'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Orchid

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:52

hopeloos12 schreef:
Natural paarden zien er IMO áltijd slecht uit.
Zomer en winter.
Ik vind een slome haarbal er gewoon niet uitzien
Doe mij maar een strak sportpaard.
Het is maar net wat je het liefst ziet.
Naturals verafschuwen mijn paarden en hun voorkomen.
Gewoon twee verschillende werelden.

Hihi Haha! Dus als jij een sportpaard geen dekentje oplegt en hij krijgt een wintervacht issie automatisch ook sloom? Dat is met elkaar verbonde zeg maar? Lang haar=sloom Haha!
Ik vind het er trouwens ook niet uitzien, zo'n langharig paard..Maar ik heb geen paard voor het mooi.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:54

Citaat:
Natural paarden zien er IMO áltijd slecht uit.Zomer en winter.
Ik vind een slome haarbal er gewoon niet uitzien
Doe mij maar een strak sportpaard.
Het is maar net wat je het liefst ziet.
Naturals verafschuwen mijn paarden en hun voorkomen.
Gewoon twee verschillende werelden.

niet ieder 'natural' paard is sloom hoor. dat zal niet vershillen van de 'normal' paarden Clown
en verder swinters zijn het misschien 'haarballen' maar zomers hebben ze net zo'n kort vachtje als enig ander 'normal'paard.
ik kan me nog enigzins voorstellen dat je naturalpaarden er in de winter niet goed uit vind zien. maar zomers?? ik zou graag willen weten wat je er slecht uit vind zien bij natural paarden in de zomer? ik snap namelijk totáál níet waar die opmerking vandaan komt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:54

Citaat:
De paardenvacht is een schitterend systeem. Ook ik check regelmatig de vachten van mijn paarden. Ook bij urenlang regen is alleen de deklaag nat (en er vormt zich een geweldig mooi deklaagje) en daar onder is de vacht en de huid droog èn warm.

dat is dus echt geweldig, ik verbaas me er dagelijks over, het werkt pas echt sinds ie 24/7 buiten staat en niet meer 's nachts op stal
De bovenste haren liggen als dakpannetjes in plukjes (krulletjes). Hij is normaal gesproken bont, maar nu egaal bruin, is het een poosje droog, dan wordt ie vanzelf weer wit, het haar droogt op en de modder valt er vanzelf uit.

Hij ligt ook rustig in de blub te slapen, achterin de wei is het droog, maar ze blijven voorin, waar het het natst is, bij de schapen van de buren ernaast.....

Voor de argeloze voorbijganger die weet dat ie bont hoort te zijn, zal het er niet uitzien, maar ik zie het van dichtbij, voel dat ie warm is en het onderhaar droog is en ik weet hoeveel meer relaxt hij is sinds ie buiten woont.....

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:56

@morrie... gaaf is dat he?
pas sinds ik mijn paard heb zie ik dat soort dingen ook. sta niet meer op een pensionstal en doe alles zelf, dan komen dit soort dingen ook ineens in het zicht.
echt helemaal geweldig hoe dat werkt idd!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:57

Ik vind het lange winterhaar bij mijn paard schitterend!!! Hij ziet er zo knuffelig uit en dat is 'ie ook...... Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:59

Ik vind die vacht schattig met vriesweer. Dan zijn ze ook mooi schoon.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:00

Afbeelding
was toos dr regendeken van de week...alles zeikend nat, maar de onderlaag wit, droog en lekker warm

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:03

hihi Nagelbijten / Gniffelen lykt een beetje op mijn paardje als ze heeft gerold en in de regen gestaan

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:05

Hihihi, Roossie, heeeeeel herkenbaar...... Haha! Haha! Haha! Haha!

