ,die mijn gewicht gemakkelijk kunnen dragen?

ik vind het onzin Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:31

verwijzen naar vroeger lijkt me niet op zijn plek, tenslotte wordt er nu met hele andere ogen naar paardenwelzijn gekeken.
ik ben zelf 52 kilo, en mijn zwaarste zadel (echte texasser) weegt rond de 15 kilo. kleding daarbij, (gemiddeld 5 kilo denk ik) kom ik op 72 kilo, en dat vind ik voor mijn E-pony (1,52 meter, rijpaardtype met Engels Volbloed-bloed, dus smalletjes maar met goede botstructuur) prima. met 100 kilo totaalgewicht zit ik toch eerder aan een tinker oid te denken.
let op: de 70 kilo maximum wordt hier geloof ik bedoeld voor een boomloos zadel.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:35

ik heb geen Tinker maar een appaloosa van 150cm met dunne beentjes!

ik zit af en toe op het boomloos westernzadel,maar vind het niet echt geweldig zitten
ik rij daarom op mijn Equiflex westernzadel [met boom dus]

maar heb toch een klein jaartje met een boomloos gereden,de gewone Barefoot cheyenne.

en hoe zit het dan met mannen?
er zijn ook mannen die boomloos rijden en die wegen ook al snel iets meer dan 70kg.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:36

ik heb er niet zoveel verstand van wat dat betreft, maar dat zou dus niet erg goed zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:50

mirgino schreef:
er zijn ook mannen die boomloos rijden en die wegen ook al snel iets meer dan 70kg.

Lees het topic eens door.. Scheelt een hoop al beantwoorde vragen.

HC

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:53

Huertecilla schreef:
mirgino schreef:

Lees het topic eens door.. Scheelt een hoop al beantwoorde vragen.

HC

ik heb veel gelezen maar niet alles ,is me iets teveel Haha!
en de uitleg die ik gelezen heb klinkt aannemelijk Knipoog
maar ben het er niet altijd mee eens Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:56

Eh HC de mate waarin een Circle Y licenciehouder van de BM (oude model) al dan niet financieel voordeel voor de maker levert is hier niet aan de orde.

Jij beweert dat een BM ene boom heeft.'
Ik heb aangegeven dat ik dat ongelofelijke onzin vindt. Jij bent daar gemakshalve niet op ingegaan. Verder beweer je dat een BM panelen heeft. Ook dat is onzin.

Maar ik ben blij dat je het fijn vindt dat ik dat meld Haha! Ja

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:00

Om nog even terug te komen op het gewicht; er zijn toch nog best veel mensen die in de hoogste gewichtsklasse antwoorden in de poll. Rijden jullie ook allemaal met een boomloos zadel nu, en ondervinden jullie geen problemen die te maken kunnen hebben met je gewicht? Ik heb namelijk volgens mij nog lang niet zoveel mensen daarop zien antwoorden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:04

dovish schreef:
Om nog even terug te komen op het gewicht; er zijn toch nog best veel mensen die in de hoogste gewichtsklasse antwoorden in de poll. Rijden jullie ook allemaal met een boomloos zadel nu, en ondervinden jullie geen problemen die te maken kunnen hebben met je gewicht? Ik heb namelijk volgens mij nog lang niet zoveel mensen daarop zien antwoorden.

ik rij er niet meer mee ,omdat ik het niet fijn vind zitten
mijn bijrijdster rijd er nu mee
en ik stap er soms nog even op als zij toevallig aan het rijden is en ik kom ook.
ik heb de Nevada van Barefoot en dat zit erg zacht,ik zit in ieder geval niet met mijn zitbotten op haar rug
en dat eventjes dat ik er dan mee rijd loopt ze er super mee,hetzelfde dus als met mijn boomzadel Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:06