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:07

vind het heerlijk warm zo in de winter. lekker om je handen in te warmen na een koude rit (heb geen beschikking over binnenbak dus moet met weer en wind gewoon lekker rijden.)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:15

ja zo ziet de mijne er ook uit, alleen horen dat de witte vlekken te zijn, hij heeft alleen ook krulletjes..... kan helaas geen foto;s maken, mijn camera wil dat niet in het donker

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:20

tsja ik vind geschoren paarden vaak wel mooier maar ik ongeschoren paarden zien er dan niet meteen slecht uit Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:06

Tinkerloos schreef:
Tinkerloos schreef:
Ik ben nog steeds erg benieuwd naar de reactie van Russel...
En een paar dargen later ben ik nog steeds benieuwd..
(zou er ooit een antwoord komen??) Sigaar

russel schreef:
Deze paarden worden niet minstens 4 keer in de week gereden en dan maakt het ook niet zo uit als ze op zo een wei staan. Wil je wel minstens 4 keer rijden, wellicht 5 keer per week, is het niet praktisch ze in de winter natural alleen op een wei te houden. Worden ze wel minstens 4 keer gereden in de week, dan wordt het paard volledig verkeerd belast en bezit het niet de broodnodige bespiering om een ruiter veilig te dragen.

Ook ik ben nog steeds erg benieuwd naar de gedachtengang hierachter. Vork

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:08

Persoonlijk vind ik niet zozeer dat ze er slécht uitzien, maar gewoon onverzorgd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:18

Elzepelze schreef:
Persoonlijk vind ik niet zozeer dat ze er slécht uitzien, maar gewoon onverzorgd..

Het zijn páárden. Pling
Wat een goede verzorging voor mensen betekent, hoeft voor paarden helemaal geen 'verzorging' te zijn. Zo verzorgen paarden ook hun eigen vacht (o.a. door te rollen). Knipoog

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:26

Dat wéét ik wel. Maar het ziet er toch verzorgder uit als ze glanzen, kort in het haar etc. Maar ben dan ook geen natural. Zeg alleen wat ik vind Lachen

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 08:00

Elzepelze schreef:
Dat wéét ik wel. Maar het ziet er toch verzorgder uit als ze glanzen, kort in het haar etc. Maar ben dan ook geen natural. Zeg alleen wat ik vind Lachen

en ieder heeft zo z'n eigen mening!
een varken hoort ook in de blubber te rollen en te stinken, maar er zijn mensen die met ze naar keuringen gaan. die varkens weten nog geen eens wat blubber is!
een paard hoort in de wei (zo denk ik er over) en mag zich lekker uitleven! krijgt in de winter een mooie wintervacht en ja die wordt vies. Maar mijn winterjas wordt ook vies als ik hem elke dag aan heb.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 08:55

josientjuhh schreef:
tsja ik vind geschoren paarden vaak wel mooier maar ik ongeschoren paarden zien er dan niet meteen slecht uit Lachen .

Ik vind geschoren paarden dus echt niet mooi Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:46

Elzepelze schreef:

Mijn paard glanst prachtig, hoor (als 'ie droog is) en ik vind geschoren paarden ook niet zo mooi. Het is me te onnatuurlijk. Ik zie liever een paard, zoals 'ie hoort te zijn. Niets mooiers dan een kudde paarden in het land het hele jaar door, zomer en winter..... Haha!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:54

Ja, het is wel een beetje waar. Ik bedoel, kluiten modder in de sokken, bruine vacht waar die wit hoort te zijn...verzorgt is anders.

Maar met droog weer zien ze er wél goed uit, en ik heb juist het idee dat mijn paarden gelukkiger zijn zonder deken. Eén van onze pony's heeft een winter wegens omstandigheden met deken gestaan en die vond dat helemaal niets.

In de zomer zien ze er minstens zo mooi uit als een stalpaard, dus de reactie van Hopeloos12 slaat helemaal nergens op!!

Toch begrijp ik TS wel. Vieze paarden die met hun kont naar de regen en het hoofd omlaag staan......ziet er toch niet heel erg vrolijk uit. Die van mij mogen kiezen (stal of land) en 90% van de tijd staan ze buiten. Behalve in de zomer (vliegjes) en de oude pony 's winters bij heel veel regen, dan 'vluchten' ze nog weleens naar binnen. Daar maak ik uit op dat ze het land helemaal niet erg vinden!!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:23

Ik denk dat het bij elk paard (en vooral mens) verschillend is. De ene persoon wil z'n paard graag 24/7 buiten hebben en ja dat ie dan vies word, pech gehad.
De ander wil vaak rijden op zn paard en laat deze dus of op stal staan of met dikke deken om.

Ik gooi mijn paarden overdag ook het liefst naar buiten, maar als het regent staan de hele dag bij het hek of ze naar binnen mogen.
Dus met slecht weer gaan ze maar heel even naar buiten, ik doe ze er anders echt geen lol mee

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:37

ThaGirl schreef:
Ik denk dat het bij elk paard (en vooral mens) verschillend is. De ene persoon wil z'n paard graag 24/7 buiten hebben en ja dat ie dan vies word, pech gehad.
De ander wil vaak rijden op zn paard en laat deze dus of op stal staan of met dikke deken om.

Precies, maar om dan te gaan roepen dat alle natural paarden die buiten staan zielig, lelijk en sloom zijn, gaat me te ver. Degenen die dat denken wil ik graag uitnodigen om eens bij mijn paard te komen kijken. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:46

Elzepelze schreef:

on-verzorgd is wellicht béter verzorgd Pling

Idem mbt 'spieren'. De meeste paarden zijn te dik. Dik is niet gelijk aan bespierd en een dik paard is bepaald géén welvarend paard.
Lean & mean blijkt voor paarden van nog grotere positieve invloed op hun gezondheid dan bij mensen.

'Mooi' is subjectief. Geschoren met een strak buikje is wellicht een 'verzorgings'ideaal in de dressuurring, maar het geeft bepaald geen welzijnssignaal. Het roept stal en krachtvoer.
Een helder maar ontspannen kijkend paard met een duidelijk dubbele vacht en een rommelende bolle strobuik geeft dat wel. Dat roept weidegang en ruim ruwvoer.

Als ik een paard uit de wei laat om te rijden, dan laat is zoveel mogelijk van de vacht ongemoeid. de oten zitten minimaal tot de knie onder de bagger of baggerspetters.
Die bagger laten zitten is niet in het minst nadelig, het verwijderen zéér vervelend. Wat is nu 'goed'?
Het paard irriteren, de vacht-huid beschadigen, de poten met water nog kouder maken of het paard respecteren? Modder vind ik niet móóí nee, maar dat is subjectief. Niet afbikken is echter betere zorg Pling

Wat ik ook wel lees is dat het minutieus schoonlikken een essentiële controle is. Daar ben ik het niet mee eens. Wel dat je regelmatig je paard na moet lopen, maar niet dat het daarvoor van deschil ontdaan moet worden.
Die moderpoten weer als voorbeeld. Nee, ik kan dan inderdaad niet zien of er kleine blutsjes zijn. Nu heb ik 7 van die stampers bij elkaar, inclusief hengst en NOOIT hebben ze blutjses op de poten. Daarbij komt dat modder én een aardige natuurlijke bescherming biedt én een prima afdeklaag.
Het enig wat ik wel af en toe doe is de plak onder de zool vandaan halen om te kijken hoe het er mee is met de hoef. Ik krab dan in de regel niet de straal uit.

Hier hoefcontrole van twee tevreden merries...

Afbeelding
Afbeelding

Voor beiden zou de ruiter zeer zwaar afgerekend worden door een jury bij ringdressuur terwijl er over de zorg van hun welzijn juist héél goed is en wordt nagedacht en ze bláken van páárdwelzijn.
Het is maar waar de prioriteit ligt. Bij het welzijn van het páárd of bij het gemak van de ruiter en een subjectieve smaak.
Wellicht dat de jury eens les moet krijgen over paardwelzijn?! of gaat de beoordeling van verzorging daar niet over?

HC

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:48

HC, ben het helemaal met je eens deze keer. Haha! Haha! Haha! Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:04

HC kweekt nog eens fans. Clown