Ik ben iets van 58 kilo. En rij meestal een boomzadel (equiflex). Edoch ik zou geen enkel probleem hebben met een (veelvuldig geteste) Bob Marshall. Ik heb op het moment de barefoot western als testzadel. Met de bijgeleverde pad vind ik dit zadel geen succes. Ik zit wel lekker, maar het feit dat de haren van mijn paard onder de zitbeenknobbels na een uur intensief trainen toch niet gelijk liggen, vertrouw ik niet. Maar goed ik zou mijn westernzadel ook niet met zo'n dunne pad gebruiken. En al helemaal niet met een pad dat harde randen bij de inlages heeft. Je ziet na het rijden die harde randen zitten. Kortom: ik probeer het zadel nog een keer met een goede stevige dikke westernpad en anders gaat de barefoot onherroepelijk bij de stapel: "ongeschikt".

Nogmaals: met de BM heb ik dat probleem niet geconstateerd. Wellicht omdat daar om te beginnen al betere westernpads onder lagen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:07

mirgino schreef:
in de cavalerie en in de tijd van de ridders

Die wogen bij lange na niet wat de populaire opvatting daarover is. Zo woog de complete wapenuitrusting van een 'ridder' vaak niet meer dan 15 kilo en het menneke zelf zeg 60-70 kilo. Ook reden die op boomzadels met panelen met gróóóte dragende oppervlakken.
Er is uit de late middeleeuwen een erg informatief voorschrift voor zadelmakers en -bekleders bekend over de kwaliteit van de schapenvachten aan de onderzijde.
Bij de US-Cavalry wogen de soldaten zeker niet meer en woog de bepakking 20-25 kilo en de zadels waren dé McClellan zadels op een dikke wollen deken.
Latere bereden commando-eenheden zoals de GreysScouts kwamen naar verloop van tijd ook op de MCClellan maar da op een modern zadeldek. Wederom niet te zware kerels met een zo licht mogelijke velduitrusting op gewichtverdelenden zadels.
Daar mag je inderdaad gerust naar verwijzen, want die zijn een erg goed voorbeeld Haha!

@Anya
goed lezen en niet beweren dat ik blabla want nee, ik beweer geen van beiden. Ik heb wel geconstateerd dat BM een stijver is dan de CircleY en niet knikt, ook niet op den duur, dat BM beter gewicht verdeelt dan een slappe lap.
Verder kan ik mijn toelichting niet helderder maken.
Ik bergijp werkelijk niet waarom jij je nú weer aan mij meent te moeten storen.

HC

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:08

Huertecilla schreef:
Neem een stuk van de hals of een stuk van de rug, kies het looiproces en geef het wel-geen vormstabiliteit. Je kan zo van 100% leer een slappe lap en een behoorlijk stijf 'boom'zadel maken. Is die leren constructie nu boomloos? Omdat het van leer is?
In argentinië zijn verschillende types zadels met een slechts zéér beperkt flexibele leren 'boom', tot en met pakzadels aan toe.

HC

Dan denk ik dat mijn zadel een boomzadel is wat boomloos genoemd wordt omdat er geen houten of kunstofboom in zit, maar dus wel een van leer. Binnenkort komt ook de Greendistance mevrouw eens langs om te meten met de aparte dekje ik ben heel benieuwd! Ik wil het vervolgens nog eens laten meten met een apart dekje er nog eens onder welke met kurk granulaat gevuld is. Ik vraag me ook af of het type singel wat gebruik wordt nog effect heeft. Het zou leuk zijn als er eens een echt onderzoek naar gedaan wordt zodat je op basis van echte onderzoekresulaten een beter keuze kunt maken.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:10

@morelia: Ik ben er benieuwd wat daar uit komt, ga je het ook op bokt plaatsen? Tong uitsteken

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:26

Interessant topic, even meelezen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:28

Huertecilla schreef:
[@Anya
goed lezen en niet beweren dat ik blabla want nee, ik beweer geen van beiden. Ik heb wel geconstateerd dat BM een stijver is dan de CircleY en niet knikt, ook niet op den duur, dat BM beter gewicht verdeelt dan een slappe lap.
Verder kan ik mijn toelichting niet helderder maken.
Ik bergijp werkelijk niet waarom jij je nú weer aan mij meent te moeten storen.

HC

Nou niet helemaal: je schrijft eerder in dit topic dat een BM een soort van boom heeft. Als ik dan reageer en aangeeft dat dat niet zo is, en uitleg wat het verschil is met een westernboom en de BM, dan kom jij met "licenciehouders". Dat is dan weer een puzzeltje voor de lezer. Die moet maar weten dat de enige licenciehouder circle Y is. Die indertijd in licencie is gegeven en exact de eerdere BM's namaakte. Het verschil is dat de BM is doorontwikkeld en de circle Y niet. Dat heeft meer te maken met het gebruikte foam in de zitting (minder knik/breek gevoelig) en niet met het gebruikte leder, laat staan met een boom. Kortom: niks geen boom. Pling

Dat stukje over die panelen.. Als je even terug leest zul je bij je eigen tekst zien staan dat jij beweert dat ook de BM met panelen werkt. En dat is onzin.

Ik stoor me dus niet zozeer aan jou persoonlijk. Maar ik vind wel dat je je huiswerk dus echt beter moet doen voor je met dergelijke uitspraken over de BM komt. Tuurlijk is er wat af te dingen op dit zadel. Maar niet dat wat jij ervan beweert.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:29

Huertecilla schreef:
Ik heb wel geconstateerd dat BM een stijver is dan de CircleY en niet knikt, ook niet op den duur, dat BM beter gewicht verdeelt dan een slappe lap.
Verder kan ik mijn toelichting niet helderder maken.HC
Ik begrijp dat je een BM niet alleen in handen hebt gehad, maar hem, zelfs uit elkaar gehaald hebt om te zien hoe hij is opgebouwd. En verder dat je ook hetzelfde gedaan hebt bij een CY-BM !!
Dan vraag ik mij af hoe beide zadels eruit zagen voor die operatie en wat de leeftijd was, want laat ik nu een échte BM gehad hebben die wel degelijk geknakt was en op een CY-BM gereden hebben en geen verschil bemerkt heb in manier van zitten/rijden.

Verder zit er in een BM dus geen semi-hard paneel en is het leer van de opbouw puur bedoeld voor de show en heeft niets met de sterkte/draagvlak in het zitgebied te maken. Puur de inhoud van de 'pad' is hiervoor verantwoordelijk. En zoals al eerder gezegd; CY-BM is stil blijven staan (wordt ook niet meer gemaakt) terwijl BM verder is gegaan in de ontwikkeling.

Mocht jij vinden dat de pommel en cantle als 'boom' aangemerkt kunnen worden dan kan ik alleen zeggen dat die het paard niet omsluiten maar er slechts bovenop liggen om de ruiter steun te geven en voor de 'western' look te zorgen. Waarbij door de makers mbt de pommel nog handig gebruik gemaakt wordt om te zorgen dat paarden met een wat hogere schoft/ingezakte rug meer ruimte hebben.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:08

dovish schreef:

Ik heb al gereageerd in het begin van het topic, maar dat leest lang niet iedereen. Ik weeg dik 90 kg en rij alleen maar boomloos op mijn 2 Paints van 1.52 en mijn NRPS van 1.46.
Ik ondervind nergens problemen mee. Ik rij heerlijk, mijn paarden lopen super! Ik train voor Endurance Klasse II en TREC (incl Springen) en ik rij Dressuur, alles gaat erg fijn met mijn zadels (de Torsion Extra Light, de FreeForm Classic) en dikke pads (Skito, wollen onderkant, inlages van traagschuim én vilt) en fiojne westip (ja,ja elastiek) singels.

Mijn paarden zijn 100% gezond onlangs nog door een zeer bekwame manuele therapeute nagekeken, die helemaal achter mijn boomloos rijden staat. Ze hebben totaal geen rug problemen (meer).

Zie onderschift voor leuke, boom en bitloze, foto's. Knipoog